Niet-echt-gespot bij Meilenwerk

Auteur: , 45 Reacties

...of ik mee wilde naar Meilenwerk. Zoiets liet ik me geen tweede keer zeggen. En zo geschiedde het dat we met zijn drieën in een gloednieuwe Alfa met 220 km/u de Autobahn over scheurden. Dat is heel wat anders dan drie uur en drie kwartier in de trein zitten. Düsseldorf heeft wat betreft auto's véél meer te bieden dan alleen het verkeer op de Köningsallee. Kijk mee in het huidige aanbod van Meilenwerk Düsseldorf.

DeLorean DMC-12

In interessant concept uit de geschiedenis van de auto is een roestvrij stalen koets. Roestvrijstalen panelen bedekken glasvezel versterkt plastic bij wijze van koets. Giugiaro heeft deze ontworpen. Het chassis kwam van Lotus. De auto is voorzien van vleugeldeuren in de vorm die we ook kennen van de 300 SL Gullwing, waarbij de deur aan het dak scharniert. Het maakt de auto tot een rariteit, die niet echt concurrentie heeft. Het roestvrije staal maakte de auto wel redelijk zwaar voor het feit dat hij verder nogal simpel van opzet was, 132 pk geeft 1.230 kilogram niet veel snelheid. Bovendien rust 65% van de massa op de achteras. Verder is het een matig afgewerkte auto met veel kinderziekten. Een echte liefhebber zal niet zo malen om dat soort dingen, dan wel lost hij de problemen op. De auto is natuurlijk bekend geworden door Back to the Future, een science-fiction trilogie uit de jaren ’80. Die DMC-12 was hierin voorzien van allerhande gadgets.

DeLorean DMC-12 - Foto: Jim Appelmelk
DeLorean DMC-12 - Foto: Jim Appelmelk
DeLorean DMC-12 - Foto: Jim Appelmelk
DeLorean DMC-12 - Foto: Jim Appelmelk

Detomaso Pantera & Pantera GTS

De Pantera heeft Amerikaanse genen, zoals wel meer snelle Europese auto’s van kleine merkjes. Ford bouwde de 5,7 liter V8 die achter de bestuurder kwam te liggen. Deze was erg betrouwbaar, de technische fouten die de auto had kwamen voornamelijk uit de Italiaanse hoek. Net als het schitterende design van Tom Tjaarda. Met 310-350 pk was het een erg snelle auto, die bovendien minder kostte dan de Ferrari 365 GT/4 BB en de Countach. Er werden er dan ook vrij veel van gebouwd. Waar de meeste van de ruim zevenduizend exemplaren zijn gebleven is me nooit duidelijk geworden, maar bij Meilenwerk was er geen tekort. De groene is een vroege, de zwarte is een latere GTS met een enigszins uitgebouwde koets.

Detomaso Pantera - Foto: Jim Appelmelk
Detomaso Pantera - Foto: Jim Appelmelk
Detomaso Pantera - Foto: Jim Appelmelk
Detomaso Pantera - Foto: Jim Appelmelk
Detomaso Pantera - Foto: Jim Appelmelk

Detomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk


Facel-Vega HK500

In de jaren ’50 en ’60 waren er nog redelijk veel Franse luxemerken. Delahaye en Delage zijn merken die al lang geleden van de aardbodem zijn verdwenen. Facel-Vega hield het ook niet erg lang uit. Het merk bouwde voornamelijk grote coupés waarvan de vormgeving beïnvloed was door Amerikaanse designs, maar niet in negatieve zin. De techniek was ook deels Amerikaans, Chrysler leverde de grote V8’s van 5,9 tot 6,8 liter. Aanvankelijk was een 6,3 liter motor het grootst leverbare blok, met een maximum vermogen van 360 pk. daarmee haalde de auto 230 km/u, daarmee gaf je een Ferrari 250 GTE het nakijken. Die was weliswaar minder krachtig, maar wel duurder. Er werden maar 482 HK500’s gemaakt, en in de jaren erna werden ook niet veel Facel Vega’s meer gebouwd aangezien het merk in 1964 failliet ging. Een “herkansing” van dit merk zou een goede gelegenheid zijn om een ècht exclusieve Franse auto op de weg te zetten, want dat is er de laatste jaren maar weinig.

Facel-Vega HK500 - Foto: Jim Appelmelk
Facel-Vega HK500 - Foto: Jim Appelmelk
Facel-Vega HK500 - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 330 GTC

In de tweede helft van de jaren zestig had Ferrari deze tweezitter voor je in de aanbieding. In wezen volgde hij de 275 GTB op, maar qua opzet leek de 330 GTC iets meer op de voorganger van de 275 GTB, de 250 GT Pininfarina Coupé. Voor de aandrijving werd gebruik gemaakt van de V12 die in de 400 Superamerica lag, een iets ouder model dat verreweg niet zo succesvol werd als de 330. Van de GTC werden 598 exemplaren gebouwd, de GTS, met open dak, rolde maar 100 keer van de band. In de afgelopen jaren zijn deze aanzienlijk in prijs gestegen. Enkele jaren geleden was een 330 GTC iets meer dan een ton waard, het afgebeelde exemplaar is met een vraagprijs van €195.000 geen uitzondering op de huidige vraagprijzen.

Ferrari 330 GTC - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari 330 GTC - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari 330 GTC - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini Diablo VT 6.0 SE

Een vreemde eend in de bijt is deze Lamborghini Diablo VT 6.0 SE. Deze auto heeft er nog maar een jaar of acht op zitten, waar de omringende auto’s hun leven ergens in de jaren ’60 al begonnen. De VT 6.0 SE is een gelimiteerde oplage van de VT 6.0. Er werden 42 exemplaren gebouwd, twintig in het goud (“Oro Elios”), twintig in de afgebeelde bruinmetallic (“Marrone Eklipsis”), en twee extra exemplaren. Nummer 4 van de 42 is hier te zien, sterk contrasterend tegen een paar E-Types en andere klassiekers, de Pantera komt nog enigszins in de buurt. Het is de allerlaatste versie van de Diablo, en daarom is hij “leuk aangekleed”. Zetels zijn bijvoorbeeld van een bijzonder soort leer met speciale stiksels, een DVD audio/navigatiesysteem was nu in het Alpine systeem ingebouwd. Het interieur zit vol met koolstofvezel en titanium. Niet alleen zijn het deze details die de auto bijzonder maken, de prestaties zijn ook veranderd. De overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak zijn kleiner gemaakt ten bate van de acceleratie, een hogere overbrenging was ook mogelijk. Met dat laatste kon de auto 359 km/u halen, in plaats van 335.

Lamborghini Diablo VT 6.0 SE - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini Diablo VT 6.0 SE - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini Diablo VT 6.0 SE - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini Diablo VT 6.0 SE - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 en 450 SEL 6.9

Wie een Mercedes-Benz 600 te veel van het goede vond (hij stond destijds in de top 5 duurste auto’s met een prijs van bijna honderdduizend gulden in de jaren ’70) kon kiezen voor zijn kleine broertje. Dat wil zeggen: het topmodel van de W109 reeks. Met 5 meter rond was hij makkelijker in te parkeren dan de Benz 600, hoewel die minder lang is dan hij op het eerste gezicht lijkt. De forse V8 levert voorin de 300SEL 230 pk, wat genoeg is voor een topsnelheid van 220 km/u en een 0-100 van “6,5 seconde”. In de praktijk is dat ergens tussen de 7 en de 8 seconde. Afgezien van de prestaties – eigenlijk bijzaak voor zo’n luxe auto – zit de auto vol luxe, zoals luchtvering en een gepatenteerd stuursysteem.
De opvolger van dit topmodel was de 450 SEL 6.9, uitgerust met een nòg grotere V8. In werkelijkheid was het een 6,8 liter V8, Bij Mercedes vond men het leuk om naar een “interessante” waarde af te ronden. Dat gebeurt tegenwoordig nog regelmatig met AMG’s. De kolossale V8, groter en krachtiger dan het blok dat destijds in Rolls-Royces en Benley’s lag, leverde een vermogen van 286 pk. We praten hier over de jaren zeventig. Zoveel vermogen vind je ook in bijvoorbeeld de BMW M3 E36 van een jaar of vijftien later. De 300 SEL 6.3 en de 450 SEL 6.9 zijn momenteel nog veel geld waard. Voor elk van de afgebeeld exemplaren werd €32.950 gevraagd!

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 “Carrera RS”

Veertigduizend euro was al zo’n ongeloofwaardig laag bedrag, naast het feit dat de uitlaten veel vraagtekens opriepen. Je kijkt naar een Porsche 911 T 2.4 die omgebouwd is naar een Carrera RS. De motor heeft wel meegedaan aan deze “special treatment”, want het is een drieliter zescilinder met 218 pk. Ondanks dat er blijkbaar Elfjes worden omgebouwd tot RS’en zijn er vrij veel RS’en gebouwd. Met het verkopen van de verplichte 500 stuks had men geen enkele moeite, er werden uiteindelijk 1.590 RS’en geleverd. Hiermee werden groep 4 GT races mee verreden. Een originele Carrera RS kost meer dan twee ton.

Porsche 911 Carrera RS - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 911 Carrera RS - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 911 Carrera RS - Foto: Jim Appelmelk

Talbot-Lago T26 Record Graber Cabriolet

Een auto die ons allen direct al opviel in de showroom was deze Talbot-Lago. Wat het precies was zagen we niet direct, hij viel aanvankelijk op door zijn kolossale afmetingen. Vanaf 1946 tot en met 1955 bouwde Talbot-Lago de T26 Record met fabriekskoets of als rolling chassis. Vòòr de oorlog was dat laatste een heel gebruikelijke constructie, na de oorlog was de Rolls-Royce Silver Wraith één van de weinige andere modellen waarbij dat mogelijk was. Voor de Rolls was je aangewezen op koetsenbouwers als Park-Ward, Mulliner, Hooper en James Young, Talbot-Lago’s werden doorgaans voorzien van koetsen uit de schappen van Figoni & Falaschi, Chapron, Worblaufen, Saoutchik, of Graber, zoals afgebeeld. Overlap was er nauwelijks. De gigantische auto werd aangedreven door een 4,5 liter zescilinder die 170 pk leverde. Hiermee haalde hij een respectabele 170 km/u. De T26 Le Mans was lichter en krachtiger, met 190 pk haalde die auto de 200 km/u.

Talbot-Lago T26 Record Graber Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk
Talbot-Lago T26 Record Graber Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk
Talbot-Lago T26 Record Graber Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk

Voor vragen, verzoeken en opmerkingen kun je me mailen. Morgen kun je kijken naar foto’s van enkele andere bij Meilenwerk geëxposeerde auto’s.



45 reacties

Die uitlaten van die Porsche! Echt vet!
Jaap BMW650 RRSportV8
Bel me de volgende keer even, dan ga ik mee :-)
achtervelgen van die diablo vind ik altijd zo stoer met die ronding in plaats van een lip/rand. Denk dat ook de enige auto is die er mee wegkomt
echt jammer dat die ouwe RS’jes zo idioot duur zijn, dat is echt een heel interessant auto’tje voor van die klassieker races.
leuke “reportage” ik heb er ook al eens over gedacht om gewoon te gaan. ik geloof dat er in Berlijn nog een meilenwerk is.
Mooie collectie Appeltje! De diablo en de 300 SEL springen er voor mij uit. Bedankt.
Die talbot-lago is wel een aparte wagen zeg, vooral die aflopende achterkant ziet er prachtig uit.
En de delorean mag er natuurlijk ook wezen :)
In welke alfa :D
De Diablo is in de 2e helft van 2005 op kenteken gezet in UK. Hij heeft een 55 kenteken.
Nu weet ik niet of hij geimporteerd is.
Prachtig die Talbot!
wat een spots! Vooral de Diablo vind ik erg stoer, vooral de kleur!
Die Diablo is echt de dikste Lambo ooit!
Wat zijn die Pantera’s toch gaaf..
Die lambo is lettelijk dik!
RijNouNsDoor!
Facel Vega is geweldig, heeft zelfs Nederlands kenteken!

weet je nog wat de vraagprijs was van die Facel Vega? Ik schat 140.000 euro. Ben benieuwd of ik er in de buurt zit.
Ik kom zo vaak in Dusseldorf en hier had ik nooit aan gedacht. Bedankt voor de tip!
Geweldig artikel, mooie foto’s !
Pas nog een oranje Lamborghini Diablo VT 6.0 SE gezien hier in Dublin. Wat een mooi geluid!
Wat is die rode auto naast de DeLorean eigenlijk?
@JPM da’s een Bizzarrini, P578 als ik me niet vergis
Lekker, zo’n topmodel met alle denkbare luxe. Wel jammer dat er dan geen rechter buitenspiegel op zo’n 450 SEL 6.9 zit.
Hele gave wagens,

alleen deDelorean is dichterbij ook gewoon te bewonderen, zelfs te koop!:
http://voorraad.wheelerdelta.nl/s7442057a4940a17c1087190796d5ab1a/ec3b6/details/?sid=2084915
Die Facel Vega is echt me droomauto I guess, al sinds ik hem ooit tegen kwam in de strip ‘Het Sein Staat op Rood’ van LeFranc, echt een prachtauto!
Het mag duidelijk zijn dat de Talbot-Lago en Facel Vega met kop en schouders boven de rest uit steken. :D
Ik ga even de soort van auto cultuur barbaar spelen: Ik vind die Facel Vega toch een partij lelijk.
ben je meegeweest met Autoweek? Die hadden vorige week een reportage over dit bedrijf
Die Talbot is wonderschoon, echt super.
Cultuur barbaar :(
pantera gts blijft uber
Ik zag op de foto’s ook nog een BMW Z1 staan. Die vind ik ook nog wel het vermelden waard. Voor de rest toch weer mooie niet-echt-spots!
ik vind lamborgini diablo de mooiste
gruwelijke wagen zo’n pantera
Heerlijk stukje, dankjewel.
Der zat gisteren nog een dikke Pantera in de Flodder film :)

http://imcdb.org/images/062/006.jpg
Die “Carrera RS” -omgebouwde dan toch- zijn schuine uitlaat wordt er hier onmiddellijk afgezaagd, waarna hij € 31000,- moet waard zijn niet? In tussentijd wil ik er best wat mee rondscheuren :P
Die Ferrari 330 GTC is wel echt een gaaf ding!
Talbot-Lago ftw! Zo’n wagen is toch meer dan een miljoen € waard?
Wat je daar zegt over de 2.7 RS klopt Appeltje. En net de 500 eerste (voor homologatie) zijn de duurste, deze hebben nog het dunnere plaatwerk. De latere hebben het dikke plaatwerk zoals ook op de ‘gewone’ 2.4 uit die tijd.
de Diablo alsjeblief!
die uitlaten op die porsche lijkt net een vrouw met drie tieten
Facel Vega is mijn favoriet. Vooral de HK500 en de Excellence.
Een nieuwe Facel Vega als ‘echt exclusieve franse wagen’? Is de Bugatti Veyron dan niet exclusief genoeg? Of niet meer Frans genoeg ;)

Die zwarte Pantera is de MAX!
Facel Vega, geweldig dat er een HK500 op Autoblog te zien is.
Even voortbordurend op de enthousiaste geluiden over Facel. Bij de 50ste sterfdag van schrijver en autohater Albert Camus 4-1 jl. schreven wij een mooi verhaal over de FV3 (geen HK500, zoals vaak geschreven) waarin hij verongelukte: http://www.autogekken.nl/?p=2296
Vraagje? Heeft de duivelse lambo al 4 wheel drive? Vind dit eigenlijk wel de allermooiste die ze ooit gemaakt hebben.Drive happy

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).