Superzuinig: de Volkswagen Up! Lite Concept

Auteur: , 47 Reacties

Zojuist onthuld op de L.A. Autoshow. De nieuwste troef van Volkswagen die het moet hebben van zijn ultra lage verbruik (2,44 liter/100 km).

Ze zijn er al een tijdje mee bezig. De kleine stadsbanaan die het onder andere moet gaan opnemen tegen auto’s als de Smart en dergelijken. Nu is er meer bekend over de nieuwe Up! Hij krijgt een tweecilinder 0,8 liter hybride-TDI onder de kap die gekoppeld is aan een 7-traps DSG bak, goed voor een CO2 uitstoot van 65 gr/km. De elektromotor is in staat de zelfontbrander te ondersteunen met 10 kW. Verwacht dus geen buitengewone prestaties van de Up! Lite, een ‘sprintje’ naar de honderd duurt namelijk langer dan 12 seconden.

Vanaf 2011 zullen de eerste modellen van de Up! Lite op de markt verschijnen. Wat het milieuliefhebbende stadsautootje moet gaan kosten is nog niet bekend.



47 reacties

Ik zou niet zeggen dat deze auto een Smart-concurrent is, eerder een Aygo-concurrent qua afmetingen. Van de Up! komen wel meer varianten, dit is er slechts een van. Een Smart-achtige komt ook nog wel denk ik.
Verder ziet het er wel leuk uit, sportieve lijn die goed behouden kan blijven in de productieversie. Ik wacht af…
als het onder de 3.5L in het echt blijft, gaat het een succes worden
Een nieuwe 3L en hij ziet er nog goed uit ook! Beetje Scirocco look, bravo Volkswagen!

Hier moet nog wel wat koolstofvezel e.d. af maar in plaats daarvan mogen ze van mij er een stopcontact (of heeft ie die?) op doen en een iets krachtigere motor. Ongeacht of ze dat doen, dit is een ware Prius killer en met zijn lage gewicht zal hij ook nog veel fun factor hebben in de besturing!
@Serge: 2L …
Dit lijkt meer op een stationwagon met maar 2 deuren ipv 4! Hij lijkt al veel langer dan een Aygo, laat staan een Smart.
@Vanquish: De VW is 3,84 m, de Aygo is 3,41, dus hij is inderdaad een flink stuk langer.
Als de motor net als in de Up conceptauto’s achterin ligt, mag ik hopen dat hij ook achterwielaandrijving heeft? Dat is immers goedkoper in dat geval!
Ik ben fan. Als lite = lichtgewicht, zo’n 700-800kg, zal het ding ook nog leuk sturen ook denk ik zo. De 1L was leuk maar beetje onpraktisch, deze zie ik echt zitten! Lijkt een beetje op de E81 die ie dan gaat vervangen…
Erg geslaagd concept, ziet er inderdaad langer uit dan een aygo of smart. Ik ben trouwens helemaal weg van het stuurtje :D
Ik ben al die elektro-concepts BEU! Wanneer komt er nu eens echt één op de markt???
@Esprit_de_Flandre: in 2011, dat kun je toch lezen ;)
een 7 trapper automaat heeft dan ook eindelijk echt nut bij zo,n klein motortje ..
en 12 seconden is snel zat ..

goed bezig VW ..
Oeps, is geen elektroding. Maar het lijkt er wel op. Zal ook wel niet echt geproduceerd worden.
@Esprit_de_Flandre: Lezen is niet je sterkste punt hé. Vanaf 2011 op de markt en het is een hybride. Dus wel met electrodingetjes.
Hij ziet eruit alsof hij linea recta van de band af kan rollen.
Als hij er zo uitgaat zien wordt het een hit! Prachtig!
@ autoblogger

In conceptvorm 2.44L/100km. Bedenk nu dat de koolstofvezel chassisdelen, dak en velgen aluminium worden, de camera’s vervangen door normale spiegels etc. wegens regelementen en kostenafwegingen. Ik schat dat hij dan realistisch gezien iets minder van 3L/100km gaat halen. Alsnog absurd efficient, maar ik zou het dan geen 2L noemen.

Het is zowat een shooting brake, I like!

@ jochempie

VW heeft al gezegd dat ivm kostenafwegingen de Up voorwielaandrijving krijgt. Jammer maar helaas.
Dit is wel intressant, maar weet niet op VW hier echt een benchmark mee gaat neerzetten, want het is weer de zoveelte concept. Laat nou eens auto’s in productie komen!! Zo zou je bijna je vertrouwen in het oplossen van het ‘milieuprobleem’ verliezen… :D
echt een mooie auto, techniek is super, ik hoop dat hij snel komt!
Heel niet gek. Achterkant geïnspireerd op de Volvo C30 of Toyota Aygo maar dat is helemaal niet erg. Een verbruik van 1:40, zo gaat die olie natuurlijk nooit op ;-)
@Serge, we zien de laatste tijd productie auto’s voorbij komen die zuiniger dan dan de concept wagens die er aan voorafgingen.
“Verwacht dus geen buitengewone prestaties van de Up! Lite, een ’sprintje’ naar de honderd duurt namelijk langer dan 12 seconden.”
ik ben verrast dat hij al 100 kan rijden.
Ziet er strak uit! Zal in de praktijk wel ergens tussen de 3 en de 3,5 liter verbruiken als productieversie, das best netjes! En deze ziet er btw écht 100 x beter uit als een prius!
Dit is dus een vierpersoons auto en valt niet te vergelijken met de Smart. Schitterend!
oh, en 0-100 12 seconden is idd snel zat voor de mensne die zuinig willen rijden.. als je sneller wil koop je gewoon een snellere uitvoering(komt er vast), en neem je het verbruik voor lief
Die velgen onder een Golf VI?
@BmwMPower: goed idee, zou op een GTI erg goed staan.
695kg! En idd shooting brake, net als de E81 ;)
En nog mooi ook! Daar kunnen Toyota en Honda nog een puntje aan zuigen ;) Achterkant doet me trouwens sterk denken aan de Nardo.
Hehe en natuurlijk wegenbelasting + bpm vrij!!
Echt een leuke auto, en volgens mij het stadium van concept al lang voorbij.
Ben ik nou de enige die denkt, Audi a2?
@Robbert: Jij bent echt duidelijk te vroeg op gestaan… 5:10 pff.
Ligt het aan mij, of lijkt die Up! echt ongeveer 1,5 keer zo groot als een Smart? Vind ‘m er wel strak uitzien ;)
@robbert: ja… jij bent de enige
Is dit een concept of al de productieversie?
@ mezelf, BETER LEZEN EI!!! (concept dus)
wel leuk ding, vind t wel wat hebben zo.
wel ff andere velgen erop, want die zijn nix, strak interieurtje.

ik krijg een gevoel van een shooting break bij dit model
Mooi dingetje. Jammer van die lelijke van volvo gejatte velgen… zal wel weer goed voor verbruik zijn maar mooi is anders. Toch zit ik wel liever in mijn XC90 van 2 ton versus 700 kilo… Kan toch nooit echt veilig zijn?? Zag laatst nog een modus helemaal in de prak staan die frontaal tegen range rover was aangereden. Toen zag ik gelijk dat die 5 sterren relatief zijn… Range niks aan het handje en brandweer met knipscharen bij modus…
Als je deze bij de oprit van een autosnelweg voor je hebt, ben je wel gezien. Op een oprit moet je namelijk versnellen, en met die “groene auto’s” moet je van het gas af anders knal je er achteraan in. Het is wel opvallend dat de “groene auto’s” die de markt halen voor janmodaal geen kl..te prestaties kunnen neerzetten.
@ Robbert

Nee, je bent toch niet de enige. Superzuinige vierzitter met dieselpower hebben we niet gehad sinds de A2.
Wow… gewoon wow! Dit is zeker geen slechte wagen! KNAP.
Geen typisch VW ontwerp vind ik maar misschien daardoor vind ik hem juist wel geslaagd. Veel beter dan die suffe Up
UPDATE: het studiemodel Up! Lite is een driedeurs vierzitter die opvalt door een gemiddeld verbruik van slechts 2,44 l/100 km (1:41). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 65 g/km. De Up! Lite is een hybride auto waarbij een TDI-dieselmotor en een elektromotor samenwerken met een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Het studiemodel is zeer licht door het gebruik van aluminium en hij heeft een zeer gestroomlijnde carroserie. De Cw-waarde bedraagt slechts 0,237.

De 695 kilogram lichte Up! Lite is gebaseerd op het New Small Family-platform van Volkswagen. Het eerste model van deze compleet nieuwe modelgeneratie, die opvalt door efficiency en zuinigheid, komt in 2011 op de markt.
In het studiemodel Up! Lite werkt een 0,8 liter TDI-motor met een vermogen van 38 kW/51 pk samen met een 10 kW/14 pk sterke elektromotor. De multifunctionele elektromotor is aan boord om de TDI-krachtbron te ontlasten, maar hij kan ook worden gebruikt om extra kracht te leveren tijdens bijvoorbeeld een inhaalactie. Op zo’n moment is dan in totaal 48 kW/65 pk beschikbaar. Bovendien zorgt de elektromotor ervoor dat de bewegingsenergie die vrijkomt bij het afremmen, wordt omgezet in elektriciteit (recuperatie).

Volledig elektrisch rijden
Met de Up! Lite zijn er twee mogelijkheden om zonder inzet van de TDI-motor te rijden. De eerste is als de auto uitrolt – het loslaten van het gaspedaal activeert het Start-Stop-systeem waardoor de TDI automatisch afslaat. Ook op korte afstanden, bijvoorbeeld in een woonomgeving, kan de elektromotor de aandrijving voor zijn rekening nemen. De benodigde energie is afkomstig van een lithium-ion-batterij. Door deze mogelijkheden wordt de Up! Lite als zogenaamde Full Hybrid ingeschaald. De Up! Lite is standaard uitgevoerd met de efficiënte zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling, die ook in de nieuwe Polo wordt gebruikt. De topsnelheid van de Up! Lite bedraagt 160 km/h; de sprint van 0-100 km/h duurt 12 seconden.

Efficiency tot in detail
De Up! Lite dankt zijn lage brandstofverbruik niet alleen aan de efficiënte aandrijflijn. Doordat het koetswerk grotendeels van aluminium is, bedraagt het totaalgewicht van de auto slechts 695 kg. Zelfs de (18-inch) wielen zijn hightech: ze zijn gemaakt van een combinatie van aluminium en carbon. Ook in aerodynamisch opzicht is de Up! Lite zeer innovatief. De grille opent of sluit namelijk al naargelang de behoefte aan motorkoeling. En in plaats van buitenspiegels beschikt het studiemodel over drie camera’s. Die zorgen voor een beter zicht naar achteren en verminderen tegelijkertijd de luchtweerstand.

Comfort op niveau
Ook het comfort profiteert van de inzet van innovatieve technieken. Als de Up! Lite stilstaat in de zon, wordt de warme lucht in de auto automatisch naar buiten geleid (passieve standventilatie). Belangrijke functies als airconditioning, internet, telefoon, audio/video en boordcomputer zijn eenvoudig en intuïtief te bedienen via een touchscreen dat ook reageert op handbewegingen vóór het scherm. De zitplaatsen achter zijn makkelijk bereikbaar dankzij de Easy-Entry-functie.

Compact
Het uiterlijk van de Up! Lite is fris en futuristisch. Zijn lengte bedraagt 3,84 meter is en daarmee is hij bijna net zo lang als de nieuwe Polo – de Auto van het Jaar 2010. De Up! Lite is 1,40 meter hoog en 1,60 meter breed. Het studiemodel dankt zijn markante uiterlijk vooral aan de rechte achterkant en de ‘brede schouders’ – een verwijzing naar de sportieve Scirocco. De grote achterklep is volledig van glas en de achterlichten maken gebruik van LED-techniek.
Ik wil een rijdersauto, waarbij het fijn is als hij ook zuinig is. Maar dit? Nee dankje!
De vormgeving is zo al een stuk mooier! mooie coupé lijn!
Alex en yvonne
Wil even reageren op dit sprookje, het is wel lachen dat wij nederlanders ons zelf voor de gek houden.
Als VW en Audi rijder zakelijk en prive en ons boodschappen wagentje Cuore met kmstanden per jaar van 90.000km en meer mag ik me toch wel een redelijk ervaren rijder noemen.
Mid jaren 80 reed ik een Toyota Corolla leanburn 16cc die errug zuinig was, begin jaren 90 reed ik een stugge Carisma van Mitsubishi een relatief zware wagen die gemiddeld 1 op 20 reed en soms zuiniger ook, de GDI later kwamen meer merken met zulke motoren en het is ook niet vreemd dat men motoren uitwisselt wel is het heel vreemd dat de loop cultuur van de 1.8FSI van onze Passat exact hetzelfde is als de oude Mitsubsihi motor. Bij navraag in Duitsland bij familie een manager en marketing manager van VW zelf en familie van ons dus leert me dat FSI een oridinaire GDI is, Mitsubishi had een dieselmotor nodig en wij hadden nouja wij moesten vanwege de klimaatnormen echt op zoek want wij hebben niet de knowhow in huis voor zuinige motoren en toen hoorden we dat Mitsubishi diesels zocht om voor de Grandis oa…. Dus toen is er een agreement getekend wij krijgen de GDI technologie waar we onze eigen type aan kunnen geven in ruil tegen onze dieseltechniek dat is de reden dat we snel en ineens zonder onderzoek en jarenlang testen met de FSI en de daarvan afgeleide TSI motoren kwamen.
Helaas is onze taak als marketing manager het niet altijd eerlijk naar buiten brengen van hoe het nou echt zit zodat VW liefhebbers een verkeerd beeld word voorgeschoteld waardoor men juist naar andere merken vervelend doen.
Daarnaast is het ook een feit gebleken dat ik zowel een Audi A2 diesel heb bereden die wel zuinig was met brandstof maar niet met onderdelen etc ook de Vw Lupo 3L was zo zuinig maar door verkeerde materialn gebruik ook heel erg zwak dus je moest meer dan eens naar de dealer en zo werd deze al dure diesel enorm duur in gebruik.
Onze dochter zegt altijd he pap blijf jij maar lekker achterlijk doen, ik rijdt gewoon 80.000km met een Daihatsu Cuore 1 op 22 met deze begin 2007 nieuw gekochte rode premium en deze staat nu al over de 170.000 en er mankeert nooit wat aan en is net zo ruim als Pa zijn Passat aan zitruimte maar voor de Passat kun je wel 2 of 3 Cuore’s laten rijden op basis van dure reparaties dus daarom zeg ik u allen geloof niet alles wat men zegt en tel uit uw winst en toon karakter!!
Mijn Kreidler liep vroeger ook 1op33..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).