Ultima pakt opnieuw het Topgear record

Auteur: , 61 Reacties

Topgear en Ultima zijn in een aardige strijd verwikkeld. Topgear negeert Ultima, Ultima gaat toch op het circuit rijden, Topgear negeert Ultima verder...

Ultima houdt er wel van rondjes te rijden over het Dunsfold-Park circuit. Ze deden het eerder, en zodra er een nieuw ronderecord staat sturen ze weer een berichtje naar Topgear om hun nieuwe GTR uit te proberen. Topgear is alleen niet zo happig op het uitnodigen van Ultima.

Dus dan publiceert Ultima gewoon zelf haar record-ronde. Dat is best een indrukwekkende ronde, want in de Ultima GTR720 (720pk, 980kg) hebben ze een snellere tijd (1:09.9) neer weten te zetten dan Michael Schumacher in zijn FXX (860pk, 1155kg, 1:10.7). In tegenstelling tot de Ferrari, mag de Ultima wel de openbare weg op én er hangt een aanzienlijk lichter prijskaartje aan.

Klik door naar de video op Autojunk



61 reacties

Slicks? :P
bruut
Wat willen ze bewijzen? Beetje flauw gedrag van Ultima, gewoon je beurt afwachten en je komt vanzelf in de show. Dit is gewoon aandachttrekkerij. Het circuit is ontworpen op een vliegveld door Lotus speciaal voor Top Gear, dan heb je daar zelf toch niets te zoeken?
@Larick: Precies, ik had ook niet anders verwacht van Top Gear dan dat ze het volledig zouden negeren.
Ultima zal op deze manier nooit meer in de show komen.

Trouwens, het circuit was toch oorspronkelijk een testcircuit van Lotus? Niet speciaal ontworpen voor TG volgens mij.
Het is wel echt een lelijke verschijning zeg..
Ik vind dit zo’n lelijk gebakkie.
Ik zou hem ook negeren !
(Alhoewel, met dit soort ronde tijden…)
So f*cking what, hij ziet er nog steeds uit als een bij.

En dan die commentaar die ze er bij zetten.
behoorlijk kinderachtig…
sebastianchubasco
tja, een enzo en waarschijnlijk ook de fxx is een auto gebaseerd op crashtests, de ultima niet.

wel een knappe prestatie… maar het blijft een kitcar afgeleide.
@sebastianchubasco: beetje onzin he, het is een straatlegale auto dus ook getest op crashes.
Er zijn roadlegal fxx’en te verkrijgen.
Is er trouwens een reden voor de weigering van TG?
@ Bananananananaflip:

Het is een oud vliegveld..
@bmw-e30-7bh: Ja, maar Lotus heeft er toch ook nog getest?
GezondVerstand
Het ding is rete-snel maar ook rete-lelijk!
Dan maar iets trager met een mooie design.
Dan typ ik het hier ook maar ff :P

Can it defeat the looks of the FXX? … no
Can it defeat the sounds of the FXX? … no
Does it have a reputation as Ferrari has? … no
So is it just a cheapass kitcar? … yes

Sorry hoor maar zonder die tekstjes in de video had ik dit niet getypt :roll:
Idd, rete-snel zoals al eerder gezegd maar ook niet te besturen als ik me niet vergis.
Ooit eens een conversatie overhoord op het circuit van Zolder tussen 2 mensen (van een of ander semi-pro-raceteam) die over een nieuwe wagen aan het praten waren van een ander raceteam.
Ze hadden het toen over wel wat meer wagens, maar de ultima zou plakken op de weg, maar ook instabiel zijn.
Een Ultima is een race auto die door een speciale wetgeving een kenteken kan krijgen.

Deze auto mag dan wel op de weg maar is niet geschikt voor op de weg. Helemaal niet. Een donkervoort is geschikter.
Hoe gaat dat gezegde ook alweer?

Ook al is de Ultima nog zo snel, Top Gear negeert ‘m toch wel…uhm…weer.

Zoiets…toch?
@Bananaflip

Lotus zit niet in dit deel van Engeland. Is dus onwaarschijnlijk dat ze er ooit getest hebben. Al helemaal omdat het geen full-time circuit is.

Mijn vriendin heeft inmiddels al een paar keer op een gedeelte van het circuit gereden toen ze met onze kleine voor inentingen naar de kliniek in het kinderdagverblijf daar moest.

Regelmatig landen er nog vliegtuigen en het is duidelijk te zien op tv dat er geen vaste vangrails e.d. langs het circuit staan. Het is gewoon een landingsbaan, paar taxibanen en een stel tijdelijke bandenstapels.

Moet de volgende keer toch maar eens vrij nemen en met de kleine achterin de astmatische Mondeo diesel station over het circuit heen gooien :)
Leuk dat ie zo snel is, maar moest ik kiezen dan werd het zelfs voor mij liever een FXX.
Hmm, ik vind het niet zo zeer arrogant maar meer gefrustreerd overkomen, die teksten.

Maargoed, Ultima zal wel niet bekend genoeg zijn om interessant te zijn voor Top Gear ofzo…
Vind het van beide partijen een beetje kinderachtig.
Maar ja er is dan ook weer leuk nieuws bij te bedenken.

Ooit zal ultima wel TG komen, en dan zal JC het merk zo ontzettend hard afzeiken dat ik een kwartier erna nog steeds dubbel lig.


Dus doorgaan met bekvechten, kan nog leuk eindigen :D
Feiten zijn feiten, het apparaat is sneller, punt. Dat ie ‘moeilijk te houden is en eigenlijk niet op de openbare weg zou mogen’ is nogal logisch; het is een racewagen. Die dus erg snel is. Maar ben alleen benieuwd wat dan de officiele verklaring is van TG waarom ze deze wagen kennelijk al een tijdje weren uit het programma/circuit.
@MRStephan

Kan een Ultima wel over een drempel? Dat is toch de test waarom er al meer snellere auto’s zijn geweigerd?

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/41373/palmer_jaguar_jp1.html

Was die niet ooit op het circuit maar mocht niet meetallen in de rondetijden?
@Marc: Ze hebben ook een keer die Caparo T1 over het circuit gejaagd en toen gezegd dat ie niet op het bord mocht ivm de drempels. Zou niet weten of een Ultima dat wel kan. Maar objectief genomen is dit een retesnel apparaat en ook nog eens Brits, dus blijf het vreemd vinden dat ze niet zouden mogen. En wie vraagt wordt overgeslagen… ik denk dat TG genoeg aanbiedingen krijgt van merken die er vervolgens wel in komen.
@MRStephan:
Top Gear beslst zelf wie ze wel en niet uitnodigen voor de show. Je kent dat vast wel: “Degenen die vragen, worden overgeslagen”. Ze hoeven dus ook geen officiele verklaring te geven waarom ze Ultima (nog) niet hebben uitgenodigd.
De reacties bewijzen het weer eens: hoe lelijker een auto, hoe lager/minder de populariteit er van en daardoor de acceptatie er van. Of het nou sneller, beter of goedkoper is. Ugly is no good.
Man man, zo zijn er nog hé. Het is niet enkel de snelheid dat telt, de wagen moet er nog eens goed uitzien en een “proper race car” zijn hé! Dit is het dus niet, zo’n een lelijk ding zonder comfort! Flauw idd van die mannen.
Hehe een Ferrari FXX is nou ook niet om te zeggen wat een beauty. Beide auto’s zijn gemaakt voor één ding: Snelheid. Niet meer niet minder.
De opmerking over dat een auto een drempel moet kunnen nemen lijkt me een beetje ver gezocht, want de meeste supersportauto’s kunnen niet normaal over een drempel komen, want véél te laag bij de grond. Dus dan zou bij TG ongeveer 50% van de circuitauto’s van de lijst geschrapt kunnen worden.
Wat een gedoe allemaal of een auto mooi is of niet.

Als ie maar snel is, een goede wegligging en fijn stuurgedrag heeft is het allang goed.

Ik koop een auto om hoe die rijd niet om mee te showen.

(Is altijd mooi meegenomen als het allebei kan) Maar geef toch de voorkeur aan prestaties na uiterlijk.
Ehm…..Prestaties voor uiterlijk bedoelde ik dus…..
Wie de fok let er nou op of een auto uit deze klasse een drempel op kan… Dan zorg je er gewoon voor dat dit je tweede auto is, of nog simpeler, koop ergens een villa zodat je ver weg van drempels woont xD.
De bodemvrijheid is 120mm. Het chassis is goed tot 1000 Pk. Hij mag dan wel lelijk zijn; de fxx is ook geen schoonheid en kost een paar keer je ziel. Ultima kan met het budget van ferrari wel iets anders maken !
Ere wie ere toekomt. Ze zijn idd sneller. Hebben ze met dat snelle hok wel eens op de Nurburgring gereden, hebben ze daar ook het record?

Jammer dat er geen radio inzit, anders zou ik de auto zeker kopen ;-)
Tja, welke TV show zou nou een Ferrari FXX inclusief gratis ‘Michael Schumacher’ weigeren ? Lelijke auto of niet, het zou commerciele zelfmoord zijn !

Die Ultimate mannetjes zullen ongetwijfeld te hard geschreeuwd hebben en TG test lang niet elke (‘ultieme’) kitkar, en terecht !
Ja jajaja ondertussen ben je een kleine 25 ruggen kwijt voor een complete ulitma dus ik denk dat ik er één ga bestellen, kost geen drol en zuipt nog minder dan mijn e55.
Ik dacht dat het concept was om met een ‘gewone’ (lees recht uit de fabriek) auto op dat circuit te gaan rijden. Als je er regelmatig rondjes rijdt kan je de auto simpelweg bijstellen, als Ferrari dat met de FXX doet, zijn ze volgens mij nog sneller. En zeker met Schumacher.
absolutely hideous!
Fantastisch toch? Ik vraag me wel af of dat ding niet gewoon op slicks staat…maar toch, sneller dan Schumi in de FXX, hulde. Fijne sneer ook om de coureur in een Stig-witte race-overall te hijsen :)
mensen moeten eens kappen met geloven dat topgear objectief is..
Ze moeten oppassen dat top gear niet 10 ultima’s koopt en in de brand steekt, en er een of ander leuk spel om verzint
is ultima brits? zo ja dan wordt t de beste auto bij topgear ooit.. zo nee dan wordt t de slechtste, helemaal als ultima duits blijkt te zijn
Op hun website “www.ultimasports.co.uk” pakken ze op de homepage anders wel uit met TG : “It’s an amazing road car the Ultima GTR, It has broken just about every single speed record there is to break”
Jeremy Clarkson – Top Gear
Lijkt me inderdaad een geval van frustratie, en lelijk is hij ook, maar dat hij retesnel is kan je toch niet ontkennen…
“Als ie maar snel is, een goede wegligging en fijn stuurgedrag heeft is het allang goed.”

Dus als jij een snelle fiat panda in het roze met paarse stippen hebt is het goed? Nou, voor mij telt uiterlijk wel degelijk mee! En voor een HEEL groot deel, want iedereen kijkt tegen het uiterlijk aan! Snelheid is belangrijk, maar niet de topsnelheid, want die kun je zelden tot nooit halen op de weg. Een goede wegligging en een fijn stuurgedrag is wel super belangrijk, en dat lijkt deze “auto” absoluut niet te hebben. Daar komt nog eens bij dat hij echt absurd lelijk is, het lijkt wel Mickey Mouse van voren!
Topgear moet gewoon niet moeilijk doen, dat merk hun 15 minutes of fame geven, jezza de auto om zijn graflelijke looks laten afzeiken, the stig een rondje laten doen….zo. zijn we allemaal happy.
Met 12 cm rijhoogte moeten de drempels wel lukken.
Wij rijden met 12cm rijhoogte.

De 5cm van de MX-5 was pas echt vervelend met drempels.
Wat een gave bak!!!
@Bananaflip; je hebt gelijk, het is het voormalige Lotus testcircuit (met landingsmogelijkheid voor voertuigen van overzees etc..).
Het is beslist! Als ik ooit rijk ben, wordt dit mijn track auto :D Wat een ongelofelijke prestaties.

Tuurlijk niet moeders mooiste, maar kijk die cornering!!!
Ze hebben ultima wel eens in de show gehad, met een hillclimb als ik het me goed herrinner. Hiermee gooien ze volgens mij hun eigen glazen in.Die jongens van top gear laten zich niet zo maar in de hoek zetten denk ik. En trouwens, het absolute record daar is nog altijd door een renault F1 auto neergezet.Ok die telt niet mee, maar de fxx en ultima ook niet.
tg circuit is een ontwerp van Lotus, en onderdeel van een bestaand vliegveld. er staan geen vangrails om zo de kans op schade en o.a letsel te beperken.

In Engeland worden vaak trackdays georganiseerd op oude W.O II vliegveldjes. ook daar weinig opstakels. zodat men zonder kleerscheuren terug kan keren van een slippertje naar huis.
ALs de Gumpert mag dan mag de Ultima zeker
Komt voor mij totaal niet arrogant over. In vergelijking met Clarkson zelf zijn de uitspraken mild. Het mag gezegd worden van mij.

Degene die argumenten tegen de Ultima aan het bedenken zijn, ik vrees dat ik de volgende conclusie zal moeten trekken: snob. Vervelend als het blijkt dat die dure show van Ferrari wordt ingehaald door een ordinair buizenframe+glasvezel+pushrod-V8. Het hele waarden stelsel valt uiteen. Voor de prijs van die FXX kan je een aantal Ultimas kopen, en tegen je vrienden racen, en geld over om het circuit af te huren. Als je nu nog afkomt met een GT3 RS, Superleggera, Stradale,… dan ben je een dikke vette merken-hoer.

Hoe vaak hebben we al een Caterham gezien op TG?
ja dus, zij hebben hier meerdere ronden over gedaan met een andere coureur dit zegt helemaal niks!
@jeroentje: Ja klopt, de Stig doet altijd 1 rondje gelijk racen met koude motor en al…
@MRStephan: Ik denk dat ze bij Top Gear wel zo verstandig zijn de motor even op te warmen alvorens hem tot het uiterste te persen. Het zijn tenslotte niet de minste auto’s die daar rijden, en racen met een koude motor is allesbehalve goed…
@Citrofiel: Herken het sarcasme…
@MJB: Vond je dat echt de moeite om na 2 jaar nog op te reageren? ;)
Op naar de ring zou ik zeggen, lekker duitsertjes gaan pesten
strip een lotus en zet er een hoop pk’s meer op en de tijd wordt gegarandeerd sneller. laat abt dit doen en klaar is kees
vraag me trouwens af wie de FXX van Schumacher gekocht heeft?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).