Cappuccino

Auteur: , 57 Reacties

Koffie is lekker. Liefst een beetje pittige koffie, sterk van smaak. Zwart. Geen suiker, geen melk, dat verpest de smaak van de koffie. Eigenlijk lust ik bijna alle soorten koffie, er is eigenlijk maar één soort koffie waar ik niet van houd en dat is Cappuccino. Cappuccino is melk met een klein beetje koffie en wat schuim. Koffie voor mensen die eigenlijk liever thee drinken. Met thee is niets mis, maar drink dát dan. Cappuccino is niet te haggelen en het is zonde van de koffie. Maar goed, genoeg over koffie, hoe kwam ik hier zo terecht? Oja, ik zag vandaag een Honda Beat, een concurrent van de Suzuki Cappuccino.

Voor de mensen die de Cappuccino niet kennen: het is een soort Daihatsu Copen maar dan kleiner en ouder. Het wagentje is een paar jaar gemaakt en volgens mij nooit officieel door Suzuki geleverd in Europa, maar dat kan ik ook mis hebben. Een tijdje terug zag ik er één rijden en dat was nog grappiger dan Herman den Blijker in een lichtblauwe tutu. Het ziet er niet alleen uit als een brommobiel zonder dak, het klinkt ook als een brommobiel zonder dak. De bestuurder was zo lang dat ik vermoed dat hij met het dak dicht niet eens kon rijden. De kleur was het standaard vale rood wat we ook kennen van de Suzuki Swift van begin jaren ’90. De man moet gedacht hebben “Een tweezits cabriolet met middenmotor, misschien denken mijn vrienden dat het een Ferrari is als ik een rode koop” want anders weet ik echt niet wat de beste man bezield heeft. Hoewel, het schijnt zo te zijn dat je de Cappuccino alleen in zilver en rood kon krijgen. Maar dan was zilver toch een betere keus geweest.

De Suzuki Cappuccino is net zoiets als een kopje cappuccino. Het wagentje lijkt nog het meest op een soort Winkelwagen DeLuxe met koplampen. Natuurlijk, in de basis is het wel een auto. Het is zelfs een auto met een middenmotor. Maar er is zo weinig auto dat er ook maar heel weinig motor in past. Er schijnt een motor in te zitten, maar ik denk dat de gemiddelde koffiemolen meer vermogen levert en dat er meer slagvolume zit in een penlitebatterij. Het geheel weegt 700 kilo. Dat is ongeveer net zoveel als één raamhendel bij Volvo. Toegegeven, met 700 kilo heb je niet veel power nodig, 0 naar 100 deed het wagentje dan ook in een respectabele 8,2 seconden. Maar veel harder dan 100 ging het ding niet. Schattig. Mocht je met de Cappuccino gaan rijden, rijd dan in vredesnaam nergens tegenaan, want je hebt minder kreukelzones dan op de fiets. En minder bagageruimte dan in een vingerhoed. Als je wil parkeren, doe dat dan ruim uit de stoep. Als je te dicht bij de stoeprand staat sla je het portier er namelijk tegenaan. Mocht je worden aangehouden, stap dan snel uit, doe de auto in een onbewaakt moment in je binnenzak en zeg tegen de agent dat je helemaal niet aan het autorijden was, dat hij gek is, en dat hij je kostbare tijd verspilt. Doe dat, want het kan.

Nee, ik ben niet zo dol op de Suzuki Cappuccino geloof ik. Ook niet op de Honda Beat trouwens. Verdomme, ik was er bijna over gestruikeld. Tijd voor koffie.



57 reacties

Haha, ik moest wel lachen om deze column.
Wat een lekker stukje tekst.
Heb kunnen lachen, met je penlites
Heb er int verleden een paar keer in gereden, is erg leuk kan ik melden..
We hadden er ook een leuke zin voor, “Cappuccino en ’t stuur zit Expreszo”… ;)
@Casper, officieel zijn er iets van 1100 stuks in Eurooa geleverd. Check wiki maar ;)
Leuke tekst… auto lijkt meer op groot speelgoed… echt klein :-)
wat een slappe tekst……….
en deze komt ook voor alle grand tourismo’s, omdat die makers dat een leuk autoke vonden ofzo:-)
Geert Schoots
Je beschrijving is echt hilarisch, al denk ik dat het best een leuk karretje kan zijn voor de budget minded cabrio rijder.
Haha, ik heb zo’n door gran turismo getunede versie gekocht in prologue, en nog een beetje opgevoerd. heeft nu 180 pk bij 476 kilo ! :D , dingetje laat naar de 100 heel wat zwaars achter zich, maar daarboven wordt het toch wat moeilijker .. je kan er met dit gewicht dan wel ontzettend snel een bocht mee induiken.
Geinig ‘bakkie’, zo ongelofelijk klein als je er naast staat! Ik denk dat deze auto model heeft gestaan voor de Smart Roadster; Klein open autotje met 3-cilinder turbo motor. Deze is alleen origineler en sneller dan een Smart.
Jammer dat je er een standaard, weinig inspirerend negatief verhaal hebt geschreven om het tot een ‘leuk’ artikel te maken.
Het wordt pas erg als mensen deze nog eens beginnen tunen
http://pistonheads.com/sales/741268.htm
@BB: HAHA, dat is inderdaad wel het dieptepunt!

OT:Inderdaad wel een leuke column. Ik ben het ook wel eens met de cappuccino-statement, die rommel is goor…
Ik vind de neus wel wat hebben van een MX-3, of ligt dat aan mij?
He eitje, je bent ernstig in de war… een beetje koffie en de rest melk… da’s een KOFFIE VERKEERD! een Capuchino is gewoon koffie met een beetje verse melk met schuim en een toefje cacaopoeder. Begrepen?!
Ik heb bij Gran turismo de door GT getunde Cappuccino gekocht met een gigantische taartschep echt lol die rijd voor geen meter!
hahaha leuk geschreven.

@Max-autoblogger: ik snap eigenlijk ook niet waarom die auto erin zit.
De Suzuki Cappuccino is een zogenaamde Kei-Car, ontworpen om te profiteren van belasting- en verzekeringsvoordelen. De Honda Beat en de Autozam vallen ook in die categorie. Er werden er 1.182 geïmporteerd naar de UK (dit in verband importquota)

Ik ben trouwens wél dol op de Cappuccino. Niet omdat ik er mee gereden heb (dedju ik pas er geeneens in), maar vanwege deze regenrace uit Initial D:



In 1991 Suzuki GB opened discussions with Suzuki Motor Corporation about launching the car in the United Kingdom and meeting the needs of British National Type Approval. It took 18 months of negotiation and technical co-operation between SMC and SGB to get the Suzuki Cappuccino type approved and homologated. There were 23 adaptations to the Japanese Cappuccino to conform to British NTA, with the work done at the Kosai Plant and at the Suzuki Import Centre. In October 1992 the Cappuccino had its first public viewing outside Japan, at the British International Motor Show. At the show, the Cappuccino won two prestigious IBCAM Design awards: “best sportscar under £20,000” and “best car of the show”. In October 1993 the Cappuccino was officially launched in the UK with a price of £11,995. Due to the car’s initial success in Japan, and the tight import quota of Japanese products to the UK, the original allocation of 1,500 cars was cut to 1,182. Such limited quantities dictated a streamlined colour choice: red and silver in the ratio 80:20. Between 1993–95 a total of 1,110 cars were registered in the UK, with the balance was sold to other Suzuki distributors across Europe: Germany, France, the Netherlands and Sweden.



http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Cappuccino#The_UK_.28European.29_version
Mwah, als je erin gereden hebt zou je dit niet schrijven. Ok, het is een iets te knus auto’s voor 2 mannen naast elkaar zonder verkeerde ideeen te krijgen, maar een echte rijdersauto is het wel….
hahaha briljante column casper!
Lekker de pure mening van een schrijver, super
Columns zijn nooit leuk als alles goed en perfect is, dus daarom is deze column juist zo leuk, gewoon lekker je ongezoute mening geven en lekker zeiken :mrgreen:
@Alex, ja die cappuccino gaat als de brandweer op de downhill. In Japan zijn ze helemaal leip van deze auto.
Ik vind het eigenlijk wel een geinig karretje :D een soort mini mx-5je en nog met middenmotor ook
@Casper:
Haha! beetje inspiratie opgedaan met mijn reactie hier:
http://www.autojunk.nl/2009/10/31192

Of ben je hier zelf op gekomen!? :D Leuke tekst btw.
Mss eens een keer met eentje rijden en dan de tekst herschrijven. De Cappuccino is echt een icoon en zeker een geweldige rijders auto! Het hoeft niet altijd groot, stoer en 1000pk’s te hebben om leuk te zijn :)
@hoflander
Capuchino? ok, dichterlijke vrijheid gaat ver.

@Casper, cappuccino is toch een van de koffie afgeleiden met nog redelijk sterke koffie smaak. Jij lust niet bijna alle koffie varianten, jij lust alleen koffie. Ja misschien DE dark roast en mild, hahaha
Volgende keer je bronnen checken, je artikel klopt van geen kanten.
Beetje vaak de columns uit topgear gelezen casper?

Stijltje is zo hard geript dat het bijna lachwekkend begint te worden.

BTW, cappuccino wordt door de Italianen alleen ’s ochtends gedronken, tot 11:00 zeg maar. Kun je er wel denigrerend over doen, maar veel mensen drinken ’s ochtends liever een cappuccino dan meteen een zwarte sterke espresso.

Tenzij je een boer bent die alleen koffie uit een filter kent…..
sebastianchubasco
@s.
precies, wat consensus zou autoblogteksten goed doen. als het om een dito italiaans, engels autootje gaat wordt het de hemel in geprezen.
er wordt aan voorbijgegaan dat dit autootje derivaat is van de kei-car cultuur uit japan waar een hele hoop van dit soort boy-racers uit voortgekomen zijn.
Heb er een paar keer mee gereden, Bij de suzuki garage in Delfzijl staat er een te koop. Vind het zelf kwa uiterlijk niks maar het is best een belevenis om in te rijden!!
Dexter Knight
Autozine heeft sinds jaar en dag een Suzuki Cappuccino in bezit, zie:

http://www.autozine.nl/text/42.html

en lees dat de auteur van Autoblog er werkelijk volkomen naast zit. Een verhaal over een auto maak je aan de hand van een proefrit, niet aan de hand van een auto die je op een afstandje ziet waarna je wat vooroordelen spuwt.
Een goeie cappuccino bestaat voor 1/3e uit een straffe espresso, voor 1/3e uit melk en voor 1/3e uit schuim, en liefst zonder cacao.

Oh we hebben het over een auto? Sorry…
Ik zou toch voor de Honda Beat gaan!
Ik ben het met Casper eens dat het ding er niet uitziet.. Maar rijden dat die dingen doen!
@Vinny_93,

ja ik vind ook dat de neus wel wat wegheeft van een MX-3.
De Cappuccino oogt wat truttig, maar ze zijn geregeld in de UK geimporteerd. Op Jersey had een dealer hem staan, nog wat brochures meegenomen, altijd leuk voor de verzameling. Maar de Honda Beat is toch wel een ander autootje. Nog steeds 9/10e schaal van de Europese hatchbacks, maar ziet er best wel stoer uit:
http://yakopu.fc2web.com/YKP/img/M/BandM_003.jpg
Dan kun je wel zeuren over de kleinheid, maar als je iets verder in het ontwerp duikt, blijkt het een erg slim wagentje te zijn. Ik zou hem willen hebben (maar ja, je kunt niet alles).
Wanneer je totaal geen verstand hebt van een bepaald model probeer dan eerst eens wat achtergrond informatie te vergaren inplaats van dit soort lachwekkende schrijfsels te posten. De poëzie is van matige kwaliteit, maar vooral de commentaren over de Cappuccino raken kant noch wal en zijn weer overduidelijk geschreven door iemand die nog nooit in een soort gelijk model auto gereden heeft. Ook word totaal voorbij gegaan aan de Icoon status van die geweldige wagentje. Maar dat zijn we zo onderhand wel gewend van Autoblog. Leuk om het laatste nieuws zo’n beetje te volgen in autoland, maar verder is de algemene kennis over voornamelijk auto’s van Japanese en Franse makelij (ook over technische ontwikkelingen) diep triest. Beschouw dit niet als een aanval, maar positieve kritiek. Wanneer je kennis over een bepaald onderwerp/model niet ver reikt (ik versta, een mens kan natuurlijk niet van alle markten thuis zijn) vergaar dan eerst wat achtergrond informatie of houd je anders op de vlakte in de tekst. Dat voorkomt dingen zoals dit die, zoals ik hier en ook al eerder heb gelezen, toch met enige regelmaat weer verschijnen op Autoblog :)

http://www.autozine.co.uk/slideshow/cache/12136.jpg
Als kenner of autoliefhebber zou je nooit zo over deze auto schrijven. Houdt jij het maar bij een VW golf.

Laat de echte rijderauto’s maar aan de liefhebbers over.
Nou Casper, Bedankt voor je nuttige blog.
Nu wil ik echt geen Suzuki Cappuccino meer.
Of was dit gewoon een test om te kijken hoe
grappig iedereen je vindt?
Zeg maar gerust: hilarisch! Ik rol van m’n stoel
van het lachen…
Maar gelukkig heb je nog genoeg fans over die wél
om je stukje konden lachen.
Tot ziens bij Comedy central?
Helemaal eens met Kevski en David. Echt een leuk autootje hoor. En aangezien het koffiemolentje geblazen is kun je er met wat centen en een moersleutel ook wel meer vermogen uit peuren.

En met een gewicht van een kleine Doberman is het echt een bochtenriddertje. Onder bepaalde omstandigheden is er maar weinig wat net zo snel is als een leuk aangepakte Cappucino.
Trouwens, wat de column zelf betreft, leuk geschreven maar ik mis een beetje je “punt”. Ok, dus je vindt het autootje niet leuk, maar echt typisch “columnvoer” vind ik het niet. Of ben ik nu aan het mierenneuken?
Ik begrijp heus wel dat een column een polariserende inslag moet hebben, je wil immers een discussie starten, maar kunnen we de volgende polarisatie een middel laten zijn en niet een doel op zich?

Denk de volgende keer wat dieper na over het onderwerp, want dit is wel van een heel treurig niveau.
Die cappuccino zat in de Gran Turismo HD demo voor de PS3, als ook een getuned exemplaar…
en toch…. met hoeveel auto’s kun je dit doen?
http://www.youtube.com/watch?v=NLKzc5V9bfM
En met een Hayabusa motor onder de kap krijg je zoiets… LACHEN!
http://www.youtube.com/watch?v=GEF329uKP8Q
De motor zit gewoon voorin en niet in het midden.
sebastianchubasco
@tyler
aan de neus te zien ‘midden voor’, dus ver achter de vooras. wordt ook wel midden genoemd.
Wat een verschrikkelijk slechte column. Broekie Casper moet eerst even de feiten checken voordat hij zulke onzin het net op slingert. De Cappuccino is een briljant wagentje en ik kan het weten, want in de tijd dat deze Suzuki in Nederland geimporteerd werd (jazeker, 25 stuks!) werkte ik bij de Suzuki importeur in Heinenoord. Zelf hadden we er twee in de demovloot en inderdaad was de snelheid afgeregeld op 140 om de techniek een beetje te beschermen: 660 cc driecilindertje met turbo. Maar in de werkplaats hadden ze een knopje onder de stuurkolom gemonteerd om de begrenzer eraf te halen. Resultaat: bij volgas ging de naald van de snelheidsmeter de 140 voorbij, weer richting de nul! Dat zijn 160 kilometers per uur! En de ruimte? Tja, het was geen MPV, maar met mijn 1,92 had ik nog hoofdruimte over, ook met het dak erop. Je ging niet in een Cappuccino zitten, je trok hem aan. Overal waar je kwam, toverde de Cappuccino een lach op de gezichten. Niet uit spot, maar uit sympathie. Casper, je column is niet alleen slecht geschreven (Clarkson moet je niet willen imiteren), maar ook feitelijke onzin. Een Britse journalist had het toentertijd tenminste wel begrepen. De kop boven zijn testverslag van de Cappuccino was: ‘Honey, I shrunk the TVR!’ Briljant en helemaal to the point!
@Henk
Perfecte reactie van je, zwager. Ik weet nog goed dat je met die Cappuccino bij ons voor kwam rijden. En inderdaad die briljante reclameslogan “dit is de cappuccino en z’n stuur zit expreszo…” voor dit rechtsgestuurde geinbakkie.

Mark
Als deze column grappig bedoeld was, is het gelukt. Als het serieus was, vind ik het onzin. :P
Humanspectrum
Dag Casper,

De Cappuchino is, voor zover ik weet, wel geleverd aan Europa. Sterker nog: ook speciaal aan Nederland, zij het in een heel klein aantal. De auto was een eigenwijs ding, want Suzuki wilde het stuur voor Europa niet naar links verplaatsen, volgens mij omdat het een niche-model was met lage productieaantallen.

Dat je de Honda Beat niks vindt, kan ik me met dat uiterlijk voorstellen. De motor zal vast goed zijn in dat ding, omdat Honda daar nou eenmaal goed in is, maar met dat uiterlijk? Nee, doe mij maar een Cappuchino, dan. Jammer dat we over deze auto van mening verschillen. Ik vind het altijd speciaal om zo’n autootje te zien. Zo vaak zie ik ‘m niet en ik vind het wel grappig, zo’n klein cabriootje met middenmotor. Ook de rode kleur vind ik mooi. Mooier dan de zilveren versie. Ach, ieder z’n meug.
Mensen, het ding zal vast briljant zijn in technisch opzicht en op de weg. Feit is: I could not care less. Pardon my french. En waarom ik erin gereden zou moeten hebben om er mijn mening over te vormen kan ik al helemaal niet bevatten. Ik ken iemand die beweert dat koeienogen best lekker zijn. Kan me niet schelen, het ziet er niet uit en het gaat nergens over, dus ik eet ze niet.
kleinzielige reactie van iemand die niet openstaat voor andere meningen. Blijkbaar gaat het commentaar niet in je kouwe kleren zitten, gezien je toon. Voel je je toch wat in de hoek gedrukt? En dan je houding ten opzichte van de reacties: “I couldn’t care less” De arrogantie ten top. jammer.
@henk: Don’t flatter yourself. Ik heb helemaal geen moeite met jouw mening, ik gun hem je zelfs van harte. Ik vind de Capuccinno een klein, lelijk hok waar ik niet dood in gevonden wil worden. Dat jij een andere mening bent toegedaan is prima, dat is het leuke aan auto’s en -ontwerpen: ze zijn onderhevig aan smaak en daarom kan je er iets van vinden. Het is voor mij in ieder geval geen reden om te proberen je te beledigen. Dat jij dat wel wil proberen omdat je er niet tegen kan dat ik vind wat koning Henk vindt, en dat je de grote jongen probeert uit te hangen in de comments, ach weet je, ik gun het je van harte.

Dat je me voor JC wannabe wil uitmaken vind ik prima, het is alleen niet bijster origineel. Ik ben er zelf ooit mee begonnen namelijk: http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/03/jeremy-clarkson-wannabe-zoekt-supercar-eigenaren
@henk: En trouwens, de reactie “I couldn’t care less” was gericht op de techniek en de “briljantie” van de Cappuccino, niet op de reacties. Leg me geen woorden in de mond alsjeblieft.
Ah, kleine typo, moet natuurlijk zijn “Dat jij dat wel wil proberen omdat je er niet tegen kan dat ik NIET vind wat koning Henk vindt, en dat je de grote jongen probeert uit te hangen in de comments, ach weet je, ik gun het je van harte.”
Grappig stukje! maar ik beschouw dit niet echt als een serieuze column. Naast afzeiken hoor je namelijk ook dingen op feiten te baseren en de andere, dus de goede kant, op te zoeken. Je noemt in ieder geval de 0-100 tijd die ook het leuke deel aan de auto bewijst. Het moet namelijk gewoon een leuke stadsauto zijn en dat doet hij toch beter dan een Aygo of één van de andere van de drieling?!
Dat je dan een vaal rood exemplaar tegenkomt, tja dat getuigd gewoon niet van iemand die z’n auto koesterd, of iemand die z’n auto koesterde.


Gaan we terug naar het principe van deze auto en de Honda Beat van eind jaren 80!! Waarbij we ook de leeftijd tegen het licht houden, dan doen ze het gewoon goed!! Bij de Honda is het cabrio concept iets moderner uitgewerkt en kloppen liggen de verhoudingen tussen voor en achterkant wat meer in evenwicht. (Dat we grote lijnen terug zien in de MgF en Mg Tf bewijst eigenlijk wel dat er niets mis is met deze auto, al is de vraag in hoeverre de Honda echt als voorbeeld diende nog steeds niet echt beantwoord.) De Suzuki moet wat meer de klassieke roadster voorstellen, al is de uitwerking op het netvlies op dit formaat discutabel.
Goed waarom doen ze het goed, je krijgt een funauto voor in de stad! Kijk dat dit nu niet meer opkan tegen de stadaard van nu, dat kan kloppen, maar je moet ook bedenken dat dit voor Japan is ontworpen en er mede daarom ook geen zwaardere motor in licht. Dat is in de figuurlijke en letterlijke zin van het woord en weight spoils everything he ;)

De Copen doet vandaag de dag in ieder geval mee aan het kei car concept, al is de middenmotor er helaas niet meer, en vult de behoefte van de europese markt zelfs door er nu een zwaarder blok in te leggen en het stuur ook aan de voor ons goede kant te leveren.
Hoe die oudjes bij de meeste op het netvlies liggen, tja de grote zorgt voor veel mensen al voor afwijzing! Maar kijend naar de tijd waarin al deze kei carretjes zijn gemaakt, de markt waarvoor ze gemaakt zijn en het doel, dan zijn ze wat mij betreft niet verkeerd. De Copen bied je nu een vereuropeeste moderne versie. Al is deze niet zo innovatief, het is misschien wel eentje die bij wat meer mensen goed op het netvlies valt en in staat is bij het grote publiek ook wat waardering voor z’n voorgangers en het concept te creeëren. Voorgangers die misschien wat minder “normaal” ogen, maar technisch gezien eigenlijk veel vooruitstrevender waren!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).