Mitsubishi Evo IX door AMS Performance: 650 pk!

Auteur: , 34 Reacties

Het Amerikaanse AMS Performance houdt zich regelmatig bezig met het oppeppen van Mitsubishi Lancer Evootjes. Hun nieuwste creatie, een speciale Time Attack-versie gebaseerd op de Evo IX, noemen ze de "Blue Demon". Maar liefst 650 pk hoest dit gevaarte op uit zijn amper 2,3 liter grote blokje. Wat denk je, zouden er nog veel standaardonderdelen op zitten?

Eigenlijk lijkt niets onder de kap meer op hoe het uit de fabriek kwam. De 2.3RR-motor werd speciaal door AMS gebouwd, en ook het onderstel en de remmen bleven niet onaangetast. Time Attack-auto’s moeten wendbaar zijn, dus kreeg de Evo Brembo Monobloc GT remmen voor en achter, aangepaste vering en een stel 18×9,5″ velgen van Forgeline, compleet met Hankook Ventus-banden. Met een Voltex-kit werd het exterieur aerodynamisch opgewaardeerd, terwijl de deuren en spiegels werden vervangen door koolstofvezel exemplaren.

Tijd voor wat actiebeelden? Ons idee, maar doe de volgende keer die muziek wat zachter. (via zercustoms)



34 reacties

Bizar!!
En de voetgangersveiligheid??? :P
Ook met veel turbolag? Volgens een Top Gear filmpje bleek dat een grote minpunt te zijn van dit soort auto’s (kleine motor, veel pk’s)
@NiNja: mogelijk, standaard evo heeft enorme lag, maar na ecutek-kuurtje is dit grotendeels verholpen. Ook deze bruut zal weinig lag hebben mede door remappings software. Wat ik me eigenlijk afvraag waarom er door tunningsbedrijven als ams niet gewerkt wordt aan een biturbo-systeem, of nog beter downsizing door subaru of mitsubishi in combinatie met een extra turbo, dus biturbo engines
@dr No:

ja, de oudere exemplaren hebben idd behoorlijk lag, maar de evo x schijnt dat niet zo sterk te hebben. op een bepaalde manier ook wel jammer, want de kick van het rijden in zo’n auto is natuurlijk voor een gedeelte gewoon de turbo die er knoerthard in knalt!

Maar dit zal denk ik alleen maar meer lag hebben; meestal gebruiken ze voor dit soort projecten één héle grote turbo, het gevolg is veel lag, doe je met remappingssoftware niks meer aan..
@EJS: helemaal mee eens met je eerste gedeelte tekst, tweede gedeelte gedeeltelijk…. alles gaat en valt met het vakmanschap van de tunner… en natuurlijk de keuze van de turbo en settings. Ook hier,.. is veel mogelijk. Maar ik ben het wel met je eens.. grotere turbo’s geven meestal nog meer lag… helaas.
@dr No:

ik denk dat bij 650pk door één turbo zelfs vakmanschap je niet kan helpen om de turbolag beperkt te houden;) Als ze verstandig zijn geweest hangt er een twinturbo onder, dan kan het nog enigszins goed gaan;)
je hebt met deze auto op het circuit geen last van turbo lag als je een beetje kan rijden, houd de toeren boven de 4000 en alles komt goed. verder over het bi-turbo idee, je levert hiermee een hoop pk’s in alleen maar om wat koppel onderin te krijgen terwijl je die toch nooit [email protected] No:
@dr No:

Als je een turbolag hebt zit je in de verkeerde versnelling en hoor je niet in zo’n auto te rijden.
@NiNja: heb je wel is gehoord van anti lag systemen
@NiNja: dat van tg sloeg echt nergens op! wie gaat er nou optrekken vanaf de 5?
wat slecht dat die muziek er zo doorheen zit. Je wilt het geluid juist laten horen (tenzij ze er kutgeluid uit krijgen natuurlijk;-)).

als je een tafel wilt verkopen leg je er toch ook geen tafelkleed op?
Dat is hier weer http://www.tuningblog.nl zeker?
Downsizing :D
ziet er goed uit
veel te weide voorbumper. verders wel stoer
Beschonken Bestuurder
Ben het totaal eens met Ruben over de muziek
Hmm, Auto heeft een hoog nfs Shift gehalte, zowel binnen als buiten..
Voor 650pk uit een 2.3 motor moet je inderdaad wel 2 turbo’s (klein + groot) hebben, of 1 mega king-size turbo met bijbehorende mega-lag …

Jammer dat ie er zo afschuwelijk uitziet; dat blauw + carbon + zwart ziet er niet uit; als ze ‘m nou nog 1 leuk kleurtje gemaakt hadden of een minder lelijke functionele bodykit !

Vraag me af of de handling niet erg te lijden gehad heeft onder alle modificaties, uit het filmpje worden we niet veel wijzer.
Voor dit vermogen zal inderdaad waarschijnlijk 1 grote turbo gemonteerd zijn met bijbehorende lag. Op het circuit hoeft dit echter geen probleem te zijn als je de motor op toeren houdt. Openbare weg is een ander verhaal maar daar gaat het hier niet om.
”It’s like batman on a track-day.”
Zoiets volgens mij…
@JH: Nee, nooit.
Dit ding is snel. Time attack EVO’s halen een tijd van 55 seconden op Tsukuba, waar een GT-R en 911 Turbo er respectievelijk 59 en 61 seconden over doen.
Als hij er nou nog een beetje normaal uit had gezien… Deze auto zou 4000 pk moeten hebben om het belachelijke uiterlijk te compenseren. :roll:
Wilde net typen van Evolution schreef. Time Attack, jongens, hiermee wordt echt niet normaal gereden. Dit is klappen, klappen, klappen. Geeneens tijd voor turbo-lag.


@ JH: Zo te horen zit dat hier niet op.

@ Ninja: Anti-lag komt uit de rallysport. Stom genoeg mochten ze van de FIA nooit blow off’s gebruiken (het “pfiet” geluidje bij turbo’s), dus kwamen ze met anti-lag op de proppen. Wat ze doen is bij een gesloten gas toestand toch een beetje peut injecteren. Dit vliegt vrolijk brandend en ontploffend door je uitlaattraject, dat houdt je turbo op toeren totdat je weer op het gas klapt. Simpele oplossing met bruut geluid. De anti-lag zorgt voor het kenmerkende consistente geblaf en geknal bij rally-wagens die gas lossen.

Wel heel slecht voor je compressors natuurlijk, maar dat zal hun de reet roesten.
@bozewolf: Blow off valves (bov) zijn wel toegestaan mits ze niet atmospherisch ontladen worden. op evo’s zitten recirculated bov’s, die zijn wel toegestaan. bov’s zijn verder bedoeld om het gedeelte van de motor na de turbo (intercoolerbuizen + intercooler) te ontladen van turbodruk. gebeurt dit namelijk niet wanneer de gasklep dicht is, blaas je dit gedeelte van de motor op.
@Evolution:

Ik meende dat BOV’s niet waren toegestaan, circulerend dan wel atmosferisch, in de WRC regels, maar weet ik niet zeker hoor.

Het is inderdaad slecht voor je turbosysteem als je de backpressure niet oplost, maar de ALS zelf verneukt de hele bende tienmaal harder, dus ik snap niet waarom ze het erop zouden zetten, als het er al op zit. Voor de gasrespons hoef je ’t niet meer te doen.


Volgens mij zijn er tegenwoordig ook veel geavanceerdere ALS systemen die wat minder cru met het probleem opspringen dan de ouwe versies.
Nu ik verder denk, zou er niet een dump-valve op *moeten* zitten vanwege de ALS?

Als de ALS de turbo blijft laten draaien zal bij een CT toestand de druk hard toenemen. Dan blaas je de boel mssn echt op ipv wat flutter.
Maar de ALS is weer een closed circuit systeem.

gvd ik haat turbo’s. verwarrend leidingwerk altijd.
Ik heb op mijn volvo 440 turbo een Boostcontroller gestoken, nu ook een dual stage boostsysteem. Maw ik kan mijn extra vermogen aan en uit zetten.

Als ik de boostcontroller inschakel is mijn turbogat merkelijker kleiner. Dus er zijn wel manieren om een turbogat te verkleinen, softwarematig kan dit ook natuurlijk,ik geloof dat ik die hele uitleg op de site van Kempower heb gelezen. Of het allemaal goed is voor de turbo is wel de vraag natuurlijk.
@Volvo_440_turbo:

Boost control zou op zich niet nadelig moeten zijn voor de turbines. Volgens mij raffineert het het systeem wat meer, komt het de levensduur alleen maar ten goede (verschil in druk even niet meegerekend)
Wie AMS Performance een beetje kent weet dat ze zelfs Evo’s gemaakt hebben met meer dan 1000pk uit zulke motoren. Voor drag gebruik maar ook voor straat gebruik. check even youtube of hun site.
die verhalen van ALS en BOV klinken allemaal heel interresant kan iemand me een link geven waar ik daar allemaal meer over kan lezen want ik heb er geen vestand van

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).