Kilometerheffingbattle: Bos vs Eurlings [updated 2x]

Auteur: , 50 Reacties

De gebruiker betaalt, maar als niet genoeg mensen gebruiken wordt er minder betaald. Het kostenplaatje rondom de kilometerheffing is vooralsnog niet rond. PvdA en CU krijgen het maar niet helder dat je niet oneindig geld uit auto rijdend Nederland kan trekken. CDA ziet de regeling helemaal niet meer zitten. The Fight Is On! In de ene hoek Wouter "Dagobert" Bos, in de andere hoek Camiel "Robinhood" Eurlings.

Als de kilometerheffing nu in gaat, gaat dat geld kosten. Het gaat de provincie geld kosten, en het gaat de staat geld kosten. Er zal namelijk minder gereden worden, dus schoner milieu en minder files. Vooral het laatste ziet er voor de automobilist erg goed uit, maar de Nederland BV draait op harde euro’s en niet op leuke bijkomstigheden. Nederland BV heeft namelijk niks aan een schoon milieu. Een schoon milieu kost alleen maar geld. Dat geld besteedt de minister van Financiën liever aan een bankstel. Om de cijfers toch kloppend te krijgen wil Dagobert Bos de kilometerkostprijs omhoog hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de provinciale opcenten ingecalculeerd worden. Camiel ziet dit echter niet zitten en wijst nog eens op het coalitieakkoord. Hierin staat duidelijk vermeld dat het een ‘eerlijke’ omschakeling moet zijn, van wegenbelasting naar kilometerheffing. Bepaalde individuen zullen meer moeten betalen, maar de gemiddelde automobilist mag er niet op achteruit gaan. Raar maar waar, hogere belastinginkomsten zijn geen prioriteit.

De provinciale ‘opcenten’ dragen flink bij aan een positieve balans voor de provincies. Eigenlijk wordt alles er mee betaald, en af en toen doen ze er iets ludieks mee voor de automobilist. De opcenten komen echter te vervallen als de kilometerheffing ingaat. Eurlings stelt dat Bos deze moet compenseren, maar deze laatste weigert dat pertinent. Zo staat alles dus weer lekker vast. Was het eerst 2011, toen 2012, nu lijkt zelfs 2014 of 2019 erg vroeg voor een kilometerheffing. Ondertussen kunnen we in de toekomst auto’s van na 1986 niet meer als wegenbelastingvrij registreren en betaalt iedere bezitter van een weekend-racer nog steeds voor het volle jaar mee. (via Volkskrant)

Update: er is een akkoord bereikt. Gegevens ontbreken vooralsnog, maar een lastenverzwaring zou uit moeten blijven…

Update 2: de kogel is door de kerk.



50 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
-edit: nutteloze bijdrage-
En de auto word misbruikt als melkkoe. Een economie kan nooit werken als de mensen zich niet vrij kunnen bewegen binnen een land. Dit straft mensen af. Dit is zo’n slecht idee.
Wat een verschrikkelijk onnodig gestechel; of je doet het goed, of niet! Ze hadden het gewoon of één keer goed aan moeten pakken en realistisch moeten berekenen, of ze hadden het gewoon niet moeten doen en alles bij het oude moeten houden, wel zo makkelijk.
I said it before and I’ll say it again: DIE KILOMETERHEFFING KOMT ER NIET, en als ie er wel komt dan komt ie gewoon bovenop de BPM CO2 heffing en wegenbelasting.
met sacha eens, dit hele gedoe is in de praktijk niet te verwezenlijken.
Alwood: ben jij soms pro-kilometerheffing?

Het idee van km-heffing is wel goed en fijn en prima, echter de uitwerking gaat het grootste drama worden dat Nederland heeft gekend. Nog rampzaliger dan de OV-chipkaart zal het worden. Puur omdat men er nog niet klaar voor is om dit technisch goed voor elkaar te krijgen.

Gevolg is dat het allemaal veel duurder gaat worden puur omdat de betrokken bedrijven het niet op tijd voor elkaar krijgen en omdat er geen fixed price wordt afgesproken (doet de overheid nooit, had ze in veel gevallen wel enorm veel geld bespaard aangezien er nu vaak véél meer moet worden uitgegeven ‘omdat het langer duurt’).

Als de km-heffing er komt dan wordt autorijden fors duurder. Niet alleen voor de mensen die veel rijden (logisch), maar ook voor de mensen die gemiddeld vaak rijden. Zo’n kastje en (controle-)infrastructuur en mobiele connectiviteit kosten namelijk knaken. Veel knaken! En hoe dan ook moet dat betaald worden!

Enige alternatief is tol invoeren op bepaalde drukke punten snelweg, waarbij de tol-hoogte gebaseerd is op tijdstip van gebruik etc. Maarja, dan gaat men weer op sluiproutes rijden. Hoe dan ook er zijn met km-heffing 2 mogelijkheden:
1) het werkt en het wordt veel duurder
2) het werkt niet en het wordt minder veel (maar toch veel) duurder

Autorijden wordt gewoon steeds duurder. Daar draagt de overheid nu al genoeg aan bij.
NU MIJN IDEE: wegenbelasting en bijtellingen schrappen en benzine duurder
dan heb je iedereen, ongeacht hoeveel auto’s je hebt, en heb je het CO2 gezeik ook niet meer bij aanschaf = meer nieuwe auto’s op de weg

de benzine zorgt voor de aantal kilometers en CO2 uitstoot niet die rare regels van de regering.

Ik zou bijna een zetel in de 2de kamer moeten hebben
@Bart_V: je kan dan toch beter rekening rijden, nee
dat bos moet maar eens met de grond toe gelijk worden gemaakt! :x
Eurlings is van het CDA en niet van het CU.
@Relief: joh! maar ik heb de tekst wat aangepast… zo staat het er duidelijker.
Nee hoor, de kilometerheffing komt sowieso zonder wegenbelasting en bpm. Bos wil per kilomter meer geld zien en Eurlings niet.

Gewoon het artikel lezen i.p.v onzin praten sacha.
@Relief: Onzin praten? Wacht maar af; ik krijg gelijk.
KM heffing is het zelfde als communisme, op papier ziet het er goed uit maar de uitwerkeng is meestal heel slecht.
Niemand wil geld inleveren in deze wereld en zeker niet als het overheids instellingen zijn.
Dus als dit er komt zal het eerst goed lopen maar er zal ergens een Stalin opstaan die het systeem misbruikt om er beter van te worden en uiteindelijk zal het volk de prijs betalen omdat het niet in verzet kan komen.
Ik zou een KM heffing zou voor mij goed zijn want ik rij nooit in de spits of eigenlijk op de snel weg maar ik weet zeker dat ik uit eindelijk ook meer ga betalen en dat ambtenaren(en familie) gratis rijden.
Hoe lang gaat het duren voordat er een hamer en sikkel in de Nederlandse vlag komt?
@Merry

Het systeem kan prima werken zonder het bureaucratische systeem en vergaderziekte in NL. Bos wil meer geld per km en Eurlings niet. Eurlings wil jou geld besparen en Bos wil dat je meer betaalt.

Weet je meteen wrm PvdA bij de volgende verkiezingen links gelaten moet worden en D66 het enige alternatief voor Links is. Jammer dat Eurlings bij het CDA zit.
Alle heffingen moeten doorgerekend worden in de brandstofprijs, want dat is direct gelinkt aan je kilometers. Lichtere autos gebruiken minder brandstof maar zijn zuiniger en beter voor het wegdek.
@Bart_V

Tjee, het ei van Columbus. Ware het niet dat dat idee al 3000 keer geopperd is en even zo vaak afgeschoten. Iets met grenzen, benzinestations, etc. Prima hoor, maar verwacht niet dat ik ooit nog in NL tank. Daarvoor ligt DL te dichtbij.
@MacReady: uiteraard moet de rest van EU dat ook doen
GezondVerstand
De kwakzalvers in Den Haag durven het nu wel toe te geven dat het om inkomsten gaat.
Niet meer alleen van die k*t smoesjes over het milieu enzo.
We doen toch allemaal al aan Kilometerheffing!!
Wie meer met de auto rijdt, moet toch meer tanken.
Er zitten toch accijnzen op benzine en diesel.
@r4c: Precies !
Laten we er een politiek spel van maken:

Alleen de mening van de pvv mist, maar die vul ik wel even voor hun in:

Alleen autos met kapjes/hoofddoeken (cabriolets) moeten meer betalen !
en als we dan toch bezig zijn over de EU alle tolwegen ook schrappen en de (benzine) accijnzen in elk land 1 zelfde prijs
misschien de eerste taak als Balkie de president van EU is ?
@mercedess500

Ik dacht meer aan Moslimbelasting. Als je op Sinterklaas lijkt mag je per km meer betalen.
@Bart_V

laatst nog een artikel hier waarin Europa binnen 5 jaar 1 tolsysteem wil hebben.
@Relief: dat schiet toch niet op?

Ik vind dat je moet betalen voor elke druppel benzine je rijd ongeacht welke auto dan ook.
De accijnzen (elk EU land hetzelfde) omhoog en BPM, bijtellingen en wegenbelasting afschaffen.
Als dat elk EU land zou doen heb je ook geen tolpoortjes nodig, maar elk tankstation in eigen land accijns afstaan aan eigen regering.

Uiteraard is geen enkel EU land eens met de toren hoge Accijzen van Nederland omdat het duurste land ter wereld is
Dus de accijnzen wat lager gaan liggen wat voor ons misschien een voordeeltje is, en Den Haag eindelijk van ons geen legale diefstal meer pleegt door de benzine GVD weer 1.40 is.

Zucht dat ben ik kwijd.
@r4c

Genoeg mensen die wegenbelasting betalen. Bij diesel kan dit tot 1200 euro per jaar oplopen. En elke nieuwe auto bestaat uit 40% bpm.

Kilometerheffing betekent per km belasting betalen in plaats van wegenbelasting + bpm.

Maar goed bpm wordt in stappen verlaagd, terwijl de auto-prijzen alleen maar omhoog gaan. Autobedrijven hebben blijkbaar een manier gevonden om nog meer geld aan ons te verdienen.
@Relief
“Bij diesel kan dit tot 1200 euro per jaar oplopen.” Mag ik het verschil tussen het door jouw genoemde bedrag en het bedrag dat ik per jaar overmaak naar de Belastingdienst bij jouw declareren? Ik betaal namelijk ‘vrolijk’ 126 euro per maand voor mijn diesel. Voor de duidelijkheid dat is dus jaarlijks 1512 euro…

OT:
BPM is een zuigbelasting net als het grootste deel van de accijnzen op brandstoffen. Laat ze dat eerst maar eens aanpakken voor ze weer een kostenverhoging gaan doorvoeren in de vorm van kilometerheffing/tolpoorten/spitsbelasting.
KM heffing is onnodig duur en lastig terwijl we nu al een prachtig BPM systeem hebben. Aanschafbelasting is voor Nederland een prima middel om wegen te betalen. Het zorgt ervoor dat auto’s langer worden gebruikt en zuiniger mee om gegaan wordt. Nederland heeft geen noemenswaardige autoindustrie dus heeft er economisch geen enkele baat bij als er meer auto’s worden verkocht.
@wilco: Ja ik moet je gelijk geven. Aangezien ik indirect betrokken ben bij de verkoop van auto’s, hoor ik al intern dat importeurs stapsgewijs de marges aan gaan passen naar boven, met elk jaar een aantal procenten. Afspraken tussen en met elkaar zijn al lang gemaakt. Uiteindelijk zal de anschafwaarde van een auto na afschaffing aanschaftax het zelfde zijn met de argumentatie dat de auto beter is, zuiniger en beschikt over geavenceerde technieken. helaas maar het is de waarheid.. we worden gewoon gefopt
Jaap BMW650 RRSportV8
Hef eerst die nutteloze provincies op, dan praten we verder!
http://www.nu.nl/politiek/2122531/akkoord-kilometerheffing.html

Kilometerheffing gaat door jongens. Sacha where are you LOL!
@Relief: Ja, ja, eerst maar eens zien dat het daadwerkelijk ingevoerd wordt. Zolang er geen kastje in mijn auto zit geloof ik er nog weinig van.
.
Ondertussen:
Automobilisten moeten in 2012 3 eurocent per kilometer gaan betalen. Dat maakte verkeersminister Camiel Eurlings vrijdamiddag bekend op een persconferentie.
@wilco

Auto’s verkopen is handel en handel is hetgene wat Nederland groot heeft gemaakt. Zonder handel is Nederland helemaal niets meer! Als auto’s verkopen niets bijdraagt aan de economie, dan dragen alle winkels in Nederland niets bij aan de economie.

Tijd om eens je boeken economie af te stoffen wilco
Nederland is toch al het zuinigste land qua auto’s in de wereld? Waarom komt dit er nog in hemelsnaam op?
Geen lastenverzwaring dus. Gemiddeld, that is. Dus veelrijders gaan meer betalen, zondagsrijders minder. Wat tot gevolg heeft dat men eerder minder zal gaan proberen te rijden. Het maakt de kosten van autorijden tenslotte meer inzichtelijk, en hoger per km. Ik zie het nog wel gaan werken, áls het eenmaal is ingevoerd…
De politiek heeft besloten dat de kilometerheffing voor de automobilist gemiddeld, dus als groep, niet duurder uitpakt.
Of je er individueel op achteruit gaat hangt ondere andere af van de verhouding tussen de afschrijving op BPM en de hoeveelheid KM’s die je maakt.
Het zal er op neer komen dat je straks ongeveer hetzelfde kwijt bent als je nu veel afschrijft (dure auto en/of vaak nieuwe auto aanschaffen) en tegelijkertijd veel km’s maakt. Of je schrijft niet veel af (goedkope auto en/of langer doorrijden) en tegelijkertijd niet veel km’s maakt.
Veel duurder wordt het voor hen die in een oudere auto veel km’s maken en dan vooral oudere diesels die veel km’s maken op drukke snelwegen ook tijdens de spits.
Kortom, betaal je nu zo min mogelijk voor de aanschaf van een tweedehandsje en rij je toch veel? Jammer, je gaat als het ware meebetalen aan de aanschaf van een nieuwe auto van een ander.

Maar ik geloof helemaal niet dat we gemiddeld hetzelfde gaan betalen. Want die miljoenen kastjes met het bijbehorende systeem en de hele bureaucratie eromheen kosten geld, veel geld. Ik kan mij niet voorstellen dat de overheid dat niet verhaalt op de automobilist. Er gaan vermoedelijk veel meer mensen op achteruit dan verondersteld.

En hoe lang zal de hoogte van de heffing gelijk blijven? Wanneer we massaal overstappen op hybride of elektrische auto’s heeft de overheid een dreigend tekort aan inkomsten aangezien deze auto’s bij de kilometerheffing bevoordeeld worden. De kilometerheffing zal echter voortdurend door de overheid aangepast worden om belastingderving tegen te gaan.

Daarnaast heb ik een probleem met de privacy. Ik geloof er niets van dat de overheid geen inzage krijgt waar en wanneer iemand in welke auto rijdt. Aan de garantie van Eurlings hecht ik geen enkele waarde. Privacy bevindt zich op een hellend vlak, het wordt alleen maar slechter.

Er zijn ook onvoorziene gevolgen. Een auto bezitten is het probleem niet meer. Je vorige auto hoef je niet perse weg te doen als je een nieuwe koopt. Ik stel me voor dat parkeerplaatsen daardoor bezet blijven met de tweede, derde of vierde auto, hetgeen weer maatregelen van de overheid prikkelt. Betaald parkeren in de hele stad ipv alleen het centrum. Je zult een stroom nieuwe belastingen en boetes zien komen.

Het is veel simpeler om uit te gaan van belastingheffing op brandstof, zoals nu ook al het geval is. Wie meer rijdt, verbruikt meer en betaald meer belasting. Wie een zwaardere auto heeft idem dito. Het enige waarin dit systeem niet in voorziet is differentiatie naar fijnstofuitstoot. Maar het autopark verjongt toch vanzelf. Oude auto’s verdwijnen uit het straatbeeld omdat onderhoud gewoon te duur wordt. Daarnaast is de oldtimerregeling bevroren voor auto’s jonger dan bouwjaar 1986 hetgeen het rijden in een oude auto jonger dan 1986 onaantrekkelijk maakt. Maar aan beide kanten van deze streep zullen de oudjes verdwijnen.
@Nexxt: fijn stukje schrijf/leeswerk dude .. een pareltje ..
@Nexxt: goed gezien en verwoord,.. helemaal met je eens, en ook ik voorzie nog andere problemen, maar okay.. wie ben ik¿.
Ja gasten .. met z’n alle lopen klagen maar ondertussen wel stemmen op die prutsers daaro in Den Haag..

Gaat goed komen.. gewoon met z’n alle een week lag de auto laten staan en in het OV gaan zitten om naar je werk te gaan…

Dan zullen ze pas voelen wat de auto nou eigenlijk betekend voor Nederland.. dan wordt het onmogelijk om naar je werk te gaan.. treinen/trams/bussen overvol !!!
En hoe zit dat nou precies met de mensen die al BPM hebben betaald over hun auto? Moeten die nu dubbel gaan betalen?
Dit krijgen ze technisch niet voor elkaar, dus het gaat uiteindelijk niet door. Op zijn minst jaren vertraging.
George Orwell krijgt dus toch gelijk! ALS we dit toelaten dan is het hek van dam. Mensen zullen dit proberen te ontduiken. Dus nog meer maatregelen nog meer controle. ALS u graag wilt dat u dagelijks vanuit een centrale kamer gecontroleerd kan worden van waar u bent en gaat, dan geeft u toe aan een TOTALITAIR SYSTEEM. Het enigste wat dan nog ontbreekt is een DDR muur om ons land.
Jaap BMW650 RRSportV8
Ach, het is wachten tot het systeem is gehackt. Is bij de OV chipkaart ook al gelukt.
en ineens is het een voorrecht om Poolse stukadoor te zijn ..
niet investeren in een achterlijk systeem dmv belasting ..
en er geen last van ondervinden ..

win win .. leuk voor ze ..
Bob is maar weer eens blij dat ie 50 dollar per jaar betaald voor zijn Range Rovers in de VS. En de Nederlanders maar klagen over hoe slecht Amerika is.
Het wordt tijd voor een staking,

Zoiets als in het transport als eens is voorgekomen.
Ik zeg a.s maandag. 08.00 tot 08.30 stilstaan op de snelweg.
Als je auto 1op10 rijdt betaal je dus 0,30 per 10 km. meer.
Tel maar op bij de 1 liter benzineprijs.
De wegenbelasting ( voor een normale personenenauto 10 euro per maand) verdwijnt.
Kun je dus slechts per maand 300 km op rijden.
Kortom, als je afhankelijk bent van een 2-hands auto, word je wederom aan alle kanten gepakt.
Het is te hopen dat de electronica-hackers snel iets van zich laten horen!!
weer een van de velen daar in Den Haag die met alle geweld de geschiednisboeken in wil.
Waarschijnlijk worden we weer voor de zoveelste keer belaserd,alhoewel we dat al gewend zijn,we reageren er al nieteens meer op;totdat?
Regeren is toch moeilijker dan je denkt,kom nu eindelijk eens met iets wat de mensen begrijpen,aub,aub,etc.
ps.dat kastje in de auto vertrouw ik helemaal niet(weer zoiets)denk aan privacy,hebben we ook al geleerd in het verleden.
Dit is weer een ordinere belasting verhoging van dit kabinet wat overal een vinger in de pap wil hebben.

Bos is een glupert die zich totaal wereld vreemd is en allen aan geld verdienen denkt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).