Gespot: Porsche 993 Turbo S

Auteur: , 44 Reacties

Van alle modellen, die ooit uit de fabriek in Stuttgart kwamen rollen, is de 993 wat mij betreft één van de mooiste. Het model was er zoals gebruikelijk in vele vormen en maten. De 993 Carrera was de meest pure, de Carrera 4S was duidelijk iets breder, de Turbo had een opvallende achterspoiler meegekregen.

Porsche 993 Turbo S

Extra bijzonder is de Porsche 993 Turbo S. Deze is te herkennen aan de gaten in de flanken, gele remblokken, een aangepaste achterspoiler (er zit een extra lipje op), en twee dubbele uitlaten. Het vermogen van 408 pk steeg tot 450 pk, het maximum vermogen dat jaren later nog steeds achterin de 996 Turbo S te vinden was. Het maakt de auto bijzonderder dan de 993 Turbo, omdat het net iets meer is, en slechts in gelimiteerde oplage is gebouwd. Er rijden er maar 375 rond. Echter, de belangrijkste eigenschappen waren al op de 993 Turbo te vinden. Dat was op dat moment niet alleen één van de snelst accelererende auto’s, maar óók één van de snelst decellererende auto’s. 100-0 km/u was sneller geklaard dan 0-100. De kracht die de gigantische schijven uit konden oefenen was groter dan wat de motor te bieden had. in 2,3 seconde stond je stil. De remschijven waren dan ook aanzienlijk groter dan die op minder exotische versies van de 993.In 1997 betaalde je voor een 993 Turbo f.379.000, iets tussen een F355 Spider (f.362.500) en een Diablo SV (f.417.925).

Porsche 993 Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 993 Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 993 Turbo S - Foto: Jim Appelmelk

Voor vragen kun je me mailen.



44 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Supergave bak!!! I love it! Ben toh wel meer fan van nieuwe 911 (997) Carrera S :-)
Mooi verhaaltje:D Ik heb vorige maand een 993 GT2 gezien op de snelweg. Hij was gifgroen en van binnen was hij helemaal gestript. Net een racecar. En woooow, die ging snel
Gave bak! Wolbert krijgt er binnenkort eentje binnen, in het geel…

Overigens rijdt er in nog een hele gave 993 rond in NL, 650 pk en turbo s uiterlijk
http://www.carcare-soest.nl/projecten/Project_CC052/project_cc052.html
http://www.carcare-soest.nl/projecten/Project_CC052/Rij-impressie/rij-impressie.html
En dan hebben we het nog niet over het geluid van een 993 gehad.. Werkelijk prachtig..
Dit is inderdaad een van de mooiste Porsches ooit, de nieuwere Porsches kunnen mij allemaal niet zoveel bekoren.
toekomstige klassieker als je t mij vraagt
Voor mij blijft de mooiste Porsche toch echt de 959…
Qua prestaties één van de meest begeerlijke 911’s, qua looks gaat mijn voorkeur uit naar een 993 Carrera 4S.
@jk 733, dit is al een klassieker..
Zijn die gasten met paarse T-shirt en witte t-shirt met vest kameraden van jou? Of begint tegenwoordig iedereen te spotten?
Gele remblokken? De blokken zijn niet te zien, de klauwen wel.
De laatste der luchtgekoelde turbo’s…
Een 993 RUF is de enige Carrera waar ik een moord voor zou doen.
de topper uit Bad Boys wat een klassieker!
Erg fraai!
Gave Porscheeeeeeeeeeee!.

Maar die gele remklauwen hadden ze toen nog niet, dus die zijn er later op gezet!.
Echt een super porsche !

heb er eentje gehad, rijd perfect, alleen je wilt niet weten hoeveel kosten er gespendeerd zijn aan de remschijven.

die trekken als maar krom, staat dit model ook bekend om.
mooie spot, het is inderdaad een van de mooiste Porsche ooit gemaakt!!
Eerlijk toegegeven is de Turbo S niet zo bijzonder. Het is eigenlijk gewoon een Turbo met wat opsmuk en het X50 vermogenspakket. Dit vermogenspakket (in de beginjaren goed voor 430 pk zoals bij de GT2 en later voor 450 pk) is trouwens op tal van 993 Turbo’s te vinden. Bij RUF kon je zelfs terecht voor een pakket dat het vermogen naar 490 bracht. Toch zeggen pk’s niet alles, het verhogen van de turbodruk zorgde er ook voor dat het ‘turbogat’ (lag) groter werd, iets wat de 993 Turbo met zijn biturbo net wou vermijden. In tussensprints (zoals 80-120km/u) bleef de gewone Turbo dan ook sneller (is trouwens nog steeds de snelste Porsche ooit in dat sprintje (bron Flat 6))
@ Johan:

Volgens mij speelt er toch echt een andere Porsche de hoofdrol in Bad Boys… zie het onderstaande screenshot

http://993c4s.com/wp-content/uploads/2008/09/bad-boys-porsce.jpg
@ johan

dat was de 964 volgens mij
Heel fraai, maar doe mij toch maar een gele 993 GT2.
Uit die laatste zin valt te begrijpen dat de 993 Turbo S dus nóg een flink stuk duurder was dan de F355, want het prijsverschil Turbo en Turbo S zal ook niet gering zijn geweest. Ik zou het wel weten…
dat is een 965
me vriend heeft er precies zo een!! dan wel niet in nederland maar dan toch!!:P
en ik zou tevens voor dat geld dan ckr de ferrari gekocht hebben!! is toch mooier dan deze porsche
@ Harie en jeanke; in bad boys 2 gaat het wel degelijk om een 993 denk ik. foto is van bad boys 1.

De 993 turbo(s) is gewoon de heerlijkste Porsche ooit gebouwd en voor echte liefhebber ook de laatste (als laatste luchtgekoelde).
Als je ziet dat een 993 Turbo in prijs al zwaar over een 996 turbo gaat met veel minder kms, denk ik dat het wel een goeie investering is :).
Wat doet ie in 0-100 en top?
Bij Porsche Lammertink staat een zeer fraaie gele 993 Turbo S in de verkoop. Ze hebben overgens bedroevend weinig nieuw spul staan.
@Matt: de 993 GT2 niet vergeten! :)

De 993 is echt een generatie 911s die nooit gaan vervelen. Heerlijke wagens. Daarnet nog een Carrera 4S zien staan: het is nog steeds een eye catcher, met die brede heupen.
@ Matt:

Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij rijdt Will Smith in het tweede deel (dat ik overigens niet eens gezien heb bedenk ik me net…) in een Ferrari 575
Volvo_440_turbo
Indertijd heb ik bij een bouwondernemer via via een ritje versierd voor de verjaardag van mijn toenmalige vriendin. Helaas heb ik zelf niet meegereden :(
Die was ook tot 450pk getuned. Ik heb gehoord dat ie later zijn motor heeft opgeblazen.

Dat ding zien accelereren was gewoon de max, mijn toenmalige vriendin was ook onder de indruk, in een mum van tijd was die uit zicht verdwenen, dan stond ik daar met mijn nissan primera dieseltje :p
Overgewaardeerd. Ik zou de eerste generatie van het moderne spul nemen, kost geen drol in verhouding, maar is zeker niet zo slecht als de kenners beweren…
Nog geen 60.000 euro en van 100-0 in 2.5 seconden.

Wat zijn de tijden toch verandert. :roll:
Foei, zulke snelle auto’s brengen alleen maar ongelukken…en ‘Dick en Waldo’ hebben het al zo druk ;-)
Wij hebben zelf een 993 Carrera 4s (toevallig net filmpje van op AJ gezet), dat is al een geweldige auto, dit is echt een droomauto, heb er ooit 1 bij Theo Jansen mogen bewonderen, echt geweldige kar!
@J-W, die gele bij Lammertink is een ‘gewone’ turbo, maar wel met de X-upgrade to 450pk, hij heeft wel gewoon rode remklauwen, 2 uitlaten en geen luchtinlaat aan de zijkant. ;)
Dit is mijn favoriete porsche. Mooier vind je ze niet, en qua geluid is dit ook de beste.
@ porschefan:

De gele remklauwen zoals je zegt, zijn er alleen bij keramische remschijven, en de 993 Turbo S was de eerste porsche waarbij dat beschikbaar was.

Vanaf de 996GT2 was het standaard…
Sowieso is de 993 de mooiste 911.
(En de Carrera GT de mooiste Porsche)
leuke wagen, mocht ik ooit nog eens een porsche kopen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).