Zo oudbakken oogt de huidige A8 nog niet, maar toch komt Audi voor het eind van 2009 met een compleet nieuwe A8.
Gebleven zijn het aluminium spaceframe en single frame grille, maar qua styling zal de nieuwe A8 weer een stuk moderner worden. Ook op motorengebied krijgt de A8 het laatste mee wat Audi te bieden heeft. Zo komen er niet alleen de bekende V8 en V6 modellen, maar zal ook de 3.0 TSI (uit de A6) leverbaar worden. De W12 zou toch weer terugkomen en wel in een naar 6,5 liter grote variant. Het vermogen stijgt dan ook van 450 naar 500 pk, maar Audi gaat hiermee tegen de trend van downsizing in. De V10 uit de S8 zou naar verluidt niet terugkeren, de verwachting is dat er op een later moment een S8 met twinturbo V8 komt.
Ook zou er een 2.0 liter turbo in de A8 moeten komen en dat is dan slechts een viercilinder. Of kopers daarop zitten te wachten mag gerust worden betwijfeld. Aan de andere kant kiezen veel kopers in deze klasse ook voor een diesel, dus wellicht is de tijd nu rijp voor een dergelijke stap. Op hybride gebied is het nog even stil bij Audi, terwijl concurrenten BMW en Mercedes al wel hybrides hebben. (via carscoop)
Hopelijk wordt hij wat spannender vormgegeven. Het vlaggeschip is daarbij het gemakkelijkst want daar worden toch het misnt van verkocht. Zo heeft Bangle ook de nieuwe BMW-stijl geintroduceerd.
@Esprit_de_Flandre:
Ja en dat was ook zo’n groot succes… Kom op zeg.
Hoezo geen 2 literblok. Ik zie nu ook zovaak een A6 met achterop 2.0 tdi…..
Zo te zien wordt het weer een beauty met een R8-achtige achterkant. Lekker zo’n vette derrière!
Leuk dat Audi die concave zijkant heeft gepikt van stijlicoon Prius.
precies, de vraag is, hoe erg is het om een 4 cilinder in een dergelijk wagen te hebben?
@JosJ:
Ik zou het niet erg vinden, een slagschip als de 7-serie, S-klasse, A8, C6 zijn vooral gemaakt voor rust,comfort,ruimte
@Laue:
Juist ruste en comfort, dat krijg je door een grotere motor die het lekker rustig aan kan doen en niet door een 4 cyl.die continu vol aan de bak moet. Als ze er een 4 cyl. in hangen wordt het een zenuwachtige auto.
Ik vind hem een beetje op een BMW lijken.
Over BMW gesproken: ze hebben zo te zien dezelfde behangleverancier.
is toch handig dezelfde behangleveranciers :) dan kunnen ze het makkelijker geheim houde xD
Grappig dat je bij audo al bijna helemaal kan voorspellen hoe die auto er uit gaat zien adh van alle andere modellen
Aduo = audi natuurlijk
Een 4-cilinder in een A8 kan echt niet, hoop niet dat ze zo wanhopig zijn!
Met zo’n W12 gaat Audi inderdaad tegen de trend in. Maar nog niet zo lang geleden heeft BMW hetzelfde gedaan met de 760(L)i. De verklaring is heel simpel: bepaalde markten zoals China en Rusland hebben nu eenmaal nog steeds lak aan milieuperikelen en verkiezen nog steeds motoren met prestigieus cijfermateriaal om hun status te etaleren. Sommigen redeneren dan dat ook constructeurs als Audi en BMW lak hebben aan het milieu. Dat is op zijn minst gedeeltelijk waar. Maar merken als Audi en BMW bestaan niet om het milieu te redden, wel om pakken geld te verdienen.
Wat een dikke reet! Maar het past wel bij de A8… volgens mij wordt dit wel een geslaagd slagschip!
kont lijkt wel het zelfde als de huidige.
Inderdaad next A8 zou uitkomen met nieuwe 2.0 tdi biturbo +-200pk… geen slechte combinatie denk ik :-)
http://www.automotorblog.com/the-new-audi-a8-will-have-a-20-tdi-biturbo-engine/
De A8 zag er 2 weken na zijn introductie al oudbakken uit.
Waarvan de hybride 7 Serie het mooist is :)
@ Kowalsk
Doe eerst even je huiswerk… De eerste 7 serie met de bangle butt(2001 tot 2005) zo’n 1600 keer over de toonbank gegaan. Audi verkocht in de tussentijd ‘slechts’ zo’n 1000 keer een A8. Op zich was dus de auto dus nog niets eens echt een verkoop debacle. Vooral in de VS schijnt hij bijzonder goed verkocht te zijn.
Die verkoopcijfers zijn van nederland trouwens….
Ik ben benieuwd, en het feit dat ze kleinere maar even sterke, en zuinigere motoren introduceren is denk ik positief, dan wordt een a8 over een paar jaar tweedehands niet alleen goed betaalbaar maar valt de benzine die erin moet ook nog te betalen:)
Is die afplakfolie in de aanbieding ofzo? :)
zelfs de afplakfolie jat Audi zelfs van BMW !!
Heel rap een 2 cylinder in de A3, en een 1 cylinder in de A1, dan zeurt niemand meer over 4 cylinders in de A8 :-)
OT: 1500 pk uit 1500 cc, zijn we dat vergeten?
Dit is geen spyshot, dit is Russische stickertuning.
Ik wou er een linkje bij doen, maar ik heb gewoon een half uur lopen zoeken naar die bestickerde Russische Maybach.
redactie, help, die zoekfunctie vindt te veel.
Het wordt tijd dat de grote limo’s mooi worden.
En aangezien de 7-serie en S-klasse allebei uitzonderlijk lelijk zijn kan Audi nu een grote voorsprong maken.
In de Autoweek stond een interessante impressie van de nieuwe A8. Volgens mij hadden ze, de behoudende designtaal van Audi kennende, gewoon een plaatje van een A4 erbij gezet, zoveel leek hij erop. Hij mag wel íets verschillen behalve de maat… Hopelijk heeft Audi zelf dat beter begrepen.
@ Harie:
Ik denk dat die 7-serie vanwege alles behalve zijn ontwerp zo goed verkocht…
toen autoweek de eerste beelden liet zien van de A8 leek hij veel op de Audi A4
de a8 wordt een beetje een 911 verhaal. Bij elk nieuw model moet jee vergootglas erbij pakken om de verschillen te kunnen ontdekken.
Helemaal goed!
ziet er al goed uit, kontje heeft iets weg van de A5. Hopelijk draaien ze die uitlaatpijpen van de diesels niet meer omlaag.
perfect !
Hmmm, de nieuwe XJ ziet er naar min mening toch beter uit.
Er gaat niets boven British Styling.
@Jackson
” zelfs de afplakfolie jat Audi zelfs van BMW !! ”
Goed opgemerkt!
Maar dat wisten we allang he :)
@ Jackson en CSL
Kinders ga eens in de zandbak spelen, ipv dat pro Mercedes, of pro BMW of pro Audi commentaar en de rest is niet goed.
Leuk dat de nieuwe A8 er al aankomt. Maar ondanks dat de huidige alweer heel wat jaartjes meedraait, doet deze het nog erg goed, zelfs tegen de huidige S en 7.
@Chief_S5: Graag cijfers en linkjes die deze uitspraak ondersteunen.
@Jan-Henk,
Jij zegt dat je hem op een BMW vind lijken, maar hoe weet je dat in hemelsnaam? Hij is voor 99% afgeplakt……….
Introductie NL Januari 2010 leverbaar in April 2010 in den beginne 4liter benzine en diesel.