Walter de’Silva: “Mijn mooiste design is de Audi A5”

Auteur: , 128 Reacties

"The Audi A5 Coupé is the most beautiful car I've ever designed and is well on its way to becoming a design icon. I'm therefore thrilled by this accolade, as it also validates my hard work."
Zijn we het daarmee eens? Ik in ieder geval niet.

Omdat de Audi A5 één of andere Duitse designprijs in de wacht heeft gesleept, leek het Audi wel aardig om een persbericht de wereld in te slingeren met wat quotes van ontwerper Walter de’Silva. Niet zo heel bijzonder zou je zeggen, behalve als Walter vervolgens roept dat de A5 Coupé de mooiste auto is die hij ooit ontworpen heeft. Hij riep dat ook al toen de A5 werd onthuld (2 jaar geleden) en blijkbaar vindt hij dat nog steeds.

Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar Walter heeft in zijn loopbaan een hele rits kenmerkende auto’s ontworpen en de A5 is nou niet direct de meest opvallende in mijn ogen. Hij begon bij Alfa Romeo waar hij onder andere verantwoordelijk was voor de 156 en 147. Daarna ging hij naar Seat, waar hij ook een aantal aardige modellen tekende. En vervolgens heeft hij binnen de Volkswagen Group een heleboel verschillende modellen getekend.

Is de A5 mooi? Zeker weten, maar aan de andere kant is het ook een vrij anonieme en ‘steriele’ auto. Wat dat betreft is het natuurlijk een typische Duitse auto. Maar zorgt dat er nou voor dat de A5 het mooiste design ooit is van Walter de’Silva? Als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor de Alfa Romeo 156 (pre-facelift aub) en als mooiste concept de Miura Concept. Welk model kies jij?

Alfa Romeo Proteo (1991)
Alfa Romeo 145/146 (1994)
Alfa Romeo Nuvola (1996)
Alfa Romeo 156 (1997)
Alfa Romeo 147 (2000)
SEAT Salsa (2000)
SEAT Tango (2001)
SEAT Ibiza III (2002)
SEAT Córdoba II (2002)
Audi Nuvolari Quattro (2003)
SEAT Toledo III (2004)
SEAT Altea (2004)
SEAT León II (2005)
Audi A6 (2005)
Audi Q7 (2005)
Volkswagen Polo (2005)
Lamborghini Miura concept (2006)
Audi TT (2006)
Audi R8 (2006)
Audi A5 (2007)
Audi A4 (2008)



128 reacties

Bobby Orlando
Het mooiste is persoonlijk, maar het was wellicht het makkelijkste design, hij hoefde slechts de BMW 3-reeks na te bootsen.
Ik kies dan toch eerder voor de R8 :D
Zou nieteens weten welke te kiezen, al zn Audi modellen spreken me erg aan! Ibiza III en Leon II ook, de rest valt wat tegen.

Het lambo concept spreekt me weer totaal niet aan.
Audi R8, miura Concept is ook goed
de 147, die auto blijft me verbazen, elke andere hoek geeft een heel andere auto weer, van agressief, tot saai, van mooi tot een tikkeltje lelijk! dat en de 156! hoewel ik de R8 ook heel geslaagd vind (als totaalplaatje, een mooie, dikke en toch simpele sportwagen)
Ik be het wel met hem eens. De A5 is misschien saai omdat hij op alle andere Audi’s lijkt, maar als je hem daar los van ziet is hij gewoon prachtig. Kijk er eens goed naar als je er een ziet staan!
Het zijn eigenlijk allemaal auto’s die ik niet wil hebben.
Dus ik moet de beste man gelijk geven dat de A5 het mooiste is, wat dan gelijk een treurig iets is.
Ja Lamborghini Miura is een mooie auto dus als je die een beetje modern maakt is het al snel goed dus te makkelijk.
En de Q7 is gelijk de grootste missers van het lijstje.
ik ga voor de 156. voor zijn tijd echt een van de allemooiste!
Natuurlijk de 156 , een icoon , ook in het rijdgedrag.
En Seat , de nieuwe directeur Seat nederland heeft gezegd dat Seat een mislukking is . Er moet radicaal eea veranderen. En dat lijkt me ook.
Ik zou persoonlijk eerder kiezen voor de Q7 of R8 als je dan toch bij audi gaat kijken.
A5 is inderdaad niet de mooiste auto van zijn hand. De Miura is inderdaad mooier, evenals die Alfa’s die in de tijd bezien (jaren ’90) geweldige designwonders waren ! Nu golft alles een beetje, beetje lijntje erin, grotere velgen…De A5 is niet eens de mooiste van dit rijtje, en al zéker niet de mooiste in de huidige autobranch.
novola,, helaas bij een concept gebleven
..ik kies voor de “uber-Audi’…de BMW dus ! ;-)
Ik hou wel van een beetje ruimte.. Doe mij maar de Q7.
Of toch wat sportiever en dan gewoon voor de A/S 5..?
edit: dank u, is inmiddels gefixt

on-topic: ik vind de A5 ook prachtig vormgegeven. Hij slaagt erin van de brave Audi-designtaal een sportieve en tegelijk stijlvolle afgeleide te maken. Bovendien zitten de verhoudingen bij deze auto perfect. Had hij de Alfa Romeo 156 niet ontworpen, dan zou ik zeggen dat hij gelijk had.
@bobby orlando
Waar heb jij het in hemelsnaam over??

Ot: ik ben het wel met walter eens dat de a5 toch wel een van zijn meest geslaagde ontwerpen is imo en die miura concept is ook heerlijk…had hij trouwens ook niet de subaru b9 tribeca ontworpen?
Ik geef de beste man geen ongelijk.
Wat een beste auto blijft die A5..
Maar zoals altijd geld, smaak is persoonlijk.
Ik ben compleet weg van de A5 (en uiteraard de R8)
Niet moeilijk de 156 en de 147 steken ver boven uit (en nu nog steeds). De kwaliteit laat zich helaas afweten wat weer jammer is voor die auto’s.
Ik vind persoonlijk de r8 veel vernieuwender en knapper gedisgned.
Trouwens: wel ongelooflijk dat een steengoede ontwerper ook verantwoordelijk kan zijn voor een boel missers:

SEAT Ibiza III (2002)
SEAT Córdoba II (2002)
SEAT Toledo III (2004)
SEAT Altea (2004)
Audi Q7 (2005)
Om eerlijk te zijn vindt ik de A5 ook het mooiste.
Als je die auto ziet staan met mooie velgen eronder. Helemaal af.

Die lambo is mij iets te retro en de 156 is net zo anoniem als bijna alle seats en alfa’s. Al vindt ik de Tango wel iets moois hebben
J als het dan duits moet…dan maar bmw, weg met die fuck oudi s. wat een saaie patshokken
Zonde dat Robbie de GTA-versie van de 156 toont, want die is imo geen verbetering van De’Silva’s ontwerp van de 156.
en eh. die 156 was wel goed, daarna niets meer.(punt)
van de audi vind a5 zeker het mooist. ook al heeft hij de zelfde neus van een a1,a2,a3,a4,a4,a6,a7,a8. Q7 is ook mooi als is hij HUGE!
@Laue: Ik vind die single grille dinges wel mijn strot uit komen. daar bij Audi zijn voortaan luie ontwerpers. 2 keer hetzelfde trucje is leuk maar de 3de keer niet meer.

ik blijf er bij de Alfa 156 en 147 zijn veruit de mooiste auto’s die hij heeft ontworpen
@Bart_V:

audi, MB, BMW, Ford,enz enz hebben dat zeker niet?
@Laue: wat dezelfde grille ?
BMW heeft die 2 grilletjes al sinds de weg naar Rome was uitgevonden. maar je kan bij BMW duidelijk zien aan de voorkant wat er aan komt rijden.
bij Ford ook
bij Mercedes word het al moeilijker. maar het verschil tussen een C en een S is wel duidelijk.
Bij de (nieuwe)TT en de R8 heb ik me al meerdere keren vergist
Ik ben ook nooit een Duitse auto liefhebber geweest.
@Bart_V:
oh omdat BMW het al eeuwen gebruikt mogen zij wel de zelfde grill gebruiken op al hun modellen? ik ben een VAG liefhebber en voor mij zijn alle BMW’s eenheidsworst of er nu één 1-serie of 7-serie aan komt…. Ford begint ook alle modellen te voorzien van een famillie neus. het is een trend wat veeeel merken doen.
@Laue: begrijp me niet verkeerd maar die kerstverlichting van Audi ziet er toch niet uit. al die koplampen lijken veel op elkaar
Ford maakt met zijn ”Kinetic Design” ook dezelfde fout maar VW doet het ook met die sirocco grille op een transporter en booskijkers zijn daar voortaan gratis
@Bart_V:
Ik begrijp je niet verkeerd, ik ben alleen van mening dat het bij BMW net zo aan toe gaat als het om de famillie neus gaat. BMW heeft weer de “angel-Eyes” zeurt niemand over. Een beetje kenner weet dat elke audi een andere lijn aan LED’s heeft in de koplampen.
@Bart_V:
Als je niet ziet welke MB er rijd ben je toch echt blind hoor.
De C en E class zijn echt compleet andere auto’s en de S CLS ook en de SL is ook weer anders.
Ik zeg niet dat alle modellen mooi zijn maar ze zijn allemaal wel anders.
Dat is bij Audi toch net zo, tevens heeft BMW ook de moeite genomen om niet alle modellen op elkaar te laten lijken maar ze hebben wel allemaal de BMW grill.
Ik vind dat BMW dat heel goed egdaan heeft, dat ik het geen mooie auto’s vind is weer een heel ander punt.

Maar dat een heel merk allemaal modellen maakt die allemaal precies op elkaar lijken wordt ik ook heel moe van.
Ford,Honda en Volvo gaan dat ook steeds meer krijgen, zonde is dat.
Maar Audi is op dat punt wel koploper, en de auto’s die dan toch anders moeten lijken zijn niet mooi.

En als je dan weer bij lambo kijkt ze je aan de 2 modellen dat ze van Lambo zijn maar lijken niet op elkaar, dat is pas knap!
@Merry:
@Barg_V:

zijn we het er dan wel over eens dat als je niet zo heel bekend bent met het andere merk dat dan alle modellen op elkaar lijken? Ik zie van een afstandje echt niet het verschil tussen een 3 of 5 serie.
@Merry: De MB zijn ook allemaal anders behalve de vorige generatie C en E had ik af-en-toe twijfels
Bij Audi begint dat familie gezicht echt te vervelen
En Lamborghini het volgende:
voor de facelift schitterende auto’s daarna hebben ze van die Audi lampen gekregen. De Reventon look is overigens wel geslaagd.



@Laue
Maar bij BMW vind ik de engel oogjes wel mooi, uitzondering van de petjes.
@Bart_V:

Na de angeleys van BMW zijn nu de LED strips een hype. Het staat gewoon zo triest op een auto uit het jaar kruik. En het ergste is dat net als Xenon lampen gezegt word: Meer licht, Veiliger,zuiniger FUCK dat het staat gewoon “cool”
@Laue: nou zo’n 8000k setje op een heldere set koplampen is dan weer wel mooi ongeacht welke auto dan ook
A5 of 156. Zeer verschillende wagens, maar beide erg mooi.
gelijk heeft die..
en wat betreft die alfas , hoe is het mogelijk dat ie zulke achterlijke dingen heeft getekend,trouwens mensen vinden alfas mooi maar ze kopen em nooit, net als met hoeren, je neukt ze wel maar trouwt er niet mee
@tripple: het zijn schitterende auto’s. Ik zou er nooit 1 kopen omdat die zo onbetrouwbaar zijn

de ideale auto is nog steeds:
comfort van een Fransoos
degelijkheid van een Duitser
uiterlijk van een Italiaan
betrouwbaarheid van een Japanner
ik vind de 156 en de R8 eerlijk gezegd niet lelijker dan z’n a5, als is z’n a5 wel erg mooi qua lijnenspel;) Zou het dus echt niet weten, of dit z’n mooiste is.. Z’n grootste misser is echter hoe dan ook wel de Q7, alsoftie een mammoet heeft willen samenvoegen met een a6…
Wat een vreemde man.. Waarom zou ie zeggen dat het emotieloze design van Audi mooier is dan de emotievolle design van Alfa Romeo die hij ontworpen heeft? Om z’n baas tevreden te houden? Een andere reden kan ik niet bedenken.
Elke audi van de afgelopen jaren zijn mooi behalve de A2. Vooral de R8 en de Q7 zijn favoriet… :D
als topper de Toledo III, dan een hele tijd niets en dan pas de A5. Nee natuurlijk niet, ik ben het volledig met de meester eens: A5 op 1 en dan de 156 pre-facelift.
@Vanquish
Sorry hoor, maar wat een gezeik weer. De 156 is zeker emotievol omdat hij Italiaans is en de A5 emotieloos omdat hij duits is?
sebastianchubasco
dit is natuurlijk gewoon een stukje marketing van VAG. Hij moet dit zeggen om de verkoopcijfers op te krikken van de A5.
De A5 is best een hele mooie auto maar hij is ook erg lomp… vooral de voorzijde. Bovendien is de A3/A5/A6/A8 grille te veel een groot stuk plastic gaaswerk. daar doen bmw en mercedes het beter, je wordt er niet herinnerd aan namaakmetaal, spuitgiet-plasticwerk.
ik ken Walter da Silva van zijn lichte en elegante ontwerpen. ik vindt de VW Up een veel beter hedendaags voorbeeld van zijn talent.
@jemoeder

Een goed voorbeeld van een BMW fanboy
Het lelijke eendje
In zijn klasse vind ik de Audi A5 de moosite, mmar van alle wagens die hij geteknd heeft de Audi R8, de Nuvolari Quattro en De Miura.
Van de meer gewone wagesn die hij getekent heeft vind ik de A5 persoonlijk ook de mooiste!
Ik ben compleet weg van de A5, misschien word het wel mijn volgende auto!
De Audi Nuvolari vond ik echt prachtig, spijtig dat hij er nooit is gekomen, ik heb die eens in het echt gezien, gewoon fantastisch!
ik vind audi A5 een hele mooie coupe. ik denk dat het wel waar is dat Audi A5 de mooiste auto is
Lamborghini Miura concept (2006)
Audi, vw en bmw… jullie kunnen beter autoblog wijzigen in duitseautoblog.nl. Geen beter nieuws dan steeds die pitlullige nieuwtjes over audi? Beetje het AutoWeek syndroom
De 156 natuurlijk. Bij die auto klopte alles: design, rijgedrag, motoren. Ook door Alfa zelf nooit meer geevenaard. Echt een waardige opvolger van de Giulia, ook al zo’n icoon. De 147 is een goede 2e. Beide auto’s zijn na al die jaren nog steeds prachtig om te zien (nb: heb het hier wel over de originele versies) Bij de Audi’s is vooral op een al zeer goede design basis voortgeborduurt, dus niet zo’n bijzondere prestatie (wel mooie auto’s hoor, Q7 uitgezonderd). Over de Seats zullen we het maar niet hebben, overstyled.
Ook de 156 voor mij, de A5 was gewoon voorspelbaar.
The Honda Spirit
Het desing van de gefacelifte 156 komt niet van Da Silva. Deze is getekend door Giugiaro
maar bij ford kan je wel duidelijk zien of het een Fiesta is of Focus

maargoed dat is mijn mening en Laue jij hebt jou mening
Dan gaan we toch voor de 156 : kwam als een volledige verrassing.
Maar ik zou toch niet nee zeggen tegen de A5
De 156 natuurlijk. Mooiste auto in zijn klasse.
Ik ga ook voor de R8 als mooiste design!
Als concept is de Miura een ontzettend goed design!
De A5 is echt een prachtige wagen hoor, niet zo in het oog springend maar zeer mooi. Onbegrijpelijk dat zo’n zeecontainer als de Q7 ook van zijn hand zijn.
Alfa 156, sure thing. 1997 mensen, je wilt niet weten hoe de rest van de wereld er toen uit zag..
145, wel in de QV versie. Meest extreme wigvorm, ooit. De deurlijn dan. Wrap around achterramen ook veel gecopieerd.
De nieuwe Polo is ook van zijn hand toch?
Is toch een volwassen karretje geworden.

Ik ben het wel met hem eens, A5 was vanaf het eerste moment wel een wannahave, dat vervolgens het design wordt gebruikt op de rest van de lijn is dan logisch maar daardoor verliest deze helaas zijn exclusiviteit.
Hij heeft gelijk! Kijk maar eens naar die heerlijke lijnen van deze auto en je bent overtuigt.
De Alfa 156, je moet het in de tijdzone bekijken. Toen in 1997 werd het onmogelijke waar, zo goed als alles klopte aan deze auto. Beter kon je het absoluut niet krijgen.

Ik was 11 jaar, toen er 1 langs onze school reed waren we allemaal fan. Diezelfde zomer ging ik met mijn ouders naar Italië op vakantie waar ik menig fotorolletjes 156 foto’s heb gemaakt:).
@Maksimum: Inderdaad, de vergelijking die men hier maakt gaat mank. Een 156, was in 1997, het einde.. Design met de hoofdletter D. Zo revolutionair is de A5 niet, mooie auto, maar meer echt niet.
Da Silva vindt het zelf de mooiste auto die hij heeft ontworpen, hij wil daarmee niet meteen zeggen dat het ook de mooiste auto is. Als je zelf ergens jaren aan werkt, dan ben je er veel trotser op en kijk je er met andere ogen naar. Dit is precies het geval bij da Sivla. Deze auto is gewoon de mooiste die hij gecreëerd heeft in zijn ogen, daarbij laten onze meningen hem koud.
Ik zeg A5, maar wachtte al eeuwen op een auto als de R8, pitbull op wielen. Mercedes maakt ook al ruige modellen. Dus nu wacht ik maar op een bmw supercar.
De A5 verkocht in het begin heel erg slecht vanwege het erg terughoudende (saaie) design waardoor men bij Audi heel erg snel met de S5 op de proppen kwam. Geen slechte ontwerpen maar ze worden pas aantrekkelijk met een beetje peper in de reet en dat geld voor alle Da Silva ontwerpen.
De Nuvola! Absoluut de mooiste die hij getekend heeft. Eeuwig zonde dat die nooit op de weg gekomen is.
Svenska_Aeroplan_AB
Mooie schoenen…

OT: makkelijkste baan ter wereld: ontwerper bij Audi…
@Svenska_Aeroplan_AB: zeker nice ;)

http://www.youtube.com/watch?v=XwFabdF6Gc4
Jaap BMW650 RRSportV8
De A5 is erg mooi, en rijdt prima. Toch koos ik voor de 6-serie. Vooral vanwege de motor en het rijgedrag. BMW heeft dat domweg beter voor elkaar. Ook vond ik het interieur van de Audi minder premium. Maar van buiten: echt een juweeltje.
Als hij hem mooier had gemaakt dan de CL of 6 serie had ik hem de credits gegeven maar helaas.
Gewoon de 156 berlina. Veruit de mooiste van allemaal.
http://www.allaguida.it/img/alfa%20156.jpg
Gek he dat die dat zegt, is ook meteen zijn laatste model op een andere Audi na. Als hij zou zeggen dan de Alfa zijn mooiste model was, kon die natuurlijk meteen vertrekken bij Audi…

Verder is het wel een mooie wagen maar ook niet anders dan de andere audi’s
Audi A4 rijder
De Alfa 156 is de mooiste van zijn hand, dat ziet zelfs een blinde ;-)
Vind de A5 echt mooi, mooiste van alle coupe’s van die prijsklasse. En ongeveer 3x mooier als de 3 serie coupe.
Nogal veel Audi-haters kunnen hun frustraties blijkbaar niet meer de baas. Elk, maar dan ook elk merk heeft zijn eigen designtaal die deze over het gamma verspreiden. Zie bij BMW de 1,3,5,7 reeks en bij Mercedes de A,B,C,E,S klass, bij alfa de komende Milano met mito nieuwe 159 en 8cc. Bij peugeot, citroen en alle andere is dit ook het geval, zelf supercars hebben te maken met dit fenomeen, kijk maar naar Spykers.
Dit om even een punt te maken.
Dus bij volgend Audi topic niet opnieuw weer van “die lijkt op al de rest”, please!!
@tripple: ik ben geen hoerenloper en heb me gewoon een Alfatje aangeschaft… :D

@jf: ik haat Audi helemaal niet, ik vind het gewoon een saai merk. Een originele quattro, een S2 of eerste generatie S3 mogen ze mij onmiddelijk geven, maar wat er daar nu van de band rolt – inclusief de R8 – kan me echt niet boeien. Een A5 ziet er gewoon een Coupe A4 uit die wat stoerder is gemaakt. Bij BMW durven ze die tenminste een eigen karakter geven (niet dat ik ze mooi vind) – maar daar hebben ze tenminste ballen aan hun lijf.
Ik kies de Lambo :-)
@robbie cool! haha
@jaapbmw650bladiebla..: dat is toch geen vergelijking ! Tuurlijk is een 6-serie BMW een mannenauto en in de vergelijking daarmee is elke A5-rijder een slungelige, pokdalige fatsoensgast die de boekhouding verzorgd voor het ughe-management! Gefeliciteerd overigens, de keuze was vast niet moeilijk voor je ;-)
De 156 was inderdaad een knappere prestatie. Zorgde ineens voor populariteit van Alfa, was een ommekeer. De A5 is maar een A4 (of A6 of A8) min twee deuren plus een golvende lijn aan de zijkant en andere achterlichten… Het is een geslaagde auto, daar is weinig tegenin te brengen, maar te voorspelbaar om als topdesign aangemerkt te worden.
De Audi TT heeft Da Silva in ider geval niet ontworpen, dat was Jorge Diaz. Da Silva was de chef destijds van Audi Design maar dat betekent nog niet dat hij de auto ontworpen heeft…hetzelfde geldt voor de A5; die heeft hij “samen” met Satoshi Wada gemaakt
http://www.cardesignnews.com/site/designers/whos_where/display/store4/item164956/
Ik kies voor de A5, 156 en de Altea.
A5, no doubt.
ik kies voor de TT van 2006
Natuurlijk heeft da Silva hulp gehad van andere ontwerpers, zo hoort het nou eenmaal en zo gaat het ook bij elk ander merk. Maar het overgrote deel van de A5 heeft da Silva zelf getekend. Alleen al aan de schouderlijn heeft hij naar eigen zeggen maanden gewerkt om het perfect te krijgen.
@Makis: denk je nou echt dat Da Silva de tijd heeft om zelf schetsen te maken en het model te maken? Als hoofd van een design afdeling loop je van de ene (raad van bestuur) meeting naar de andere. Het zijn managers dus ze coordineren dus ga er maar van uit dat Wada de A5 heeft vormgeven en Da Silva het geheel gestuurd heeft…
Wat de A5 wel heeft zijn de perfecte proporties van de achterkant…beter gaat niet voor een limousine/coupe.
Da Silva is zeker een goede ontwerper/manager omdat Alfa nog steeds leeft van een hoop ideen die hij gestart heeft.
Helaas is dat bij Seat niet gelukt vindt ik.
De A5 was toen hij net uit was een zeer bijzondere wagen. Hij wordt wat meer gewoongoed en de uitstraling wordt langzamerhand wat minder. Misschien ook omdat er steeds meer instappers rondrijden dan de dik aangeklede modellen… echt doodzonde want zo’n auto hoort gewoon over de juiste maat velgen te beschikken. De instapvelgen doen echt verschrikkelijk afbreuk aan de auto.

Ik ben blij met mijn keuze voor de nieuwe TT. De rijeigenschappen een veelvoud beter dan de A5… en de looks van het nieuwe model blijven mij niet vervelen.
De Alfa 156 is zo’n mooie, elegante en sportieve verschijning en dus ook de absolute nummer 1 van de’Silva.
De A5 is geen lelijke auto, maar wat mij betreft gewoon een weer een Audi (next). Zijn uitspraak komt natuurlijk niet erg geloofwaardig over wanneer hij nog bij Audi werkt.
Tijdens het lezen van de reacties kwam ik vaak het woord “BMW” tegen. BMW heeft hier toch totaal niets mee te maken?!?!
Jaap BMW650 RRSportV8
@ sjonnies

Nee die keuze was niet moeilijk, 1 minuut in de BMW en ik was verkocht ;)
A5 is prachtig MITS er dikke velgen onder gaan – die maken ‘m – verder rijdt ie errug lekker

S5 altijd nog beter natuurlijk
Ik vind de A5 in een beetje leuke uitvoering ook echt een schitterende wagen. OK, de neus lijkt op alle andere Audi’s maar zoals ‘jf’ al zegt zie je zo’n familie gezicht bij de meeste merken. Doe mij er maar een hoor.
Het sterke aan de A5 is juist dat gelijk welke velg eronder steekt, de wagen altijd even lekker is. Of anders gezegd je kan een A5 gerust volledig standaard laten leveren en je rijdt in een bloedmooie wagen. Als je bij BMW een standaard 3-reeks coupé bestelt is die bijlange niet zo lekker dan wanneer je er een optioneel M-pack (bumpers) op laat schroeven. Idem dito voor de velgen, neem maar wat lekkers want anders kan je je nog steeds aan een fletse verschijning verwachten. Niets daarvan dus bij een A5, zelfs met (lelijke) standaard 15″ velgen blijft die gewoonweg prachtig wezen! Ik ben niet bepaald een grote Audi fan, maar de huidige A5 coupé mag van mij gerust als design-icoon gelabeld worden :P
Hoho, we vergeten de Alfa Romeo 166! Waarom staat die niet in het lijstje? Absoluut één van de mooiste auto’s van zijn hand (na de facelift iets minder), al blijft de 156 zijn meesterwerk. De 147 is volgens mij ontworpen door Wolfgang Egger, wel weer onder leiding van de’Silva.
Audi A6 (2005) dan toch,
granturissimo
De A5: een Duitser met een vleugje Italiaanse elegantie.
Geen lijntje teveel, precies de juiste verhoudingen. Wat mij betreft het mooiste ontwerp momenteel op de markt. En dat moet je zien te filteren van prijs, prestaties, etc.
In zijn tijd was de 156 dat ook, zeker de SW. Non porto gioiello, lo guido!
De Audi A5, A6, R8 en Nuvolari zijn naar mijn mening de mooiste die hij ooit heeft ontworpen, waarvan ik bijna zeker ben dat de A5 het mooiste is. Ik vind die auto toch zó prachtig!
Die A5 is wel leuk, maar het is geen 156…

Ik ben geen Alfa fan maar elke keer als ik een 156 zie (zelfs nu nog) heb ik ff een glimlach op mijn gezicht. En er is geen huidige Audi, inclusief de A5, die dat ook presteert. Laatste keer dat een Audi een glimlach op mijn gezicht toverde was het een ur-quattro!

(neemt niet weg dat ik geen nee zeg als er een A5 op de oprit wordt gezet, of een A6/8)
Aan al die 156-lovers hier: http://www.zomoto.nl/SearchResult.aspx?eqs=N%3d4294966810%2b4294967002%26Ns%3dPrice|0&page=1 :P

Schaf er dan één aan eh voor € 2000,- is alles rond als je ’n beetje uitkijkt!
Floris schreef “Alfa 156, sure thing. 1997 mensen, je wilt niet weten hoe de rest van de wereld er toen uit zag..”
Daar ben ik het volmondig mee eens. Nu vind ik de A5 ook wel heel mooi, maar puur design is het toch voortborduren op bestaande ontwerpen terwijl de Alfa 156 volledig nieuw en origineel was. Ik denk dat de uitlatingen van Da Silva dan waarschijnlijk meer marketing dan gemeend zijn.
@Jozef

Ik heb er één, al 10 jaar, overigens zonder één enkel probleem.
sebastianchubasco
of een leuke a4 avant uit ’98 voor 1800 euro, ook goedkoop…

http://www.zomoto.nl/5949725/audi-a4-avant-16–stationwagon-5-drs.htm
sebastianchubasco
dan toch is een alfa toch veel aantrekkelijker…
Kan alleen maar instemmen met de meester zelf: A5 is de mooiste. Stijlvol, eenvoudig, tijdloze (moet nog bewezen worden) schoonheid!
De A5 lijdt aan zwaarlijvigheid in het aangezicht. Iets waar overigens de 3-serie coupe ook aan lijdt. Het zal wel aan het tijdsgewricht liggen dat ik de voorkeur geef aan andere modellen:

Alfa Romeo 156 (1997)
Audi R8 (2006)

Met al die SEAT modellen op zijn naam heeft hij ook zelf enorm ankergewicht aan zijn prestige hangen ;)
A5 is een mooie auto maar vind de 3 coupe toch iets eleganter/chiquer… wat je spijtig genoeg niet van de andere BMW coupes kunt zeggen vind ik… de 1 coupe is een complete mislukking en de 6 coupe is brut maar helemaal niet elegant/mooi…
De R8 natuurlijk!
Svenska_Aeroplan_AB
LOL @ Robbie!

Ook niet onaardig, voor in het weekend…
;)
mercedes-benz
zelf vind ik de mercedes E coupe het mooist
A5 vind ik zeker geslaagd: simpel, maar een stuk eleganter dan de “standaard-audi”. 156 zal zeker de boeken in gaan als een van de mooiste auto’s, zeker in die tijd. Met de parelmoer-lak was ie van elke hoek mooi. En die vouw in de zijkant die vervolgend verdacht vaak is geimiteerd! Ondanks dat zijn uitstapje bij seat niet het beste resultaat heeft opgeleverd vind ik de leon II wel nog een van zijn beste creaties! mooie verhoudingen en “rondingen”. hulde!
Alfa Romeo 156 far out!
De 147, en 156 zijn moderne klassiekers.
De Aldi A 5 is mooi, maar heeft het om de 1 of andere reden net niet.
Er zijn maar weinig auto’s tegenwoordig die vanuit alle hoeken mooi zijn en de A5 hoort daar zeker niet bij. Verder moeten er ook dikke wielen onder een A5, dat maakt sowieso een hoop auto’s mooier.

Uit zijn lijstje vind ik de 147 en 156 het meest geslaagd.
Alfa 156 en vlak daarachter de 147. Beide wel van voor de face-lift (maar anders is is ook niet van de’Silva), op de een of andere manier menen die Italianen dat ze een prachtig model halverwege de levenscyclus moeten verkrachten. A5 coupé is wat mij betreft niet zo’n beauty, ligt heel erg aan de kleur/uitvoering. Het overgrote deel van die lijst is trouwens gewoon lelijk. Hij heeft gewoon twee prachtige Alfa’s ontworpen, en nu denkt iedereen dat een Walter de’Silva-auto per definitie een mooie auto is.
s8 is de mooiste van audi !
Miura Concept ftw uiteraard
156 156 156 156 156 156 156 156 156 156 156 156 156 156

Nou is’t wel duidelijk denk ik zo!
Een goed auto-ontwerp is een ontwerp dat verkoopt. Audi-lovers houden van conservatief-evoluerende zilvergrijze Deutsche Degelichkeit uitstralende automobielen.
Alfa-lovers houden van sportief gelijnde karretjes met Italiaanse flair en een driehoekje.
Dat van Audi gaat ook op voor VW, maar dan iets kleurrijker.

Het zijn dus ongeveer allemaal goeie ontwerpen. (maar voor mij de 156 – yep, alfa-lover!)
Ik ben zelf een Audi A5 rijder en merk dat het nog steeds een hele bijzondere auto is…
verbaast me dat de Proteo geen enkele keer wordt genoemd.
Wat ikzelf nog steeds een fantastisch ontwerp vind. Beetje SZ een beetje GTV. Erg jammer dat deze nooit zo in productie is genomen.
De Audi A5 gevolgd door de Lamborghini Miura concept.

@M3_lover,

Ik vind de A5 juist eleganter/chiquer, de 3 serie coupé oogt imo een stuk sportiever
156 en 147 zijn snel verouderd en dus nu lelijk geworden.
De A5 zal nog een heel tijd leuke auto blijven.
Hoezo niet? Ik vind de A5 één van de strakste en mooiste auto’s die er op de weg rijden momenteel. Goed die Alfatjes en Seatjes zijn ook wel leuk maar halen het niet bij een brede, platte sportieve coupé als je het mij vraagt! :D
A5 is zeker een mooie auto! maar wat de rest ook zegt, het is teveel eenheidsworst met de rest van het modellengamma van audi.

Als ik tussen zijn modellen moest kiezen koos ik tussen de Q7 en R8. De Q7 is mooi, maar te groot, vind het gewoon een dikke asobak. De r8 daarintegen is een een wonder der design.
HAHAHAHAH wa een vergelijk a5 vs welke alfa dan ook

alfa heeft maar 1 a 2 mooie modellen en die zijn al oeroud
a5 heeft iets van een destijdse mustang gewoon graaf
zeker me hofele desighn

ma qua sportiviteit scoort bmw toch beter toegegeven
toch moest ik kiezen tusse audi en bmw zeker audi genomen

Smaken verschillen en
Ik spreek alleen over lijnvoering niet over rijprestaties

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).