Fiat trekt mogelijk aan de noodrem bij Alfa Romeo

Auteur: , 97 Reacties

Alfa Romeo draait momenteel niet zo lekker (lees: al jaren zwaar klote) en dat is topman Sergio Marchionne van moederbedrijf Fiat ook opgevallen. Hij overweegt momenteel twee maatregelen. De eerste maatregel kan beteken dat er op korte termijn geen euro meer wordt geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen bij Alfa Romeo. Dit totdat het merk uitgebreid onder loep is genomen en een geheel nieuwe strategie is bepaald.

De tweede maatregel zou kunnen betekenen dat de modellenlijn van Alfa Romeo in aller ijl wordt opgefrist met nieuwe modellen die relatief snel kunnen worden ontwikkeld op bestaande platforms van Chrysler. Denk hierbij aan een opvolger voor de 159 en de 166, gebouwd in Noord Amerika.

Alfa Romeo zag z’n verkopen van nieuwe auto’s de afgelopen jaren sterk afnemen. Volgens mij kijkt niemand daar van op, aangezien Alfa erg weinig modellen heeft en nieuwe modellen steeds weer worden uitgesteld. Dan tel je als merk op een gegeven moment niet echt meer mee.

Vorig jaar verkocht Alfa Romeo 103.000 auto’s vergeleken met 203.000 in 2000, een halvering in nog geen decennium. De afgelopen 10 jaar maakte het merk volgens bronnen tussen de 200 en 400 miljoen euro verlies per jaar. Fiat specificeert zijn resultaten niet per merk.

Sergio Marchionne realiseert zich dat hij flink wat stront aan zijn Alfa knikkers heeft.

We need to work a lot harder on Alfa to make an intelligent decision that effectively preserves the highest possible value to Fiat. Alfa had undergone too many reinventions. We need to stop doing it. You cannot be a newborn Christian every four years. It’s the same religion, eventually you need to own a religion and carry it to conclusion.

Marchionne verwacht ergens begin volgend jaar zijn plannen voor Alfa Romeo bekend te maken bij de presentatie van het businessplan voor 2010 tot 2014. Dan moet ook meer duidelijk zijn over wat Chrysler mogelijk voor Alfa Romeo kan betekenen. Speculaties over integratie met Dodge wijst hij van de hand. Daarvoor zijn de verschillen tussen de merken te groot.

Ondanks dat Marchionne aan Alfa een behoorlijk zorgenkind heeft, is hij wel tevreden over de Mito die vorig jaar werd geïntroduceerd en de Giulietta die voor maart volgend jaar op de agenda staat. (via: automotive news)



97 reacties

Doe de eerste maatregel maar…die tweede zou er voor kunnen zorgen dat we weer modellen krijgen die het net niet helemaal zijn.
Goed zo weg met dat onbetrouwbare rot merk.
@Mercedes: Ja,andere mening toch.Liever 1 mooie ,unieke en heerlijke alfa in de hand dan 10 duitse BMW ,Audi ,Mecedes of andere frigobox-auto’s in de lucht hoor.Mijndroom is van mij en die kan niemand me afnemen,zeker geen koele Duitser met zijn raketwagens.Voor mij telt nog wat anders dan koel design en overdreven veel PK,al of niet op de achterwielen.En als het Alfa niet is,een mooie francaise is ook goed.
Weg der mee!
Alleen maar (mooie) rotzooi maken ze.
@wegdermee: Veel verstand van auto’s zeker ? Het merk heeft een glorieuze geschiedenis die je echt niet zomaar wil laten verdwijnen.
Opgeruimd staat netjes!
Ja, de eerste maatregel is misschien wel beter. Eerst rond de tafel gaan zitten, bespreken wat de nieuwe strategie is. Maar aan de andere kant heeft Alfa wel op niet al te lange termijn nieuwe modellen nodig.

Dus ik zeg: combineer 1 en 2 met elkaar. Koppel de pluspunten van beide aan elkaar vast. Maar dat zal de Fiat-top zelf ook wel weten… Die zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen.
Geen wonder, aangezien zoveel tijd en energie van alle FIAT managers opgaat aan al die idiote overname en fusieplannen met zesde rangs autoknoeiers als Chrysler.
En dat terwijl zowel Lancia als Alfa kolossale problemen hebben.
@DavidZ: Lancia? Bestaat dat nog?
de Giulietta die voor maart volgend jaar op de agenda staat

Yeah right, er stond wel vaker wat op de agenda van Alfa…
als Duits/Amerikaanse fanboy haak ik hier op in en zeg:
Alfa gegroet! ik zal je niet missen!

-Dat de Amerikaanse merken er slechter voor staan zeg ik er dan gewoon niet bij.
wat een heerlijk plaatje overigens,
@Mercedes:
Verassende opmerking voor iemand met de naam Mercedes.
Ja maar ja maar……de 8C was toch de grote ommekeer van het merk? Of was het de Brera? Of nee wacht de GT. Nee?
Dit is een niet onverwachte aktie natuurlijk, maar waar het nu eigenlijk echt fout gaat bij dit mooie merk is een goeie vraag.
Ik bedoel de auto’s zijn mooi (vind ik), de kwaliteit is echt niet slechter dan de gemiddelde italiaan, fransoos of zelfs duitser. Is het dan toch echt de geschiedenis die het achtervolgt, net als bij Lancia. Ik bedoel deze merken hebben een super mooie geschiedenis, totdat de jaren 70 begonnen. Vanaf dat moment is de ellende een beetje begonnen. De kwaliteit was erbarmelijk en de modellen werden steeds gewoner. Alfa was natuurlijk een vooraanstaand merk, nu wil het premium zijn maar kan het dat gewoonweg niet. Ik denk dat men daar de aloude jaguarmethode moet gaan hanteren. Normaal geprijsde auto’s met een sportiever karakter met een luxere inslag. Zeg maar net als Skoda op het moment alleen dan sportief. Dus ff 15 jaar geen Cabrio’s of coupes maken, hoe mooi dat ook is. Maar daar verdien je ze tegenwoordig gewoon niet mee. Dan hebben ze weer een solide basis. maar doe dat aub niet op amerikaans aftreksel.
Pomp er veel geld in en maak er premium Italiaanse auto’s van met een sportieve karakter. Dit wilt zeggen modellen die zowel stijl, klasse, elegantie hebben maar ook weer sportief zijn. Zeg maar BMW maar dan met al het mooie wat alfa heeft, had, en nog meer kan bieden. Doe daar nieuwe moderne motoren bij en achterwiel aandrijving. Als ze ook nog eens veilig en betrouwbaar zijn heb je een merk die een grote kans maakt om een sterke concurrentie te zijn met de Duitse premium merken.
Kan Spyker dit merk niet overnemen?
niemand wil meer alfa, al jaren niet meer, waarom hebben ze niets eerder geprobeert? het is al laat voor fiat
@ ederooij

Normaal geprijsde auto’s met een sportief karakter, dat hebben ze jaren gedaan. Denk aan een 156, de 159 was voor de particulier vaak net ff te duur. En is pas recent met wat leuke benzinemotoren gekomen.
Ik ben natuurlijk niet objectief, maar iedereen die Alfa liever ziet gaan kunnen zich allemaal geen auto liefhebbers noemen. Je kan zeggen wat je wilt maar Alfa is een merk dat centraal staat gedurende de gehele historie van de automobiel met een van de rijkste historie’s. Gooi maar eerder Audi, BMW en Mercedes weg (dat zal hier vast goed in de smaak vallen, maar grapje moet kunnen toch?). Liever een alfa op de weg dan 10 BMW/VW/Audi etc. is toch veel mooier om te zien?
@T-Spark: Alfa zal nooit verdwijnen, maar het merk moet gewoon weg bij Fiat.
sebastianchubasco
@autoblogger

ga je ineens iets heel wijs zeggen…! :)
@sebastianchubasco: dank je ;)
Jmr dat niemand een alfa wil.
Eerlijk gezegd snap ik het ook niet.
Waarm zou je geen 159 willen?
Waarom zou je geen mito willen?
Wil je liever mainstream zijn en net als je collega in een zilvergrijze c klasse rijden? Net als de andere 10% v d filerijders.

Voor mij liever een alfa!
@bob, ja heb je gelijk in. Maar de prijzen waren de laatste jaren onder Kroymans ook te hoog. Dat was een mooi foutje van van Kroymans en een straf van Fiat, helaas. Maar over die 156 ben ik het helemaal met je eens. Mooi, sportief en relaief betaalbaar. Nog niet helemaal op kwaliteitsniveau zoals het hoort, maar close. Ik heb nu een 159 2.2, echt een supermooie auto. Maar als ik eerlijk moet zijn is het ding voor z’n 185 pk veel te zwaar en totaal niet sportief. De afstemming van de motor kan stukken beter. Daarnaast was de stap van 156 naar 159 best groot, de auto was door z’n kwaliteitsverbetering meer dan 200 kg zwaarder geworden. De kwaliteit is vooruit gegaan, maar de beleving is minder geworden. Oftewel 1 stap vooruit maar tegelijkertijd 2 stappen terug.
sebastianchubasco
alfa moet gewoon sneller renderen maar door geldgebrek worden nieuwe modellen en testwerk voor topmodellen steeds uitgesteld. Hierdoor komen ze steeds met voorserie problemen, missen ze belangrijke innovaties, stellen ze topmodellen uit of af. en dat komt inderdaad door fiat, die wel projecten initieert maar niet goed afserveert.

koppel alfa los van fiat en laat ze door een investeringsmaatschappij ala Jaguar financieren. Er is nog wel een plekje voor een sportieve merk onder de horizon.
@ T-Spark
Eindelijk iemand die het snapt. Hoe kun je idd met je gezonde verstand als autoliefhebber zeggen dat Alfa mag opdonderen?
Het is zo’n mooi merk! Mijn idee: ”Gooi de prijzen van de Alfa’s omhoog en laat dit ten goede komen en mooiere motoren en afwerking in het interieur etc. en ga de strijd en met die vieze ”premium” Duitsers.” Maarja wie ben ik….
T-Spark: Helemaal mee eens.

Ok, Alfa Romeo heeft de laatste jaren niet veel nieuwe modellen gelanceerd. Met de Mito en de Milano/149 zijn ze naar mijn mening goed bezig. Deze hadden veel eerder gelanceerd moeten worden. De nieuwe multiair motoren is gewoon een topuitvinding.
Het is misschien beter om eerst een goed plan te hebben, voordat er meer geld in gepompt wordt. Alfa Romeo heeft een historie war je u tegen zegt en daaruit kan men nieuwe ideeen halen. Maar om gelijk te zeggen stekker eruit dat gaat mij echt te ver. Laten we eerlijk zijn.
@ Dennis

Volgens mij maken ze wel een onderscheid in hun kwartaalverslagen, kijk eens of je daar iets kan vinden.

Ze moeten ten eerste een echte sportwagen a la 8C op de markt brengen. Daarnaast een duidelijkere structuur in de modellen aanbrengen, ik heb geen idee wat er momenteel van Alfa op de weg rijdt.

Fiat heeft volgens mij ook niet zo heel veel succesmodellen alleen de 500 en panda toch? Volgens mij teert Fiat op de gigantische winsten die Ferrari jaarlijks maakt.
@ T-Spark , ik ben het niet met je eens, als je zo denkt mochten veel merken niet verdwijnen, waarom zou iemand een verlieslatende merk laten leven, laatste tijd niets nieuw (ok de 8C is mooi, maar de rest)?
@ JPM

Punto’s ook wel en bedrijfsauto’s.
edit : als je zo moest*
Shit lol wat heb ik getypt :P re-edit : Als je zo moest denken**
In het 3e kwartaal alleen al maakt Ferrari 176 miljoen winst, terwijl de rest van Fiat (Fiat,Alfa,Lancia,Maserati) 280 miljoen winst maakt. Op een omzet van bijna 20 miljard en Ferrari op een omzet van 1,2 miljard. En dan heeft Ferrari voor hun doen een relatief slecht jaar. Volgend jaar met de 458 zal de omzet wel flink stijgen. Dus het is denk ik fair te zeggen dat de hele Fiat groep op Ferrari steunt. Ooit was de ‘the other way around’.
En in amerika maken ze het niet volgens mij :)
Ik kan het eigenlijk niet geloven. Het lukt Fiat blijkbaar niet Alfa Romeo’s te verkopen. Wat is er mis, Alfa Romeo is een naam. Geen onbekende Japanner of zo! Een merk met geschiedenis, goed en slecht. In vele opzichten een legende!

Misschien dat ze met de 159 toch geen goede zaken hebben gedaan. Ze wilde te graag concurreren aan de Duitsers! Ten opzichte van de commercieel succesvolle 156 is er teveel verandert. De prijs is een stuk hoger voor het kleine kwaliteitsverschil om op de Duitsers in te lopen. Fiat moet dan ook Alfa niet de schuld geven van hun premium experiment.

De sportiviteit verdween in vele opzichten door het overgewicht van de 159. Gewicht voor veiligheid? Alle auto’s leiden eraan. Ik vraag me wel eens af is al die gewichtstoename/veiligheid zo belangrijk? Meer Co2 uitstoot, langere remweg, meer slijtage aan alles! Dat alles voor jaarlijks 2 verkeersdode minder te hebben? Hoeveel mensen sterven aan de extra’s in Co2?

Alfa staat voor sportiviteit! Dat is waarom de 159 niet verkoopt. Als de Mito niet te duur is kan zij zeker een potentieel verkoop succes worden. De 149 kan ook wat worden, maar ik ben bang dat hij te duur wordt! Ze zijn er te lang aant ontwikkelen. Iedereen kan een goede auto maken, het is juist de truc het in korte tijd te doen.
http://www.autoweek.nl/images/800/0/e84d3954c1d6cd758a1beff7b566fe70.jpg

Eerste officiele plaatje van de auto die Alfa moet gaan redden…. Laten we het hopen.
sebastianchubasco
@KaCh1ng
alfa romeo is echt een 30+ merk. Veel mensen op middelbare leeftijd hebben een voorliefde voor de merk omdat hun pa in die (jaren ’60 en ’70) tijd een Giulia óf had, óf er een wilde hebben. dat was toen de car to beat in zijn klasse, vergelijkbaar met de bmw 3serie of de audi TT nu.
@Tabasco

Dat AW artikel is gewoon rechtstreeks overgenomen van autobild en vertaald. Moet je maar eens opzoeken. AW is blijkbaar te lui om aan eigen onderzoek te doen. Ze vermelden niet eens dat het artikel is geschreven op basis van autobild.
@jon86: Autoweek is onderdeel van de Autobild-groep, dus natuurlijk nemen ze dingen van elkaar over, dat is toch veel efficiënter. En in het blad zelf in ieder geval wordt wel vermeld dat het uit Autobild komt…
Ik vind het raar dat Alfa en Lancia zo in de problemen zijn geraakt.

De oude Agnelli had het toch zo goed geregeld;

– FIAT maakt de ‘klootjesvolkauto’.
– Alfa maakt de sportieveling a la BMW
– Lancia maakt de luxe-paarden

Bij VAG werkt het anders wel;

– VW de (dure) klootjesvolkauto
– SEAT de sportieveling
– Audi het luxe-paard

Ok, de tijden zijn veranderd en er zijn meer merken bij beide concerns gekomen, maar kennelijk heeft men bij VAG meer discipline.
sebastianchubasco
@FrankypankyV8
Laat nou net Seat binnen de VAG-groep het zorgenkindje zijn :-)
Misschien willen we geen sportieve auto’s meer.

@ Sebastiaanchubasco
Tnx voor plaatsen van plaatje. Snap nog steeds niet hoe dat moet…
Ben benieuwd of de achterkant nog eneigzins is veranderd in vergelijking met eerdere foto’s.
@david:

Tja, wat wil je met die brave “monospace” gezinsauto’s!
Maar dat men geen sportieve auto zou willen? Hoezo? Zijn alle jongeren op dan?

BTW, plaatjes plakken doe je zo;

Tussen de aanhalingsteken komt het http-adres van het plaatje (wat in je venster verschijnt. probeer het maar bij Google-afbeeldingen, en dan klikken op weergeven afbeelding).
Fiat moet een internationale organisatie opzetten voor hun merken met topmensen uit andere landen, en niet op elke hoge functie een italiaantje neerzetten die weer een zooi kontenkruipers aanneemt en verder maar wat aanrotzooit.
Italianen kunnen geen internatationaal bedrijf runnen, daarvoor heb je duitsers, nederlanders en amerikanen/engelsen nodig.
Maar die hebben ze juist de afgelopen jaren allemaal weggewerkt, met als resultaat dat ze nu problemen hebben.
Naast natuurlijk het importeur gezeik hier in nederland, kampen ze ook nog steeds met een slecht imago, en werkt de marketing simpelweg niet goed genoeg.
Ga in een willekeurig land in een willekeurige stad aan iemand vragen of die persoon een Alfa of een BMW wil, dan kiezen 9 van de 10 voor BMW.
In de basis is dat een kwestie van marketing, waarbij BMW in een spiraal omhoog is gegaan, en Alfa… tja die zweven ergens rond, en gaan af en toe omhoog en daarna weer omlaag.
Nu vind ik het op zich niet erg om een exclusief merk te rijden, maar ja weinig auto’s verkopen gaat een keer fout.
sebastianchubasco
@specht
ook vooroordelen waar ik het niet mee eens ben. di montezemolo is italiaan, marchionne is italiaan, agnelli is italiaan. ze doen/deden het allemaal goed. in italie is de boekhouderij uitgevonden. kasboekjes bijhouden is door de italianen in de romeinse tijd bedacht.
sebastianchubasco
@specht
waarom de duitsers het zoveel beter doen?
de duitsers hebben elkaar als concurrenten de hoogte ingestuwd. eerst bmw tegen mercedes, later kwam daar audi (vag) bij.
de duitsers hebben een bizarre fascinatie voor techniek en ordening.
@sebastianchubasco:
Goed beredeneerd !
Als merken als Alfa Romeo gaan verdwijnen is dit een verarming voor liefhebbers.
Dadelijk hebben we GEEN Saab, Alfa Romeo of Lancia meer en kunnen we ons alleen verplaatsen in grijze gehaktballen die eenhoge restwaarde hebben; dit omdat de leasemaatschappijen dat zo leuk vinden….
De wereld geregeerd door acocuntants en rekenmeesters, geen ruimte meer voor individualisme, creativiteit en schoonheid.
Mijn volgende wordt een grote ALfa, omdat ik nou een keer geweldige herinneringenheb an mijn oude immer roestende Giulia Super en ja ik zwem tegen de stroom in, koop en lease niet en doe dan jaren en jaren met mijn auto’s
@ autoblogger: dat ben ik roerend met je eens!
Als Alfa rijder kijk ik toch wel vrij hard op van sommige vrij harde reacties hier, te duidelijk dat die mensen nog nooit een voet in een Alfa gezet hebben… Die 147 is m’n eerste Alfa, thuis nooit Italianen in huis gehad – maar dit zal zeker m’n laatste niet zijn, kheb nog geen seconde spijt gehad van die aankoop… Betrouwbaarheid heb ik absoluut geen klagen over, een pak beter dan de Ford, VW en Peugeot waar ik hiervoor mee reed, en de service fantastisch bij mijn garage.

Wat Alfa nodig heeft denk ik is opnieuw een sterk eigen karakter, zonder daarbij teveel te spieken bij de concurrentie. Waar is de tijd van de “echte” GTA? Gezien z’n geschiedenis zou de huidige downsizing trend Alfa Romeo op het lijf geschreven moeten zijn, dat in de jaren ’60 porsches slaag gaf met 1.6l in een wagentje. Maar nee, men spreekt over de grote 166 vervanger, waar al lang niemand meer op zit te wachten, of erger nog, een SUV.

Met de aankomende vervanging van de 147 en de opfrissing van de 159 en Brera met de nieuw 1750TBI motor en de gewichtsbesparingen van de laatste jaren denk ik dat het Alfa Romeo gamma wel even stabiel kan gehouden worden. De GT is de enige die er wat ouderwets uit begint te zien, hoewel het nog steeds een prachtige wagen is. Dan is gewoon een sterke visie en focus nodig en moet men een ‘statement wagen’ maken, zoals de 8C, met een prachtig distinctief design, maar dan wel binnen bereik voor de gewone autoliefhebber. Heel die wagen met gefocust zijn op weggedrag en gewicht, wat wil zeggen, een eigen platform (liefst voor achterwielaandrijving) voor een kleine middenklasser, gericht op het gebruik van het huidige of geprojecteerde motor-aanbod van Fiat. Echte puristen gaan wel zagen voor een V6 of een echte Alfa boxter, maar tijden veranderen nu eenmaal. En stamp aub zo snel mogelijk die Fiat stuurbekrachtiging buiten…

Het merk hiervoor helemaal weghalen bij Fiat lijkt me echter een slecht plan, hun motordivisie draait op volle toeren, en is momenteel echt een koploper als het op verbrandingsmotoren aankomt. Kijk maar naar de multi-air techniek en de MJet2 (die de enige diesel is die Euro6 haalt zonder roetfilter) Het is ook een financieel vangnet – iets wat het merk momenteel enorm hard nodig heeft, het merk moet alleen zelfstandiger gaan werken en een duidelijke eigen visie en profiel krijgen. Het weghalen bij Fiat heeft slechts 1 misstap nodig, en het merk komt in handen van de Chinezen die geilen op het “design” dat zij zo enorm missen. Nee bedankt – dan liever een stille – of minder stille dood.
Ik rijd nu een saaie BMW (lease) maar mijn volgende wordt absoluut een Alfa. De BMW staat veel in de garage met achterlijke mankementen en het is een saaie Duitser. De Alfa is pure passie. Elke Top Gear kijker of autoliefhebber zal dat beamen.
Ik heb in Italie met iemand van Alfa gesproken die me vertelde dat Alfa geen sportieve auto’s MAG maken van Fiat omdat dat concurrentie is voor Ferrari en Maserati; nog twee dure Fiat’s…
Dus binnen een bepaalde tijd rijden we allemaal rond met dezelfde zilveren/zwarte Audi (elke model is toch dezelfde) of met een mooie nieuwe BMW die nu allemaal die prachtige lijnen en varkensneus hebben? Of een mercedes die de uitstraling heeft van zijn echte doelgroep nl bejaarde dokters of marginalen? Of met japanners? Wat een lachwekkende reacties op dit forum. Neem maar aan dat dit nieuws moest het echt werkelijkheid zijn (wat het natuurlijk niet is) het einde zou betekenen van meesterwerken op de baan. Hoe kan dit nu goed nieuws zijn volgens sommige mensen hier?
@500:
Die zogenaamde indiviualisten lopen allemaal achter de meute aan, ik verbaas me al jaren over het toenemend kudde gedrag van de mensheid; dat zijn ook altijd diezelfde sukkels die het over begrippen als ‘vrijheid’en ‘persoonlijke smaak’hebben – niet dus !
Grappig al die reacties van BMW/Merc fanboys die doorgaans kiezen voor die auto’s omdat ze dan tegen hun buren/vrienden/collega’s kunnen zeggen dat ze BMW rijden. Puur voor de badge.
En maar ontkennen en zeggen dat ze het doen voor de kwaliteit van de auto’s, terwijl onbedoelde bezoekjes aan de garage altijd angstvallig worden stilgehouden. Dan hebben ze zgn een ‘middagje vrij’, want oh wee als iemand weet dat ze WEER naar de garage moeten met een of ander probleem. En dat zou je toch niet gaan toegeven nadat je je collega met die mooie Alfa uitlachtte toen hij naar de garage moest. Een vriendje in een A3 Sportsback verbaast zich er ELKE keer over hoe mooi het interieur van die oude 147 wel niet van binnen is als hij instapt. Vind je het gek als je net uit een auto met ‘zakelijk’ interieur stapt.
Is ‘zakelijk’ niet een mooi woord voor ‘zwart, saai en fantasieloos’? ;)
wat ben jij nou voor sukkel Specht. Typisch weer…wat maakt NL nou?? Spijker die nooit winst heeft gemaakt? Klompen?? Apartheid? Slavenhandel??

Ga eerst een je geschiedenis leren…en kijk welke Italiaanse bedrijven de grootste van europa zijn.
Stap maar snel in je VAG en voel je king of the road…grijze muis.
Gewoon een gefacelifte 75 op de markt brengen…klaar!
schapen!!
we ,laten ons wel weer meeslepen door de VAG lobby Autoblog die stelt dat Marchionne nu opgevallen is dat AR slecht draait . Kom nou ! Amateurs.

De toekomst , met Chrysler, voor AR is beter dan ooit.
sebastianchubasco
@de sjonnies
ik zie de toekomst niet rooskleurig voor automerken met specialiteiten kenmerken.
ik denk dat de komende 100 jaar steeds meer een tijd zal worden waarin de grijze massa regeert. een grotere wordende modaal bevolkingsgroep bepaald wat fabrikanten maken. door concurrentiebeding en immer kleiner wordende marges op verkochte auto’s is het voor fabrikanten niet meer mogelijk in te spelen op de niche. auto’s worden nog meer dan ooit weggooiprodukt (afschrijving was eens voor het hele leven, tegenwoordig doet jan modaal 3 jaar met een auto, wordt straks nog veel erger met kilometerheffing die geind is op aanschaf van een nieuwe auto) marchionne heeft gelijk als er over een paar jaar nog maar 6 autofabrikanten bestaan. wat hij er niet bij vermeld is dat de 6 onderhuids nagenoeg dezelfde auto’s zullen maken en gezamelijk techniek inkopen om kosten zo laag mogelijk te houden.

btw. mijn pa had een giulia (bertone) 1750 gt… :), een alfetta coupe 2000… ik ken het alfagevoel want ben ermee pgegroeid. … ;)
Autoblog ( de 500plus brigade)zou zich eens in de automotive moeten verdiepen. Op z”n minst de woorden van een topman op waarde moeten / willen inschatten. Het is zo moeilijk.

En bedenk : een merk kan niet bestaan van een enkele liefhebber ( nou ja,..) .

Voorbeeld :
Over VAg gesproken : SEAT ( het merk zonder historie die alleen wordt gekocht omdat het een vw is.) heeft nog nooit winst gemaakt ! Daar gaan dingen gebeuren.
@johnny m:
Ik begrijp je volkomen, maar dat wil nog niet zeggen dat het er leuker of beter op wordt.
Het gevaar is echter dat 6 mega grote bedrijven de auto industrie gaan domineren, er onderlinge afspraken komen
(kartel vorming) en de consument het uiteindelijke slachtoffer is.
Daarnaast wordt creativiteit niet geduld in de meeste grote organisaties en worden op deze manier mogelijke ontwikkelingen tegengehouden.
Waarmee de auto zich laat degraderen tot voorwerp a la koelkast of wasmachine, de vraag is echter willen echte petrolheads dit en is dit geen zorgwekkende ontwikkeling?
Seat heeft in 2008 44 miljoen winst gemaakt.
Alfa en Lancia zijn gewoon geen “Nederlandse” merken.
Ze zijn of van slechte kwaliteit (mythe), of lelijk (styling).
Schoonheid qua auto’s wordt gevonden door 20inch velgen onder de grijze, zwarte BMW/Aldi/Merc te schroeven.
Alfa moet achterwielaangedreven modellen gaan introduceren,
te beginnen met de opvolger van de 159 en spider/brera.
Het laatste : Alfa Romeo is nu nog een merk die op afstand onmiddelijk te herkennen is . Of wegligging praten we dan maar niet want dat intereseert hier niemand.
Alfa schuift enigszins naar de gemiddelde smaak toe. Iedereen praat nu over alfa , wellicht om dat gegeven , brrrrrr.
sjonnie : er moet geld verdient worden !!! De massa wil een Golf !!!! De massa is geen liefhebber en ziet een auto als de A van Angst. Ze gaan stuk die alfas! We willen niet opvallen …de buren , familie en andere autokenners.

Ik denk dat alfa heel goed bezig is en vooral de toekomst , de VS , RWD en de motoren nu . Rij eens met een Mito , het benaderd het Alfa gevoel op 90 % . Met de massa moet een merk nu eenmaal rekening houden en ik heb er begrip voor.
Begrijpelijk: de overgrote massa wil niet met een schijtlelijk onbetrouwbaar hok met 0 herverkoopwaarde rondrijden…
@GerreLekker:
13 jaar oud zeker ?
@de sjonnies: die is te makkelijk, en GerreLekker heeft deels gelijk.
@GerreLekker:
Wel eens gekeken wat voor afschrijving er op een 7 serie BMW zit, een Mercedes S klasse, een VW Phaeton of een Audi A8?
Betrouwbaarheid en schoonheid zijn voor een ieder iets anders; het heeft geen zin om daarover te discussieren.
@ Mercedes
lees de autoweek van deze week eens even en dan het artikel over een uit elkaar gehaalde alfa 159. Dat zal je gegronde mening (ahum) wel veranderen.

Fout die alfa mijn inziens heeft gemaakt is dat zij van strakke bakken met strakke lijnen (brera, 159 en een beetje 147) bolhoedjes maakt (Mito). C8 is heel fraai (prachtige motor) maar eigenlijk een veel te oud en niet verrassend ontwerp.
Deze pro duitse site moet zijn huiswerk beter doen. Zodra er een gerucht in de wereld komt over Alfa Romeo word het gelijk opgeblazen als een zeeeeeeeeeer groot probleem. Het betreft alleen maar een koerswijziging. De leiding heeft zelfs vertrouwen in de Mito en Guilletta. Wat ik zeggen wil tegen autoblog, autoweek en al die pro duitse sites: Eerst denken, dan pas doen. Ze draaien te veel op geruchten die niet waar zijn.
integralechubasco
@reginald
ik denk niet dat deze site uitsluitend anti italiaans is. maar gewoon met al het nieuws anti is…
…wat mij betreft wel leuk en grappig… maar je moet altijd verder kijken voor betrouwbare bronnen.
@autoblog

Dat dit een blog is snap ik wel, maar om je daar nou maar altijd achter te gaan verschuilen is zoo zielig. ik zie hier never een negatief bericht over BMW of een ander duits merk. Zodra er een negatief bericht is over de Fiatgroep of PSA dan wordt dat hier meteen uitgelicht. Natuurlijk moeten jullie bloggers je mening geven, maar geef die dan overal over, nu is dit meer een duitse propagandasite.

Als jullie je niet kunnen gedragen en nieuws brengen met een eigen mening moeten jullie het domein misschien verkopen en Germancarblog.nl starten. Nu is het natuurlijk logisch dat jullie daar fan van zijn, als je ziet wat de bloggers zelf rijden (wouter een BMW E46 320D station en ruben een BMW E39 5-serie, tenslotte Autoblogger in een Audi toch?) maar iets meer objectiviteit is wel nodig.

Daarnaast geven jullie je mening ook lang niet overal over. Standpunt van Autoblog over km heffing? Geen idee, nieuwe 5? geen idee, maar als het op Fiat of PSA aankomt lijken de bloggers wel door een wesp gestoken.

Dat en de matige schrijfkwaliteit van sommige bloggers doen de kwaliteit van de artikelen radicaal dalen.

En eigenlijk is dat best jammer aangezien het vroeger niet zo was.
gerelekker en autoblogger , een stukje autoonderricht voor jullie : Fiat groep scoort al jaren de beste cijfers in de ADAC en de Autobild 100.000 km testen , daar waar VW de laatste 4 plaatsen bezet ( premium ?) Toyota heeft zich al ruim onder Fiat gepositioneerd . Ik weet ook waarom , maar is hier het forum niet voor . De laatste Toyota had op 13 plaatsen roestpunten met 1 met ernsige consequenties.

Daarnaast : Een Fiat is ook al lang en Ford , levert motoren aan Saab , Opel , suzuki caddilac.
Jullie zijn nog jong en alfa bestaat 100 jaar . Eigenlijk kan ik het je niet kwalijk nemen, als je horizon neit verder reikt.
@johnny m: “Eigenlijk kan ik het je niet kwalijk nemen, als je horizon neit verder reikt.”

Mooie spreuk, en jou als fanboy op het lijf geschreven!
zoek hier de afschrijvingen van Fiat en uw hok:

Hier ook even de uitkomsten van het onderzoek van Vroemm.nl


1 Toyota Aygo 78,04%
2 Suzuki Swift 76,21%
3 Mini Mini 73,56%
4 Fiat Panda 72,24%
5 Toyota Yaris 70,90%
6 Hyundai Atos 70,48%
7 Daihatsu Cuore 70,39%
8 Mitsubishi Colt 68,20%
9 Peugeot 207 68,10%
10 Suzuki Wagon 67,51%
11 Suzuki Alto 66,20%
12 Ford Ka 66,13%
13 Toyota RAV4 65,80%
14 Fiat Grande Punto 64,96%
15 Toyota Corolla verso 64,39%
16 Suzuki Grand vitara 64,26%
17 Hyundai Tucson 63,52%
18 Toyota Corolla 62,83%
19 BMW 1-serie 62,67%
20 Audi A3 62,16%
21 Ford Fusion 61,63%
22 Mercedes C-klasse 61,50%
23 Honda Civic 61,36%
24 Seat Altea 61,27%
25 Renault Twingo 2 61,25%
26 Opel Meriva 61,17%
27 Hyundai Getz 61,15%
28 Citroen C2 60,64%
29 Skoda Fabia 60,50%
30 Opel Agila 60,29%
31 Volkswagen Golf plus 60,26%
32 Seat Leon 60,26%
33 Renault Clio 60,07%
34 Volkswagen Jetta 59,91%
35 Volkswagen Polo 59,91%
36 Ford Fiesta 59,57%
37 Volkswagen Touran 59,22%
38 Seat Ibiza 59,10%
39 Opel Corsa 59,03%
40 BMW X5 58,96%
41 Volkswagen Golf 58,93%
42 Kia Rio 58,83%
43 Citroen C3 58,55%
44 Peugeot 106 58,48%
45 Volvo XC90 58,40%
46 Fiat Bravo 58,03%
47 Audi A4 57,98%
48 Hyundai Matrix 57,84%
49 Volvo V70 57,75%
50 Fiat Punto 57,71%
51 Mercedes A-klasse 57,65%
52 Nissan X-trail 57,59%
53 Nissan Micra 57,46%
54 Toyota Avensis 57,27%
55 Mercedes E-klasse 56,51%
56 BMW 3-serie 56,00%
57 Volvo S80 55,92%
58 Skoda Octavia 55,79%
59 Volvo V50 55,78%
60 Citroen C4 55,29%
61 Volkswagen Lupo 55,27%
62 Ford Focus C-MAX 55,27%
63 Daewoo Matiz 55,12%
64 Hyundai Santa fe 55,00%
65 Hyundai Accent 54,83%
66 Audi A6 54,71%
67 Volvo S40 54,56%
68 Opel Zafira 54,55%
69 Volvo S60 54,43%
70 Mitsubishi Space star 54,37%
71 Land Rover Freelander 54,33%
72 BMW 5-serie 54,17%
73 Volkswagen Passat 53,60%
74 Ford Galaxy 53,29%
75 Kia Sorento 53,26%
76 Seat Cordoba 52,85%
77 Opel Astra 52,79%
78 Renault (Grand) Scenic 52,65%
79 Ford Focus 52,50%
80 Nissan Almera tino 52,47%
81 Alfa Romeo 147 52,35%
82 Peugeot 307 51,62%
83 Seat Toledo 51,54%
84 Citroen Xsara picasso 51,33%
85 Opel Vectra 50,75%
86 Nissan Almera 50,71%
87 Seat Alhambra 50,43%
88 Nissan Primera 49,36%
89 Renault Megane 49,30%
90 Ford Mondeo 49,02%
91 Jeep Grand cherokee 49,01%
92 Chrysler PT cruiser 48,93%
93 Fiat Stilo 48,91%
94 Saab 9-3 48,54%
95 Peugeot 407 48,42%
96 Renault (Grand) Espace 48,07%
97 Citroen C5 46,76%
98 Chrysler (Grand) Voyager 46,57%
99 Alfa Romeo 156 / 159 46,35%
100 Renault Laguna 45,96%
Oei, oei er zijn er hier direct al een paar in hun gat gebeten. Heb ik gezegd dat alfa lelijk is? heb ik gezegd dat ze onbetrouwbaar zijn? Neen ik zei de “MASSA” dit vindt. Of beter gezegd: dit beeld heeft van Alfa. PERSOONLIJK vind ik de 159 een heel mooie wagen, echter voor de massa:

– Het design is te gewaagd, een golf is ‘braver’
– Alfa is onbetrouwbaar, een Golf is betrouwbaarder
– Alfa is niet degelijk, een Golf is degelijker
– Alfa is niet altijd ruim en praktisch, een Golf is dat wel
– Alfa is te duur voor wat het biedt, een Gold is meer value for money.
– Een alfa met 100.000km op de teller wil niemand nog 2de hands kopen, een Golf of Toyota met 100.000km wel

Ik ga niet elk standpunt hier bewijzen en velen zijn gebaseerd op vooroordelen, slechte naam uit het verleden, maar ook modellen uit het verleden met kinderziektes.

Als je natuurlijk een als fabrikant een auto op de markt zet die geschikt is voor zowel bomma en bompa (een grijze gold 1.6SDI) als voor de leasemarkt (een grijze golf met 1.9TDI) als voor de Johnny’s (een grijze golf met een plastic spoiler) dan zal je waarschijnlijk redelijk wat auto’s verkopen en redelijk wat WINST maken. Als je natuurlijk een auto maakt voor de italiaanse playboy of een wijvenbak dan zul je waarschijnlijk niet veel auto’s verkopen en weinig WINST maken….
@GerreLekker: Ja,elk zijn meug natuurlijk,maar een saaie Golf,zonder design ,met het innelijk en uiterlijk van een frigobox,zonder de minste fantaisie,met lekker veel grijze plastic lust ik zeker niet hoor.Ook geen overpowerde BMW en andere Audi-kanonnen.Gelukkig zijn er nog mensen met een hart voor kwaliteit,design en prima rijkwaliteiten,ander zaten we met zijn allen in hetzelfde kistje.En dat mooie en goede mag gerust wat meer kosten hoor…dat heb ik er voor over.
@GerreLekker: Ja,de meningen verschillen natuurlijk en voor mij…ieder zijn meug hoor al is er een oneindig verschil tussen een Golf zonder design,met een grijs plastic interieur, een oersaai uiterlijk en een luidruchtige TDI-motor en een exclusieve,moiie en degelijke Alfa.Gelukkig zijn er nog mensen die daarvoor kiezen en voor de prima rijkwaliteiten,ander reden we met zijn allen in hetzlfde saai grijze kistje rond;En dat verschil mag we wel wat kosten hoor.En anders,een mooie Francaise is ook niet te versmaden,maar de Italiaanse uitstraling daar kan niemand aan vind ik.Voor mij ook geen overpowerde BMW’s of ander Audi’s.Saluti a tutti e buon viaggio…
niemand wil alfa kopen, NIEMAND,
vooral in crises tijd gaat niemand zon ding aanschaffen, ook niet de alfa gekken, want zo gek zijn ze nou ook weer niet, dus failiet laten gaan .. hoop ik
@tripple:
Ik ben gek want ik ga na een VAG product en daarvoor een PSA product Alfa rijden.
Waarom?
mijn mening is dat je niet altijd maar met producten van dezelfde groep of uit hetzelfde land moet rijden, verandering van spijs….
En inruilwaarde, ik moet de eerste autoverkoper nog tegen komen die zegt dat de kleur in orde is, het bouwjaar en de uitvoering van je inruiler, de bloody limit was een Passat TDI highline met zo’n beetje alle opties : die wilden ze niet inruilen omdat die uitvoering te mooi was !
@tripple
Je onderschat zwaar hoe zeer het de Alfa gekken worst zal zijn wat anderen zeggen of denken. Het enige wat me tegenhoudt meer Alfas te kopen is de grootte van mijn garage.
Heb ooit mogen ‘oppassen’ op een Alfa 33 van een tante, die op vakantie ging.
Reed lekker hoor en best pittig met zijn 1.3(?) boxermotor.


Alleen wel jammer dat je de achterdeuren gewoon open kon trekken, terwijl de boel toch op slot zou moeten zitten?!?
Ook jammer waren die kleine dingen, die opdoken. Maar heel veel kleine dingen, worden tezamen een behoorlijk groot geheel(o.a. CV, contactslot, benzinemeter, remdrukalarm en nog een paar andere dingen).

Toch zou ik graag ooit weer een Alfa willen rijden, als derde/vierde auto…Een 75 3.0 V6 lijkt mij wel tof!


Hopelijk weet men wat ze in handen hebben bij FIAT, ook al geef ik niets om ‘historie’…
autoblokker , ik merk een zeker gebrek aan automotive kennis bij jouw al geruime tijd , eentje die zich nog bevind op het gemiddelde verjaardags feestje niveau .
Ik ben er trots op niet bij een cluje die zich fanboy noemt met min. 500 pk .
Man , wat doe je je blog toch een hoop tekort. Leeftijd doet veel.

Gerelekker , je probeert je er lekker uit te lullen , zijn je eigen woorden toch ? Kom , een vent zijn bij tegenspraak.
Optie 2 is juist het probleem van Alfa. Het zijn Fiats met een mooier uiterlijk. Alfa moet weer echte Alfa’s maken. Licht, achterwielaandrijving, sportievere rijeigenschappen en motorgeluid dan de rest in de klasse. Nu zijn alleen de oude leuk. De spider bijvoorbeeld is te duur, zwaar en log. Het zou een mx-5 of S2000 achtige auto moeten zijn, maar met italiaanse vormgeving.
Een koerswijziging van Alfa Romeo? Dat is een goed idee. Want de huidige auto’s kunnen de concurrentie niet aan. Dus vanaf nu, stel ik als Mashell Marchinonelli wat regels op:
– Modellen blijven maximaal 5 jaar op de markt.
– 5* EuroNCAP voor alle modellen.
– Mooie deurklinken, voor en achter!
– We kiezen een naam en daar blijven we bij! Niet 1 dag voor de introductie wat anders kiezen.
– Het gewicht van een Alfa is minstens 10% lager dan dat van de directe concurrent (ipv 100 kilo meer).
– Het vermogen van een Alfa is minstens 10% meer dan de directe concurrent.
– De prijs is minstens 10% lager dan de directe concurrent.
– Geen model anders dan de 8C mag op de 8C lijken.
@mashell: de concurrentie is al zwaarder als de 159 ….alle hebben 5 sterren….vermogen is ruim op orde….je moet zeker niet als goedkoop merk wilzijn…
Geweldige discussie hier. Die “Gerelekker” is volgens mij echt 13. Verder is het alom bekend dat het niveau van de autoblogger geen pulitzerprijs verdient. Die continue voorliefde voor VAG en het gemis aan objectiviteit bezorgen alleen maar misinterpretaties bij anderen.

Ik denk overigens dat een combinatie van 1 en 2 de beste optie is.

Alfa romeo helemaal weg? Man, hou op dat zal nooit gebeuren. Ik hoop dat ik lang genoeg blijf leven om mee te maken dat ze eindelijk zelfstandig verder kunnen. Tot die tijd blijf mijn passie voor het merk en ga ik weer verder met het verzamelen van Alfa historie. Alfa 33 P4 is onderweg;o)
Wat wordt er hier veel onzin uitgekraamd!
Alfa staat tegenwoordig helemaal niet meer als extreem onbetrouwbaar te boek, Alfa is absoluut geen 30+ merk(ervaringsdeskundige) en een Alfa gaat ten minste niet op die saaie grijze massa uit Duitsland(BMW uitgezonderd).
@varln1991: Helemaal gelijk. Als ik op de weg rij zie ik regelmatig mensen naar mijn 147 2.0 16V collezione kijken.

Er worden tegenwoordige geen slechte auto’s meer gemaakt. Alleen de smaken verschillen. Auto’s krijgen standaard een antiroest behandeling. Als je alle periodiek controles op tijd laat uitvoeren is er niks aan de hand.
integralechubasco
@varin1991 & reginald

bewijs dat het geen 30+ merk is en koop er een! mij gaat het technisch gezien niet meer lukken… ;)
@integralechubasco: Ik ben 29 en ik zit er al over na te denken om de Alfa Romeo Giulette aan te schafen. Maar voordat ik een definitief besluit neem wil ik eerst meer specificaties weten. Verbruik, gewicht, nieuwe logo en vooral het dashboard in zijn geheel.
@integralechubasco(kon dat niet makkelijker?:P)

Ik rijd een Alfa Romeo 155 1.7 twin spark, de eerste voorwiel aangedreven Alfa.
Naast deze Alfa hebben wij thuis nog een spider(1971) en een gt(1974).

Dus mij kunnen ze in Milaan/Turijn niet aankijken ;)
@Jon86
Klopt wat je schrijft. AW is volgens mij ook van Autobild. Nevertheless het ging mij om de kritiek (die heel positief is) die in het artikel staat.
Nu ik er verder over nadenk. Een Duits blad dat positief is over een Italiaanse auto!!! Da’s wel heeeel bijzonder en zou heer Mercedes moeten overtuigen.
Qua verkoop-techniek kan FIAT veel leren van VOLKSWAGEN.
Ze moeten beginnen goede marketing en produktie omhoog naar 500.000 stuks per jaar..
Toekomstplannen van Alfa zijn na de Guilietta in 2012 de introductie van een C-SUV (produktie in de VS) en de Guilia sedan + Sportwagon, beide ook voor de Amerikaanse markt. 2013 een nieuwe spider en een 5 deurs Mito. 2014 nog een grotere D-SUV (produktie in de VS). Met de spider willen ze weer in films deelnemen, wat ze ooit deden met de oer-spider in 1967, waardoor die in de VS een icoon werd. Verder zijn er nog wat facelifts tussendoor. Zo willen ze met 7 autos te introduceren en de Amerikaanse markt te betreden de verkopen naar 500000 stuks opschroeven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).