Kritiek op kilometerheffing groeit met de dag

Auteur: , 83 Reacties

Het is nu ongeveer twee weken geleden dat Eurlings het deksel van de kilometerheffing- beerput heeft afgetrokken. Automobiel Nederland was het op z'n zachts gezegd niet helemaal eens met de plannen van Camiel. Ook in de oppositie werd het nodige aan Telegraafmodder gegooid richting de verkeersminister.

ANWB zegt nee?
De ANWB leek heel even het partijorgaan te zijn van het CDA toen zij zonder morren de plannen omtrent de kilometerheffing min of meer omhelsden. De autoclub met een nóg ouder ledenbestand dan de NCRV heeft wel altijd geroepen dat de kosten voor de automobilist niet hoger mogen worden dan dat ze nu al zijn. Maar nu nog steeds niet bekend of er spitstarieven komen wil de ANWB niet verder lullen over dit onderwerp totdat er prijzen genoemd worden. Volgens hen is het zinloos zolang de precieze kosten voor de automobilist nog niet bekend zijn. Ook zetten ze vraagtekens bij de nieuwe provinciale opcenten.

CDA nu wel voor spitstarief
De spitstarieven waren in eerste instantie niet nodig, volgens CDA’er Ger Koopmans. Maar daar is (op de oppositie na) niet iedereen het mee eens. Vooral zijn eigen partij niet. Gisteren vertelde Sander de Rouwe (CDA) in de Tweede Kamer dat ze zich niet zullen verzetten tegen de verhoging van het tarief in de spits (krijgen we zogenaamd minder files van). De oppositiepartijen SP, VVD en PVV zijn fel tegen de plannen omtrent de kilometerheffing en betichten het kabinet onder andere van propaganda maken. Zo heeft de VVD al anti-stickers laten maken en heeft de PVV een bundeltje met 7.000 anti-meergeldbetalen-mails overhandigt aan Eurlings.

Camiel is het ZAT!
Al het gezeik over kilometerheffinggedoe gaat zelfs een diehard Autoblog bezoeker niet in de koude kleren zitten. Toen VVD’er Charlie Aptroot gisteravond de minister voor van alles en nog wat uitmaakte ging hij in de tegenaanval. Eurlings zei hier het volgende op: “Als u mij beschuldigt van het verspreiden van onware informatie dan kunt u het beter nu zeggen. En meteen een motie van wantrouwen indienen.”

Oh ja, de hybrideknapen van GroenLinks kwamen ook met wat ludieks op de proppen qua stickers. Ze hebben plakkertjes laten maken met daarop de tekst ‘Kilometerheffing? Ja Graag.’ Niet heel vreemd, aangezien het zeer gunstig is voor Halsema als de KM-heffing er komt. Dat wordt goedkoop rondtuffen in die oude Mercedes.

Update: Op dit moment gaat Eurlings in debat met de Tweede Kamer over de verkeersbegroting 2010. Chips, bier, POLITIEK.



83 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Heerlijk, een live-stream! Ben benieuwd naar de uitkomst..
nu politiek 24 , ff rustig allemaal. Niemand die nog iets weet , maar iedereen heeft een mening .
Ik wil van de 42 % belasting en de hoge wegenbelasting af.
Nog iemand meer ?
Ik snap het verzet tegen de verhoging van de accijnzen niet! Het is altijd hetzelfde gezeik in Nederland, dan komt iemand met een innovatief idee, en dan is het van: Nee, want we hebben nu dit ‘briljante’ plan al bedacht. BAH Nederlandse christen politiek, bah
Gelukkig heeft mijn vader een leasebak…
wat doen we als we met vakantie gaan?
En fransen,engelsen,polen en weet ik veel wie ,die onze wegen gebruiken?
laten we alle autobezitters een maand de auto stil staan en gebruik maken van alle openbaar vervoer.hebbes
Is sociale zaken niet het departement wat zoveel fouten maakt? Die Camiel….
Graag allemaal even de petitie tekenen op kilometer-nee.nl
Leuk burgerinitiatief welke inmiddels al meer dan 20.000 handtekeningen heeft opgeleverd.
Oei Camiel lult er wel flink om heen.. Geen directe antwoorden op vragen, een echte CDA’er.. We mogen er trots op zijn..
Valt toch enorm op dat mensen die te duur leven en proberen beter te zijn dan hun buur het meeste klagen over de kilometergeving. Ik vind persoonlijk dat deze heffing een wakeup call is voor vele.
@Prisma: idd ja .. slim opgemerkt joh ..
desalniettemin blijft een kutplan een kutplan ..

misschien een een wake-up call voor politici dat ze effe moeten kappen met tarten ..
ik vind het gewoon bizar dat het weer zoveel moet kosten om het in te voeren.

ik geloof echt niet dat bij iedereen een doosje in zijn auto bouwen de beste oplossing is…
We weten nu wel mooi dat Eurlings een MG-F rijdt, liefst over de grote markt in Maastricht.
@sacha: ja en hij mag zijn schoonmoeder niet..
Alle transportkosten gaan omhoog, postzegels/pakketten etc. Leaseautos worden duurder per maand. Een dagje winkelen in een andere stad kost minstens 10 tot 15 euro meer bovenop de brandstof en belachelijke parkeertarieven.
Zoals de PVV het zegt: faciliteren en niet pesten! Niemand staat voor zijn plezier in de file- dit zijn mensen die de economie draaiende houden door te werken!
als je op “HIER” drukt ..
dan zie je snotteraars die er opzich volwassen uitzien ..
ook spreken ze op het eerste gehoor ABN ..

laat u zich daar door vooral niet misleiden ..
want ze zijn zeker nog niet uit de pubertijd ..
en in nederland zijn ze volgens mij ook nog nooit geweest ..
Ik moet zeggen dat Camiel het erg goed deed, vooral het argument dat IEDEREEN nu de proviciale belastingen gingen betalen en niet alleen de automobilisten hield hij goed overeind. Wat ik miste in het debat is de wijze waarop hij fraude wil gaan bestrijden als de enige communicatie tussen het kastje en de factuur één wekelijks SMSje met een kilometertotaal is. Er is dan namelijk veel mogelijkheid om fraude te plegen. Ook mis ik de waarborgen dat andere partijen in de toekomst met dit systeem aan de haal gaan. Ook mis ik de compensatie van al betaalde BPM van oudere auto’s. Ook al gaat de invoering geleidelijk ben ik van mening dat de oudere auto’s een bepaalde korting op de heffing verdienen omdat de bpm al is betaald.

(Overigens blijf ik nog steeds tegen, maar dat terzijde)
Ik vind het misselijkmakend dat de VVD hier een verkiezingsthema van wil maken. Vooral omdat de kilometerheffing komt uit de tijd dat zij in regering zaten. Ik snap dat meneer Rutte heeft gezien hoe de PVV zijn stemmers wegtrekt met holle frasen, maar dat is geen reden zich ook tot niveau te verlagen.
Eurlings houd ons allemaal voor de gek met zijn kilometerheffing!! Dit moet natuurlijk nooit doorgaan!!
100% tegen.
Dat gezeik dat Eurlings wel eens op Autoblog komt is zooo lame……..


Dat je daar trots op bent, ik wed dat Thomas Berge ook wel eens hier kijkt, ben je daar trots op?
Als er in de maatschappij geen draagvlak is voor de kilometerheffing, dan gaat het hele plan niet door. Dat heeft minister Eurlings (Verkeer) de Tweede Kamer opnieuw verzekerd.
Eerlijk standpunten van de heer Aptroot (VVD) nou niet sterk. te populistisch. Zelfs de PVV kwam sterker uit de hoek. Nee de heer Roemer (SP), was erg sterk. Kwam met punten, die meer op Jan Modaal slaat. Ik woon in een standaard VINEX locatie met voor de gem auto spotters, totaal geen uitdagingen. Alleen een Audi TTS is de enige uitzondering.. Maar toevallig een hoop Peugeots van 2002. Van mensen waarvan de meeste, moeilijk afhankelijk kunnen zijn van het OV. Dus toch uit het leven gegrepen.
En die tabellen he.. ;)
Maar Eurlings had wel de beste oneliners! ;)
Omleggen die Camiel (lijkt veel op Debiel? Toeval?)!
Ik zeg DOEN !!!
Ik hoor Camiel alleen maar roepen dat het voor de automobilist goedkoper wordt. Dat zal ook vast wel kloppen, maar in het hele debat wordt niet gesproken over het feit dat de Provincies ter compensatie van het mislopen van de provinciale opcenten van de autobelasting een nieuwe belasting mogen gaan invoeren. Als je deze bij de kosten gaat meetellen zal het uiteindelijk toch wel weer duurder worden voor de automobilist. Zo gaat het immers bijna altijd. Ik wil wel voorstellen om de nieuwe provinciale belasting de naam “Camieltaks” te geven, dan weten we in elk geval aan wie we deze te danken hebben.
@Gatekeeper: waarom moesten als voorheen ALLEEN automobilisten betalen voor algemene dingen in het leven ?>
Knap oneerlijk lijkt me.
Die mensen verwachten zeker dat iedereen Windows draait? Ik draai hier Mac.. Lekker is dat, nu ben ik toevallig een soort van pc-nerd, dus ik weet er uiteraard wel wat voor.. Tss.. Hadden ze wel even over na mogen denken.
Ik vind dit behoorlijk klote!!!! ze kunnen zien waar, hoesnel(bekeuringen) hoelaat dikke onzin dus!!!!!!!!
Stelletje leugenaars in Den Haag. Ik heb 2 auto’s, een midi SUV waarmee ik 12000km/j rijd en een hobby autootje waarmee ik 1000 km/j rijd. Met de SUV ga ik van 536 naar 900 euro per jaar en dan komen er nog andere toeslagen ove rheen, alleen mijn hobbyauto gaat van 160 naar 70 euro (zonder de provincieheffing). Nou daar ga ik toch een klassieker voor in de plaats nemen. Dus die Eurlings moet niet ouwehoeren, we worden keihard gepiepeld. Ik heb mijn NoWay sticker al besteld bij de VVD.
@tehkilll3r: mac en linux gebruikers blijven zo een hoop onzin bespaard :mrgreen:
@stuko

Vergeet niet dat alles duurder zal worden, bedrijven zullen de heffing moeten doorberekenen.
prima! regeling ik heb een auto uit 1986 niets mee aan de hand scheelt me een paar cent per km….. of toch niet de auto van mijn vrouw, gloednieuw je kan 550 km rijden met 30 lier en met mijn auto kan ik op 1 tank ook 500 km rijden alleen dan gaat er 70 liter in……….
Heerlijk , geen 42 % aanschaf belasting meer en wegenbelasting meer waar je in DLD 2 jaar kunt rijden.

ps. kunnen de petitie vragers mij eens vertellen WAAROM ze tegen zijn , of overval ik jullie hiermee (…)?
Ik ben voor; je betaald voor wat je rijd, en de BPM verdwijnt.. Ga je er op achteruit, dan heb je in verhouding altijd te weinig MRB betaald, ga je er op vooruit, dan heb je altijd te veel betaald, simpel..
@ johnny m

uhm ik weet het niet hoor maar als je een sportieve auto aanschaft (lees hogere co2 uitstoot) dan ben je gruwelijk duurder uit. Ik heb net even op de site gekeken van de belastingdienst en het ziet er naar uit dat als je een auto koopt met meer dan 4 cilinders je gewoon meer betaalt aan co2 belasting dan die 42% aanschaf belasting. Tenminste ik neem aan dat de mensen die hier op dit blogje komen wel van de auto’s houden met een hoger fun gehalte.
@Mark V: het zou best kunnen , ik denk het moet nog ingevuld worden , definitief dan.
Dus johnny m, je denkt echt dat auto’s 42% goedkoper worden. Hahahaha!!!!

Verder wil ik helemaal geen kastje in mijn auto, ik wil helemaal niet gevolgd kunnen worden. Big brother, nee dankt je.
@Lotus_Elise: hhahahahah , maar motiveer eens. Ik klaag al jaren over 42 % belasting op een auto. Ik merk , weinigen hebben er last van.
@Lotus_Elise: zet je mobiel uit , je wordt immers gevolgd ….
Hoe zit het straks met de km’s die in het buitenland worden gereden. Ik betaal er nu in veel gevallen tol, moeten deze gereden km’s ook in nederland betaald worden?

Is er straks onderscheidt tussen zakelijke en prive km’s met behulp van het kastje?
Waarom kijken ze niet hoe in Duitsland belasting betaald wordt voor de auto, zit gewoon in de benzineprijs en zo betaald de toerist ook belasting aan Nederland en zo kost het ook minder aan de belastingbetaler om het in te voeren!!
@arslan: in dld betaal je ook gewoon wegenbelasting , net als hier….
@arslan:

Heel grappig, Duitse belasting op de benzine..

Ondanks dat is de benzine in Duitsland anders toch nog steeds goedkoper dan hier*? (*Daar, Ik woon in Belgie Haa!)
Ik heb dat in ieder geval niemand horen zeggen in kabinet over duitse belasting!
Dat betekent: Als u nu een auto rijdt met een gewicht van 1000 kilo en u rijdt 30000 kilometer dan betaald u nu 356 euro per jaar aan wegenbelasting.
In de nieuwe situatie betaald geen wegenbelasting, maar 6,7 cent per gereden kilometer.Dat is: 30000 x 6,7 is 2010 euro per jaar.
365 euro wegenbelasting -2010 euro kilometerheffing = 1654 euro in de min.
Wel gaat de bpm van de auto af. Dat scheelt natuurlijk heeeeel veel geld.Ja inderdaad, als u een auto kan betalen van 40000 of meer .
Bijvoorbeeld:U koopt een porche 911 carrera voor de prijs van maar 119.250,00. Daar gaat dan 40 procent bpm van af. Dat is 47700,=
U betaald dus maar 71550,=
Dat is toch snel verdient die 47700 korting. Geweldig toch?
Helaas kan 90 procent van de Nederlander geen auto kopen van 71550,=
De gemiddeld werkende Nederlander rijd een tweedehands auto van 5000, euro.
Daar zit natuurlijk weinig of geen bpm meer op, dus die word niet goedkoper.
Wie word er dus beter van de kilometer heffing? De bedenkers en de fabriekanten van de kastjes. O ja. En de staatskas natuurlijk. U bent nl 24 uur per dag te volgen, waar u bent. Maar ook hoe hard u rijd. Dus rijd u te hard, heeft u binnen 2 weken de boete in de bus.
Stuur deze mail dan ook naar iedereen die u kent. Hierdoor maakt u kenbaar dat u het er niet mee eens bent. Als de regering geen referendum houd. Houden we er zelf wel een.
We zijn toch (nog )een democratie??????
@SjonnieKroket: alsjij geen onzin verkondigt in het vervolg wil ik best iets doorsturen , maar geen kuddegedrag aansporen , zijn er al zo veel van. Ik wil er bij horen…zeg maar.
Geert Schoots
Wie hoor je nu nog over doorwerken tot je 67e ?

Inderdaad, niemand meer.

Afleidingsmanoeuvre van de eeuw….
sebastianchubasco
eigenlijk zou iedereen die van plan is met zijn huidige auto te blijven rijden onder het kilometerheffingbewind een eenmalige teruggave van de BPM moeten krijgen. dan wordt er niemand benadeeld.
@ Sjonniekroket

Als je mijn reactie erboven had gelezen kon je van te voren al weten dat het voorbeeld wat je geeft nergens op slaat want met co2 belasting betaal je veel meer.
waarom zo negatief allemaal ..

ik hoor niemand over de files die bij toverslag verdwijnen als de “magische” kilometerheffing ingevoerd gaat worden ..

en dat het netto voor de automobilist allemaal veeeeeel goedkoper gaat worden ..

ja ja .. daar hebben jullie niet van terug he ..
sebastianchubasco
@lincoln
als je van auto’s houdt dan ook van file’s…. immmers dat zijn nog veel meer auto’s bij elekaar.
en dan zal onze portemonnee eens gaan nadenken waarom we allemaal, en massaal om 8.00 ( en weer terug..) aankomen met ons blikje om daarna massaal achter de kompjoeter plaats te nemen…..
Er was en is geen prikkel…..
Willem_vd_Velde
@ Johnny m: Enkele van mijn redenen:

Ten eerste, waar zijn de auto’s van 8 tm 24 jaar oud in de zogenaamde rekenvoorbeelden van meneer Eurlings?

Basistarief begint met 3 cent en wordt geleidelijk verhoogt naar 6,7 cent… Ik rij in een oude corsa 1.2 voor dagelijks, hiermee heb ik dit jaar 20.000 km gemaakt, terwijl ik eigenlijk alleen maar naar het werk tuf, naar de winkel en naar mijn vriendin, geen dikke extra’s… Nu betaal ik 228 euro, 20.000 x 3 cent is 600 euro. 20.000 x 6,7 = 1340 euro. En dat voor een auto welke in de verkoop niet eens 500 euro op brengt en toch maar 1 op 15 verbruikt…

Dit is op basis van het basistarief, maar omdat het een oude en zeer vervuilende auto is(volgens Den Haag) zal ik waarschijnlijk meer moeten betalen dan die 6,7 cent.

Persoonlijk kan ik me geen nieuwe auto veroorloven, en dit wordt ook niet bevordert met de nieuwe kostenpost, want dat is het! Zelfs mijn schoonouders welke maar 8000 km per jaar rijden zijn meer kwijt op basis van die prachtige voorbeelden.

Ook wordt het voor bedrijven als rijscholen een mooi stukje duurder, deze vallen voor zover ik nu kan vinden gewoon onder personenauto’s, het zijn immers geen taxi’s of bestelauto’s…

En om nog maar te zwijgen van de mogelijke 4 jaar celstraf als er fraude wordt gepleegd aan het systeem(beaamt door PvdA meneertje bij Pauw en Witteman).
Die straf is toch totaal buiten proportie als je bedenkt dat een verkrachter dit bij lange na niet krijgt terwijl dat leed een stuk groter is.
Met het invoeren van de kilometerheffing wordt er door de Poolse, Hongaarse, Russische en alle andere wagens met gelijksoortige kentekens op onze openbare weg, nog steeds niet meebetaald! Overal in Europa heeft men tolpoorten, wegenbelasting in de brandstofprijs, etc. Laat de buitenlandse automobilist hier ook meebetalen (wat met kilometerheffing niet het geval is) door de wegenbelasting in de brandstofprijs te verwerken. Dan maar een fractie meer betalen per liter. De voordelen op een rij: buitenlandse automobilisten betalen mee aan ons wegensysteem, rustig rijden = geld besparen, bovendien wordt nog steeds het “gebruik” van de auto belast (=doelstelling) alleen in een andere (betere) vorm.
je kan natuurlijk ook gewoon geen auto op je eigen naam hebben staan.
en telkens als je ergens heen wilt er gauw eentje stelen.
bij die ouwe hokken trek je zo de draden uit het contact en ff “hotwiren” en de eigenaar mag betalen voor de km’s.
als je klaar bent met je ritje rij je de auto in de gracht ofso, of een rivier, maak mij niet uit.
is toch veel goedkoper?
Misschien zijn de volgende ideeën beter:

-wegenbelasting afschaffen
-BPM afschaffen
-Benzineprijs iets omhoog zodat je daadwerkelijk betaalt voor het gebruik en niet voor het bezit van de auto
-Autobaanvignet voor buitenlandse toeristen, net zoals wij dat moeten betalen in Oostenrijk. Ik denk dat dat ook aardig wat oplevert op jaarbasis.
Moet wel zeggen dat het ontroerend is om te zien. Die voorliefde voor de BPM hier op AutoBlog…
Waarom niet gewoon ’n halve euro bij de benzine op en de wegenbelasting d’r af? Idee? Scheelt ook veel invoeringskosten.
@Rick dos,

De BPM was toch illegaal?!
En ik snap jouw (sadomasochistische) voorliefde voor teveel betalen niet!

Ben je dan ZO rijk? Prachtig voor je, maar ik moet hard werken voor mijn centen!
@FrankypankyV8:

Je begrijpt toch wel dat ik nu véél meer betaal met BPM dan met kilometerheffing?

“Hard werken” is een favoriete uitspraak van de gemiddelde Nederlander. Helaas weten ze vaak niet wat écht hardwerken is. Vaak zitten ze op een kantoor achter een computer, F5’en ze de hele dag op AB of andere sites, en spuwen ze hun gal. Roepen ze: “Ik werk hard voor mijn geld!” en meestal roepen ze dan ook nog dat ze stress hebben omdat ze veel te veel werk hebben. Vervolgens drukken ze dan op enter en daarna wat F5’en om te kijken of ze een reactie krijgen…
@Rick dos:

Ik zit niet (meer) achter de PC voor mijn werk.
Ik zit nog wel, maar dan met een stuur in mijn handen…als ik het niet te druk hebt met het intikken van reacties op mijn netbook (met bedrijfsbuffel)!!!
@Poll: Waarom niet BPM en Wegenbelasting afschaffen, geen kilometerprijs en geen duurdere benzine?

Want dan nog betalen wij meer dan de Duitsers…
Zal ik nog maar even?
– Gebruik GPS-techniek is omstreden (als de Amerikanen het minder precies maken (is al gebeurd na 9/11) of uitschakelen valt de hele basis onder de techniek weg!!!) Het is zelfs niet ondenkbaar dat de VS er ooit geld voor wil hebben!
– Paar punten mbt privacy staan nog open (herkenbaarheid SIM-kaartjes tijdens verzending gegevens is manier waarop alsnog persoonlijke gegevens gekoppeld kunnen worden?)
– Toekomstig gebruik voor snelheidscontrole is niet uitgesloten (1984!)!
– Zelfs directeur kandidaat-uitvoerder Siemens zegt dat het op dit moment nog onhaalbaar is!
– Systeem zal hackbaar zijn en een lek in het systeem kan een miljoenenstrop betekenen!

We zijn er gewoon nog niet klaar voor! De kans op mislukking is simpelweg te groot! Laten we over 10 jaar nog eens kijken, en sowieso ook wachten op het Europese satellietsysteem Galileo, want als de VS besluiten dat wij moeten betalen voor het gebruik van GPS (logisch: de overheid ‘verdient’ eraan, dus waarom de investeerder van de techniek niet?) dan zijn we al helemaal de lul.

Overigens: BPM wordt momenteel gedoogd door de EU, maar mag eigenlijk niet nee
Ohja, nog een punt:
– invoeringskosten zijn niet gedekt! of, ja, als we 15% minder rijden misschien… want als je evenveel blijft rijden dan betaal je dus meer, tenzij je een zuinige auto rijdt!
Alsof een extra spitstarief het gewenste effect gaat hebben. Er is al een natuurlijke prikkel om niet tijdens de spits te rijden: REISTIJD!
Alsof die paar cent extra bovenop de hoge km-prijs dan de druppel is om maar eerder of later te rijden. En het kan zelfs nog een ongewenst effect hebben. Als het al zou werken, wordt het dus buiten de spits om gewoon weer drukken. De spits zal niet zo heftig zijn, maar zal eerder en later eindigen. Vanaf 06:30 beginnen de files al… alsof mensen NOG vroeger zouden kunnen beginnen. Tussen 09:30 en 10:30 is het nog steeds vrij druk op de weg, als het dan nog drukker gaat worden, is het effect van later vertrekken weer veel minder.

De enige reden waarom Camiel denkt dat km-heffing denkt dat 59% minder gaat betalen is omdat die groep minder gaat rijden. De prijselasticiteit van autorijden heeft toch allang uitgewezen dat hogere prijzen niet evenredig leidt tot minder kilometers!
Ben van der Velden
Eerst betaal je BPM bij aankoop auto en vervolgens krijg je die niet terug als men het stomme idee van kilometer heffing invoerd. Privacy teld niet meer mee en mag dat zomaar. Sluiproutes worden levens gevaarlijk en de enige die er voordeel aan heeft is de AOWer en dat ben ik, en ben er als nog tegen. Gek he, laat je niet de verkeerde kant opsturen. ANWB BLIJF ER TEGEN anders denk ik dat er veel mensen je gaan verlaten.
Ik ben van mening dat de kilometerheffing NIET mag worden ingevoerd. Waarom niet?

Omdat bezitters van motorvoertuigen per jaar rond de 20 miljard Euro bijdragen aan de algemene middelen en:
1) De (kwaliteit van de) beschikbare infrastuctuur schril in contrast staat met dit jaarlijkse bedrag;
2) De nederlandse politici en niet de eigenaren van motorvoertuigen eigenmachtig hebben besloten tot verwaarlozing van de (kwaliteit van de) infrastructuur;
3) De bezitters van motorvoertuigen niet opnieuw (zie: 2) de rekening mag worden gepresenteerd voor de povere (staat van de) infrastructuur.

Laat u door de politiek niet in slaap sussen door het kijken naar de toekomst (ook wel de “salami” tactiek): “Het gaat nu om de keuzes voor de toekomst” of vergelijkbare platitudes. Het gaat vooral eerst over het verleden waarin door bezitters van motorvoertuigen ontnomen gelden niet juist werden besteed.

Het huidige voorstel een electronische inspectieambtenaar in te bouwen in elke auto dient met kracht te worden verworpen. Een nationale boycot van dit idee is gerechtvaardigd.
Waarom is de voorgestelde methode van anders (maar toch vooral: meer) betalen voor gemotoriseerde mobiliteit een slecht voorstel?

Waar is het om te doen?
Het terugdringen van verkeer op diverse plaatsen (grofweg de gehele randstad) in diverse periodes.

Hoe kan dit worden bereikt?
Door het met motorvoertuigen gebruikmaken van de infrastructuur in deze periodes duurder te maken.

Welke gegevens zijn nodig voor de hiermee gemoeide administratie?

Welke voertuig heeft op welk moment welk (schaars beschikbaar) traject bereden? Dus:
Datum/tijd entree schaarstegebied
Code entreepunt schaarstegebied
Datum/tijd vertrek uit schaarstegebied
Code vertrekpunt schaarstegebied (dit leidt tot: lengte van afgelegd traject)
Kenteken voertuig

Al deze kenmerken worden reeds verzameld in de diverse delen van de rijkswegen waar snelheidsbeperkingen van 80 Km/uur gelden. Zo niet, dan is het onmogelijk om:
1) vast te stellen of er daar een snelheidsovertreding is begaan
2) als dit het geval is de overtreder te bestraffen

Het ligt dan ook voor de hand om dezelfde gegevens van deze vaste locaties te gebruiken ALS een schaarstekilometerprijs zou moeten worden ingevoerd. Een Electronische Big Brother in de auto is voor de administratie in het geheel niet noodzakelijk.

De EBB legt met grote frequentie en opophoudelijk vast waar het voertuig zich bevindt. Of dit nu zinvol/noodzakelijk is of niet. Met de vastgelegde gegevens kunnen bekeuringen voor snelheidsovertredingen, verkeerde rijrichting, rijden over strepen en spookrijden geheel zonder tussenkomst van een mens worden afgehandeld. Om nog maar te zwijgen van automatische “adviezen” over de rijstijl.

Het is tevens direct duidelijk dat het door veel mensen voor de EBB aangedragen alternatief, om het tarief in een nieuwe/verhoogde accijns (waar u dan ook nog eens B.T.W. over betaalt) op te nemen, geen haalbare kaart is. Immers je kunt hiermee niet sturen in de tijd. Anders gezegd, je zorgt er op deze wijze niet voor dat mensen de drukke periodes mijden. Ook hebben uit het buitenland afkomstige voertuigen hiervan geen hinder indien zij voor de nederlandse grens (bij-)tanken, dit terwijl het alleszins billijk is om geen onderscheid te maken in nationaliteit. Immers: ook die voertuigen nemen, in ongewenste periodes, ruimte in.

Tot slot is het feit dat dit voorstel er een is in de traditie van uitsluitend bestraffen van ongewenst gedrag een reden het te verwerpen. Elke beloning of zogeheten flankerend beleid ontbreekt volledig. Het zou de minister van verkeer sieren indien hij met zijn collega van sociale zaken en werkgelegenheid zou aansturen op thuiswerken, zowel in de private als in de ambtelijke sector. Dan is het niet (langer) noodzakelijk om gebruik van internet in de trein (met 16 miljoern Euror per jaar) te subsidieren en kan er ook eens worden beloond. Organisaties/personen die kunnen aantonen dat medewerkers/zij minder reizigerkilometers maken, krijgen een beloning per verMeden kilometer. Dit vereist wel investeringen in ICT. In tegenstelling tot het huidige voorstel is dit een zinvolle investering. Een dergelijk investering zorgt voor een nieuwe werkgever/werk- of opdrachtnemer situatie die recht doet aan de veranderende maatschappij en innovatie met zich meedraagt.
sebastianchubasco
@rickdos
haha ;)
Laat de mensen eens echt wakker worden

Iedereen publiceert een relatief klein autootje en het basis tarief van 3 cent bij invoering

Ga eens uit van een dikke middenklasser als een volvo v50 of v70

Laat die eens op LPG rijden , want dan komt er ook de accijns verliezen compensatie in de heffing

Laat eens de spitsheffingen toeslag er bij zien

Dan worden bedragen tussen de 9 en 15 cent plots realistisch

Persoonlijk ben ik een voorstander van het beprijzing van organisaties die mee doen aan de kilometerheffing

Dan heb ik het over boycotten van bedrijven welke betrokken zijn bij de invoering, opzeggen van lidmaatschappen van politieke partijen en het opzeggen van clubs die beweren autombiel rijdend nederland te vertegenwoordigen
Net wat op nu.nl.. hahaha onze goede oude vriend de Hond… met zijn peilingen…. Wat kan je daar nu van zeggen, maar goed, hier is het bericht…

http://www.nu.nl/politiek/2133129/nog-altijd-meerderheid-kilometerheffing.html
@toyota prius: ik denk dat de internet meningen niet representatief zijn voor wat men er in werkelijkheid van denkt. Dit land is groener dan jij denkt… VVD is tegen, dat wel. Maar ook PVV en SP. Meer progressief tegen conservatief, derhalve.
@Laurens: Met je eens hoor, ik ben van mening dat de peilingen van De Hond, niet representatief zijn. Het is geen doorsnee van de samenleving. Ik vertrouw de Hond daarin, simpel weg niet..

Ik heb het debat gevolgd, en de VVD is tegen alleen wat ik zei, dhr Aptroot was nu niet sterk in zijn verweer. De PVV had een paar punten maar de SP Dhr Roemers, was erg sterk. En legde de vinger op de pijnpunten. Daar kwam Eurlings niet tot heel moeilijk uit. Eurlings verviel in het herhalen van de punten, hij was gewoon aan het papegaaien. Dat zegt mi al genoeg.
@toyota prius: Kees Vendrik is voor, daar maak ik me het meeste zorgen over. Die komt uit de Duyvendak milieumaffia traditie, en ziet het al helemaal zitten als het systeem er eenmaal is…

Op zich ben ik voor betalen naar gebruik, maar als dat soort types ermee aan de haal gaan; de auto is 8% van de CO2 uitstoot, maar blijkbaar wel het uithangbord!
@Laurens: Hahaha Kees Vendrik… Dat is er een hoor… Maar hij ging hard tegen in, en inderdaad, en de automobilist mag voor al het mobiliteit gaan betalen. (fietspaden, wandelpaden, bus en treindiensten en ga zo maar door) Als het aan hem ligt.. Dat is echt een groene maffioso…
De auto is een makkelijk slachtoffer.. Altijd valt er geld te halen.. wat Vendrik ook zei. De prijzen waren een tijd geleden een stuk hoger, maar men bleef auto rijden.. Niemand valt de boeren aan. Vlees industrie.. Iedereen wil zijn lapje vlees hebben en de lobby is te sterk. Grote industrieen en energie boeren worden ook niet aangepakt en men durft de buren nergens op aan te spreken
Wat ze hier willen veroorzaken is een paradigmawissel. Met woorden alleen kun je dat niet bereiken in Nederland. In Nederland moet je dat doen middels monetaire prikkels.

Case in point; de Prius. De auto is immers niet om z’n schoonheid populair geworden.
Twan v.d. Hurk
Ik wil ff aangeven dat ik het er niet mee eens ben dat die kilometer heffing er komt , en als de Anwb het zou goed gaan keuren hun denk ik veel leden gaan verliezen.

Groeten van een tegenstemmer.
De regering van Nederland kan beter het voorbeeld van Duitsland volgen daar zit de wegenbelasting in de brandstofprijs.Dus als je veel rijdt tank je meer dus betaal je meer wegenbelasting en als je weinig rijdt dan betaal je geen of weinig wegenbelasting omdat je minder tankt.En zoiezo is de brandstofprijs belachelijk hoog.
Als brandstof een euro kost dan is de accijns 75 cent.
Kwartje van kok is ook ver te zoeken.Daar moeten jullie een website van maken zelfde systeem als duitsland en heb je geen kastje nodig makkelijk te onderhouden geen administratie en eerlijker.
Michael.
e.breugelmans
Ik ben tegen kilometerheffin.
De prijs van 1 km wordt veel duurder dan Eurlings zegt.
Wegenbelasting afschaffen en benzine prijs omhoog dan betaald iedereen wat hij rijdt.
mvr gr E.Breugelmans
ook ik ben natuurlijk tegen de kilometerheffing, het lost de filles niet op
De auto is gewoon een niet aflatende melkkoe van onze fijne regeerders. Benzine duurder, wegenbelasting omhoog, straks spitstarieven, stijging van de kilometerprijs en ga maar door. We worden gewoon bedonderd.
Ik ben tegen weer een melk koe,
Wij zijn ook tegen kilometerheffing.
Groeten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).