De kogel is door de kerk en het nieuwe Big Brother boevensysteem gaat er komen. Maar hoeveel cent ga jij nou straks per kilometer betalen? Om dat te kunnen berekenen heeft de overheid samen met een aantal andere organisaties een *kuch* gemakkelijke website gemaakt waar je dat kan uitrekenen.
Via de website kilometerprijs.nl is er een ‘rekenhulp’ te vinden die jou en mij zouden moeten helpen om te bepalen wat we straks gaan betalen voor het bezig en gebruik van onze geliefde automobiel. Ook is er nog een PDFje met wat algemene vage informatie. Het komt er voornamelijk op neer dat het tarief afhankelijk is van zo’n 100.000 verschillende factoren. Er wordt namelijk niet alleen gelet op wat voor auto je rijdt (soort brandstof, CO2-uitstoot en gewicht), maar ook nog een wanneer je rijdt (spits of geen spits) en waar je rijdt (snelweg, geen snelweg etc). En daarnaast worden sommige snelwegen ook nog eens duurder dan andere snelwegen. Snap jij het nog?
Een nieuwe Golf diesel moet straks 6,6 cent per kilometer betalen, maar een 8 jaar oude Astra station diesel betaald bijvoorbeeld weer 7,4 cent. En een Peugeot 307 diesel van 4 jaar oud betaald slechts 5,8 cent. Het goedkoopst ben je uit met een auto die vergelijkbaar is met een Aygo. Dan betaal je slechts 1,4 cent per kilometer. Maar heb je toevallig een Toyota Land Cruiser 100 van 8 jaar oud voor de deur staan dan betaal je straks 36,1 cent per kilometer!!! Het moet niet gekker worden…
Wordt jij een beetje wijs uit de tarieven? En heb je al enig idee wat je vanaf 2012 moet gaan betalen? We horen het graag van je!
Berekenen doe je HIERRR!
230 reacties
En dat terwijl ik er financieel op vooruit ga met mijn 13.5k per jaar zint het me helemaal niets dat ik straks een registratiekastje in mijn auto heb. Ik geef het max een jaar, voor het voor snelheidscontrole, foutparkeren en uiteraard aanwezigheidscontrole gebruikt wordt. BAH!
Ze schaffen het systeem met de bonnen uit (dat je bepaald aantal moet halen pj) en dan flikken ze maar zoiets..
Wat ik me wel afvraag.. Hoe zit het met mensen die een oldtimer hebben?? Ik zie niks van oude auto’s… Betekent dat, dat ik gewoon kan doortuffen met me kevertje??
Zijn ze helemaal besodemieterd daar in dat mislukte ivoren torentje van die balk-ellende!!.. Eerst zeggen jah, het gaat 3.3 cent/km kosten…vervolgens in 2018 al 6.7 cent/km en dan komen ze nu met het verhaal dat die achterlijke km-heffing nog variabel zal zijn ook…. Hoe komen ze er in godsnaam toch bij. Je betaalt al accijns naar verbruik (meer brandstof = meer accijns) je betaal al meer voor een onzuinige wagen (stinkende CO2 geneuzel belasting, CO2 is goed…gaan je planten van groeien. Als ik namelijk bij een vriend kijk hoe dat die CO2 in zn groeihok bijspuit, dat gaat als een raketje, in de tuinbouw vinden ze het ook een prima stofje dus wat zeuren we)…T is toch ongelooflijk hier in nederland. Dan koop je voor een hele 100.000 gulden nu nog steeds maar een leuk aangeklede volvo s60 of kale s80(das eigenlijk best een leuke bak) terwijl je in duitsland voor dat geld een tt-rs hebt…snik snik… ik wil verhuizen…snik snik…
echt .. hoe groot is dat nederland nou ..
stelt toch geen aars voor ..
ga je toch niet zo moeilijk over doen ..
tieft gewoon 30 eurocent de liter op brandstof ..
en gebruik dat nou eens ECHT voor infra-structuur ..
Weg met je privacy !!!!!
..en dat moet meer in de media komen. Ze zeggen wel we doen niets met die info, maar ze kunnen wel zien wie eens een keer te hard rijdt, en die dat vaker doen is makkelijker een keer te volgen.
dit krijgt nog een hele lange/dikke staat. Vwb de privacy, staan er al processen in de startblokken
en old timers?
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/444230/2009/11/14/Belgie-wil-ook-kilometerheffing.dhtml
AB hoe staat het met de ip-adressen van alle bezoekers?
En hoe staat het met de privacy van de mensen die inloggen?
Ik heb zojuist mijn mobieltje in de prullenbak gegooid.
Uitschakelen dat internet!
Als je een privacy gevoelige mietje bent wel, ja…
Ook meteen weer mensen die over privacy gaan zeiken.
We moeten het maar eens zijn dat we het oneens zijn maar het kan mij nou echt NIKS schelen of ambtenaar B kan zien dat ik op tijdstip X op plaats Y was.
Als de regering jou echt wil volgen doen ze dat ook wel zonder kastje :P
En dan? Wat moeten ze dan met de gegevens dat jij om 11 uur bij de AH was?
Ik snap dat we het allemaal veel te goed en te makkelijk hebben tegenwoordig en dat we daarom maar spannende verhalen over aliens en enge conspirerende overheden moeten gaan verzinnen maar dit is toch echt te absurd voor woorden.
Een van onze grote helden, ene Michiel de Ruyter was een ordinaire zeerover, het wordt hoog tijd dat wij als ‘gezagstrouwe’ burgers zijn voorbeeld gaan volgen en terug gaan roven! Vive la revolution !
Ik ben gister naar Belgie geweest zag een Audi Q7 3.0TDI S-line 2008 voor maar 49000 euro in nederland ongeveer 66,000 euro
Het moet toch niet gekker worden!
Wat vinden jullie weggebruikers hier van dit domme rekeningrijden systeem?
Nu rij ik zo’n 40.000 km per jaar en mijn vrouw zo’n 15.000 km.
Wat denk je dat ik liever heb?
Met rekening rijden, en dan heb ik geen idee welk tarief ze hanteren, maar uitgaande van de eerder gestelde 3 cent zou dat 600 euro per jaar zijn. En beweer nu nog maar eens dat het niet duurder wordt!! Ronduit belachelijk en ik zou graag een gesprek met eurlings willen, want die site helpt me voor geen meter!
Beweert hij ook niet. Ennuh….in 2018 rij jij nog steeds met je ’92 Corsa?
we betalen toch onze benzine waar we ook belastngen op moeten betalen
Zijn onze inkomsten hetzelfde als pak ‘m beet 10 jaar geleden?
nee, dat weet ik ook wel, maar is het iemand ooit gelukt om de grootte van het ambtenarenapparaat te verkleinen? Weet je hoe het rijk bezuinigt? Dan snijden ze in het aantal onvervulde vacatures, op papier is dat bezuinigen maar in praktijk daalt het aantal ambtenaren niet. Overheidsdiensten zetten daarom uit voorzorg allerlei onzinnige vacatures uit, kunnen ze altijd (op papier) bezuinigen (is echt zo).
Dat het met wat minder ambtenaren ook kan, wil ik je zo geven.
Alleen is dat een hele andere discussie.
Door er van alles bij te halen die niet relevant zijn, hou je (je in het algemeen) de discussie niet zuiver. Dat is overigens niet alleen bij dit thema zo, maar bijna bij zowat alle maatschappelijke thema’s.
Dát is de reden dat we vaak alleen maar l*llen en niks bereiken.
@Willem vd Velde:
Er is nooit beweert dat het voor IEDEREEN geodkoper danwel hetzelfde blijft.
Maar goed, veel mensen die een lening zijn aangegaan om hun auto te bekostigen. Ooit er weleens bij stilgestaan dat je in die jaren ook je BPM zit af te betalen? Dat, plus rente…
dat begrijp ik wel, echter als de overheid met uitspraken als “de meeste mensen gaan minder betalen” komt, kun je dat op grond van andere ervaringen best een beetje wantrouwen, het gaat dan niet alleen om de kilometerheffing maar om de track record van de overheid als het gaat om lasten van burgers verlichten.
het ging er overigens niet om of de overheid wel/niet met minder ambtenaren toekan, het gaat er om dat de overheid slinkse methodes heeft om op papier te bezuinigen terwijl de kosten in werkelijkheid niet dalen en in veel gevallen gewoon stijgen.
Vraagtekens allicht, maar de wantrouwen die er nu is, is gewoon doorgeslagen.
De regering kan niet per inwoner doorrekenen wat het zal kosten. Ze kunnen hooguit, net als die pdf-jes, een indicatie geven. Alleen willen mensen dat niet begrijpen. Het MOET zo zijn anders liegen ze. En die redenering klopt ook niet natuurlijk.
doorgeslagen, misschien, maar je kunt je afvragen waarom. Als de overheid er eens wat aan deed om aantoonbaar beter de kosten te beheersen zouden ze misschien wat meer vertrouwen krijgen. Je kunt niet steeds opnieuw vertrouwen verwachten als het elke keer geschaad wordt.
Niemand is zonder fout. Ook de overheid niet. Wat de overheid tegen zich heeft, is dat elke fout breed uit gemeten wordt in de media. Niks mis mee, maar hierdoor krijg je wel beeldvorming. Zien wij of merken wij wanneer het goed gaat met projecten van de overheid? Nee. Dat is geen nieuws.
Daar ben ik het niet mee eens; we zien of merken het weldegelijk als de overheid iets goed doet. Als het rustiger op de weg wordt merk ik dat, als mijn stad er minder vuil uitziet merk ik dat, als ik minder belasting betaal merk ik dat, als ik me veiliger voel op straat merk ik dat. Als ik beter word geholpen met mijn belastingvragen merk ik dat. Het is allemaal niet zo heel moeilijk.
Het is te makkelijk om de schuld bij de media te leggen.
WW-premie is dat jaar afgeschaft. De BPM is dit jaar 40% en volgend jaar 35%. Als er hier in DH Koninginnenach of in Leiden Leids ontzet is geweest is de volgende dag de stad alweer schoon. Mijn huisvuil wordt elke week opgehaald. In al die jaren dat ik Nederland leef en woon ben ik niet één keer overvallen.
Het is inderdaad niet zo moeilijk. En ik leg de schuld niet ALLEEN bij de media. Voor beeldvorming heb je jezelf ook nog nodig.
ik ontken niet dat de overheid ook dingen goed doet, ik ontken alleen dat het niet opgemerkt zou worden. Daarnaast blijf ik wel bij mijn stelling dat de kosten voor het draaien van het overheidsapparaat niet omlaag gaan. Je kunt de rijksbegroting er overigens ook op naslaan.
Voor het andere blijf ik er bij dat er meer aan de hand is dan alleen beeldvorming, de aantallen en onvrede zijn simpelweg te groot geworden.
Wat schoonmaken betreft, ja na koninginnenach wordt het netjes opgeruimd maar mijn eigen straat wordt wel steeds vuiler (dat merk ik) en ik ben overigens niet te beroerd om zelf ook af en toe eens op te ruimen. Ik ben op straat een aantal keer bedreigd en aangevallen, dat merkte ik ook.
UWV heeft een reorganisatie doorgemaakt (of nog steeds weet het niet zeker). Het ging (of gaat) van 22000 naar iets van 13000 personeelsleden.
Tussen beeldvorming en onvrede is meestal een causaal verband. Het één sluit het ander in ieder geval niet uit.
anyway .. er komt geen kastje in mijn auto .. punt uit ..
.
Er kan met dit systeem zo leuk gefraudeert gaan worden.
OT: voor mij lijkt het redelijk kostenneutraal te zijn. Wel kan eea invloed hebben op de afschrijving van mijn auto, maar dat is altijd moeilijk in te schatten. Auto mode verandert nu eenmaal, zie SUV’s.
Thuis zouden we allemaal een slimme meter krijgen. Kan meneer de netbeheerder (en dus ook de overheid en iedere willekeurige hacker) zien wanneer je thuis bent. Op piekuren mooi de tarieven omhoog, meer in het laatje van de netbeheerder en overheid
Gaan we van huis, dan houdt de overheid mooi bij waar we eigenlijk zijn, hoe hard we rijden en wat ons verbruik is. Op zondag is het druk naar de Efteling? Mooi, heffing op de wegen naar de Efteling
Vingerafdruk in het paspoort, Elektronisch Patienten Dossier, Registratie van elk blauw plekje bij kinderen voor weet ik wel niet welke instantie. En wij, de burger, moeten maar vertrouwen dat zij, de overheid, “hun” gegevens goed beveiligen. Dezelfde overheid die flater na flater slaat bij uitkeringen (UWV) en belastingen (belastingdienst) en links en rechts maar USB stickjes uitdeelt (lees: vergeet).
Vroeger was ik ook niet zo van dat privacy geneuzel, maar het houdt gewoon ergens op. Den Haag hoeft niet alles van me te weten.
Wat dat betreft ben ik blij dat er partijen zijn die zich er wel druk om maken. Zo is de “slimme meter” voor elektra niet verplicht geworden en staat de vingerafdruk in je paspoort ook al onder druk. Een beetje tegengas houdt de overheid alleen maar scherp.
Als de auto’s zuiniger worden of alternatieve brandstoffen mist men de accijns. In die zin is het voor de overheid een perfect systeem, die kilometerprijs is steeds aan te passen. Vraag me af hoe ze dit systeem ooit waterdicht krijgen trouwens…kentekenplaten en GPS kastje van een Aygo op je auto en karren maar? Of elektronische manipulatie van het kastje.
we kunnen de amerikanen ook effe vragen of ze de gps even willen uitzetten.
De realiteit is dat mijn werk qua tijd niet flexibel is, net als zovele andere mensen. En openbaar vervoer is waar ik woon is ook geen optie. Kan me voorstellen dat ik daarin niet de enige ben…
Nederland heeft betere wegen nodig. Maar het bouwen van die wegen is 3x zo duur dan het zou moeten zijn omdat we met zijn allen wel zeggen dat we nieuwe wegen willen, maar liever niet zien dat ze gebouwd worden. Tenzij de overheid rigoreus de rechten van de mensen / belangenorganisaties (lang leve milieudefensie, gesponsord door de overheid en de nationale postcode loterij) inperkt en nieuwe infrastructuur doordrukt lossen we de problemen nooit op.
Leuk voorbeeld: Amsterdamse metro. Iedereen zegt dat OV te druk is en weg te vol. Maar als je de krant openslaat staat het vol van mensen die vinden dat de bouw stil gelegt moet worden.
Ik zou bijna zeggen op dit soort momenten dat ik blij ben dat ik niet meer in NL woon, maar hier in de UK is het bijna net zo erg aan het worden. Waar hier tot een paar jaar geleden de V6 en V8 nog goed verkocht werden is iedereen tegenwoordig ook aan de 4 cylinder diesel en / of prius…
Ik weet niet about you, maar ik ga echt niet voor m’n plezier in de file staan. En als je in de file staat verbruik je meer brandstof en betaal je dus meer accijns, kilometerheffing bestaat dus al, hebben we geen duur systeem voor nodig.
Wanneer ik de PDF bekijk zie ik dat ik per km 10,7 cent ga betalen. Tegen 2012 is mij Vitara 2.0 nl 6 jaar oud.
Dat is bij mij wisselend, maar ga er maar vanuit dat de Balkenede-norm ruim gehaald wordt. ;)
Das trouwens ook zo’n vreemde hier in Nederland…
@autoblogger
Dan hebben we het alleen maar over usernames…maar jullie kunnen ook ip-adressen zien.
Sexy, hè? ;)
Wat jij zegt komt hierop neer:
“De regels zeggen 90km/h maar ik reed 120 en als dalijk er een registratiesysteem komt krijg ik (terecht) een boete omdat ik me niet aan de regels houdt, EN DAT WIL IK NIET :'(“
Balki en zijn “vrienden” alvast bedankt
Heb een 3.0d. Kan je dus niet helpen.
@peter
Zeg ik dat ergens? Ik vind alleen dat we dat irrationele gekanker in dit land eindelijk eens een halt moeten toeroepen.
Als ik hoor dat men roept dat het land naar de kleute is, dan zou je toch nog maar eens keer goed moeten kijken.
Zulke uitspraken kunnen alleen volgevreten wezens roepen.
ik vind ook dat we op moeten houden met de onvrede die de afgelopen jaren is ontstaan af te doen als door de media opgeklopt gezeik van irrationelen. Ja, er is een hoop opgeklopt maar de getallen zijn nu zo groot dat er gewoon meer achter zit.
Dus we moeten gewoon niet zo zeiken en zeggen dat de overheid het fan-tas-tisch doet?
En dat we niet veel horen over projecten van de overheid die goed gaan… misschien komt dat wel omdat er niet veel goed nieuws te vertellen is? Of heb jij een voorbeeld van goed nieuws wat wij gemist hebben?
Voor mij is het zonneklaar dat de overheid een inherent onbetrouwbare instelling is (overigens mede na enkele ongelofelijke zakelijke ervaringen). Daarbij, alleen al het feit dat bij een regeringswissel compleet andere partijen over mijn gegevens kunnen beschikken en daarmee kunnen doen en laten wat zij willen geeft mij al een onprettig gevoel. En het ambtenarenapparaat, daar heb ik al HELEMAAL geen hoge pet van op… het waren ambtenaren die de Duitsers hielpen heel efficient van het Joodse “probleem” af te komen..
Kom je aan je 140 pk diesel, kan je lachen.
Maar ik zie et wel voor me hoor. De gemiddelde middelkasse rijder gaat er nu iets op achteruit. En er komt ongeveer even veel geld binnen bij de overheid.
Dus die middeklasse rijders gaan een zuinige auto halen, hybride of iets kleiners, om minder geld te betalen. Dat is denk ik een vrij grote groep, oa lease rijders, die behoorlijk KM maken.
Als er dan niets gebeurt komt er minder geld binnen bij de overheid, minder accijns en minder per KM, dat is een utopie en gaat niet gebeuren.
Wat er dan wel gaat gebeuren is dat die grote groep die kleiner en zuiniger is gaan rijden, weer meer moeten gaan betalen. ZOdat er niet minder geld binnen komt. Waar het dus op neerkomt is dat we met zn alle kleiner gaan rijden en nog meer belasting gaan betalen.
Kleine auto´s verbruiken minder en dat moet gecompenseert worden. Anders komt er minder geld binnen dat gaat iig niet gebeuren.
Daarom geeft ie nu al aan dat et 2018 duurder gaat worden, dat wordt zeker 2015 misschien wel eerder. Sowiezo 6 jaar lang dezelfde regels mbt auto gerelateerde belastingen, zijn ze gek geworden :) Probeer eerst maar eens de regels die in 2012 te komen, 2 jaar niet te veranderen. Dat zou al en prestatie zijn voor de overheid.
om Nederland rustig te maken dien je de bevolking te reduceren naar zo’n 6 miljoen. Dan zit je dus met 10 miljoen waar je vanaf moet.
Van Co2 is helemaal niet bewezen dat het schadelijk is danwel het zgn broeikas effect veroorzaakt.
Verder adem jij ook Co2 uit!
Wil je daadwerkelijk iets doen aan het broeikas effect dien je te kijken naar Halonen en Methanen.
Verder zijn we afhankelijk van de zon. Als de zon meer energie produceert merken we dat hier.
Het is overigens een feit dat er in Nederland in de middeleeuwen wijn werd geproduceerd.
Wil je iets doen voor de planeet is er een oplossing : maak geen kinderen.
Ze hebben vast weer geld nodig om als minuscuul landje weer overal mee in zee te gaan, zoals het het voeren van oorlog, het redden van de Borneo-aap en het drinken van champagne met Yes!- Obama en de grote jongens club.
Ohnee, het ging erom dat de lucht hier wat schoner moest worden want dit land staat over een paar jaar onder water door de stijgende zeespiegel.
Kortom, een zinkend schip wat bijna net zo hard ten onder gaat als de Titanic. Maakt niet uit, 2012 staat op de planning ;)
Wat dat privacy-beleid is eigelijk een storm in een glas water. Hoe gaan die ‘kastjes’ werken? Via GPS? of slaan zijn de gegevens op in eigen geheugen? Mocht het via GPS gaan hoevaak per tijdseenheid zullen deze dan een ‘update’ uitzenden? Wat betreft dat men dan altijd kan tracen waar je bent is eigenlijk onzin. Als men dit wil kan men gewoon je gsm tracen. Bovendien werkt in Japan een soort gelijk systeem (al is het daar vrijwillig, en krijgt men zo een voordeliger tarief) al jaren succes vol bezig. Ook in andere Aziatische landen werkt dit al jaren zo.
Maar ben toch benieuwd hoe ze de ‘overgang’ van BPM naar Kilometerheffing aan gaan pakken. Toch dikke plus voor eindelijk een minister die ziet dat de BPM de markt gewoon al jaren in een wurghouding heeft gehouden en er eindelijk wat aan wil doen! (afgezien van de manier waarop!)
Goed Camiel! Ik zou bijna CDA gaan stemmen. Nouja, toch maar niet… maartoch…
Mijn oldtimer Pontiac uit 1970 rijdt nog een diesel gek. :)
Nope. Ding zou me meer dan een ton kosten. Daar ligt voor mij de grens.
Een Pontiac met een Diesel? Haha! Hoor je ook niet vaak! Gaaf hoor! ;)
Hoeveel is de kilometerheffing voor een 6.1HEMI ? :D
Als dit allemaal doorgaat dan zit de BPM van toentertijd er niet meer op. Denk dat de prijs dan ver onder de ton zakt (met opties). Mij kan het dan ook niet gauw genoeg gebeuren. ;)
Maar goed, begreep dat voor rekeningrijden de locatie niet geregistreerd zal worden? Neem aan dat er iets wordt gedaan met categorieën toekennen aan wegen en dan op basis daarvan de prijs berekenen. Als het privacy verhaal klopt en de belofte wordt nagekomen dat de meeste mensen niet meer gaan betalen aan kosten, sta ik niet negatief tegenover het systeem. Hoe het ook uitpakt, heb gelukkig ook nog een paar klassiekers…
X5 4.8i High Executive met BPM en BTW: 116.515 euro
zonder BPM: ongeveer 79.000 euro
X5M met BPM: 151.000 euro zonder BPM 101.000 euro.
Ik zeg; laat maar komen. ;)
Dat in 2013 ik (liefhebber van de dikke bijna uitgestorven in die tijd V8) dat ik aan COtax 667×190=126730 euri moet bijbetalen voor bv een Camaro met 300gram uitstoot -110 vrijstelling = 190gram dus of zie ik iets over het hoofd?
Oftewel gaauuuww terug die BPM! :(
Je kan het natuurlijk ook gewoon schrijven zoals het is: “Heb je toevallig een Toyota Land Cruiser 100 van 8 jaar oud voor de deur staan dan betaal je straks 2 cent per kilometer meer dan dat het je nu kost.”
Klinkt toch heel anders!
Oftewel het heet gewoon geen BPM meer maar STZL = SlurpTaxZeLeeg.
Dat wordt na 2013 ook afgebouwd. Alle belastingen op auto’s worden in de km prijs berekend.
Ik denk ook dat je een rekenfout maakt. Er zijn namelijk drie schrijven die je eerst moet doorlopen voordat je bij de 667 euro uitkomt.
Dus eerst tot 180 gram uitrekenen dan tot 270 gram en vervolgens tot 300 gram uitrekenen.
Ik ga nog wel even rekenen dan.
Yup.
@Megakix
Of je neemt gewoon een anti-depressiva. ;)
Maar wordt DIESEL dan niet populair ??
Nee het is nú juist andersom.
wat het voor jullie persoontje kost ..
maar de belastingbetaler moet wel het hele systeem gaan betalen waarvan niemand weet wat dat gaat kosten ..
maar waarschijnlijk meer dan heel nederland 7X asfalteren ..
Ps: er worden weer over nieuwe belastingen nagedacht, omdat de provincieen, nu veel inkomen mislopen.. de wegenbelasting wordt niet meer aan hun betaald… Maw, goedkoper wordt het onderaan de streep nooit.
–
En waarschijnlijk worden de eigenaren van parkeerplekken opeens met één of ander forfait aangeslagen bovenop de onroerend-goed-belasting omdat ze opeens ‘onevenredig veel voordeel’ hebben van hun zelf aangekochte parkeerplek.
–
Nee, zoals een wijs man ooit schreef: Volgens mij moet de dag dat de belastingdruk in dit land omlaag gaat nog aanbreken en ik denk niet dat de automobilist die eer als eerste ten deel gaat vallen.
Maar je quote, klopt helemaal… De teruggave voor de automobilist staat volgens mij tussen “rook vergunningen voor kroegen” en “uitbreiding Schiphol voor ruimte vaart” Dus prioriteit……. praktisch 0..
Jeetje, zelfs een geintje is je teveel?
Ik ben volgens mij hier bijna de enige die niet achter de hysterische meute aan hobbelt. Ik ben dan ook een man met een eigen mening…
Een tweedehands kar. Dus geen afschrijving van een zgn nieuwe auto zoals in de pdf. Verder gewoon een dikke diesel. En ik rij meer dan 50000km per jaar.
Wordt slikken.
Wat ik me afvraag is: hoe zit het als je in het schitterende Belgie woont. Krijg je dan ook een heffing op een of andere manier?
Conclusie: dit is dus niet gekoppeld aan file
Conclusie 2: het zal dus niets oplossen qua file
Conclusie 3: ik zou 75 Eu p/m!!! meer gaan betalen. Tenzij ik een nieuwere auto zou hebben, tssss…. (geld klopperij)
Knotsgek natuurlijk, maar ik rij gelukkig niet teveel kilometers. Schatting = €60 meer per kwartaal.
Dan reken ik natuurlijk de nieuw in te voeren provinciebelastingen niet mee ;)
Het mooiste van allemaal: ik rij totaal geen spits, dus ik ben het probleem niet eens (afgezien van die CO2 hype terwijl we zinloos zand scheppen in Afghanistan en mijn bananen nog steeds van 9.000km verderop komen).
Je moet eens weten…mijn dochter trok net aan mijn vinger, liet ik een scheet, zij lachen. Vanavond trekt mijn vrouw weer aan mijn andere vinger, dan ga ik weer lachen…
We zitten allemaal met vragen, en de rekensommetjes die ik tot nu toe heb gemaakt komen er allemaal op neer dat we MEER betalen.
Dat is dan voor mensen die in oudere, niet belastingvrije auto’s rijden, en niet zoveel last van BPM ed. hebben.
Oftewel: klinkklare onzin dit systeem. Het lijkt erop dat Nederland de auto wilt verbieden of zo.. Zo komt het wel bij mij over in ieder geval..
Plus dat de komende jaren de houderschapsbelasting hoger gaat worden….
Hee Camiel, hier een pakket van eisen en voorwaarden voor rekeningrijden!
– Garantie van behoud dan wel verlaging van de belastingdruk voor alle automobilisten tezamen
– Garantie (ook bij komende kabinetten) dat alle heffingen ten goede komen aan infrastructuur voor de automobilist en het bevorderen van het OV als werkelijk serieus alternatief voor de auto (flexibiliteit, snelheid, deur-deur, privacy, etc).
– Garantie (ook bij komende kabinetten) dat de overheid de kosten niet verder verhoogt dan de inflatie
– Geen verborgen heffingen via andere wegen zoals provinciale opcenten compensatie
– Geen toeslagen als mensen files willen vermijden en daardoor andere (langere) routes moeten kiezen
– Vereenvoudiging van alle diverse heffingen tot 1 heffing voor maximale transparantie en lage overheadkosten: alle heffingen verzamelen in 1 transparant rekeningrijden model, alle andere heffingen zoals accijnzen, geen BTW, geen BPM, CO2 toeslagen, verzekeringstoeslagen, etcetera komen te vervallen.
– Garantie dat de BPM-verlaging dusdanig gefaseerd wordt ingevoerd dat automobilisten met huidige auto’s geen enorme strop hebben bij de verkoop van hun wagen.
Politieke sturing
– Forse kortingen bij veilige (NCAP4 & NCAP5) auto’s, toeslagen bij onveilige auto’s
– Forse kortingen bij milieuvriendelijker auto’s (waarbij niet alleen uitstoot maar ook fabricage, transport, levensduur, recycling en compensatie worden meegerekend)
Privacy
– Garantie dat de privacy volledig gewaarborgd blijft (ook bij komende kabinetten): de automobilist is eigenaar van zijn data, niemand anders.
– Alle data wordt gegarandeerd direct vernietigd op aanduiding van de automobilist: ook backups, en test data. Alle tijdelijke data en data die bewaard moet worden, wordt veilig opgeslagen bij een neutrale trusted third party: niet bij de overheid!
– Garantie dat de automobilist ten alle tijden zijn eigen data realtime mag inzien t.b.v. eigen administratie.
– Garantie (ook voor de toekomst) dat verzoeken van derden voor inzage in de data worden geweigerd (denk aan KLPD, Justitie, Belastingdienst, opsporingsdiensten) tenzij de automobilist zelf, of een bevoegd rechter hier toestemming voor geeft, en in dit geval alleen op basis van gegronde aannames van fraude of gevaar voor de staat.
– Garantie dat de privacy en security volledig gewaarborgd is en blijft: gegevens mogen nooit op straat komen te liggen.
Systeem
– Het systeem dient binnen de afgesproken planning en kosten te worden gerealiseerd: stakeholders verbinden hun (politieke danwel commissionaire danwel zakelijke) lot aan het slagen.
– Garantie dat de operationele kosten van het systeem niet meer dan 5% bedragen (transparant, geen verborgen kosten wegmoffelen via andere wegen).
Voordelen voor de automobilist
Naast transparantie, administratie en korting op goed gedrag zijn er meerdere voordelen te behalen. Door iets terug te geven wordt de acceptatie bevorderd:
– Flexibiliteit t.a.v. snelheid: de harde limieten op snelwegen kunnen worden losgelaten. Als de veiligheid en milieunormen het toestaan, moet er ook sneller doorgereden kunnen worden, ter bevordering van de doorstroming: dus vermindering van de files, dus minder opstoppingen, dus beter voor de economie, dus minder zinloos brandstof gebruik, dus minder uitstoot.
Dus, als ik het wel heb, wordt een nieuwe BMW 650i HE 8000 euro goedkoper, en een RRsport V8 54.000(!!!) duurder door het vervangen van de BPM door CO2 toeslag.
Oftewel: Eurlings liegt. Je betaalt 2x voor de CO2: eenmalig bij aanschaf, en ook nog eens per kilometer.
Btw: Ik vind 3 DT fouten in het artikel :| shame..
Alleen wat normale financiele en privacy garanties ;-)
Kijk voor de grap eens dat de Maybach 62 Zeppelin een TON goedkoper word….
Dus mensen met veel geld kunnen goedkoper aan een grote auto komen….
De kilometerheffing werkt middels gps. Mijn navi kan ik zo instellen dat hij een pieptoon geeft, wanneer ik harder dan toegestaan rijdt. Dan kan het Km-heffingsysteem ook worden ingesteld om een bekeuring aan te maken, wanneer ik over de snelheid heen ga. Dan kan het boetebedrag mooi bij mijn maandelijkste afrekening worden opgeteld. Via automatische incasso (wat we allemaal moeten toestaan, want dat is goedkoper dan acceptgiro’s) kan dan het bedrag automatisch van mijn rekening worden afgeschreven. Aan mensen die zeggen dat ik overdrijf: laten we het er over een paar jaar nog maar eens over hebben. Internet en telefoonproviders zijn wettelijk verplicht om gegevens aan politie en justitie te verstrekken, maar deze gegevens zouden niet worden gebruikt om verkeersovertreders of leaserijders te controleren. Ik geloof er niks van.
– afschrijving en rente: beetje vreemd dat de afschrijving anders zou zijn bij een ander belastingstelsel
– waarom tellen ze bpm en mrb bij elkaar op? Om de boel niet inzichtelijk te maken denk ik…
– Hoe kan het zijn dat VASTE belastingen zoals BPM en MRB een verschillende waarde hebben voor auto’s die een andere hoeveelheid km’s maken?
– Ik zie nergens echt significante verschillen, zelfs niet bij een MB S-klasse. Waarom denkt men dan dat dit zal helpen files op te lossen?
Daarnaast wordt de CO2 toeslag niet meegeteld. Ze zeggen leuk dat de BPM wordt afgeschaft, maar als je alleen de naam veranderd, koop ik daar helemaal niets voor.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/444230/2009/11/14/Belgie-wil-ook-kilometerheffing.dhtml
Ja, de gemeenten zullen heus wel een nieuwe belasting introduceren danwel een belasting verhogen aangezien ze geen inkomsten meer ontvangen vanuit de wegenbelasting.
Maar zeg nou eerlijk, als we het over melkkoe hebben, dan is de wegenbelasting toch wel de definitie daarvan?
Nederland staat op de 7e plek van meest welvarende landen. Ruim voor België, Duitsland, Spanje, Engeland, Italië, nooem maar op.
Miljarden mensen dromen van een leven als wij Nederlanders…
Vergeet niet: we zijn de afgelopen jaren getegen op de lijst. Onze top-regering is hier mede verantwoordelijk voor!!!
En wat doen wij?
Zeiken!
Heb net de reacties gelezen, die tonen weer aan wat een stom volk we eigenlijk zij. Ik schaam me dan ook niet voor een regeling als de kilometerheffing, ik schaam me KAPOT voor onze zeik-cultuur, ondanks dat we het beter hebben dan 99,9% van de rest van de wereld…
Amen
Even off-topic: Als je zeikt op de Nederlandse zeik-cultuur dan ben jij ook aan het zeiken… Stoppen dus! :D
Maar zonder gekkigheid, is snap wat je bedoeld. Vooral als je in een derdewereld land bent geweest waar de mensen niet eens zeuren… Dan kijk je wel anders tegen Nederland aan.
;)
Vanaf dat moment zal je co2 uitstoot beprijst worden in je kilometerprijs, evenals dat je benzine gas of diesel rijdt,
@Svenska, wat mooi is moet mooi blijven
Yep. Maar dan heb ik er wel zelf invloed op. Dit i.t.t. nu waar ik ff op voorhand bijv. 20.000 euro handje contantje mag aftikken.
@Sacha
Of het wordt goedkoper. Maar zoals ik al hierboven stelde; geef mij maar zelf de verantwoordelijkheid of ik wil betalen of niet.
maar goed weet niet hoe ze dit willen checken maar een kastje gaat het niet worden in mijn auto die zal ik dan toch persoonlijk onschadelijk maken. Want het zal dan nog maar even duren en je kan niet meer te hard rijden en als ik nou ergens constant in ben is het wel te hard rijden.
ps. succes met het bedenken van een sluitend systeem maar ik doe niet mee
Op het moment dat de kilometerheffing ingevoerd wordt en de BPM afgeschaft schrijf je het hele bedrag van de rest BPM op je auto in één keer af.
Iedereen kan dan namelijk een auto importen zonder BPM te betalen. Als de nederlandse prijzen dan niet zakken tot bijv. het duitse niveau gaat iedereen daar wel een auto halen. Je auto wordt straks eigenlijk gewoon van de ene dag op de andere een heel stuk minder waard.
dan krijg jij snel mannen over de vloer die vragen om het apparaatje eens te bezichtigen. Er worden namelijk camera’s geplaatst die de nummerplaat lezen en checken of ook het gps systeem van de voorbij rijdende auto aan staat… Jaajaa heel leuk allemaal.. Alleen nog zorgen voor andere nummerplaten dus:)
1 voordeel heeft dit systeem wel. Mensen met veel auto’s betalen minder:) zij betalen enkel als ze met 1 van de wagens rijden t.o.v. anders als ze voor elke wagen wegenbelastingen moesten betalen:) lijkt dus nog niet zo heel slecht..
Het tarief zal allemaal wel. maar ik rijdt in verschillende auto´s waarvan 1 uit 1968. moet ik die nu gaan aanbieden voor een electronisch registratiekastje?
kan ik de gegevens vergelijken met die van mijn gps in de auto?
ik heb er veel moeite mee dat de overheid een apparaat in MIJN auto plaatst. krijg ik binnenkort ook een nieuwe radio van ze?
wat wel grappig is. iedereen heeft jarenlang lopen piepen voor transparante betaalmodellen op vanalles (zie telefonie, betalen per seconde)
maar wil vervolgens wel bundels hebben om vooruit te betalen….
dat gebeurt nu ook met de kilometer.. liever iedere maand hetzelfde betalen (misschien zelfs meer) dan variabel en de kosten zelf in de hand hebben.
nogmaals, het tarief zal niet absurd zijn, dan gaat de overheid failliet en kan eurlings zijn fantastische snelwegen niet meer plannen, maar die kast, kan echt niet, verzin maar wat anders (cameraregistratie, periodieke kilometerregistratie)
Mensen die daarvan dromen moeten dan ook maar eens aan de slag he.
Wie hard werkt mag dan toch wel genieten.
Mag ik even KEIHARD lachen om die onzin?
Wij WETEN niet eens wat hard werken is man. Er zijn meer landen waar ze het dubbele werken per dag dan dat er landen zijn waar ze minder werken per week dan in NL. Wake up dude!
Jij bent echt zo’n azijnpisser.
Nederlanders werken het hardst ter wereld voor die 7e plaats meest welvarende landen?!
Lul niet!
Nederlanders hebben meer vakantie dan Duitsers, en zeker dan Amerikanen. Om nog maar niet te spreken van mensen in Indonesië die dagen van 15 uur draaien voor nog geen 50 euro in de maand. Waar haal jij het lef vandaan om te zeggen dat Nederlanders het hardst ter wereld werken.
Dat Duitsers minder vakantiedagen hebben klopt niet helemaal he?
http://www.mercer.nl/summary.htm?siteLanguage=1003&idContent=1360840
Of als je de feestdagen alleen al even naast elkaar wilt leggen:
http://www.systemplus.be/_sana_/Fhandler/downloadfile.ashx?fileID=ea908825-f559-4c10-a627-edcced19cde6&ei=dqkCS_CzCpHs-Ab97fgH&usg=AFQjCNH-aGbcRmavd8t9I1IWiBAlsh9rvg&sig2=4OUMF8lXD2VLSIoBtWzAbQ
Voolgende keer even iets meer onderzoek plegen he? ;-)
citaat website kilometerprijs.nl:” Wel wordt ter compensatie voor de lagere accijns op diesel en LPG, een toeslag op het basistarief berekend.”,
stel je voor dat mensen op een schonere efficiëntere brandstof rijden. wat zijn we toch een sociaal landje….
er staat alleen dat je een oproep krijgt waarna je naar een apk station kan om de boel aan te schaffen….
ik zie wel wat proef procesjes in de lucht hangen.
ik zie dit systeem ook niet zo werken met al het buitenlands verkeer hier? lijkt me lucratief om een poolse bak te kopen van zo´n bouwvakker hier en daar vrolijk op door te karren…
brandstof mag ook wel omlaag dan toch? ik betaal al voor mij verbruik per kilometer, en dan mag ik nog eens mijn verbruik per kilometer gaan betalen.. dat doe ik toch al via mijn kastje? kan die accijns ook pleite..
ik hou niet van zeiken, maar deze regeling zou ook met wat meer doordachtheid ingezet kunnen worden en zo op meer sympathie kunnen rekenen.
de overheid zou met zijn regelingen eens wat aan reputatie management moeten doen alvorens ze in te voeren.
Check dit maar eens vrind: http://www.grenzeloos.org/artikel/viewartikel.php/id/668.html
Ja echt: ‘Nederlanders werken het minste aantal uren van alle Europeanen’ en ‘de arbeidsproductiviteit is het laagst’.
En dan nog zo zeiken!!
Dat is nou EXACT wat ik bedoel…
Het meest luie volk op aarde, toch enorm veel welvaart, en maar zeiken!!
En maar zeiken!
Maar de productiviteit is hoog omdat NL, heel veel part timers kent, nergens ter wereld, wordt er zoveel part time gewerkt als in NL. maar ben het met je eens, dat Nederlanders niet hard werken.. :D En dat ze veel zeuren, inclusief ik.. :D
Niettemin een goed leven, hoor ;)
De auto’s van vóór 1987 doen niet mee met de kilometerheffing, net als motors. Kortom, je weet wat je aan moet schaffen voor die tijd.
Balkenende en zijn vriendjes maken alles kapot in dit land.
roept ie nu heel stoer 8)
De hoeveelheid auto’s die ik heb maakt dan ook niet zoveel meer uit!
Kan ik eindelijk mijn verlanglijstje eens gaan verwezenlijken!
En oja, het zou ook nog eens beter voor het milieu zijn.:/
Je kan het kastje als schending van de privacy gaan zien, maar wie heeft geen gsm op zak?? Privacykwesties zijn ook voor een groot deel afhankelijk van wie de gegevens allemaal onder ogen krijgt, wat er mee gedaan wordt,.. En ik heb zo’n vermoeden dat de overheid niet echt geïnteresseerd is in de gegevens van 1 bepaalde persoon, of je zou iets hebben gedaan wat wantrouwen opwekt.
Voorts kan zo’n kastje als het wat goed(lees: niet eenvoudig te verwijderen/ stuk te maken) gemaakt wordt ook nog een handig systeem worden in de strijd tegen autodiefstal.
Idd. heeft bijna iedereen een gsm op zak. Maar die gsm zal er niet voor zorgen dat jou een bekeuring aangenaaid wordt, omdat jij even het gaspedaal indrukt om een 1000 jarige rijdend obstakel in te halen…
Door het wegvallen van BPM wordt de nettoprijs zo laag dat de autobranche deze opschroeft.
De provincie naait u met een nieuwe belasting.
Het systeem wordt gehacked zodat het dievengilde precies weet wie er niet thuis is.
De kosten van het systeem vallen hoger uit, de helft van de tijd werkt het niet en de facturen gaan niet kloppen. Zakelijke kosten worden doorbelast naar de consument. IEDEREEN gaat meer betalen!!
@ Barracuda: En waar wil je heen dan? Tip: als je weinig belasting wilt betalen is Irak een fijne plek voor je, of Afghanistan, of Zimbabwe…
Andorra, Cyprus, Zwitserland, Isle of Man, Jersey, Guernsey, Singapore en in Italië betaal je aan anderen dan aan de belasting ;)
GPS is zo instabiel. Een beetje aluminium folie lekker op het kastje en het bereik is gewoon 0,0. Hoe gaan ze het uitlezen? Via GSM is veel te duur en te grote belasting op het netwerk… en wat als GSM uitgefaseerd gaat worden… weer nieuwe kastjes? Of wordt het bij de APK uitgelezen?
Wat als mensen gaan aangeven dat de stand niet klopt? Wie gaat dat controleren? Nee ik geloof niet in kastjes in de auto… veel te onbetrouwbaar. Ik denk meer aan het systeem met camera’s boven de wegen… maar dat betekent dat je niet elke kilometer kan registeren, maar alleen kms over hoofdwegen.
En wat gaat het voor de bijtelling betekenen? Geen BPM betekent dat de nieuwwaarde zo’n 1/3e lager is… dus gaat iedereen 1/3e minder bijtelling betalen. Ze zullen het percentage wel omhoog gooien, maar dat is weer niet eerlijk voor mensen met een 10 jaar oude auto… die betalen dan helemaal belachelijk veel. Wat is er uberhaupt bekend over BPM afbouw icm bijtelling??
En gaan werkgevers verwachten dat je ineens buiten de spits gaat rijden? Dat gaat voor arbeidsconflicten zorgen… Of werknemers die zijn eigen vervoerskosten betalen die dan min of meer gaan eisen dat ze buiten de spits willen aankomen. Dat maakt het systeem nog eens vrij oneerlijk ook. Alsof mensen graag in de file staan.
Deze grove veranderingen zullen het hele systeem frusteren. Veel te ingewikkeld, veel te lastig te onderhouden, enorme administratieve lasten en te oneerlijk.
Ik geloof er niet in. MRB en BPM nog langzamer afbouwen en accijnzen in verhouding langzaam opvoeren is in principe de enige goede maatregel… maar dan zou Europa gewoon moeten meewerken zodat over de grens tanken ook niet echt zinvol is (verschillen houd je toch wel).
KM beprijzen gaat ervoor zorgen dat er wellicht voor zorgen dat er minder gereden wordt… maar ze zeggen wel dat de totale heffing gelijk blijft. Dan is het toch impliciet een verhoging van de belasting…
Al die autobelastingen zijn echt doorgedraaid. Een schijntje van de totale inkomsten gaan terug naar de automobilist, milieu of evt. ov… het meeste wordt gebruikt voor algemene lasten. Algemene lasten, die dus ten gunste van IEDEREEN zijn, zou dus ook door IEDEREEN (of in ieder geval de werkende Nederlander) moeten worden betaald. Dus de inkomsten belasting met een paar procenten omhoog en de auto belasting omlaag en de inkomsten ook gebruiken waarvoor ze worden geïnd. Niet ik nou perse minder wil betalen om te rijden, maar ik vind het te krom dat iemand die niet auto rijdt op de verkeerde manier profiteert van iemand die wel auto rijdt (door dus minder inkomsten belasting te betalen).
ik moet elke dag 50 kilometer rijden om naar mijn werk te rijden in de ochtend spits en terug in de avond spits kan geen andere werktijden krijgen dus dat houd in dat ik gemiddeld rond de 400 euro meer kwijt ben per maand ,
met het openbaar vervoer is geen optie ,en wat denk je van je sociaale leven je gaat nu niet meer even gezellig een bakie ergens doen in de avond uren of zomaar een dagje weg
dit betekend voor veel mensen dat ze na het werk niet meer
even lekker weg kunnen gaan want anders heb je een probleem met je finaceele plaatje ‘,ik vind het echt een verschrikkelijk plan wie bedenk er nou zo iets
Kortom: nog meer goed nieuws! en weer de helft van de reacties in de prullebak…
Wat mij tegenstaat in het systeem, is dat het erop lijkt dat CO2 uitstoot tegen zeer hoge en ook buitenproportioneel sterk stijgende tarieven belast wordt. Oftewel, het gebruikelijke nivellering gedoe.
“Nummer 7 op de lijst van meest welvarende landen, te lui om te werken, en maar zeiken”
Blijkbaar werkt dat, niets aan veranderen dus. ;o)
Ik denk dat dat inderdaad de oorspronkelijke betekenis is, totdat iemand het verbasterde tot “winning”.
Nederland word met die kasjes een grtoe traject controle.
WTF ik volgens mij kan ik niet eens meer auto rijden als ik 18 ben zo duur is auto rijden dan lol. ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!
Zo had ik het nog niet gezien!
Dan vind ik wel dat we af en toe toch een beetje om onszelf moeten lachen, en niet vergeten tussen het zeiken door af en toe te genieten van wat we hebben…
Maar ik ben het volledig eens met je tekst. we kunnen ons het permitteren om te zeuren over de km heffing. Dan kunnen we ook eens inderdaad genieten, wat we hebben. En dat is een hoop!
Daarnaast moeten provincies zelf maar nieuwe belastingen heffen om het gemis te compenseren. En die lul van een Bos durft dan nog met droge ogen te beweren dat “iedereen erop vooruit gaat”. Ja, m’n ZOLEN!
Ja ik ben bijzonder ongenuanceerd vandaag….. nou en? :evil:
In dat geval heb je gelijk…
Hoe kun je cijfers flatteren. Als je zo reclame zou maken voor je producten, dan zou je een boete krijgen van de reclame code commissie, voor MISLEIDING!!!
@Svenska_Aeroplan_AB:
Tweeledig:
1) Ja de rest van Europa kijkt toe hoe de Nederlandse burger wordt uitgekleed door dat stelletje socialisten.
2) Jaloeziepolitiek is de zon niet in het water zien schijnen oftewel “het interesseert me niet hoe hard iemand voor zijn luxe heeft moeten werken, ik heb het niet dus hij mag het ook niet hebben en hij moet het aan mij geven zodat ik zijn luxe/geld/wat dan ook naar mijn inzicht kan uitgeven”.
Flikker lekker op met die zogenaamde sociale structuur van de sociaal democraten (contradictio in terminis).
Een sociale structuur die alleen van de hardwerkende mens alles afpakt aen het aan de zogenaamd minder bedeelden geeft, zonder de laatstgenoemde verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun eigen daden is niet sociaal, dat is anti-sociaal.
Ik werk met de tering om een enigszins aangenaam leven te hebben en betaal al meer dan 50% belasting.
Die gasten met hun jaloeziepolitiek willen mijn vrijheid inperken door mij te dwingen in auto’s te rijden die zij voorschrijven door het rijden zo duur te maken dat zelfs de bestverdienende loonslaafzich geen leuke auto meer kan verooloven. Uiteraard moet je ook zo min mogelijk kilometers rijden , omdat het zogenaamd goed is voor het milieu, de filebestrijding, het aantal verkeersdoden, misdaadbestrijding, algemene publieke veiligheid en wat al niet meer. Ze zoeken redenen om de hardwerkende burger nog meer geld uit zijn zak te kloppen. Symboolpolitiek is het.
Ik ben woest om dit soort nonsens. Hier in Nederland is het met belastingen nooit dat je als burger erop vooruitgaat. De enige die erop vooruitgaat is het ministerie van Financiën die het geld lachend voor Vadertje Staat ophaalt. en Vadertje Staat wordt nu door een stelletje vooruitschuivende, hete kastanjes in het vuur latende, ruziënde, holle coalitie, die
o-zo-bang-is-om-uit-het-zadel-te worden-gewipt.
Het wordt tijd voor een club die het anders doet.
Ik heb het niet helemaal meer gevolgd, maar kunnen we nog protesteren?
En hoe?
Wat gaat het de maatschappij kosten als de mensen de auto`s meer laten staan?
– Pomphouders..minder omzet
– Horeca..mensen gaan er minder op uit dus minder consumptie
– Pretparken
– Winkels algemeen ( koopzondagen e.d. )
– Vakanties
– Verenigingsleven / Hobby`s / Sport
– en wat ik meer vergeten ben wat afhankelijk is van rijdend Nederland
Maw..er zullen ontslagen vallen..en dit is niet goed voor de economie. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die niet in de stad wonen en dus afhankelijk zijn van een auto.
Plus ik vraag me af ( als ik de site van VWS lees ) dat het GPS apparaat begint te werken zodra je de motor start…hoe gaan ze dat aansluiten op m`n Classic Mini ( van na 1987 trouwens ) met een 1000cc carb motor? maw ik heb geen motormanagement systeem, alles is mechanisch.
Greetz,
Moi
Verder ben ik het politiek met je eens. Het wordt tijd dat er een vlaktaks komt!! Maar dit staat los van de km-heffing.
Het belangrijkste van belasting betalen is de balans: wat krijg je ervoor terug? In landen als Zweden en Noorwegen is de belasting verreweg het hoogst, maar: de meeste welvaart, koopkracht etc. Als je geen belasting wil betalen kan ik Ethiopie aanraden… Nog lekker weer ook!
;)
Het kan zijn dat ik mijn betoog niet geheel correct heb weergegeven. Het is lastig om alles dat door je hoofd speelt goed te verwoorden, QED. Daarentegen: even lekker fulmineren mag ook, vind ik.
Ten aanzien van de gereden kilometer: klopt helemaal, MAAR: een nieuwe auto (<3jr) betaalt minder dan een oudere auto. Oneerlijk! Los van de provinciale belasting die er ook nog eens bijkomt.
Gaat het geld echt naar de wegen zoals in het alom geprezen Noorwegen en Zweden? Als je dat gelooft, dan vind ik dat aardig naïef.
Helemaal eens met je opmerking over de vlaktaks, wat voor de linkervleugel in onze samenleving nog steeds een (onterecht) taboe is.
Belasting betalen doe ik graag, maar dan wel aan een kleine slagvaardige overheid die mij mijn verantwoordelijkheden laat nemen en achter mijn voordeur vandaan blijft.
Als afsluiter: waarom gaan mensen altijd roepen dat je naar een ander land moet als het je hier niet bevalt? Ik ben een Nederlander die zijn land wil verbeteren en daarbij horen ook opmerkingen over idiote belastingmaatregelen.
Uiteraard plaats ik ze niet alleen hier op ons blog, maar stel ik ook Tweedekamerleden in kennis van mijn onvrede. Zonder onze opmerkingen/vragen kunnen zij het volk niet goed vertegenwoordigen. Dat is meteen een oproep aan iedereen hier: laat de Kamerleden weten wat de vindt, er wordt echt naar geluisterd.
Per saldo wordt dan BPM afschrijving, kilometer heffing. Alleen loopt die kilometerheffing door, als de auto allang afgeschreven is, onder het motto: nog steeds betalen per kilometer, meer als CO2 uitstoot hoog is.
Er komt ook nog een spitsheffing.
Op zich vind ik het idee van betalen afhankelijk van kilometers, tijdstip en uitstoot best redelijk. Maar het kost een godsvermogen, om het via de voorgestelde methode in te voeren.
Wat strategisch geplaatste kentekenscanners voor de spitsheffing bereikt, in combinatie met accijnzen, toch precies hetzelfde?
Hier is de correcte!
http://www.systemplus.be/_sana_/handlers/downloadfile.ashx?fileID=Dea908825-f559-4c10-a627-edcced19cde6&ei=dqkCS_CzCpHs-Ab97fgH&usg=AFQjCNH-aGbcRmavd8t9I1IWiBAlsh9rvg&sig2=4OUMF8lXD2VLSIoBtWzAbQ
Blogteam: kunnen jullie het editten van je eerder geposte mail mogelijk maken? TIA!
de mensen met een laag salaris zijn genoodzaakt na hun werk elke avond achter de geraniums te gaan zitten ,
en oldtimers worden wel erg interesant,
dat is goed voor het milieu!
wat een kutland leven we in ……..
whats next, na 12 uur mag je de straat niet meer op?
greetz ray .
Dus jij vindt dit een eerlijk systeem waarin:
1. werkenden t.o.v. niet werkende per saldo meer gaan betalen omdat ze naar hun werk moeten met die heilige koe
2.Er voor een auto met een dubbele CO2 uitstoot 4x zo veel moet worden betaald
3. de straf voor het onklaar maken van het kastje meer kan zijn dan er gemiddeld voor een zwaar zedenmisdrijf wordt gegeven
4.De door het volk gekozen leiders een project erdoor drukken dat totaal geen draagvlak onder hun eigen kiezers heeft
5.De rekenvoorbeelden bewust zijn gemanipuleerd met samentellingen en weglaten van essentiele informatie en vermelden van auto’s die veel schoner zijn dan het gemiddelde van het Nederlandse wagenpark.
De productiviteit in Nederland waar jij je druk over maakt zal hier zeker van omhoog gaan……not !
Wat denk je van bedrijven die voorrijkosten berekenen…dat wordt straks dus penning 16…
Alle kosten die bedrijven dan maken worden ook keihard aan de consument doorberekend
die zijn tegen dit voorstel
Vignet voor burgers en voor toeristen. Ga je de stad niet uit? Geen vignet nodig. Ga je onverhoopt toch de stad uit zonder vignet, dan ben je de sjaak.
Zorg ervoor dat er verschillende soorten vignetten zijn die gecatagoriseerd worden aan de hand van het aantal KM per jaar.
Trouwens, ze geven enkele voorbeelden van auto’s, maar in welke klasse valt de Dodge Avenger?
Qua grote in de luxe klasse, maar qua prijs in de grote middenklasse…. Help?
Nederland bedankt, je hebt weer iets nieuw!
Maar is er iemand die mij kan uitleggen hoe Eurlings de files wil oplossen, als hij tegelijkertijd beweert dat het rijden d.m.v. deze heffing voor de meeste mensen goedkoper zal worden???
Als je tegen de bevolking liegt is al erg genoeg, maar als je tegen jezelf liegt en het ook nog beweert te geloven is dat gewoon DOM!!!
De km. heffing is niet alleen een inbreuk op u en mijn prevacy, maar tevens een inbraak op onze eigendommen.
Doormiddel van het kastje verleent de overheid zich zelf “onrechtmatig” het recht om te heersen over mijn eigendommen, die ik kocht en betaalde.
Niemand heeft het recht om dingen aan te brengen in mijn bezittingen, hoe durven ze!
Geen één km. wil ik nog rijden met een auto die van minuut tot minuut gevolgt wordt en waar een deel niet meer van mij is, maar van de overheid.
Als de heffing er toch komt mag de overheid/ANWB mij schadeloos stellen en de auto overnemen, immers wist ik niet voor de aanschaf van mijn auto dat zij nog eens dergelijke achterlijke spionage plannen zouden uitdenken en toepassen.