Voortaan kijken we met hele andere ogen naar linksplakkende busjes.
De 800 pk en 900 nm sterke TH Automobile TH2RS heeft dit weekend op het hogesnelheidscircuit van Nardo namelijk een ongelovelijke topsnelheid van 310,7 km/u neergezet. Voor de recordpoging hadden de makers zich ten doel gesteld om minimaal 300 km/u te halen en die grens is dus ruimschoots geslecht.
Het record heeft een Nederlands tintje, want de TH2RS is uitgerust met luchtvering van het Nederlandse VB-Airsuspension. De vering past afhankelijk van de snelheid automatische de rijhoogte aan. Tot 80 km/u blijft de hoogte standaard zodat er voldoende bodemvrijheid is voor de dagelijkse praktijk in de stad met snelheidsdrempels, stoepranden en parkeergarages. Bij snelheden van 80 km/uur, 120 km/uur en 220 km/uur stelt de luchtvering automatisch een lagere rijhoogte in, voor een optimale stabiliteit bij hoge snelheden en een lager frontaal oppervlak.
Met dank aan de luchtvering, de vele aanpassingen van TH Automobile (waaronder het strippen van het interieur) en het monteren van een door 9ff gekieteld Porsche 911 blok draagt de TH2RS nu een fraaie titel: snelste bestelauto ter wereld.
69 reacties
Ja idd. Dan verras je ze helemaal!
Taxi’s e.d. hebben ook een “grijs” kenteken
Hoezo X5? M5 bedoel je toch zeker? :D
@ Benjamin-v-L:
Onder de kuipstoeltjes, en als daar niet alles onder past ben je in ieder geval zo snel ter plaatse dat je nog wel een keertje op en neer kan rijden binnen de tijd die je met een normale bus nodig hebt ;)
Verder, leuk maar über-onpraktisch. Kost een godsvermogen (meer dan een X5M schat ik eventjes) en zelfs als ie al de weg op mag heb je helemaal geen luxe. 0. Niks dus.
Nee, ik bedoel toch echt een X5. Op de één of andere manier rijden die altijd harder en asosialer dan bijvoorbeeld een M5. Alsof ze anderen altijd af móeten snijden. Of een meter achter je gaan hangen… Ik heb dat 9 van de 10 keer als ik een X5 zie.
Lol.. wel gaaf busje! maar die kleur..
http://www.9ff.de/gt9/
Gaat nog veel sneller dus
Ik ben eerlijk gezegd niet zo’n Porsche fan, nooit echt in verdiept, dus al helemaal niet in diens tuning-huizen.. Petje af hoor voor firma 9ff, knappe prestaties, ik dank u voor de link..
OngeloFelijke.
http://www.youtube.com/watch?v=eaW_35KPDBY
OT: Zeer hoge topsnelheid, rij je R8jes mee zoek, als dat niet zo is blijf je wel plakken :P (V8 versie dan he).
Een M5 heeft een top van 330km/h, dus die ga je niet bijhouden.
Kansje dat hij de M5 voor blijft tot ergens rond de 200 km/h… dan moet het frontale oppervlakte toch echt z’n tol eisen…
Rij dan potdomme ook een keertje door man! :-)
Qua rijgedrag van de bemiddelde bezitter heb je gelijk, alleen is een M5 (of X5M dan, allebij blij) qua prestaties een iets beter vergelijk.
@ Oversoft:
Dat is voor sommige M5’s zeker mogelijk, maar standaart zijn ze allemaal begrenst op 250 of 270, dus die rijd je zoek ;)
Nou, topsnelheid is één, maar handling mag je ook niet vergeten… Ik denk dat een standaard X5 nog steeds een betere handling heeft dan zo’n geprepareerde Transporter, jammer genoeg. Dus voor een vergelijk heb je geen X5M nodig. Al die BMW’s zijn toch begrensd.
@Harie
Doorrijden!? Ook als ik 80 ga waar je 50 mag?
Inrijhoogte: 1.90 meter. Chopster of cabrio, Wouter?
Het frontaal oppervlak wordt wel degelijk kleiner, al is het minimaal. Doordat de wagen zakt zit er een groter deel van de band in de wielkast verscholen en neemt dus het oppervlak af. ;-0 T’is minimaal, maar toch…
“ongelovelijke” -> “ongelofelijke” (geen method/dereference operator) ;)
Ik gok dat 80% (als het niet meer is) van iig de E60 M5’s die rond rijden de begrenzer er niet meer op hebben zitten. Dit is een optie van rond de 500 euro en als je het aftermarket (chip) laat doen is het nog goedkoper.
Het zou onzin zijn om 507pk onder de kap te hebben liggen, terwijl je maar 250 kan… (Dan rijd ik em zelfs met m’n diesel zoek)
is al iets soortgelijks gebouwd.. een gekietelde porsche boxter met een kever body erop..
on topic: het is leuk om op te bouwen, kost een godsvermogen (alleen het blok al) en ja, je hebt er niet zoveel aan als je niet zo’n campingganger bent..
OT: autokenners site…
maakt niet uit welke auto het is,,, als je maar bedrijf hebt:P
en… je hoeft geen btw? :$ te betalen..
zoiets is het:P
OT: ongelooflijk idd!
ik wou exact dezelfde opmerking plaatsen :roflol:
De luchtvering is voor deze T5RS is dus niet bedoeld voor comfort.
Verder weegt deze T5 erg weinig. Ten opzichte van de GT2, waarvan de motor komt, is de T5RS nog geen 200kg zwaarder.
Ook het zwaartepunt en de gewichtsverdeling zijn zodanig dat ik elke confrontatie met een X5 wel aandurf.
Tjonge wat is dat front van de facelift T5 mislukt.
Heb je nog even eenkleien 250.000 via de DSB dan kan je hem ophalen
Gruwelijk! (morgen komt er meer info + video)
http://www.youtube.com/watch?v=wNCOsUXEzHM
Ik had hem net live gezet op youtube ;)
(ja, ik heb er in meegereden en gefilmd…)
Morgen komt er meer info over de Techniek in dit bussie.
http://www.amt.nl