Opel wil zo snel mogelijk een kleine stadsauto

Auteur: , 19 Reacties

Je zou misschien denken dat Opel door de afgeketste verkoop aan Magna/Sberbank en de dreigende massaontslagen en sluiting van fabrieken weinig oog heeft voor de toekomst, maar niks is minder waar. De nieuwe baas van Opel (en Chevrolet Europe), Nick Reilly, heeft namelijk aangegeven dat het op de markt brengen van een kleine A-segment auto momenteel de hoogste prioriteit heeft. Magna had al aangegeven dat als ze eigenaar zouden worden van Opel er in 2012 zo'n kleine Opel op de markt zou komen. En blijkbaar wil GM dat nu ook.

Deze nieuwe mini-Opel moet concurreren met auto’s als de Ford Ka en de nieuwe Volkswagen Up. In het verleden had GM in Europa alleen de Chevrolet Matiz in het A-segment, maar daar moet nu dus een kleine Opel bijkomen. Het zou dus zomaar kunnen dat Opel op basis van de nieuwe Chevrolet Spark een eigen model gaat ontwikkelen.

Met de keuze voor de Spark zou GM twee vliegen in 1 klap slaan, want het platform van die auto’s wordt dan beter benut (= lagere kosten) en daarnaast is GM (samen met Reva) in India al druk bezig met het ontwikkelen van een elektrische versie van de Spark. Die techniek kan dan ook gelijk toegepast worden in de mini-Opel.

Nick Reilly heeft namelijk ook al aangegeven dat hij naast de Opel Ampera graag een volledig elektrische Opel wil hebben. Zoals het er nu naaruit ziet zal de Ampera (= Chevrolet Volt) in eerste instantie geimporteerd worden vanuit de VS als dat model hier in 2011 op de markt komt. Enkele tijd later zal de productie echter verplaatst worden naar Europa, wellicht naar Ellesmere Port in Engeland. (via: autonews.com)

PS De auto op de foto is een Opel Trixx conceptcar uit 2004.



19 reacties

Goed plan, en gooi dan meteen die Signum eruit.. Het zou fijn zijn als het iets was wat je dwars kon parkeren… Op z’n Smarts zeg maar..
@John: de Signum is al met pensioen hoor ;)
Dat zou Opel best kunnen gebruiken!
laat Opel maar eerst zelf 2012 halen
@Robbie, slim van ze! Was me nog niet opgevallen want je ziet ze eigenlijk nooit rijden.. Enig idee wanneer dat Upke uitkomt?
@John: De Signum is tegelijk met de Vectra naar pensioen gestuurd toen de Insignia op de markt kwam. Het nieuwe stadsautotje van Opel kan wel eens tot 2012 op zich laten wachten.
Agila is stadsautootje.
@Bob & bpc, de Agila is toch een stukje groter en heeft verder niet het eeuwige leven. Daar komt nog eens bij dat de relatie tussen GM en Suzuki ernstig bekoeld is. Het is dus nog maar de vraag hoelang die twee partijen blijven samenwerken.
en wat denken ze dat hun agila is…
Auto’s van het formaat “truttenschudder” zijn helemaal hip, als gevolg van de nivelleringpolitiek van dit kabinet!

Dus ook Opel springt in dit marktsegment… logisch en niet verwonderlijk. Ik wens ze daar veel concurrentie toe! :-)
@ BPC:
Waar heeft Suzuki Opel nog voor nodig? Zij hebben inmiddels de Alto weer in the game, die mee viert op het feestje van de Aygo, C1, 107, etc… De ‘Splash’ is nu niet echt een doorslaand succes.
How how jongens! Ik rijd een Signum, en die kleine prul matchbox lookalikes die moet ik niet!
Natuurlijk willen ze een kleine stadsauto. Punt één omdat dat segment steeds populairder wordt, punt twee als klantenbinding. Als de beginners een kleine Opel rijden, is de kans dat ze na een tijdje overstappen op een grotere Opel groter. En de Agila is een vreemd concept, geen ‘normale’ hatchback in ieder geval, en daarmee niet echt een concurrent voor de Aygo en consorten.
Als je weet hoeveel kleine auto’s er worden verkocht vind ik het niet gek dat Opel nu met een kleine stadsauto komt. Die aygo’s etc worde verkocht als warme broodjes , ik vind het zelfs al te laat.
Eindelijk, beter laat dan nooit. Nu moeten ze er nog een leuk model van maken. Niet net als de Gaygo, C1 en 107 dezelfde vorm hebben. Het concept is in de goede richting, zowel benzine als elektrisch zou mooi zijn.

Overigens moet ik wel bekennen dat deze markt waarschijnlijk in 2012 al flink verzadigd is.
En de corsa dan? Dat is ook klein. :P
@Neluz: zo klein is een corsa niet hoor die gaat toch al voorbij de fiesta qua grote
Dat wordt dan gewoon een gerebadgde Chevy Spark. Die ziet er zo al vrij Opelerig uit. Natuurlijk gaat dat logootje ook nog eens (onterecht) duizend euro kosten.
Ik denk dat er best een markt is voor een kleine Opel, in het hatchback segment doen ze het ook goed, waarom niet een stapje kleiner?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).