Nog een racer: Porsche 911 GT3 R

Auteur: , 64 Reacties

Blijkbaar vond Porsche dat er nog niet genoeg raceversies van de 911 waren, want ze komen nu met de 911 GT3 R op de proppen. Deze versie is speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de internationale FIA GT3 regelementen.

Deze GT3 R is gebaseerd op de 911 GT3 Cup die gebruikt wordt in de diverse Porsche merkencups. Het gewicht is nog steeds 1.200 kilo, maar de 6 cilinder boxermotor is nu 4.0 liter ipv 3.8 liter groot en perst er 480 pk uit. De motor is gekoppeld aan een sequentiële ‘dog’ versnellingsbak met 6 verzetten. Verder heeft GT3 R ABS, traction control en e-gas met “throttle-blip” functie. Net zoals de 911 GT3 Cup en de 911 GT3 RSR is de 911 GT3 R gebaseerd op de 911 GT3 RS.

Op 14 januari tijdens de Birmingham Motor Show kunnen we de 911 GT3 R voor het eerst uitgebreid bewonderen en onderkwijlen. Tot slot nog even de prijs van dit lekkers: 279.000 euro (uiteraard zonder belastingen).



64 reacties

Ik vind er niks lekkers aan.
Stoere benaming.
Zijn er nog Elfers die zijn uitgeboord tot een 4.0? Of andere 6-pitters überhaupt?

Best wel begeerlijk, alleen kan je er niet mee op de gewone baan rijden. Dus een GT3 RS voor mij aub!
9FF biedt ook een 4.0L aan voor de GT3
Uber, maareh om maar de eerste te zijn die het nodig vindt om merken/ modellen met elkaar te vergelijken. Die achterlichten lijken zo wel errug op die van de A5! :)
@Pccb, jaguar 6 in lijn 4.2, TVR 4.0 6 in lijn.

Net gelijk ff op de link geklikt van de RSR maar die heeft dus 450 pk en is voor GT2 klasse. Deze R heeft 480 pk en is voor de GT3 klasse. Weet iemand of er binnen de regelementen nog meer pk`s uit te halen zijn. Of dat deze al tegen de klassen limieten aanzitten.
@kuyl: door de restrictors die gebruikt worden in de GT2 klasse is de luchttoevoer beperkt en kan die motor dus niet meer dan 450 pk halen. Ga er toch maar vanuit dat een GT2 auto (GT3 RSR) sneller is dan een GT3 (GT3 R).
@kuyl: 1e post, reactie op PCCB: Ja dat zijn inderdaad opgeboorde Elfers…
@BlueVFRank:Het scheelt dat de 911GT3 er al eerder was dan de A5, dus die van de A5 lijken hierop.

OT:Ik houd niet zo van bumpers met auto’s.
wardvierdertig
-edit: check!-
-edit: check!-
Jummie! Hij heeft iig de lekkere bips van de RSR overgenomen, very humpable! :p
Een M3 zónder turbo’s doet ‘m al in 420Pk….wat is er mis in autoland ? Alle ‘kennis’ bij Porsche leidt slechts tot 60Pk méér ? Een kind kan de was doen blijkbaar…
@Megakix: raceauto’s hebben restrictoren! Ze kunnen dus niet vrij ‘ademen’ en dat zorgt ervoor dat het vermogen niet extreem hoog is. Als de M3 door 2 rietjes moet ademen is het vermogen plotseling ook een stuk lager ;)
Ronnie T uit L
@Megakix: Zorg dat je geinformeerd bent voor je loopt te blaten. In de racerij zorgen de rgelementen voor het aantal PK’s, niet het kunnen van de fabrikant. Als je dit motortje vrij laat ademen ipv door een rietje, komen er heel wat PK’tjes meer tevoorschijn.
Ronnie T uit L
@robbie: Bedankt, je was me voor ;)
@robbie; ja, van die beperkingen heb ik wel eens gehoord, maar pak eens een normale 911 Carrera; met een motorinhoud van 3,6 liter krijgtie er ook maar 345Pk uit….en dan is het wèl een ‘vrij-ademende-auto’. Heb jij daarvoor een verklaring dan ?
@Ronnnie T: misschien dat jij mij dan kunt vertellen waarom een 3,8 litermotor uit de 4S (997) slechts 385 Pk trekt ? Kortom, mijn stelling staat nog steeds (los van restrictoren-gebabbel) ;-)
Ronnie T uit L
En de 911 GT3 RS heeft 450 PK uit een 3,8, ipv 420 PK uit een 4.0 zoals de Boerenkool Met Worst…
@robbie dat klopt, toch vraag ik me af waar dan dat echt grote verschil van snelheid in zit(snap natuurlijk dat bijna heel de auto anders is). Vaak als je deze races ziet, rijden die GT2`s echt een stuk harder. Verbaast me gewoon altijd weer dat een doorontwikkeling zoveel sneller is.
@Ronnie T: dan wordt mijn eerste vraag helemaal actueel toch ? Het hele Porsche-imperium voor ca. 50Pk meer….ghi…
Ronnie T uit L
@Megakix: LOL, daar gaat het businessmodel van de Porsche AG ;)
@Ronnie T: en als BMW ff gaat sleutelen, komen ze eenvoudig tot 456Pk met de GTS…dáág Porsche…
Boxer motor is een hele andere motor dan een V8 bijvoorbeeld. Porsche is een van de fabrikanten die al jaren het meeste uit hun motoren perst, zet een 911 (997) tegenover de M3 en je zal zien dat de bmw het aflegt, het is niet puur PK’s… NM’s en de hele verdeling hiervan is ook zeer belanrijk.

deze wagen is wel heel begeerlijk, maar geef mij maar een GT3 (rs) voor op de straat…
@Ronnie T: ;-)
@Megakix dit is allemaal appels met peren vergelijken. Jouw stelling staat zeker niet meer, maar als ik jou zo hoor praten over het makkelijk vergelijken van cijfertjes. Denk ik niet dat wij jou ff uit kunnen leggen hoe het precies werkt. Denk dat je eerst iets meer moet verdiepen in verbrandingsmotoren en alle onderdelen.
@Vinny-93
Voordat je iemand gaat verbeteren moet je alles ff goed lezen.

PCCB schreef:
Zijn er nog Elfers die zijn uitgeboord tot een 4.0? OF ANDERE 6-PITTERS ÜBERHAUPT?
@kuyl: Excuses, I stand corrected.
@Kuyl; Porsche is ook wel koploper in de wereld van de benzinemotoren, maar mijn eerste stelling, ‘Porsche heeft met zijn modellenpallet geen uitdagende naam meer’, staat los van de onderhuidse schroefjes en moertjes; Ik ben een ‘driver’ die geniet van autolijnen, motoren en auto-wedstrijden. En als een Porsche met zoveel jaren ervaring (en dat hebben ze !) tot zúlke ‘minimsle prestatieverbeteringen komt’ ten opzichte van een alledaagse auto, dan is er iets ergens ‘misgegaan’…en niemand kan het mij ècht uitleggen. Of je krijgt danwel weer te horen dat je ‘appels met peren’ vergelijkt. Beargumenteer nu eens dan ?
Audi A4 rijder
@Megakix: 480 PK uit een 4 L zonder turbo’s is niet slecht en beter dan de M3. Daarnaast is de afstelling qua onderstel, de remmerij en de rest van deze Porsche puur op het circuit afgestemt. Aangezien Porsche de meest betrouwbare motoren, koppelingen en versnellingsbakken levert (dat kun je van BMW’s niet zeggen)maakt dat ze zo verdomd succesvol zijn in lange afstand race’s. Dus beter geen appels met peren vergelijken vent ;-)
@Megakix: is weldegelijk een stuk sneller hoor
http://www.youtube.com/watch?v=jHHR-miiD-c
@bpc: de raceversie tegen de straatversie
@Megakix,
Zet deze GT3 R (circuit auto) eens tegen een GT3 RS straat. De tijden van R zullen, ondanks de iets hogere PK in cijfers, vele malen sneller zijn als die van de RS (straat). Prestatieverbeteringen zijn er wel degelijk. Alleen die zie jij niet terug in de cijfertjes van dit bericht. Je hoeft je echt niet zorgen te maken dat de verbetringen ten opzichte van de straat auto minimaal zijn.

Daarnaast binnen de racerij zou het wel heel raar zijn als je ineens met een hele! grote! stap vooruit komt. Dat zou betekenen dat je het de jaren daarvoor neit zo goed deed. Binnen de racerij zijn verbeteringen nou eenmaal minimaal omdat het een continu doorontwikkeling is.
de GT3 RSR heeft halverwege dit seizoen al n upgrade gekregen naar 4.0L
@lqdi: de RSR heeft voordat seizoen 2009 begon een upgrade gekregen naar 4.0 liter!
In januari namelijk:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/22/porsche-911-gt3-rsr-is-verbeterd
autoblogvrienden
beste vrienden, ik bezit zelf de cup s versie en ook deze r versie zal aan mij beschikbaar worden gesteld.
het is wel smakelijk om alle commentaren te lezen, ik zal daar niet op ingaan maar een paar feitjes beschrijven. 1. porsche had niet de beste gt3 auto, audi wel (te weinig pk’s te weinig downforce) 2. porsche heeft nu een auto gebouwd die wel met de besten mee kan en 3 a 3,5 sneller is dan de s versie 3. porsche heeft een auto gebouwd die nu dus te snel is en door de balance of performance zal worden geknepen 4. deze auto wordt in een oplage voor 2010 van 10 stuks gebouwd en gaat minimaal 3 jaar mee (excl updates) 5. porsche bepaald welke teams deze auto mogen hosten. Tot zover. Need i say more?
Is zo’n ding eigenlijk street legal?

(Niet dat het handig zou zijn op de openbare weg met al die snelheidsheuvels en verhoogde kruispunten en dergelijke)
@ megakix

een GT3 Mk.1 is ongv dan 10 jaar oud. hou dat in je achterhoofd;)
oh de tijd vliegt:P
Deze titel vind ik er beter voor staan:
Nog een gedrocht: De uitgemolken Porsche 911 GT3 R.
Hier is toch niks moois aan.. alsof er een gozer zijn porsche wat bodykitspul gegeven heb, en dat die mee doet in de gt klasse.
@ All.. Ben het wel een beetje met MEGAKIX eens.. Porsche wordt tegenwoordig zoek gereden door Japanners… maar dat geldt voor de beamers ook… Daar komt natuurlijk wel bij dat VW nu het roer in handen heeft bij Porsche en dat dat alleen maar positief kan zijn en ze nu eindelijk is wat anders gaan bouwen, na 40 jaar, dan van die platgeslagen kevers…
@Kuyl: beetje ‘fikkie steken in Autoblog’ mag toch wèl ? Ze zijn in de afgelopen 5 jaren nog steeds niet ‘opgebrand’ daar ! ;-). Thanks voor je welkome aanvulling..
@Megakix

Dus jij post een filmpje van een 420pk M3 uit 2008 tegen een 360pk GT3 uit 99 en bedoelt daar wat mee?

Dan ben je voor het gemak zeker deze vergeten?

http://www.youtube.com/watch?v=33BHlQHlkFE&feature=PlayList&p=90057A85DBF9C787&playnext=1&playnext_from=PL&index=14

En dit is nog maar een S, tegen een getunede M3.
Eris mss nog een ander element : Het gewicht !!!! Hoeveel weegt die Porsche minder dan een GT3 RS????
Dit scheelt ook in de prestaties hoor. Als de mannen in Zuffenhausen de restrictors ervan af haalden, zou er mss wel eens 100PK meer kunnen uitgehaald worden. Believe me.
Porsche fanboys vs. BMW fanboys?

Nice!


Feel the hate! Let the rage flow through you! Yeeees!!



http://pimpslapofknowledge.files.wordpress.com/2008/06/palpatine_rotj.jpg
het lijkt in de foto`s wel alsof het enige belangerijke aan deze wagen de spoiler is (wel een superlauwe). verder is het weinig
is die megakix nu aan het proberen voor het meeste posts in 2009 te halen ofzo ?
OT: ziet er uit als een rs-r deze zal het alleen met minder instellingen en dunnere bandjes moeten doen denk ik
@JDM__Wotevajjjj:

naahh, meneertje megakix heeft blijkbaar wat veel vrije tijd en vind het leuk om een beetje te stoken en te shockeren enzo, beetje vuurtjes aanwakkeren om heet gebakerde discussies van fanboys op gang te krijgen..
wens em veel plezier en neem em niet altijd serieus.
dan houdt ie vanzelf op.. ;)
Ik vraag me af welk punt men tracht te maken door een filmpje te uploaden waarin auto’s het tegen elkaar opnemen op een rechte lijn. Dit is maar mijn nederige mening, maar die filmpjes van M3/5/6Board zijn afgezien van de geluiden zo verdomd saai én nutteloos. Rondetijden, dààr heb je ten minste iets aan, vind ik.

@Megakix: Een gechipte M3 DCT tegen een 996 GT3 van tien jaar geleden in de rechte lijn. Zegt niets, toch? En wat doet het er nu in feite toe?
raar, ik vind het trouwens zielig dat porsche van elk model, die uiteindelijk altijd
( lees ALTIJD !!!!! ) op de 911 moet lijken, een s-versie, rs-versie, carrera s, turbo,
carrera turbo, gt, gt1, gt2, gt3, gt1 rs, gt2 rs, gt3rs enzo. enzo. moet maken, en dan is het weer tijd voor een facelift, en dan ( begin weer bij ” een s-versie ).
en dat al zo’n 3 eeuwen jaar lang
Wat een geile bak…

En dat vergelijken met een m3, hou daar mee op ajb… Altijd maar dat stomme vergelijk als er een Porsche gepost wordt…

Iemand die een 911 wil rijden zal geen M3 kopen, net als dat iemand die een 911 of een m3 wil kopen, geen Nissan GT-R zal kopen.

En dan aankomen met die streetfire-achtige youtubefilmpjes, als er iets wel niets zegt, zijn dat van die sjaakiefilmpjes in een rechte lijn.

kusjes, een BMW & Porsche liefhebber
in de zomer buiten in de flakke zon laten staan en die gigantische spoiler als BBQ en een echt “porsche-911-GT3r-BBQ-feetje” houden
@ Megakix
Jouw vergelijkingsvideo was inderdaad wat oneerlijk. Daarenboven zijn Porsche’s véél completere wagens dan BMW’s; elegant, briljant weggedrag en onverwoestbare remmen. Maar je hebt gelijk wanneer je zegt dat Porsche niet alles uit de kast haalt op het vlak van motoren, ze laten inderdaad steeds een mooie progressiemarge over. Dat is ook wat ze zo indrukwekkend maken, ondanks het minder aantal pk’s zijn ze toch even snel of sneller dan de concurrentie en je weet dat ze de volgende keer nog sneller gaan worden…
Bovendien zijn hun ‘toegeknepen’ motoren (buiten de 3.4 van de 996) uiterst betrouwbaar en enorm zuinig…
@bakkerst: je hebt gelijk, je moet mij niet altijd serieus nemen ;-). Maar aan @Kuyl had ik al duidelijk gemaaakt dat de insteek van mijn review wat anders lag. Zoals @Stijn dit ook op een ‘betere’ manier uitlegt. Meejouwen met de ‘kundigen’ houdt niet altijd in dat je moet afkakken tegen de ‘minder-porsche-kundigen’. Doe je zelf óók eens een actieve, interessant leesbare blog m8 ?
@Megakix:

af en toe roep ik best eens iets positiefs, maar niet vaak nee, wat schieten jullie dr mee op als ik even kom melden dat ik die kar echt supervet vind..:?
niet zoveel dacht ik.

ik spring dr meestal in als ik vind dat er hier en daar even iets gecorrigeerd of gestuurd moet worden in de reacties. dus je zult van mij wat vaker corrigerende reacties tegenkomen, daar komt bij, ik heb echt de balle verstand van porches, 9bla bla zal allemaal wel. ik ben meer geïnteresseerd in het ontwerp dan in het vermogen. vandaar dat ik waarschijnlijk een van de weinigen ben die de porsche 959 echt mooi vinden…
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/427/Porsche-959_8.jpg

het is natuurlijk een geweldig presterende machine, maar los daarvan vind ik hem ook nog eens mooi. verschrikkelijk functioneel, én mooi. waar vind je dat tegenwoordig.. zucht. vroegâh toen maakten ze tenminste nog mooie porsches. onderscheidend en echt.
kan IEMAND mij uitleggen hoe die namen werken?
911 gt3,
911 gt3 cup,
911 gt3 r ,
911 gt3 rs ,
911 gt3 rsr,
Het lijkt mij hoe meer letters/cijfers in een naam hoe specialer (dus zeg maar beter, meer pk’s) maar een gt3 rs is sterker dan een gt3 rsr? :S WTF!
@NovaStar: het is heel simpel. Op dit moment zijn de volgende modellen leverbaar:

911 GT3 = straatmodel
911 GT3 RS = straatmodel, meer hardcore
911 GT3 RSR = raceauto, FIA/ACO GT2 specificatie
911 GT3 R = raceauto, FIA GT3 specificatie
911 GT3 Cup = raceauto, Porsche merkencup

Zo moeilijk is het dus niet ;) En bij raceauto’s moet je niet als een kip zonder kop naar het aantal pk’s kijken. In raceklasses gelden vaak regels mbt het maximale gewicht en/of vermogen. In GT3 bijvoorbeeld wordt ook nog eens gewerkt met “Balance of Power”. Dit moet er voor zorgen dat alle auto’s ‘ongeveer’ even snel zijn. Je kan dan wel een motor met 600 pk monteren, maar dan krijg je gewoon extra gewicht in je auto zodat je niet sneller bent dan een auto die 400 pk heeft.
zet al je bmw’s maar eens in een endurance race, of eender wel stuk circuit met bochten, bye bye BMW ( tov een Porsche, uiteraard! ) !!!
Dit is nou wat ik noem uitmelking.
Plak er een R bij, prop er RS tussen of neem een coole naam als Cup, beetje boren, wat meer vermogen en er is een nieuwe 911 gearriveerd.
Een smurfblauwe Turbo is voldoende.
Waar blijft de 911 DWDD GT FOKKE R SUKKE 3 Classic 4S ??
@robbie

Haha dankje. Jij bent er dagelijks mee bezig en ik niet;)

OT:
Wel mooi zo een porsche maar wat heb je eraan? Ik vind autosport zowiezo een beetje benzine verspilling. Ze blijven rondjes rijden, maken een hoop kilometers en komen alsnog op dezelfde plek uit. Het kost benzine, rubber, ijzer, geld en tijd. Steek dat ergens anders in en ga karten? Of ga met echte bommetjes rijden zoals x-bows of caterhams? Al die verschillende klasses. Wat heb je eraan? Zeg nou eerlijk. Wat schiet de mensheid daarmee op? Ja miljoenen voor de racers en alles eromheen. Ons kost het geld. Sorry maar ik vind auto’s en vooral de techniek achter snelheid pure porno maar races enzo vind ik doelloos. Koop dan zo een ding en ga ermee door de alpen gt’en!

haha die staat:D
Iemand tegen argumenten om er NIET mee te stoppen?
@Novastar: als je ooit de kans krijgt om met een GT3 cup op een circuit te rijden, dan zullen als die vragen in je post in één keer beantwoord worden.. Trust me ;)
*al

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).