Je rijdt lekker rond in de avond. Het is donker, dus je hebt je verlichting aan. Komt er zo'n halve gare idioot de hoek om zetten met groot licht / verstralers / breedstralers aan. Ik kan me er echt dood aan ergeren. Het liefst zou ik ze gelijk een vangrail laten knuffelen. Of je komt van die paupers tegen die van binnen met een complete kerstboom plus buitenverlichting rondrijden. Vooral in de regen erg leuk. Dan zie je een grote lichtbal op je afkomen en denk je dat je ontvoerd wordt door aliens.
Voor alle mensen die het niet weten dan nu eerst even de wet: Groot licht/verstralers/breedstralers mogen alleen gevoerd worden wanneer je het overige verkeer daar niet mee hindert. In het kort komt het erop neer dat je dat soort verlichting dan ook alleen mag voeren als je offroad rijdt of als je alleen op de weg bent. Aangezien dat laatste in Nederland en Belgie eigenlijk nooit zal gebeuren, betekent dan ook dat je er met je tengels af moet blijven. Het mag er dus op zitten, maar het mag niet aan.
Dan alle extra buiten en binnenverlichting: Hiervoor gelden strikte regels: koplampen mogen alleen geel of wit licht produceren. Nu hoor ik jullie denken, en dat blauwe licht van Xenon verlichting dan? In feite is dat ook wit licht, alleen door de lichtrefractie kan het soms blauwig ogen. Verder mogen de voorste knipperlichten geen andere kleur hebben dan wit, geel of oranje. De achterste knipperlichten mogen alleen oranje of rood zijn. Datzelfde geld overigens ook voor de achterlichten zelf. Tot slot mag de achteruitrijverlichting alleen wit of geel zijn, en het mistlicht alleen rood. Ga dus niet met andere kleuren lopen kloten, want je riskeert een boete. En ga al helemaal niet met blauwe verlichting rijden. De politie vind dat ze daar het alleenrecht op hebben.
Neonverlichting onder de auto mag je ook hebben, maar het mag alleen aangezet worden als je niet aan het verkeer deelneemt. Dat betekent dus dat je er alleen stil mee mag staan op een parkeerplaats. En er valt over te twisten of je motor mag draaien met iemand in de auto. Buiten dat: door al die extra verlichting aan te zetten verbruik je meer brandstof, wat slecht is voor het milieu ofzo… Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen het aanpassen van auto’s of motorfietsen. Sterker nog, ik bevind me zelf in dat wereldje, alleen dan meer op het racevlak. Maar als je het doet, doe het dan wel goed, zonder de wet te overtreden.
De lampen in een auto zijn ooit eens begonnen als petroliumlampen. Want het was toch wel lastig rijden in het donker, met een lantaarn in 1 hand en het stuur in de andere. Zeker ook omdat pedalen zoals we ze nu kennen nog niet bestonden en je alles nog met hendels moest doen, waardoor je je stuur helemaal los moest laten.
In oude auto’s heeft de petroliumlamp al snel plaats gemaakt voor een duplolamp. Tenminste, dat is de enige naam die ik ken. Dus mochten ze anders heten, dan hoor ik het graag. In feite is het niks anders als een gloeilamp voor in een auto van 40W/45W. Het komt erop neer dat er een wolfraam draad in de lamp zit, waar stroom doorheen loopt. Doordat de lamp met argon-gas is gevuld, gaat het wolfraam licht geven zodra er stroom doorheen gaat. Vaak zie je ze nog zitten in de oude Citroen DS. Ze zijn heel duidelijk te herkennen, aangezien ze geel licht geven. Tegenwoordig kom je die eigenlijk niet meer tegen in auto’s.
Daarna zijn de zogenaamde H-lampen gekomen. Ze zijn er in veel verschillende uitvoeringen. Vaak verschilt het per merk/model welke erin zitten. Maar het komt zelfs voor dat er bij hetzelfde model een switch is gemaakt naar andere lampen. De H staat in dit geval voor Halogeen. Dat kan weer afgeleid worden van Halongas, waar de lampen mee gevuld zijn. Hierdoor branden de lamper feller dan de Duplo lampen. De H-Lampen zijn er in verschillende varianten, maar alleen de 55W/60W versie zijn legaal. In de rallysport worden 100W lampen gebruikt en soms zelfs 140W lampen. Laat je echter niet in de zeik nemen als ze je die lampen proberen aan te smeren, want ze zijn bij wet illegaal. Qua kleur zijn ze niet echt te herkennen. Je hebt ze namelijk in verschillende kleuren: geel, wit en alles ertussenin is legaal. Alle overige kleuren niet. Ook hier zit een hoop meuk tussen.
Dan hebben we Xenonverlichting. In eerste instantie was het alleen verkrijgbaar voor auto’s in het hogere segment, maar tegenwoordig is het voor praktisch elke auto verkrijgbaar. De naam komt van Xenongas wat in de lampen zit. Het werkt nagenoeg hetzelfde als een normale lamp, maar toch ook weer niet. Xenongas heeft namelijk een hogere ontbrandingsspanning nodig. Hierdoor is er voor een Xenonlamp een korte piekspanning nodig om ze aan te zetten. Dit gebeurt door een bijgeleverde spoel die in de piekspanning voorziet. Daarna is er echter minder constante spanning nodig. Xenonlampen verbruiken ongeveer 35W continu. Hierdoor verbruikt je lamp dus minder stroom, maar levert de lamp zelf een schoner licht. Daarnaast gaan Xenonlampen, mits goed gemonteerd, langer mee dan H-lampen. Xenonverlichting is te herkennen aan wit licht, al vinden de meeste mensen het blauw. De lampen beginnen bij 4000K en lopen door tot 12000K als ik me niet vergis. De K staat in dit geval voor Kelvin. 1 Letter meer dan in mijn eigen naam, dus ik kan niet met de eer strijken. Ter vergelijking: de zon is 24000K. 4000K Is tegenwoordig relatief zwak. 6000K is vrij normaal en 8000K is ongeveer wat max wettelijk is toegestaan. Al moet ik zeggen dat dat per koplamp verschilt, dus pas ermee op. Auto’s vanaf 2007 moeten bovendien een automatische hoogteverstelling hebben en/of een wisinstallatie op de koplampen. Bij auto’s van voor bouwjaar 2007 gelden die eisen niet. In het kort kun je zeggen dat bij auto’s van voor 2007 er een aftermarket Xenonset kan worden ingebouwd. Bij alles van 2007 of erna is dat niet meer mogelijk. Tenminste, niet wettelijk.
Vervolgens komen we aan bij LED-lampen. LED staat voor Light Emitting Diode. Zodra je stroom op een diode zet geeft deze licht af. Dit gebeurt doordat stroom elektronen afgeeft aan de atomen om zich heen. Net als bij een normale gloeilamp in feite. Alleen wordt er hier geen gebruik gemaakt van gas in een afgesloten ruimte. Daarom hebben LED’s als grote voordeel dat ze heel erg trilbestendig zijn. Verder hebben ze een veel lager energieverbruik in vergelijking met een normale lamp. Het stroomverbruik is ongeveer 10x zo laag, waardoor ze ook erg lang mee gaan. Verder zijn ze veel kleiner dan normale lampen, aangezien het grootste van een normale lamp het glazen huis is. Een LED heeft die amper. Tot slot brand een LED lamp niet spontaan door, maar wordt over tijd steeds minder fel. Dit komt de veiligheid van jezelf, maar ook de andere weggebruikers ten goede. Maar er zijn helaas ook nadelen: Warmte is 1 van de grote vijanden van LED lampen. Gelukkig kan dat makkelijk verholpen worden door gebruik te maken van een heatsink. Maar vuil is killing. De stroomtoevoer moet constant zijn, want anders gaan ze naar verloop van tijd minder fel branden en uiteindelijk helemaal kapot. Op het moment zijn LED’s duurder dan normale lampen. Dit zal uiteindelijk wel veranderen als de vraag groter wordt, maar dat duurt nog wel een aantal jaar. Nu maar hopen dat Airbus geen heldere ideeen krijgt en deze markt net zo verziekt als de carbon markt. En last but not least: LED’s in de automotive wereld staan in serie geschakeld. Dit wordt gedaan om op componenten te besparen, zoals een spanningsregelaar. Verder natuurlijk een overdaad aan losse kabels. Het nadeel hiervan is dat als 1 LED toch doorbrand, de hele lamp niks meer doet. Je zou dan een losse nieuwe LED ertussen kunnen solderen, maar ik vrees dat er dan gezegd gaat worden dat de hele koplamp vervangen moet worden. $$$$
Als laatste hebben we dan nog Ceravision, waar we al eens eerder over hebben geschreven, maar inmiddels is het bedrijf nog steeds op zoek naar partners om het in productie te brengen. Dit systeem werkt hetzelfde als Xenon, maar dan zonder gebruik van een wolfraam element. Daarvoor in de plaats worden microgolven gebruikt om het gas te ontladen. Hierdoor zou het stroomverbruik nog lager komen te liggen dan LED’s en zal het beloofde daglicht worden gehaald. Maar goed, eerst zien, dan geloven. Ik denk namelijk dat met de huidige ontwikkeling van LED verlichting dit product er nooit zal komen. Zeker niet op de korte termijn.
Verder zal ik hieronder nog wat handige tips neerzetten:
-Als je zelf lampen gaat monteren of laat monteren, pak dan geen lampglas vast. Huidvet zorgt er namelijk voor dat een lamp sneller kapot gaat. Vaak is dat goed te zien als je de lamp eruit haalt. Er zit dan vaak een zwarte vlek op die lijkt op een vingerafdruk. Altijd handschoenen dragen, of alleen bij de fitting vastpakken. Er bestaan maar 2 soorten fittingen: Steekfittingen en Bayonette fittingen. Steek fittingen druk je op zijn plek. Bayonette fittingen druk je eerst in en draai je vervolgens een kwartslag. Kind kan de was doen.
– Controleer je verlichting eens in de zoveel tijd even. Op dit moment gaat de politie er weer streng op controleren. Het is daarom raadzaam om altijd reservelampjes in je auto te hebben liggen. Mocht je aangehouden worden dan zou je in theorie je lamp kunnen vervangen. In de praktijk moet dan wel je hele koplampunit eruit met auto’s van tegenwoordig.
– Laat je verlichting netjes op een lage hoogte staan. Veel automobilisten vinden het zelf prettig om koplampen op de hoogst mogelijke setting te zetten. Leuk voor jou dat je dan meer ziet, maar als tegenligger wordt je er hoorndol van. Denk ook eens om je medemens. En om je eigen lijf, als die medemens met een bijl achter je aankomt….
75 reacties
Nu mag jij eens gedetailleerd uitleggen waarom dit een nutteloze bijdrage is!
Hier in Nederland geef je richting aan naar links als je de rotonde driekwart neemt. En voor de rest natuurlijk naar rechts richting aangeven bij het verlaten.
Verder is de Fransman Leon Cibie nauw betrokken geweest bij de onwikkeling van demoderne koplamp, zo was Cibie de eerste die reliëf aanbracht in de reflector en later in het glas van koplampen om ‘verstrooing’van het licht tegen te gaan.
Cibie is -helaas- opgegaan in de Valeo groep; maar de koplampen can Cibie waren zo goed dat Porsche ze monteerde in hun La Mans wagend, de 917’s (Gijs van Lennep) reden dus met Cibie’s en niet Bosch of Hella.
Cibie was ook een naam in de rallyesport, hun Oscar en Super-Oscar ver- en breedstralers werden door mening rally team gebruikt. (Zijn trouwens nog steeds nieuw te koop)
–edit: lekker duidelijke reactie, dank je–
in NL is het niet verplicht om richting naar links aan te geven op een rotonde, maar het wordt soms gedaan om te laten zien dat men niet meteen afslaat.
Waar ik me trouwens nu we het erover hebben aan erger is dat sommige mensen die een rotonde naderen even richting aangeven naar rechts om vervolgens de rotonde halverwege of driekwart te nemen! Gevaarlijk, want ze wekken de indruk meteen de eerste afslag te nemen..
als ik naar rechts ga dan hoef ik verder niks te doen en kan ik in een keer doorrijden naar rechts.
voor rechtdoor geef ik na de 1e afslag richting aan naar rechts als teken dat ik er dan afga.
en als ik naar links ga blijft mijn richtingaanwijzer aan naar links tot ik de 2e afslag voorbij ben en dan klik ik hem naar rechts.
bij een 2 baans rotonde gebruik ik de binnenste baan alleen als ik naar links ga en dan ga ik na de 2e afslag over naar de buitenste baan om er daarna af te gaan.
zo heb ik het tenminste geleerd bij mijn rijles (nog geen half jaar geleden)
En ik heb net als een paar reaguurders ook een hekel aan mensen die zuinig zijn op hun knipperlichten.
Ik heb overigens ook wel eens gehoord dat die oranje zijlichten zoals je die op de volvo’s V40 vind eigenlijk ook niet mogen.
wel bizar, dat dat niet mag, maar ze wel een typegoedkeuring hebben gehad.
Officieel mag dat inderdaad niet, maar omdat het vrij veel lijkt op geel wordt dat nog net goedgekeurd door de Nederlandse wetgeving. Maar goed, dat is net zoiets als uitlaten onder sportwagens. Ze produceren eigenlijk te veel herrie, maar worden toch goedgekeurd….
dat is toch Cd van candela. of hebben we ook een lekker ver-nederland-ste term ervan gemaakt.
en ik denk ook dat het met lichtsterkte te maken heeft aangezien de zon effectief ca 6000 kelvin is en niet 24000. bovendien heeft de temperatuur van een object niks te maken met de intensiteit van uitgezonden licht alleen de golflengte (kleur) van het licht wordt hierdoor bepaald.
dit is te zien bij het verhitten van bijvoorbeeld een stuk metaal. dat gaat na een tijdje rood gloeien en hoe warmer het wordt hoe witter het licht wordt.
Het probleem zit hem er meer in dat je alle kabels er ook allemaal in en doorheen moet krijgen. De ruimte is er meestal niet achter de lampen om de pasnningregelaar kwijt te kunnen. Bovendien prodcueerd hij warmte. Vervolgens zit je dan met het probleem dat alle draden naar buiten de unit moeten lopen om naar de spanningsregelaar toe te lopen. En dat heeft weer tot gevolg dat de afdichting van de achterkant te slecht is, met als gevolg vuil en corrosie….
-Waarom zou je in hemelsnaam naar links pinken als op het rondpunt komt gereden. Ik wil de eerste nog wel eens zien die tegen de richting in gaat op het rondpunt. Logisch toch? Niet pinken dus als je een rondpunt oprijd.
– Waarom blijvend naar links pinken als je op het rondpunt bent? Je kan niet naar links, dus waarom geef je dat aan ? Het verkeer is al moeilijk genoeg voor sommigen, je moet het niet complexer maken.
– Pinken naar rechts als je eraf gaat. Simpel, duidelijk, geen verwarrende signalen.
Als je op een 3-vaks rotonde zit met 20 auto’s rond je, en iedereen pinkt naar links en rechts, dan is het onmogelijk bij te houden wie wat gaat doen. Als niemand pinkt behalve om eraf te gaan naar rechts heb je een veel duidelijkere en veilige verkeerssituatie.
Zo gaat het hier officieel wel, maar dan wel op een enkelbaanse rotonde. Maar op een twee- of driebaanse rotonde zou je ook, bij het driekwart nemen, naar links richting kunnen aangeven. Want je bent ook wel een knuppel als je op zo’n rotonde gekke fratsen gaat uithalen door van rijstrook te wisselen.
Maar op beide zie ik geen reden om naar links richting aan te geven, niemand heeft er wat aan (degene die aan de andere kant staat wachten zou er iets aan kunnen hebben maar die kan je knipperlicht niet zien). Ik blijf er bij, het mag niet eens. Een rotonde heeft geen afritten aan de linker kant, richting naar links aangeven is dus een incorrect en verwarrend signaal is daarom gewoon verboden.
“degene die aan de andere kant staat wachten zou er iets aan kunnen hebben maar die kan je knipperlicht niet zien”
Dan kijk je fout, want ik zie het wel degelijk als iemand richting aangeeft naar links. En geloof mij, het is niet verboden. Zoals hierboven gezegd is, je kunt het als een kruispunt zien. Als je dan linksaf wilt geeft je toch ook richting aan.
Dat klopt! En een toegevoegde waarde mag het hebben, maar het mag nog steeds niet. Ik vind wel meer dingen op een auto een toegevoegde waarde hebben, maar dat betekend nog niet dat het goed is. Ook al komt het de eigen veiligheid ten goede. De veiligheid van een ander breng je ermee in gevaar. Is dat dan je eigen veiligheid waard????
Als jullie met de caravan rijden, dan hangt meestal de kont van jullie auto naar beneden, ook dan verblind je de mede weggebruikers.
Helemaal waar! Ze moeten dan ook gewoon elke caravan op de weg verbieden :P
Leuk stukje maar doe volgende keer eerst even je huiswerk!
De wolfraamdraad in een gloeilamp geeft ook licht als er geen argon in zit. De argon zorgt er voor dat de wolfraam draad niet verbrand. Hierdoor stijgt de levensduur van 10 sec naar 1000 uur.
De Halogeenlamp heeft niets met halongas te maken. halon is een blusgas en kan niet voor lampen gebruikt worden. Een halogeen lamp is een gloeilamp waar onder hoge druk een inert gas (bv argon) in zit. Aan dit gas wordt een halogeen toegevoegd (broom of jodium). vandaar de naam!
Klopt als een bus wat je zegt!
dan moeten die mensen de caravan beter laden. als je je caravan goed laad. dus met een goede gewichtsverhouding tussen de voor en achterkant zit er maar heel weinig gewicht op de kogel en het meeste op de as. zoals het hoort
daar heb je ook van die weegstokken voor die je onder je kop zet en dan het neuswiel opdraaien dan zie je het kogelgewicht. mooi gewicht is ongeveer 80kg. dan zakt je auto natuurlijk wel een beetje maar niet noemenswaardig in.
en dan heb ik het niet eens over de busjes bij de stoplicht (als je een verlaagde auto heb) die je via de buitenspiegel verblinden.
geeft autoblog geen cursusje spelfouten?
1) Zowel duplolampen (lees: gewone gloeilampen) als halogeen lampen werken met een tungsten gloeidraad. Er gaat stroom door de draad, daardoor wordt de draad heet, en gaat het gloeien (dus licht geven). Xenon lampen werken heel anders. Dit zijn zogenaamde gasontladingslampen. Die werken net al TL buizen en spaarlampen. Er is geen gloeidraad die het licht geeft, maar het is direct het gas in de lamp die het licht afgeeft. Vergelijk het maar met een elektrische vonk of met de bliksem. Hoog voltage zorgt ervoor dat het gas (Xenon) geioniseerd wordt, en licht afgeeft.
LED werkt weer anders. Daar kies je een materiaal die licht afgeeft als je er een spanning op zet. Niet door hitte, maar doordat het een halfgeleider is: electronen in het materiaal kunnen in twee toestanden zijn. Bij de overgang van de ene toestand naar de andere geven de eletronen licht af.
Dan lichtkleur. De gloeilampen zijn niet geel door het gas wat erin zit, maar doordat fransen graag geel licht hadden. Het glas van de lamp of het glas van de gehele lichtunit was geel gemaakt. Maar de lamp geeft bijna hetzelfde witte licht als een Halogeen.
Lichtkleur geef je inderdaad aan in Kelvin. Deze waarde, wat eigenlijk een temperatuur is, staat voor de temperatuur die een gloeidraad zou hebben om die bepaalde kleur uit te zenden. Des te lager de temperatuur des te roder, des te hoger de temperatuur, des te blauwer (kijk maar naar de kleuren van een regenboog: rood aan de ene kant, blauw aan de andere). Bij gasontladingslampen wordt deze schaal ook gebruikt hoewel de lamp helemaal geen gloeidraadje heeft. De kleur van de lamp wordt bepaald door het gasmengsel wat in de lampen gaat (het is namelijk niet puur Xenon). Deze lampen kunnen daardoor wel degelijk te blauw zijn.
Klopt als een bus….
En toch haal ik ’s nachts regelmatig van die sneue gasten in die boos gaan knipperen omdat ze mijn licht te fel vinden in hun niet-automatisch dimmende achteruitkijkspiegel.
Weten die mensen niet dat het kantel-hendeltje onderaan hun spiegel is om ’s nachts te rijden? Klik en je hebt een verduisterde spiegel.
Daar werd een klein stukje carbid vochtig gemaakt waardoor er acetyleengas werd gevormd, dit gas diende voor de verlichting. (Vrijwel alle vervoersmiddelen waren hiermee uitgerust voordat er elektrisch licht beschikbaar was.)
ga ’s terug naar school, graag?
Halon-gas in lampen? Halon is een blusmiddel!
Zonlicht 24000K? Daglicht is 4200K, gloeilamp 4500, halogeenlamp tot 9500K. Dit is de kleur volgens de zwarte-straler-theorie en is een weergave van de kleur in het lichtspectrum (zie regenboog: rood-oranje-geel-blauw-paars).
Vingervet oxideert het kwartsglas van de lampbol.
Je uitleg over LED! Aargh!!!
Wat een dieptepunt.
Ik zal ze niet alle 10 afgaan maar nummer 2 heeft te maken met verlichting, dus vertel dat ook nog even.. Er zijn idioten in Nederland die, wanneer er bijvoorbeeld bij een 6-baans kruispunt/rotonde (bijv. brienernoordbrug, 2x links, 2x rechtdoor, 2x rechtsaf) hun richting aangeven wanneer ze op één van de 2 banen staan die links- of rechtsaf gaan.. DIT HOEFT NIET!! Er staat een pijl op zo groot als je auto die ons allemaal al verteld dat je links- of rechtsaf gaat, dus dat is al duidelijk!! Doe je dat wel dan denk ik dat je op 1 van de 2 banen die bijv. linksaf gaan wilt opschuiven, dus houd ik afstand, of schrik me rot, terwijl die mensen dan gewoon op dezelfde baan blijven rijden, echt zwáár irritant!!
Oke, voor de rest, ik heb zelf ook bi-xenon achteraf in m’n auto gebouwd, maar dat wel later afstellen bij de garage, zodat ik niemand verblind. Heb ook LED verlichting eronder (zie avatar) maar die staat gewoon op mijn stadslicht schakelaar, dus zeker met dit weer ben je dan overdag ook goed te zien..
Tot slot, leuk artikel!
http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode
Je zet er spanning op en geen stroom ;)
Wel een interessant stukje trouwens!
Neem je verantwoordelijkheid en stap op man. Wat een bedroevend slecht stuk.
@Fortuna: En inhoudelijk nog wat te melden?
een rotonde is helemaal geen kruising. wij gebruiken het als een kruising maar het is een doorgaande weg met 4 afslagen. een voorrangsweg om precies te zijn. de mensen op de rotonde hebben voorang op de mensen die aan komen rijden. En een voorrangskruissing mag je blokkeren waar nodig.
LED heet een 10x zo laag verbruik… ja, als rode led vergeleken met zo’n duplolamp. Halogeen is alvast ongeveer duplo X 2. Witte led is bijna zo zuinig als spaarlamp, maar net niet helemaal.
Vraag de opperblogger maar of het artikel eraf kan voor teveel mensen het hebben gelezen.
In een halogeen lamp zit een heel klein beetje broom of jood, dat zorgt dat het verdampende wolfraam van de gloeidraad geen zwarte afzetting geeft op het (kwarts)glas. Dit kan alleen als het glas goed heet is: daarom zijn halogeen lampen kleiner dan gewone lampen waardoor ze veel heter worden. Alleen kwartsglas kan vervolgens die hoge temperaturen aan, vandaar het gerbuik van (duurder) kwartsglas. Het verdampte wolfraam keert voor een gedeelte terug op de gloeidraad maar ook op andere plaatsen;uiteindelijk brandt ook een halogeen lamp door.
Maar verder een leuke spreekbeurt hoor!
met wikipedia moet je ook oppassen
er staan ook wel eens grote fouten in
@alle belgen: Geef a.u.b. nooit meer rechts aan bij het benaderen van een rotonde als je toch ‘rechtdoor’ gaat of zelfs links. Het zal niet het eerste potentieele ongeluk zijn wat ik meemaak. En al vinden jullie links aangeven een beetje raar … het lijkt me logisch dat niemand tegen de richting in gaat rijden op een rotonde … dus dan zal het toch wel bedoeld zijn om de mini-rotonde als kruising te zien he.
Dit zal mijn laatste stukje zijn hier op Autoblog. De rede daarvoor is niet jullie comments overigens, maar meer vanwege deadlines waar ik niet altijd aan kan voldoen. Daarnaast merk ik dat de artikelen die ik wil schrijven, en de artikelen die jullie willen lezen niet echt matchen. Ik ben in dat opzicht meer bezig met het aanpassen van onderdelen dan dat ik bezig ben met standaard autotechniek. Beide redenen zijn voor mij genoeg reden voor mijn vertrek.
Toch zal ik niet ophouden met schrijven. Ik ga namelijk aan de slag bij http://www.klassiekerrally.nl aan de slag. Dit ligt veel meer in mijn straatje, aangezien ik hier veel meer met aanpassen bezig zal zijn. Daarnaast geen deadlines meer, wat mijn creativiteit ten goede komt.
Echter zal ik niet weg zijn autoblog. Ik blijf hier van tijd tot nog wel reageren op onderwerpen….
jammer joh .. je trok het niveau aardig omhoog hier ..
so long sucker .. and thanks for the entertainment ..
maarja .. als @Klassiekerrally beter betaald .. can,t blame you ..
Bwahahaha :D LMAO :D Komt allemaal best goed :)