Brute retro: Lingenfelter Pontiac Trans Am concept

Auteur: , 66 Reacties

Onlangs zagen we de schetsen al voorbij komen, maar nu is het tijd voor the real deal! GM mag Pontiac dan wel koelbloedig de nek hebben omgedraaid, maar tuner Lingenfelter probeert het Amerikaanse merk toch weer leven in te blazen met deze 455 T/A Concept. En hoe!

Op SEMA (waar anders?) zal dit beest officieel onthuld worden, maar de specs en eerste persfoto’s zijn gelukkig al uitgelekt. Lingenfelter is begonnen met een Camaro SS een heeft die vakkundig omgebouwd tot deze brute musclecar. De V8 die onder de motorkap ligt is nu 7.5 liter groot (455 cubic-inches) en levert 655 pk en 830 Nm. Prestaties zijn nog niet bekend gemaakt, maar zijn naar alle waarschijnlijkheid ruimschoots voldoende. (via: caranddriver.com)



66 reacties

nee sorry ik word er niet warm van
bruut ding! echt mooi
Leuk concept, al vind ik dat de voorzijde nog wat meer details kan gebruiken. Zo ziet het er nog ietsje te onafgewerkt uit. Voor het overige wel goed, al blijft het toch 90% een Camaro qua uiterlijk. Maar da’s niet slecht.
Dit kan niet doorgaan voor een Pontiac Trans Am. Dit is gewoon een Camaro met hier en daar wat extra plastic. Ik vindt ’t nix.
De motor upgrade is daarentegen wél in orde! ;-)
Leuk maar net niet waaauuuwww, maar er komen tientallen leukere Camaro’s naar SEMA watch it!
Hopelijk hebben ze de originele bumper nog liggen.
Big Red, de bruutste pro-stock Camaro, met een 800 pk Lingenfelter 540 c.i..

http://www.hotrod.com/featuredvehicles/113_0504_1969_chevrolet_camaro/index.html

http://www.bigredcamaro.com/newsite/mainpage.html
Baas boven baas.
655 pk mét Supercharger neem ik aan?

In dat geval nogal matig in mijn ogen.. 7,5 liter + Supercharger en niet eens meer dan 900 pk..

Wat doet-ie op de Ring? ;)
@Benz..: Alsof +600 pk niet voldoende is voor een auto als dit. 900 pk is niet altijd zo fijn rijden.
@Benz..: 655 pk mét Supercharger neem ik aan?

In dat geval nogal matig in mijn ogen.. 7,5 liter + Supercharger en niet eens meer dan 900 pk..


Zónder supercharger inderdaad, in dat geval nog steeds matig natuurlijk, want dan nog had je die 655pk uit een 3,5 liter V6 kunnen halen toch? Het is niet goed of het deugt niet hè? :roll:
Velgen lelijk, proporties compleet verkeerd en over het interieur ben ik ook niet echt te spreken :(

Dit is een Trans-Am en dit concept doet zelfs het lelijkste plekje van deze auto geen eer aan…

http://image.automotive.com/f/images/14573957+pheader/hppp_0904_01_z+1971_pontiac_trans_am+front_angle.jpgl
@ZwerverRoodbaard:
Deze auto zegt: Hallo ik ben een bodykit en ik beeld een auto uit, rara wie ben ik.
@michael: +600pk zal vast en zeker voldoende zijn voor zo’n ombouw-Pontiac maar is DAAR nou 7,5 liter motorinhoud voor nodig?? Tja, als Meneer Lingenfelter dat leuk vind moet meneer dat vooral doen. Heel indrukwekkend is het echter niet in mijn ogen.

En een Camaro simpel weg een Pontiac-snuit en kont geven getuigd ook niet echt van enig ontzag ten opzichte van het merk.. Nee, leuk geprobeerd maar liever het origineel.
@Benz..: Wat? jij niet snap? Kijk eens naar dat koppel? Das toch flink hoor. Zo is Mercedes trouwens ook niet goed in liter/pk verhouding. M3 4 liter = 420pk. C63 6.2 liter = 457pk… Waar moet die C63 het dus van hebben? Juist zijn koppel.
dit is fout!
goed geprobeerd zou k zo zeggen
maar neem geen camaroom dit te doen
geef me maar een knal zwarte camaro met hier en daar wat rood
camaro om* moet dat zijn
mooie machine, helaas is het nog teveel camaro.
@Benz..
Gaat die weer hoor :S

Ik denk niet dat ze bij Lingenfelter moeilijk doen over 400 pk meer, maar je het moet natuurlijk wel rijdbaar zijn en “There is no substitute for cubic inch”, kijk maar is naar het koppelcijfer. Denk er trouwens ook maar is aan dat dit op 93 octaan is terwijl we in NL altijd 95 of 98 tanken.
@ZwerverRoodbaard:

“Gaat die weer hoor :S”

Dus? Ik geef enkel mijn mening en ik ben van mening dat meneer Lingenfelter simpelweg een ander frontje en achterkant op een Camaro heeft gezet en deze daarna tot “Pontiac” om te dopen.

7,5 liter + Supercharger = 655 pk..
Natuurlijk, het geluid zal best te pruimen zijn en het monsterlijke koppel zal fenomenaal zijn bij het accelereren maar in mijn ogen blijft het een lelijke ombouw-Camaro.
Afschuwelijk ding zeg!
Dat is het ook :P

Daar gaat het ook helemaal niet over, jij begint over liters en de daaruit komende PK’s.

Hoeveel PK uit een supercharger komt ligt puur aan de afstelling, een paar pounds per square inch erbij en je hebt alweer 100pk meer.

Bij MB hebben ze anders ook een 6,3ltr (M156) grote motor met maar “457pk”. Dat is 72,5pk per ltr en dat is bij deze LS7 80pk per ltr, plus dat Lingenfelter nog een pakketje aanbied wat tot de 900pk gaat met dus 120pk per ltr.
Eigenlijk is het ook helemaal niet eerlijk om deze 2 te vergelijken, want de LS7 is gebaseerd op een 60 jaar oud design terwijl de M156 een doorontwikkelde DOHC V8 met variable instelbare kleppentiming en 32 kleppen is.

Je kunt natuurlijk niet ontkennen dat de M156 de meest ontwikkelde is, maar wie is hier nou de verliezer?
@ZwerverRoodbaard: De 6.2 liter motor is atmosferisch en wanneer alle teugels worden vrijgelaten kan er maximaal 580 pk vrij worden gelaten. Dat hebben ze dus niet gedaan. En waarom een winnend concept ineens omgooien?? En .. Misschien ook om goed te kunnen concurreren met de M3, RS4, IS-F. De E63 schopt het al tot 525 pk en daarmee is het einde nog niet in zicht.

De CLK DTM beschikt ook om en nabij de 580 pk dus is het ook daadwerkelijk te realiseren. Wanneer men besluit om de 6.2 liter V8 te voorzien van een supercharger of turbo zullen er natuurlijk weer meer pk’s uit rollen. Mercedes vergelijken met een Camaro/Pontiac is sowiezo het vergelijken van een appel met een peer. Zoveel verschillen en ieder heeft zo haar sterktes en zwaktes.

Is hier uberhaupt een “verliezer” aan te wijzen?
Ik snap de keuze niet om een bodykit die overduidelijk geïnspireerd is door een 2nd gen Firebird te plaatsen op een Camaro die nog duidelijker geïnspireerd is door een 1st gen F-body.
@Benz
Ik vergelijk geen Camaro/Pontiac met een Benz, maar de twee motortypes. Dat zal ik ook nooit doen met dat stuk tupperware wat bovenaan de pagina staat. Dat ze het überhaupt een Trans Am durven te noemen :evil:

Om het even eerlijk te houden, de standaard (productie) LS7 levert al 505pk en de M156 dus 457pk. Dus komen ze op ongeveer hetzelfde aantal pk per ltr uit, maar dan heb je nog steeds het grote verschil tussen de manieren waarop het behaald wordt. Door het oude Pushrod design van de LS7 of de DOHC V8 opbouw van de M156.

Elk hebben ze zo hun voor en nadelen, maar de LS7 blijft in feite een exact “60 jaar” oude motor.
@zwerverroodbaard

mercedes kan veel meer uit de m156 halen
ze hebben zelf gezegd dat 500+ bij de c63 kan,, maar de motorruimte is te klein
@ Alle mensen die zo lekker de vergelijking trekken met een Camaro: De Firebird en de Camaro hebben altijd al enorm op elkaar geleken. Dus wat wordt er moeilijk gedaan?
@Ramon
Ik denk niet dat iedereen een probleem maakt over het feit dat ze op elkaar lijken/geleken hebben, maar meer dat er een bende plastic tegen een Camaro aangekwakt wordt. Waardoor alles nu meerdere styling elementen heeft van verschillende generaties en 2 verschillende auto’s, dus een ongecoördineerd zooitje.

Dat ze op elkaar leken lijkt me nogal logisch, want ze zijn beiden op basis van het F-platform.

@laulau
Waar ligt het probleem dan?
het is nou niet echt een waardig eerbetoon aan z’n voorvader geworden, qua uiterlijk iig niet.. de prestaties zullen wel lekken zijn maarja..
Velgen zijn directe replicaas van de oude versie en het lijkt precies met de oude Camaro en de nieuwe, hijis gwn verdikt.
egt mooie wagen, k hoop dat hij zo ook word gemaakt en dat ik m vaak zal tegekome
Een hoop gezeur om niets.
Het staat iemand vrij om met een conversie te komen, toch?
En IK vind het wel wat, hoor! Lekker clean, vooral in het wit!
mooie auto, simpel het is een auto met ballen , en gelukkig en hopelijk zal de gemiddelde nederlander hem niet kopen, blijft tie hier lekker apart , beter als waar al die grijze muizen hier in rijden .
Lelijk ding seg! :-)
@corvettez06: En meneertje-z06 rijdt natuurlijk een echte Corvette Z06?!

@ZwerverRoodbaard: Precies, ieder zijn/haar voorkeur..

@C6_R: Eerst lezen en DAN pas reageren..? Ik heb niet gezegd dat deze “bolide” niet zou deugen of niet goed zou zijn. Ik geef gewoon mijn mening hierover, en mijn mening hierover is dat deze ombouw-Camaro een leuk probeersel is om vervlogen tijden terug te halen maar het het gewoon niet is in mijn ogen. Veel te veel plastic opgedirkt en dat is serieus zonde van zo’n auto..

De “good-old” Pontiac Trans-am daarintegen is schitterend! :)
@jzaero: Wat? JIJ niet snap? Kijk inderdaad eens naar dat koppel. Is inderdaad heel flink.. Is Mercedes niet goed in liter/pk verhouding? Tja, daarover zijn de meningen verdeeld. Over het algemeen genomen doet Mercedes het een stuk beter dan bijv. Chevrolet of Corvette. Het vermogen in de AMG (zie vorige comments van mij) is voor de C63 teruggeschroeft. 457 is bij lange na niet zijn top. AMG had vlak na de introductie van de C63 bekendgemaakt dat er met gemak 570 tot 580 pk uit gehaald kon worden. Als het goed is heeft een of andere tunert dat ook daadwerkelijk geflikt (weet ff zogauw de naam niet), zonder een supercharger of turbo te gebruiken. En kijk naar de E63.. 525 pk. BMW maakt natuurlijk supermotoren maar het is en het is maar net waar je keuzes en interesses liggen.
@Benz..: Tjah, als je het zo gaat vergelijken dan is het M5 blok met 5 liter toch akelig dichtbij die 525pk van de E63, ok hij heeft wel twee cilinders meer, maar een V8 van Ferrari perst er ook gewoon 510pk uit een 4.3 liter blok. Maar dat komt omdat al die atmosferische motoren heel hoogtoerig zijn. Het heeft een heel ander karakter dan een V8 van merc of Chevy. Die sleuren je gewoon mee met een golf van kracht, terwijl V8en van Ferrari puur voor hoge toerentallen gaat en daar zijn kracht uit haalt. En tjah, het is maar inderdaad wat je wil, maar een Chevy-blok heeft zo zijn charmes en dat ligt bij meeste Amerikaanse wagens toch bij het enorme koppel. “Horsepower sells cars, Torque wins races.” werd ooit gequoted :]
@ Benz: Waar haal jij de info vandaan dat het blok supercharged zou zijn?
@Bozewolf: Er zit geen supercharger op dat blok??

Heb ik dat gezegt dan? Eerst nam ik aan van wel maar C6_R zei vervolgens van niet.. Ik haalde het gewoon even aan. That’s all..
Je baseerde het grootste deel van je argument op de foutieve assumptie dat het blok supercharged is. Nee dus. All-motor. Dat is 87 pk per liter en een gigaberg aan koppel. Daarmee schijt dit blok hard op een paar van z’n europese concurrenten.
Die achterkant is wel stoer, maar die voorkant en die velgen???
doe mij de originele versie van die Camaro maar!
(wel een lekker motortje by the way.)
@Benz..: Chevrolet óf Corvette? It’s all Chevy baby!
Niet echt verfijnd design natuurlijk, maar wat verwacht je van een tuner? Het werd te letterlijk (geprobeerd) overgenomen, ipv een moderne interpretatie van het oude design.
Dat ding ziet er gewoon lekker uit.
Ze hadden gewoon een Firebird van voor 1970 moeten nemen,deze orginele versie is een stuk langer en toont daardoor nu vreemd. De new Camaro is ook gebaseerd op en 68er.
@ benz ja benz ik rijd een echte z06 heb er zelfs foto van op de blog gezet hier toen die binnen kwam dus ?
http://www.youtube.com/watch?v=MW0JDcySMRs hier benz heb je gelijk een filmpje van me z06 op de 100% tuning waar ik was groetjes he meneertje .
@corvettez06:

Komt deze je bekend voor? ;)

http://i553.photobucket.com/albums/jj385/Bieckie/Corvette/b569c1b9.jpg

Bedankt dat je deze schoonheid zo af en toe bij mij voor de deur parkeer! :lol:
Hij is nogal uit verhouding, maar ergens is het wel grappig.
@Benz..: Ik maak een opmerking over jouw gezeur over motorinhoud/pk verhouding en jij legt dat uit door je mening te verkondigen over het uiterlijk van de auto?
Over goed lezen gesproken! :lol:
+t
@ Benz

*kuch* SL73 *kuch*
Hoeveel pk had die ook alweer uit een 7.3L?
En wat heeft het voor zijn eigenlijk om hier over te zeiken. Elke motor een eigen karakter en basis.
Over appels en peren gesproken.

Over het uiterlijk heb je wel gelijk btw.
Gewoon een Camaro met wat tupperware en een lekkere powerplant. Komt niet eens lichtelijk in de buurt van het origineel.
*wat heet het voor zin.
*wat heeFt het voor zin.
‘T is mijn dag niet vandaag.
@c6r geweldig man die foto , leuk dat je die plaatst, dan woon je heel dicht bij mij in de buurt maat , nou wie weet spreken we elkaar wel es in het echt , leuk babbelen over echte auto,s , hahahaha , ps als je een rijbewijs heb kan je wel een keertje scheuren in die bak hoor , als corvette liefhebber vind ik het leuk een medeliefhebber te laten genieten van z,n beest van een auto , groetjessss
@corvettez06: Kleine wereld is het soms! Aanbod klinkt ZEER goed, ik zal je wel eens lastig vallen als ik je zie parkeren! ;)
@Wessee: Precies! ;)

@corvette z06: Gefeliciteerd met je z06. Welk bouwjaar precies? (P.S. iets minder neerbuigend mag wel, meneertje hoef jij mij niet te noemen)

@C6_R: Ik had eerder al uitgelegt hoe en waarom.. Lees m’n comments maar.. En vooral jij moet mij niet gaan betichten op “begrijpend lezen”..

@jzaero: Precies.. BMW M staat bekend om hun hoogtoerige V8-V10 motoren welke met gemak 8300 toeren per minuut kunnen draaien. Het koppel daarintegen is dan weer eens stuk minder dan bijv. een CTS-V, RS6 of AMG, maar heeft toch een goede pk/cilinderinhoud.. Voor elk wat wils. Ook de levensduur van zo’n American BigBlock zal hoger liggen omdat er veel minder toeren worden gemaakt, dus minder slijtage, minder onderhoud maar wel een dijk van een geluid..
@Carmaster: Ach, smaken verschillen..
V8 above all!!
Tering wat een brute bak, echt de oude early 70’s firebird bak.
ik heb zelf de 1972 firebird formula 350 uit ’72.
Maar deze trans am mag ook wel in mijn garage komen te staan!!
Dik heel dik. zoals ik liefde op het eerste gezicht had bij de early 70’s firebird heb ik dat bij deze ook!!! superruige wagen, hier ga ik echt van watertanden. hoe klinkt deze trouwens? is het nog wel het oude brute kippenvel leverende V8 soundje?
@Benz, CTS-V en RS6 zijn charged dus die reken ik voor het gemak niet mee. We hadden het namelijk wel over atmosferische vergelijkingen ;)
@benz bouwjaar eind 2002 , ja ben er heel erg blij mee, ben aant sparen voor de 2007 ,btw meneertje was een reply op jou meneertje lol, en zeker smaken verschillen ben ik blij om ook anders zou iedereen in een corvette rijden of een mercedes .
Mooie Z06, corvettez06! Ondanks ik totaal niet warm wordt van een C5, vind ik een Z06, vooral in dat geel, wel prachtig.
@corvettez06: Ja, verschillen moeten er zijn.. :)
Jongen jij hebt gewoon totaal geen smaak

Verrekte mongool……BOEREEEEHHHHH

BEEEEEH
@Roy Mols
Zoek een hobby prutser, dit is toch ook een lelijke auto of nie dan
Nou, sorry voor de Pontiacliefhebbers (waaronder jij, pontiac2000) maar ik vind hem niet echt wauw. Je kunt wel zien dat de oudheid er nog inzit, want de auto alleen al heeft gewoon de vorm van een ’60/’70iger jaren Pontiac. Ook van die big cars. Sorry, maar dat is mijn mening.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).