De Mazda RX8 gaat evolueren

Auteur: , 54 Reacties

Het goede nieuws: er komt een nieuwe RX8! Het slechte nieuws is dat we er nog een kleine twee jaar op moeten wachten.

Verder heeft Mazda bekend gemaakt dat ze geen heel nieuw concept gaan ontwikkelen. Een nieuwe RX8 moet voortborduren op de auto die nu rondrijdt. De vier deuren blijven, de achterwielaandrijving blijft en de wankelmotor ook. Mazda gelooft er nog steeds in dat we in de toekomst op waterstof rijden, en dan zou de wankelmotor echt winst moeten gaan behalen.

De in de nieuwe RX8 zal wat extra ademruimte krijgen. Mazda wil vooral meer koppel zien in de volgende generatie wankels, en door toepassing van de nieuwe groeneblauwe SKY-technologie moet het verbruik binnen de marges blijven. Als de markt het vervolgens toelaat zal er binnen afzienbare tijd ook een RX7 komen. Het management heeft aangegeven graag weer zo’n snelle tweezitter te zien, deze zal echter ruim na de RX8 (2011) worden geïntroduceerd. (bron: autocar)



54 reacties

Blijft een van de vetste Japanse wagens op de markt. Vooral de facelifts zijn erg mooi. Mooie velgen ook op die foto hierboven
Ben eigenlijk meer geïnteresseerd in een nieuwe RX7 dan een RX8 om eerlijk te zijn. ;)
Goed nieuws! Houdt de variatie erin… ;)
is dit ook door mazda zelf bevestigt
@RaKiM:

Nee, net ter plekke verzonnen. Ga nou eerst maar verder dromen voordat je commentaar geeft. Misschien kan je die witte dan eindelijk halen.
Geen plannen voor een Wankel-Hybride?
Wat mij opvalt zijn de kleine remschijven op de afbeelding hierboven. Raar! Oké, het weegt allemaal niet veel, maar toch.

OT: liever een 370Z voor mij. Of mag ik het zo niet vergelijken (2-zits vs. 4-zits)
@Ferdinand1: Volgens de standaard specs zitten er 323 mm schijven onder (voorkant dan), dat is toch best groot?
@Ferdinand1:

Kleine remschijven? 32cm voor en 30 achter achter 19 inch velgen(eerste model 18 inch).

Remweg is behoorlijk bizar te noemen.
100-0 in 2.5 seconden en 34 meter.
@Ferdinand1:

De 350Z was een concurrent. De 370Z is gewoon te snel.

Waarom worden dit soort berichten geplaast tijdens mijn verhuizing? :roll:

Het is dat ik nu aan het eten ben en dus even pauzeer. :P
Oe, goed nieuws!
Vooral lekker eigenwijs dat ze gewoon blijven wankelen, wat de maatschappij daar ook allemaal tegenin te brengen heeft.
blij dat ze die motor houden!
sebastianchubasco
schitterende auto ;)
mogelijk een nieuwe RX7 :O

sinterklaas is vroeg dit jaar :D
maar komt hij ook naar nederland ze hebben de huidige rx-8 hier ook van de markt gehaald.
Ik neem mijn hoed af voor deze Mazda, lekker anders lekker tegendraads en gewoon lekker
RenesisHP, kom er maar in!
Ferdinand1 de rx-8 weegt idd bijna niks en de 370z en de rx-8 kan je goed met elkaar vergelijken want een gt-r is toch een sport-klasse hoger
RX8’je weegt nog altijd dikke 1300 kilo’s. Geen George Foreman maar een vedergewichtje wil ik het nu ook weer niet noemen.

Wel goed van Mazda dat ze de rotary trouw blijven.

Nieuwe RX-7, FAP!
@bozewolf:

Leeggewicht is 1290 kilo.
Rijklaargewicht 1390 kilo.

Ik hoop wel dat de nieuwe RX-8 een stuk beter oogt dan het huidige model(wij hebben het eerste model). Dat is namelijk kwa uiterlijk een zwaar mislukte facelift. Het geheel klopt niet meer.

Brandstofbesparing met een wankel? Relatief dan. Brandstof is ook nodig voor de koeling. Met 1200 graden uitlaatgastemperatuur is dat wel nodig. Ik weet wat voor een effecten het heeft als de brandstoftoevoer afgeknepen is. Dat kan ik niet aanraden. Het nieuwe systeem is dan bijna wonderbaarlijk te noemen.. Als het daadwerkelijk lukt.

Meer koppel over het gehele toerengebied is ook wenselijk. Het soepele karakter moet echter behouden worden. Dat maakt de wankelmotor juist uniek.

Ik ben echter blij dat Mazda doorgaat met dit concept.
Met het juiste uiterlijk en bijpassende bankrekening wil ik hem waarschijnlijk best graag hebben.
Respect voor Mazda voor het behoud van de wankelywankely! Ferme wagen, de RX8, maar wel zéér zelden spotbaar.
“De in de nieuwe RX8 zal wat extra ademruimte krijgen. ”
Lijkt me niet zo juist? Verder wel een leuke auto natuurlijk!
Het blijft een fantastische bak, en zoals het er nu uitziet: ook mijn volgende!
ik hoop dat er een nieuwe versie van de RX7 (FD3S) komt. Dat vind ik echt een van de dikste Mazda’s aller tijden.
Fijn dat er een opvolger komt voor beide auto’s! Vooral de RX7 is één van mijn favorieten, maar de RX8 kan me ook wel bekoren…
irritant overigens dat ik de helft van de keren het knopje mis om aan te vinken dat ik op de hoogte wil worden gehouden, en met missen bedoel ik dattie er dan niet staat^^
Af en toe rij ik wel eens in de FD, maar wat een onderstel heeft dat ding. Echt iedere beweging van de banden wordt gelijk naar je lichaam door gegeven. Alleen in en uitstappen is een totale ramp, maarja dat is een bijzaak.
@Roy:

Bij de RX-8 is het wat minder stug, echter stevig genoeg voor met z’n 2en. Zwaar beladen is het mij iets te soft.

Het voordeel ten opzichte van de FD is dat je op hobbelige wegen meer stabiliteit en controle hebt. De FD is erg goed voor het circuit, echter iets te stug voor dagelijks gebruik.

De FD kan in vlakke bochten harder, de RX-8 in hobbelige bochten.
Kan ik hier dan uit opmaken dat de RX7 gelijk gaat uitkomen en dus gaat concurreren met bijv. de FT86?? :D
‘k Vind het 2009 model echt lelijk…
Het oudere model is veel mooier…
SKY gaat toch over conventionele motoren en niet wankelmotoren?
goed nieuws ! Hopen dat er in de eerste versie niet teveel problemen zitten. En ook dat het olie en benzineverbruik mee gaat vallen.

Helaas verbruikt een wankelmotor vaak wel meer, en dat zou slecht zijn voor de prijs met namelijk een hogere BPM.

Maar ik vindt de huidige RX-8 echt een mooie wagen. Helaas heb ik wel het idee dat er na 100.000 veel problemen komen.
@ RenesisHP
hoebedoel je witte ik weet ik niet waar je het over hebt
@RaKiM:

Je had toch eerst een witte RX-8(dat zei je tenminste regelmatig).
Na tig keer verder vragen ben ik daar maar even aan gaan twijfelen.
RX-7 ruim na 2011…schrijf ‘m dus maar op je buik.
@ RenesisHP
srry mijn excuses dat ik niet reageerde, ik had er mss ook bij moeten zitten dat die officieel van mijn pa is ik was er gewoon zo trots op dat ik het vergeten was te zeggen.
@RaKiM:

Dat verklaard een hoop. ;)

Maar goed, dat is dus een speciale editie?

Er zijn maar weinig witte. Ik weet er 1 en die is van Ceacil.
@RenesisHP:
Nee, feitelijk zijn het geen kleine schijven, maar het oogt klein (ik weet dat er 19 inch velg omheen zit). En de 34 meter die je noemt vind ik eigenlijk wel normaal voor een performance auto. Het zou niet goed zijn als de RX8 een remweg had van 36 meter zoals een Golf… ;)

Succes met de verhuizing! Jij liever dan ik…! :D
@Ferdinand1:

Vergeet alleen niet dat het boven de 100 ook reeeeemt.
Het is dat er ABS op zit. Ik heb wel wat kruisjes geslagen bij vol remmen vanaf 230+. :shock:

PS. Van de week de rest.

@RaKIM.

Dat kan natuurlijk ook. ;)
@RenesisHP:
Kruisjes slaan als je met 230 km/h vol remt! Je kunt dan beter gewoon je handen aan het stuur houden!! ;)
Maar stel dat de RX8 vergelijkbare prestaties had met de 370Z, dan zou de 370Z wel een concurrent zijn, dus zo eenzaam is de RX8 niet in zijn klasse. Of je moet gaan letten op de twee extra zitplaatsen (niet echt bepalend voor wie een sportieve coupe zoekt, misschien wel voor jou) en de wankelmotor… Dan zul je geen échte concurrent vinden.
@Ferdinand1:

Die “of” gaat het nou net om.

Voor mij waren die twee extra zitplaatsen een bewuste keuze. We hadden al een tweezitter.

Daarbij sprak deze auto ons echt aan. Iets wat de “concurrentie” niet echt deed.

Een wankelmotor is een liefhebbersspeeltje. Daar hou je van,.. Of juist niet.

De meeste andere motoren zijn dan spontaan een beetje saai en gewoontjes. Helemaal met de vele V6 blokken in de concurrentie.
@RenesisHP:
Nog even over de 370Z. Prijstechnisch is het wel een concurrent ( €2000 duurder dan de Renesis HP). Maar hij is idd veel sneller. En heeft grotere remschijven (355 en 350 mm) ;) Ik lijk nu wel remschijf-geil…
@Ferdinand1:

En hij weegt een stukje meer. Verklaring grotere remschijven.
De 370Z heeft overigens ook een akelig korte remweg.

Concurrent kwa prijs? Ja.
Japanse sportauto? Ja.

Eigenlijk kun je daar al stoppen.

Met de 350Z overigens ook.
Die heeft alleen vergelijkbare performance.

Voor de rest staat de RX-8 wel behoorlijk eenzaam in zijn klasse. ;)
wooto nieuwe RX7 *___*
@ RenesisHP
nee niet echt hij heeft hem gewoon laten overspuiten:-P
Laatste puntje. De 370Z is ook een stuk jonger dan de RX-8.

Dat 2009 model is niet veel meer dan een gefacelifte update van het bestaande concept.

Een 350Z en 370Z zijn kwa dat betreft twee unieke auto’s.
Goed te horen dat Mazda nog in waterstof geloofd.
Ik begrijp niet waarom sportieve auto’s vaak uitgerust worden met 2 extra (kinder)zitplaatsen. Is alleen maar extra gewicht en die zitplaatsen worden toch nooit gebruikt.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen ervoor kiezen om met 2 kinderen achterin te gaan “sportief” rijden.
Maak dan wat extra bagage-ruimte voor lang weekendje weg naar de Alpen ofzo. :)
@reggiane:

Ik heb ook vrienden en een sociaal leven.
Dan zijn 2 zitplaatsen extra wel handig.

En zoals ik al aangaf. Wij hadden toen al een tweezitter.
Hartstikke leuk, maar wel onhandig voor praktische zaken.
Gaaf! Nu maar hopen dat hij er ook een beetje gaaf uit ziet;)
@ reggiane
4 zitplaatsen is ook handig als je 3 knappe meiden mee wilt nemen
@RaKiM:

Zolang de meiden achterin niet bezopen zijn.
Met het minimale zicht achterin kan dat wagenziekte opleveren. Dan moet je die meiden weer achterlaten.

Ik wil geen puke in mijn auto. ;)
ik neem aan dat ze niet perce bezopen hoeven te zijn om er 3 te scoren :lol: en smokers hoezen van mij ook niet of heb ik dat fout begrepen :p
@RaKiM:

Het gaat niet om het scoren, dat is geen probleem.
Maar op een Zaterdagavond/nacht kun je wel verwachten dat er een paar Martini’s doorheen zijn gegaan.

Puke=kots. ;)
Ok ik begrijp dat de twee extra stoelen in de rx8 volwaardige zitplaatsen zijn i.p.v. de gebruikelijke noodzittingen. Ja dan is het wel een knap design van die mazda…sportief uiterlijk en een volwaardige 4 zitter.
In mijn oude Fiat 124 spider kan mijn dochter alleen maar haar barbies kwijt op de zitplaats achterin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).