Ford Fairlane Afterburner door Ringbrothers

Auteur: , 32 Reacties

Het SEMA in Las Vegas is een groot plasticfestijn, dus leek het de Amerikaanse tuner Ringbrothers een goed idee om deze '64 Ford Fairlane er mee naartoe te slepen. Zit namelijk ook bijna geen metaal meer op.

In plaats van het ouderwetse Detroit steel zijn de spatborden, motorkap, kofferdeksel en zelfs de bumpers vervangen door koolstofvezel exemplaren. Hier en daar werd de boel voorzien van een laagje mat chroom. In het interieur werd alles compleet gemoderniseerd met allerlei aluminium en een geheel nieuw ontworpen instrumentenpaneel.

Maar onder de motorkap wordt het pas echt feest. Daar vinden we een Ford 427 IR bigblock dat door Roush werd gekieteld, omringd door koolstofvezel crossbraces en genoeg details om uren naar te kijken. Op hun website zeggen ze het zelf het beste: “With an affinity for muscle cars, off-the-hook creativity and a reputation for precision we are the Ringbrothers.” Schitterend werk, waarvan je hier de projectfoto’s kunt bekijken. Meer foto’s van de Fairlane op de SEMA vind je bij onze vrienden van Jalopnik.

Ford Fairlane Afterburner
Ford Fairlane Afterburner
Ford Fairlane Afterburner



32 reacties

leuk project, maar je gaat me toch niet wijsmaken dat je dat stuur nog gedraaid krijgt zonder de voorflanken eraf te rijten?
Ronde, ouwe, lampjes met een metalen randje hebben toch iets lekker retro!
Wauw.. Wat een car! Ik moet zeggen dat ik deze dan toch wel heel erg mooi vind! Erg gaaf die Spacy look!
Je gaat me toch niet wijsmaken dat de heren van Ringbrothers dààr nu nét niet aan gedacht hebben hè M-Lover ;)

Dikke bak in elk geval, beetje jammer van het erfgoed (ik zie zo’n dingen liever origineel) maar ’t is wel een supergeslaagde combinatie van oud en nieuw.
@M-lover: Ze waren gewoon vergeten dat er bochten bestonden (flauw mopje :p). Ik denk gewoon dat die een gigantische draaicirkel heeft…

Mooi exterieur maar het interieur kan me ver van bekoren.
hehe, ik zou hem wel eens willen zien fileparkeren met iemand die pas leert rijden :D
Jongens toch…. Dit is toch gewoon verne*kerij!
heel vet ding. mooie details ook.
rijdt 1 op 3 waarschijnlijk, en heeft dan 200pk. prutsers die amerikanen
Draaicirkel van een tracktor, maar dat geeft niets want dat hebben de amerikaans op-afritten ook. Welcome to the USA! :D
@ baztiaan1

hier ligt een Roush 427 IR blok in. die hebben std. 560pk

@ C6R

mooi ding.
iemand toevallig iets opgevallen aan de kentekenplaat tijdens de bouwfoto’s:
http://www.ringbrothers.com/wp-content/gallery/fairlane/fairlanereara.jpg

“… 55 AMG” heel erg toevallig of heeft er iemand incorrecte informatie over de motorisering??
wel stom dat er dan in de uitlaten nog kleinere pijpjes blijken te zitten, dat verneukt het dan net weer een beetje.. verder ziet het er wel goed uit, kleinere rims eronder om het rijdbaar te maken en ja kan gaan!
@ baztiaan1

De Roush 427 IR maakt circa 550 pk, betrouwbaar en met erg veel koppel. Rousch levert crate engines vanaf 350 tot 1050 pk. http://blog.roushperformance.com/blog/2007/02/roush-proves-that-crate-engines-dont-have-to-be-stock.html

On opening the hood, the first thing noticeable is the ROUSH 427 IR crate engine, a work of art itself. Generating 552 horsepower and 535 lb.-ft. torque, this engine has forged pistons, rods and cranks in a race-ready block. As with all the ROUSH Performance crate engines, this was hot tested with multiple pulls on a dyno to document the horsepower and comes with a 2-year/24,000 mile warranty, the best in the industry.
Dat vind ik erg mooi! WOW! Lekker oldskool met een ultramodern jasje van koolstofvezel en een nieuwe motor; ja die wil ik wel op de oprit hebben staan!
Maareuh hoeveel moet dit dan uiteindelijk wegen?
@ ferdinand: dit is toch prachtig, hoe kan je nou wel houwen van gemoderniseerde kevers maar niet van gemorderniseerde fairlanes met dik 500 pk en afgewerkt als een rembrand.

@ baztiaan: wat ben jij een gehaktbal zeg, 560 pk is 3x zoveel als mijn mr2 heeft en 1120x meer pk dan jij op de fiets hebt.
excuses voor mijn spelfouten, ik ben dan ook dyslectisch
Dat mensen nog reageren op dat bastiaan figuur.

@EJS: wat wil je dan? Hete uitlaatgassen door een plastic buis?
@Wessee:

Laat ze lekker die grote buis al van een geschikt materiaal maken, dit ziet er toch amateuristisch uit? Dan kost die auto maar een paar honderd euro/dollar meer, al je zo’n auto maakt moet je ook de details 100% goed doen;)
Trouwens: kan die kl*te vagbanner daarboven weg?
Dit is echt lekker spul, voor iedereen die het zonde vind van het origineel. Voor deze bakken pakken ze echt niet de bijzondere modellen. Maar gewoon de instappers waar er tientallen duizenden van geproduceerd zijn. Echte goede musclecars kosten al meerdere tonnen dus die gebruiken ze echt neit hiervoor.

@Baztiaan, zeker nog nooit in een 400 pk sterke corvette gereden die 1 op 11 rijd.
Dat is ook weer waar, al is het volgens mij bewust zo gedaan, anders was die binnenste buis niet zo mooi afgewerkt.
@Wessee:

Dat denk ik ook, maar ik blijf het zonde vinden;) Neemt overigens niet weg dat ik het verder erg stoer vind, vind het altijd wel gaaf, klassiekers met moderne techniek en gewichtsbesparende maatregelen;)
Yep, ik vind het ook wel wat hebben, zulke gemoderniseerde klassiekers.

Kan iemand mij overigens vertellen waarom de R in Ringbrothers’ logo de R van het GTR logo is?
Willem vd Velde
Leuke wagen van de buitenkant op het logo na.

Binnenkant vind ik jammer, had dat ff klassieker gehouden.
Gewicht van deze auto is origineel geloof ik maar 1300 kilo omdat deze een zelfdragende karroserie heeft, even veel als een golfje van tegenwoordig ;)

Think about that!!
plastic .. rood .. een hoop peekaas .. een grote draaicirkel ..

gewoon een Enzo .. maar dan niet zo butt-ugly .. only in amerika ..
Kijk dat is nou een heerlijk apparaat en wat een mooie details,onder de motorkap lijkt het wel kunst zo mooi en dito power.
Word gelukkig vaker gedaan en keeps de soul (of the American carhistory) alive.
Wat kost dat? Zal volgens mij best rond de $60.000 liggen.
Zet maar in de garage.. :)
Echt prachtig! Ik heb ook echt een zwak voor gemoderniseerde klassiekers, meer van dit graag!
Enorme draaicirkel? Airride is behoorlijk populair in de US jongens, ligt hier wsl ook wel onder ;-)
Anders zou hij ook wel behoorlijk dicht bij het wegdek liggen en niet iedereen is gek op een asfaltschraper, stijl “petjes golf II TDI”
@C6_R:
Die wagen heb ik laatst in Amerika mogen zien op een Goodguys-meeting.
Hij was best rap op het kleine kartcircuitje, met de bochten zit het dus wel goed :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).