Kilometerheffing zorgt voor MEER verkeersdoden

Auteur: , 66 Reacties

Oei, maar het almachtige SWOV zegt toch iets heel anders?

Volgens Eurlings (en het SWOV) zullen er 20 tot 40 verkeersdoden per jaar minder zijn. Simpelweg omdat Eurlings er op voorhand vanuit gaat dat we minder gaan rijden door de kilometerheffing. Minder rijden zou het resultaat moeten zijn van de regeling, maar is nu een vaste aanname geworden omdat anders Camiel’s belofte niet uitkomt. Tenslotte is een automobilist pas echt veilig als ‘ie thuis achter de geraniums zit. Vandaar de claim van Verkeer en Waterstaat dat ook de verkeersveiligheid gebaat is bij de invoering van de kilometerheffing..

Toch zijn de slimmeriken in Den Haag wat vergeten: de kilometerheffing geldt niet voor motoren, waarmee de motor dus een nog aantrekkelijker alternatief wordt om je goedkoop te verplaatsen.

Het mooie is dat de SWOV onbedoeld al de voorzet geeft voor een potentiële stijging van het aantal verkeersslachtoffers op een motor. Een kleine wijzing in het aantal jongeren (relatief gezien een risicogroep in het verkeer) zou volgens hen wel eens tot een grote verandering voor de verkeersveiligheid te zijn:

Ook is specifiek gekeken naar het effect van ABvM op de verkeersdeelname van jonge bestuurders. Jongeren zijn mogelijk gevoeliger voor de directe kosten van autorijden. Bovendien lopen jonge automobilisten naar verhouding een hoog risico om bij een ongeval betrokken te raken. Uit het rapport blijkt dat er op dit moment geen reden is aan te nemen dat de invoering van een kilometerheffing een ongunstig effect zal hebben op de mobiliteit en de veiligheid van jonge automobilisten. Het blijft volgens de SWOV wel zaak om deze groep goed in de gaten te houden. Vanwege hun hogere risico kan een kleine verschuiving in mobiliteit al een grote invloed hebben op de veiligheid.

Draai die redenering eens om en lees “motorrijder” in plaats van “jonge bestuurder” en je snapt dat de kilometerheffing wel eens heel negatief kan uitpakken voor de verkeersveiligheid. De kans op een dodelijk ongeval of een ziekenhuisopname is namelijk voor een motorrijder 24 keer zo groot als voor een automobilist. De statistici mogen uitrekenen wat het effect zal zijn als 1% van de automobilisten overstapt op de motor en de rest de verwachte 6% tot 10% minder gaat rijden.



66 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Je kan natuurlijk ook een oldtimer kopen!
@Fova: Zeker al is ook dat gevaarlijker dan een moderne auto (geen misverstand, ik ben een klassiekerliefhebber). Maar een stuk safer dan een motor.
als dat er in BE ooit doorkomt… schaf ik me toch een motorrijbewijs aan!
@M-lover: en old timers zijn ook gevaarlijk, geen airbags, geen abs, geen dwarsbalken, langere remweg, en een oldtimer stoot gemiddeld 3x zoveel co2 uit dan een gemiddelde auto anno 2009
dead people are cool ..
wat dat betreft zitten Camieltje en ik op 1 lijn ..

high five Camielie fielie .. ouwe jokkebrok ..
als dat er in BE ooit doorkomt… schaf ik me toch een motorrijbewijs aan!

bij een pakje boter zeker? =.=
Goed punt snij je daar aan Wouter met als 1% motor zou gaan rijden. Als dit zo doorgaat kan je misschien alvast beginnen met motorblog.nl te kopen. Is nog niet geregistreerd dus misschien sowieso een goed idee voor iemand hier.
Verder vind ik Camiel wel een aardige vent maar hier maakt hij geen vrienden mee.
Ajoh het maakt toch geen ruk meer uit of je een motor of niet koopt want een half jaar later dat de kilometerheffing is ingegaan gaat hij in op de motorrijders.
Hoe is de kilometerheffing mbt oldtimers?
Die van mij is nu wel lekker belastingvrij, maar moet ik straks ook betalen?

ik ga er niet dood van maar elke euro in de pocket is mooi meegenomen
Vandaag heb ik in het nieuws gezien dat de politie de gegevens uit de kmheffingsbox mag gebruiken. Ik voel me steeds erger genaaid.
Als rasechte hollanders gaan we straks met z’n allen de tomtom inzetten om de kortste route uit te rekenen, want minder km is minder kosten. Dus veel drukker op die kleine rotweggetjes, met hun gelijkwaardige kruisinkjes en dikke bomen erlangs.
Wat denk je dat dat met de ongevalskans gaat doen???
Heb het al uitgezocht, motorrijbewijs kost 1200 euro en een motor rond de 10k.

Mocht het doorgaan ga ik lekker motorrijden.
even ter orde, ik heb een half jaar geleden en ongeluk gehad en vandaag is de tegenpartij dus schuldig is.
En ik ben een jonge bestuurder.

De tegenpartij reed van een parkeerplaats af en dacht dat hij zijn tomtom kon instellen. zo reed hij dus midden op de weg (weg 6 meter breed zonder markering). ik reageer dan en rij wat verder naar rechts (rechter wielen 10 cm van stoeprand) claxonneer en stop. komt hij nog met een gangetje van 20 tegen mij aan rijden.

Dus niet altijd de jongeren de schuld geven als ze betrokken zijn!
@Bart_V: Het is gewoon een feit dat jongeren meer betrokken zijn bij ongelukken dan de oudere verkeersdeelnemers. Ik ben zelf ook nog maar 22 trouwens ;)
@M3rcury: Het ongeluk had niet hoeven te gebeuren als hij op zijn weghelft bleef. hij had 20 meter om naar rechts te sturen(ik stond al stil), met een gangetje van hooguit 20 had dat makkelijk gegaan. maar als de tomtom belangrijker is en de voorschriften niet leest tijdens het aanzetten van zo’n ding tja ….
het idee is echt weer zo krom als de neten

Auto’s van voor 1987 hoeven niets te betalen. Deze zijn juist vele malen vervuilender dan de huidige nieuwe auto’s!

Die auto’s van voor 1987 zouden dan juist extra moeten betalen….als t om t milieu zou gaan..maar dat gaat t niet.
KOM OP MET KILOMETERHEFFING …FANTASTISCH !

als er iets verandert in ned. zijn de rapen gaar…..pffff
@Bart_V: en zo’n ding geeft het bij het opstarten zelfs nog aan: “gebruik het systeem enkel wanneer de verkeerssituatie het toe laat.” Kennelijk snappen sommigen zelfs dat nog niet ;)
@RoT___: nee inderdaad maar goed gelukkig had ik vandaag het verlossende telefoontje dat het vergoed zou worden.Die persoon wilde de zaak nog zelfs omdraaien dat ik tegen hem was gereden, en misbruik maken dat ik pas 4 maanden mijn rijbewijs had op dat moment.
telt een piaggio mp3 als een auto of een scooter?
Gewoon een Piaggio MP3 kopen, mag iedereen met B-rijbewijs op ;-)

http://news.cnet.com/i/bto/20080312/piaggio-mp3-430-0208.jpg
Dus wat jij zegt is dat ze de motorrijder ook zwar moeten gaan belasten?!

@KaCh1ng
Dat is een auto en onder de 650kg betaal je evenveel als een motorrijder in huidige situatie!
@Fova, oldtimers zijn ook veel onveiliger dan nieuwe auto’s. Dus als iedereen weer in oude hokken gaat rijden zullen er ook weer meer dodelijke ongelukken zijn.
@roadronner
Wist je dat motorrijders met rijbewijs A niet op de Piaggio MP3 mogen rijden en je hebt er dus een Rijbewijs B voor nodig!!
@CSL: waarom wil je een driewieler rijden terwijl je en grote fiets mag besturen
Km-heffing is een ramp voor de burger. Big Brother is watching en zal daar zeker misbruik van gaan maken. Of allemaal een oldtimer kopen, of in opstand komen tegen dit onzalige plan!
Even stoeien met de genoemde getallen leert dat er dan 912 doden vallen, waarbij ik uitga van 800 verkeersdoden op dit moment.
Dood gaan is triest, maar niet kostbaar, kostbaar zijn wel die verkeersdeelnemers ,die net niet dood gaan, maar langdurig gerevalideerd moeten worden voor vele jaren. Deze groep neemt toe met zo’n 3000 op jaarbasis. De economische schade over een revalidatieduur van 3 jaar is rond de 800 miljoen/ jr…..
Jonge bestuurders gaan dus minder rijden. Mag ik er dan vanuit gaan dat de ‘semi’-jonge bestuurders groep meer ongelukken gaan maken door een versterkt gebrek aan ervaring?
Misschien ga ik maar is kijken voor een mercedes 190/200 van 25 jaar en ouder. vooral de diesels zijn zo’n beetje onverwoestbaar.
Voor een mooi exemplaar ben je zo rond de 8000 kwijt zonder wegenbelasting en dat zie ik persoonlijk meer zitten dan een motor :)
tegen de tijd dat er kilometerheffing komt rij ik allang met duitse kenteken. het wordt te gek.
Nog een punt:

Mensen rijden minder => Minder ervaring in het verkeer => Meer onoplettende mensen => Meer mensen die fouten maken => Meer doden + gewonden!

Dus het hele systeem gaat meer mensenlevens kosten! + 33% gewonde/dodelijke slachtoffers zijn tussen de 15 en 24 jaar (Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=0E2HVNFF)
=> Meer ouders die hun kind gaan zien sterven (Al dan niet op een moto.)

Dit is dus waar we heen willen? De staatskas vullen met verdriet?

Persoonlijk vind ik zo’n geld vuil geld. Dit is geld winnen op doden en gewonden. Wie wil daar nou fier over zijn? Wel Europa, voer het overal in! Ik hoop dat jullie ministers (en zakkenrollers) een sterk hart hebben.
Anders hou je even op met onzin plaatsen Wouter?
Anders wil ik ook…
Ik volg even de discussie over KM-heffing niet meer zo; wordt er een beetje moe van. Maar het gaat toch om een heffing op de SNELwegen? Dan gaan de zuinige hollanders allemaal over de onveilige 80-km wegen naar hun werk en zal het aantal gewonden/doden nog veel harder stijgen.
@red, wijzin=wijziging
@ Style

Da’s onzin. Ik rijd een Manta uit ’80 en die vervuilt veeeeel minder dan de Vectra van mijn ouders op LPG. Simpelweg omdat ik minder kilometer rijd.

Per kilometer misschien erger, maar per jaar niet. Dat is ook zo verneukt aan al die milieu-regels; men berekent het niet goed.
Minder verkeersdoden en 10% minder vervuiling. Mooie theorie! Ik rijd nu 35 kilometer enkele reis naar mijn werk via de snelweg omdat het sneller is en minder brandstof kost dan binnendoor rijden. Maar als de kilometerheffing straks wordt ingevoerd, rij ik binnendoor want dan hoef ik maar 20 kilometer enkele reis af te leggen. Dat het wat langer duurt, neem ik dan voor lief. Maar het constant remmen en optrekken kost meer brandstof, dus meer uitstoot en rijden door bebouwde kom betekent een groter risico op ongelukken met (zwaar) persoonlijk letsel. Ik vind dat de voorlichting door de overheid gekleurd wordt in het voordeel van de kilometerheffing en ben blij dat niet alle media dit klakkeloos voor waar aannemen. Er komen steeds meer argumenten naar buiten die eigenlijk aantonen wat we al wisten, namelijk dat die kilometerheffing gunstig is voor de staatskas en niet voor de burger. Kan ook eigenlijk niet anders, want in de basis wordt dit miljarden kostende project met ons belastinggeld opgezet en dit moet dus al door de burger betaald worden. Daarnaast moeten dan ook de belastinginkomsten voor het rijk gelijk blijven en mogen de provincies een nieuwe belasting heffen om hun gemiste inkomsten te compenseren ( definitief besluit over de hoogte enz. wordt doorgeschoven naar volgend kabinet). Dat 59% van de bevolking minder zal betalen voor mobiliteit is dus gebaseerd op de aanname de we 15% minder gaan rijden en de spitsheffing is hier nog niet in verrekend. Erg betrouwbaar en transparant is het niet en daar zullen ze wel een goede reden voor hebben in Den Haag. Daarbij is het nog te hopen dat ze binnen het budget blijven en gezien de ervaring met eerdere overheidsprojecten is eigenlijk bij voorbaat al zeker dat dit niet zal lukken. Simpele en bekende voorbeelden HSL Betuwelijn en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De bewering dat er draagvlak bestaat onder de bevolking ondersteun ik ook niet, want reacties uit mijn omgeving en in dit soort weblogs zijn behoorlijk kritisch.
Waarom toch niet een paar kerncentrales, moeten er eerst doden vallen!

Als voorbeeld van de gemiddelde emo boomknuffel reacties, als het over milieu gaat :-)
Ach, ook achter de geraniums ben je niet altijd veilig..

http://i49.tinypic.com/2eaumom.jpg

Mvg,


Remon
Als ik de regering was zou ik het zo laten zo als het is, want als men minder gaat rijden krijgen ze minderbelasting geld van het accijns op benzine! Dus dan schaft de pot iets minder, nu kunnen ze nog een tornadous bestellen en later een kroket van Fred.
Hoe zit het eigenlijk met quads? vallen die onder de motoren, of onder de automobielen?

verder snap ik niet dat ze kilometerheffing invoeren en niet gewoon de benzine duurder maken. Dat komt op hetzelfde neer, want hoe meer kilometers je rijd, hoe meer je betaald. Maar mensen die dan met een zuinige auto worden minder ‘bestraft’ dan mensen met een onzuinige auto omdat die veel meer benzine per kilometer gebruiken. en bovendien laten de mensen die de auto niet nodig hebben hem dan wel staan.

Zo hoeven er geen miljoenen kastjes te worden geinstalleerd, zijn er minder auto’s op de weg, de auto’s die er rijden zijn vaak zuiniger en is er niet meer dat gehannes met de milieulabels.
@Donkervoort: daar moet je een B rijbewijs voor hebben en die dingen mogen 80 rijden dus ook op de snelweg toegelaten
@Dr No
“een oldtimer stoot gemiddeld 3x zoveel co2 uit dan een gemiddelde auto anno 2009”

Klets. De CO2 uitstoot is recht evenredig met het brandstofverbruik. Dat zou dus betekenen dat bijvoorbeeld een Fiat Panda uit 1986 driemaal zoveel benzine verbruikt dan een Panda van nu. Onzin dus.
Ik ben nu al aan het uitkijken naar een geschikte oldtimer.
Het heeft me altijd wel aangetrokken maar nu nog meer.
Ik rij nu nog een Golf V GTI maar lever hem zo in voor een oldtimer, ik ben het zat om steeds maar uitgeknepen te worden door dat misselijkmakende kabinet.

Wat ik altijd al heb gezegd komt uit: in de toekomst zullen de wegen alleen nog maar bereden worden door de mensen met geld, ministers en hun chauffeurs en bussen waarin het gepeupel op elkaar gepropt zit, laat staan in de trein.

Ik stap zo over in een oldtimer en als die belast wordt ga ik op de motor.

Mvg,

Remon
@dr no:
Wel kijken wie de dingen schrijft voor je gaat reply-en…

Maar ik ben ook voor oldtimers, die dingen van 30 jaar geleden bollen nnu nog, dat moet je achter 30 jaar met de huidige modellen niet proberen!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Kilometerheffing is fantastisch , mits in de goede configuratie. Het huilen met de media van ons zal de komende pvv en vvd besluiten te stoppen met km heffing .
Dat is wat we willen dus..
Ik heb ook heerlijk een motor. Heerlijk rustig dat, opdonderen met al die verhoogde tarieven. Ze verbruiken ook nog eens een schijntje vergeleken met een auto. Kosten niets in de verzekering. Parkeren is gratis en je hoeft niet in de file te staan.
Als cherry on top; Je bent voor een schijntje van de prijs sneller dan elke Ferrari en de rijervaring is ook honderd keer leuker dan in 99% van de auto’s.

Je wordt alleen nat, bent kwetsbaarder en je kan minder meenemen.
@M-Lover: (je eerste bericht)…dát meen JIJ niet toch ? Als ik naar je avatarnaam kijk ;-)…

Weet iemand trouwens al of de kilometerheffing verrekenbaar is met de autobijtelling ?
En het HEBBEN van een auto wordt ook veel goedkoper, kan de jeugd in het lage tarief in een auto van 500 Euro lekker gaan stappen in het weekeind!

Freez

Oh en vergeet http://www.kilometerheffing-nee.nl niet
Ik denk dat we het maar eens moeten aankaarten bij de commissie gelijke behandeling want motorrijders worden weer eens voorgetrokken. We gedogen dat ze tussen de file door rijden, dat ze voorkruipen bij het verkeerslicht. Dat hun motoren aan geen enkele milieu norm (hoeven) voldoen. Dat ze enorme kosten voor de gezondheidszorg opleveren met al hun ongelukken. En nu worden ze weer vrijgesteld van kilometerheffing. De voortrekkerij moet eens ophouden!
Je kan het gebruik/verbruik van je auto ook laag laten en toch geen belasting betalen:
Oldtimertje kopen en een nieuwe Audi 2.0 TFSI motor erin zetten :)
@Maarten: Je mag maar 1/3 veranderen aan je auto, dus of motor, of koets, of chassis. Een 2.0 TFSI in je oldtimer zetten pikt de RDW e.d. nooit zonder dat je (vergaande) aanpassingen hebt verricht.
Denk aan remmen, chassis etc.
Het kan dus wel maar dat gaat je gegarandeerd veel geld kosten en aangezien je met een oldtimer eigenlijk geld wilt besparen lijkt me dat in dit geval niet zo’n goed idee.

Mvg,

Remon
En WEER een reden waarom die kilometerheffing afgeschaft moet worden… Ik wordt echt doodmoe van die k*tregering hier!
@Carmaster:
Die plaatjes van jou horen echt op een woonwagenkamp. Die piaggio mp3 heeft veel meer klasse. Plus je kan langs de file, met die andere rare trikes heb je niks extra, je kunt niet makkelijk parkeren in de stad je kan niet voorkruipen bij het stoplicht etc etc.

Die Piaggio MP3 is supercool. Ja misschien hip op dit moment maar wel de best verkochte motorfiets van 2009. Die heeft wel toekomst hoor.
milieu-technisch een dilemma ..

dood volk kan niet consumeren .. dus goed voor het milieu ..
dood volk ondergaan een verottings-proces .. dus slecht voor het milieu ..

lastig vraagstuk ..
Er is kennelijk niemand die even verder kijkt, SWOV geeft namelijk zelf al aan dat meer mensen motor zullen gaan rijden bij ABvM. Zie pagina 41 en verder:
http://www.swov.nl/rapport/R-2009-02.pdf
“Het mooie is dat de SWOV onbedoeld al de voorzet geeft voor een potentiële stijging van het aantal verkeersslachtoffers op een motor.”

Daar is niks onbedoelds aan hoor! Verderop staat:

“De invoering van de kilometerheffing kan tot gevolg hebben dat meer mensen motor gaan rijden, omdat deze volgens de huidige plannen buiten het ABvM-regime zal vallen. Motorgebruik wordt dan aantrekkelijker dan autogebruik en te verwachten is dat deze verschuiving van mobiliteit kan leiden tot enkele extra verkeersdoden per jaar.”
@ Robert

Woonwagenkamp? Explain?
Ik had het trouwens alleen over het belastingvoordeel en niet extra wendbaarheid of wat dan ook. Persoonlijk vind ik de MP3 een vreselijk misbaksel. Nu is de trike die ik gevonden heb ook geen beauty maar zon quad dat is toch gewoon gaaf? Beter dan een half-assed veel te dikke motorscooter met een kentekenplaat zo groot als Schiphol.
Maar ja, smaak is smaak. Snap alleen niet wat het met woonwagenkampen te maken heeft.
En als je makkelijk wil parkeren en voorkruipen bij het stoplicht, koop dan gewoon deze.

Ducati Monster 1100S
http://www.speedzilla.com/forums/attachments/ducati-monster/17780d1222350779-new-ducati-monster-1100-1100s-01_1280.jpg

Of voor de beginners met lef:

Yamaha YZF R6
http://www.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/2009-yamaha-yzf-r6-3.jpg
Jaap BMW650 RRSportV8
Door alle hoge belastjbgen dwingt de overheid de burger tot het kopen van kleine auto’s met dus lagere veiligheidsmaatregelen. ‘Rekeningrijden’ maakt dit nog erger. Kijk maar eens bij de goedkoop scorende auto’s: allemaal lage NCAP rated koekblikjes waarbij jij de kreukelzone bent.

Alleen daarom geloof ik de overheid niet dat ze het goed met ons voor heeft. Ik pleit voor forse kortingen op auto’s met hoge NCAP ratings.
Koopt allen oldtimers op LPG, ga in een oude 6 of 7 serie rijden, of beter nog een Benz 560SEC op lpg! Kost geen drol in de verzekering en je krijgt geen kastje! :d
Het wordt zo onderhand de enige manier om de smerige, gierige, graaiende en meeglurende politiestaat te omzeilen..

Kiest allen voor foute ouwe BMW’s, Mercedessen en andere geweldige auto’s van lang geleden, beste voor de portemonnee is natuurlijk op LPG! Importeer ze als het nodig is
http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2009/03/1985_BMW_745i_Turbo_E23_Euro_Sedan_For_Sale_Front_12_1.jpg

http://www.thecartorialist.com/wp-content/uploads/2007/10/mercedes_560_sec.jpg

http://digiads.com.au/carsales/used-cars/car_ad_photos/digiads_car_ads_91747_1.jpg

Amen _O_
@Bol: Oh Bol, jackpot.. een mooie 560 SEC, SE of SEL…. Of een 500E, je weet wel, zo’n ouderwets taxi model.. Mooi hoor.. Als ik ooit eens……. :D
Denk even na. Een grote bak kopen is één, maar het apparaat zal toch ook zijn onderhoud nodig hebben lijkt me…en de verzekeringspremie zal ook wel hoger uitpakken. Dus of dat nu de oplossing is…heb zo mijn twijfels.
Als tweede auto zou het perfect gaan, oldtimerverzekering kost ook geen zak en in Nederland is het niet verplicht dat je kilometerteller werkt (daar krijgen we immers dat mooie kastje voor)
Om je helemaal in te dekken, voor het vrouwtje een ecologisch driecylinder stadsblikje voor de deur wat niks kost. Dan kun je zelfs aantonen dat je die dikke sloep niet als hoofdauto rijdt.
Okee, zo’n oldtimer kost wat meer aan onderhoud, maar dat weegt lang niet op tegen die kilometerheffing (zeker niet als je veel zelf kunt)

Maar zoals zo vaak: als dit massaal zou gaan gebeuren zal het fenomeen “oldtimer” zijn langste tijd ook wel gehad hebben (oftewel: kastje erin en als je meer dan xxx km rijdt, alsnog dokken)
BIG BROTHER IS WATCHING YOU
Minder verkeers doden AMEHOELA!!! echt niet het is inderdaad zo dat er veel meer op een motor gereden wordt, zelf als er op het motor rijden kilometerheffing komt het zal altijd goedkoper zijn als een auto.
Daarbij zullen mensen een stapje terug doen met het kopen van een volgende auto, lees kleinere auto.
Een kleinere auto is en bewezen toch iets minder veilig bij een aanrijding en/of ongeluk, conclusie meer doden!!
Nee ben geen voorstander van de kilometerheffing.(punt)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).