Net een nieuwe Grande Punto? Terug naar Fiat!

Auteur: , 70 Reacties

Ja hoor, weer meer Punto's stuk. In 2006 zat het stuurhuis niet vast in de Britse modellen, in 2008 moest er een lading (44.000!) links-gestuurde Punto's terug omdat het stuur niet vast zat en nu de klapper op de vuurpijl. Er moeten 500.000 Grande Punto's uit 2008 en 2009 terug naar de garage, wederom omdat de stuurinrichting niet helemaal jofel blijkt.

Het gaat dus om Grande Punto’s en Grande Punto Abarth’s die in 2008 en 2009 zijn gemaakt. Door een fout geprogrammeerde robot, of aangeschoten Italiaan is de stuurstang niet op het juiste moment vastgezet. De verbind dingen tussen je stuur en je voorwielen, ingewikkeld technisch verhaal, maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is dat door deze mogelijke productiefout de stuurstang kapot kan trillen. Nu vraag je je misschien af hoe dit euvel vast te stellen? Dat is heel makkelijk, de auto reageert gewoon niet meer op input vanuit het stuurwiel. Nu schijnt het nog niet tot ongelukken te hebben geleid, en Fiat is volgens eigen zeggen een maand geleden al begonnen met reparaties. Alles onder controle, maar vraag het bij twijfel even na. (bron: AutoNews)



70 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
emotie noemen ze dat in italie.
Zo die is kapot.
Vervelend als je net een nieuwe punto besteld,
is de levertijd net zolang als een supercar :)
Ooit had ik het ‘genoegen’ met een Fiat Punto rond te rijden (de auto van den bompa, dus hetvolgende was allemaal niet meer onder garantie). Na 20.000km kapotte remmen en remschijven. Na 30.000km een versleten ruitenwissermotor. Na 40.000km viel de uitlaat op de grond, losgeroest. 50.000km, nieuwe servostuurmotor nodig. 55.000km: niewe koplampbehuizingen, alle plastic was verpulverd.
Grote kosten die volgens kenners steeds opnieuw voorkomen, en bij alle modellen. Ik heb een Lotus Elise gehad, het onderhoud daarvan was stukken goedkoper dan van de Fiat!!
Voor mij geen Fiat, dan nog liever het openbaar vervoer!
-edit: check! 500.000 it is-
1.9 Mjet Sport
Ik heb nog steeds het !!! genoegen !!! met een Grande Punto !!! te rijden ( 1.9 Mjet Sport ) , na 109000 km nog geen noemenswaardige problemen gehad buiten het gewoon onderhoud , een ervaring die ik deel met heel wat leden van de GP-club . Ik heb nog geen Lotus Elise gehad omdat deze te duur is voor mij . En de Punto rijdt en stuurt nog steeds super btw .
De charme van Italiaans rijden er gebeurt altijd wat onverwachts.
Het is: _met_ het juiste moment vastzetten, niet op het juiste moment.
Maar ja, moeilijk technisch verhaal he?
Bij de foto moet ik aan het fragment van New Kids On The Block denken , zoow…. die is KAPOT ! hahaha :D
Goeie reclame voor Fiat. Een ding schiet te binnen;

Is it broken? Is it really broken?? Go recycle!! :P
Nou nou, Fiat heeft een keer iets en wordt weer afgekraakt. Alsof al die Opels, VW’s, Fords en noem maar op nooit een fabricagefout hebben. Meer dan zat.

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Shit happens. Ik rijd al vanaf 1992 Italiaans (2 x Alfa 33, 1 x Fiat Cinq. Sporting en sinds 2004 een Punto HGT/Abarth uit 2004) en kan zeggen dat ik weinig problemen heb gehad die aan Alfa of Fiat lagen. M’n eerste Alfa was van ’88 en had wel last van de roestduivel. Met de huidige Punto eerst wat electronica ‘problemen’, die voornamelijk te wijten waren een een te lichte standaard accu, die te zwak was voor alle electronica in deze uitvoering. Gelijk software update en klaar.

En het is altijd zo; hoe wordt een auto gebruikt en onderhouden. Een nieuwe auto waar maar 200 km per jaar in wordt gereden, zal sneller een rotte uitlaat en andere trammelant hebben, dan een dagelijks gebruikte auto die 200 km per dag rijdt. En een dealer die geen verstand van auto’s heeft, wil niet zeggen dat het merk slecht is.

Beetje stom dat dit bij Fiat gebeurd is, maar er gebeurt zoveel, maar wordt niet altijd toegegeven.

Dan maar een keer terug naar de garage, ipv een zogenaamd goed merk kopen, waar je voor 25.000 Euro een kaal futloos instapmodel krijgt.
verbind dingen? wtf?
In het land van de toren van Pisa kun je natuurlijk ook weleens een robot fout programmeren.

Foutje is zo gemaakt. Alleen worden ze wat vaker in Italië gemaakt.
@roadronner: Tussen het stuur en de voorwielen zitten naar mijn weten een stuurstang en de aandrijfas met homokinetische koppeling. Die dus, denk ik.
nou nou nou .. wat een drama .. tis je stuurtje maar hoor ..

niet je vloermat of reservewiel ..
@lincoln: :)
punto’s met het stuur links MOETEN los zitten!!!
steek dat “verenigd koninkrijk” maar af en vul Nederland wat op met die grond, met het ook op “global warming” en z’n gevolgen… twee vliegen in één klap… doeme, had een patent moeten nemen…
@1.9 Mjet Sport:
Ik ben blij voor je dat je zoveel geluk hebt met je 1.9 Mjet Sport (hoewel ik sterk vermoed dat je een handelaar bent in italiaanse auto’s). Het is wel waar wat Sportivia-italia zegt; veel hangt af van hoe ermee gereden is, of niet gereden in dit geval. Mijn grootvader reed er op 4 jaar 18000km mee, en het ding stond vaak weken stil. Maar een versleten ruitenwissermotor of servostuurmotor, dat heb ik nog nergens anders meegemaakt.
Trouwens, ik ben een simpele arbeider, en ik kon me mijn droomlotus veroorloven (door me stevig in de schulden te steken), en qua onderhoud is dat een opluchting na een Fiat.
@Junkreader: ??? Ik snap het niet. MOETEN los zitten?
@Esprit_de_Flandre: laat ze verongelukken, who cares einddlijk dat stukkie land afsteken/ om Nedeland veilig te stellen voor de “global warming” shit…who the f*ck needs their crap? kenne eindelijk onze havens echte wereldhavens worden… x seamiles gespaard, ha yeah…afgraven die handel!!!
Hahahaha ‘klapPER op de vuurpijl’ nog wel.
Er zijn zoveel terugroepacties. Ook van de door AB alom geprezen Duitse merken…
@Ahura: geprezen Duitse merken? drie keer achter elkaar?
Een ezel stoot nooit zich nooit 2 keer tegen dezelfde steen: I rest my case.
Daar gaan we weer: “Fiatten zijn slecht want er is een terugroepactie” “Neen, niet waar, Fiatten zijn goed, want ik heb er eentje en hij is prima”. *zucht* Misschien moet autoblog een aparte tag “terugroepacties” aanmaken?
Oh ja, en je kan erg leuk reviews maken op autoweek.nl…
Praat maar weer slecht over Italiaanse auto’s, al 17 jaar Italiaans aan het rijden en nog nooit geen grote problemen gehad. Aja ik ben aan het liegen, ik heb 4 maand een bmw gehad (325i e36) en daar had meer problemen dan dan al mijn Italianen samen….
hmm, dan zullen we binnenkort maar’s contact op gaan nemen met nieuwkoop in den bosch.

@Bob,

Rij zelf graag italiaan, maar ik moet toegeven dat gewoon een zwak excuus is voor productie fouten.
Mijn vrouw rijdt de GP Abarth, een verrukkelijke wagen om te zien, een geweldige wagen om in te rijden…en nog nimmer problemen ondervonden !!! Ohja, af en toe wel een ‘raar kraakje of piepje ergens…’ ;-). Maar dát nemen wij gewoon voor lief.
Helaas is het uiterlijk van de Punto Evo dusdanig lelijk (voorkant) dat mijn vrouw verplicht deze GP Abarth moet houden…tsss….drama hè ! ;-)
@Megakix: de nieuwe Punto Evo Abarth renderings vind ik niet verkeerd, veel 500 Abarth looks zitten er in. Misschien even wachten op de Abarth versie dus! :-)

OT: vind het niet echt fair om af en toe een terugroep bericht te plaatsen van een bepaald merk. Doe dan alle berichten van elk merk om zo een ‘eerlijk’ beeld te creëren ;-)
@E320cdi: precies.. @gvr: “5 sterren in de bekende botsproef toch? Kan Toyota nog wat van leren geloof ik…” hoezo? Er zijn nogal wat Toyota’s met 5 sterren hoor
Alwood : Ik heb afgelopen week een boutje laten aandraaien met de juiste spanning !
Is dat wat je bedoelt ?
Nee , autoblokker , bijvoorbeeld het Duitse (…) automerk vW heeft weinig last van terugroep acties. ze ontkennen het gewoon. Bevriezende 1.4 motoren bijvoorbeeld.
Ze bezetten niet voor niets de 4 laatste plaatsen in de Autobild 100.000 km duurtest . Abominabel !

http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-polo-1.2-comfortline_49140.html

http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi_58765.html

http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html

http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-fox-1.2_889510.html
Nu schijnt het nog niet tot ongelukken te hebben geleid, en Fiat is volgens eigen zeggen een maand geleden al begonnen met reparaties.

5 sterren in de bekende botsproef toch? Kan Toyota nog wat van leren geloof ik…

Pff gaap….een storm in een glas water.

Mijn volgende auto word een 500 Abarth SS
Ik wacht op Alwood zijn reactie of het aandraaien van het boutje deze week met het juiste moment van mijn auto, zijn woorden rechtvaardigt dat mijn auto stuk was en de stuurinrichting het dan niet meer zou doen……
@ junkreader
Ben je nog te redden? Wtf :?
….ondertussen heb ik nog ander nieuws : Een toyota Auris die na 100.000 km op 18 plaatsen aan het rotten is :

Kijk maar :

http://www.autobild.de/artikel/dauertest-toyota-auris-1.6_941913.html
my god

ik zal weer wat terugroepacties van vw of bmw moeten zoeken opt net…


waar blijven mensen die vooroordelen vandaan halen…

tis net als een opluchting voor sommige dat ze nog eens hun gal kunnen spuwen.Omdat ze gefrusteerd zijn in overprijse optieloze duitse saaie bak te moeten rondtoeren die ze nog 5jaar moeten afbetalen?of omdat ze op baan een italiaanse auto niet kunnen volgen in de bochten?


ik heb met mijn italiaan 234 000km op de teller en daarnet zat men stuur nog vast
Die van 2007 hebben ook een oproep gehad.
het gaat om 1 procent van de grande punto’s die zijn afgeleverd heb ik vernomen… het is heel makkelijk te controleren met een digitale momentsleutel die uitgelezen kan worden door een programma op de computer!
Nu loopt er ook een terugroepactie van de panda’s over hun abs computer en daar wordt er niks van geschreven het lijkt wel of ze wat moeten schrijven hierzo
Het is heel knap van het Duitse marketing-systeem dat heel veel mensen denken dat een probleem met een Italiaanse auto “typisch” is en een probleem met een Duitse auto “incidenteel” is.
het stuur moet toch los zitten, hoe kun je het anders bewegen…huh :-)
Nou zeg, daar sta ik toch echt van te kijken, al dat negatief nieuws over Fiat.. Daar hoeven ze toch niks meer over te schrijven, want dat is toch allemaal al bekend! Haha..
@Ahura

Het model Urban Cruiser van Toyota haalt een maximum score van 3 sterren.

Er is geen enkel autofabrikant die zijn modellen zonder gebreken of fabricagefout maakt.

Er is alleen een grote groep mensen die denkt dat zulke autofabrikanten bestaan.
@Gilton: wat is je punt? Er zijn andere Toyota’s die wél 5 sterren scoren. Bij Fiat scoorde de Doplo en Panda ook maar 3 sterren
@gilton

dat is de power van marketing…mss moeten ze toch eens zo’n duitser binnenhalen voor de marketing
@GVR

Dat niet alleen. De manier van berichtgeving speelt ook mee.

Denk aan zogenaamde onafhankelijke autobladen/sites.
Van een Toyota Urban Cruiser uit 2009 mag ik toch wel verwachten dat hij 5 sterren scoort of niet?
de basis panda 3 , anders 4.

Waar is Alwood ? Te vroeg voor sinterklaas…
@ Ahura

5 sterren is de norm volgens Euro NCAP!
@Gilton: dus.. wat is je punt? Jij vind dat Toyota van Fiat kan leren terwijl Toyota zelf al aardig wat 5 sterren auto’s in hun lijstje hebben staan…
@ johnny m

Kom op man, waarom zo gaan janken?
Het is maar een berichtje over een terugroepactie.
Gebeurt bij iedere ander merk.
Waarom dan gaan huilen en vol in de verdediging als het jou merk betreft?
Je bent net een klein blaag. echt triest.
@autoblogger: ik zie daar vooral veel Toyota tussen zitten ;)
Ik moet ook nog langs de dealer met de mijne..
GOD , besef even dat ik een auto rij waarvan de stuurinrichting niet meer deugt en niet meer reageert op de input vanuit het stuurwiel !!.


Nou , dan maar een kleine blaag ( was het maar zo…)
der zijn ergere dingen jongens….
johnny m

Autoblogger&Co bashen met name merken waarvan ze weten dat er altijd wel een stel fanatieke aanhangers gaan roepen dat het allemaal wel meevalt….dat duitse merken ook kapot gaan…. etc.etc.
Hoe meer reacties hoe meer hits… hoe blijer de jongens hier worden.
Gewoon negeren, daardoor vallen de boys hier met overdreven provocaties richting je favo merk vanzelf door de mand…
Capisce?
nou , je zal maar met 150 in een bocht merken dat ie het niet meer doet …..
@autoblogger; oeps, ik wist niet dat die tag al bestond.

Johnny M zit inderdaad snel op zijn paard. Maar hij heeft in deze topic niet helemaal ongelijk: het is overdreven Fiat brol te noemen omwille van een terugroepactie, integendeel.
Het stoorde me al langer dat automagazines nooit duurtesten doen. Want alle nieuwe betaalbare auto’s voor dagdagelijks gebruik rijden ok tegenwoordig. Maar hoe is dat als je er langer gebruik van maakt. Bedankt johnny m voor die duurtesten op de site van autobild. Superinteressant, en beangstigend tegelijk.
Ach ja, binnenkort moeten 57.000 Audi’s, Volkswagens, Seats en Skodas terug naar de garage vanwege een probleem met de DSG versnellingsbak. De problemen met de DSG bak staan op alle auto sites behalve Autoblog en Autoweek, vreemd…

http://www.carros.nl/autonieuws/terugroepactie-vw-door-dsgproblemen/
@Emmo: gevalletje wiens brood men eet wiens boodschap men spreekt? De pr afdeling van Pon die toevallig de grootste autosites van NL vergeet? Of is Fiat afzeiken gewoon makkelijk scoren en durven die sites geen negatieve nieuwtjes te plaatsen omdat ze bang zijn voor de gevolgen?
bmw : ik heb geen paard .

darpp-32 : Autobild heeft jaren lang het imago gehad van VW blad . Totdat de clientele , 5.000.000 , het niet meer pikten. Een machtig moment, immes Autobild kon kiezen of delen. Een autoblad MOET bestaan bij de gratie van de lezer. Praktijk is dat de bladen bestaan bij de gratie van de adverteerder.
De lezers van Autobild hadden massaal hun klachten van hun merk VOUWEE ingstuurd en dat heeft het blad , op een zker moment, opgepikt.
Daarna kwam de waarheid naar boven : al jaren bevriezende 1.4 motoren en hun ontkeninngen ( vw kan het zich veroorloven kennelijk..) , bobines, turbo;s. ed
Frapant de laatste 4 plaatsen in hun duurtesten 100.000 km voor de modellen van vW . Als je dat leest ….ga je veel begrijpen.
En wij maar bleeeren dat ze zo goed afgwerkzijn. Dat heeft dus een reden. afleiding dus !
VW heeft grote interne problemen , wil te snel met innovaties komen , te hoge loon kosten …

Derhalve wil je echt Autonieuws horen moet je de nederlandse bladen als bijzaak zien. Orienteer je eens op de 100.000 km testen die er toe doen en vooral een blad die het niet meer aandurft de waarheid te verdoezelen. Een verademing …en duits is niet zo heel moeilijk.
Ik zie dan ook al een jarenlange veranderende trend ( daar waar Alwood te druk is met sensatie icm met een gebrek aan kennis ..): De snel zakkende merken in de ADAC ed. van Toyota en VW ( vreemd , Audi scoort goed..) . Toyota ( bij monde van TOYODA als president.) met de gebrekkige diesels , roestende Aurissen …en dito schulden die het bedrijf kwellen.
VW die rommel maakt (met dito arrogantie..) , zoals gezegd, daar waar merken als Fiat ( al langer ) en korter Peugeot en ik denk Renault nu de statistieken aanvoeren.
De reden zal niet zo moeilijk te geven zijn. Het is wel een feit . En die velen niet willen horen trouwens.
Verslaafd aan hun gedachten als ze zijn.
Iemand verwonderd?
Ik ben ook even terug geweest met mijn GP nav deze terugroepaktie, maar bij mijn auto geen probleem geconstateerd. Wel wat anders met de stuurinrichting, gelukkig is het een leasebak. Ik ben nog steeds erg blij met mijn GP MJTD Sport, maar de afgelopen 3 jaar zijn er toch wel wat “dingetjes” geweest.
Privé ben ik eigenaar van een Fiat Punto die me nog nooit in de steek heeft gelaten.
Beroepshalve heb ik de laatste 10 jaar met verschillende VW modellen moeten rondrijden en ik kan u getuigen dat de kwaliteit ver te zoeken is.
Het ziet er mischien een beetje steviger uit dan bepaalde Italiaanse modelletjes maar wat een rotbak is die VW Golf.
Reeds anderhalf jaar ben ik gestraft door mijn baas en moet ik rondrijden met de lelijkste auto op de markt namelijk een BMW 118 d.
Mijn persoonlijke keuze gaat uit naar een Peugeot 308.
Na een lange testrit was ik verbaast hoe comfortabel de 308 wel is,de afwerking staat boven die van de BMW en de motoren zijnstiller en zeer soepel.
Even een vriend gebeld die bij Fiat werkt hoe het zit:
Er moet van een boutje de aanhaalspanning worden gecontro-
leerd op de stuuras. Bij geeneen nog een probleem gevonden. Nou spannend hoor Autoblog. Weer een aanleiding gevonden om Italianen te bashen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).