Eerste beelden nieuwe Lotus Formule 1 auto

Auteur: , 50 Reacties

Je dacht misschien dat het plan van Lotus om terug te keren in de Formule 1 een fabeltje was, maar deze foto's moeten bewijzen dat het toch echt serieus is.

Lotus F1 Racing is momenteel in het Britse Hingham onder leiding van Chief Technical Officer Mike Gascoyne druk bezig met het ontwerpen van de auto die op 14 maart (Bahrein) aan de start van het nieuwe Formule 1 seizoen moet verschijnen.

De auto die we hier zien is uiteraard nog geen volledige auto. Het is een eerste schaalmodel dat gebruikt zal worden voor tests in de windtunnel. Bij de ontwikkeling van de auto wordt samengewerkt met Fondtech voor de aerodynamica en Xtrac voor de versnellingsbak. Die transmissie zal overigens gekoppeld zijn aan een motor van Cosworth.

Je zou misschien denken dat Lotus F1 Racing een Brits team is, maar dat is dus niet het geval. Het is een Maleisisch team en feitelijk gebruiken ze alleen maar de naam Lotus. Zelf zeggen ze het zo:

What precisely is the involvement from Malaysia?
“Our entry has only been made possible thanks to financing from the Malaysian private sector, so Lotus F1 Racing will be a Malaysian team through and through. Additionally we have valuable support from the Malaysian government through its 1Malaysia initiative, so we will essentially be flying the Malaysian flag in Formula 1. I am liaising with our Team Principal Tony Fernandes about our plans on a daily basis and am currently spending some time in Malaysia interviewing potential candidates for technical roles. The team is also in the process of recruiting Malaysian employees for other positions, including administration, marketing and PR.”

Het team is nu nog gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, maar op termijn zal het hele team verhuizen naar Maleisie. Om precies te zijn: het circuit van Sepang.

Hoeveel kans geven wij dit nieuwe team? Is het de naam Lotus waard? Of is het een schande?



50 reacties

ziet er goed uit :)
Heeft absoluut niets met het oude Lotus te maken dus volledig kansloos.

Ik vind het nog altijd ongelooflijk hoe geld wordt verspilt in de F1. BMW Sauber heeft de duurste, nieuwste en meest geavanceerde fabriek van het hele F1 veld en zij zullen waarschijnlijk volgend jaar niet aan de start staan. Maar ipv dat een van de nieuwe teams (Lotus, Campos, USF! en Manos) de prachtige faciliteiten overnemen beginnen ze zelf opnieuw met miljoenen te verspillen. Het is toch te belachelijk voor woorden.
Bobby Orlando
@JPM:

“Heeft absoluut niets met het oude Lotus te maken dus volledig kansloos.”

En nu ga jij voor ons allen deze uitspraak onderbouwen.
@JPM .. het is inmiddels 2009 .. en het centrum van de wereld verplaatst zich stukje bij beetje richting het oosten ..
@JPM: ’t is net voetbal…
zieje hoe hoog die neus van de grond komt ? moet echt heel ongemakkelijk zijn om in te zitten
@JDM__Wotevajjjj: Scherp!
Nu ik het zo bekijk, het lijkt me inderdaad zeer raar zitten in die “auto”!
nu maar hopen dat ie zwart blijft (a) staat m goed ;)

gr. japp
Uhhh ik weet niet of het je ontgaan is, maar Lotus is al enige tijd eigendom van Proton. En da’s ook nogal Maleisisch ;)
hoezo crisis
Ah, Lotus. Dus dat wordt een extra lichte auto met een relatief klein Toyota-motortje erin? :P
@Citrofiel: eerste hyrbide F1 auto……
Och, wat slecht is dat toch van me. Ik snap ook wel dat het moderne automerk Lotus weinig te maken heeft met dit F1-team. Ehm… Toch?
@Citrofiel:
Ik denk het ook. Het is nu te hopen dat die nieuwe uitmelkingsmanager van bij Ferrari de boel niet vergalt. En met “de boel” hebben we het meteen over één van de beste en puurste automerken ter wereld, en je weet wat dat voor mij betekent. ;)
@vla: Je denkt het ook? Ik mag toch hopen van niet. Mijn eerste reactie was natuurlijk klinkklare onzin. Of doelde je op de tweede reactie? :P

@toyota prius: Als je het over kleine Toyota-motoren hebt, is hybride inderdaad ook een mogelijkheid. Dus, wanneer komt die hybride Elise/Exige nou eens? ;)
@Citrofiel:
De tweede reactie. :P
Lijkt me win-win: Lotus weer een beetje aandacht (Elise en Exige zijn leuk maar truttig en die Elan is ook de knapste niet) en Lotus klinkt toch beter dan Petronas Racing of iets dergelijks dus lijkt me ook een winnaar.
Wel heel jammer dat het geen John Player Special kan worden…

http://www.ugo.com/lifestyle/hottest-rides/images/entries/lotus-77-john-player-special.jpg
mooi wagentje
in 2010 dus weer enorme voorspoilers en kleine achterspoilers
@ Bobby Orlando

Kansloos dat autoblog aandacht besteed aan een bedrijf uit Maleisie dat de naam Lotus heeft gekocht en daarmee het geniale Lotus onder Chapman uit de jaren 60 en 70 probeert te doen herleven. Waarom geen aandacht aan teams als USF1, Campos, Manor? Lotus heeft niets met het fabelachtige F1 team van Chapman te maken.

@ lincoln

Ik begrijp niet wat je daarmee wilt zeggen.
Bobby Orlando
@JPM: je leeft te veel in het verleden, de koloniale tijd is definitief voorbij. Het is niet enkel de blanke blonde man die iets kan realiseren.
@ Bobby Orlando

Haha je moet je geschiedenis boeken nog maar eens goed doorlezen!
Uiteraard kan niet enkel de blanke blonde man iets realiseren maar dat wil niet zeggen dat de gele Maleisische man in de jaren 60 en 70 het succesvolle Lotus in bezit had. Overigens realiseren de Maleisiers niets zelf, veel persooneel is engels, ze hebben een Engelse naam overgekocht, de Gascoyne is Engels, de onderdelen die ze gebruiken komen ook uit Europa evenals de technologie. Dus tsjah ze kunnen dan wel geld hebben om oude Europese glorie te kopen, zelf iets van formaat presteren hebben ze nog nooit gedaan.
Bobby Orlando
@JPM: het personeel is Europees, Gascoyne is Engels, de onderdelen zijn Europees, dus je hebt gelijk: KANSLOOS !!!

O ja, als Lotus dan toch zo goed is, waarom hebben ze dan Maleisisch geld nodig om te overleven? Zonder de Maleisiers was Lotus als lang dood en begraven, dus wees die gele man maar dankbaar.

Conclusie: je bent een industrieel rascist.
OT: Voor F1 liefhebbers, ESPN Classics heeft een prachtige dvd collectie van alle F1 seizoenen waarvan beeldmateriaal beschikbaar is. Niet alleen de races maar ook achtergronden en techniek komen aan bod. Dan pas zie je hoe geniaal een Colin Chapman met Lotus was, of waarom Ferrari nou echt zo legendarisch is. Zeker de moeite waard om te kijken!
@ Bobby Orlando

Pff anders maak je van een mug een olifant. Lees goed wat ik schrijf. Ik noem Lotus niet kansloos, maar autoblog.

Lotus ís dood en begraven. Het is gestorven samen met Chapman. Daar is al lang voordat Maleisiers geld hadden genoeg Europees geld ingestoken hoor. Maar die man bracht zoveel met zich mee dat geen miljoenen hem konden vervangen. Dus wat de Maleisiers hebben gedaan is een dood merk uit de kast halen omdat iedereen met gevoel voor geschiedenis en race kennis weet dat het merk niets is zonder Chapman. Wat de Maleisiers doen is zichzelf in de picture zetten door de naam nieuw leven in te blazen. Iets wat al tig keer eerder is geprobeerd en wat al tig keer is mislukt. Zie het als een publiciteitsstunt of een manier om de FIA zover te krijgen hun toe te laten in de F1.

Dus alsjeblieft doe niet zo zielig door me een industrieel rascist te noemen.



n.b. uiteraard heb ik het over Lotus als F1 team aangezien dat topic hierover gaat. De gang van zaken bij de autoproducent is anders.
@JPM .. daarmee wil ik zeggen dat er de laatste tijd veel enthousiasme in onstaan voor de F1 in azieatische landen ..
en dat daar inmiddels veel races zijn ..
en dat daar ook serieus grote bedrijven zitten die capabel zijn om als sponser te fungeren ..
en dat de sponsoren de baas zijn ..

en dat geen enkel automerk het merk is dat het 30 jaar geleden was ..
@JPM: ik neem aan dat de expertise van Lotus engineering en Lotus cars wel degelijk een rol gaat spelen bij het F1 team en de ontwikkeling van de auto.. het is dus meer dan alleen een naam gebruiken… het is vooral ook een kans voor Proton/Lotus om te laten zien wat men in huis heeft. Dat geklest over Maleisisch team dat moeten we met een korreltje zout (ter grootte van een F1 motorhome) nemen, dat stuk is 100% marketing klets.

Ben wel benieuwd of er nog wat vernieuwends uit de koker van Lotus Engineering zal komen, iets nieuws dat echt anders is dan bij de andere teams…. we’ll see.
een schande!
Heeft weinig met lotus te maken dit…
@Boby orlando

niet alle aziaten zijn geel STEREOTYPERING!
Jeetje wat een ophef over een merknaam zeg…tegenwoordig is het toch aan de orde van de dag dat oude merknamen ‘nieuw leven ingeblazen wordt’ (bugatti, maybach, voisin noem maar op) vaak heeft dat ook niets te maken met wat dat ooit was…maar what the hell waarom zou dit team het slecht doen ze lijken hun zaakjes op orde te hebben
Het is dat het er bij vermeld wordt dat dit een Lotus is. Het had net zo goed elk ander F1 team kunnen zijn.
Lol @ Bobby Orlando!! Jij en JPM bedankt voor het goede vermaak op deze zaterdagochtend :)

Ben je ook op TV?
http://media1.clipaday.com/embed/m_videos/thumbs/black_power_3thd7.jpg
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit team spectaculaire resultaten gaat boeken en dus spijtig voor de naam Lotus Racing.
formule 1?!?

regelrechte kopie van een formule 2 kun je beter zeggen
http://www.autosport.nl/cms/images/stories/2009/Internationaal/Diversen/williams_f2.jpg
Lijkt me niet, dat schaalmodel van hierboven zou, behalve de voor- en achtervleugels, zo uit 1998 komen. Maar mensen moeten trouwens wel even in de gaten houden dat er een (wereld van) verschil is tussen het ooit machtige Team Lotus en het nieuwe Lotus F1 Team dat alleen maar Lotus heeft omdat Proton F1 Team helemaal niet klinkt.
@Wessee: lees mijn reactie nog eens…. ik ga er vanuit dat Lotus cars en Lotus Engineering erbij betrokken zijn… en dan is het dus wel iets meer dan Proton F1 met Lotus badges vanwege de naam.
Nee dat was niet voor jou. Maar mensen die zeggen dat het zonde is voor Lotus Racing (??) en dat het Lotus niet waardig is ofzo. Lotus bestaat niet meer.
Ben ik nu zo achterlijk dat het me niet lukt om een foto te plaatsen :S

Wie helpt me :)
koreantaxiproductions
als de wagens british racing green met gouden velgen worden, wil ik het ze wel vergeven dat ze de naam jatten.
@ W0o0dy

Chapman gebruikte de kennis van de F1 voor de straatauto’s. Niet andersom, dus leuk en aardig dat de jongens van Lotus hun expertise in de F1 auto willen stoppen maar ik ben bang dat die kennis al een paar decennia op hetzelfde niveau is blijven hangen.

Ik vind het nog steeds opmerkelijk hoeveel mensen de kennis die werkelijk in de F1 zit onderschatten. Gewone auto’s zijn zo ver verwijderd van alles wat met F1 te maken heeft. Die nieuwe teams gaan zeker een seconde of 5 per ronde achterliggen in de eerste paar races.
@ lincoln

Nog steeds begrijp ik niet hoe dat betrekking heeft op wat ik in mn eerste comment heb gezegd.
@JPM .. heeft het ook niet echt .. tis meer een reactie op meerdere schrijfsels die ik las .. en niet alleen de jouwe ..
dus meer een soort algemene reactie .. met jouw naam er boven ..
Ah dat kan ook ja.
@JPM: er staat dat ik aanneem dat zowel Lotus cars als Lotus engineering een rol kunnen spelen. Dat kan zijn op het vlak van kennis maar denk ook eens aan ondersteuning bij de productie van componenten, het ontwikkelen maar ook doortesten van software, data-analyse na tests. Met name Lotus engineering is een club die juist door fabrikanten wordt ingeschakeld om de meest complexe zaken in de ontwikkeling van auto’s op te pakken. Van die club kun je dus zeker niet stellen dat er al decennia aan ontwikkeling van kennis is gebeurd. Overigens bewijst Lotus cars met de Evora dat ze ook bij de top horen als het gaat om afstelling en ontwikkeling van het onderstel van sportwagens, dat zijn dus ook geen amateurs op gebied van ophanging en geometrie
Schande, heiligschennis. Laat ze lekker onder een eigen naam een team beginnen.

Wel tof dat Cosworth nu de motoren levert, maar dat zal op termijn ook wel een keer gaan veranderen.
De expertise van Lotus cars heeft nul komma nul met Lotus racing team te maken. Lotus racing is puur een naam uit het verleden en heeft niks maar dan ook niks met hèt legendarische Lotus van Collin Chapman te maken ! Champman draait hem om in zijn graf ! Belachelijk hoe iedereen denkt dat Lotus terug is van weggeweest. Ik hoop voor hen dat ze geen belachelijk figuur slaan maar als je ziet hoeveel geld en expertise bvb. Bmw, Toyota en andere in de F1 staken en niet altijd met evenveel succes; waarom zou dan in Godsnaam een bedrijfje dat nooit of nooit in de F1 actief was, opeens zo succesvol worden ? Omdat Mike Gascoyne er is ? Ik begrijp dit echt niet.
@ W0o0dy

Ik twijfel ook zeker niet aan de kunde van de Lotus jongens maar ze missen ervaring op F1-niveau en ze missen geld. Zolang ze geen 1:1 24uur per dag windtunnels hebben, of 100 miljoen dollar supercomputers of simulators maken ze gewoon geen kans. Ja het budget in de F1 wordt langzaam teruggedrongen maar daarbij wordt vergeten dat de honderden miljoenen investeringen van de grote teams al gedaan zijn. Kleinere teams hebben die niet. Daarom kunnen een Ferrari, McLaren en BMW van de achterkant van het veld naar de voorkant binnen een seizoen.

Misschien moet er ruimte zijn voor meer échte innovatie in de F1, zonder dat die gelijk tientallen miljoenen moet kosten. Misschien zou dan een Lotus mee kunnen doen om de punten. Maar tot die tijd en zeker zonder de geweldige Chapman zullen ze pijnlijk achteraan rijden, als een blamage voor de naam. Precies zoals dat ook in de jaren 90 gebeurde. Gewoon pijnlijk voor zo een legendarische naam.

Misschien kunnen ze winnen van de andere nieuwe teams maar ze hebben al een nadeel op twee teams die uit de GP2 komen. Ach we zullen het allemaal zien volgend jaar.
Alleen mag je maar een model van 60% testen in je windtunnel en maximaal 8 uur per dag, 5 dagen per week.

Manor test helemaal niet in een windtunnel dus ik ben benieuwd hoe zij een auto willen bouwen. Misschien tekenen ze gewoon wat ze mooi vinden of zo.
Nouja, Lotus is eigenlijk wel echt Brits he, dus ik hoop dat die gasten uit Maleisië er geen potje van maken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).