Het is feest bij Mercedes, want deze maand is het 25 jaar geleden dat de inmiddels legendarische W124 werd geintroduceerd. Een model dat uiteindelijk tot 1997 in productie bleef. De W124 was de eerste Mercedes met de aanduiding E-Klasse (vanaf 1993) en ook de eerste Mercedes met 4MATIC vierwielaandrijving (1985). De 500 E (1990) was de eerste sedan in de hogere middenklasse met een V8 motor. Maar het meest bekend is de W124 natuurlijk vanwege zijn legendarische betrouwbaarheid.
Dat is natuurlijk ook de reden waarom menig W124 nu nog steeds dienst doet als taxi, maar de W124 is ook een veelgezochte Youngtimers. Lekker in een betrouwbare Mercedes rijden met een bijtellingstarief van 35%, maar dan over de dagwaarde ipv de nieuwwaarde.
De W124 was verkrijgbaar in 5 verschillende carroserievormen: sedan (W124), Estate (S124), Coupe (C124), Cabriolet (A124) en limousine (V124). Daarnaast was het ook mogelijk om de W124 ook leverbaar als chassis met een gedeeltelijk koetswerk. Daar kon dan bijvoorbeeld een een ambulance of een lijkwagen van worden gemaakt.
In juni 1992 liep het 2 miljoenste exemplaar van de band en in totaal werden er maar liefst 2.555.861 W124-modellen geproduceerd. De productieaantallen van de verschillende modellen op een rijtje:
Limousine: 2.058.777 (1985-1994)
Estate: 340.503 (1984-1996)
Coupé: 141.498 (1987-1996)
Cabriolet: 6.343 (1992-1997)
Limousines met lange wielbasis: 2.342 (1990-1994)
Chassis met gedeeltelijke carrosserie: 6.398
Ook zijn er een aantal bijzondere AMG versie gemaakt. Zo zijn er 68 E36 AMG cabriolets gemaakt van 1993 tot 1996 (54 LHD en 14 RHD) en zelfs nog minder exemplaren van de 300CE 3.4 AMG (1992-1993) en de gelimiteerde E36 AMG coupe, saloon (alleen RHD) en estate. Ook was er van de sedan nog een E 60 AMG (1993–1994).
Wat is jouw favoriete W124 model/uitvoering?
87 reacties
Een 400E, nog meer incognito, lagere prijzen, maar wel met 4.2 V8 ;)
@ Texter
Chapeau! Ga je toevallig ook iets zeggen over bouwvakkers en taxichauffeurs, of ga je daadwerkelijk enige vorm van mogelijke waarde toevoegen aan dit topic?
Toen het nog erachter stond, betekende het einspritzung, wat weinigen weten.
@Allen; veel in deze auto mogen rijden, 300E en de 230E, de 300TD…heerlijke karren, zéker voor die tijd !
Voor wie overigens zo een in het klein wil hebben, AutoArt heeft al 2 E320’s als sedan leverbaar, en er komen nog 2 cabrio’s aan.
nu wil ik jouw mening eventjes horen met je mooie Cabrio!
279 pk icm garant voor een hoop rijplezier. Een E60 AMG zou helemaal fantastisch zijn, ware het niet dat dat model vrij zeldzaam is.
Echter, met een redelijke km-stand wil ik er wel over nadenken.
Wel geweldig zo’n youngtimer…. Nog steeds luxe, ook na 23 jaar!
-edit: je hebt gelijk!-
haha, daar heb je wel gelijk in. Maarja die mensen kunnen meestal niet van die mooie dure exemplaren betalen.
Bij nader inzien ga ik niet voor een 500E, maar liever voor “The Hammer”
Van 0 tot 100 in minder dan een dag en als je de topsnelheid wil meten moet je er wel een dag verlof voor nemen.
Verder een saaie maar degelijke wagen met een interieur waar ik depri van wordt en zetels het merk Mercedes onwaardig.
300 D had een slechte motor.
Nu wil ze opnieuw een W124 omdat ze die auto ‘kent’, maar een zuivere (benzine) vinden is het probleem tegenwoordig. (Het alternatief is een W204 200 CGI Automatic :p)
Met spijt in het hart laat ik die auto vertrekken, ik had ‘m graag bij gehouden als old timer, maar een geaccidenteerde is een pak minder interessant vind ik.
Gaan er nog veel van rondrijden denk ik.
Oke, het was geen beauty maar wat een power!
http://i46.tinypic.com/14j7tpf.jpg
Mvg,
Remon
De W124. Een icoon in de autowereld. Of je nou een Mercedes-Benz liefhebber bent of niet. De mensen die negatief commentaar hebben “snappen” het meestal niet. Het zijn de ervaringen die je met zo’n auto hebt die hem onvergetelijk doen maken.
Als jouw W124 250D met 582.000 km op de teller elke dag weer zonder problemen start; hij jou probleemloos, comfortabel en veilig door heel Europa rijdt; En zich keer op keer bewijst door die oer-degelijkheid, dan maakt dat iets los in je. Je gaat van die auto houden. En dat zal je ook altijd blijven doen.
Oók als je in een ML63 AMG rijdt. Die W124… die staat altijd klaar voor je.
Ja jongen, had je pa een E500 *4MATIC* ?
Je kletst uit je nek en niet zo zuinig ook. Je pa zal 15 jaar geleden wel in een 200 diesel taxi hebben gereden, maar dan stopt het ook…
Marc
Het is gewoon een feit.
Was jij 12 jaar terug trouwens al geboren?
Mvg,
Remon
ik zou ook graag een W124 willen, blijft tenminste heel :-)
En het is geen turkenbak ..die willen hier in zelfs niet gezien worden.
Heb zelf de 200CE cabriolet. Heerlijke wagen. Rij ook vaak in ’n E230 sedan (van pa). Ook ’n heerlijke auto. Beter dan mijn ouwe 300D (W123). Echter de W211 is nog lekkerder en ik heb laatst ook gereden in de W212 en die is gewoonweg zalig…
OT: zelfs als je er een in perfecte staat koopt, reken je niet rijk, onderhoud heeft een oudere auto nu eenmaal altijd meer. En dat compenseert het wegvallen van een kilometerheffing, bij lage jaarkilometrages, zeer waarschijnlijk niet. Voor liefhebbers derhalve (en gelukkig maar)…
Het was echt een super, rustige en een fijne Mercedes.
Enne Remon, ik heb in de jaren 90 massa’s autobladen gelezen en tsja dan weet je gewoon dat een icoon als de 500E/E500 RWD is.
En nu ga jij op jouw beurt natuurlijk vertellen dat dat 4Matic niet in jouw reactie had moeten staan.
Maar goed on-topic maar weer: lang leve de W124 :-)
OT: ik zou in 2012 ook wel een W124 willen i.v.m. de kilometerheffing alleen worden de meeste modellen gereden door onfrisse lui met een verkeerde smaak.
Dat ze betrouwbaar zijn staat als een paal boven water, iemand uit mijn straat heeft een rijdende W114 in de schuur staan met de originele motor er nog in..
Mvg,
Remon
Bijzondere W124 laat je daar zien in de gallery…
In Portugal heb ik op vakantie diverse keren in een W124 taxi gezeten die allemaal al 1x of soms zelfs 2x klokje rond waren geweest. En met een 6-cijferige teller zegt dat genoeg denk ik.
grtz
Nee, geef mij dan maar zo’n heerlijk US interieur met hun luie stoelen die net zo lekker zitten als je bank thuis!
ik heb 330000km gereden, enige wat ik moest vervangen was een ruitenwissermotor van die gigantische single wisser.
deze auto had nog echte plaat, we hebben hier een serieuze hagelbui gehad en onze w211 vol blutsen en builen en de w124 geen schrammetje. mijn neefje heeft ooit met een heftruck in het kofferdeksel geramd, enkel een bluts en wat lak eraf. als je dat bij een moderne Merc probeert komen de vorken er langs de andere kant uit
In mofrika staan schitterende originele exemplaren, bomvol! Leer, klima etc. etc. voor weinàg! En de BPM op een auto van bijna 20 jaar oud valt reuze mee!
De 300 D was niet zo betrouwbaar, ok er zijn exemplaren met 500000km op de teller maar die zijn bij intens gebruik allemaal open geweest.
Er is een probleem met de koeling tussen de vijfde en de zesde cilinder en daar komt er altijd een lek in de koppakking.
Ik ben al lang actief in de autobranche en ik vind dat niet uit hoor.
Verder is er met dit model niks mis buiten de zeer slechte kwaliteitvan de stoelen.
Naja, smaken verschillen..
“Verder is er met dit model niks mis buiten de zeer slechte kwaliteit van de stoelen.”
Ik zeg niks meer. :)
en ja .. het zijn houten bankjes ..
voor de rest een supersolide kar ..
Euh…BPM heffen op een auto van 20 jaar oud? Is de overheid nu zo inhalig geworden?!?!?
OT; Een lekkere bak, hoor. Tenminste in een stationcar-uitvoering. Maar mijn W123 300D T (=station) ruil ik er niet voor in…
Ik heb niet echt een favoriet model, maar een 250 D had wel volstaan. Leuk 5-cilindergeluid ook.
Mijn moeder rijdt een 230 uit 86. elec ramen schuif/kanteldak, automaat, tempomaat ect. Geweldige wagens, nooit problemen mee gehad. Ik ben weer aan het kijken voor een mooie combi voor naast de W116
Geen ellende met electronica, ( 80 % van alle anwb pechgevallen), geen roest ( 1988) en ……..zuinig !!
Zjos
groet.
AMG
na een half jaar stilstaan
contact opdraaien en starten
dit is echt een klasse, wagen van echt goede kwaliteit
ben nu op zoek naar een w124 300d break