Als onderdeel van de 25e verjaardag van de iconische vierdeurs sedan heeft BMW’s M divisie een speciale lichtgewicht versie van de E60 M5 gemaakt (one off).
Volgens het Britse Autocar is dat vanochtend bevestigd door het hoofd van de M ontwikkelingsdivisie, Albert Biermann (mooie naam). Hij omschreef de auto als “de M5 CSL die we nooit hebben gebouwd”. Eén van de wijzigingen in de nieuwe auto is een sterk gewijzigde versie van de 5.0-liter V10 motor. De 90-graden unit is uitgebreid met een langere slag en een capaciteit van 5,5-liter, dat maakt het de grootste motor ooit in een officiële M-auto.
Naast de motorische aanpassingen is er uiteraard ook eea aan gewicht gelost, vooral dankzij het gebruik van koolstofvezel. De M5 krijgt een carbon dak (net zoals bij de E92 M3), dat moet zorgen voor een vermindering van 50 kilo. Tevens is het interieur flink gestript, waarbij zelfs de gehele achterbank is verwijderd.
Officiële cijfers over vermogen en koppel zijn nog niet vrijgegeven, maar het zou gaan om 580 pk en 545 Nm koppel (de standaard M5 heeft 507 pk en 520 Nm). Claudia Huertgen, BMW’s eigen coureur heeft reeds wat rondjes op de legendarische Nurburgring gereden en dat deed ze in minder dan acht minuten, waardoor ze 20 seconden sneller is dan de standaard M5!
Jan zegt
Wat heb je aan een 4-deurs sedan zonder achterbank… Hooguit handig als je bij Ikea staat, maar verder houdt het wel op…
Wesley zegt
@Jan: Je haalt me de woorden uit mijn mond
M3_lover zegt
Lekkerrrr zou ik wel eens rondjes mee willen rijden :-)
tristan zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bozewolf zegt
Kon je dit niet beter met een M3 doen? Net als Jan zegt, dan koop je een superSEDAN, zit d’r geen achterbank in.
bassie zegt
m5 zonder achterbank? waarom geen m6CSL???
autoblogger zegt
@bassie: vanwege het 25-jarig jubileum van de 5-serie…
BramBMW zegt
Wauw!!! dit zal de laatste echte hardcore M5 zijn er op de markt gaat komen aangezien die nieuwe M5 een twin turbo V8 krijgt:(
robbie zegt
@BramBMW: Deze M5 CSL komt niet op de markt, want er wordt maar 1 exemplaar gebouwd!
luwek zegt
waarom? omdat ’t kan, punt
Freude_am_Fahren zegt
Waarom niet met de M3?!
Een coupé is toch veel sportiever dan een sedan(zonder achterbank)!
micheloo0 zegt
@Freude_am_Fahren: die komt ook nog hoor
Mr. V8 zegt
HOERA HOERA HOERA!!! :staat met zijn armen in de lucht te juichen:
Mr. V8 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Specht zegt
Ach het is een bmw, met of zonder achterbank, dit ding verkoopt toch wel.
Genoeg rijke criminelen in het oostblok of voetballers die boven de balkenelendenorm zitten.
4.4twinturbo-m5 zegt
@Specht:
hahaha de audi rs6 zal zijn eigen poepie ruiken.
De M5 die ik tegekom in Rdam, zijn van nette blanke mannen. Zij komen uit de parkeergelegenheid van Fortis/ABnAmro in Rotje knor (waarschijnlijk met de bonus=NL belastingsgeld gekocht).
Tot heden geen enkel K*t marokkaantje in een M5 gezoen wel M3, X6 of X7. Vaak rijden de dr&gs koerriers in 5 serie met m-bumpersetje.FF voor alle duidelijkheid.
ps. waar rij je zlef in dan?
NLBUURMAN zegt
@4.4twinturbo-m5: sinds wanneer bestaat er een X7???
OT: jammer dat er maar 1tje van gemaakt wordt… liever een gelimiteerde versie van 250 ofzeau…
C6_R zegt
Geloof er geen *** van! Leuk hoor gewicht besparen door de achterbank er uit te halen, maar dat is een beetje als het motorblok uit een SUV halen om er een lichte trackday wagen van te maken…
Plus nog zoveel moeite steken in de huidge M5 als de volgende al zo dichtbij is? Denk het niet!
autoblogger zegt
@C6_R: LOL @ SUV vergelijking ;)
robbie zegt
@C6_R: Het is een eenmalige experimentele auto om de verjaardag van 25 jaar M5 te vieren. Het gaat dus NIET om een productieauto, het is een EENMALIGE CONCEPT.
Deze auto is NIET TE KOOP! begrijpen jullie het nu?
C6_R zegt
@robbie: JA NU BEGRIJP IK HET!!! Echter dat stond niet in het artikel vandaar de verwondering. Mijn nederige excuses!
*Legt cheque boekje weer weg…
robbie zegt
@C6_R: Het was ook niet specifiek voor jou bedoeld hoor ;)
Er waren wel meer mensen die het niet helemaal door hadden.
Het had wellicht ook iets duidelijker in het artikel kunnen staan ;)
Citrofiel zegt
Klinkt als een serieus aangepaste auto, voor de verandering. Geen zwakke paar pk meer en wat kilootjes eraf, nee, een echt verschil! Da’s wel stoer.
trackandtuner zegt
Helaas is dit een test model en zal het bij 1 CSL gehouden worden wegens het 25 jarige bestaan.
In productie gaan is zeer onwaarschijnlijk aangezien het dan een betere versie van de nieuwe M5 met de TT v8 zou worden.
Maar wie weet wat BMW van plan is.
Volvo_440_turbo zegt
Mmm, Claudia, die naam klinkt sexy, maar als ze zo snel op de Nurburgring is is ze sowieso sexy voor mij :p
CasperH zegt
@Volvo_440_turbo: ehm, weet je dat zeker?
autoblogger zegt
@CasperH: Hahahahahaha!
CasperH zegt
@autoblogger: voor de volledigheid: dit is een persfoto op haar eigen website. Schijnbaar staat ze er dus gunstig op, anders publiceer je dit niet van jezelf…
C6_R zegt
@CasperH: Welke “ze” heb je het over?
CasperH zegt
@C6_R: Mijn fout, ik nam aan dat Claudia een vrouwennaam was, maar het kan natuurlijk zijn dat een stel verknipte Duitsers hun zoontje Claudia genoemd heeft. Dat lijkt in dit geval inderdaad aannemelijk ;)
EJS zegt
@CasperH:
het zou kunnen, dattie het zeker weet^^
-Street `dY zegt
Hahahha, wat een reacties van sommige BMW-haters. Dat zijn ongetwijfeld van die VAG-liefhebbers (waar ze de factor 1,2 a 1,5 x hanteren op hun modellen en dan zeggen WE HEBBEN NIEUWE AUTO haha).
BMW durft tenminste nieuwe modellen uit. En komt steeds met nieuwe en vette bakken.
EJS zegt
klinkt als wel een cool, en tevens nogal onzinnig project(zie comments over achterbank), maar het zal vast super rijden!
jee-oekeloeres zegt
Zonder achterbank is wel leuk voor de schoonmoeder! Dat doosje op het dak begint toch ook eens een keer te vervelen, nietwaar?
autoblogger zegt
Zou het een beetje hier op lijken?…
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/09/vet-kewl-bmw-m5-racer
EJS zegt
@autoblogger:
haha, dat zou wel humor zijn!
jack zegt
Mijn advies:
-Achterbank eruit, recaro’s erin.
-Voorstoelen eruit, recaro’s erin.
-Motorkap eraf, carbonnen kap erop (en in kleur spuiten)
-Achterklep eraf, carbonnen kap erop (en in kleur spuiten)
-Elektrische spiegels eraf, carbonnen erop (en in kleur spuiten)
-Aluminium rolkooi erin
-Navigatie/radio eruit
-Climate controle eruit
Last but not least:
Parkeren op mijn oprit en sleutels aan mij geven.
Larick zegt
Ze moesten wel, om een beetje bij de RS6 in de buurt te komen. Zie het als de Gallardo en F430/458 Italia pk-strijd.
Nu nog in productie brengen, maar wel met achterbank. Anders is het nog niets.
EJS zegt
@Larick:
ze moeten niks, want de volgende generatie komt bijna en komt qua pk’s aardig in de buurt van de RS6;) en vermoedelijk daarbij ook in de buurt van de snelheid, want de RS6 is een behoorlijke zwaargewicht!
jack zegt
ROFL!! @ Casper :D
Volvo_440_turbo zegt
Ow!!! :s
CasperH zegt
@Volvo_440_turbo: sterkte met de verwerking van deze schok :twisted:
strating zegt
Heerlijk! Mijn middag kan niet meer stuk! Een hardcore porno versie van die heerlijke M5 is natuurlijk altijd winnen! Can’t wait!
micheloo0 zegt
Hiermee zou bmw zich onsterfelijk maken dikke rs6-killer
CasperH zegt
Waarom trekken sommige mensen de vergelijking met een RS6? Een RS6 is een riant afgewerkte supersnelle gezinswagen met alle luxe die de reizigers maar kunnen wensen. Deze M5 CSL is een soort straatlegale circuitauto met alle onpraktische bijkomstigheden (zoals het ontbreken van een achterbank) die daarbij horen. Echt een onzinnige vergelijking imho.
stradale zegt
@Volvo_440_turbo:
Ten eerste: LOL
Ten tweede: Hoe Claudia Hürtgen er ook uit mag zien, een rondje Nordschleife met haar achter het stuur van de ringtaxi kan ik je nog steeds aanraden!
JohNL zegt
Zoals al gezegd, het is een one-off. Oftewel: hij gaat niet in productie. Jammer, maar wel logisch natuurlijk.
Neal zegt
Goed zo kan hij in belgie als ‘lichte vracht’ ingeschreven worden en zo de hoge inschrijftaksen omzeilen.. weer 5000 euro uitgespaard.
Fout zegt
@Volvo_440_turbo: F A I L !! (pijnlijk;) )
Waarom in godsnaam de achterbank er uit strippen?! Belachelijk. Verder wel heel lekker maar beetje laat. Tegen dat ie echt uit is, is er een nieuwe 5 en M5 ‘concept’. Terwijl de nieuwe M5 ong. evenveel peekaas zal hebben. Dus niet echt een superinteressante zet van BMW lijkt mij.
Ze willen gewoon nog snel even de veel nieuwere E63 en RS6 inpakken.
BananaFlip zegt
Dat klinkt wel aardig allemaal!
Hopen dat ie er echt komt, met weinig gewicht is nooit iets mis!
M5Power zegt
Ik hoop dat ie uitkomt! maar dan ook wel met een achterbank
robbie zegt
Foto’s:
Patrick_Createmedia zegt
Whow wat een lelijke M striping.
EJS zegt
jammer van die lelijke striping, had ‘m gewoon wit gelaten!:O Maar ze mogen ‘m best voor m’n door parkeren, gewoon een keer laten overspuiten!
EJS zegt
of gewoon de stikkers er nog vanaf trekken, want zou me niet verbazen als het stikkers waren;)
Buyck zegt
@ Wat heb je aan een 4-deurs sedan zonder achterbank… Hooguit handig als je bij Ikea staat, maar verder houdt het wel op…
Idd grappige opmerking. Twee deuren steken in een wagen of beter open doen om mensen te laten instappen en geen bank? Rare toestand… smijt ze er dan ook uit?!
EJS zegt
@Buyck:
het zou wel eens kunnen dat ten behoeve van de stijfheid de deuren idd op geen enkele manier meer open kunnen hoor;)
M-lover zegt
dat moet een leuke auto zijn!
niet voor productie, en dus niet echt leuk voor de rest van de wereld…
m5 zegt
kijk als ze dit blok nu eens gaan gebruiken in de nieuwe m5 dan komt het goed
Xenonverlichting zegt
Dit is well een E AMG en RS6 killer want de huidige M5 is om zo maar te zegge is een beetje Lui, maar wat is al M-B en Audi nou ook eens een tandje strakker zette iik wil het wel wette black series-misschien 5.2 blok uit r8 jammie
CasperH zegt
@Xenonverlichting: dat is een reactie is om zo maar te zeggen andere mensen schrijven wel begrijpelijke tekst mmaar wat is een reactie al plaats zestien willekeurige woorden met soort van halfzinne en mensen llezen het ziekk!
six-trey zegt
wel zielig als ze de achterbank moeten uithalen en de motor vergroten om de CTS-V te kunnen bijhouden :P
AriM6 zegt
@six-trey:
Bij te houden ..?
6 sec sneller over de Ring …
CNR zegt
@CasperH Claudia is wel een vrouw !
CasperH zegt
@CNR: wat? Echt?
Bmwfreak68 zegt
Bring it on RS6 :)
Xpert01 zegt
Wat een grote onzin!
In plaats van wat Audi met de RS6+ had gedaan, gooit BMW de achterbank eruit.
Klasse hoor…
bartholomeo zegt
achja, nu maakt bmw een m5 lichter om te kijken of ze nu wel een rs6 kunnen volgen. De resultaten worden toegepast op de nieuwe m5 die wél sneller zal zijn dan de RS6.
Dan komt Audi met een RS6+ die opnieuw de “nieuwe” m5 naar de 2e plaats zal dwingen…. eindeloos gaan we verder
AMG Powerrr zegt
Yes, eindelijk een BMW die ik wel wil!
Herke zegt
six-trey; als we zo gaan beginnen.. zielig van de CTS-V om een verouderde auto uit te dagen.
On-topic; Wat super vet! kan niet wachten op wat meer gegevens, foto’s en filmpjes!
Tommy2 zegt
Eindelijk een upgrade!! Die 507 pk kon écht niet meer, nu loop hij weer mooi in de pas met de RS6 en is nog sneller ook. Wachten op de RS6 Plus dan maar(!) :D
Charlie zegt
jezus wat staat dat ding hoog of ligt dat aan mij, lijkt wel een X6 ;-)
BramBMW zegt
@ robbie
bedankt voor de verheldering. wel jammer eigenlijk. ik had wel 100 exemplaren willen zien.
rider zegt
een M5 “CSL”? waarom niet de M6 nemen. lijkt me veel logischer. wel erg lekker die motor!
AMG Powerrr zegt
@Xenonverlichting,
ik snap er geen reet van :S. Zal vast niet aan mij liggen..
AriM6 zegt
20 sec sneller, dan komt ie op een tijd van 7.53.
Nou ja, ik had beter verwacht, de M3 CSL doet het in 7.50.
Maar goed, hij is wel sneller dan de CTS-V, maar aangezien hij niet in productie gaat mag hij niet meedoen met de test.
w0o0dy zegt
@AriM6: maar die M5 csl heeft dan ook meer pk’s en minder gewicht… dus dat ie sneller zou zijn is niet zo gek…
Eigenlijk doet de CTS-V het aardig goed met 1955Kg en “maar 557pk”.
AriM6 zegt
@w0o0dy:
Ja , maar daar gaat het nu niet om.
Ik wou em alleen duidelijk maken dat bij houden en dik 6 sec sneller , toch echt een wereld van verschil is.
C6_R zegt
@w0o0dy: Excuus truus! ;) :lol:
RDS zegt
Mooie Mule om de motor etc. voor de volgende M5 te testen.
JCD zegt
Een dak-deel dat 50 KG weegt? Ja nog even!
Cantago zegt
50kg besparen op het dak? Hoe zwaar was dat dak wel niet! Maar hier scoort BMW wel punten mee bij mij, een grotere motor, meer vermogen, en een lichtere auto! En nee, niet bij de E92 M3, bij de M5! GAAAAAAF!! En weet je wat met stip het allermooiste is? Dat er niet over milieu/zuinigheidstroep gepraat wordt! SUPER! I LOve IT!
Luuk---d zegt
Kom een keer met nieuwe modellen, de M6 is al aan het verjaren, en de M5 ook! Waar is BMW met de mooie vernieuwende modellen? Crisis?
Kevin van Gorp zegt
Geen achterbank maar wel achterdeuren? Nog ff en hij kan op grijs kenteken.
robbert zegt
Al halen ze er 200 kilo af, dan is ie nog 200 kilo te zwaar. mosterd na de zware Beierse maaltijd.
X6 in “M” uitvoering: 2200 kilo. errug sportief
Freewarefreak zegt
Sjesus wat een lelijk wijf die Claudia… inderdaad net een vent… zeker getrouwd… het eerste wat ze dan doen is hun haar afknippen… lekker makkelijk… lelijke bril… ach ja… toch al voorzien van een vent… en die kerel balen… ;)
Jasje zegt
Ze hadden hier beter een M5 “coupé” van gemaakt, dus met toegelaste achterdeuren en plastic achterramen.
Alwood zegt
hmm, hij gaat er toch wel komen ;-) Heel misschien zelfs met achterbank… maar BMW heeft een model nodig om dit hoofdstuk af te sluiten.
De laatste maanden van de M5 productie zal er plotseling iets anders, lichters uit de fabriek rollen… ik weet het zeker!
bmw sloper/killer zegt
lichter????het blijft een trage tank zonder loop.