Kilometerheffing gaat supersnelwegen betalen

Auteur: , 50 Reacties

De verkiezingen duren nog even, maar vanuit het CDA ontpopt zich al weer een proefballonnetje. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe vind dat het geld weer terug naar de automobilist moet. Belasting op auto's moet niet meer aan allerhande overheids-hobby's worden uitgegeven, maar moeten geinvesteerd worden in supersnelwegen.

Sander wil dit bij Camiels aankomende debat over de begroting van 2010 aankaarten. Dat betekent dat het vandaag en morgen ter sprake komt.

Helaas is de praktijk weer iets minder mooi dan dat het klinkt. We mogen straks niet met zijn allen op onze eigen baan met 200km/u naar de andere kant van het land jakkeren. De supersnelwegen zijn bredere, efficiënter aangelegde versies van de huidige exemplaren. Aan zowel de linker als rechterkant moeten in- en uitvoegstroken komen. De middelste (2) banen zijn bedoeld om 20-30km aan een stuk door te kunnen rijden. Door uitvoegend verkeer eerder van de hoofdrijbaan te scheiden moet het verkeer minder last van elkaar hebben.

Opgeteld bij de geweldige verlichting op filedruk die de kilometerheffing gaat geven, kunnen we straks dus allemaal doorkachelen in de randstad. Inhalende vrachtwagens worden weer zeldzaam en de auto hoeft pas bij de afrit weer van de cruisecontrol af. Kosten voor de overheid slinken omdat de transportsector veel efficiënter kan werken, maar zouden ze in den Haag echt zo ver vooruit kijken?



50 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Lekker bezig alwood ;)

OT: Ik zeg: snelwegen moeten 3 a 4 banen hebben en vrachtwagens mogen alleen op de rechter baan rijden met 90 voor trailers en 100 voor bakwagens.
-edit: is inmiddels gefixt, dank u-
@Kaaskabouter: Zwart gat.
en zoals een echt 3de wereld-land betaamt ..
het geld uitgeven voor het er is ..

wel ongelofelijk dat ze met minder geld ineens WEL asfalt kunnen aanleggen ..
we hebben toch maar een bijzondere regering ..
@lincoln:
gast, ga eens een tijdje in een echt 3e wereld land wonen, praat je wel anders. Er is een hoop aan te merken op nederland maar een 3e wereld land is het zeer zeker niet.
@ all: er ging iets mis in het bericht, als het goed is zijn de problemen verholpen :)
sebastianchubasco
ik ben vóór, maar dan wel limietloos maximumsnelheid! anders ben ik tegen (en dan heb je de poppen aan het dansen… …)
Tegen de tijd dat die wegen er liggen is het aantal auto’s alweer verdubbeld.
Stink er nou niet in, dit roepen ze alleen maar om zieltjes te winnen voor de kilometerheffing.
Ik ga dadelijk met mijn auto zoveel betalen dat ik dan echt deze sticker erop kan doen: “Yes, I do F*cking own this road!”
@Rob USA: Precies!
Zowel links en rechts in en uit voegen? Dat worden leuke knooppunten… Succes toegewenst aan de industrieel ontwerper!
Ik ga mee met sebastian…
Deels dan he, ik vind eigenlijk dat je Adviessnelheid moet geven van 130 kmh net als in Deutschland. MAAR als de situaties er zo naar zijn (drukte, weer dat niet mee werkt, ongeluk etc etc) dat er DIRECT een andere snelheid gegeven wordt. Neem dan Duits systeem dat dan alle camera’s klaar staan om snelheids overtreders te pakken…
Daarnaast zeg ik dubbele vluchstrook, één links en één rechts. 4 banen per richting en daarna Laue’s plan.
Tevens ben ik er dan voor om direct een nieuw signaal te introduceren bij wet. Linker knipperlicht aan als je hard door wil rijden op de linkerbaan…
En zo wordt de aandacht netjes afgeleid van de discussie of de kilometerheffing er überhaupt wel moet komen.
Nu lijkt de heffing er al te zijn en we gaan de opbrengsten virtueel uitgeven aan hetgeen de tegenstanders graag willen horen.
Zo doorzichtig deze politiek.
Gooi die brandstof omhoog!
Blijf het maar zeggen.
@RickB:
Benzine omhoog gooien is erg gevaarlijk. Bovendien krijg je overal vlekken, het stinkt en je kunt het beter in je auto gieten.
Ook dit is weer letterlijk een ongelofelijk plan wat nooit gaat gebeuren helaas :(
Wacht maar!
Dit is toch al gaande op de A2 bij eindhoven, en willen ze doortrekken voor de volledige A2.

M.a.w. ze hebben stemmen nodig….
Dit gaat niet werken;) als er file staat op een uiterste buitenste baan voor een afrit, wil zoals gewoonlijk iedereen op het laatst er tussen en staat er ook een file op een middelste baan.
@ RickB

Dan wordt je nog steeds genaaid met een dikke wagen… :(
ze doen gvd al meer dan 30 jaar over een stukje A4 ..

die gasten kunnen helemaal nix noppes nada ..
liegen gaat ze anders wel aardig af ..
@RickB

Jij haat autorijden?
@Jarno: Als je slechts om de 20-30km kunt wisselen van buiten naar binnen heb je dat niet. Als ze slim zijn steken ze de afritten waar het meeste drukte is, op het einde van zo’n 20-30km strook waardoor dat verkeer al een 18km op de buitenste baan moet rijden. Zo haal je de drukke punten uit het systeem waardoor het doorgaand verkeer sneller doorkan. Het doorgaand verkeer is vooral transport, terwijl de drukte op de buitenbanen het woon-werkverkeer is. Economisch dus een zeer verantwoord project (neemt wel veel plek in, zo’n super autostrade).
natuurlijk heb je dan nog wel files, maar die zullen er altijd zijn.

Het makkelijkste voor plaats besparing is om het ‘binnenste’ traject als een verdiep hoger te plaatsen.

Maar dit is, als belg gezien naar jullie situatie, niets meer dan een afleiding voor de kmheffing.
Geef die geldkloppers 5 jaar en dan gaan ze kijken hoe hard je rijd met hun satellieten, dat hebben ze gezag omdat we allemaal bij 121 of 101 een boete krijgen :roll:
Jaja. De opbrengst van BPM en motorrijtuigenbelasting gaat nu naar een zwart gat dat Schatkist heet.

De kilometerheffing moet kostenneutraal worden ingevoerd – d.w.z. dat zwarte gat moet net zo vol blijven terwijl daarnaast een heel ambtenarenapparaat moet worden opgetuigd om die kilometerheffing te innen.

Ondertussen roep Eurlings dat de opbrengst van de kilometerheffing volledig ten goede komt van het wegennet. Gezien het bovenstaande is dat dus gebakken lucht, leugenachtig, minachting van de kiezer – noem maar op.

Dus als ze nu gaan roepen dat de opbrengst naar supersnelwegen moet: kom op zeg, neem je moeder in de maling!
@Potver7: we worden nu genaaid met 42 % belasting op een auto en hoge wegenbelasting , of je rijd of niet.
Hm.
Den Haag kijkt nooit vooruit!
Sterker, Den Haag kan helemaal niet vooruitkijken!!
Dus die supersnelwegen kun je wel vergeten! Ik woon vlakbij een locatie waarover men de afgelopen 40 (!) jaar alleen maar zat te ouweh**ren…Ja, de A4!!!

En dan willen ze nu ‘opeens’ supersenelwegen bouwen?!?

Hahahahahahahaha…NIET grappig… :evil:
Het blijft een omgekeerde wereld het probleem word bij de weggebruiker neergelegd.De files zullen er niet minder om worden.Beter mensen te belonen die niet in de file hoeven te rijden.Almere nog steeds geen snelle verbinding Amsterdam IJburg Almere brug zou goede optie zijn maar word weer afgeblazen Bij referendum IJburg is er afgesproken dat de IJ oevers niet vol gebouwd zouden worden maar kijk maar eens goe hoe vol de IJ oevers nu vol staan.´De kosten afwegen tegen de baten wat denk je wat de kosten zijn om alle auto´s te voorzien van deze kastjes en de wegen uit te rusten met de poorten controle systeemen.De froud gevoeligheid van dez aparatuur.Ik denk dat we investering beter ergens anders aan kunnen besteden.
Ik hoorde net op het journaal dat de ANWB pas definitief stelling wil nemen wanneer de hoogte v.d spitsheffing bekend is. En dat is pas komend voorjaar. Dus nadat de abonementen weer voor een jaar zijn verlengd.
ANWB heeft nix te vinden ..

en bovendien zijn die “supersnelwegen” helemaal niet nodig ..
want straks is er nooit geen file meer in nederland ..

dat was toch de deal van rekeningrijden ??
het antwoord op alles ..
Bron…NOS.nl…Eurlings pareert kritiek km-heffing

Minister Eurlings verwerpt de kritiek op de kilometerheffing en spreekt van indianenverhalen en bangmakerij. Hij heeft “een goed gesprek” gehad met ANWB-directeur Van Woerkom en zegt dat hij hem behoorlijk heeft gerustgesteld.

De ANWB eiste gisteren dat de hoogte van het spitstarief openbaar wordt gemaakt, anders zou de organisatie zijn steun voor de plannen intrekken.

Eurlings zegt dat het spitstarief er voorlopig niet komt en dat het langzaam wordt ingevoerd. Zelfs bij de hoogste opbrengst van 300 miljoen euro per jaar gaan de meeste automobilisten er nog op vooruit, zegt de minister.


En maar blijven liegen en bedriegen!
NL-politiek in een note-dop… :roll:
Geloof er niks van eerlijk gezegd.
Als de maximumsnelheid dan ook fors omhoog mag dan wil ik er nog wel toekomst in zien, anders niet!
Een laatste PR-poging om nog wat zieltjes te winnen voor de kilometerheffing?
Een 200km/u supersnelweg zal sowieso niet komen, geen plek voor, te veel herrie, te veel uitstoot, etc. Wegen met links en recht invoegen lijkt me een flinke verbouwing van het wegennet.
ze moeten ons natuurlijk wel een bot voorhouden, anders happen we niet toe :mrgreen:

stond vanavond ff in de dagelijkse file op de A27 bij rijsweerd, en ik merkte dat toen de linkerbaan afgezet werd vanwege een ongeluk, dat het ineens veel beter doorreed dan anders.

dus dicht met die spitsstroken! of doe ze allemaal maar dicht, staat er helemaal geen file meer…
Hm, inderdaad: er was toch juist minder geld en niet meer geld?!!!

Simpson: wel langere file gok ik; dan kunnen er allerlei trechtereffecten optreden. Ook kan het zijn dat jouw route langer is en veel andere routes korter. Hoe dan ook weet het VID echt wel waar ze mee bezig zijn. Misschien moet Wouter er eens langs voor een repo ofzo :P
Wanneer gaat de overheid nou eens beseffen dat ze niet alleen maar leuke (irreële) plannetjes moet maken, maar er ook daadwerkelijk iets mee moet doen?
Dit plan gaat er nooit komen, hoe mooi het ook klinkt. Bovendien is 20-30km hier in Nederland veel te lang, gezien hoe kort de meeste afritten bij elkaar liggen. De afstand zou dan al veel korter moeten zijn.
Maar goed, dit plan gaat er nooit komen. Een gewone 2×2 snelweg aanleggen kost al decennia (A4, A15…), laat staan een ‘supersnelweg’.
Het wordt tijd dat er daadwerkelijk eens een schop de grond in wordt gejast, in plaats van enkel plannen bedenken. Plannen bedenken maar vervolgens niet uitvoeren is zinloos.
Gratis randstad metro voor forenzen met om de 5 tot 10 minuten vertrekkende treinen, aanleg kost een hoop, bespaart veel in de toekomst. Rechter rijbaan voor vrachtwagens en de vele lijnbussen die er dan kunnen rijden en linker rijbaan voor de hobby/mooi weer chauffeurs.

Rijden moet weer een pleziertje worden.
Rijden doe je in noord Europa nog nauwelijks, je verplaatsen echter wel.
Rijden begint zo’n 100 kilometer ten zuiden van Parijs, liefst niet over de autoroutes.
Wordt er echter nieuw asfalt gelegd, is dit binnen de kortste keren weer volgelopen met verkeer.
Een infrastructuur a la Japan zou een welkome oplossing zijn, snelle treinen die stipt op tijd rijden voor forensen ipv miljarden spenderen aan een HSL die je iets eerder in Parijs brengt. Hoeveel mensen werken in Parijs en wonen er in Nederland ?
Want waarom moeten we massaal op hetzelfde tijdstip (2 keer) naar ons kantoor om daar achter de computer te kruipen ? Leve de spitstax ! Een manier om kuddegdrag ( we zijn ook verslaafd aan de file..) te reguleren.
Time For Change !
jaap BMW650 RRSportV8
Ik heb mijn ANWB abonnement zojuist opgezegd. Ik word pas weer lid als de ANWB stelling neemt: lagere belastingen voor automobilisten, geen kilometerheffing.
Kilometerheffing gaat de burger hoe dan ook meer geld kosten, want de invoering en de uitvoering van dit project wordt met ons belastinggeld bekostigd. Dus de inkomsten die ze met de kilometerheffing missen, zullen ze op een andere wijze terughalen. Las net een bericht dat de energiekosten van de burger vanaf 2012 met honderden euro’s per jaar zullen stijgen omdat men anders de kosten van de uitstootbeperkingen niet kan betalen. Toeval? Dit ingewikkelde project kost gewoon miljarden aan belastinggeld en linksom of rechtsom zal dit bij de belastingbetaler terug worden gehaald. En hier komt nog eens bij dat de inkomsten aan autobelastingen voor het Rijk gelijk moeten blijven. Ik walg inmiddels van die propaganda en mooie beloften. De burgers mogen iedere keer de rekening betalen van onrendabele projecten en de politieke elite gaat gewoon op dezelfde weg verder. Ik steun de actie van de VVD tegen het rekeningrijden en zal de sticker goed zichtbaar op mijn auto plakken.
jaap, wel kortzichtig . De anwb stemt alleen toe als de woorden van de minister ook kloppen. We zijn zo emotioneel allemaal terwijl de feiten nog helemaal niet bekend zijn.
Wellicht vandaag.
Algemeen : de schatkist tekorten zullen per jaar met 35 miljard toenemen , en dat zal een minimum zijn. Moeten we vroeg of laat met z”n allen betalen. Daar valt de nietige kosten van km heffing bijna van in het niet.
Erg mooi plan, wat word de nieuwe maximum sneldheid op de super snelwegen? 160?

Wat vinden jullie nou eigenlijk een perfecte cruise snelheid om 20 – 30 km mee te rijden?
Beetje raar dit, volgens mij hebben we al miljarden afgedragen via wegenbelasting en daarvan ging slechts 11% naar verbetering van de weg. Daarbij laat de andere belastingen nog buiten beschouwing ook. Ik denk dat we al ruim betaald hebben voor die supersnelwegen. Anyway, als ik snelheden van 200 km/h geroepen zie, ben ik natuurlijk wel voor deze wegen. Maar het lijkt nu een excuus om de kilometerheffing toch lekker duur te maken.
Was al lang bekend: alle opbrengsten van de kmheffing gaan naar het ‘Infra-Fonds’ en kunnen alleen aan mobiliteit-gerelateerde zaken uitgegeven worden!!!

Heb ik al eerder gepost trouwens. Dit is 1 van de grote voordelen van de kmheffing…

Dit is een voorbeeld wat er dan uit het Infra-Fonds gefinancierd kan worden. Het wordt uiteraard nu opgeworpen om het gemor te doen stommen.

Blijven nadenken mensen!!
Verhaaltje met vooruitziende blik van het net:

Met pijn in het hart besloot Henk uiteindelijk om zijn auto toch weg te doen. Hij kon zich nog goed herinneren hoe zijn eerste auto hem een gevoel van vrijheid had gegeven, maar dat gevoel was helemaal weg. Erger nog, het was vervangen door het idee dat elke meter die hij aflegde verantwoord moest kunnen worden.

Toen hij zijn auto net had, gebruikte hij deze om er ’s nachts op uit te gaan, het natuurgebied in, om naar de hemel te kijken met zijn telescoop. Ook ging hij af en toe naar Schiphol om vliegtuigen te spotten. Met zijn auto was dit veel gemakkelijker geworden dan met het OV, bovendien was hij niet zo gebonden aan trein- en busdiensten die ’s nachts ophielden.

Die vrijheid was echter afgenomen, terugkijkend, vanaf het moment dat het rekeningrijden was ingevoerd in 2019. Hij was er eerst voorstander van geweest: betalen naar gebruik, betere verspreiding van het verkeer, beloningen als je buiten de spits reed. Na een aantal jaar viel het effect echter tegen. De kilometerheffing was fors omhoog gegaan, maar tevens was er wettelijk bepaald dat de werkgever voor woon-werkverkeer niet mocht compenseren voor de spitstarieven; de gedachte was dat werknemers dan gestimuleerd zouden worden om een baan met flexibele werktijden te zoeken, en dat meer mensen zich in de dunbevolktere gebieden van het land zouden vestigen. Het resultaat was echter dat de meeste mensen gewoon meer moesten betalen en nog steeds van 9 tot 5 werkten. Omdat er een krachtige symboolwerking van de wet uitging werd ze echter niet geschrapt.

Financieel had hij nochtans niet zoveel te klagen, dus dat was allemaal overkomelijk. Zijn eerste negatieve ervaring was geweest toen hij twee dagen nadat hij weer eens met zijn telescoop eropuit was gegaan, door de politie was ondervraagd over zijn aanwezigheid ’s nachts in het natuurgebied. Hij had gestameld ‘eh, ik keek gewoon sterren met m’n telescoop’. De politie had dat een heel hilarisch antwoord gevonden – hij snapte toen nog niet waarom. Het bleek echter dat er in de buurt waar hij bezig was ook een homo-ontmoetingsplek lag waar juist die avond dat hij sterren keek iemand was vermoord. Bij het verhoor hadden ze hem nog gezegd dat hij niet in eufemismen hoefde te praten, alhoewel ze ‘sterren kijken met z’n telescoop’ een prachtige omschrijving vonden.

Zijn verweer dat hij dat écht bedoelde, en dat hij inderdaad een telescoop had, werd niet zo serieus genomen. Althans, het gaf aan dat het goed kon dat hij daar bekend was. Omdat er verder niemand, op het slachtoffer na, in de buurt geregistreerd was, bleef hij hoofdverdachte. Sterker nog, hij verdween in voorarrest. Zijn vrouw besloot dat ze ook niets met een homoseksuele moordenaar te maken wilde hebben en diende een echtscheidingsverzoek in. Met voogdij over de kinderen. Het onderzoek vorderde niet, maar hij bleef hoofdverdachte – gelukkig voor hem liep de echte dader alsnog tegen de lamp, bij een latere moordpoging: het bleek dat hij gewoon op de fiets was geweest.

De schadevergoeding was een schrale troost; zijn vrouw kwam niet bij hem terug, wel kon hij voogdij over de kinderen krijgen. Het eerste weekeinde dat hij ze zag wilde hij ze meenemen naar de Efteling. In verband met fijnstof en luchtkwaliteit bleek dat het wegquotum voor die week vol zat: alleen degenen die vijf maanden van te voren gereserveerd hadden werden toegelaten op de wegen rond Kaatsheuvel. Deze wegquota waren ingevoerd om CO2-belasting en fijnstof terug te dringen, en om bereikbaarheid door ambulances te garanderen. Eerst was het alleen op zomerse dagen geweest naar het strand: je kon dan bepaalde tijdvakken reserveren voor heen- en terugreis, wat erg vervelend was als het weer toch slechter werd, want je moest blijven totdat je terug mocht, ging je eerder dan was een automatische boete te verwachten.

Gelukkig had hij bedacht dat zijn oude liefhebberij wel kon: Vliegtuigen kijken op Schiphol. De oudste was ook gefascineerd door vliegtuigen, en bovenal waren de aanvoerwegen naar Schiphol quotumvrij om de Nederlandse economische positie internationaal niet in gevaar te brengen. Na een half uur op Schiphol werd hij echter door een agent op de schouder getikt: ‘Meneer Ter Braak?’. Het bleek dat hij, als ouder met weekendbezoekregeling op aangeven van zijn vrouw extra in de gaten gehouden werd: het kwam namelijk voor dat gescheiden ouders hun kind meenamen naar het buitenland. Vandaar dat zijn uitstapje naar Schiphol enkele alarmen had doen afgaan. Of hij zijn zakken en bagage wilde leeghalen om aan te tonen dat hij geen boardingpas of tandenborstels of andere zaken had die op een naderend vertrek duidden. Op zich zat dat wel goed, want hij had geen identificatie bij zich voor de kleinen, dus ze hadden niet eens het land uit gekund – wel leverde dat hem een boete op, ook kinderen moeten zich immers kunnen identificeren.

Toen ook nog van de verzekering een mail bij hem binnenkwam dat hij geregeld bij de sigarenzaak in zijn dorp was gesignaleerd met de auto, terwijl hij aangaf niet-roker te zijn was de maat vol. Hij had actief moeten aantonen dat hij er alleen kwam om zijn haar te laten knippen. Het was nog een van de weinige zaakjes waar je zonder afspraak binnen kon lopen, iets wat hij de laatste tijd steeds meer kon waarderen. Soms was het er druk, en ging hij weer weg om een dag later terug te komen. Dat had er echter in geresulteerd dat hij er vaker dan driemaal per maand was geweest in april, wat de limiet was voor onverdacht bezoek aan etablissementen waar rookwaar werd verkocht.

Dat hij voortaan alles per fiets zou moeten doen en daardoor een stuk beperkter zou zijn, dat was een nadeel, maar dat hij niet meer het gevoel had elke meter te hoeven verantwoorden en alles van te voren aan te vragen, dát gaf hem een ongekend gevoel van vrijheid dat hij met auto nooit zou hebben.
Supersnelwegen nog even, waar gaan ze die leggen? Ze kunnen niks meer aanleggen op de plekken waar het echt nodig is. En als ze het doen duurt het 8 jaar (zie rondweg eindhoven). Ze willen gewoon belastinggeld innen voor internet in de trein. Ook zoeits, kost miljoenen en of het helpt is een ander verhaal…
Ik ben in bezit van een hybride-auto,voor mij is het dus nadelig deze kilometerheffing,ik betaal nu reeds geen belasting!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).