Spots die net iets meer indruk maken

Auteur: , 46 Reacties

Waar de gister getoonde auto's bij Meilenwerk niet veel te wensen over lieten, is er nog een rijtje extra bijzondere spots. Spots die nog net iets meer indruk konden maken dan de Facel-Vega, Diablo, en Talbot-Lago Graber.

Bizzarrini P578 Spider, one-off!

Bratke.de biedt deze snelle one-off aan voor een bedrag van €379.000, waarmee het voor zo ver ik weet de duurste auto in de hal is. Bizzarrini, het Livornese merk dat nauw verwant was aan Iso Rivolta, had in 1969 zijn poorten al gesloten. Toch is deze unieke P578 Spider in ’75-’76 gebouwd. Niet alleen dat is opmerkelijk, óók valt het op dat de auto aangedreven wordt door de Cleveland V8 die ook in de Pantera te vinden was. Een Ford motor dus, waar Bizzarrini en Iso Rivolta met name Chevrolet motoren gebruikten. De 5,8 liter V8 levert achterin deze P578 381 pk. Het is een straatlegale auto die nog maar 2.500 km op zijn naam heeft staan, uniek weinig voor zo’n oude auto, maar er is dan ook alleen in de zomer mee gereden. Bovendien is het niet zo’n praktische auto, wie de kilometers erin heeft afgelegd moet vast en zeker een aantal andere auto’s hebben gehad voor het dagelijkse woon-werk verkeer.

Bizzarrini P578 Spider, one-off! - Foto: Jim Appelmelk

Bizzarrini P578 Spider, one-off! - Foto: Jim Appelmelk

Bizzarrini P578 Spider, one-off! - Foto: Jim Appelmelk

Maserati 5000 GT Allemano

Misschien wel de meest verrassende auto in Meilenwerke vond ik deze van Allemano koets voorziene Maser 5000 GT. Ik leerde het model kennen als topper van Maserati, gebouwd omdat de Sjah van Perzië iets wilde hebben dat nòg bijzonderder was dan wat het merk al te bieden had. Voorin ligt de 4,9 V8 uit de Maserati 450S, een èchte raceauto. Het blok levert 310-370 pk, waarmee de auto in de buurt kwam van de Ferrari 500 Superfast. En zo zeldzaam is de 5000 GT ook, hij werd namelijk wel in productie genomen. 32 exemplaren werden er gebouwd, voorzien van een koets van Allemano (22 stuks, afgebeeld), Touring (3), Frua (3), Monterosa (2), Pininfarina (1), Ghia (1), Michelotti (1) en Bertone (1). indrukwekkend en bijzonder waren ze allemaal zonder meer, veel uiterlijke details maakten het echter tot auto’s die niet zonder meer aan een schoonheidsideaal voldeden. Allemano monteerde bijvoorbeeld onooglijke vierkante koplampjes, net als Frua. Koplampen zijn immers heel erg bepalend voor hoe een auto er uit ziet. Touring deed dat iets beter, maar ging misschien iets te ver met de plaatsing van het logo vòòr. Het zijn allemaal details waar je tegenop loopt als je nèt een stap verder wilt gaan dan je al gaat, een fenomeen dat ook veelvuldig te merken is bij huidige non-plus-ultra’s uit de supercarscene.

Maserati 5000 GT Allemano - Foto: Jim Appelmelk

Maserati 5000 GT Allemano - Foto: Jim Appelmelk

Maserati 5000 GT Allemano - Foto: Jim Appelmelk

Maserati 5000 GT Allemano - Foto: Jim Appelmelk

Talbot-Lago T26 Grand Prix

Niets is minder waar dan dat Talbot-Lago zich alleen richtte op het bouwen van elegante, zware, luxe auto’s zoals de T26 Graber Cabriolet van gisteren. In het afgebeelde geval levert de 4,5 liter 6 cilinder geen 170 pk, óók geen 190 pk, maar zelfs 260. Daarmee is de auto in staat de 270 km/u te bereiken na een explosieve acceleratie. We praten hier over de eind jaren veertig! Wie wel eens het Concours d’Élégance op Paleis het Loo heeft bijgewoond heeft er misschien wel eens eentje voorbij horen scheuren op de Loolaan. Supercars van tegenwoordig zijn er wat betreft geluidssensatie niets bij. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Van dit model werden maar 23 exemplaren gebouwd, wat gecombineerd met de geschiedenis en de prestaties maakt dat het een kostbare auto is. De prijs van €325.000 die voor dit exemplaar wordt gevraagd is indrukwekkend, hoewel genoeg exemplaren weg zijn gegaan voor een aanzienlijk hoger bedrag.

Talbot-Lago T26 Grand Prix - Foto: Jim Appelmelk

Talbot-Lago T26 Grand Prix - Foto: Jim Appelmelk

Talbot-Lago T26 Grand Prix - Foto: Jim Appelmelk

Talbot-Lago T26 Grand Prix - Foto: Jim Appelmelk

Talbot-Lago T26 Grand Prix - Foto: Jim Appelmelk

Toyota 2000 GT

Hmmmm, een Toyota! Wegdromen bij de superschone Prius zit er voor de meeste AB’ers waarschijnlijk niet in, en ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook niet echt geroepen voel door dit hybride “schoonheidsicoon”. De “Hmmmm” heeft echter wel degelijk betrekking op een echte Toyota. De 2000 GT is een sportwagen uit de eind jaren ’60, aangedreven door een zescilinder in lijn motor met een inhoud van 2,0 dan wel 2,3 liter. Maar dat is niet waar het allemaal om gaat. Styling en wegligging werden destijds zeer geprezen. Het uiterlijk is van ongekende schoonheid, je doet de auto er ernstig mee te kort door te zeggen dat hij wel wat van een E-Type weg heeft. Er werden maar 337 exemplaren gemaakt, waarvan er eentje werd onthoofd voor “You only live twice”, waar James Bond ermee rijdt. Ze zijn erg moeilijk te vinden, zeker omdat Japanse klassiekers in Europa sowieso al erg zeldzaam zijn. Deze oldtimer heeft een indrukwekkende prijsstijging ondergaan in de laatste jaren. Een jaar of zes geleden kostte hij nog ruim een ton, Movendi biedt dit exemplaar aan voor £259.900. Voor dat geld heb je óók een erg mooie Ferrari uit dezelfde tijd, wat al genoeg zegt over het prijsniveau!

Toyota 2000 GT - Foto: Jim Appelmelk

Toyota 2000 GT - Foto: Jim Appelmelk

Toyota 2000 GT - Foto: Jim Appelmelk

Toyota 2000 GT - Foto: Jim Appelmelk

Voor vragen, verzoeken en opmerkingen kun je me mailen.



46 reacties

leugens .. bakerpraat .. volksverlakkerij ..
want niets .. maar dan ook NIETS maakt meer indruk dan een Facel Vega ..
Die Toyota ! Wat ’n lijn heeft die ! wow!
Ah die Toyota 2000-GT, één van de mooiste auto’s ooit in mijn ogen. Maar volgens mij werd er nooit één onthoofd..
Er waren toch zowiezo twee roadsters gemaakt?

Hoe dan ook, erg mooie auto!
jah, maar t is wel n toyota met een ferrari prijs…:p
Oooohhh, de 2000 GT, wat een topspot! Ook al is het dan bij een autohandel ;-) Verder ook schitterende spots Jim. Was alleen ook wel nieuwsgierig naar de voorzijde van de Maserati. Bewust geen foto geplaatst van de vierkante koplampjes?
Ik had laats in Parijs een Toyota 2000GT bij een dealer gespot. Erg mooie auto(Y)
http://www.autojunk.nl/2009/10/toyota-2000gt
Sjonge jonge jonge, die Toyota. Wat een beauty. Zo mooi zal er helaas nooit meer 1 worden ontworpen. Och, wat zou ik daar graag eens een middagje in sturen, op een mooie lentedag in de Alpen.
Wow die toyota:O wat een prachtige auto. Toyota heeft toch wel mooie auto’s gemaakt. Zo’n Celica van heel vroeger is ook nog steeds een plaatje.
Wauw die Bizzarrini! Wat een schoonheid! Zo hoort een auto te zijn! En die Toyota mag er ook wezen, nooit geweten dat ze zulke mooie auto’s hebben gemaakt.
Ik neem aan dat Rob Heilbron in dat andere bericht niet verwijst naar deze auto met een ‘blikje van Toyota’
Ik zou de 2000 GT eerder met een Daytona vergelijken. ;)
IK heb toch wel mijn twijfels over de originaliteit van veel van deze wagens en dan vooral die zogezegde Bizzarini.
Kan men mij bevestigen dat dit een originele auto is gemaakt bij Bizza of is dit ook een recent gebouwde replica????
Dat zijn hele leuke auto’s, mits ze echt zijn. Want wie zegt dat ze dat zijn?
Die 2000 GT is wel gaaf.
die toyota is wel mooi, maar ik vind dit niet meer indruk maken, als ik eerlijk ben
Een Toyota my god dat is dan wel de enige mooie Toyota die ik ooit heb gezien… wow die Maserati en Talbot zijn zo gaaf!!!
Prachtige auto’s, auto’s die je voor een goed deel echter helaas alleen in het museum zult spotten.. Vooral de Bizzarini is erg bijzonder, maar de 2000 GT staat toch ook wel op m’n verlanglijstje moet ik zeggen.. nu maar hopen dat Sinterklaas vrijgevig is dit jaar..
@”Maar volgens mij werd er nooit één onthoofd..
Er waren toch zowiezo twee roadsters gemaakt?”

Hij werd wel onthoofd. 007 paste er namelijk niet in.
Wauw, respect hoor! :O Die Bizzarrini, omg! :D Bizzarrini maakt sowieso mooie auto’s. Denk aan de 5300 GT Strada (L)
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/49-1.jpg)

http://www.ultimatecarpage.com/images/large/49/Bizzarrini-5300-GT-Strada_5.jpg)
Wow, toch prachtige wagens daar! Die Bizzarinni is briljant maar die Toyota… Die overtreft gewoon alles. Heb hem al eens gezien in een vergelijkingstest met een Jaguar E-Type in één of ander automagazine, maar “echte” foto’s ziet hij er nog net iets indrukwekkender uit dan op persfoto’s.
Mooi werk!
Die Bizzarrini P578 Spider is echt prachtig! Ik zou hem super graag willen hebben, zulke vloeiende lijnen en aparte details zie je maar zelden! Die uitlaat van de Talbot-Lago T26 Grand Prix is helemaal gaaf, uitlaat, wielen, stuurtje en wat leuks er bij en je hebt een auto! En dan die specs, verbluffend:O Wat een super”spots” dit, om bij weg te dromen;) Die Toyota ook…. *bekijkt de foto’s nog eens*
Geert Schoots
En niet vergeten dat Bizzarini de ontwerper was van de mooiste Ferrari ooit, de 250 GTO.

2000GT is wel zo’n beetje de mooiste aziatische auto ooit gemaakt, iets nieuwer, een heel stuk goedkoper en ook heel mooi is de Datsun 240Z…
En je komt ze zelfs tegen in Groningen:

http://www.autojunk.nl/fotos/bizzarrini5300gt/28516/1
die Bizzarrini P578 Spider is echt super vet!
autobandventieldopje
Schitterende auto die Toyo 2000, maar het is eg wel een rip off van Ferrari’s(250gto,275gtb met dito Borani velgen) van BEGIN jaren zestig..desalniettemin een prachtauto..
autobandventieldopje
…maar kvind persoonlijk de andere drie toch nog iets mooier…
Jemig, wat is met Toyota gebeurd! Eerst zo’n mooie wagen kunnen bouwen en dan eindigen met een Prius en stoppen met de F1.
Die 2000GT ziet er erg goed uit maar die Talbot is helemaal een plaatje. Echt een prachtig auto. Het zijn denk ik wel allemaal tot in de puntjes gerestaureerde exemplaren. Soms is het mooier om een auto origineel te laten.
Eem auto spotten oke, maar er vervolgens een foto van maken en op internet zetten snap ik echt niet, vind het 1 van de meest kansloze hobby’s.. Wat moet je er mee? Wat heb je er aan? Bewijs dat iedereen weet dat hij/zij de betreffende auto daadwerkelijk heeft gezien ofso? Kijken spotters zelf af en toe foto’s terug op de bank? Zo van “ohoh ja wist je die Ferrari nog die ik toen in de PC geparkeerd zag staan..” of “en dan die Lamborghini, die ik voor het stoplicht zag wachten en vervolgens als een gek vanuit de achterbank de straat op ben gesprongen om als een idioot voor die auto te gaan dansen en een paar foto’s te maken..” of “die Mercedes CL 65 AMG, waarvoor ik speciaal naar de dealer aan de andere kant van Nederland ben gereisd om er van elke kant een foto van te maken..” Ik snap werkelijk niet waarvoor dat spotten goed is, ik zie zelf ook wel eens een mooie auto rijden en dan denk ik bij mezelf; “zo, dat is een gave bak..” Maar om er dan een foto van te maken, kom op zeg, op officiële fabrikant foto’s zie je alles toch 10x beter..
@troublesome88

Je doet je nick eer aan gast, doe niet zo moeilijk en laat iedereen lekker op z’n eigen manier van hun hobby genieten.

Dat jij hun hobby niks vind (en ik ook niet trouwens) dat boeit niemand wat, en de spotters al helemaal niet.
@troublesome88
Was iedereen maar zo cool als jij! Er zijn dus ook mensen die fotografie als hobby hebben ;) Wat nou als je dan toevallig ook een autofanaat bent?
De Toyota 2000 GT is in mijn ogen de mooiste auto ooit gemaakt. Jammer dat deze de spaakwielen eronder heeft en niet de ‘standaard’ wielen. Toen al een vermogen van ± 160pk uit een 2 liter. Yamaha heeft trouwens een grote bijdrage geleverd bij het maken van deze auto. Volgens mij in ieder geval de motor en het houten interieur.
Waar is de foto van de voorkant van de Maserati 5000? Er wordt gerefereerd aan de “onooglijke vierkante koplampjes” maar ik kan ze niet zien. Ik wil weten hoe het er dan uitziet.
Voor de rest: mooie foto’s en goed gedocumenteerd.

@troublesome88: lekker aan het trollen? Get-(zelf lekker ff)-a-life!
Godver….!
Wat word ik hebberig van dit soort foto’s!!!

Maar idd. is die Toyota meesterlijk! Samen met de Z240 Fairlady en de Mazda Cosmo meester-iconen uit de Japanse automobielindustrie!

Jammer dat de aanbod nu zo schraal is; GT-R en een RX8(?)…

Ook leuk…die Talbot-Lago T26 Grand Prix!
Lekker scheuren op Zandvoort…Wacht, Zandvoort…dat ligt in Nederland, he! :roll:
Pffff…ok, lekker scheuren op Brands Hatch, Silverstone, Donington of een ander ‘gek’ Brits circuit!!!!

De “Ring” zou ik niet aandurven met dit heftige apparaat…
@Troublesome88,

Er zijn zelfs ‘gasten’ die filmpjes maken van exclusieve automobielen of racewagens…
Ene Ecclestone is er erg rijk van geworden… :roll:

Doe niet zo simpel en laat een ander in zijn waarde, ja!
@Troublesome88,

Er zijn zelfs ‘gasten’ die filmpjes maken van exclusieve automobielen of racewagens
Ene Ecclestone is er erg rijk van geworden… :roll:

Doe niet zo simpel en laat een ander in zijn waarde, ja!
@Troublesome88,

Er zijn zelfs ‘gasten’ die filmpjes maken van exclusieve automobielen of racewagens

Doe niet zo simpel en laat een ander in zijn waarde, ja!
toen ik vandaag bij het cs van groningen reed werd ik ook ingehaald door een bizzarini, echt ZO geweldig mooi.Zie hem vaker rijden
echt allemaal prachtig!!
mijn baas heeft er een stuk of 10/15 die 2000 GT’s

ook een cabrio..

mooie auto’s!
@Nick: Er zijn er 337 gebouwd, en jouw baas heerft er al 10 tot 15?! Jouw baas is toevallig meneer Toyoda zelf? :|
@ citrofiel,

Nee niet meneer toyoda zelf.
Hij heeft ook de Toyota sp 800 en 1
vd gt2000’s waar races mee zijn gereden.

Heb video materiaal ;)
@Nick: Ehm, Toyota-importeur? Groot Toyotafan en baas van een dealerschap? :P Maar dat videomateriaal zou je best wel eens kunnen uploaden op autojunk.nl. Of Youtube. Of je stuurt het door naar klassiekerrally.nl. Vinden ze ook wel leuk. :) Ik wel in ieder geval!
Groot Toyota fan en eigenaar van 8 dealerschappen.
In zuid Florida, heeft ook een Spyker dealer daar.
Filmpje Zal ik wel x uploaden, duurt 7 min en
daarin zie je bijna alle Gt 2000’s en de rest van z’n
collectie :)
@Nick: Ah, in de US of A. Daar kan zoiets net wat makkelijker. In Nederland had ik zelfs betwijfeld of je als eigenaar van 8 dealerschappen zoveel geld zou krijgen, of dat je weer gebonden bent aan regeltjes van de importeur of overheid oid. :roll: Maar dat uploaden: Graag! :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).