Waar zijn de Japanners?

Auteur: , 30 Reacties

De Japanse auto's zie je nog veelvuldig rondrijden. Ze zijn niet kapot te krijgen. De fabrikanten lijken de laatste tijd echter niet zo sterk meer. Japan is in steeds mindere mate vertegenwoordigd in de autosport. Toyota, Mitsubishi, Subaru, Honda en Suzuki stoppen er gewoon allemaal mee, vervolgens schuiven de Chinezen er langzaam tussen...

Nu is er altijd wat weerstand geweest tegen de Japanners, dat kan niemand ontkennen. Nog steeds worden ze achterna gezeten met ‘plastic interieurs’, ‘puntenslijperblokjes’ en een ‘goedkoop uiterlijk’. Dat is misschien niet allemaal onjuist, maar feit is wel dat ze er tegenwoordig gewoon bij horen.

Dat ze er bij horen komt zeker niet op de laatste plaats door hun inspanningen in de autosport. Subaru’s WRX’en en Mitubishi’s Lancer en Pajero zijn cool omdat ze zichzelf bewezen hebben. Een spoiler op een Impreza mag, want dat is een rally-auto. Hoewel Toyota met de F1 niks heeft gewonnen, is daar wel een zeer lekker snoepje uit voortgekomen.

Waar gaat dit heen? Is echt al het geld op, of denken ze in het “Land of the Rising Sun” dat ze er nu wel zijn? Als ze niet oppassen piept China er zonder pardon tussen. Riich werkt al aan serieuze track-credit en BYD heeft zelfs haar plannen openlijk toegegeven. Drastic times call for drastic measures, Japan laat van je horen!



30 reacties

Toyota met F1 niks op het podium gezet?

Ik zou je bronnen nog maar even checken als ik jou was. Ow en autosport bestaat uit meer dan F1 en het WRC.
@JPM: podium kwam er verkeerd uit, maar winnen deden ze niet…
Mazda heeft éénmaal de 24H van LeMans gewonnen en dat is het.
neen, ze halen hun fanmail uit film’s zoals Fast and the Furious en uit de enorme markt van tuning voor Japanse auto’s. In de US en Japan is de markt enorm. Ze hebben echt geen F1 of WRC nodig om fanmail te hebben.
Maar, ik ben wel gevoelig voor deelname aan autosport. BMW heeft geen titel bereikt in de F1 (wel met Piquet in de jaren ’80) maar wel veel titels in de toerwagenklasse. Echter hun concurrenten doen mee aan DTM en Endurancewedstrijden(LeMans) en zo staan de grote 3 (Audi, BMW en Merc) nooit echt tegenover elkaar, jammer…
cardesigner@USA
Hahahaha! Dat Riich zal gigantisch gaan falen in de autosport, net als BYD.
Je vergeet erbij te schrijven dat ze eigenlijk de automarkt domineren. Er zijn maar 3 automerken die niet op hun knieen zitten (Mercedes, BMW en VW) de rest word in leven gehouden door de respectievelijke regeringen van herkomst (GM, Chrysler, Ford, Fiat, Renault)

Denk dat ze nu de zaken op een rijtje aan het zetten zijn. Ze zullen zorgen ze zo weinig mogelijk mensen moeten ontslaan en dat hun werknemers allemaal een extra opleiding krijgen. Dit terwijl ze allemaal naar zullen streven om zo rap mogelijk winstgevend te zijn.
@Prisma:
Hmmm.. vraag me af of dat wel helemaal klopt; geldt dat ook voor Ford, Fiat en Renault? Met name Ford ben ik toch vrij zeker van dat zij de staatssteun niet benut hebben.
Liever japanners dan extreme-chinese-copy-cat-style toch? mensen …
cardesigner@USA
@Prisma, die Jappen zijn vroeger ook flink gesteund hoor.
@cardesigner@USA: Inderdaad, vergeet niet dat Japan de grootste staatsschuld van de wereld heeft, deels door werk gelegenheid projecten, nergens ter wereld wordt de werkgelegenheid zo kunstmatig op pijl gehouden als daar.. heb ik soms het idee. Maar ook de (auto) industrie werd met fier gesteund!
Of de jappen worden slechter, of de rest beter. Maar het lijkt erop dat, qua kwaliteit, de verschillen kleiner worden. Veel van de principes op dat gebied zijn cultuur onafhankelijk, en daarom overal toepasbaar.
sebastianchubasco
@toyota prius
ik dacht dat italie de grootste staatsschuld had?
@sebastianchubasco: Wat ik heb gezien, en ik mij meen te kunnen herinneren was dat Japan op 1 staat en dan de VS. En op de derde plaats kwam volgens mij de UK, de land is financieel helemaal uit gehold.
Maar tja, het is maandag, ik heb een beetje last van weekend dementie.. dus ik kan er best naast zitten ;)
Maar Italie heeft inderdaad ook een grote schuld, maar over de orde van grote, daar weet ik niet zo veel van. Ze zitten natuurlijk in de EU, en in de Eu wordt een streng financieel beleid gevoerd. Daar heeft NL nu ook last van….
@sebastianchubasco:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld

Is wel van voor de krediet crisis NL heeft bvb nu wel iets meer dan 45% van BNP. Maar Japan is nogsteeds koploper van de `rijke` landen. Italie doet et ook niet slecht hoor met 100% van BNP
@Mao: Precies in percentages.. Hahaha Estland staat onder aan, terwijl het land feitelijk failliet is.. Economische terugval van rond de 20%. Ik had een lijst in relatieve bedragen gezien. en dan schrik je wel hoor, wat een bedragen en wat een schulden…
@toyota prius:

VS heeft absoluut heeft de grootste staatsschuld iets van $ 14.000 miljard ofzo :) . Daarna Japan
En idd geen staatsschuld is vaak ook een slecht teken :)

Maar de hele kunst is gewoon inflatie creeeren, over 50 jaar is die schuld minder dan de helft waard.
@Mao: Inderdaad… hahaha noem het een slimme manier van schuld management.. ;) Maar dan is de VS toch de grootste, tja door al die geld injecties, raak je het overzicht kwijt..

14 000 miljard…. je zal er maar een promille van bezitten……
Waar is Toyota nog actief met ondersteuning van de fabrikant?

Nascar, NHRA Full Throttle, TORC en nogal wat andere US series (zie toyotaracing.com), Australian Rally Championship, Japanse Super GT kampioenschap, Japanse F3, ESSO Formula Toyota Series, Formula Nippon en vast nog wel een aantal andere dingen.

Het is vooral Toyota Team Europe, je weet wel, die zooi in Keulen, die het verpest heeft.

En Honda?

ALMS, SPEED World Challenge, Grand Am Cup, SCCA, NHRA en natuurlijk IndyCar Series en nog wat andere meuk zoals Baja en nog een paar offroad dingen in de US.
MotoGP, AMA offroad zooi, en dat drift gebeuren inclusief D1GP en Formula D.

Wederom dus weer de Europese tak die er de stekker uit heeft getrokken.
Auto’s zijn vreemde producten. Na de aanschaf van een huis, is die van een auto de grootste aanschaf in een mensenleventje (en dat meerdere keren).

Emotie speelt vreemd genoeg een belangrijke rol in de aanschaf van een auto. Waar sommige mensen maanden research kunnen doen voor de aanschaf van een nieuwe spiegelreflex camera, daar beslissen ze voor de aanschaf van hun nieuwe auto op basis van een leuk uiterlijk of een merkimago; “doe toch maar een Leon, want die ziet er leuk uit en da’s een soort van Spaanse Golf en moet dus wel goed zijn”. Slechts erg weinig mensen checken of z’n SEAT (laat staan de VW) inderdaad wel zo goed is…

Merkimago word door veel zaken gevormd. O.a. door successen in de autosport. Maar uitzonderingen zijn er genoeg. Renault doet vreselijk veel aan autosport en levert daarbij ook nog eens erg goeie hot hatches af. Maar heeft dat ze een sportiever imago opgeleverd als bijvoorbeeld Alfa Romeo of BMW?
De autosport historie van een merk als VW is daarentegen zeer beperkt. Past zo ongeveer op de achterkant van een postzegel.
Ondanks de zeer beperkte autosport historie van VW heeft dat merk een ijzersterk imago. Op basis van de kwaliteiten van hun auto’s dan? Bij de recente Autoweek klanttevredenheids trofee scoorde VW voor het zoveelste jaar op rij slechts middelmaat voor hun hele product gamma. En toch lijden ze daar niet onder en dat is vreemd. Eind 90’er jaren scoorden VW, Opel en Mercedes een paar jaar gewoon slecht. Opel en Mercedes hebben daar imagotechnisch toch een deukje van opgelopen. Maar VW vreemdgenoeg niet.

Wat me ook elke keer weer opvalt is dat het ‘Imago vormings proces’ in Europa zo traag verloopt. In Noord Amerika gelden de Japanse merken, op basis van de kwaliteiten van hun wagens, als ‘gevestigde orde’. De luxemerken Lexus, Infinity en Acura kunnen de strijd met de europese toppers als BMW en Mercedes daar prima aan. Zelfs een vrij nieuw merk als Hyundai heeft zich daar al aardig bewezen en wordt daar simpelweg als een serieuze propositie beschouwd.

Merkimago is een lastig te grijpen verschijnsel. Succes in de autosport helpt daarbij. Wagens bouwen die het jaar in jaar uit weer goed doen in klanttevredenheids onderzoeken helpen ook. Maar zelfs met middelmatige auto’s en zonder autosportprogramma kun kennelijk je een sterk imago in stand houden.

Die Chinezen, die komen heus wel. Momenteel concurreren ze alleen nog op prijs maar ze zullen het spelletje snel onder de knie krijgen en daarmee ook betere wagens gaan bouwen. Of de Chinese industrie alleen een bedreiging is voor de Japanse (en Koreaanse) of toch ook voor de Europese (Duitse) industrie? Slaap zacht VAG…
Ben blij dat Toyota weg is uit de F1. Totaal geen toegevoegde waarde aan het veld, vooral Trulli niet!
“Drastic times call for drastic measures, Japan laat van je horen!”

Oke, wat dacht je hiervan. Subaru wil met een geprepareerde Forrester met Impreza WRX-blok meedoen aan Dakar. Een Argentijns team dat een prototype test vindt zelfs dat ze in 2010 al mee kunnen doen, maar Subaru zelf zou de boot afhouden en het op 2011 gooien: http://www.vm-motorsport.nl/nl/nieuws/vmtjes.php?BasicNieuwsItemID=347
Honda is toch een van de beste formule 1 teams ooit…die hebben aardig wat gewonnen.

zeker in de tijd met Ayrton Senna!!

jammer dat ze weg zijn…..
En niet vergeten dat Toyota ook in de rally verschillende wereldtitels behaald heeft….
Alleen was Honda toen geen team, maar een motorleverancier.
… “denken ze in het “Land of the Rising Sun” dat ze er nu wel zijn?”…

Waren de Japanners ooit weggeweest of zo?
Ik denk dat japanse merken veel meer dan europese last gaan hebben van koreaanse concurrentie nu die het japanse niveau begint te naderen. En de koreanen zullen steeds meer last krijgen van chinese concurrentie. Niet tegen te houden.
Nou, blijkbaar vindt men het hier erg dat de Japanners zich meer en meer terugtrekken. Laat me raden: om genoeg concurrentie (en dus vernieuwingsdrift) te hebben zeker???
als ze nu eens een cool model maken zoiets als een nieuwe Toyota supra. zouden ze dit probleem niet hebben
@MathMadd: Ja, dan zou iedereen Toyota opeens stoer vinden en met zijn alleen Yarissen gaan kopen. :roll: Nee, zo gemakkelijk gaat dat niet. Kijk naar Nissan met de GT-R. Ze krijgen wel veel aandacht, maar voor meer verkopen bij de volumemodellen zorgt het niet gelijk.
Helemaal gelijk! Japanners draaien zeker mee, en hebben hun respect in de loop van de tijd zeker verdiend. Nu is het afwachten of China dit ook lukt!
Ik begrijp niet goed wat iedereen met de Chinezen heeft?! Chinezen zijn volgens mij geen gevaar voor de Japanse auto)industrie…..Nee veel gevaarlijker zijn de Koreanen De eerste Kia’s waren simpele wagens hadden geen imago noch uitstraling…..kijk nu: Kia bouwt nu deftige wagens, ze volgen exact hetzelfde patroon als de japanners in de jaren 70….Ze bouwen goedkopere kwalitatief goede wagens…die ieder jaar meer en meer mensen overtuigen voor toch maar eens naar KIA of Hyundai ook te kijken .
De Chinezen bouwen goedkoop…en dat is het en dat zal het volgens mij ook blijven, Chinezen hun techniek is vrij slordig…niet geod afgewerkt…das bij elektronica ook zo…wie is een gevaar voor sony ?niet Hisense maar LG, Samsung etc. de Koreanen….De japanners zijn het kopieren en verbeteren zowel wat afgeleerd ze hebben die fase gehad de Koreanen doen dit nu …De C’EED lijkt verdacht veel op een BMW 1 reeks…de vorige Sorento was een ML alleen veel goedkoper…en dit is wat nu telt, prijs, mensen worden steeds prijsbewuster…

De Japanners bekijken altijd eerst goed de markt voor ze iets ontwikkelen en wat blijkt? mensen willen geen brutale sportwagens meer, ze willen iets dat zuinig is, comfortabel en indien mogelijk wat ruimte…dus bye bye Supra/NSX/INTEGRA TYPE R/RX7/8…het is een jammer feit voor ons auto-liefhebbers…ma het is nu maar zo…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).