Klassieker: Opel Kapitän

Auteur: , 39 Reacties

De Opel Kapitän P2 is jarig!

De Kapitän was tussen 1939 en 1970 het topklassemodel van Opel. De auto was voor de Tweede Wereldoorlog het laatste door Opel geconstrueerde model en werd in 1939 op de Autosalon van Genève als wereldprimeur gepresenteerd. Het was tevens het eerste model dat na de Tweede Wereldoorlog in 1948 weer van de band kwam. De volgende generaties worden herkend:
* 1939-1940 – Eerste generatie
* 1947-1950 – Tweede generatie
* 1951-1953 – Derde generatie
* 1954-1957 – Vierde generatie
* 1958 – Kapitän P1
* 1959 – Kapitän P2
* 1964 – Kapitän A
* 1969 – Kapitän B

In 1948 verliet de eerste naoorlogse Kapitän de fabriek in Rüsselsheim. De auto kwam op een paar details na overeen met het originele model. Met het Amerikaans getinte design en zescilindercomfort werd de Opel Kapitän een synoniem voor vooruitgang en welvaart tijdens het ‘Wirtschaftswunder’, de na-oorlogse economische welvaart in Duitsland.

In de herfst van 1959 rolde de eerste Opel Kapitan P2 van de productielijn in Russelsheim, exact 50 jaar geleden. Dankzij zijn opvallende design, comfort en state-of-the-art technologie, werd de auto al snel een bestseller. Een totaal van 145.616 units zijn verkocht tot 1964.

Terwijl de eerste naoorlogse Kapitän nog werd sterk beïnvloed door Amerikaanse esthetiek, had de tweede generatie (van herfst 1959) een eigen unieke uitstraling en een meer Europese ontwerp. “The sweeping lines and softly flowing transitions are now replaced by a firm emphasis on the horizontal and the effect of pronounced contours,” zo schreef men destijds. Vooral het bijzonder platte dak valt op.

De 2.6-liter zes-cilinder lijnmotor leverde 90 pk en een maximumkoppel van 190 Newtonmeter tussen 1.300 en 2.500 toeren. Men was destijds bijzonder onder de indruk van de kenmerken, een nieuwe motor met maximale geluidsisolatie en een betere trillingsdemping.

In de jaren zestig van de vorige eeuw was de Kapitän B een van de bestverkochte zescilindermodellen in Duitsland. In de lente van 1970 kwam de productie van het succesvolle zescilindermodel ten einde. De Kapitän B was destijds de instapversie van Opels topmodel – de Kapitän / Admiral / Diplomat. Het langdurige succes van een van de beroemdste grote Opels eindigde na 42 jaar en 474.189 verkochte exemplaren.



39 reacties

Als je dit nu leest, 90pk uit een 2,6 liter 6-in-lijn, dan lach je je rot! Dan zijn we er toch behoorlijk op vooruit gegaan jongens;)
Wauw, zie boven mij de nuttigste opmerking ooit.
Pssst, Cantago, hier is een geheimpje, ook in die tijd konden ze al 500 pk en meer uit motoren halen hoor….
@markieanta:

ja duh in de racerij. maar niet in de burgerbakken. nee ook BMW en MB niet.
@Laue: hoe hoog is het koppel per liter nu dan? Niet opgeblazen…
SjaakydeSjaaky
@Cantago.

Ach Amerikanen weten dat nog steeds te bewerkstelligen. En dan afvragen waarom de USA industrie het zo slecht doet.
Wauw, zie boven mij de nuttigste opmerking ooit.
Pssst, Cantago, hier is een geheimpje, ook in die tijd konden ze al 500 pk en meer uit motoren halen hoor….
Overigens is dit een mooie, doch ondertussen zeldzame klassieker. Die samen met de Fords uit die tijd toch wel grote concurenten van elkaar waren.
Valt wel mee, koppel is altijd min of meer 70-90 Nm per liter gebleven, atmosferisch dan.
@Laurens: als reactie op @Cantago…
Kun je nagaan hoe diep Opel gezonken is met die lelijke barrels van vandaag de dag. Met de Kadett is de neerwaartse spiraal begonnen…
@ Laue

Een Bentley Speed Six uit 1928 had al gauw 200pk hoor. En daar reden ze gewoon mee over straat.
@JPM:
noem je een bentley, toch wel een andere klasse.
in die tijd stonden opel,bmw,mercedes behoorlijk naast elkaar. het woord premium bestond nog niet eens.
@Laue:

je moet alleen in de rijtje Mercedes nog even naar het rijtje met Bentley verschuiven, alhoewel het langzaam iets naar beneden schoof..
@JPM: De Bentley Speed Six uit 1928 is een 6,5 liter 6 cylinder lijnmotor met 4 kleppen per cylinder, overhead camshaft en twin-spark technologie….. da’s appels met peren vergelijken dus wat jij doet.
Mercedes is altijd een andere klasse geweest.
BMW niet inderdaad.
Maar Mercedes was ook toendertijd al wat voor de elite.
Nu niet meer, nu voor taxichauffeurs, maar dat ff terzijde.
@ Laue

Is ook wel zo maar ik wil er alleen mee aangeven dat ze 10 jaar voor deze Opel al veel meer uit een motor konden halen.
@JPM: men kan tegenwoordig helemaal niet zoveel meer, behalve de boel levensduur geven. Is meer metallurgie, dan iets anders…
@JPM: Die 10 jaar van je klopt ook niet, de Bentley speed six werd van 1928-1930 gebouwd, de Opel kapitän met 2.6 liter 6-cylinder van 1959 tot 1963.

Over de prestaties waartoe Opel destijds al in staat was: in 1914 bouwde men een 12,3 liter sportwagen met 4 cylinders, 260 PK, 228 km/h, Gewicht 2.000 kg….
*is op zoek naar de foto van een hele rij opel admirals V8 voor de deur van de “Fuhrer”*
verrek,, zo’n ding hebbe we op ’t werk ook inne! xD
@406 v6

je naam, slaat die op de gewone of op de coupe?
@jan1666: op de coupé….. alleen is deze al weer een hele poos geleden ingeruild voor een Honda Accord.
@406_v6: ingeruild voor een accord? dat is dan weer jammer :P
@Laue: Mwoah, qua design wel ja, wat betreft kwaliteit… Honda is meer “Premium” om maar eens een populaire kreet van hier te gebruiken.
Ik vind het toch nog best een stijlvolle wagen zeg ! Beter dan wat Opel nu maakt dan ;)
@SjaakydeSjaaky
Een VW golf GTI heeft de zelfde PK/liter verhouding als een Chevy Camaro en als je de wereldwijde verkopen van de Mercedes groep met die van GM vergelijkt zal je zien dat er niets van jouw comment klopt
@cantago: Bekijk het in de tijd van toen. Rustige maar sterke (koppel bij lage toeren) motor voor een auto die niet bedoeld was om er mee te scheuren. Remmen en wegligging waren ook niet bepaald zoals we nu gewend zijn. Bij 90 pk ging het ding lang mee, en gemiddeld kon je toen beter opschieten dan nu – legere wegen. Had trouwens als ik me goed herinner een drieversnellingsbak, met lange slag dus niet even vlug op of neer.
Typisch GM uit de zestiger jaren, Chevrolet Chevelle nemen en er een Europese carrosserie op fabriceren.
Dingen reden trouwens helemaal niet op een natte weg.
Waren qua prijs kwaliteit wel concurrerend.
ik heb nog een kapitän B gehad!:D

met een V8 op gas! wat een ding!:D:D goeie herinneringen aan!:D

helaas niet heeft iemand hem tegen een boom gezet toen ik hem uitleende:( :evil:
@ 406_v6

Ik weet niet waar je het allemaal over hebt maar ik zou zeggen lees nog eens goed wat ik bedoel.
Wat een vierkante saaie bak is het toch. Bedenk nu eens dat de Citroën DS een paar jaar eerder werd uitgebracht…
@Citrofiel
maar bij een Opel Kapitan moet je niet de koffer openvijzen om aan de voorwielen te graken (bij manier van spreken) :P geef toe de fransen hadden een onlogische manier van auto’s in één steken
@six-trey: Eén bout losdraaien en het achterscherm ligt eraf. Zo gepiept. ;) Maar goed, ik kan best toegeven dat de DS nodeloos ingewikkeld was. (de 2cv natuurlijk juist weer niet) Maar dat is nu juist wat een auto zo leuk maakt, dat onderscheidende! De Kapitan is zo gewoontjes in alle opzichten…
mijn oude opa had een mooie opel kaptein !!tot dat er een dwaas van een vrachtwagen was vergeten om zijn rem in te trappen bij het rode stoplicht !!toen was die mooie auto totoloos..zo zonde 2 dagen erma kocht die een admiraal !!een dikke 8 cillinder !!geweldige auto
Mijn Opa heeft zo’n Kapitän gehad… mijn moeder reed erin als beginnend bestuurder…. zij zegt erover dat het ding stuurde als een boot…. comfortabel maar echt behoorlijk amerikaans. De Mercedes 220 was stukken beter, alleen die had m’n oom in de sloot geparkeerd…. tja, vroeger, lol.
@ Six -trey

er moest gelukkig niet veel gesleuteld worden aan een DS.
Een DS haalde gemakkelijk 500.000 KM.
@Dirk: begrijp dat ingewikkelde ook niet zo. Misschien voor een Opel monteur? Maar van de DS zijn er nog heel veel over. Kwaliteit!
@Citrofiel
De kapitan was gewoontjes daar heb je gelijk in maar hij was zo als alle GM producten zeer onderhouds vriendelijk ik heb ooit eens een DS hersteld ik doe het elke dag bij amerikanen hoe veel moelijker kan het zijn dacht ik, ik ben beginnen sleutelen en heb uiteindelijk bijna gans de auto gestript om enkel wat aan de elektriciteit te prutsen, ik zal niet zo snel meer aan een franse auto prutsen denk ik ;)
@six-trey:
Als ik tegenwoordig bij gelijk welk merk onder de motorkap kijk, is een DS ineens een simpele auto geworden !
@Dirk
dat haal ik met (bijna) elk GM product uit die tijd ook hoor zware motoren die atlijd op lage RPM draaien die krijgen de kans niet om te versijten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).