CTS-V Challenge: BMW wint?

Auteur: , 91 Reacties

De CTS-V race met Bob Lutz heeft inmiddels plaatsgevonden. De Cadillac CTS-V heeft gewonnen, maar ging dat wel eerlijk?

Nee, maar het was een publiciteitsstunt. Dus wat dat betreft: mission accomplished. Naast Bob Lutz reden er diverse mensen in de CTS-V, zoals journalisten en professionele coureurs. Die laatste groep, de zogenaamde ringracers, wisten op plek 1, 2 en 3 te eindigen. Op nr 4 eindigde ene Michael Cooper, een particulier met M3 onder zn billetjes. Geen enkele andere CTS-V kon hem verslaan.

Hieronder de volledige lijst met laptimes, waaronder die van de 77-jarige Bob. Zoals je ziet mist de Jaguar XFR in het overzicht. Hun excuus is volgens de Amerikaanse pr-man Stuart Schorr: “(We’re) concerned that five hot laps without added brake cooling system could compromise the stopping power and thus create a safety concern for your driver.” (fail)


Mystery Driver (Johnny O’Connell), CTS-V, ringer, 2:45:537

John Heinricy, CTS-V, ringer, 2:46:560

Aaron Link, CTS-V, ringer, 2:48:902

Brian Redman, CTS-V, ringer, 2:49:596

Michael Cooper, BMW M3, private owner, 2:50:424

Jack Baruth, CTS-V, journalist, 2:51:153

Lawrence Ulrich, CTS-V, journalist, 2:53:157

Bob Lutz, CTS-V, The Bob, 2:56:321

Michael Mainwald, BMW M5, private owner, 3:05:398

Wes Siler, Mitsubishi Evo, journalist, 3:08:126

Chris Fairman, CTS-V, private owner, 3:14:292

Archan Basu, Jaguar XF, private owner, 3:15:670

Tom Loder, Audi RS4, private owner, 3:15:702

Meet the drivers!



91 reacties

“(We’re) concerned that five hot laps without added brake cooling system could compromise the stopping power and thus create a safety concern for your driver.”

hahaha, praat die hier over een sportwagen of een kinderwagen ? Wat een afgang.
Chris Fairman, CTS-V, private owner, 3:14:292
Archan Basu, Jaguar XF, private owner, 3:15:670

Dus een XF is maar 1,4 seconde langzamer dan een CTS-V?
Dan moet de XFR toch nog wel sneller zijn?
Zeer amateuristische wedstrijd blijkbaar aangezien de tijden enorm uit elkaar liggen. Dat de eerste 4 professionele coureurs zijn is duidelijk. Maar voor de rest kun je nergens van uit gaan. Dan heeft de M3 guy eerlijk gezegd enorm goed gereden. Had hier een echte pro ingezeten, Bob kon het direct afstappen…
@autoblogger: Fanbooi!

@WId: Dat was ook een XFR, maar dan van een particulier.
Wat een zever is dit! De M3 heeft van mijn part gewonnen!:-) Geef die aan een profrijder en de kans is groot dat die wint… die CTS-V is misschien wel sneller op rechte stukken maar niet in de bochten. Die CTS-V is zeker de lelijkste hok van allemaal! Ook wel raar dat de tijd van die RS4 zo hoog is… zegt genoeg over “wie” er met die auto heeft gereden.
Volgens mij kon de man van de RS4 nog niet zo goed rijden. Had graag daar ook eens een prof in gezien dan had deze toch 10 sec sneller gereden op zijn minst.
Het is natuurlijk altijd wel een beetje vals als je pro’s gaat vergelijken met amateurs.
Maar zeker en vast een mooie publiciteitsstunt! :D
ja en nu allemaal met dezelfde persoon.
hier zijn toch geen conclusies uit te trekken?
zet er een Schumacher in en dan heb je tijden die tegen de max aan zitten

de Nring en TG track zijn de enige tijden waar je het moet testen
Wie weet is die Michael Cooper iemand die veel tracktijd heeft met zijn M3.
Is toch wel een heel lastige keuze dit, M3 of CTS-V, maar denk dat ik toch voor M3 kies. Toch net wat meer iets dat ik zelf bij me vind passen en dan wel sedan.

Voor de gene die bij voorbaat al zeggen dat de Amerikaan niet de bocht door komt en alleen maar hard rechtdoor kan. Snappen er niks van
je kunt zeggen wat je wilt, maar de caddy is gewoon een erg snel ding die ook nog eens weet de bocht om te gaan. wat kan mij die 10 sec rotten dat bv een bmw/audi sneller zou gaan en in de praktijk (dagelijks gebruik) is het helemaal 0,0 van toepassing.
@ Laue: Kan wel zijn, maar dan moet Bobke niet afkomen dat de CTS-V sneller is dan éénder welke concurrent.

Dat de CTS-V snel is is duidelijk. Maar sneller dan een M5, XFR of RS6 blijft toch nog steeds een vraagteken in het voordeel van de laatste 3. Btw, profs vergelijken met amateurs is zeker niet goed en de CTS-V’s met profs erin hebben het al moeilijk met een “M3” met 150pk minder met amateur rijder…zegt toch genoeg

Ochja, reclamestunt hé…
Daar sta je dan met je top spec cadilac met extra 150pk met goeie cureurs en je wordt door een 20jarige virbij gereden in zijn 3serie sedan!
(JA ik ben een bmw fan) maar begrijp ik het nou goed en heeft de particulier in de M3 zo’n snelle tijd neergezet ten opzichte van de profs in CTS-V?
Dan heeft wat mij betreft de M3 gewonnen maar toch had ik het wel ff willen zien… want die CTS-V is wel verdomde snel voor zo’n lompe amerikaan die paar jaar later is uitgekomen! ben benieuwd…
Wat ging er niet eerlijk dan? Dat er professionele coureurs waren? Dat was al bekend, als je daar achteraf over gaat janken heb je niet goed opgelet!
Ook voor mij is de M3 de winnaar. Veel minder pk en koppel en toch nog minder dan een seconde langzamer dan de laatste pro.
Het kan natuurlijk ook wat over de pro’s zeggen, misschien had Michael Cooper (M3) de pro’s wel helemaal zoek gereden als ie zelf in een CTS-V reed.
Die Michael Cooper kan iig een aardig potje sturen:D Verder zegt dit natuurlijk idd gewoon niet zoveel, aangezien het niveau van de bestuurders gewoon erg veel uitelkaar lagen. Eigenlijk hadden iedereen in alle auto’s moeten laten rijden en dan kijken met welke auto gemiddeld het snelst gereden werd, dan had je een beeld gehad..
Het ging er toch om dat ‘The Bob’ iedereen kon verslaan in een vergelijkbare auto? Dat heeft ie dus verloren, met bijna zeven seconden!
Het is al langer bekend dat de handling die de M3 met hoogtoerige V8 een benchmark is op circuit!
Het is al langer bekend dat de handling van de M3 met hoogtoerige V8 een benchmark is op circuit!
Zal ik dan maar even? Ja he?

Er is al eens een vergelijking geweest met professionele rijders tussen de Caddy en de BMW op een circuitje genaamd de Nordschleife.

CTS-V: 7’59
M3: 8’05

Dus ja, ze liggen dicht bij elkaar. Een M3 sedan kost in Amerika $54.850, een CTS-V $62.020. Maar de CTS-V is ook groter, zuiniger (jaja) en heeft bijna twee keer zoveel koppel. Conclusie: allebei goede deals, maar er is er maar één de snelste.
Eerdaags moeten ze nog een keer zo’n wedstrijd doen, als de C63 PPP mee doet. Tot die tijd is de M3 mijn winnaar.
ahhh de boys balen weer, proberen alle manieren te zoeken de nederlaag niet te erkennen.
Volgens mij heeft die gast met de M3 gewoon veel track ervaring, meer in ieder geval dan de andere private owners. Toch denk ik dat als je overal profesionele drivers in zet de CTS-V het snelste is, gevolgd door de M5 en de M3 en de XFR. Dat is ook ongeveer wel zo op de nurnburgring
Natuurlijk een goede reclame stunt alleen gebasseerd om niks.

Het enige wat je kan vergelijken zijn de consumenten rijders aangezien de auto hier laat zien hoe goed een ‘normale’ rijder rond het circuit gaat. Helaas zit je hier met problemen zoals ervaring en talent.
Wel is het dan leuk om te zien dat de caddy het niet lukt om voor de BMW te komen welke natuurlijk allang bekent staan als driver-cars.
Conclusie is dat BMW en de CTS-V bovenaan staan en beide partijen de resultaten kan gebruiken voor hun eigen publiciteit.
De nurburgring word hier vaak aangehaald maar helaas gebruikt BMW deze vooral om te testen en niet zoals porsche of vooral Nissan om te laten zien hoe hard ze daar gaan. De M-modellen worden hier natuurlijk optimaal afgesteld maar niet optimaal bereden door de testrijders van BMW wanneer je ziet welke rijders porsche en nissan en zo ook de CTS-V van stal halen.
Zo is de BMW M5 waarschijnlijk rondgegaan met begrenzer en gaat de M5 CSL min 20 seconden sneller. Hieruit kan je ook weer 2 conclusies trekken OF de M5 is niet optimaal rond gegaan OF de CSL is daadwerklijk velen malen sneller. Hier mogen jullie zelf over beslissen net als BMW en Bob over de testresultaten.
Meer een promotie voor de supermooie M3 !!! Het is altijd weer een feessie om dat ‘wagentje’ overal in de top tussen te zien staan ! ;-)
Dat de M3 samen met de andere M’s altijd meesterwerkjes zijn wisten we al.
Maar als die M3 nou ook netals de VS hier 36988 Euro zou kosten, dan had iedereen er 1.
Of gewoon een gloednieuwe M3 uit vs halen en je 316i zonder enige optie leuk ombouwen tot een echte M3!!!
Dan ben je nog steeds zeer goedkooper uit.
eerlijk of niet, de cts-v blijft een snelle wagen. natuurlijk alle lof voor de jongeman in de m3 die zich staande weet te houden. ben benieuwd welke tijd john heinricy met de m3 zou kunnen halen.
Heel erg knappe prestatie van ‘the kid with the M3’.
Hij is eigenlijk de enige die in dit verhaal respect van me krijgt, gewoon omdat hij iedereen verbaast!

*zwaait met zijn BMW-vlaggetje en steekt een foto van de caddy in brand* :p (dat laatste is maar voor te lachen he mensen… ;) )
Is dit wel slim van GM? Want met deze duidelijk oneerlijke vergelijking nodigen ze competitie en media uit om het op een correctere manier te proberen. Potentiële afgang voor GM.
zo de caddycrap cts-v is door een gasje van 20 terug in z’n mand getrapt
@m5: En waar is de M5 dan, die veel te dure concurrent van de CTS-V? Zelfs ouwe lul Lutz was sneller dan die bak, jaha.
@corvettez06: En wat doe je zelf altijd?

Juist.. niet zeuren!
Wat Ruben al zei : De CTS-V is groter en sneller punt uit.
Had die Michael in de CTS-V gereden was hij sneller als in zijn eigen M3. Wat is de M3 sedan dodelijk saai en burgelijk qua uiterlijk.
@Rob USA:
Ik was even vergeten dat de CTS-V er zo spectaculair uitziet.
Ik heb ook altijd al gewild dat BMW een rechthoekige doos als inspiratie neemt…
Smaken verschillen..
@ RubenBaeten niet alles is gebaseerd op rondetijden en geld het gevoel van de motor is even belangrijk, ik zou de bmw m5 kiezen.
@Max-autoblogger: Nee hoor, in een wedstrijd als deze is alles gebaseerd op rondetijden. Dat zou het ook zijn als BMW had gewonnen.
@AriM6:Nou wat zeur je nou dat doet BMW al jaren en ik voorspel ook nog nog jaren to go. :)
@Rob USA:
Ooh ja ..?
Nou mijn dag is weer goed .. :P
ik haat het het als die bmw boys nooit kunnen hebben dat het een keer tegen zit, en ze alleen maar smoezen verzinnen om alles goed te lullen , maar owee als het ze mee zit dan zijn alle spelregels ineens anders , nee vooral geen amerikaan die mag winnen hoor pppfffff .
@ BENZ mij zal je niet betrappen hoor op zoutige kritiek tegen over iemand anders, maar zeg wel me mening over dit soort zoute gelul, maak het vaker mee je rijd ze schijt , en ze proberen het altijd wel weer goed te lullen ja maar ik heb stijl en klasse oja en duitse degenlijkheid , wat intresseert mij dat nou , ik heb lol das de belangrijkste faktor als je auto rijd .
Zoals zo vaak hebben de Amerikanen weer een grote mond. “Ik daag iedereen uit!” aldus onze Bob. Dan komt Joe Public langs die ‘m de mond snoert. Wat doe je dan? Dan laat je professionele coureurs aan het werk om jezelf niet helemaal voor paal te laten staan.

Nou, gefeliciteerd hoor GM met deze Pyrrusoverwinning.

Maar iedereen die wat verder dan z’n neus kijkt, die ziet de echte overwinnaar. Punt.
En dan nu, omdat wij toch allemaal maar kindertjes langs de zijlijn zijn, M3-bestuurder Michael Cooper zelf aan het woord:

So here is my take on it guys:

I was hoping for rain all week because I figured Lutz would have some confidence issues in the rain. We got to the track and it was misting so got me going a little. I never expected to be able to beat Lutz in the ctsv, knowing the the ctsv was capable of. I haven’t been on the track since july, but that didn’t seem to effect me. In the first practice I didn’t take that many laps, Maybe 5-6 hot laps. I was able to do this because I watched a lot of video before going to the track. I then just watched what braking points people like John Heinricy were using going into turn 1 because thats the only spot I seemed to have trouble. Then the challenge came around, On my out lap I just checked out where the wet spots were and then came the laps. My first hot lap was pretty good, but as I went through I knew a few spots that I could pickup time on the 2nd lap. I did just that picking up what I think was a full second on the 2nd hot lap, I would have liked to get a 3rd lap in but the brakes had checked out.

My impressions of the CTSV:

I got to drive the CTSV with two other people in the car, an added 300 lbs. I pulled out of the pits and was impressed by the power. Then coming out of turn 1 in 2nd gear I was really impressed by the power since in my car I had to use third and the M lacks in torque and overall grunt to be honest. I come up to a few turns after that and then go down the back straight and was VERY impressed by the brakes, they inspired a lot of confidence and as a driver thats what you want. Every second of the two laps I got in the car impressed me the brakes and the power mostly, the handling was right their with that of the M3. I would love to get some timed laps in the CTSV at Monticello Motor Club.


Nou, cue de anti-Michael Cooper-reacties. Hij weet vast niet waar hij het over heeft, of wel BMW-boys?
@RubenBaeten:

Pourquoi? Die jongen heeft Bob laten zwijgen….
@RubenBaeten: Nee, joh, hij is natuurlijk omgekocht om dat allemaal te zeggen. Het is allemaal 1 grote anti BMW-samenzwering!
@corvettez06: Tja, als je het zelf zegt..

“maar zeg wel me mening over dit soort zoute gelul, maak het vaker mee je rijd ze schijt , en ze proberen het altijd wel weer goed te lullen ja maar ik heb stijl en klasse”

Het is jouw mening, maar om nou gelijk van jezelf te beweren dat je stijl en klasse bezit (daarover verschillen de meningen denk ik) is gewaagt.. ;)

Je kunt bijv. beweren dat de desbetreffende M3-driver een prima prestatie heeft geleverd tussen de vele CTS-V’s, M5 and so on. Niet alles draait om Amerika, Amerika, Amerika.
In jouw denkpatroon maybe..
@Rick dos: In dat opzicht heb je gelijk.. Ouwe Bobbie daagt uit en verliest vervolgens van een Joe Public in een M3. 420 pk vs. 564 pk. Natuurlijk zegt dat niet alles, maar ik vind het iig een prima prestatie van Mister Cooper..
IRRELEVANTE test.
Ga een M5 mee laten doen en de CTS_V s verliezen finaal. Op een sprint kun je een M5 misschien wel nipt pakken, maar het gaat om het totale rijgedrag, en dan maakt de M5 alsnog gehakt van de CTS-V. Een simpele M3 is al competitief met 420 pk. Met 507 pk in een duitser veeg je dit soort amerikanen zo weg.

Als je een M5 echt wilt pakken kun je beter Corvette pakken, en dan Z06.
Ja, The Bob is verslagen.
Nee, de CTS-V is niet verslagen.

Daarbij waren de spelregels glashelder: Als Bob het niet trekt, dan komen de “ringers”.

Er is maar 1 echte winaar hier en dat is Bob Lutz in eigen persoon zelf!

We hebben het over een 77-jarige!
77 !!!
Hulde voor deze man die maar 6 seconden van zijn 77 jaren lange leven langzamer was dan een jongen op zijn toppunt.

Cooper heeft een 77-jarige laten zwijgen. Kan hij ( + aanhang) trots op zijn. (???)
@wilco faber: Jongen toch… Er deed een M5 mee.

@6C Jordy: Bob Lutz is een held.
Hoor ik daar nou weer Euro-fanboy crap?
http://www.hybridcars.com/files/bob-lutz-500.jpg
Eigenlijk moet GM gewoon een grote “In theorie de snelste sedan” sticker op de CTS-V plakken.

Ja, natuurlijk kun je een 7.59 op de Ring neerzetten…In theorie. Moet je wel een professionele coureur zijn met jarenlange ervaring.

Want als je down to the nitty-gritty komt wat is dan de praktijk?

Michael Cooper, BMW M3, private owner, 2:50:424
Michael Mainwald, BMW M5, private owner, 3:05:398
Chris Fairman, CTS-V, private owner, 3:14:292
Archan Basu, Jaguar XF, private owner, 3:15:670
Tom Loder, Audi RS4, private owner, 3:15:702

John Heinricy, CTS-V, ringer, 2:46:560
Aaron Link, CTS-V, ringer, 2:48:902
Brian Redman, CTS-V, ringer, 2:49:596
Michael Cooper, BMW M3, private owner, 2:50:424
Jack Baruth, CTS-V, journalist, 2:51:153
Lawrence Ulrich, CTS-V, journalist, 2:53:157
Bob Lutz, CTS-V, The Bob, 2:56:321
Wes Siler, Mitsubishi Evo, journalist, 3:08:126

De praktijk is dat je met je 21 jaar jong, nat achter de oren, zonder veel moeite professionals het moeilijk kan maken. En dat je als gewone stervelingen beter een BMW M kan hebben dan een CTS-V. Betaal je wel wat meer, maar daar staat tegenover dat je waar voor je geld krijgt in de praktijk…

Is toch ook lullig? Sta je dan, in je lokale café, mooi weer te spelen, dat je met de CTS-V in theorie de snelste sedan hebt. Word je in de praktijk het snot voor de ogen gereden door een paar M-tjes. Kan nooit goed zijn voor je ego.

Daarom stel ik; Grote waarschuwingstekens (daar zijn de Amerikanen toch al goed in) op de CTS-V met daarop “In theorie de snelste sedan”.
De bmw fanboys zijn weer los hoor met de gebruikelijke dosis onzin redeneringen en conclusies. Zoals blijkt uit het commentaar van Moore heeft hij vaker op dit circuit gereden, met de M3. Daarom is zijn tijd erg snel in vergelijking met de andere private owners (en hij zal ook wel wat talent hebben). Ja, goede tijd maar hij heeft zelf al aan dat de Cts-v op een aantal punten beter en op gebied van wegligging niet onder doet voor de M3. Met een paar snelle rondes in de Cts-v had hij een snellere tijd kunnen rijden. Lollig dat de remmen van de M3 het circuitgebruik niet trekken, héél erg premium en sportief hoor!
De Cts-v is veel te zwaar, weegt meer dan de M5 maar de ringtijden zijn duidelijk: in de handen van een pro is de caddy sneller dan de bmw’s op hun “thuiscircuit” terwijl de bmw’s ook gereden werden door professionele ringspecialisten. Jammer beemer boys maar toch niet gewonnen.
Cooper zelf over zijn “race ervaringen”
“I can give you guys my take on this. I am a shy kid period, but when it comes to me and the steering wheel watch out. As for “attending race camps every summer” I did the skip barber 3 day course last summer and then the 2 day course at the end of the summer/fall. Other than that Ive ran 2 skip barber races and tracked my previous z06 twice, Had never been on the track in the M3.

Hij heeft dus helemaal niet op dit circuit gereden MET de M3. En wie is Moore?

Impressies van die dag…

http://www.youtube.com/watch?v=2w0orC_kes0&feature=player_embedded
@Rick dos: Moore = Michael Moore… foutje.. moet Michael Cooper zijn natuurlijk.

En nog een quote van de man zelf….
“I am he, Its been a long day. I will post up about my experiences later or tomorrow

But I will say this right off the bat, anybody that thinks the m3 should beat any time the ctsv can do on that track doesnt know anything. I got to do 2 laps in the CTSV at the end of the day and was extremely impressed.”

En “I can say one thing for sure I got to drive the CTSV and the M3 is NOT the faster car on the track. I am hoping to get some timed laps in the CTSV on monticello in the near future.”

En als afsluiting: een vraag in het algemeen aan de lui op het forum: “Do you guys actually think the M3 with a pro driver could lap faster than the CTS-V? Yes or No
Antwoord van Michael Cooper: “No and Ive driven both on the track”
jullie BMW fanboys zijn echt zo dom of ***** he
de M3 is een 2deurs coupe de CTS-V een 4deurs sedan dan is het normaal dat hij met minder PK even rap kan zijn

ook vind ik de CTS-V mooier en minder allerdaags dan gelijk welke beamer maar dat is objectief

@wilco faber
echt niet de M5 weegt meer dan de M3 en stuurt ook iets lastiger dan de M3 dank zij zijn gewicht en lengte en het is al genoeg bewezen dat de CTS-V op alle punten prijs,PK,Koppel EN BOCHTWERK beter is dan de M5
Pssst….six-trey….het is helemaal geen coupé. Hoeveel deuren tel jij hier?

http://www.unilife-bmw-military.com/cars/M3%20Sedan.jpg

vergeet niet de andere kan ook te tellen.

En waar je objectief schrijft neem ik aan dat je subjectief bedoelt. Immers heb je het over smaak en dat is in de regel subjectief.

Ik zou, naar aanleiding van bovenstaande, “BMW fanboys” in jouw comment vervangen met “USAcar lovers”. Ligt namelijk meer in lijn met de waarheid.
@Rick dos:
ik was net wakker je hebt gelijk over objectief/subjectief
en nee, ik geef toe waneer ik ongelijk heb en ik hou van amerikanen maar ik weet ook dat ze niet de beste auto’s ter wereld zijn je kan dat over geen enkele auto zeggen trouwens maar dat de CTS-V beter is dan de M5 is nu een maal een bewezen feit maar toch is het iets waar geen enkele BMW fanboy wil aan toegeven
Wat een onzin zeg. Alsof de XFR sneller is dan de CTS-V kijk naar de Ring en dragraces en je ziet dat de Caddy sneller is.
Ik weet niet, maar Nringtijden kun je nu ook niet bepaald een referentie noemen…we spreken over +-8 minuten! + verschillende bestuurders + verschillende (weers)omstandigheden.

Als je dan echt tijden wil vergelijken. Neem 1 prof, 1 normaal circuit en geen omkoopschandalen. Dan kunnen we pas discussiëren.

En dit is idd een irrelevante test, dat er al een halve min tussen 1ste en laatste rijder zit zegt al genoeg.
Video met een e63, XFR en de CTS-V… niet echt schokkend maar toch wat commentaar over de handling van de drie… the caddy heeft het beste onderstel sport/comfort, its all there.
http://www.youtube.com/watch?v=A5r2_EAoNR8
Overigens: ieder ander merk was door de bmw-fanclub tot de ventielen afgefakkeld op het feit dat de remmen een paar rondjes circuit niet aankunnen… nu is het de lichtere M3 die moet afhaken vanwege wegvallende remwerking terwijl de door hen vrijwel constant als goedkope rotzooi afgeschilderde Cadillac gewoon blijft remmen ondanks 350kg meergewicht…..

Tja lopen zeiken over de goedekope materialen in het interieur…. dat is inderdaad veel belangrijker dan dat je remmen blijven werken, vooral bij snelle premium bolides…. Vind het nogal een blamage eerlijk gezegd, dat de meest sportieve uitvoering van een merk dat zich positioneert als sportief en “geschikt voor de openbare weg en het circuit” EN serieus centen kost geen goede remmen heeft voor op het circuit.. NOT VERY PREMIUM those brakes. Maar gelukkig kun je wel naar mooie materialen staren terwijl je remmen afkoelen in de pits.
@Wooody: AMEN! Die M3 remmen hahahaha wat een flater. En dat van die M.Cooper zei ik ook al om 18.45 :)
Vanwaar de conclusie dat de CTS-V geen brake fade kent?

Als dat niet zo zou zijn waarom dan extra remmen en banden meenemen?

“With up to three entrants (Jack, Wes and Lawrence (de autojournalisten)) running practice and hot laps in a single car, brake fade would be a concern in any stock sedan. Cadillac is bringing extra brakes and tires for their cars.”

Cadillac vernieuwde ze dus gewoon.

Jack Baruth had een S5 bij zich…

“After five practice laps, the S5’s brake pedal was sitting on the floorboards, making it impossible for me to continue in the event.”

“Five laps later I was in the pits watching the backing plates of my brake pads smoking against the front discs. I’d narrowly missed a 125-mph slide off the end of the curving back straight, pumping a dead middle pedal and trying to catch some ABS activation on the wet track. There was no way to continue. I was done, finished, kaput.”

Laten we niet vergeten waarom Jaguar zich terugtrok; brake fade.

Dan heeft de M3 met z’n 7 rondjes het niet eens slecht gedaan. Het is jammer dat de remmen het niet langer dan 2 rondjes heeft volgehouden, wie wet had hij de ringers ook nog voorbij gereden.

Wat trouwens wel interessant is:

CTS-V 3,5 kilo/pk
M3 3,94 kilo/pk

Maar daar hoor je ineens niemand over…
@Rick dos: “Dan heeft de M3 met z’n 7 rondjes het niet eens slecht gedaan. Het is jammer dat de remmen het niet langer dan 2 rondjes heeft volgehouden, wie wet had hij de ringers ook nog voorbij gereden”

Lees je wel wat anderen schrijven? Je maakt jezelf belachelijk met zo’n comment. Check de commentaren van Michael Cooper… Nee, die m3 maakt gewoon geen kans tegen een goed gereden CTS-V (laten we niet vergeten dat de tijd van Heinricy ongeveer 4 seconden sneller is…. en ja dat is onder andere vanwege de pk/gewichtverhouding en vanwege de betere remmen.
@w0o0dy:

Sarcasme, kerel. Nooit van gehoord?

Maar goed, we kunnen in ieder geval concluderen dat je vorige comment ook belachelijk is…
@Rick dos: dat kun jij vast wel concluderen, of het waar is dat is een heel ander verhaal.
@w0o0dy:

Dus je blijft achter die onzin die je geschreven hebt staan?
Over de remmen van de CTS-V: “and no matter how hard or long you beat them, the race-bred Michelins and big red Brembos never tire or fade.”
@Rick Dos: “Bringing” is niet gelijk aan “ze ook daadwerkelijk monteren”. Dat moet jij toch weten net nog in Vegas geweest of praat je daar alleen Duits ? :)
@Rob USA:

Nee, Rob, ze nemen ze mee voor de sier. ;)
Ik heb geen onzin geschreven, ongeacht wat jij er van vindt.
@w0o0dy:

Dus alleen de BMW kent brake fade als je een auto op het circuit loslaat?
@Rick Dos:Nee, alleen voor wanneer het nodig is.
Anders zouden volgens jou redenatie bij de F1 die hele truck leeg moeten monteren omdat ze het toch bij zich hebben. Een gevalletje “just in case” denk ik.
@Rob USA:

Lees dit stukje nou nog eens en trek het eens niet uit z’n verband. ;)

brake fade would be a concern in any stock sedan. Cadillac is bringing extra brakes and tires for their cars.
@Rick dos: gewoon ff lezen… het staat er gewoon.
“de meest sportieve uitvoering van een merk dat zich positioneert als sportief en “geschikt voor de openbare weg en het circuit” EN serieus centen kost geen goede remmen heeft voor op het circuit.. ”

Klassieke poging van een conclusie toeschrijven aan iemand terwijl je de boel omdraait… werkte eerder niet en nu ook niet.
een natte weg betekent niet dat het regent, terwijl het wel zo is dat de weg nat is als het regent…. als je het omkeert dan zeg je iets anders….
@w0o0dy:

Ik probeer niks om te draaien dat probeer jij te doen. Jij hebt het toch over de M3?

“ieder ander merk was door de bmw-fanclub tot de ventielen afgefakkeld op het feit dat de remmen een paar rondjes circuit niet aankunnen… nu is het de lichtere M3 die moet afhaken vanwege wegvallende remwerking…”

Of begin je in te zien dat het onzin is?

@Rob USA:

Tenzij de CTS-V keramische remmen heeft is brake fade ook van toepassing op de CTS-V. Daar hebben vooral zulke auto’s last van bij dit soort gebruik.
@Rick dos: Je wil het weer niet snappen?
Nu de BMW met falende remmen moet afhaken hoor je de bmw-fans nergens over (zelfs niet over de remmen van de anderen) DAT is mijn punt. En daarnaast wees ik even op het feit dat auto’s als de cadillac (ook door jou) worden afgezeken vanwege goedkope materialen in het interieur. Ik stel dat het dashboard voor een sportieve auto van ondergeschikt belang zou moeten zijn t.o.v de remmen. Als jij dat als onzin wil bestempelen prima, da’s voor jouw rekening.

Als je op basis van mijn uitspraken concludeert dat ik onzin tik omdat ik beweer dat alleen de M3 problemen had met de remmen dan leg je mij een foute conclusie in de mond omdat je de boel omdraait. Ik heb nergens iets over de andere auto’s gezegd, uitsluitend over de m3 en de cts-v. Geen woord onzin dus.

En je kunt wel beweren dat ook de CTS-V last heeft van fading, maar dat is niet gebleken en die bewering wordt bovendien door diverse mensen die WEL met de cts-v op het circuit hebben gereden uitdrukkelijk ontkend. Bij hen trad geen fading op, tijdens tests.
@w0o0dy:

Laten we eerst vaststellen dat brake fade verhaal later in het verhaal duidelijk werd en niet vanaf het begin. Dus dat je er niks over hoort is niet zo vreemd.

Laten we dan ook vaststellen dat brake fade op een cicuit bij een standaard straatauto helemaal niet vreemd is. Dus om daar een punt van te maken is onzinnig.

Ook als ik deze tread nalees maakt alleen één iemand een punt van terugtrekken van Jaguar. Jij begint echter onzin accusaties te doen.

Al met al is het gewoon goed wat die jongen met z’n BMW heeft gedaan. In de hol van de leeuw, waar de Cadillac boys op allerlei manieren gefaciliteerd werden om goede tijden te rijden, het leven van de CTS-V zuur te maken.
@Rick dos & w0o0dy: houden we het ff gezellig? Jullie zijn het niet eens met elkaar: live with it!
@robbie:

Ach, laat ons onze polemiek hebben. Je moet toch wat, op een zondagmiddag. ;)
@Rick Dos: Nee, elke rivaal van de CTS-V op die dag en elke andere dag. :)
@Rick Dos: “a concern” bij de CTS-V iets om rekening mee te houden maar dus bij de CTS-V nvt. Helaas voor de Eurofanboys bij de rest was het meer dan “a concern” en gebeurde dit dus vrij snel al. En waar staat dan dat ze erop zijn gezet?
Voor mij heeft de M3 zeker gewonnen! Mooier geluid, mooier uiterlijk, helemaal goed!
De ringers deden het zelfs met verse auto’s, manuele transmissies en droge(re) baan…

“At the end of the day, Heinricy and Link used a manual-transmission CTS-V to run three to five seconds faster than my time, on a mostly dry track. I can live with that, I suppose.”
@Rick dos: de CTS-V heeft hetzelfde remsysteem als de ZR1 alleen heeft die keramische schijven en de CTS-V “normale schijven”. Fading treed met name op door oververhitting… oftewel goed koelen zorgt ervoor dat ze het veel langer goed doen. (dan te bedenken dat het niet eens echt warm was…. stel je voor hoeveel ellende de anderen dan hadden gehad….)
*Jij begint echter onzin accusaties te MAKEN.*
Dat Cooper het erg goed heeft gedaan staat als een paal boven water, dat de M3 snel is ook. Maar voor een auto die bedoeld is voor road and track is het toch echt een blamage als je remmen het niet eens 5 volle rondes (want meer snelle rondes werden er niet achter elkaar gereden) op snelheid uithouden op het circuit… En IK heb de positionering van de M3 niet gekozen, laat dat duidelijk zijn. BMW strooit in de folders met plaatjes van circuits, foto’s op het circuit en kreten als: “How do you get fast laptimes? With ease.”

De folder bevat 10 pagina’s met foto’s van de M3 op een racetrack of in de pits op 20 pagina’s met foto’s…..
Overigens… hadden we deze video al gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=w3ubTU7a6TU
En met John O’Connell het circuit op met de CTS-V
http://www.youtube.com/watch?v=4Vsf-srpzPc

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).