Gespot: Bugatti’s uit Frankrijk, Italië, en “Duitsland”

Auteur: , 55 Reacties

Deze week weer een aflevering van "Drie keer drie is negen." Een hele week vullen met Bugatti's is namelijk lastig, gezien het feit dat spotters afhankelijk zijn van hun omgeving. Veel meer dan drie verschillende modellen kon ik niet vinden. Tuurlijk, het merk leverde veel variatie, maar vooral tussen 1909 en 1962. In 1987 brak een nieuwe periode aan voor Bugatti, wat resulteerde in de EB110. Momenteel is het merk in handen van Volkswagen, die 's wereld bijna-snelste auto redelijk massaal aan de man wist te brengen.

Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926

Al vanaf het begin had het merk Bugatti niet alleen Germaanse(!), maar óók Italiaanse genen. De Italiaan Ettore Arco Isidoro Bugatti stichtte het merk in 1909 in Molsheim, dat toen nog bij het Germaanse Rijk hoorde. De Elzas kwam in 1919 bij Frankrijk, dus eigenlijk was de nationaliteit van het merk van begin af aan al onduidelijk. Nadat onder de naam Diettrich-Bugatti enkele prototypes werden gebouwd, verscheen in 1910 de eerste volwaardige productieauto onder de naam Bugatti. Het was de Type 13, een model waarmee geraced werd. Op basis daarvan verschenen nog enkele andere modellen, waaronder de afgebeelde Type 23 Brescia. Dit was echter niet zo zeer bedoeld om mee te racen, het was een serieproduct en wel het allereerste met meerkleppentechniek, anno 1920. Er werden er maar liefst tweeduizend van gebouwd, waarvan een enkele af-en-toe Laren aan doet.

Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti EB110 SS

Vlak na de Tweede Wereldoorlog was Bugatti nauwelijks actief. Er werden nog enkele exemplaren gebouwd, maar het was niet veel soeps. In 1962 rolde het laatste exemplaar van de band, een T252. Het zou decennia gaan duren voordat Bugatti weer activiteit zou gaan vertonen.

In 1987 kocht ondernemer Romano Artioli het merk over. Hij zat al diep in de stof, want hij had één van de grootste Ferrari dealers ter wereld en werd in 1982 de eerste Suzuki importeur van Italië. Hier in Nederland resulteerde een dergelijke winstgevende import van Suzuki’s in één van de meest indrukwekkende autocollecties, in Italië was het de importeur die Bugatti nieuw leven inblies. Er werden enkele opmerkelijke prototypes gebouwd, variërend van curieuze jaren ’80 sportauto tot futuristische supercar. Het serieproduct dat hier uit voortkwam was de EB110, die 110 jaar na de geboorte van Ettore werd geïntroduceerd. Wat betreft opzet deed de auto enigszins denken aan de Lamborghini Diablo, met eenzelfde korte neus en dezelfde deurconstructie. Marcello Gandini tekende de lijnen van de auto dan ook. Echter, hij was lang zo mooi niet als de Diablo. Of, zoals Casper het mooi wist te verwoorden, “Ik kan de Bugatti soms spuuglelijk vinden en soms bloedmooi, afhankelijk van de invalshoek, kleur, het weer en mijn persoonlijke gemoedstoestand”. En zo is het maar net. Waar je eerder gewend raakt aan de gigantische koplampen, dan dat je ze mooi vindt, oogt het zijaanzicht intimiderend, functioneel, en ook nog best elegant.

Technisch gezien was het een heel interessante auto. Van heinde en ver werden techneuten uitgenodigd om zich te ontfermen over hetgeen zich voor de achteras af zou gaan spelen. Het werd een 3,5 liter V12 motor met vier IHI turbo’s en vijf kleppen per cilinder. In de GT was dit goed voor ongeveer 550 pk, verdeeld over vier wielen.

De SS kwam later. Dit was een lichtere variant, die aan de buitenkant te herkennen is aan het model velgen, het ontbreken van een achterste zijruitje, en een vaste achterspoiler in plaats van het flapje dat automatisch naar boven komt. Belangrijker zijn de onderhuidse verschillen. De auto viel tweehonderd kilo af, waarmee hij nog steeds 1.420 kilo op schaal bracht. Het vermogen steeg tot 612 pk. Zo nam de aanvankelijke topsnelheid van 342 km/u toe tot 355 km/u, 0-100 kostte nog maar 3,3 seconde waar 3,5 seconde eigenlijk ook al een tijd was om over naar huis te schrijven. Er zat echter wel een prijskaartje aan: de GT kostte destijds net geen miljoen gulden, de SS ging er iets overheen. En zo werden er van deze fantastische auto maar 126 gebouwd: 95 GT’s en 31 Supersports, zoals afgebeeld. Na het faillissement van Bugatti tegen het einde van 1995 kocht het Duitse bedrijf Dauer de laatste onderdelen op waarmee nog enkele Dauer EB110’s werden gebouwd. Momenteel wordt in Modenese fabriek, waar de EB110’s werden geproduceerd, de B Engineering Edonis gebouwd als evolutie op de EB110.

Bugatti EB110 SS - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti EB110 SS - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti EB110 SS - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti EB110 SS - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti Veyron 16.4

Volkswagen kocht de rechten van Bugatti, en begon met het ontwikkelen van een hypercar. Het zou niet zomaar een snelle auto worden, het zou de allersnelste auto ter wereld worden. Nou is dat een heel ruim begrip, maar de poging is min of meer geslaagd. Het bracht de Bugatti Veyron, een auto die uitgerust is met de meest geavanceerde technieken. Echt groot is hij niet, maar onderhuids is hij dat zeker. Twee V8 motoren van Audi zorgen voor een W16 opstelling, gekoppeld aan twee turbo’s. Dit brengt een symbolisch vermogen van 1.001 op de wielen, waarmee de Veyron de honderd zou moeten kunnen doen in 2,5 seconde. De topsnelheid is 407 km/u. Niet alleen dat is heel knap, óók het feit dat het een comfortabele, luxe auto is die over het hele toerenbereik goed te rijden is.

Nou zijn er talloze andere merken die beweren de snelste auto ter wereld aan te bieden, maar de Veyron is voor alsnog het enige model uit de 400+ km/u – lees: 350+ km/u – categorie die in noemenswaardige oplage wordt verkocht. Zo telt Nederland voor zo ver ik weet een stuk of vijf van deze apparaten, in de Emiraten rijden er vele tientallen rond, als ze geen blokjes om Harrods maken althans. Dit two-tone grijze exemplaar is van een verzamelaar in Nederland, die meerdere modellen met turbomotoren in zijn collectie heeft, zoals een Porsche 959, Ferrari F40, Bugatti EB110 SS en een XJ220. Als hij zijn Carrera GT van een turbo voorziet, past die óók zo in het rijtje…

Bugatti Veyron 16.4 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto: Jim Appelmelk

Voor vragen, verzoeken en opmerkingen kun je me mailen. Morgen is er nog een trio te zien.



55 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
blijft een vette auto! ben benieuwd wat voor opvolger ze gaan hebben voor deze wagen!!
4 turbo’s!
Bugatti EB110 SS, wat een plaatje!
de veyron had toch 4 turbochargers?
@Henk:

jep, check:


onderaan het blok, links en rechts tweemaal
Als je de evolutie in bandbreedte bekijkt :p
Wel mooie spots, de EB110 SS kom je echt zelden in het wild tegen. De meeste staan in garages onder doeken als ‘investering’.
Het is De Dietrich, niet Diettrich. Overigens beschouwen de fransen Bugatti als frans, aangezien hij bij veel fransen werkte aan auto’s, waaronder dus De Dietrich. Volgens mij is er niemand die het als Duits beschouwd vanwege die paar jaar in de oorlog.
Appart allemaal, mooie unieke auto’s
Ze kunnen het wel bij VAG.
BTW: de Veyron Motor: 8,0 liter W16 met 4 turbo’s en niet de 2 zoals vermeld in de tekst
Die Bugatti op fietsebanden vind ik nog het mooist ergens..
Maar als ik mocht kiezen nam ik de Veyron, maar wel in andere kleuren..
Twee audi V8 motoren elk gekoppeld aan 2 turbo’s bedoeld hij denk ik.

Hoewel dat ook niet klopt, want het zijn twee VW W8’s aan elkaar dacht ik.
Weer zo’n mongeaul die het nodig vindt om z’n Veyron op belastingvrije kenteken platen te rijden. Paupertje kon zeker door de crisis z’n BPM niet meer betalen. Zal wel even het kenteken opvragen in Duitsland en meneer een vette naheffing met verhoging sturen. Toedeledokie!
kan de laaste bugatti foto naar mij worden gestuurd?? alvast bedankt. 1680-1050 [email protected]
Louwman en Suzuki…? Louwman’s centen zijn verdiend met andere merken en dan vooral Toyota.

Suzuki is altijd onder BV NIMAG geweest, net als TVR en Morgan.

Louwman heeft NIMAG niet zo lang geleden overgenomen.
@Mardec: 2 keer een W8 was het originele plan, maar dat is niet doorgegaan vanwege koelingsproblemen. Het zijn 2 V8 blokken (dus een W16) met 4 turbo’s
@jeezyweezy: Hoe kom je daar op in godsnaam !?
Die EB110 is echt één van de meest tot de verbeelding sprekende wagens, echt fantastisch.
Die veyron ligt wel lekker laag, staat hem goed.
EB110 = wauw ! Veyron = goed ! Maar die oldtimers….zucht…nope, dat blijft toch rommel van achterste stellage van de IKEA hoor !
Die EB110SS ben ik ooit (lees: jaren terug) eens tegengekomen op Zandvoort, maar toen ik thuis heb ik het kenteken ingevoerd bij het RDW en toen bleek de APK te zijn verlopen.
Dat is nog steeds het geval: Vervaldatum APK 18-10-2003 (Bron: RDW)
Kan iemand die dude ff waarschuwen, dat ie nu ws niet verzekerd in de rondte rijd met een auto die vele tonnen waard is?
Iemand een idee hoe het zit met de kenteken platen op de Veyron? Zie hier ook wel eens auto’s met dat soort platen (weet wel dat ze duits zijn), maar was toch wel benieuwd wat voor soort platen het nou precies zijn.
Wat ligt die neus van die Veyron laag bij de grond zeg.
@jvbijleveld

Dat zijn tijdelijke kentekenplaten. Voor als je een auto importeert uit Duitsland handig bijv.
maar je mag er niet mee in Ned rijden.. schijnt
Het is een quad-turbo. Dus 4 turbo’s…
wat voor een kenteken is dat van die bugatti 16.4? Vette bak trouwens:P
De T23 Brescia is chassis 2898. De afkomst van de originele carrosserie is helaas niet bekend en de huidige koets is niet origineel, maar dat is wel vaker het geval bij oude Bugs.
En veyron heeft 4 turbo’s geen 2
@Rob; lees de reactie van Flamingo even ;-) dan weet je genoeg!!

OT: allemaal mooie spots, een oldtimer is heel speciaal en voor van die leeftijd. Een supercar-rijtje zonder de EB110, die bestaat eigenlijk niet en de uitspraak van Casper, daar sluit ik mij bij aan. De Veyron, wat een wagen!! Zulke mooie lijnen en een geweldige motor. alleen die prijs … die maakt het zo lastig!
Veyron foto 2, 4 en 5 in wallpaperformaat aub. ;)
@ jeezyweezy

Wow ik leer bij :-) Dit wist ik nog niet.
die EB ( tweede foto ) ziet er best controversieel uit :D
Yawn ik ben die veyron al beu… wanneer komt er een opvolger?
@Michael: Nooit !
Mooi stukje over de geschiedenis van Bugatti en de EB 110 blijft mijn lieveling, French Blue met het grijze interieur; ik kom er zelfs overheen dat Emile Ratelband er ook eentje heeft (had?)
Ja, de Veyron heeft er 4. Autovisie was laatst nog met de collectie van de Veyron-meneer op stap geweest. (hoezo overbodige informatie :P )
lol @jeezyweezy,

zeker weten dat het niet gewoon 2 W8’en waren?
“Toen VW de techniek van de nieuwe W-motoren volgens het “VR-principe” in huis had, gingen de ingenieurs van Volkswagen aan de slag met de nieuwe W-motoren. Aan de W12-motor werd aan elke cilinderrij een cilinder toegevoegd, net zoals bij de W8 voor elke rij één weggehaald was. Wat resulteerde in 16 cilinders en in feite twee VR8-motoren. de inhoud bedroeg nu 8 liter en maar liefst 64 kleppen. De hoek waarin de VR8 motoren staan is bij de W16 vergroot van de originele 72° naar 90°, hierdoor is de motor breder geworden. Dit is gedaan omdat ruimtegebrek hier niet van belang was, maar vooral het vermogen. Omdat 90° een idealere hoek is kon er meer vermogen uit de motor gehaald worden.”

http://nl.wikipedia.org/wiki/W-motor


Nu nog een VR10 dan is het lijstje helemaal compleet :)
De EB110 is eigenlijk best lelijk, maar vanwege zijn bijzonderheid is ie op de een of andere manier toch best mooi.
Daar is ie weer De Veyron van Jan Stuivenberg!

Zie maar op http://www.superbolides.nl
even een vraag je wordt die B Engineering Edonis echt nog steeds gemaakt wist het bestaan er al heel lang van maar wist niet dat deze bak nog steeds werd geproduceerd.
Ik heb een tijd terug iets op een forum gelezen van een gast die het Lambo museum bezocht, hij kwam ook langs de Edonis productiehal en daar zouden ze destijds aan een tweede generatie werken of zo.


Edonis is vet, EB110 is vet, maar die velgen. Precies de velgen die ik kotslelijk vind. Geef mij die dichte maar.
De EB110 is echt zo sexy!
I LOVE BUGATTI !!!
vette mooie auto’s en heel erg zeldzaam
@evert “De Veyron van Jan Stuivenberg” ? volgens mij is deze van perridon hoor. Was er vorig jaar bij op zandvoort toen hijzelf de bugatti en jos verstappen de porsche carrera GT van hem in de grindbak reed. Zal wel een aardige rekening geweest zijn om deze juweeltjes er weer als nieuw uit te laten zien.
Ok, ik zeg dit lichtelijk jaloers, maar toch vind ik het enigszins kansloos dat je handmatig de spoiler uitklapt bij het parkeren omdat je je Veyron nog niet opzichtig genoeg vindt..!
@Mardec

Het zijn ook geen 2 W8 motoren aan elkaar, dat zal sowieso niet kunnen dan zou je een WW8 ofso krijgen. Het motorblok bestaat uit 2 VR8 motoren.;)
@ Kaje,

Deze is niet van Perridon, die staat gewoon op Nederlands kenteken. **-XB-** is het kenteken van zijn Veyron.
een tip voor de spotters,

Ga naar Egalyères in de Provence, ( Tussen Cavaillon en Sint Remi de Provence).
Daar heb ik er vorige week 2 verschillende bughatti’s gezien, ( en er zitten volgens de plaatselijke mensen op terrassen, nog!!! )

grtn
ju
Oh ja, vier turbo’s, ik was even in gedachte toen ik die “2” opschreef… Heb al zo vaak iets over de Veyron geplaatst. Hij is trouwens van Jan Stuivenberg, die van Perridon hoop ik ook nog eens te spotten maar twee andere Nederlandse Veyrons heb ik wel al kunnen vangen. Het blok bestaat in feite uit twee V8 motoren, aangezien het twee VR8 motoren zijn met een grotere hoek.
Het B-engineering project is verkocht aan een stel Turken, die een jaartje geleden nog nieuwe afbeeldingen van lieten maken. Iets andere lichten, iets andere velgen, maar ik ben bang dat er van productie niet veel terecht zal komen…

B-engineering in Italië zélf onderhoud nog steeds EB110’s, en andere auto’s.
Uit welke land is die Grijze veyron.
Ik weet nog steeds niet welk land dat is!
Wat een plaatje inderdaad, die Supersport =|

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).