Terug naar de toekomst

Auteur: , 30 Reacties

Er wordt weer veel gesproken over het verleden. Begon ik een aantal weken geleden in mijn column “Renault 4: terug naar retro” al te spreken over herinneringen aan die “goeie ouwe tijd”, vorige week en twee weken geleden werd er nog fijn verder op ingegaan in de columns van Ruben en Alwood. Wat is toch dat gevoel dat nu ineens weer bij iedereen komt boven drijven? Is het dat gevoel dat iedereen krijgt nu de dagen korter worden en we richting de feestdagen gaan? Waarbij we automatisch terugdenken aan Sinterklaas en kerst vanuit onze jeugd. Goeie associaties, waarschijnlijk heeft het daar alles mee te maken.

Het is bewezen dat de mens in deze tijd van het jaar anders gaat denken. Niet voor niets krijgen meer mensen last van depressies door het donkere weer en wellicht door het verlangen naar die “goeie ouwe tijd”. Maar laat ik dan alvast op de feiten vooruitlopen en nu eens niet meer aan het verleden willen denken, maar aan de toekomst. Want retro en terugdenken aan vroeger kan leuk zijn, maar de toekomst is al begonnen. Veel autofabrikanten begrijpen dat en zoeken naar vernieuwing in plaats van terug te grijpen naar het al dan niet roemruchte verleden van het merk. Dat kan op vele manieren. Technische ontwikkelingen op het gebied van veiligheid, milieu of gebruiksgemak, maar ook ontwikkelingen op het gebied van design. Goed voorbeeld van een fabrikant die daar na vele decennia, heel druk mee bezig is, is Jaguar. In de tijd dat de S-type werd geïntroduceerd was Jaguar toch de fabrikant van hoofdzakelijk klassieke en weinig vernieuwende auto’s op designgebied. Voortbordurend op de bestaande modellen, zoals we zo vaak zien. De limousines waren doorontwikkelingen van de aloude Jaguars van vele jaren geleden. In het geval van de S-type werd zelfs een stap terug gedaan. De S-type moest Jaguar nieuw-oud leven inblazen. Een volledig retro model die moest gedijen op de reputatie van de Mk2 modellen van weleer. De X-type die hierna volgde was en is natuurlijk gewoon een goedkoop aftreksel van deze auto.

Jaguar XJ

Maar nu zijn ze vernieuwender bezig. De nieuwe XF en XJ lijken in niets op de Jaguars van weleer, gelukkig maar. Niet dat ik iets tegen oude Jaguars heb, integendeel. Ik kan enorm genieten van mooie oude Engelse auto’s, maar “time goes on!”. We moeten onszelf niet beperken in creativiteit en dat doen de heren van het Britse huis dus ook niet. Ze hebben een volledig nieuwe weg ingeslagen en dat getuigt van moed en daarvoor verdienen ze diep respect. Dat zouden meer autobouwers moeten doen. Er is natuurlijk veel gezegd over de achterkant en de achterste zijstijl van de nieuwe XJ. Of je die mooi vindt of niet is persoonlijk. Ik ben er persoonlijk al lang aan gewend en durf zelfs te zeggen dat ik het mooi vind. Over een jaar of 20 kunnen we deze auto nog steeds mooi vinden, hij is gewoon ontzettend goed van de tekentafel gerold en je zult hem niet gauw voor een andere auto aanzien.

Graag zou ik zien dat meerdere, zeer behoudende, merken eens wat meer lef durven te tonen en een nieuwe designweg inslaan. En dan doel ik niet op nieuwe soorten auto’s, maar op een nieuwe richting. Neem bijvoorbeeld een merk als Audi, ze maken prachtige auto’s maar het is niet eens spannend wanneer een nieuw type wordt geïntroduceerd, je weet van tevoren al hoe hij eruit zal zien. Ik kan me heel goed voorstellen dat een familiegezicht van belang is, dat zal ik niet ontkennen, maar dat hoeft niet over de hele auto en kan ook veel subtieler dan een model te laten krimpen of oprekken. Vernieuwing is lekker en maakt de mensen gretig. Natuurlijk zijn er ook merken die het wel proberen maar de plank volledig mis slaan. Dat is natuurlijk erg vervelend voor de fabrikant, zeer begrijpelijk. Het is een afweging die ieder merk zelf moet maken en een afweging die iedere koper ook zelf moet maken. Kies je voor een behoudende saaie auto, of wil je jezelf onderscheiden en kies je iets echt vernieuwends?

Mijn keuze is snel gemaakt. Ik ga voor vernieuwing, ik laat zien waar ik voor sta, wat doe jij?



30 reacties

Als ze maar goede auto’s blijven produceren.
@Max-autoblogger: Moeten ze er wel eerst mee beginnen;)
ik vind de oude en de nieuwe Jaguar mooi, maar op hun eigen manier, maar laten we eerlijk zijn, De huidige Xj is achterhaalt!
ik ga ook voor vernieuwing, je wilt toch niet hetzelfde als iedereen, dat doe ik ook altijd als ik nieuwe nikes koop dan wil ik ook nikes die niemand heeft.
Ik vind vernieuwing een erg goede zaak, want de legendarische modellen van weleer zijn zelf ooit ook vernieuwend geweest. Af en toe moet er gewoon een nieuw icoon worden geschept.

Ik ben het met je eens dat Jaguar respect verdient voor de weg die ze zijn ingeslagen, maar ik ben wel van mening dat het merk weinig anders kon. Het was gewoon noodzaak voor het noodlijdende merk om met iets nieuws te komen, anders zouden ze langzaam ten onder gaan.
Max-autoblogger [ reply ]
23 October 2009 om 13:05 Als ze maar goede auto’s blijven produceren

Hebben ze dat al ooit gedaan dan? JAGUAR is toch altijd brasss geweest man.
@corre: Jaguar altijd brass geweest? Ik denk dat je je geschiedenis nog eens moet herlezen!
Jaguar is altijd betrouwbaar geweest tot British Leyland zich er mee kwam bemoeien eind jaren ’70. Toen ging het zo snel bergaf dat tegen dat de XJ40 uitkwam, er geen spaander heel bleef van de reputatie van Jaguar.
MAAR, sinds de overname door Ford is Jaguar opnieuw beginnen bouwen aan zijn betrouwbaarheid en rijkwaliteiten.
Dat resulteerde in een top-10 plaats in het JD Power-survey naar de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit van merken. Het is de tweede Europese constructeur, na Porsche, en dus ver vooooooor alle andere (zoals BMW, Audi, Mercedes, etc…)
Dus als je nu ene betrouwbare wagen koopt moet je voor Jaguar gaan en niet naar de fabeltjes van de Duitse suprematie luisteren.

En ja, ik heb zélf een Jaguar X300 uit 1996 en na 215000km doet ‘ie het nog PRIMA!
Ik ben ook voor vernieuwing, maar dan wel op de manier waarop Jaguar dat doet. Mooie modellen uitbrengen en er een lange tijd mee doorgaan.
Wellicht dat de heren fabrikanten hun oor weer eens te
luister kunnen leggen bij de grote Italiaanse designhuizen.
Het wordt idd tijd voor een renaissance in de designwereld.
En zoals Patrick Le Quement ooit zei : retro is design armoede !
En ja, Le Qement is de vader van de VelSatis, de Avantime maar ook de originele Twingo.
@autoblog

wanneer gaan jullie eens een test doen met tweede handsjes?

bijv. hoe goed die tweede hands M3 is, waar je het in de prius/insight -test over had?
Ik ben het er mee eens dat Jaguar de goede kant op gaat, qua design, maar ook qua techniek. Overigens was de XJ(R) toch wel een prachtwagen. Maar ach, de nieuwe is wel aan te wennen.
jee-oekeloeres
Ik denk zelf vaak met weemoed terug aan mijn kindertijd…
Jaguar Rocks
Pieter Autofans.be
Zij die zeggen dat Jaguar geen goede auto’s maakt. Waarom dan? Misschien een reden geven? Ik heb namelijk al in verschillende modellen jaguar gereden, en allemaal waren ze schitterend in rijden.
Ik vind Jaguar niet echt moedig… ze hebben simpelweg gedaan wat ze 10 jaar geleden hadden moeten doen: zichzelf herinterpreteren. Met de XJ zijn ze daar m.i. super in geslaagd, over de XF zijn voor- & achterlichten ben ik nog steeds niet te spreken is dan ook een beetje een design-fiasco.
ik denk dat als audi veranderd het hele draagvlak wegvalt want dat lijken me mensen die niet veel van vernieuwing houden en als je dat dan ineens doet en het valt daar verkeerd en je trekt geen nieuwe mensen aan heb je een probleem..

overigens is de nieuwe jaguar XJ zeer mooi lekker nieuw maar toch ook niet vind ik..
Ik ben zelf een beetje conservatief als het hier om gaat. Als vernieuwing de kwaliteit ten goede komt, is dat natuurlijk positief. Een Golf VI is bijvoorbeeld een erkend zakenauto, waar de Golf I nog een simpele gezinsauto was. Maar het jammere van de huidige ‘vernieuwing’ vind ik dat het vooral betekent dat auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken. Zo lijkt het bijvoorbeeld alsof er van ieder model een SUV-versie moet komen. Dat is sowieso een hype waar ik nooit iets van begrepen heb, de SUV-hype. Mensen die meer willen betalen voor een auto, terwijl die door de extra hoogte en het extra gewicht juist minder goed rijdt. En de off-road-kwaliteiten van SUV’s (die meestal zwaar tegenvallen) lijken me ook niet echt nodig in een land waar relatief veel asfalt ligt. Tevens vind ik dat merken hun ziel verkopen. Een merk als BMW stond toch voor pure rij-kwaliteit. Maar ook BMW maakt nu zo’n beetje van ieder model een SUV-versie. Ik denk dat klanten tegenwoordig ook gewoon minder om (rij-)kwaliteit geven. Je ziet het bijvoorbeeld ook in de autobranche. Waar men vroeger naar de betere HiFi-zaak ging om een middagje versterkers en luidsprekerboxen te beluisteren, koop men tegenwoordig bij de Aldi zo’n handig alles-in-één-zetje voor 200 euro.
En wat betreft Jaguar: Dat merk heeft mij altijd zeer aangesproken. En ik vind ook dat ze nog steeds erg fraaie auto’s maken. Wat ik wel jammer vind, is dat je in de XF zo duidelijk de Ford-genen terug ziet. Sowieso zie je dat door de huidige vorm van ‘vernieuwing’ er eigenlijk helemaal geen opzichzelfstaande automerken meer zijn. Lamborghini was vroeger toch een Italiaans raspaardje. Nu zijn het eigenlijk snelle Audi’s. De Murcielago heeft dan nog een V12 die alleen in díe auto terug te vinden is. Maar de V10 uit de Gallardo is toch al een stuk minder exclusief. TVR was eigenlijk de laatste zelfstandige sportwagenfabrikant.
Ik vind ook dat auto’s steeds minder een eigen karakter hebben. Vroeger reed een Duitster echt anders dan een Italiaan. Tegenwoordig is dat verschil een stuk minder. En de sportwagens worden ook steeds minder spartaans. Vroeger moest je nog werken in een Ferrari. Sowieso waren sportwagens handgeschakeld, zoals het hoort. Tegenwoordig zie je vooral van die flippers. En je kunt je onderstel afstellen… Dat hoeft voor mij allemaal niet zo. En na de F355 is de typische Ferrari-huil toch ook steeds minder geworden.
Al met al word ik niet vrolijk van deze ontwikkelingen. Maar als autofabrikant moet je wel. De wansmaak van de menigte eist nu eenmaal dat je SUV’s maakt. En de milieuregeltjes eisen dat je je motoren gaan down-sizen. Dat down-sizen van motoren is natuurlijk goed voor het milieu, maar is zeker jammer voor de mensen met een motorgeluiden-fetish. Zo had vroeger de R-versie een zescilinder, tegenwoordig een viercilinder met turbo. En ik vraag me af hoe lang het nog duurt voordat de V12-motoren definitief uit de personen auto’s verdwenen zijn.
@F355GTB: prachtige lap text, en ik ben ook zwaar tegen down-sizen want ik heb ook een motorgeluiden fetish
Vroeger was gewoon alles beter!
@Victortje: beetje het “never change a winning team” geval he. Zeker niet nu ze Mercedes-Benz aan het inhalen zijn.
Interen op je verleden is de gemakkelijke keuze. En het werkt ook nog voor een poosje, maar het gaat uiteindelijk toch vervelen. Geen merk kan zonder vernieuwing. Dus doe mij het maar in één keer goed, ik ga ook voor de verniewing.
JaguarXF3.0DSowner
ben blij met de XF ;)
Jaguar gaat de goede kant op, maar de de XJ vind ik geen auto voor de weg. Leuk op foto’s en plaatjes, maar om er in gezien te worden? Hoe zit het eigenlijk met de verkoop van de XJ? Gaat dat een beetje?

En als we het toch over vernieuwing hebben mag die wel eens gaan plaats vinden bij een bepaald duits sportwagen merk. Juist, Porsche. Ik vind het bijzonder dat zo veel mensen een Porsche kopen. Terwijl het design uit het jaar weet ik veel komt. Volgens mij is Porsche de enigste auto merk die wel heel lang vast houd aan hun eerste design en techniek. Dat pakte bij Jaguar verkeerd uit. Knap van Porsche, maar echt lef hebben ze niet. Ik vraag me dan ook werkelijk af waarom ze zo lang over die Panamera hebben gedaan. Design moet niet het struikelblok zijn geweest, techniek dan? De V8 komt geloof ik uit de Cayenne dus dat zit wel snor. Kan iemand mij dat uitleggen?

Ik hoop echt dat Porsche ooit het roer radicaal gaat omgooien. Ben benieuwd of ik dat dit leven ga meemaken!
@Rob: als porsche hun design omgooit weet ik niet of het in de smaak valt, porsche is gewoon succesvol omdat een 911 nou eenmaal een 911 is en je hoeft niet veel aan zo’n auto te veranderen want het design is gewoon erg populair.

ps: ik ben geen porsche fan
Ik vrees dat de meeste mensen kiezen voor klassieke, conservatieve design. Vandaar het succes van VAG.

Aan de andere kant kan een radicale verandering ook succes hebben. De vorige BMW 7 is de bestverkochte van de reeks, ondanks alle kritiek.
Vernieuwing zeker! Maar niet elektrisch! En graag een oude auto voor dat gevoel er bij… Kan het toch niet laten:P
hahaha Engelse zooi roest nog harder dan de Italianen.
Tis niks en zal niks worden. Bekijk de achterkant eens…wat een wansmaak.
@VINCENZO
Als je een wagen wil die roest dan kan je enkel nog bij Mercedes terecht.
@ corre dat klopt maar als je kijkt naar een Jaguar XJR of een XKR die hebben een v8 supercharged dat zijn de enige die ik wel mooi vind,
persoonlijk ben ik meer een liefhebber van de duitse merken

mvg, Max-autoblogger
@Dirk: Wat voor maat oogkleppen heb jij op als ik vragen mag..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).