Toekomstige Mazda’s gaan flink op dieet

Auteur: , 29 Reacties

Om een auto zuiniger te maken kan je een aantal dingen doen. Je kan er een zuinigere motor in lepelen, of er een hybride van maken, maar je kan het ook omdraaien. Waarom worden moderne auto's steeds onzuiniger? Ze worden steeds groter & zwaarder, haal je dat weg dan worden auto's vanzelf zuiniger. En zo denken ze bij Mazda ook.

Vanaf 2011 wil Mazda hun nieuwe modellen zo’n 100 kilo lichter maken dan hun voorgangers. Dit willen ze doen door gebruik te maken van lichtere materialen en nieuwe bouwprocessen. Dit lagere gewicht moet er voor zorgen dat auto’s uiteindelijk zo’n 3 tot 5 procent zuiniger worden.

De afgelopen jaren waren nieuwe modellen telkens zo’n 36 kilo zwaarder dan hun voorganger. En dat kwam voornamelijk door grotere banden, velgen en veiligheidssnufjes. Als voorbeeld geeft Mazda bijvoorbeeld de Mazda3 sedan. Sinds 2003 (toen was het nog de 323) is dat model maar liefst 106 kilo zwaarder geworden. Een afvalkuurtje is dus wel op zijn plaats.

Daarnaast wil Mazda hun nieuwe auto’s het liefst ook iets kleiner maken dan hun voorgangers. Als klant zal je daar weinig van merken, want het interieur zal gelijk blijven of groeien. Door gebruik te maken van kleinere motoren kan Mazda ruimte besparen. (via: autonews.com)



29 reacties

Is dit nog nieuws? Mazda was daar al langer mee bezig. De nieuwste modellen zijn volgens mij al lichter dan de voorgangers. Daar gaat dus nog een beetje vanaf in de toekomst, maar op een gegeven moment wegen de kosten niet meer op tegen de baten. Dan zullen ze toch met andere manieren van besparen moeten komen.
@Citrofiel: ze zijn er idd al een tijdje mee bezig. Wel is het zo dat Mazda nu voor het eerst (volgens mij) duidelijke doelstellingen bekend heeft gemaakt.
Bij de Mazda 2 is het ze al gelukt…. die is een stuk lichter dan de voorganger… de truc zit em in lichtere staalsoorten waar dat kan en sterkere staalsoorten waar het nodig is. Het is puur een kwestie van je designproces iets meer focussen op sterkte analyse en gewicht….
Kleinere motoren is dan weer jammer, maar lichter maken is ALTIJD goed!
@Cantago: kleinere motoren = kleinere omvang. Dus geen kleinere motorinhoud (anders had ik dat wel geschreven). Een 1.6, 1.8 of 2.0 viercilinder is meestal even groot qua omvang. Mazda gaat dus proberen om compactere motoren te bouwen, op die manier kan de motorruimte dus ook kleiner worden.

@Brokkenpiloot, de volgende generatie CX-9 zal ongetwijfeld een stuk lichter worden dan het huidige exemplaar. Als je mijn artikel goed had gelezen dan had je gezien dat vanaf 2011 opvolgers van huidige modellen een stuk lichter moeten worden.
Het is natuurlijk niet zo dat het hierbij blijft qua besparende technieken. Het slimme stop/start systeem van de mazda3 2.0 zal ook op meer modellen worden toegepast en de nieuwe turbo techniek van Ford (ecoboost) komt mogelijk ook naar Mazda.
Heb afgelopen zaterdag op het RDW testcentrum in Lelystad met de CX-9 mogen rijden: hoe bedoel je lichter? Wat bedoel je met kleiner??
dit is natuurlijk oud nieuws door de mazda 2, maar het is wel goed nieuws, want het blijkt dat er toch nog een paar fabrikanten zijn die het snappen. Het is altijd mogelijk en makkelijk om auto’s met nog meer technologie vol te hangen, maar dat schiet niet echt op. Auto’s zijn gewoon ongelofelijk zwaar geworden. Een Audi s3 sportback weegt leeg 1495 kilo! dat is erg zwaar een volvo 850 R weegt slechts 1545 kilo en dat is een stuk meer auto. Het lijkt me dan ook inderdaad verstandig om eens wat kleinere en lichtere auto’s te maken met idd een motor tussen de 2.0 en 3.0 liter inhoud en een tweetal turbo’s erop. Voeg nog een paar moderne snufjes toe als DSG en start/stop etc en je rijdt echt wel zuinig.
less is more zeg maar.

vergelijk eens een bmw E30 m3 met een viercilinder, mar eens met de huidige variant. Ik denk dat je qua fun niet erg veel hoeft in te leveren…
Toch nog een die het doorheeft. Nu nog de rest.

@Cantago: kleinere motoren wil niet perse zeggen minder krachtige motoren. Misschien bedoelen ze kleiner in omvang, en dus kortere motorkap en lager gewicht.
Laat ze maar een mooie compacte wankel bouwen met 10K+ toeren en 220kw+ hehe
Lastig maar wel leuk, vanaf 2011 100kg lichter dan de voorganger. Gemiddeld 4 jaar per model? Met een leeg gewicht van 930 kg betekend dat we met pakweg 36 jaar van de Mazda 2 af zijn!
kompleet mee eens; > ‘ons’ (gezin van 2 personen) wagenpark bestaat uit 3 auto’s, een oude, een jonge, en een nieuwe auto. De oude is relatief licht, krap 1500 kg, de nieuwe is 1400 kg maar veel kleiner en heeft een (veel) kleinere motor en de jonge weegt iets meer dan de helft (van de oude) maar is bijna net zo groot vanbinnen als de oude.

Deden we raadseltjes vandaag?

Ik zeg doen! En daarmee bedoel ik stemmen op het europese parlement die met allerlei (passieve/actieve veiligheids) regels ervoor gaan zorgen dat nieuwe auto’s nog zwaarder worden, er nog minder ‘mag’ in/met de auto en de fabrikanten nog hogere boetes gaan krijgen.
Prima ingesteldheid. Hopelijk inspireert dit alle merken. Ik denk dat er nog véél gewicht kan bespaard worden moest men dit echt willen. Anderzijds is een 520d of een A6 2.0 TDI al bizar zuinig, dus echt lichter moet niet per se.

@ Larick: Hahaha, jij bekijkt het slim!
Ben het helemaal met Mazda eens! En trouwens, leuk wagentje die MX-5 Superlight version, alleen voorkant mag iets agressiefer :P
dat is al iets wat ik jaren roep. leven de auto’s uit de jaren 90

tegenwoordig is een oude clio 16v zuininger dan een doorsnee sedan (Lees: 1:16 !!) Ok het was wel op de snelweg
de 6 is anders groter geworden ens is ook al 35kg lichter als zijn voorganger en de 3 is als het goed is 20 kg lichter geworden
Dat gezeik over die f*cking 100 kilo altijd!
(ook bij de duurdere merken trouwens Lambo ed.)
-Val zelf -10/15 kilo af!
-Rij altijd met een halve tank!-25/35 kilo!
-Pleur alle zooi uit je auto: reserve band/paraplu/cd’s/flesje 500ml spa blauw/kilo verpakking autodrop/je toiletrol met gehaakt hoesje :) enz enz -25/35 kilo!
-Doe weinig kleding en geen schoenen aan – 5 kilo!
Zo das 90 kilo en dat scheelt je gauw een 100.000 euri op een sportscar met een lightweight versie.
Oftewel autofabrikanten wat the F*uk met 100 kilo wij willen auto’s die 300-500 kilo lichter worden want je ziet dat je zonder hele nieuwe/moderne/out of space metalen/technieken ook gewoon 100 kilo kan besparen.
@rob usa… wat een slecht verhaal.
Toch heeft hij wel een punt, 100 kilogram is nog steeds niet heel veel besparing. Toch dat dit gebeurd, dat moedig ik wel aan!
die onderste foto gallery, de 3e foto is wel erg apart hij rijdt, zonder bestuurder of werkt mazda ook met auto. mati. piloot
god god god wat n lelijke auto….me moeder heeft die eerste maar ik vind t een sportauto wannebe sorry hoor maar tis n vrouwe auto
@Tostitje: “Wannabe”? You must be joking… zelfs na jaren zijn journalisten nog steeds lyrisch over de mx5… en dan komt een jochie zoals jij, zonder rijbewijs aan met dit soort commentaar? Als je niet weet waar je het over hebt… zeg dan gewoon niets.
@w0o0dy: misschien heet zoiets een mening en ik ben geen fanboy, ik hou van elk merk…..
@Tostitje: Als je nog nooit met een mx5 hebt gereden en zelfs nog geen rijbewijs hebt dan weet je gewoon niet waar je het over hebt…. Dat is ook een mening alleen is die NIETS waard. Zoals ik al zei: Als je niet weet waar je het over hebt… zeg dan gewoon niets.
@w0o0dy: misschien heb ik al is een mx-5 gereden, of ik weet wel waar ik het over heb want ik heb zelf ook al een auto…..en het is gewoon mijn smaak dus als jij bijvoorbeeld zegt dat een mini niet goed is dan ga ik jouw toch ook niet aanspreken op het feit dat een mini wel goed is.
@Tostitje: een MX-5 en Mini niet goed noemen is gewoon achterlijk. Het is pas smaak als je het over het uiterlijk hebt of de voorkeur geeft aan comfortabele en vage besturing. Maar dat maakt de MX-5 niet minder goed ;)
@Tostitje: een jochie van 15 heeft nog geen verstand van auto’s zelfs al heeft ie met één of twee auto’s gereden op een afgelegen weggetje of parkeerplaat…. 200.000 autokopers, zo ongeveer iedere autojournalist en een paar 100.000 eigenaren van mx5’jes zijn daarentegen vrijwel unaniem: er zijn weinig auto’s waarin het leuker is om een potje te sturen dan de mx5. De onvolwassen, onervaren mening van een tiener is dan compleet overbodig, zinloos en eerlijk gezegd nogal lachwekkend. En nou heb ik genoeg van dit geleuter met een “k….”.
Ik heb laatst voor het eerst in de MX-5 gereden. Zowel de facelift softtop als de hardtopding. 1.8 en 2.0 Zeker die laatste is heerlijk. Perfecte besturing, klik-klap versnellingsbak, mooi geluid en heerlijk om mee te spelen. Alleen typische Mazda-trekjes; teveel herrie en interieur mag iets hoogwaardiger maar het ontwerp is van binnen dan wel weer top. MX-5 is één van de beste auto’s ooit en dat zal ie ook blijven ook

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).