Nieuwe luxe Kia heet Cadenza

Auteur: , 50 Reacties

Kia heeft de eerste officiële foto vrijgegeven van hun nieuwe luxe sedan, gebaseerd op de KND-5 conceptcar. Maar aangezien die naam een beetje saai was en 'Insignia' al bezet was, hebben de Koreanen er een Italiaans woordenboek bij gepakt. En zo werd de Cadenza geboren.

De Cadenza is niet zomaar een nieuw sedannetje: nee, deze auto moet ervoor zorgen dat je je Kia voortaan met trots naast een Duitse premiumbak kunt parkeren. Kia begrijpt dat jij graag in luxe wilt baden en zegt daarom met allerhande ‘nieuwe technologieën’ te komen, zoals verwarmde stuurwielen en elektrisch uitschuifbare zitvlakken op de voorstoelen. Ook is er veel aandacht besteed aan sfeerlampjes in het interieur en zijn de koplampen natuurlijk voorzien van LED-mascara, zodat je nét even wat minder opvalt tussen de Audi’s.

Soon-Nam Lee, die de overzeese zaken van Kia regelt, weet ons vol trots te vertellen:

“New Cadenza will showcase the continuing evolution in Kia’s striking design language through the harmonious blend of light and lines. It will also present a new concept in luxury sedans in terms of performance and technology.”

We geloven hem graag op zijn woord, maar ondertussen zijn er slechts een paar fotootjes van de productie-Cadenza beschikbaar en weten we nog niet eens wat voor motoren erin komen te liggen. Onze interesse is in ieder geval gewekt, want hoeveel inspiratie de Oosterse merken ook bij de Duitsers vandaan halen; een kopie van een Opel, dat zagen we nog niet eerder.



50 reacties

Inderdaad, een rijdend compliment aan de Opel Insignia.
Feest der herkenning van 13 in dozijn sedans uit Europa. Potentieel succesvol dus!
Cadenza. Ach ja, een vouwfiets van Dahon … (geen slechte overigens).
Beetje de druk op de ketel houden bij de andere fabrikanten door meer luxe en toch een lagere prijs… altijd goed. Een C’eed doet serieus weinig onder voor de concurrentie, je moet alleen niet een auto willen met veel uitstraling of status. Aan de andere kant… er zijn toch ook veel mensen die juist een hekel hebben aan teveel betalen? Zou goed moeten lopen zou je denken, maar de Magentis en de Hyundai Sonata verkopen ook van geen meter… we’ll see maar als Kia geen grote klanten weet te vinden onder de leasemaatschappijen dan zal het geen gigantische klapper worden qua aantallen.
mooi, kia insignia!
Als ik prive in de markt was voor iets als een Prius, zou ik idd de Cee’d serieus overwegen. Qua uitstraling ed ongeveer dezelfde kwaliteit. Totale jaarkosten waarschijnlijk nog lager ook.
Ziet er erg fraai uit! Wel beetje jammer dat iedereen ‘m gelijk gaat vergelijken met andere auto’s. Dit is toch een heel andere auto :S.
Hij lijkt best wel op de nieuwe saab 95 ofniet??
Verwarmde stuurwielen! Dan vind ik het feit dat de sturwielen verwarmd zijn nog het minst extreem.
Merken als Kia doen het goed in het lagere prijssegment. Omdat er inderdaad aardig wat mensen zijn die voor wat minder geld willen rijden en geen behoefte belang hechten aan status of uitstraling. Dat is ook gelijk de reden waarom dit weer niets gaat worden. Mensen die liefhebber zijn en er het geld voor over hebben (of voor uit mogen geven) gaan juist bewust NIET in een Kia rijden.
een kopie van Opel zagen we nog nooit??

En die Corsa kloon van Kia dan? de i20
Blijft natuurlijk altijd problematisch, grote Aziaten (Fransen ook trouwens). Maar deze ziet er niet eens zo verkeerd uit. Dus wie weet wordt het (toch) nog wat.
Kopietje hier, kopietje daar, maar wat zou het je boeien?
Deze auto ziet er gewoon goed uit en met een fatsoenlijke V6 is het gewoon een heerlijke luxe cruisemobiel.
Bovendien is het een Kia, dus je onderscheid jezelf ermee en betaalt bovendien minder.
meer foto’s:
http://kia-buzz.com/?p=3009
-edit: thanks, even toegevoegd!-
*KUCH* Insignia *KUCH*
Hij heb wel goeie velgen nodig.
En die heb ie op de foto niet.
@Ruud: Dat is een Hyundai. En je hebt gelijk, maar het valt me nu pas voor het eerst op, werd de hele tijd afgeleid
Het ziet er goed uit, maar dat is niet meer dan logisch als je bijna de hele Insignia kopiert.
Er zit een knik in de flank en dat maakt hem een insignia kloon?
Ik zie er een mercedes in, ook 4 wielen. Het ding heeft een chromen grill, net als een Rolls Royce. Oh nee, die vergelijking gaat niet op want een rolls is niet Duits !

Als je een beetje verstand van auto’s zou hebben dan weet je dat het ontwerp van een nieuwe auto al vele maanden voor de start van de productie vastgelegd word. Op het moment dat dat voor deze KIA het geval was, was de Insignia nog niet eens op de markt, laat staan dat KIA de Insignia als een uiterst succesvol ontwerp kon bestempelen (is het dat überhaubt wel?).

Nee, stelletje goochemerds, als KIA echt een succesvolle Europeaan had willen klonen, dan kadden ze wel de door jullie volprezen Audi A4 gekloond…

Met bovenstaand stukkie tekst laat de schrijver zijn oren wel heel erg hangen naar het wat minder nozele deel van de bezoekers van zijn site.
Jammer Ruben !
het klinkt wel een beetje als een SOA hoor
@Ramshoek: Ik heb geen zin om erover in discussie te gaan, maar heel even dan: kom op, dat hele front komt regelrecht van de Insignia. Het is schaamteloos. Ik heb ook een hekel aan de figuren die in een Polo nog de lijnen van een Ferrari F50 zien, maar dit is echt niet overdreven.

De Insignia is gebaseerd op de GTC Concept van begin 2007. En zelfs al had Kia toen al deze nieuwe sedan getekend, dan nog is het makkelijk om een paar elementen eraan toe te voegen.
@Ruben

Die front komt van de Kia Cee’d en die is er al een stuk eerder dan de Insignia.

http://drive-line.com/wp-content/uploads/2007/09/kia_ceed_3door.jpg

http://www.dieselstation.com/pics/Kia-Ceed-facelift-car-pictures.jpg

Misschien is het wel opel die kopiert?
Ziet er goed uit.
Beste Ruben

Stierendeficatie !

En ik blijf er bij, een serieus scribent had de vergelijking niet gemaakt…
@Ramshoek: Gelukkig pretendeer ik op geen enkele manier serieus te zijn.
@Relief:
Mwah, die facelift van Kia staat pas sinds 2 weken bij de dealer, en doet hooguit aan de koplampen van de nieuwe Astra denken… Of andersom, zoals jij suggereert. Maar ik denk dat dat toeval is.

OT: behalve de neus vind ik deze Cadenza helemaal niet op een Insignia lijken, volgens mij is ie zelfs veel langer! De ruimte achterin is gelijk of ruimer, en die kofferbak lijkt haast 2 keer zo lang. Uiteindelijk zal het verschil in échte lengte waarschijnlijk niet zo groot zijn, omdat er op de Insignia nogal van die bolle bumpers opzitten waardoor die auto voor en achter ineens 10 centimeter langer wordt.
Saab 9-5, Passat CC, Insignia… Wat doet Kia toch raar de laatste tijd. Ziet er niet slecht uit, maar ontwikkel een eigen stijl!
Bobby Orlando
Ruben, probeer eens wat informatie te geven in plaats van de vergelijkingsmongool uit te hangen.
lets begin :P

q5 achterlichten?
koplampen hebben meer weg van de nieuwe Astra dan de Insignia
daklijn/c-stijl.. ?
Weten jullie toevallig ook in welk segment hij valt (E, D of F segment?)? Mijn inziens mogen jullie echt nog wel iets meer aandacht geven aan jullie auto-topics. Daarmee bedoel ik dat er meer tekst mag zijn met meer belangrijke informatie.

MVG,

Stefan
@ Ramshoek:

Helemaal gelijk heb je.

@ RubenBaeten:

Op zondagochtend vóór tienen een artikel posten kan ik moeilijk anders interpreteren dan serieus bezig zijn met je dingen.
kan in het rijtje van mislukelingen C6 – 607 – VEL SATIS ENZ ENZ
Bobby Orlando
@rrwentzel: C6 – 607 – VEL SATIS – rrwentze
Ondanks alle beweringen van de KIA-fanboys hier die hoogstwaarschijnlijk allemaal zelf een KIA hebben en beweren dat hij toch echt niet op de Opel Insignia lijkt en dat het een origineel ontwerp is, moet ik ze daarin helaas toch ongelijk geven. Het is wel degelijk een kopie van de Insignia én de nieuwe SAAB 9-5. Net als elk ander Koreaans merk heeft KIA geen eigen ontwerp, maar kijken ze hun auto-ontwerpen iedere keer weer van een andere fabrikant af.
The Honda Spirit
ik zie hier een chinese MG6 hoor….
Nou, maar weer even een blik gal open trekken dan. Wanneer is iets een kloon? De mistlampen lijken van de Insignia te zijn getrokken maar daar houden de gelijkenissen ook wel op. Alsjeblieft zeg, de Insignia heeft juist een verdomd sierlijke, bolle raamlijn over de flanken en die ontbreekt hier weer ouderwets. \

Echt, als de Cadenza aan een andere middenklasser doet denken is het vanuit zijaanzicht net de nieuwe Mondeo die door alle ontwikkelingen in deze klasse een weinig onderhoudende lijn heeft.

Fraaie auto, maar geen nekkendraaier en iets wat je bij blijft.
Vind ‘m helemaal niet zo enorm op de Insignia lijken; van voren zie ik Audi lijnen met een USA achtige (Chevrolet ?) grille en van de zijkant lijkt ie inderdaad (portieren, etc.) wel op een Insignia, maar dan langer gerekt als een klassieke sedan (Lexus 220d achtig) en niet zo ‘waterdruppel’-achtig.
Bobby Orlando
Joepie, weer een hoogdag voor de vergelijkingsmongolen.
Nou zag ik er niet direct een insignia in, ondanks de suggestieve tekst…hij deed mij erg aan een hyundai sedan denken (weet niet zeker of het een sonata is) die hier in de usa aardig veel rondrijdt
Met Kia is blijkbaar een gevoelige snaar geraakt bij velen hier?!
Ik vind het -zoals meestal- wel een leuk stukje tekst.

Of het nu om een Insignia, 9.5 of iets anders anders gaat; het kleinste kind ziet dat dit geen nieuw ontwerp is maar een samenraapsel van stijlkenmerken van verschillende merken/modellen.

Het is een feit dat zo goed als elk merk/model kenmerken heeft die aan een andere doen denken. Het verschilt ligt hem in het al dan niet naar voor brengen van een eigen concept en stijl.
En draai of keer het zoals je wil, maar dat heeft Kia niet.
Ik snap de vergelijking met de neus maar dat is dan ook het enige. En alsof de neus van de Opel zo origineel is.. Vorige Avensis neus qua bolling en lijnen en de vijfhoekige grille van Mazda en Mercedes.. De rest lijkt er niet op. Mooie en nette auto deze Kia!
Heey! Is dat een Saab? Nee? Dan is het weer een mislukt apparaat!
weer de showroom proppen met zooi.
Die lijkt wel erg veel op de Insignia
In de VS doen de Koreaanse merken goede zaken. Daar kan dit een goed succesje brengen. In Europa is de koopjesgekte niet doorgedrongen tot hogere segmenten, en grotere Koreaanse modellen (muv de SUVs) doen het dan ook vaak niet al te best. Ik denk niet dat deze auto een veel groter succes zal worden dan de Kia Magentis, Hyundai Sonata of Chevrolet Epica.
Ach wel of geen Opel, het is al stukken beter dan de Opirus.
http://www.csi-auto.nl/carshopping/0930/kia-opirus1.jpg
UPDATE: De stijlvolle en luxueuze sedan, die buiten Korea ‘Cadenza’ gaat heten, beleeft zijn overzeese debuut eind dit jaar op de internationale autoshows van Saoedi-Arabië, Koeweit en Dubai.

De naam Cadenza is afgeleid van een Italiaanse musicalterm die wordt gebruikt om een prachtig hoogtepunt in een concerto of aria te omschrijven. De naam symboliseert perfect de opvallende designfilosofie achter en het hoogwaardige design van de dynamische sedan.

De Cadenza heeft een sportief en gestroomlijnd uiterlijk en beschikt over een gedurfd koplampontwerp met in het oog springende LED-omlijsting en een kenmerkende, dynamische stylinglijn. De prominente grille aan de voorkant en de stijlvolle achterlichtunits onderstrepen het hightech karakter van de auto en markeren een nieuw hoofdstuk binnen Kia’s inmiddels bekende design-DNA.

Het interieur onderscheidt zich onder andere door het futuristische ‘zwevende’ dashboard dat Kia’s unieke en innovatieve designbenadering extra belicht. Het ‘welkomsysteem’ schakelt automatisch de buiten- en interieurverlichting in om de bestuurder te ‘verwelkomen’, terwijl de sfeerverlichtingstrip die over het dashboard in de portieren doorloopt, voor een warme sfeer in het interieur van de auto zorgt.

Het dynamische ontwerp en de bijpassende rijprestaties van de Kia Cadenza maken de sedan in combinatie met de uitgebreide reeks comfortabele hightech features tot een speler van formaat in het segment van de luxueuze sedans.

Tot de nieuwe beschikbare technologieën behoren een verwarmd stuurwiel (voor het rijden in winterse condities in landen met lage temperaturen), elektrisch verstelbare stoelkussens (voor extra ondersteuning van de bovenbenen), automatische ontwaseming van de voorruit en geventileerde voorstoelen (voor verkoelend comfort in landen met hoge temperaturen).

Soon-Nam Lee, Director Overseas Marketing Group van Kia Motors Corporation, verklaart: “De nieuwe Cadenza geeft duidelijk blijk van de ontwikkeling in de evolutie van Kia’s opvallende designtaal door de harmonieuze mix van licht en belijning. Tevens kan hij wat prestaties en technologieën betreft gezien worden als een nieuw concept in de klasse van de luxueuze sedans.”
Ziet er niet slecht uit, al hoeft die plooi in de deuren niet voor mij. Vergelijken met andere auto’s slaat op niets. Als je een slaatje met geitenkaas, pijnboompitten, appeltjes en balsamico voor je neus krijgt, zeur je dan ook dat die pijnboompitten wel erg hard lijken op die van het spaghettietje uit een ander restaurant? Europeanen zijn zo bang dat “hun” merken concurrentie zouden krijgen… Daarom zal deze Kia ook floppen. En ook omdat particulieren geen geld meer hebben voor grote auto’s, terwijl lease-bedrijven bang zijn voor het afschrijvingsspook.
Ludo Verhoeven
Nog voor ik een stukje tekst had gelezen dacht ik : “Hey, nu al een facelift voor die Insignia”… Hoe diep moet je als auto constructeur gevallen zijn als je een Opel als voorbeeld neemt. Nog dieper dan een stomme kloot zoals ik die zelf met een Opel rijdt.
Opel is zelf aan het kopiëren geslagen. Hoe verklaar je anders dat de Insignia er goed uit ziet?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).