Chris Harris laat de Ferrari 458 uit

Auteur: , 88 Reacties

Een stukje rijden in een gloednieuwe Ferrari is niet voor heel veel mensen weggelegd en dat geldt extra sterk voor de nieuwe Ferrari 458. Zo'n auto even pittig aan de tand voelen, vergt bovendien de nodige skills. Aan Chris Harris kun je dat wel overlaten, die tegenwoordig bij EVO zit.

Hij ging op pad met de 1.380 kg lichte Ferrari 458 met direct ingespoten 4,5 liter V8. De motor is goed voor 570 pk bij 9.000!! toeren, de acceleratie naar 100 km/u duurt volgens opgave niet meer dan 3,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 325 km/u. Kortom, erg leuk speelgoed.

Met dank aan iedereen voor de tip!



88 reacties

Chris Harris, de beste autojournalist die ik ken. Fantastisch commentaar geeft hij altijd.
Vette auto. Alleen het interieur ziet er maar vreemd uit.
http://www.gatsbyonline.com/Users/8/Images/GatsbyAutomobileLamborghini/FuckFerrari.jpg
@Bosnia_love:

Typetje Honda Del Sol, groot fan van Feyenoord?


OT.

Leuke tests van een waanzinnige auto :mrgreen:
Nice ride, blijft een beetje vreemde maar erg gave vertoning.
dat ding klinkt gewoon fantastisch
ff of topic: is chris harris niet die kerel van dat how-to-drift filmpje met die m5 ? if-so, waarom doet hij dat altijd van die bescheiden powerslides
@JDM__Wotevajjjj:

Voor zover ik weet wat dat Tiff!

OT: dat geluid is fantastisch, en ziet er super uit!
@ “JDM__Wotevajjjj”:

Dat M5 filmpje was inderdaad ook met Chris Harris ja.
Inderdaad veruit de beste autojournalist die ik ken, zoals “JPM” al zei. Ook al in zijn tijd bij Autocar maakte hij gewoon zeer vermakelijke filmpjes.
ik vind het interieur juist awesome!.. het exterieur ook hoor ^^
Mooi filmpje.

Ook mooi dat Chris Harris na het Drivers-Republic debacle nu bij mijn favoriete automagazine EVO zit. Hopelijk een mooi artikel volgende maand!
@jasp.: Ik zit er ook over te denken een subscription op EVO te nemen. Heb je toevallig nog een Promotion Code voor me? :-) (Just asking…)
@TinQ:
…heb even gekeken, maar kan nergens iets over een Promo-code vinden. :(
Maar een abo kan ik van harte aanbevelen!
Leuk filmpje. Heerlijke auto. Veel toeren, zoals een Italiaans raspaardje betaamt. Wat mij betreft dé sportwagen van dit moment.
en dat geldt extra strek voor de nieuwe Ferrari 458.

he?
Ik de =nk dat dit het geluid van 2009 word ondaks dat het geen abhd filmpje is.
Een mooddervet geluid en hij ziet er nog eis dik uit!!

Een favoriete supersporters
Mooi vind ik hem niet, maar de prestaties zijn geweldig. En het geluid is ook super.
Veel authentieker dan TopGear.
Ik zeg: Chris Harris, welcome back!
hij durft wel op zo’n weggetje! respect
over de 458 niets anders als lof. Zet ferrari simpel weg een treedtje hoger op de ladder.
Geweldige journalist, mooi filmpje ook!!:D
dit doe ik straks ook op forza 3, met een 458 over fujimi kaido jagen.
JEZUS wat is dat ding lelijk! Interieur daarentegen wel weer vet. Laat design tegenwoordig (eigenlijk altijd) maar aan lamborghini over.
De auto is géwéldíg, alleen die specs al! De rijtest nog beter, die vent heeft lef, kan sturen, én heeft humor.. Een gouden combi denk ik..
Autocar heeft ook video-review van de auto, dit keer wat meer op de openbare weg, met nat asfalt…

http://www.youtube.com/watch?v=WWgiAxJy_4A
VET VET VET VET VET !!!!

Ubergeile auto gewoon, wat een versnelling!
Eindelijk eens goed te zien hoe snel zo’n wagen eigenlijk is. Dat is bij de meeste auto-reviews maar karig te zien.
@ BosniaLove

Ik geloof dat jij het niet helemaal begrijpt…
Heerlijke Auto! Dat geluid is echt heeeeerlijk!
Waar is ferrari mee bezig?

355 = PRACHTIG!
360 = mooi
430 = Oke
458 = ZOOOO LELIJK!

het enige positieve is het blok en de prachtige velgen.
sebastianchubasco
banden temperatuurmeting aangegeven in het dashboard, stuurinrichting met 2 draaien van lock naar lock, 9000 toeren per minuut met een 4,5 liter motor…
cutting edge op autosportgebied komt uit italia…
Helemaal met kevin eens! Vond de 430 erg wennen, maar niet zo bizar als dit….Doe mij maar lekker een 2e hands 355 of 360;)
“banden temperatuurmeting aangegeven in het dashboard”

Dat hebben bepaalde Duitse “premium” merken zoals Audi al jaren.
Mijn vier ringen gebakkie uit 2001 heeft dat al standaard aan boord.
@Dirk: ik denk dat je bandenspanning bedoelt? Het gaat hier over TEMPERATUUR van de banden.
Pracht auto van de buitenkant, maar het interieur doet me denken aan dat van een fiat multipla..
sebastianchubasco
beste depressieve pubers,

er zal een periode aanbreken dat je beoordelingsniveau het mooi-lelijk gehalte overstijgt. het is een kwestie van tijd dat je zult inzien dat essentiele kritiek verder neigt dan je persoonlijke fixatie op het uiterlijk. dit heeft alles te maken met de psychotische belevenis van een adolescent die graag wilt maar het (nog) niet kan krijgen. hierdoor mist deze of gene het nodige aan ervaring wat zich uit in stress en fixatie.

houdt hoop.
Ik ben geen Ferrari fan, qua looks, maar ik vind deze neus wel goed gelukt. De achterkant is mij weer iets te druk. Technisch ongetwijfeld weer ongelofelijk goed, maar als ik het geld had liep ik toch een blokje verder naar de Lambo-dealer.
@ sebastianchubasco

wa nen slimmen uitleg van u ;).
mijn beoordeling is dat deze ferrari enorm lelijk is. heb nog niet de eer gehad om er mee te rijden. maar de 430 is ook niet een superschoonheid maar die rijdt zalig. dus momenteel gaget hem gewoon over het uiterlijk.
Dit is een Ferrari waar ik al lange tijd op heb zitten wachten. Het is weer en Ferrari die de toon zet. Het is niet een Ferrari waarvan je denkt: dat had van zoveel andere autofabrikanten kunnen komen. Zelfs Japanse.

De Italiaanse flair is weer terug met deze Ferrari. De 355 was, naar mijn mening, de laatste Ferrari die die flair had. De 458 staat weer zover van het gemiddelde dat het weer in lijn ligt met de Testarossa’s van weleer.

De rij-eigenschappen van een Ferrari is (bijna) nooit ter discussie geweest. Dat heeft altijd wel goed gezeten en dat zit het nu blijkbaar dus ook.
super brute auto, maar een minpunt: dat dashboard ! En lambo’s zijn leuk, maar niet echt italiaans genoeg meer om stier waardig te zijn, eerder een valse duitse herder.
Mooi clean dashboard zo, zonder de satellieten (licht, ruitenwissers, knipperlichten)

Doet een beetje 60 jaren Muscle Car aan… met de roosters.

Kleine stuuruitslag ook maar!!!

Nogmaals de F458 ziet eruit als een F430 die vacuum is verpakt. Zo compact…

Die gasten van EVO boven ook maar.
Pukka’… pukka motor.
sebastianchubasco
@kevinw
;)
Ik vind er -vreemd genoeg?- geen zak aan. Een playstation op wielen met levensechte force-feedback en een dito soundtrack. Synthetisch. Begrijp me niet verkeerd: het is een meesterwerk op technologisch gebied. Alleen op emotioneel gebied kan ’t bij mij niet de juiste snaar raken.
Ik behoor duidelijk niet tot de doelgroep ;)
“Hij ging op pad met de 1.380 kg lichte Ferrari 458”

1380kg, licht???
die koplampen T_T afschuwelijk gewoon.
Chris Harris is egt top, de beste autojournalist
Dat geluid, De versnellingsbak, De looks, De techniek, enzovoorts, Echt geweldig gewoon! :D
Mooi spul is dit. Ik niet wachten tot autoblog dit karretje gaat testen.
Prachtig zo’n echte sportwagen tussen al die liefdeloze elektromobielen door..
Supergave bak! Wat een apparaat :-)
De spannendste sinds jaren ja. Ben zeer pro Lambo, maar deze doet absoluut!
Ik kende deze jongeman nog niet, maar die Chris Harris is echt een verademing ten opzichte van het Top Gear geblaat! En die 458: Dat Civic-dash hoeft van mij niet zo maar voor de rest? Supertop dit. Hier kunnen de Duitsers nog een puntje aan zuigen. Dit is ook way above Lamborghini, die opgevoerde trekkers voor pimps & pushers!
als ik de 10e de jackpot win, issie voor mij :D
@TDIfreak: heb jij pech dat ik hem win :P
ik vind dit een mooie auto. ziet er goed uit en goede performance. wat kan je anders verwachten van ferrari?
1380 kg vind ik zeker wel licht voor een moderne veilige auto met een V8. En dan ook nog eens dat vermogen uit een atmosferische motor! En het toerental waar je het bereikt!

Deze wil ik graag eens uitproberen :P Ff doorsparen ;)
autobandventieldopje
Chris Harris, Jimmie en Sebastianchubasco … mooie bijdrage hebben jullie geleverd.. :)

Moet erg fijn sturen zijn als ik zo kan beoordelen…
Wat een acceleratie, wat een cijfers en wat een gaaf interieur! Ondanks dat ik nu wel aan de voorkant gewend ben, vind ik de achterkant nog altijd lelijk… De beleving van deze auto lijkt me echter wel perfect! Nouja, bijna dan, want ik zie geen handbak! Maar misschien maakt dat niet echt mooie uiterlijk wel een legende van hem;) Maar als ik mocht kiezen… Toch een Lamborghini, puur om het geweldige uiterlijk!
Waar ligt die weg?! Daar wil ik ook cruisen!!
lourens van dijk
wat ik nou vreemd vind aan dit soort autos zijn die schakelhendel. de funtie ervan is prima maar de plaatsing is zo niet handig. zelfs de goedkoopste computer sturen hebben het beter. die dingen moeten aan het stuur zitten niet aan de kolom. als je echt snel wil zijn moet je tijdens het uitkomen van de bocht al kunnen schakelen of met het ingaan ervan. als je veel lock hebt kan je niet met de goede kand bij de hendel dus je moet of te laat of te vroeg schakelen.

elke f1 auto heeft het op deze manier en maakt het mogelijk om een goede grip te houden op het stuur. je rijd immers niet in een daihatsu cuore maar in een auto met wel degelijk wat powerom te beheersen.

vind het vreemd voor zon auto. zal vast iets duurder zijn om het ze in het stuur te integreren maar kosten besparing zou niet echt nodig moeten zijn bij een auto van 200k +
@ lourens

dat vind ik dus ook.. snapte dat nooit. het is een kwestie van electrische commandos doorgeven, dus om het meedraaiend op het stuur te maken lijkt me 0.1% meer moeite/geld.

maar ik heb een vraagje, dit is een (semi)automaat toch? en zijn zo alle (de meeste) sportwagens?
dit maakt het toch kinderlijk eenvouding om zon auto te rijden? (denk aan computerspel met stuur)
een beetje met TC kloten en gaan met die banaan.
met een koppelingspedaal racen is toch lastiger? denk aan heel-toe etc? of denk ik verkeerd
Mooi, dat Evo als eerste mocht proefrijden. Nu wachten op de uitzending van TopGear. Ook het duitse VOX-TV met Tim Schrik(of zoiets) zal wel aan de beurt komen!!
Het wordt nog een leuk najaar!!!!
Mooi filmpje met verschrikkelijke irritante overgangen..
Wow!! Wat een auto. Als Chris Harris (top autojournalist die echt al in ALLES heeft gereden) zo onder de indruk is, moet de auto toch wel echt serieus goed zijn. Eigenlijk zijn enige kritiekpuntje is dat het gaspedaal wat erg enthousiast reageert….
ALS ik die Staatloterij win… weet ik wel waar een deel van dat geld heen gaat… ;)
Qua design vind ik deze aantrekkelijker dan de 360 en de 430, voor mij is de lijst dan;

1. F355
2. Italia
3. 348
4. F430
5. 360 (exclusief de CS, die zou meteen naar 1 gaan!)
JH [ reply ]
5 November 2009 om 21:15

dit doe ik straks ook op forza 3, met een 458 over fujimi kaido jagen.

IK OOK….
Wat een bak zeg, qua looks sowieso eindelijk weer eens een spetterend mooie auto. Maar als je die filmpjes met Harris ziet, dan merk je ook dat het gewoon de beste sportwagen in zijn klasse van dit moment is. Heerlijk!

Ik ga spontaan bidden dat ik ooit een keer in een 458 mag rijden :P
@lourens en mckroket, in een hele scherpe bocht wil je juist niet schakelen…! Kan de hele auto uit balans brengen.

Maar in een flauwe (snelle) bocht zijn die pedals ruim lang genoeg om verder te schakelen.

Daarom snap ik de design beslissing wel van Ferrari, kan overigens ook verwarrend werken als ze meedraaien overigens in situaties waar je aan het overpakken bent.
het zal ongetwijfeld lekker rijden.
maar wat een lelijk ding, hoe bedenken ze het?! drie uitlaten???
Mooi altijd dat commentaar op die uitlaten 2 of 4 is normaal maar als een fabrikant met 3 komt is het ineens waanzin :)
lourens van dijk
@jimmie

dan heb jij nooit geraced. als je een bocht inkomt maakt niet uit hoe scherp moet je als je lekker laat remt toch echt nog schakelen in de bocht, daar is tussengas ook voor nodig. als je niet met je klauwen bij de hendels kan komen moet je toch echt eerder remmen om hem zo in de correcte versnelling in de bocht te plaatsen. het gaat hier dan om de apex snelheid. je kan tijd winnen door in de aanloop naar de apex nog te remmen en te schakelen waarna je voor bij de apex weer vol op het gas gaat staan om verder te gaan.

kijk maar is naar onboard beelden in de f1 dan zie je jongens als hamilton ook gerust schakelen als hun hand boven de cockpit uitkomt(een scherpe bocht aan het sturen is:D)
De keus tussen een LP560 of een F430 was erg moeilijk voor mij, als ik zou moeten kiezen. Maar nu zou ik het wel weten, goodbye Lambo, welcome Ferrari! Heerlijk :D
De hoogste autoriteit waar het gaat om automobiele competentie zetelt in Maranello.
Amen.
Prachtig techniek. hopelijk ook niet zo onderhoud gevoelig.
Maar wat is dat ding lelijk zeg. Dit is lelijk op een andere dimensie.
Zo zie je maar haters, er is geen competitie.

Nu jullie weer met je gay audi of porsche…haha
Pff Ferrari ligt ondertussen lichtjaren voor op de concurrentie. Bij elke nieuwe Ferrari van de afgelopen paar jaar horen we dat steeds weer. 599 is een wonder op wielen volgens iedereen die hem gereden heeft. De 430 scuderia is net zo snel als een Enzo. En deze 458 is volgens mij alweer een stap verder dan.. ja dan wat, dan zn eigen voorganger. Ferrari heeft geen concurrentie, ja misschien qua uiterlijk dat men liever voor de Lambo gaat, maar op alle andere vlakken is Ferrari gewoon het beste momenteel.
@JPM: dan moet je wel eerst eens de nieuwste exclusieve Lambo versie Gallardo Valentino Balboni rijden: puur sang autosport, propulsie ipv 4WD en manuele bak ! , uniek design get.Donckerwolcke (B), laat maar los ! niet voor strandjanetten !
Wat overigens erg knap is voor een stelletje Italianen ;)
Zalig !
Wat ’n exterieur ! Vernieuwend, mooi !
en how zeg, wat een geluid!
i <3 it !
Niet de aller mooiste, maar ow zo vet.
Niet normaal wat gaaf zeg ! GE-WEL-DIG !!! Dat trackfilmpje is ook super !
Hij lijkt wel iets op de artega gt bij het achterscherm/achterruit. Dit viel me pas op toen ik vandaag die artega van de zijkant zag….
@Lourens: De stuuruitslag bij een F1 is misschien nog geen 1 volledige draai lock-to-lock. Dan kun je inderdaad de schakelknoppen wel op het stuur plaatsen, de handen gaan nooit los van het stuur. Bij deze Ferrari heeft 2 draaien lock-to-lock, dus je zult regelmatig moeten overpakken. Dan kun je veel beter vaste flippers hebben die je blindelings kunt terugvinden. Ik heb zelf al moeite om mijn radio te bedienen met de knoppen op het stuur als ik aan het fileparkeren ben. Probeer dat zelf maar eens…
@Mean_Green: 2 lock to lock is één keer rond van volledig links naar midden en één keer van midden naar volledig rechts…. ik weet niet waar jij rijdt, maar overpakken zul je dan niet veel doen behalve bij haarspeldbochten en parkeren…. Maar ik ben het wel met je eens dat de flippers aan het stuur logischer zouden zijn. Of je doet het zoals Maserati bij de Granturismo S. Die heeft lange flippers die je dus heel makkelijk bij een heleboel stuuruitslag nog kunt gebruiken.
Overigens staat of valt het sturen bij hoever je van je stuur af zit…. zit je te ver weg dan moet je overpakken omdat je je armen niet genoeg kunt draaien.
@Woody: Ik weet niet wat voor slangenmens jij bent, maar ik krijg mijn stuur niet 1 keer helemaal rond zonder over te pakken! En als je goed leest zul je zien dat ik juist tegen flippers aan het stuur ben maar vóór vaste flippers (aan de stuurkolom). Ferrari heeft het gewoon goed en Porsche fout, lees de verhalen in de gerenommeerde bladen er maar op na.
@Mean_Green: Dat je dit beter vindt dat schrijf je idd, verkeerd gelezen. Nee ik ben geen slangenmens maar ik stuur ook niet veel door over te pakken. Hoe veel bochten kom je tegen waarbij je meer dan 160graden uitslag nodig hebt? Ik vrij weinig en die leasebak stuurt echt niet zo direct. Snelle bochten waarbij schakelen aan de orde zou zijn kom ik ook weinig tegen overigens maar shortshiften zoals bij zo’n sportwagen is dan ook nooit nodig in de auto’s waarin ik vaak rij. De flippers van de GranTurismo S zijn volgens mij een goede oplossing maar ze vallen wel erg op in het interieur.
Alleen voor F1 auto’s werken flippers aan het stuur, omdat die lock-to-lock maar 1 keer het stuur rond hoeven doen, dus een halve slag van midden naar links en een halve slag van midden naar rechts.
@lourens, ik rij wel eens op trackdays en race digitaal (simulatie GTR2 bijv.) en over het algemeen ben je tijdens het aanremmen van de bocht al teruggeschakeld want dan rem je ook meer af op de motor.
Plus zoals ik al zei bij tailbraking maak je nog lang niet zo’n grote stuurinslag dat je niet aan die schakel dinges kan komen en ook met tailbraking ben ik al vantevoren teruggeschakeld omdat het meer afremt op de motor.
En F1 is wel weer de uitzondering op alles die remmen zo achterlijk hard af op de motor dat ze het terugschakelen wellicht niet op tijd kunnen doen, te tricky of wat dan ook.

Zie bijv een F430 GT2:
http://www.youtube.com/watch?v=Sudwaox2VO4&hq=1


Ben benieuwd wat jij raced dat je nog ver in de bocht nog aan het schakelen bent. F1 talent? :)
Voor mij ook geen 458 qua design! Valt een beetje in het Enzo straatje en die is tot echt tot lelijk uitgeroepen :P
hah, mijn beste wagen was altijd een lambo murcielago(@bosnia_love die is wel lol)
maar na het lezen van het artikel in top gear 53 was `k in een keer weg de 458 italia is ook iets te lauw

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).