Nissan 370Z “40th Anniversary” – feesteditie

Auteur: , 26 Reacties

Al weer 40 jaar geleden deed Nissan de harten van veel autoliefhebbers smelten: toen lanceerden zij de Datsun 240Z die inmiddels tot een icoon is uitgegroeid.

En zoals Nissan het zelf verwoordt is een 25 jarig jubileum zilver, 50 jaar is goud en 40 jaar? Dat is rubber en metaal, in de vorm van de Nissan 370Z “40th Anniversary”. Destijds had de 240Z een 2.4 liter zes-in-lijn blok met 150 pk. Gelukkig waren de auto’s toen licht en dus haalde de 240z de 100 alsnog in 8 seconden rond. Dankzij achterwielaandrijving en een onafhankelijke wielophanging op alle vier de hoeken was de 240z ook nog eens heel leuk om in te rijden. Bovendien had de Datsun nog een aantal pluspunten waardoor deze zeer succesvol zou blijken. Andere sportauto’s in die tijd waren:

a.) imported from England or Germany
b.) expensive
c.) fragile or unreliable or
d.) all of the above

Voor de 370Z 40th Anniversary Edition trekt Nissan een 370Z Coupe Touring uit het rek. Die krijgt een handbak, sportpakket, 19″ lichtmetaal, een speciale grijsmetallic (saaaaai) lakje en rood leer in het interieur. Een paar 40th Anniversary badges op de koets en in het interieur maken het plaatje compleet. Hoewel de “premium” satijnen autohoes het feestje pas echt afmaakt, maar die krijg je er dan ook bij van Nissan. Prijzen en beschikbaarheid in Europa zijn nog onbekend, maar de 370Z “40th Anniversary” komt dan pas ook in de lente op de markt. Eerst nog even door de files, herfstweer, sinterklaas, kerst, de nieuwjaarskater en de “lekker sportieve” wintersport heen bijten en dan is het pas zover.



26 reacties

@ AB.nl

dat word dus een collum/post met de history van de complete modellen reeks.

OT: 40th edition puur marketing, wel lekker :D
@Laue:

Mee eens!

de 370Z is toch wel een auto die ik in mijn top 10 garage zou willen hebben
Heb ooit eens de 350Z gezien maar nog geen enkel 370Z. Ik kan er dus vanuit gaan dat veel mensen geen japaner kopen die boven de 200pk gaat.
@Prisma: Wat is je punt? Dat veel mensen een Italiaan kopen i.p.v een Japanner met 200+ PK? Of een Amerikaan? Tegenwoordig heeft zowat elke auto boven de 200 PK, zelfs de saaie Japanners. Het is een sportauto, vindt je het gek dat je ze weinig tegenkomt…
Een van mijn lievelingsnissans, geweldige wagen!
Alleen echte liefhebbers kopen japanse sportwagens, de rest zijn meelopers/dromers
Een auto waarin je veel plezier kunt hebben, maar echt voor mensen met de kleinere portomonee ‘die ook mee willen doen’. Ik zou eerder gaan voor duurzaamheid en klasse. Daarbij komt dat ik niet in zo’n ding gezien wil worden, persoonlijke kwestie :D
Dit was in Juni al bekend dacht ik
Mooie auto. Vind de kleinere wielbasis en meer gedrongen look vetter als de 350Z. Vind wel dat de 350Z meer klasse had.. ben niet kapot van die haaietand koplampen en achterlichten look e.d.

Stond trouwens een test van de 370Z tegen de TT-RS in de AutoVisie van deze week. Ze lieten de Nissan weer flink door het ijs zakken. Verdenk ze er toch van dat niet alle waarnemingen zo objectief mogelijk worden gedaan.

Vooral het stuk waarin gesuggereerd werd dat de Nissan op de limiet steeds “door zijn vering zakt”.. je maakt mij niet wijs dat de Nissan engineers dit zelf niet opmerken en dat een redacteur dat wel opmerkt…

Ik vind het in ieder geval een vet ding en dat voor een VAG adept. Mijn vader rijd al 30 jaar Datsuns en Nissans dus ben wel opgegroeid met dit merk. ;)
@Freewarefreak: Die 370Z hadden ze in die test beter kunnen vergelijken met een TTS ipv een TTRS, want laatstgenoemde is op papier al een dikke halve seconde sneller en 20k duurder..
Euh… Eigenlijk is het gewoon een actiepakketje, het stelt echt drie keer niks voor. Geef dan een symbolische paar pk extra ofzo, voor de grap.
@Citrofiel: marketing, je maakt je doelgroep lekker. Want dan ben je bijzonderder als je in zo’n model rijdt ipv een normale 370Z

Maar mmmm waardige opvolger voor mijn Prius :)
@toyota prius: Het klínkt bijzonder inderdaad. Maar behalve de paar logootjes is er niets bijzonders aan de extra’s van de auto zelf…
@Citrofiel: Inderdaad en dat is het mooie ervan, er trappen genoeg mensen in..
weet iemand hier de wallpaper versie van?
@ Freeware freak… stond ook een test van de 370z vs. Cayman S in ’t Topgear magazine laatst. 370z miste hier op alle fronten ook wat. Maar een Cayman was ook 20k duurder.
De 370z vindt ik een mooie opvallende sportwagen voor een goede prijs.
De 370Z is écht een bom van een auto waarin de snelheidsbeleving niet normaal is !!!

maare, die foto van alle Z’s is die idd niet als wallpaper te krijgen ?
40th anniversary? Beetje vreemd daar de Fairlady reeks dit jaar niet 40, maar 50 jaar bestaat :/ Met de eerste S211.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Datsun_S211_001.JPG
De 350Z vind ik nog best aantrekkelijk met het dak erop.
Toch is het niet echt mijn ding.

De 370Z vind ik nog erger. Te gedrongen voor het mooie.

Doe mij die 240Z maar. Die vind ik namelijk echt mooi.
http://img223.imageshack.us/i/130070602z1971datsun240vx5.jpg/#q=240z


^^ Ergens is dat verkrachting, maar ik vind ‘em wel vet :D
@ BS: Het gaat hier om de Fairlady Z, let dus op de Z.
zal wel weer geweldig rijden
heb zelf gereden in de 350z en dat gaat al als een beetje
en het zal allemaal wel weer nog beter geworden zijn
Veyronsyndroom?
De eerste auto’s zijn amper goed en wel afgeleverd en de eerste ‘special edition’ is er alweer… geen vertrouwen bij Nissan?
De auto staat bij mij hoe dan ook bovenin mijn to-drive lijstje :)
Ik heb deze auto al enkele keren op nieuw kenteken gezien, en hij is werkelijk prachtig.
Er komt ook een lekker geluid uit.
Wanneer gaan jullie hem testen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).