BMW wil volgend jaar terugkeren op Le Mans

Auteur: , 61 Reacties

Gister heeft BMW Motorsport de plannen gepresenteerd voor volgend jaar, en daar staan een paar opvallende zaken in. We weten dat het F1 team inmiddels verkocht is en dat zorgt er volgens BMW voor dat de focus nu compleet komt te liggen op racen met auto's die gebaseerd zijn op productiemodellen. En daarnaast krijgt het promoten van jong talent ook de nodige aandacht.

Laten we met het leukste nieuws beginnen. De BMW M3 GT2 wordt vanaf 2010 het belangrijkste speerpunt in BMW’s raceprogramma. Vorig jaar zagen we dit model voornamelijk in Amerika racen (in de American Le Mans Series). Volgend jaar zal het BMW Rahal Letterman Racing Team wederom met 2 auto’s deelnemen aan dat kampioenschap en Schnitzer Motorsport gaat Europa onveilig maken met een aantal M3 GT2’s.

De focus komt te liggen op traditionele 24-uurs races zoals die gehouden worden op de Nurburgring, Spa-Francorchamps en uiteraard Le Mans. Maar daarnaast zal er ook geraced worden in het VLN Endurance Championship op de Nurburgring en in de Le Mans Series (LMS). BMW moet overigens nog wel toestemming krijgen van de organisatoren om mee te doen, maar dat zal hopelijk niet zoveel voeten in de aarde hebben. Achter het stuur van de M3 GT2 vinden we in Europa bekende namen als Jorg Muller, Dirk Werner, Andy Priaulx, Augusto Farfus en Dirk Muller.

In het WTCC zal BMW nog maar met 2 fabrieksauto’s aanwezig zijn in plaats van de 5 auto’s die ze dit jaar hadden. Er moet immers bezuinigd worden. Voor de ontwikkeling van nieuw jong racetalent heeft BMW ook volgend jaar weer de Formula BMW Europe en Formula BMW Pacific series die in het voorprogramma van de F1 rijden.

Een ander leuk nieuwtje is dat BMW volgend jaar met een raceversie van de Z4 komt speciaal voor klanten. Deze Z4 zal voldoen aan de FIA GT3 eisen. Zou BMW achter de schermen dan toch nog werken aan een Z4 met M-specificaties? We zullen moeten afwachten.



61 reacties

DTM durven ze niet aan?
@Benjamin1: het excuus voor DTM zal wel zijn dat die auto’s te weinig te maken hebben met ‘productieauto’s’.
GT2, GT3, GT4 en WTCC auto’s hebben een veel ‘duidelijkere’ band met straatauto’s dan DTM auto’s. Stiekem zijn dat toch meer silhouet racers.
-edit: check!-
@Benjamin1; is niet nodig om BMW zichzelf te laten bewijzen in een race met alleen audi en benz…op voorhand staat de winst voor BMW al vast ! ;-)
-edit: slecht geslapen ivm Sinterklaas angst ;)-
integralechubasco
op voor de volgende vernedering… :)
audi en mercedes rijden al jaren DTM met zijn tweetjes.
das jarten lange voorsprong die je niet zomaar ff inhaalt.
BMW zal dus de eerste paar jaren achteraan rijden.
dat wil geen enkel merk. anders zou alfa en nog een paar andere gegadigden al lang zijn ingestapt.
ze wachten op een nieuwe start van de DTM zodat elk merk weer vanaf nieuw moet beginnen en ieder gelijke kansen heeft.
ook minder extreme regels horen er bij.
DTM vereist bovendien 4-deurs auto’s, de M3 GT2 is een 2deurs. Ze hebben een 4deurs M3, maar waarom ze die niet inzetten, geen flauw idee.
integralechubasco
als er een nieuwe DTM komt zou ik zeggen:
maximaal 2000 cc
niet teveel fabrieksauto’s/fabrieksteams
internationale baancommisarissen
weg met de standarisering van chassis, remmen en motor!
gelijk hebben ze .. F1 is zo dood als een pier ..
Le Mans heeft nog een paar jaar te gaan ..

totdat fabrieks-teams de boel komen slopen met hun mega-investeringen .. en Ecclestone kwibussen zich ermee gaan bemoeien ..
mwah .. zal wel meevallen .. want Le Mans is hardnekkig ..
@lincoln:

Alsof Le Mans dan niet dood is :) Daar winnen ze met diesels :) Enigste mooie wat ik op Le Mans heb gezien, is dat Spyker alle porsches stront gereden heeft, maar dat is dan ook het enigste :) De rest was ongeveer even spannend als de eerste races van het F1 seizoen, waarvan je zeker wist dat Brawn ging winnnen.

Le Mans hardnekkig, mwaoh, valt mee, kijk maar wie er gewonnen heeft de afgelopen jaren :)
@Mao:
Le Mans is niet dood .. maar consistent comateus ..
24 uur spanning gaat ook nooit gebeuren (behalve voor de rijders dan)..

Le Mans is een statement en werkt kei-hard om de traditie in ere te houden ..
meer een uitputtings-slag dan een race ..
@lincoln:
Amen, je gaat zeker mee naar Classic Le Mans in 2010? :P
@ lincoln

gelijk heb je.
techniek moet komen uit benarde posities niet uit de portemonnee
Oftewel,

Ze zijn inderdaad te bang voor Benz en Audi om in de DTM te stappen. In plaats daarvan Le Mans en GT2 kampioenschappen.

Dat zijn allebei minder prestigieuze kampioenschappen dan de F1, of de DTM.

Is een beetje alsof Federer nu ipv Roland Garris geen masters maar challengers gaat spelen,

Of Ajax die besluit jupiler league te gaan doen ipv europa league/eredivisie.
@Benjamin1: hoe prestigieus is een kampioenschap met 2 deelnemers? Sorry hoor maar DTM kan ik niet echt serieus nemen.
Le Mans is Le Mans en gelukkig heeft het ‘entre-nous’ sfeertje van de leiding tot nog toe gewerkt, wat de nobele sport alleen ten goede is gekomen.
Verder is het racen met Le Mans auto’s altijd veel en veel spectaculairder geweest dan de F1, mannen als van Lennep die een 917 Porsche ’s nachts met 350+ over Hunaudieres joegen, alleen geholpen door vier kleine Cibié lampen, dat waren pas kerels.
waar is fiat dan? durven nergens aan mee te doen zeker.
ga ergens anders dom lullen…
@GOD:

Volgens mij zit Fiat (Ferrari) altijd nog gewoon in de F1 hoor, zijn zelfs heel succesvol geweest met ene duitser, Michael genaamd…. Ken je die toevallig ook niet?

@robbie


In Dld is het wel de raceklasse hoor. En aangezien BMW, Audi en MB de duitse merken zijn vind ik het kinderachtig dat ze dan GT2 gaan rijden ipv DTM.
@GOD: De laatste editie van Le Mans waren er van de eerste 10 posities in GT2 9 wagens van Fiat… De enige andere wagen in de top 10 was een Spyker op plaats 5…
^^ @benjamin
Le Mans > DTM, vandaar!

Hoop dat ze toegelaten worden tot de 24h van LM, geeft de overwinning van Corvette Racing wat meer cachet! 8)
integralechubasco
@de sjonnies
en dan te bedenken dat die latere 917’s bestonden uit buisjes van magnesium. 1 verkeerde beweging en … BOEM!
@integralechubasco:
Het space frame van die Martini 917K van van Lennep en Dr Marko was van magnesium, die staat in het museum en kan nooit meer een rondje doen…… ze hebben dit ‘feitje’beide heren na de race meegedeeld.
Deze wagen heeft nog steeds het afstandsrecord op Le Mans in handen, later zijn de chicanes gebouwd.
integralechubasco
@ c6_r

overwinning… hadden de corvette’s veel tegenstand dan in de gt1 klasse?
bovendien zal bmw uitkomen in de GT2 klasse waar ferrari en porsche de dienst uitmaken.
@integralechubasco: Corvette had niet altijd veel tegenstand nee, veel merken (Viper, Ferrari, Aston) zijn er gaandeweg mee opgehouden.
Het fabrieksteam van Corvette doet ook sinds halverwege dit jaar mee in de GT2 en zal in die klasse ook zeer waarschijnlijk naar LM gaan. (Al zijn ze uitgenodigd op basis van hun prestaties in GT1 en heeft de ACO besloten om GT1 toch niet de nek om te draaien)
@ GOD

Kijk hier ook even de erelijst na, en tel even het aantal keer dat je FERRARI leest….

http://nl.wikipedia.org/wiki/FIA_GT
Ferrari is Ferrari. heeft Fiat niks mee te maken.
@GOD:

Je bent niet op de hoogte dat Ferrari onderdeel is van Fiat?
Of Maserati in het GT1 is ook gewoon Fiat hoor..
Dus Ferrari is toch een te dure FIAT? Fijn, weten we dat ook weer.

BMW heeft in ALMS twee keer gewonnen in hun debutjaar. Wordt wel leuk en interessant dus.
@Rick dos:

Jup, en een Rolls Royce een te dure BMW 7 serie.
@Benjamin1:

Jup, en waar BMW de kwaliteit verbetert, zorgt FIAT ervoor dat je Ferrari uitbrandt.

@integralechubasco

Tijd om daar verandering in te brengen dus. ;)
Geweldig dat ze meedoen met LeMans. Mooi uit die te dure F1 en meer richten op op straatauto’s gebaseerde races. Komt waarschijnlijk veel meer bruikbare techniek uit voort dan de F1.
Le Mans is de afgelopen jaren juist spannend vanwege de strijd tussen Peugeot en Audi in de P1, waarbij met een beetje geluk volgend jaar ook Aston Martin tussen gaat zitten. Het klopt dat de P2 (Porsche dominant) en de GT1 niet zoveel voorstelden vorig jaar maar als ik me niet vergis rijden er volgend jaar helemaal geen GT1 meer en is er dus nog maar 1 gt klasse met dus Porsches, Ferrari’s, BMW’s en natuurlijk Spyker. Lijkt mij niet verkeerd en sowieso allemaal een stuk prestigieuzer dan de DTM, welke echt ver over zijn houdbaarheidsdatum is.
@PfBee: de nieuwe generatie GT1 auto’s mogen volgend jaar ook meedoen op Le Mans. Er zullen dus 2 GT klasses zijn. En vergeet niet dat we in GT2 ook nog eens de nieuwe Corvette gaan zien! In de ALMS heeft die al laten zien dat ze uit het juiste racehout zijn gesneden.
integralechubasco
@ c6_r & rick dos

dus de gt2 klasse wordt de place to be… met corvette en bmw als newcomers. helaas voor hen is daar 1 merk dat al jaren heerst, nee niet porsche… ;)
@integralechubasco:

Ferrari heerscht!
@integralechubasco:

“helaas voor hen is daar 1 merk dat al jaren heerst, nee niet porsche… ”

GT2/GT winners:

2009 Ferrari
2008 Ferrari
2007 Porsche
2006 Panoz
2005 Porsche
2004 Porsche
2003 Porsche
2002 Porsche
2001 Porsche
2000 Porsche
1999 Porsche

Bedoel je misschien Porsche? Of bedoel je de laatste 2 jaren?! ;)
Wat een B.S. dat Mercedes /Audi v. BMW!

DTM vraagt om een specifieke lees te dure silhouette racer.
De ontwikkelings is tevens ‘bevroren’ door de ITC, om de kosten te drukken ivm. dé crisis.
Hoe lang zal DT nog draaien?

BMW is niks voor niks gestopt met F1!

Zie ze liever met een ‘straatwagen’ meedoen in GT2!
integralechubasco
@benjamin1

forza italia :)
@ Benjamin

ja ik weet dat Ferrari een onderdeel is van de Fiat groep.
maar het blijft nog steeds een apart merk. vandaar ook dat er een Ferrari logo op zit en geen Fiat logo.
Trouwens….Stapt Ferrari dit jaar al over op de 458 of blijven ze met de 430 rijden?
@Rick dos: volgend jaar rijden ze nog met de F430, de raceversie van een nieuw model komt altijd pas een jaar later.
integralechubasco
@rickdos
zou zomaar kunnen…
Dat zou mooi zijn.
integralechubasco
ik denk dat nissan met de gt-r niks te zoeken zal hebben in de gt2 van volgend jaar…
@integralechubasco: Nissan zit met GT-R al in het nieuwe GT1 klassement. En volgend jaar willen ze daarmee Le Mans gaan doen.
integralechubasco
@mao, lincoln, robbie
volgens mij is lemans springlevend.
“loopt naar de bergruimte om het 2persoonstentje af te stoffen”
Ferrari is onderdeel van Fiat. Ferrari is dus geen Fiat.

Dat is een belediging voor Fiat. Die branden namelijk een stuk minder snel.
integralechubasco
@c6_r
haha, ik wist dat je ermee zou komen :)
Corvette wint toch altijd bij de GT2?
@Cardesigner:

Nee afgelopen 2 jaar was Ferrari heersend in het GT2, daarvoor Porsche.
/
Dit jaar is Corvette voor het eerst in d GT2 toch?
@Cardesigner: @Benjamin1:

Corvette wint altijd de GT1 (klasse hoger), vanaf dit jaar gaan ze pas GT2 doen (omdat GT1 zou gaan verdwijnen en om wat meer merken achter zich te laten, aangezien in de GT1 eerst Viper, toen Ferrari en als laatste Aston afhaakten)
Voor het gemak dan ook maar even de GT1/GTS uitslagen:

2009: Corvette
2008: Aston Martin
2007: Aston Martin
2006: Corvette
2005: Corvette
2004: Corvette
2003: Ferrari
2002: Corvette
2001: Corvette
2000: Viper
1999: Viper
jammer dat ze niet in de DTM gaan! In tegenstelling tot sommige hier vind ik de DTM een schitterende race! De toegankelijk is ook veel groter dan in de F1 en alles is “betaalbaar”. De schitterende Audi’s van team ABT en ABT sportsline maken het plaatje compleet!
integralechubasco
@de sjonnies
aha, dank voor de uiteenzetting…
Prachtig nieuws! Hebben we weer wat om naar uit te kijken….
Wat heb je aan DTM als je auto’s in de US (of ergens anders dan de EU) wil verkopen?
BMW gaat het leven van Porsche moeilijk maken!
Dat is natuurlijk altijd een goede zaak :)
*Zet vast de Z4M op het verlanglijstje voor volgend jaar*

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).