Actuele benzineprijs moet op navigatiesysteem

Auteur: , 45 Reacties

Ben jij ook zo'n zuinige Hollander die altijd op zoek is naar het goedkoopste tankstation? Dan heb ik goed nieuws voor je! Minister van der Hoeven (Economische Zaken) wil namelijk de oliemaatschappijen dwingen om de actuele prijzen bekend te maken. Die informatie kan dan direct in je TomTom gebruikt worden of op een website.

Vanaf 1 juli volgend jaar wil de minister dat oliemaatschappijen deze informatie openbaar maken. Je moet dan dus in staat zijn om vanuit je auto direct te zoeken naar de goedkoopste benzine in de buurt. Op dit moment zijn tankstations langs de snelweg al verplicht om zogenaamde prijspalen te hebben, maar dat is niet genoeg voor de minister.

Maar er bestaan toch al websites met benzineprijzen hoor ik je denken. Dat klopt, maar daar schijnt niet alles te vinden te zijn. En daarom heeft minister van der Hoeven nu dwingend gevraagd aan de oliemaatschappijen om deze informatie openbaar te maken. Doen ze dat niet dan zal ze het verplicht gaan stellen. Overigens heeft TomTom al een dergelijk systeem, maar ik weet niet of alle prijzen/stations daarin zijn opgenomen.

In een eerste reactie laat de Bovag weten dat ze niet direct het nut zien van deze eis van de minister. Volgens hen weet de consument al dat benzine op de snelweg duurder is en dat ze beter een tankstation op kunnen zoeken die niet aan een doorgaande weg ligt.

Wat denk jij? Moet er volledige transparantie komen? En ga je er dan ook gebruik van maken? Of zal het uiteindelijke effect van deze maatregelen wel meevallen? (via: telegraaf.nl)



45 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
tankpas :)
-edit: check!-
Ik denk dat de consument die prijsbewust tankt, dit vooral bij hem/haar op de hoek bij de witte pomp doet, en niet met de dure versie van tomtom rond rijd. De mensen die er wel mee rondrijden zijn denk ik veel leaserijders en die boeien het meestal wat minder.

Aan de andere kant, als je privé de versie van tomtom hebt waarmee dit kan en je moet zelf de benzine betalen, zou ik het zeker wel gebruiken. Maar ja, met tankpas en de meest simpele tomtom tank ik daar waar ik toevallig langskom…
Tja wel handig maar wordt toch lastig als je al op je reservetank rijdt en je navi geeft aan dat de goedkoopste 25 kilometer rijden is en de duurste is om de hoek!
Maar goed een jerrycan en een vouwfiets achterin bied dan uitkomst :)
Transparantie is op zich wel goed, maar oliemaatschappijen zullen eerst de prijs opvoeren met 2 tot 3 cent om vervolgens alles openbaar te maken. Het kan ook zijn dat mensen straks meer zullen rijden, omdat het goedkoper kan uitvallen en krijg je weer acties van het openbaar vervoer ( staken enz. ).

Lekker kontje op de foto.
“Kale” brandstofprijzen in Nederland zijn duidelijk hoger dan in de ons omringende landen.

Op zich wel raar als we vlakbij een van de 3 grootste petrochemische complexen van de wereld liggen (Rotterdam). Transportkosten zouden derhalve laag kunnen zijn.

Daarentegen zijn andere kosten zoals lonen en grondprijzen, hier weer absurd hoog. Maar de verzorgingsstaat moet ergens van betaald worden…
Je photoshop moet wel verbeterd worden ;)
Waar ik me vooral aan erger is dat bijvoorbeeld BP niet de prijs van BP Ultimate erbij zet. En als je pech hebt (zoals ik laatst) dan is die ineens 12 cent(!!!) duurder dan gewone Euro95. En dat zie je pas als je de brandstofslang uit het apparaat neemt. Nee, dankjewel…

Dus, de prijzen van alle brandstoffen zouden moeten worden vermeld op die borden als je het mij vraagt.
beste is onbemande pompen. scheelt hun geld scheelt ons geld.
Trouwens, de reden dat ik 98 tank bij BP is dat er bijna nergens anders meer RON98-brandstof te krijgen is…

Misschien kunnen jullie bij Autoblog hier eens een artikeltje aan wijden. Elk brandstofmerk heeft intussen z’n eigen ‘premium brandstof’ die altijd is gebaseerd op euro95 om de prijs te drukken (m.u.v. BP Ultimate (98) en Shell V-power (97)).

Al die meuk zoals Total Excellium, Esso Supreme, Texaco Euro XL is ALLEMAAL euro95 met additieven. Volgens mij maken ze een enorme winstmarge erop omdat het goedkopere 95-octaan brandstof als basis dient.

Echter, als je een sportwagen of oldtimer hebt is het nu echt een hel geworden om de juiste brandstof te vinden… en vaak rijdt zo’n auto nou eenmaal soepeler op een klopvastere benzine.

Alleen BP, Tango en Gulf leveren nog ‘echte’ 98-octaan brandstof, en Shell komt dichtbij met 97-octaan. En het lijkt er wel op dat 98-octaan brandstof door deze ontwikkeling duurder wordt ook! Dus besteed er eens wat aandacht aan, redactie!
@Sorcerer: herken je 98 octaan verhaal. Veel klassiekers hebben dat echt nodig. Die van mij gaat meteen nadieselen, als er laag octaan spul ingaat. In theorie kun je met octaanbooster achtige additieven wel 98 van 95 maken.

De prut komt idd voor een bepaalde regio allemaal uit hetzelfde depot. Chemicaliën en brandstoffen onderling ruilen is een normale praktijk in de bedrijfstak, want transportkosten zijn een grote kostenpost. En voor iets als benzine bestaat er gewoon een Europese specificatie.
@Laurens: Als ie gaat nadieselen is het wellicht tijd om eens de koolaanslag uit de cilnders weg te branden door een lekker eind stevig door te rijden; geen “80 in z’n 5” stijl maar gewoon lekker doortrekken in alle versnellingen.

Nadieselen van benzinemotoren heeft op zich niets te maken met het octaangehalte wat je er in stopt, een te laag octaangehalte zorgt ervoor dat je motor kan gaan “pingelen”…..da’s iets héél anders.
@406_v6: nee hoor, 98 erin en het is weg. Koolaanslag is een factor, maar daar let ik wel op ;-)
@Sorcerer:

Volkomen eens met het 98 verhaal. Nauwelijks te vinden tegenwoordig. Wij tanken vrij veel BP.
Alsof TomTom dat zomaar eventjes kostenloos gaat doorgeven. Je zult er waarschijnlijk eerst een abonnement voor af moeten sluiten voor een x-bedrag per maand/jaar.
Vader_Abraham
Voor 2 cent per liter een heel stuk omrijden, niet doorhebbende dat je het voordeel dan al weer verbrand heb.

Zowieso voor zo’n klein verschil ergens anders tanken. Als je geen geld hebt voor een auto ga je maar lekker met de bus.

Stakkers…
@Vader_Abraham,

als het verschil 2 a 3 cent is heb je gelijk, maar ik tank nooit op de snelweg. Daar is het 9 a 10 cent duurder. En op een tank van 60 liter is dat toch 6 euri! Ik tank minimaal 1x per week dus dat is dan 52×6 = 312 euro per jaar!

Vind ik wel de moeite….
@Sorcerer:

Wat een Bulls*…

Er zijn in Nederland 4 depots waar ALLE tankstations hun brandstof van krijgen. Dus alle tankstations hebben exact dezelfde brandstoffen. Het enig verschil is de manier van transporteren en opslag bij de pomp. Het prijsverschil zit in het feit dat de pomp op een bepaalde lokatie zit, wel of niet bemand is en of er een winkelte bij zit.
Leuk voor de dieselrijders: vraag meteen ook dat men de adressen van de herstelplaatsen erbij zet. Goodkoop tanken is de voornaamste oorzaak van schade aan een moderne dieselmotor.
En dan staat er een blote dame te tanken aan een auto met het kenteken Gei** Ho**
@Niels: ik snap eigenlijk niks van je reactie? RON95 en RON98 hebben wel degelijk een andere basis en RON98 is wel degelijk bijna nergens meer te krijgen. Ik vergat Q8 en TinQ te noemen trouwens, maar van de grote pompen langs de snelweg hebben er bijna geen meer RON98… Overigens wordt RON98 apart opgeslagen, los van RON95. Het is dus niet zo dat alles uit 1 grote poel benzine komt; diesel en benzine komen ook niet uit 1 grote poel immers maar worden gescheiden opgeslagen, ook al komen ze uit dezelfde basisstof; olie.

Verder is de basis bij de rest misschien hetzelfde, maar bij de RON95-brandstoffen mengt elke pomphouder zijn eigen additieven bij, dus het zijn wel degelijk verschillende brandstoffen!

Volgende keer weten waar je het over hebt voordat je hard begint te roepen!
@ITX: dat klopt niet, Test Aankoop heeft al herhaaldelijk aangetoond dat er geen kwaliteitsverschil is.
De zuinigste pomp is die waar geen belastingen worden geheven. Ik ben nog steeds op zoek.
De minister kan zich beter druk maken om die belachelijke toeslagen die de Nederlandse overheid hanteert op brandstoffen.
@bmw: ik ben kind aan huis bij zowat alle importbedrijven van automerken en overal hoor je dezelfde klacht: rotdiesel getankt. Op dit ogenblik stellen reeds een aantal importeurs hun garantietussenkomst aan het inspuitsysteem, in functie van een voorgaande controle door een erkend labo van de gebruikte brandstof in de tank. Slechte diesel: geen garantie!!!
Moeten ze zich zelf ook dwingen om de belasting/accijns op iedere liter te vermelden!
Er moet inderdaad iets gedaan worden aan de exhorbitante prijsverschillen (maar de overheid doet daar zelf aan mee, door toplocaties te veilen)
Ik tank hier lokaal lpg voor €0,45, op de snelweg is dit echter €0,61, dit is dus ruim 33% duurder!!!
Wat een totale onzin dit! Waarom gaat de overheid zich ineens bemoeien met transparantie van een gewone markt?? Laat de consument lekker zelf uitzoeken waar je het goedkoopst bent. Waarom zoiets verplicht moeten worden? Dan kan je alles wel verplichten: waar kan ik het goedkoopst mijn boodschappen doen, een nieuwe computer kopen etc. Dat is toch te gek voor woorden, bedrijven moeten toch ook nog iets kunnen verdienen of is dat illegaal tegenwoordig?!
Schuif die slang er maar in
moet zij ook getankt worden ?
Jullie van autoblog vinden het blijkbaar ook een saai onderwerp, want anders hadden jullie dat plaatje ook niet nodig :P
En dan ook nog je navi aansluiten op je brandstofmeter en de verbruiksmeter, dan kan hij voor jou de meest kostenefficiënte route uitzoeken.
Gewoon tanken wanneer dat moet, waar ik ook ben.. Als ik me druk ga maken om die paar lullige euro’s leef ik weer een paar jaar korter..
Ik ga ff 3 liter extra verbruiken voor 2 liter winst. :?

De laatste keer dat ik bij een “witte pomp” getankt heb heeft een hoop stress en extra slijtage veroorzaakt. Fijne vlokjes in de brandstof.
Brandstof kan prachtig schoon aankomen. Daar is dan weinig mis mee. Probleem is echter dat je de staat van de opslagtanks niet van buiten kan zien. Ook die moeten wel eens gereinigd worden.
Luister en huiver….zolang een Hollander via Luxemburg naar Spanje rijdt om in Luxemburg te tanken en dan de smoes gebruikt dat ze dat doen omdat de Route Soleil zo mooi is, is dit een prima idee…

Ik rij via Luxemburg omdat ik de route soleil zo mooi vind. Nee, echt…
@Rick dos:

Dat heeft in ons geval vrij weinig nut. De extra kilometers maken de kosten uiteindelijk nog hoger(onderhoud).

Ik pak wel gewoon een vliegtuig. Scheelt zo 30% of meer.
@RenesisHP:

En dat noemt zichzelf een autoliefhebber…Waar mogelijk; ALTIJD met de auto! Anders ben je geen échte. Liefhebber…
@Rick dos:

Ik bespaar geld om mijn liefhebberij te kunnen bekostigen. ;)
@RenesisHP:

Ooooooh….dus wat je eigenlijk zegt is dat je een wannabe bent… ;) :P
@Rick dos:

Tegenwoordig helaas wel. Duur jaartje gehad. :(
Ik vind het eigenlijk een onnodig idee. Een beetje slimme autorijder heeft het wel uitgezocht waar tanken goedkoper is. Zeker nu met internet het eenvoudig om de goedkope plekken te vinden.
Of er heeft iemand aandelen TomTom…
Ik zou er alleen wat aan hebben als het op een website komt, want om in mijn ingebouwde navi elke dag een nieuwe CD te doen lijkt me wat veel van het goede…
@Sorcerer Hulde hulde…….. het door jou genoemde 98 probleem houdt mij al een paar maanden bezig. Mijn auto snort gewoon lekkerder op 98 (wordt ook geadviseerd) en nu zie je het idd overal verdwijnen.

Sta je dan met je Esso-pas…….. :( want op die Supreme zit ik echt niet te wachten.
Btw, Tom Tom genereert al live de prijzen naar je Tom Tom XL. Nieuws in de media is allang achterhaald. Je sluit je Tom Tom aan op het internet via het programma Tom Tom Home klik op fuel prices en je hebt de laatste update van de benzine prijzen op je Tom Tom. Vervolgens klik je op de dichtst bijzijnde benzine pomp met de meest recente prijzen. Voila het werk. Nogmaals nieuws is achterhaald.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).