Gespot: oud spul

Auteur: , 65 Reacties

Als afwisseling op al het nieuw, nieuwer, nieuwst is de woensdag vrij vaak gevuld met oude spots. Geen ABS, geen EBD, geen ESP, geen airbags, geen hybridetechniek, en al helemaal géén zuinigheidslabels! En ook geen wegenbelasting.

Chevrolet Bel Air Sedan 1953

In 1953 en 1954 samen werden er miljoen gebouwd. Gigantische, wulps gelijnde, zware Amerikanen met vaak forse motoren zijn niet per se exclusieve luxebakken, waar afmetingen van menig Rolls-Royce af-en-toe overtroffen worden. Vroeger, en nu nog steeds een beetje, was dat in de VS heel gewoon. En eigenlijk had dat best wat, want de auto’s uit Europa en Azië uit die tijd zijn stukken minder spannend om te zien. Moderne Amerikaanse auto’s doen me vrij weinig, maar het overdadige chroom uit de jaren ’50 vind ik erg interessant om te zien. In de loop van de jaren ’50 kwamen daar staartvinnen bij, die in 1959 hun hoogtepunt bereikten. Deze Bel Air uit ’53 is wat dat betreft nog best beschaafd, een gigantische V8 is er dan ook niet bij, want dat kwam een paar jaar later pas. Deze grote neus herbergt een 3,9 liter zescilinder in lijn motor.

Chevrolet Bel Air Sedan 1953 - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air Sedan 1953 - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air Sedan 1953 - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air Sedan 1953 - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air Sedan 1953 - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air Sedan 1953 - Foto: Jim Appelmelk


Chevrolet Impala “Custom” Stationcar

Het zou kunnen zijn dat mijn kennis betreffende Amerikaanse oldtimers niet ver genoeg rijkt, maar ik zou deze opvallende driedeurs stationcar omschrijven als “Custom”. Zou het een achteraf beknutselde lijkenauto kunnen zijn? De lak is matzwart, het getal op de zijkant zegt iets over zijn roots (of: routes?), de opvallende uitlaten maken zich goed verstaanbaar, en de achterruit doet een ondubbelzinnige mededeling. Dit sinistere voertuig rijdt zo nu en dan door Amsterdam. Voor de aandrijving zorgt een V8, die op LPG loopt. Veel meer informatie heeft de RDW website niet voor me over dit opmerkelijke apparaat. Ook in dit geval gaat het niet over een erg exclusieve auto, van de hele Impala reeks werden in ’69 en ’70 bijna 1,4 miljoen exemplaren gebouwd. Motorisering varieerde enorm. Een 4,1 liter zes-in-lijn van 145 pk was in de instapper te vinden, een typerende Amerikaanse V8 van 7 liter – een overtuigende Big Block – was in staat tot het leveren van 390 pk. Daarmee kon de massieve auto vlak boven de tweehonderd kilometer per uur uit komen.

Chevrolet Impala Custom Stationcar - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Impala Custom Stationcar - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Impala Custom Stationcar - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Impala Custom Stationcar - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Impala Custom Stationcar - Foto: Jim Appelmelk


Citroën SM

…voor de twintigste keer. Want het blijft een door mij zeer gerespecteerde auto. Aanbeden zelfs. De gedurfde vormen dwingen bewondering en kritiek af, want wie hem niet mooi vindt, vindt hem wel lelijk. En niets er tussenin. Citroën is zich al gauw gaan concentreren op innovatieve, excentrieke, en soms choquerende ontwerpen. De DS was één van de hoogtepunten, de 2CV kreeg al gauw de bijnaam “Lelijk Eendje” terwijl het best een geniaal design is, de AMI 6 heeft een achterruit die compleet de verkeerde kant op staat. De SM heeft naast haar gewaagde naam de vorm van een waterdruppel gekregen, zei het iets bijgeslepen. Vraag het de ontwerpen Robert Opron, er is een hele film over gemaakt. Wat dit exemplaar zo bijzonder maakt is de kleur. Geen goud, groenblauw, of beige – heel mooi, maar het komt veel voor – maar Rouge de Rio, een kleur die alleen in 1971 is geleverd. Slechts 4% van de auto’s kreeg deze tint. 4% van alle exemplaren uit 1971 wel te verstaan! Dat zijn er ongeveer 200. In totaal zijn er 12.920 SM’s gebouwd, waarvan er nog redelijk veel aan regen zijn onthouden. Nederland heeft ook een aparte club voor dit model, waar alle mafkezen met zo’n wagen zich kunnen verenigen. Ik wil me er ook best toe rekenen, het enige dat nog ontbreekt is de auto zelf. Deze is al niet erg goedkoop in aanschaf. Voor 25 mille staat hij bij je voor de deur, maar reparaties kunnen in de papieren lopen. Het Maserati blok laten reviseren kost eveneens een klein vermogen. Dan ben je wel gegarandeerd van veel rijplezier, want een rotonde neem je in een SM met 50 km/u.

Citroën SM - Foto: Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto: Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto: Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto: Jim Appelmelk


Ford Galaxie 500 Skyliner 1959

Een goede doch niet erg populaire locatie om te spotten is Sylt. Het is dan ook een soort eiland (je komt er per trein via een dijk) in een uithoek van Duitsland, waarmee het aan bereikbaarheid te wensen overlaat. Als het niet regent pakt iedereen de cabrio – bij voorbaat een Mercedes-Benz SL (R129) uit de jaren ’90, we waren niet de enige met zo’n ding – of de Porsche, en is er genoeg te zien. Regent het, dan kom je alsnog een Bentley S3, Mercedes-Benz 300S Cabriolet, en de afgebeelde Ford Galaxie 500 Skyliner tegen. De naamgeving is verwarrend, want in ’57 en ’58 heette de auto Fairlane, niet Galaxie. Het is een erg interessante auto geworden door de constructie van het dak. Er waren vele elektromotoren ingebouwd om het dak te bedienen, waarmee het een C+C avant la lettre is. Het werd alleen niet zo’n groot succes, Ford kreeg zelfs voor twintig miljoen dollar aan schadeclaims te verwerken. Voor een productie van nog geen vijftigduizend exemplaren is dat zorgwekkend te noemen.

Ford Galaxie 500 Skyliner 1959 - Foto: Jim Appelmelk
Ford Galaxie 500 Skyliner 1959 - Foto: Jim Appelmelk
Ford Galaxie 500 Skyliner 1959 - Foto: Jim Appelmelk
Ford Galaxie 500 Skyliner 1959 - Foto: Jim Appelmelk


Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968

De Firebird 400 kan zonder meer tot de categorie muscle cars worden gerekend. De V8 heeft het indrukwekkende formaat van 6,6 liter, hij was nog niet gedoemd tot de kinderachtige downtuning van een aantal jaren later. De motor had 350 pk voor de achterwielen in huis. 0-100 zou de auto in ongeveer 6,5 seconde kunnen, de topsnelheid is 220 km/u. Het 400 pakket zelf voegde hier aan toe dat de auto voorzien was van twee uitlaten en een aangepast onderstel. Onder de motorkap was veel chroom te vinden. Het pakket kostte je $351.
Chevrolet bood de Firebird aan onder de naam Camaro, iets gewijzigd en voorzien van andere motorisering, maar de koets was hetzelfde. Ford bood de Mustang aan als concurrent van het eerste uur. Deze werden veel beter verkocht, zelfs de cabriolets gingen nog regelmatig over de toonbank. In die periode was de markt voor cabrio’s namelijk niet zo heel erg groot. Coupé’s hadden veel meer succes. Van de Firebird Convertible werden in de periode ’67-’69 maar 44.145 exemplaren gebouwd, van de coupé 233.235.

Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968 - Foto: Jim Appelmelk
Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968 - Foto: Jim Appelmelk
Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968 - Foto: Jim Appelmelk
Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968 - Foto: Jim Appelmelk
Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968 - Foto: Jim Appelmelk
Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968 - Foto: Jim Appelmelk
Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968 - Foto: Jim Appelmelk


Porsche 930 (Turbo) 3.6 Slantnose

Met het onwennig ogende neusje is de Slantnose een rariteit uit de geschiedenis van Porsche. Weliswaar was het dezelfde voorkant als op de Porsche 935, maar de consument was de typerende ronde koplampjes gewend. De Slantnose was er alleen voor klanten die hem per se wilden, want hij werd alleen op bestelling gebouwd en kostte dan maar liefst 60% meer dan de gebruikelijke Turbo. Van de 21.589 930’s (Turbo’s dus) werden maar 948 exemplaren als Slantnose geleverd. Er zullen er inmiddels iets meer rondrijden, want zo nu en dan verandert een 930 spontaan in een Slantnose. De echte die-hards kunnen dat aan kleine details van echt onderscheiden, ikzelf kan niet veel uit de foto’s afleiden. De meeste exemplaren zijn coupé’s, maar er is ook een klein aantal Targa’s en Cabriolets geleverd. Daarnaast was de auto er met performance kit, waarmee het vermogen van 300 pk naar 330 pk steeg. Zo zijn ze in Europa meestal te vinden. Het is aan de buitenkant te herkennen aan vier uitlaten.

Porsche 930 (Turbo) 3.6 Slantnose - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 930 (Turbo) 3.6 Slantnose - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 930 (Turbo) 3.6 Slantnose - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 930 (Turbo) 3.6 Slantnose - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 930 (Turbo) 3.6 Slantnose - Foto: Jim Appelmelk


Volvo 1800E

Voordat Roger Moore als James Bond in een Lotus Esprit stapte, reed hij als Simon Templar in een Volvo 1800. Een E-Type behoorde ook tot de mogelijkheden, maar die viel uiteindelijk af als dienstauto. Bovendien had Roger Moore op den duur ook een eigen 1800. Het is één van Volvo’s opmerkelijke creaties, er zijn enkele andere aparte modellen gebouwd zoals de 262C en de 780 van Bertone. De Volvo 1800 was ontworpen door Per Petterson, die toen voor Frua werkte. Wie goed kijkt naar de daklijn ziet enige verwantschap met de Maserati Mistral, die door hetzelfde designhuis op papier was gezet. De Volvo 1800 is iets gewaagder gelijnd, óók omdat het moeilijk in te passen valt tussen de andere Volvo’s uit die tijd, zoals de 121, en later de 145 en 164. Een interessant detail is dat de eerste 1800’s, genaamd P1800, bij Jensen werden gebouwd. De kwaliteit van de lak was echter slecht, dus besloot Volvo de montage zelf te gaan doen. Het resulteerde in de latere 1800 E, S, en ES. De laatste was een driedeurs stationcar met een erg groot glasoppervlak in de achterklep.

Volvo 1800E - Foto: Jim Appelmelk
Volvo 1800E - Foto: Jim Appelmelk
Volvo 1800E - Foto: Jim Appelmelk

Voor vragen, verzoeken en opmerkingen kun je me mailen. Morgen en overmorgen zijn er meer klassiekers te zien.



65 reacties

Weer niet gespot ;-)
Dank Appeltje, een SM en een echte Flachschnautser (da’s toch een veel mooiere term dan de Slantnose).
Heeft die Pontiac z’n toerenteller in de motorkap verwerkt zitten? Dat is weer eens wat anders….
Dikke Porsche, die voorkant ziet er echt goed uit :D
+1 voor de Pontiac Firebird. Echt een icoon! Als ik het goed zie zit de toerenteller op de motorkap of niet?
Coole toerenteller!
Zie de Bel Air liever in het lichtblauw.. Zeer mooie foto’s enz enz.. ;)
Ik weet hier in de buurt zo een Porsche staan, telkens als ik er passeer, vertraag ik even :p
Zo’n SM in Frankrijk al gezien, zalige auto!
ach! een 1800, blijven mooie dingen he, alleen de ES (sneeuwwitjes kist als bijnaam) is mooier

trouwes, die porsche heeft een vage neus
Hangt er nou een audi teken bij de achterruit van die p1800? Erg fijn die firebird trouwens, eens wat anders als al die camaro’s!
@Strating: dat is de Q7 die de foto moet verpesten
@ Appeltje:

Het is maar de vraag of dit een Bel Air is. et zou namelijk wel eens goed kunnen dat de auto een Deluxe Styleline is. Bel Air Werd pas in 1953 gevoerd, maar dit lijkt me een eind 52 model….
toerenteller op de motorkap, lekker exclusive
Die toerenteller op de motorkap is toch zo uniek niet? Andere muscle cars, zoals bv. ee GTO hadden dat bijvoorbeeld toch ook.

En bij de 1800 S stond de ‘S’ inderdaad voor ‘Sweden’, om aan te geven dat de wagens niet langer in de UK werden gemaakt…
Mooie combo van de Porsche samen met de R6!
Het is P1800E :)

Voor de rest weer erg leuke spots :D
@Strating, het Audi-logo is er zeker, maar zit op de neus van de Q7 die achter de 1800 rijdt:)
Doe mij die ford imnpala maar of anders die pontiac firebird
LOL zo’n flatnose heb ik gehad :) een grijze en wat een bruut ding was dat toch. De echte supersportauto. Niet zo’n ding dat je tegenwoordig ook door je demente opoe kan laten rijden
Die Firebird ziet er echt bruut uit! Damn.
De Firebird viel onder de categorie ”Pony cars” alleen de Trans Am versie werd gezien als een Muscle Car.
@Chevelle: Ik zie je berichtje over pony cars nu pas haha. Great minds..

Maarre, ook een Trans Am is een pony car. Pony cars werden vooral ingezet in de Trans Am racing series en daar heeft die Firebird net zijn naam aan te danken. Dat is hetzelfde als zeggen dat een Shelby geen pony car is. Muscle cars zijn over het algemeen groter en zwaarder dan pony cars. Automerken hadden daarom vrijwel altijd een muscle car tegenover een pony car staan in hun line-up.
Is het niet Flatnose ipv slantnose?!
Nee het is slantnose… kwam van origine uit California.
Al de mooiboys reden daar zo rond in hun 911!

En als ik dement ben wil ook zo’n 997 GT3-RS Opoe wagen.
die toerenteller op de bonnet van de pontiac is echt uniek volgens mij. veel leuke spots appeltje. Gelukkig houd je van alle soorten auto’s als ze maar apart zijn.
@floryn: Het was iets dat General Motors veel gebruikte voor hun modellen. De Pontiac Firebird en GTO hadden ze, maar ook de Buick Gran Sport en GSX. Volgens mij had de Ford Talladaga er ook een. Het ziet er in iedere geval zeker ”Bad Ass” uit
Ik heb ook zo’n Chevrolet staan. Wel ééntje uit ’51.
Die Galaxie is prachtig.
Hoezo een Bel Air, of als Kevski gelijk heeft, een Stypeline is groot.
Een Galaxie is pas groot.
Mocht ik ooit nog eens ergens een Galaxie/Fairlane 500 voor niet te veel op de kop kunnen tikken dan wist ik het wel.
Fairlane 500 behorende tot de musclecar categorie van Chevelle ;)
zo’n 1800 heeft 3 jaar lang stil gestaan bij m’n overbuurman voor de deur. Ding was te slecht voor woorden. Hij wilde hem opknappen zei hij, maar nooit wat aan gedaan. Echt zonde van zo’n schitterende wagen :(

Zijn lak begon te barsten en dat wilde hij tijdelijk fixen met plakband :S
ben ik hier nou echt de enige die die slantnose NIET mooi vind! zit er uit alsof hij gewoon een ongeluk heef gehad ofzo…
die impala station… ik bedoel die lijkwagen… is toch niet zo geslaagd.
De toerenteller van de pontiac is wel appart, maar ik heb hem liever in de auto staan.
Atomic Wedgie
Nu ik die Porsche zie moet ik ineens aan de film Condor Man denken. De Bad Guy in die film had er ook zo een.
Firebird blijft nog altijd een mooie amerikaan vinden, in tegenstelling tot alle anderen
Iets klopt er niet aan de slant-nose. Standaard zaten er toch echt neerklapbare koplampen op beide schermen. Bob de bouwer heeft deze denk ik maar dichtgelast. Misschien wel mooi, niet origineel en toegestaan???
Die Firebird en die Galaxie zijn echt mooi. Een Firebird is trouwens geen muscle car maar een pony car.
prachtige porsche :)

klein beetje off-topic, maar zag vandaag nog een Ferrari 575 maranello rijden in Emmen, maar zat op de fiets en reed de andere kant op, dus helaas geen foto’s kunnen maken :( Ohja, en laatste tijd 2 porsche 944’s gezien, maar die zijn niet zo spotwaardig toch? (heb er niet zo heel veel verstand van:))
Ik heb 944’ers nooit echt porsches gevonden, ik spreek dan niet over hun kwaliteiten, dat zullen wel goede en snelle auto’s geweest zijn…
@Volvo_440_turbo: …voor een Audi. ;)
doe mij de porsche maar:P
Die Volvo is echt prachtig…….
is geen echte slantnose volgens mij
Alleen de Citroen SM is de mooiste van auto’s die hier zijn gepresenteerd
@Appeltje:Eindelijk wat meer UScars,die Impala is zo te zien een ex-lijkenwagen (had niet verkeerd gestaan in je vorige topic). Die Firebird is heerlijk en ook erg functioneel die toerenteller op de hood. Zo kan je beter je ogen op de dragstrip houden!
Ik heb zelf ook een 400 maar dan van 2 jaar later maar wat een power zeker voor die tijd.
Oooooooooooooohhhhhhhhhhhhhh
Die Slantnose, wat is het toch een prachtige auto.

Mvg,

Remon
Mooie spotserie.
Binnenkort hier voor de deur: 1967 Ford Mustang fastback. Misschien kom ik hem hier nog wel eens tegen!
Maar elke auto hier is even prachtig! Oldtimers zijn gewoon geweldig :)
Die pontiac firebird is toch wel de mooiste spot van dit lijstje! :D En die impala… wat een lijkenwagen zeg :S
Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968 :D Mooie kar!!

Die Volvo is ook erg speciaal. Lijkt haast wel een Aston Martin met die grill
@ Schumi

xD 1967 Ford Mustang fastback xD Maar de lekkerste mustang ooit!!! Daar heb je toch een mooie som voor mogen neerleggen niet?
Lekker afwisselend, leuk!
Die Porkers met die platgewalste neus heb ik altijd spuuglelijk gevonden…
Gave bak, die Pontiac Firebird Formula 400 Convertible uit 1968.
Maar waarom van die achterlijk brede achterbanden?!?
Meneer rijdt met grote regelmaat over de drag-strip?!
Wow, die slantnose is echt kneiter vet!
Wat is zo’n SM toch een lelijk hok zeg! Ik dacht dat de DS lelijk was maar dit slaat alles..
Grappig, die Chevrolet Impala “Custom” Stationcar staat hier geregeld in de straat:P
Dit is zeker geen fabrieks slant nose, deze had alleszins pop up (klaplichten) en achter deze lichten waren “louvres” zichtbaar om de (hete) lucht van de voorste remmen te evacueren. De wegversie vd slant nose was een afgeleide van de Porsche 934/935 racewagens.
935 was de “Moby Dick” group5 racer, de 934 was een group4 racer (beiden ontzettend snel)
@strating
Er hangt geen aidi teken opDe achter ruit van die volvo dat is van die q7 er achter!
@rikkon: In het Duits heten die dingen Flachbau, Flachschnautser slaat nergens op, al was het alleen maar omdat Schnautzer met een Z geschreven wordt.

Het idee om ze zo te bouwen werd dankbaar gebruikt door tuner Rinspeed (tegenwoordig onderdeel van Mansory). Dit is dezelfde Rinspeed als die bouwer van bizarre show-auto’s.

Bij Rinspeed was zo’n neus goedkoper dan bij Porsche zelf.

Overigens weet ik niet wat dit moet voorstellen, want hij heeft geen klap-koplampen en die hadden originele Flachbauers en Rinspeed’s altijd wel.

Ze zijn echt wel mooier dan ‘gewone’ 911’s:

http://www.eclecticcars.co.uk/pages/59/images/stock/image/sold_cars/p911_slant_carl.jpg
Prachtige spots weer! Dat van die porsches wist ik niet.. Ben er nog niet uit of ik het nou mooi vind of niet, vind het vreemd staan bij de achterkant van de auto.. Die firebird is overigens prachtig!
Waar vind ik die film over de SM?
In de XXX-sectie van de videotheek, naast bondage denk ik. :P
Wauw, stuk voor stuk prachtige klassiekers. Die Volvo is een van de mooiste Volvo’s ooit gemaakt naar mijn mening. Die Porsche is ook geweldig, maar die Amerikaanse bakken spannen voor mij toch echt de kroon :D
die 911 is een 3.3!
HOOPVOLLE VRAGER
weet iemand misschien hoe dit bodytype heet? een amerikaanse volvo s70 zeg maar?


http://l.yimg.com/g/images/spaceball.gif
HOOPVOLLE VRAGER
Die 930 lijkt me een 3.3 met Gemballa neus van de Cyrrus of iets in die richting, het kan ook best van Rinspeed zijn maar wel heel raar dat hij geen pop-up lampen heeft, en het is niet de straat versie van een 935, want die heeft een compleet andere neus en voorbumper, waar koplampen in verwerkt zitten en dus ook geen pop-up lampen nodig zijn, er zijn meerdere tuners die zo’n 930 deden in die tijd met zo’n neuws waaronder Rinspeed, Gemballa en DP-Motorsport de mees bekende zijn

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).