
Deze week weer een aflevering van “Drie keer drie is negen.” Een hele week vullen met Bugatti’s is namelijk lastig, gezien het feit dat spotters afhankelijk zijn van hun omgeving. Veel meer dan drie verschillende modellen kon ik niet vinden. Tuurlijk, het merk leverde veel variatie, maar vooral tussen 1909 en 1962. In 1987 brak een nieuwe periode aan voor Bugatti, wat resulteerde in de EB110. Momenteel is het merk in handen van Volkswagen, die ’s wereld bijna-snelste auto redelijk massaal aan de man wist te brengen.
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926
Al vanaf het begin had het merk Bugatti niet alleen Germaanse(!), maar óók Italiaanse genen. De Italiaan Ettore Arco Isidoro Bugatti stichtte het merk in 1909 in Molsheim, dat toen nog bij het Germaanse Rijk hoorde. De Elzas kwam in 1919 bij Frankrijk, dus eigenlijk was de nationaliteit van het merk van begin af aan al onduidelijk. Nadat onder de naam Diettrich-Bugatti enkele prototypes werden gebouwd, verscheen in 1910 de eerste volwaardige productieauto onder de naam Bugatti. Het was de Type 13, een model waarmee geraced werd. Op basis daarvan verschenen nog enkele andere modellen, waaronder de afgebeelde Type 23 Brescia. Dit was echter niet zo zeer bedoeld om mee te racen, het was een serieproduct en wel het allereerste met meerkleppentechniek, anno 1920. Er werden er maar liefst tweeduizend van gebouwd, waarvan een enkele af-en-toe Laren aan doet.
blijft een vette auto! ben benieuwd wat voor opvolger ze gaan hebben voor deze wagen!!
4 turbo’s!
Bugatti EB110 SS, wat een plaatje!
de veyron had toch 4 turbochargers?
@Henk:
jep, check:
![]()
onderaan het blok, links en rechts tweemaal
Als je de evolutie in bandbreedte bekijkt :p
Wel mooie spots, de EB110 SS kom je echt zelden in het wild tegen. De meeste staan in garages onder doeken als ‘investering’.
Het is De Dietrich, niet Diettrich. Overigens beschouwen de fransen Bugatti als frans, aangezien hij bij veel fransen werkte aan auto’s, waaronder dus De Dietrich. Volgens mij is er niemand die het als Duits beschouwd vanwege die paar jaar in de oorlog.
Appart allemaal, mooie unieke auto’s
Ze kunnen het wel bij VAG.
BTW: de Veyron Motor: 8,0 liter W16 met 4 turbo’s en niet de 2 zoals vermeld in de tekst
Die Bugatti op fietsebanden vind ik nog het mooist ergens..
Maar als ik mocht kiezen nam ik de Veyron, maar wel in andere kleuren..
Twee audi V8 motoren elk gekoppeld aan 2 turbo’s bedoeld hij denk ik.
Hoewel dat ook niet klopt, want het zijn twee VW W8’s aan elkaar dacht ik.
Weer zo’n mongeaul die het nodig vindt om z’n Veyron op belastingvrije kenteken platen te rijden. Paupertje kon zeker door de crisis z’n BPM niet meer betalen. Zal wel even het kenteken opvragen in Duitsland en meneer een vette naheffing met verhoging sturen. Toedeledokie!
kan de laaste bugatti foto naar mij worden gestuurd?? alvast bedankt. 1680-1050 [email protected]
Louwman en Suzuki…? Louwman’s centen zijn verdiend met andere merken en dan vooral Toyota.
Suzuki is altijd onder BV NIMAG geweest, net als TVR en Morgan.
Louwman heeft NIMAG niet zo lang geleden overgenomen.
@Mardec: 2 keer een W8 was het originele plan, maar dat is niet doorgegaan vanwege koelingsproblemen. Het zijn 2 V8 blokken (dus een W16) met 4 turbo’s
@jeezyweezy: Hoe kom je daar op in godsnaam !?
Die EB110 is echt één van de meest tot de verbeelding sprekende wagens, echt fantastisch.
Die veyron ligt wel lekker laag, staat hem goed.
EB110 = wauw ! Veyron = goed ! Maar die oldtimers….zucht…nope, dat blijft toch rommel van achterste stellage van de IKEA hoor !
Die EB110SS ben ik ooit (lees: jaren terug) eens tegengekomen op Zandvoort, maar toen ik thuis heb ik het kenteken ingevoerd bij het RDW en toen bleek de APK te zijn verlopen.
Dat is nog steeds het geval: Vervaldatum APK 18-10-2003 (Bron: RDW)
Kan iemand die dude ff waarschuwen, dat ie nu ws niet verzekerd in de rondte rijd met een auto die vele tonnen waard is?
Iemand een idee hoe het zit met de kenteken platen op de Veyron? Zie hier ook wel eens auto’s met dat soort platen (weet wel dat ze duits zijn), maar was toch wel benieuwd wat voor soort platen het nou precies zijn.
Wat ligt die neus van die Veyron laag bij de grond zeg.
@jvbijleveld
Dat zijn tijdelijke kentekenplaten. Voor als je een auto importeert uit Duitsland handig bijv.
maar je mag er niet mee in Ned rijden.. schijnt
Het is een quad-turbo. Dus 4 turbo’s…
wat voor een kenteken is dat van die bugatti 16.4? Vette bak trouwens:P
De T23 Brescia is chassis 2898. De afkomst van de originele carrosserie is helaas niet bekend en de huidige koets is niet origineel, maar dat is wel vaker het geval bij oude Bugs.
En veyron heeft 4 turbo’s geen 2
@Rob; lees de reactie van Flamingo even ;-) dan weet je genoeg!!
OT: allemaal mooie spots, een oldtimer is heel speciaal en voor van die leeftijd. Een supercar-rijtje zonder de EB110, die bestaat eigenlijk niet en de uitspraak van Casper, daar sluit ik mij bij aan. De Veyron, wat een wagen!! Zulke mooie lijnen en een geweldige motor. alleen die prijs … die maakt het zo lastig!
Veyron foto 2, 4 en 5 in wallpaperformaat aub. ;)
@ jeezyweezy
Wow ik leer bij :-) Dit wist ik nog niet.
die EB ( tweede foto ) ziet er best controversieel uit :D
Yawn ik ben die veyron al beu… wanneer komt er een opvolger?
@Michael: Nooit !
Mooi stukje over de geschiedenis van Bugatti en de EB 110 blijft mijn lieveling, French Blue met het grijze interieur; ik kom er zelfs overheen dat Emile Ratelband er ook eentje heeft (had?)
Ja, de Veyron heeft er 4. Autovisie was laatst nog met de collectie van de Veyron-meneer op stap geweest. (hoezo overbodige informatie :P )
lol @jeezyweezy,
zeker weten dat het niet gewoon 2 W8’en waren?
“Toen VW de techniek van de nieuwe W-motoren volgens het “VR-principe” in huis had, gingen de ingenieurs van Volkswagen aan de slag met de nieuwe W-motoren. Aan de W12-motor werd aan elke cilinderrij een cilinder toegevoegd, net zoals bij de W8 voor elke rij één weggehaald was. Wat resulteerde in 16 cilinders en in feite twee VR8-motoren. de inhoud bedroeg nu 8 liter en maar liefst 64 kleppen. De hoek waarin de VR8 motoren staan is bij de W16 vergroot van de originele 72° naar 90°, hierdoor is de motor breder geworden. Dit is gedaan omdat ruimtegebrek hier niet van belang was, maar vooral het vermogen. Omdat 90° een idealere hoek is kon er meer vermogen uit de motor gehaald worden.”
http://nl.wikipedia.org/wiki/W-motor
Nu nog een VR10 dan is het lijstje helemaal compleet :)
De EB110 is eigenlijk best lelijk, maar vanwege zijn bijzonderheid is ie op de een of andere manier toch best mooi.
Daar is ie weer De Veyron van Jan Stuivenberg!
Zie maar op http://www.superbolides.nl
even een vraag je wordt die B Engineering Edonis echt nog steeds gemaakt wist het bestaan er al heel lang van maar wist niet dat deze bak nog steeds werd geproduceerd.
Ik heb een tijd terug iets op een forum gelezen van een gast die het Lambo museum bezocht, hij kwam ook langs de Edonis productiehal en daar zouden ze destijds aan een tweede generatie werken of zo.
Edonis is vet, EB110 is vet, maar die velgen. Precies de velgen die ik kotslelijk vind. Geef mij die dichte maar.
De EB110 is echt zo sexy!
I LOVE BUGATTI !!!
vette mooie auto’s en heel erg zeldzaam
@evert “De Veyron van Jan Stuivenberg” ? volgens mij is deze van perridon hoor. Was er vorig jaar bij op zandvoort toen hijzelf de bugatti en jos verstappen de porsche carrera GT van hem in de grindbak reed. Zal wel een aardige rekening geweest zijn om deze juweeltjes er weer als nieuw uit te laten zien.
@Kaje: ZIE FOTO LINK!
http://www.superbolides.nl/gallery/index.php#/content/Bolides/Bugatti%20Veyron/smile%2D093443.jpg/
Je bent niet echt op de hoogte….jammer!
Ok, ik zeg dit lichtelijk jaloers, maar toch vind ik het enigszins kansloos dat je handmatig de spoiler uitklapt bij het parkeren omdat je je Veyron nog niet opzichtig genoeg vindt..!
@Mardec
Het zijn ook geen 2 W8 motoren aan elkaar, dat zal sowieso niet kunnen dan zou je een WW8 ofso krijgen. Het motorblok bestaat uit 2 VR8 motoren.;)
@ Kaje,
Deze is niet van Perridon, die staat gewoon op Nederlands kenteken. **-XB-** is het kenteken van zijn Veyron.
een tip voor de spotters,
Ga naar Egalyères in de Provence, ( Tussen Cavaillon en Sint Remi de Provence).
Daar heb ik er vorige week 2 verschillende bughatti’s gezien, ( en er zitten volgens de plaatselijke mensen op terrassen, nog!!! )
grtn
ju
Oh ja, vier turbo’s, ik was even in gedachte toen ik die “2” opschreef… Heb al zo vaak iets over de Veyron geplaatst. Hij is trouwens van Jan Stuivenberg, die van Perridon hoop ik ook nog eens te spotten maar twee andere Nederlandse Veyrons heb ik wel al kunnen vangen. Het blok bestaat in feite uit twee V8 motoren, aangezien het twee VR8 motoren zijn met een grotere hoek.
Het B-engineering project is verkocht aan een stel Turken, die een jaartje geleden nog nieuwe afbeeldingen van lieten maken. Iets andere lichten, iets andere velgen, maar ik ben bang dat er van productie niet veel terecht zal komen…
B-engineering in Italië zélf onderhoud nog steeds EB110’s, en andere auto’s.
Uit welke land is die Grijze veyron.
Ik weet nog steeds niet welk land dat is!
Wat een plaatje inderdaad, die Supersport =|