Epic battle: Nissan GT-R vs Shelby GT500 ‘Super Snake’

Auteur: , 141 Reacties

The ultimate monster battle: Nissan's Godzilla versus Shelby's Super Snake. Wat is er sneller tijdens een quarter-mile drag race? Waar de overwinning naar American muscle of is Japans vernuft toch beter?

Het Amerikaanse Motor Trend heeft op een hele grappige wijze de Nissan GT-R vergeleken met de Ford Shelby GT500 Super Snake (725 pk). Je zou denken dat een Super Snake met zoveel vermogen gemakkelijk gehakt zou maken van de GT-R, zeker in een rechte lijn. Maar uiteraard moet je al dat vermogen we fatsoenlijk op het asfalt krijgen. Kijk snel wie er wint! (via: motortrend.com)



141 reacties

Hier is maar 1 ding op te zeggen.. zeer teleurstellend, kutslang
Haha gaaf filmpje, wel te verwachten. Ook al kijk je naar de Pk verhoudingen, die GTR is én 4WD, en heeft bergen techniek aan boord. Die Mustang is brute kracht op de achterwielen…
superrrrrrrrrrrrrrrrr
enkel en alleen voor de looks en de sound zou ik voor de super snake gaan
Shit! stomme jappen ook!
heel gaaf filmpje, maar wel wat weinig auto-spektakel :P ze hadden die mustang ook wel mogen lanceren in een grote wolk rubberdamp…
Daar rij je dan met je 725pk :P
En daar sta je dan met je Mustang met teveel pk’s. :P

Nissan ftw! 8)
Filmpje is wel heel leuk gedaan. Ik had niet verwacht dat de GT-R zo dik zou winnen. Dat ie eerder weg is, logisch, dat ie na de start sneller wegtrekt had ik ook wel verwacht, maar ik had toch gegokt dat de Stang wat terrein zou goedmaken met z’n brute vermogen.

Nouja, zo blijkt maar weer eens, HP is niet the be-all van sportwagens.
Tja, als Japanners echt iets willen, zullen ze het krijgen ook.
Ik heb toch liever de stang
Blijkbaar heeft de Super Snake “maar” 635pk als je de mensen van het filmpje moet geloven..
@Tiger: er is een verschil tussen pk’s ‘aan de wielen’ en pk’s aan de krukas (725). De GT-R heeft ook minder pk’s aan de wielen als het goed is.
@robbie: Klopt, in het filmpje heeft de GT-R 412 pk ipv 480.
leuk filmpje
De Super Snake klinkt wel een stuk lekkerder!
Maar de Mustang blijft veel cooler. 8)
tja, was ook te verwachten he!
de sterkste wint ..
en niet zo,n beetje ook ..
tis immers “maar” een quart mile ..

knap werkje van Nissan ..
Wat een onzinvergelijking- overigens wel vermakelijk- ze kunnen beter de GT-R tegenover de ZR-1 zetten. Dan zal de laatstgenoemde overduidelijk de winnaar zijn.
@[email protected]: Dit is een onzinvergelijking, want?

Waarom in godsnaam zou een GT-R vs. ZR-1 dan GEEN onzin zijn?
@[email protected]: Die heeft ook meer pk’s als een gtr. Het unieke is dat de gtr van deze mustang wint.
valt er met die gtr dan op geen enkel vlak te concureren:O
Amerikaanse bullshit ,lol 725 pk ,Chev,Corvette,crysler,dodge, sucks
@Snickers, je trapt hiermee op mijn snikkel.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Ring. Snelste wagen komt uit de VS.
@[email protected]: Allang niet meer:

http://fastestlaps.com/index.php?page_id=track&track=2&filter1=true&filter2=false&filter3=true&filter4=false

Gumpert Apollo Speed lijkt me de snelste ‘echte’ road-legal auto die er op staat.
waarom wil ik toch een mustang?
@Laue:
Omdat de macho in jou brute kracht verkiest boven verfijnde technologie. Dit is niet slecht bedoelt, ieder heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeur.
@Peter:

mustang is gewoon mooier,leuker,bruter,goedkoper?,
Had ik eigenlijk stiekem al verwacht en gehoopt.
Jammer maar helaas.
Maar volgens mij (niet alleen als fanboy)gaat de Mustang niet volluit, verschil is te groot in het begin en geen enkele wielspin volgens mij. Met maar 365pk heb ik al snel wielspin en ook nog eens van 1 naar 2 en 2 naar 3.
Maar (wel als fanboy) Mustang is veeel lekkerder en beter geluid en veeel goedkoper.
@Rob USA: Denk dat ie z’n vermogen niet snel kwijt kon. Maar het was inderdaad wel een beetje een tamme start. Wat meer geweld had niet misstaan.
[email protected]@ fuck de VS plastic prul v6 mustang aan 20 duizend euro lol ,cruise rommel ,nutteloze bakken allemaal
@bozewolf, omdat de GT-R en de ZR-1 zich in dezelfde klasse bevinden, en deze twee auto’s duidelijk niet.

@Snickers, ik zal me maar niet tot het taalgebruik van jouw soort lageropgeleiden verlagen.
@[email protected]: Oh nee? Leg uit.
Volvo_440_turbo
Mijn mazdake had indertijd 90 pk aan de wielen zoals de fabrieksopgave… op de testbank van Heinz toen ik de powerbox ging testen.
Hmm had ik toch eigenlijk niet verwacht op de 1/4 mile. Je zou denken dat die Mustang met zoveel vermogen wel gewoon zou inlopen als hij grip heeft. Wat heb je dan nog aan zo’n Mustang, want qua wegligging zou hij het helemaal hard afleggen natuurlijk. Nou ja, toont maar weer dat een AWD Turbo platform the-way-to-go is. ;)
Zet ze hier alle 2 maar op de oprit.
Als ‘k echt moet kiezen zou ‘k toch voor de GT-R gaan.
Iets praktischer… ‘k Denk dat je vaak slippertjes gaat maken op een nat wegdek met zo’n mustang…
Voorang afdwingen zal echter geen probleem zijn. :P
Godzilla. (l)
goed zo GT-R ! En dat ging nogal vlotjes … de GT-R staat met kop en schouders boven de concurrentie. Ik wil er een.
In de mustang zat wel een slapjanus. Nog geen streepje rubber getrokken.
Haha, 725 pk tegen 480 pk en nog verliest de Mustang.. Sorry hoor, maar je hoeft mij niet te vertellen welke de betere auto is. Wat een blamage zeg. En ik maar denken dat de Yanks op het rechte stuk onverslaanbaar zijn. :lol:

De GT-R nuttigt z’n vermogen tenminste op een realistische manier.. Knappe prestatie van de Nissan! Qua geluid zou ik echter gaan voor de Mustang..
En nu op het circuit graag? ;)
@Benz..: maarja .. jij denkt dan ook dat buitenproportionele aantal peekaas van enig belang zijn ..
@cardesignerUSA: De ZR-1 en de Nissan GT-R directe concurrenten? Dat is dan een grotere prestatie voor de Nissan met z’n 480 pk dan een massaproductie Corvette (in mijn ogen blijft’ie dat, al geef je hem 800 pk) welke maar liefst 650 pk in het vooronder heeft..

“Wat een onzinvergelijking- overigens wel vermakelijk- ze kunnen beter de GT-R tegenover de ZR-1 zetten. Dan zal de laatstgenoemde overduidelijk de winnaar zijn.”

Oh? Een 911 GT2 zet een ZR-1 al te kakken vanuit stilstand.. En als ik mij niet vergis heeft de Nissan op de Nurburgring bijna even snel (halve seconde verschil volgens mij, kan het mishebben hoor) z’n ronde gereden als de ZR1.. Smaken verschillen hoor, maar als ik een supercar kan betalen rijd ik liever in iets wat (bijna) niemand heeft dan iets goedkoops welke in massa geproduceert is.. Dan betaal ik maar wat meer.. ;)

Een Enzo is trouwens sneller op de Nurburgring..
@Benz..:
en de Viper is sneller dan de Enzo.. achja zo kunnen we blijven ruzie maken ;)
@[email protected],

Hoe kan je nou zeggen dat deze auto’s tot verschillende klasses behoren als we kijken naar een dragrace? Dan zou de Mustang tegen de ZR-1 mogen als je het mij vraagt. Op een circuit is een ander verhaal, maar dat de Mustang hier om z’n oren krijgt van een auto met aanzienlijk minder pk’s ligt niet aan een ‘onzinvergelijking’.
@bozewolf, sinds wanneer wordt een klasse door peekaas afgebakend? Dit is gewoon een supercar zoals een ZR-1 tegen een opgefokte Stang uit de klasse van bijvoorbeeld de 370Z. Hij heeft misschien meer pk, maar de aandrijving bijvoorbeeld is natuurlijk van mindere kwaliteit.

Josh21, zoals ik hierboven al schreef, een klasse wordt niet enkel bepaald door pk.

Benz.. Maakt het wat uit of een auto in massaproductie wordt gemaakt? Op deze site wordt vaak genoeg een 911 met bijvoorbeeld een DB9 of een F430 vergeleken…
@[email protected]:

Ik zeg niet dat klasses door pk’s worden afgebakend.

Wat ik wel zeg is dat het theoretische vermogensverschil van bijna 300 paarden enig aandrijfraffinement wel wegwerkt in de vergelijking.

Dus dat dit een onzinvergelijking zou zijn slaat gewoon nergens op. Het is gewoon je favoriet verdedigen en waarom je dan deze weg bewandelt is me een raadsel, want een serieuze verklaring zou kunnen zijn is dat die ‘Stang driver gewoon niet genoeg lood in z’n voet heeft.
En toch zou ik sowieso voor de Mustang gaan. De GT-R is een knap staaltje techniek en ik vind het heel netjes dat zo’n auto met stukken minder PK die Mustang wegblaast, maar meer dan ‘een knap staaltje techniek’ vind ik die GT-R niet.
I guess there is a substitute for cubic inches..
Als die Mustang niet al zijn power kwijt kan, waarom zie ik dat dan niet ?? Rokende banden ??
Ik moet ook zeggen itt dat vaak mensen zeggen ohhh dat is een filmpje uit de USA dus ze zullen wel bevooroordeeld zijn is het vaak juist andersom en is de USA autopress niet zo gek op de USAcar.

We kunnen altijd nog met Porsche bellen en vragen wat hun voor nieuw excuus voor de Mustang kunnen geven. :)

@Benz:Éen zwaluw maakt nog geeen …oftewel die dragrace van de ZR1 vs de GT2 was op een hobbelweg die zwaar in het voordeel was van de Porsche. Op een echte dragstrip (of gewoon normaal asfalt) kan de Porsche ook hier een nieuw excuus verzinnen!
@Rob USA:

Simpele verklaring.
Er rijden twee mietjes.
De een in de Mustang, de ander in de GT-R. Hoe moeilijk kan het zijn.
Iedere lul kan met een GT-R op pad. Heel wat mensen hebben al moeite met een standaard Mustang. 1+1=2. ;)
Een goed excuus voor de Mustang zou zijn dat hij met deze super brute vette neus een CW waarde heeft van 2.0. :)

Wat een heeerlijke velgen en look van de neus echt bruut en uniek zeker tov de GTR.
@Rob USA:

Kwam van de week een vrij simpele klassieke Mustang tegen. Weet niet wat voor type, had in ieder geval V8.

Doe mij die maar. :D
Deze blijft ook heeerlijk (die zwarte): http://videos.streetfire.net/video/same-old-crap_150783.htm
@Rob USA:

Die zwarte is een stuk bruter. Is ook erg gaaf.
Toch heeft dat originele iets meer charme voor mij.
Lijkt mij best leuk om mee te cruisen, niet om mee te racen.
Beter één van deze 2 tegen de GTR zetten. Deze durven tenminste wel gas te geven. :)
@RenesisHP : Leuk/lief maar de Fastback/Mach 1/Boss 302 zijn stoerder en sneller.
@Rob USA:

Compleet eens. Echter een totaal andere charme.

Doe ze dan beide maar. Zonder strik aub. ;)
@Rob USA:

Nieuwe optie tot cruise auto.

Sorry man, in dit geval mag je de Mustangs even houden.
Ik kwijl nog even verder.

http://www.youtube.com/watch?v=PXmwy39AiVs
@RenesisHP:

*kreun*


C1’s zijn met afstand mijn favoriete ‘Vettes. Deze kerel weet er wel raad mee zo te zien. En zo te horen is deze ook niet meer fabriekstandaard. Zal wel iets leuk gekietelds in het vooronder resideren.
De GTR had maar 412 pk volgens het filmpje, zo’n groot verlies zit er blijkbaar tussen de aandrijflijn en de banden. Percentueel is dat verschil dus ongeveer hetzelfde, c.q.: het maakt niets uit voor de vergelijking.

Verder goed dat de GTR zelf rechtuit tegen een PK monster zo succesvol is! Echt een heel goede sportauto dus.
@bozewolf, ik zeg alleen dat het oneerlijke strijd is omdat de Stang gewoon een veel mindere overbrenging van kracht naar de wielen heeft. Dat is ook logisch, als je het verschil in prijs bekijkt. Die bestuurder van de Stang mag trouwens wel wat harder zijn rechtervoet indrukken zeg…
@RenesisHP: Dat zie je niet echt veel dit type en dan lekker opgefokt. Leuk, meestal laten ze deze vaak orgineel, maar dus des te leuker en apart zo’n classic met musclecar sound en strepen trekkend. :)
een feit is , die mustang verliest , maar snap er iets niet aan , gonna check it out anyway.
Dan deze maar ff om de GTR weer ff op zijn plaats te zetten! : http://www.youtube.com/watch?v=mC-PQca6FJU&feature=related
@Rob USA: Het is wel weer irritant dat je eroverheen moet gaan, maar ja, de ZR-1 is imo ook superieur als totaalpakket aan de GT-R. De GT-R haalt ontzettend veel uit de middelen die het heeft, de ZR-1 heeft gewoon meer middelen. Meer power, minder gewicht, goeie balans en als ik moet gokken, leuker om te rijden.
Ik vind het wel grappig, elke (halve) week een artikel over USA vs non-USA. En altijd weer diezelfde reacties, gaat lekker zo jongens ;).
@Hennep! hahahaha LOL

Maar idd. US fanboys v. JDM fanboys…

BMW fanboys v. Audi fanboys etc.

De amerikanen moeten het gewoon hebben van grunt… gewoon veel Cubic Inches. Grote stappen snel thuis, van dik hout zaagt men planken, niet lullen maar poetsen.
Meest underrated Mustang ooit is de 4e gen SVT Cobra. Vooral de latere modellen. Het frustrerende is dat de Yanks laten zien dat ze het best kunnen, maar ze doen het te weinig.

IRS, DOHC, goeie balans, ludiek understressed blok. Voor de spotprijs waar het in de States voor werd verkocht had je een fantastisch platform met gigantisch potentieel.

Dat zouden ze moeten terugbrengen in de huidige generatie Stangs. Een top-topversie, niet per se op PK maar op raffinement. Boeiend als het wat meer kost, zeker ook in de States heeft men dat er graag voor over.
Net even wat Amerikaanse prijzen opgezocht en klopt echt precies met de ‘rangorde’. Gt500 met dat Super snake pakket is 72.000, GT-R is 80.000 en de ZR1 is 106.000 dacht ik. Zou van die 3 de GT-R pakken, maar goed de ZR1 is ook niks mis mee. Nut van de GT500 Super Snake ontgaat me dan wel een beetje. ;)
Een muscle of pony car moet je snappen en dat doen veel Europeanen gewoon niet. Een supersportwagen zoals de ZR1 (is geen muscle car!!) en de GT-R kies je doorgaans met meer verstand dan een pony of muscle car, hoe raar dat ook klinkt.
@Rob USA: die V8 C1’s zie je best vaak, vooral met de dubbele koplampen. Het zijn de 53s, 54s en de 55s I6’en die echt zeldzaam zijn. Vooral de 53’s. Handgemaakt, zonder zijramen, Blue Flame I6 met triple carbs…echte droomauto’s zijn dat.

http://priuschat.com/forums/attachments/freds-house-pancakes/13503d1236474536-game-called-cars-w53hv_ch001_a.jpg
@Bozewolf: Je gebeden zijn nu al gehoord.
Vanaf 2010 worden de V6 en V8 geleverd met een DOHC blokken erin (een paar topics terug ook gemeld hier)
En daarmee komt de in de States zo gewaardeerde 302 (5L V8) weer terug in de Stang! Zal zo rond de 425pk hebben. :)

@Wessee: Relatief best vaak bedoel je zeker.Ik heb er dit jaar geen één in het wild mogen spotten.
Waarschijnlijk alleen op carshows.
Ik vind trouwens dat hij alleen al vanwege de heerlijke naam ” Mustang Shelby GT500 Super Snake ” al gewonnen heeft van de GT-R zonder dat hij hoeft te rijden. :)
@Rob USA: relatief moest er nog tussen idd. ;) Desalniettemin vind ik elke C1 wel een plaatje. Ik heb eigenlijk niks met latere C3’s (na 70) en C5’s, ook al zijn het mooie auto’s. De rest mogen ze anytime voor mijn deur zetten.
@lincoln: Dat wil ik niet direct beweren maar 725 pk against 480 paardjes zegt wel wat over de klasse van de GTR ten opzichte van de “Stang”.

Begrijp me niet verkeerd. Vooral met deze facelift ben ik de Mustang echt gaan waarderen. Qua looks, power en geluid wint de Mustang voor mij maar het is ook een kunst om al die power op een fatsoenlijke manier te vertalen richting het asfalt en alleen al op dat punt wint de Nissan..

@Six-trey: Precies, je hebt altijd baas boven baas.. :)
En terecht natuurlijk.

@Rob USA: Jaja, weet ik wel hoor. Leg eens uit dan waarom de Corvette daar in het nadeel zou zijn. Ik heb in een vorig topic al onzin verhalen gehoord over dat de GT2 op slicks zou rijden maar daar heeft de Porsche in feite alleen profijt van in bochten en dit was toch echt een dragrace..

Nou? :)

(P.S.: geef gewoon een keer toe dat niet een US-car wint maar een europeaan/japanner..)
@Benz..:
de GT-R wint alles op elk terrein ..
daar zullen die jappies best wel over nagedacht hebben ..
die moet het ook niet hebben van de peekaas ..

dus als je 700 of 1300 of 2200 peekaa in een mustang hangt maakt niet uit ..
300/400 peekaa is zat voor een Mustang ..
Hulk Hogan VS Bruce Lee
Bruce Lee is van Hong Kong, niet Japan.
De enige ietswat fatsoenlijke supercars die de Amerikanen nu bezitten zijn de ZR1 en de CTS-V. Voor de rest is er geen enkel fatsoenlijke supercar te krijgen in de USA die, en degelijk zijn vermogen aan de grond krijgt, en proper de bocht omgaat, waar zo’n Mustang een duidelijk voorbeeld van is met zijn *kuch* starre achteras…
@Clocker:
al met een mustang gereden?
je mist de Chevy Camaro, Corvette Z06, Saleen S7, Dodge Viper ACR, … trouwens ook in je lijstje
lol Epic fail uit de VS. Nissen ftw, die auto is gewoon vet in elk opzicht… naja vind ik dan he.
@six-tery, en de Challenger SRT-8 niet te vergeten.

@Search, zie het filmpje van RobUSA. Epic fail uit spleetogenland.
@Clocker: Zie lijstje van Sixtrey + Ford GT/SSC ultimate kijk jij echt wel eens verder dan je neus lang is ?
@Benz:Slicks geen invloed bij dragrace zeg je ???
Nee, daarom rijden ze allemaal op slicks zeker.
Grip is niet belangrijk in bochten maar ook om de power op het wegdek te krijgen.
Op een hobbelweg kan de ZR1 niet al zijn kracht kwijt, hoe meer vermogen des te lastiger.

P.S. Geeft niks als een Jap wint maar vond deze performance van de bestuurder van de Mustang niet echt bijster. Maar om zijn Japanse ass te kicken hebben we altijd nog de ZR1 (zie vid) :)
six-trey, [email protected], Rob USA

Toch toevallig dat jullie hierop reageren.
Elk jullie naam zegt al genoeg zeker. Ik ga geen discussie aangaan daar ik toch nooit gelijk zal krijgen van jullie…

De reden waarom ik het enkel bij de ZR1 en de CTS-V hou is dat deze 2 nog enigszins concurreerbaar zijn met hun non-USA concurrenten.

En ja Rob USA, ik kijk verder dan mijn neus lang is. Ik kijk, apprecieer en weet ook wat er nog buiten de grenzen van de USA bestaat en mogelijk is.
@Clocker: Het gaat in dit geval niet om gelijk krijgen,de auto’s die Six-trey en ik noemen kunnen alle concurrentie
aan van welk ander werelddeel ook en zullen ook zegevieren op het gebied van prijs/prestatie/emotie/ low maintenance en duurzaamheid.

En als jij zegt dat je wel verder kijkt.. waarom zie dat dan niet en vergeet je de grootste namen uit dit meest fantastische autoland ? Oftewel onwetendheid!
Ik zou denk ik voor de Mustang gaan maar de GT-R is ook een prachtige machine. K zou er nog even over na moeten denken.
Ze zullen zeker zegevieren op het gebied van prijs, niet moeilijk daar ze technisch allemaal zo simpel en goedkoop in één steken. Als je decennia lang dezelfde techniek gebruikt zonder ook maar iets te evolueren. Of hoe anders ga je mij uitleggen waarom het ‘neusje van de zalm’ bij Ford USA, de Mustang, nog steeds gebruik maakt van een (voor supercar voorbij gestreefde) starre achteras? Duurzaam zal het natuurlijk zijn, en goedkoop in onderhoud ook. Maar zo weinig vernieuwend. Techniek van 20 jaar geleden. Net zoals hun motoren. Brute monsters, maar waar is de verfijning?

En ze kunnen concurreren ja, maar ze hebben er doorgaans wel 200 à 300 pk meer voor nodig. Enkel maar om bij te blijven…En dan mag je nog hard werken om het ook effectief fatsoenlijk aan de grond te krijgen. Emotie heeft dat natuurlijk wel om elke bocht driftend te nemen, maar geen precisie zoals hun Europese en Aziatische broeders. En ik geloof toch dat we juist leven in een tijd waar alles zo vlot, makkelijk en precies mogelijk moet werken.

Niet voor niets dat Europese en Aziatische merken (en techniek) laatste decennia enorm populair worden op de Amerikaanse markt. Niet voor niets dat de Amerikaanse auto industrie enorme klappen heeft gekregen. Hopelijk hebben ze daar hun ogen eens ver opengetrokken. Of waarom denk je bv dat GM afziet van de verkoop van Opel? Omdat ze ingezien hebben dat dat merk hun redding misschien wel eens zou kunnen worden. Astra’s hier in Antwerpen gefabriceerd, die zonder grote aanpassingen rechtstreeks naar USA verscheept worden, Cadillac’s die hun techniek halen bij Opel modellen,…
Natuurlijk nadelig voor Opel aangezien ze nu mogen helpen puin ruimen.

Laat hier wel één ding duidelijk zijn, ik ben niet anti american car. Zoals jij al zei, en ik al reeds aanhaalde hebben deze wagens een bepaalde emotie die vele Europese en Aziatische wagens missen. En dat is voor vele petrolheads nog steeds een belangrijk punt. Maar dat is in mijn ogen ook het enige wat ze soms voor hebben.
@Clocker: Die starre achteras bij een Mustang is gewoon een overweging met de kosten. Zo te laten ontgaat jou ieder inzicht in het doel van een pony car en dat zal je waarschijnlijk ook nooit snappen. Rob USA, cardesigner en six-trey doen dat wel. Je begint weer over techniek van 20 jaar geleden, maar je hebt dus je waarschijnlijk nooit verdiept in de techniek van bijvoorbeeld een ZR1. Die mept iedereen in Europa toch maar even op zijn smoel met het door jullie gezien als inferieure bladveer systeem. Terwijl, gek genoeg, coil springs een veeeeeeeeeeel oudere techniek zijn dat de Corvette leafsprings. Dus wie heeft nou techniek van tig jaar geleden?

De rest van je verhaaltje laat ook duidelijk zien dat je niet de moeite neemt om je te verdiepen in verschillende Amerikaanse auto’s dus daar reageer ik niet op. En euhm Opel? Kom op man. Opel draaide het grootste verlies van alle GM merken. Opel haalt hun techniek juist ergens anders vandaan, niet andersom. Ik zou maar eerst beter je huiswerk doen.

Ik zou hier natuurlijk een heel betoog kunnen houden waarom wij op autogebied zo’n beetje alles aan de Amerikanen te danken hebben, van magnetic ride control tot heads up displays en DCT’s en dat zullen Rob, cardesigner en six-trey alleen maar beamen, maar dat gaat er bij jou klaarblijkelijk toch niet in.
@Rob USA: Je begrijpt het blijkbaar nog steeds niet?! De 911 GT2 heeft op het loopvlak van de band weldegelijk profiel, alleen bij circuitrijden ( je rijdt dan vaak hard door de bochten, en dus een beetje op de buitenkant van de band) heeft dat invloed. Bij een dragrace in geen geval..

Een kennis van me heeft onlangs een 911 GT2 gekocht, vandaar die info.. ;)

@lincoln: Precies, die Stang is gewoon zwaar overpowered.. Jammer, want de “gewone” GT500 blijkt wél heel snel te zijn..

@Wessee: Er is gelukkig veel en veel meer dan Amerikaanse auto’s alleen. Als jullie nu ook eens verder keken dan jullie neus lang was kwamen we al een heel eind dunkt me..

Zo’n Corvette zal ongetwijfeld leuk en snel zijn maar is in mijn ogen echt niet speciaal. Een massaproduct is nou eenmaal goedkoper te produceren dan een supercar die in beperkte oplage is gebouwd..

“Ik zou hier natuurlijk een heel betoog kunnen houden waarom wij op autogebied zo’n beetje alles aan de Amerikanen te danken hebben,”

Klinkt vrij arrogant eigenlijk. Ja, ze hebben veel dingen uitgevonden maar naast “autogebied” hebben we nog een aantal dingen aan de Amerikanen te danken en dat is lang niet altijd positief geweest..

En wat was ook alweer de eerste auto ooit? Precies, een Benz..
@Benz: en wie produceerde de eerste auto voor de massa ook weer? Juist.

Waarom moeten wij verder kijken dan ons neus lang is. Die zin van jou: “er is gelukkig veel en veel meer” geldt nog veel meer voor eurolovers zoals jij. Ik zet alleen maar feiten op een rijtje omdat lui zoals jullie (je weet wel, mensen die denken dat Duitsland het cemtrum van de wereld is) alle, maar dan ook echt alle mogelijkheden aanpakken om alles wat uit de US komt volledig, soms terecht maar meestal onterecht met onwaarheden en kinderlijk gedrag de grond in te stampen.

En dan begin je weer over dingen die we aan de Amerikanen te denken hebben die niet zo mooi zijn. Ik zou zeggen steek je hand in eigen boezem of die van het land waar je oh zo precious Benz vandaan komt. Of hebben wij hier in Europa alleen maar voor mooie dingen op deze wereld gezorgd?

Nogmaals wij reageren, denk ik, alleen zo fel om tegengewicht te geven aan echte fanboys zoals jullie. Als er nou eens een echte discussie komt met echte feiten, waarvan ik wel moet toegeven dat jij die meestal als een van de weinigen wel voert, dan zou het veel fijner discussieren zijn. Nu worden wij constant in de verdediging gedwongen door lui die roepen dat alles uit Amerika slecht is terwijl ze zelf geen idee hebben waarover ze lullen.

En trouwens, no offence dude, jij snapt ook geen hol van de gedachte achter een pony- of muscle car of desnoods een Corvette.;)

Over de Shelby: Ford’s SVT doet nauwelijks iets aan het onderstel. Neem ipv een GT500 eens iets van Roush of Saleen, dan heb je opeens hele andere resultaten.
@Wessee: Jij noemt mij een fanboy.. Wat ben jezelf net zo hard? Juist, een fanboy.

De eerste serie-geproduceerde auto was de Ford toch? ;)

Alleen snap ik iets niet..

“Waarom moeten wij verder kijken dan ons neus lang is. Die zin van jou: “er is gelukkig veel en veel meer” geldt nog veel meer voor eurolovers zoals jij. Ik zet alleen maar feiten op een rijtje omdat lui zoals jullie (je weet wel, mensen die denken dat Duitsland het cemtrum van de wereld is) alle, maar dan ook echt alle mogelijkheden aanpakken om alles wat uit de US komt volledig, soms terecht maar meestal onterecht met onwaarheden en kinderlijk gedrag de grond in te stampen.”

Dus volgens jou ben ik iemand die denkt dat Duitsland de metropol van alles is incl. op autogebied.. Nou, ik kan je dit vertellen. Ben inderdaad een groot autoliefhebber en dan vooral van het merk Mercedes-Benz.. (ik heb er momenteel 2 in de garage staan. MB SEC en S400 CDI) Ik ben echter idealist genoeg om te realiseren dat geen één merk perfect is. De vorige E-klasse genomen. Op zich een goede en degelijke auto maar tegelijkertijd heeft men veel te kampen gehad met elektronicastoringen en dat soort dingen.
Veel mensen zien Mercedes als een auto voor kampers, zigeuners, criminelen en ander gespuis.

Dus wij als Mercedes-liefhebbers krijgen ook dagelijks op deze Blog dergelijke opmerkingen aan het adres. Je bent in dat opzicht echt niet de enige. Als ik kritiek heb op bijv. Ami’s zorg ik er meestal wel voor dat ik argumenten en/of onderbouwing bij de hand heb om mijn mening kracht bij te zetten. Ook kom ik weinig kinderlijk over (toch..? ;) ) dus tegen mij hoef je dat niet te gebruiken als tegenargument.

En verder staat het huidige design van de auto’s uit the States tegenwoordig me niet echt aan.. Is gewoon een kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten toch?

Ik zal ook niet zeggen dat de Yanks van tegenwoordig niet een bocht om kunnen. De CTS-V en ZR1 hebben laten zien dat ze op het gebied van wegligging niet onder hoeven te doen voor de concurrentie in Europa.

Ok ok, die opmerking dat Amerika naast autogebied nog andere dingen tot stand heeft gebracht neem ik terug omdat Duitsland in haar verleden ook niet zuiver is geweest. (Ik ben dan ook reeel en draai er verder niet om heen)

Tevreden? :)

“Nogmaals wij reageren, denk ik, alleen zo fel om tegengewicht te geven aan echte fanboys zoals jullie. Als er nou eens een echte discussie komt met echte feiten, waarvan ik wel moet toegeven dat jij die meestal als een van de weinigen wel voert, dan zou het veel fijner discussieren zijn. Nu worden wij constant in de verdediging gedwongen door lui die roepen dat alles uit Amerika slecht is terwijl ze zelf geen idee hebben waarover ze lullen.”

Opzich heb je wel een beetje gelijk, maar vergeet niet dat ik bijv. een groot liefhebber ben van de old school musclecars.. Namen als “challenger”, “Charger” en “Barracuda” zijn nou eenmaal spannend en dat waren bakken die mijn hart konden beroeren. Ook de huidige Challenger, Camaro en 300C vind ik prachtbakken dus denk dus niet dat alles aan het gas kan qua Amerika en haar auto’s..

“En trouwens, no offence dude, jij snapt ook geen hol van de gedachte achter een pony- of muscle car of desnoods een Corvette.;)”

Het interesseert je of het interesseert je niet.. Mij interesseert de huidige Corvette weinig tot niet terwijl ik over de klassieke muscle-cars uiterst positief ben!
@Benz..: Jouw betoog zegt meer over jezelf dan je naam ;) Fijn om te zien. Zo hoort een autoliefhebber te reageren, met goed beargumenteerde argumenten en een goede liefde voor andere auto’s dan alleen ‘hun’ merkje. Ik heb zelf niets met Mercedes, maar sommige mercs zullen mijn hart toch echt sneller doen kloppen, de 300SL bijvoorbeeld. Persoonlijk houd ik wel van Corvettes en de gedachte dat een Corvette met oude techniek toch nog Italiaanse supercars eruit kan rijden vind ik alleen maar gaver. Meningen zijn verdeeld en ik verdedig niks, ik heb mijn eigen mening, zo jij ook en zo hoort een autoliefhebber ook naar mijn mening te reageren i.p.v. andere merken af te kraken of hun eigen merk de wereld in te prijzen. Er zijn altijd feiten in de wereld die dat soort mensen de grond in kan stampen, simpelweg omdat zij te objectief reageren.
Ok misschien ben jij niet de juiste persoon om zo tegen te spreken en is het eerste gedeelte van mijn post meer emotioneel dan rationeel, maar het geldt zeker wel voor het gros van de andere fanboy. En misschien zijn wij dan fanboys in positieve zin. Mensen die ontzettend “houden” van een merk (al is het voor mij persoonlijk niet 1 merk) en toch ook open staan voor anderen en open staan voor de minder goede kanten van het merk. Daar zouden er meer van moeten zijn. Ik heb thuis ook een Chrysler voor de deur en believe me qua bouwkwaliteit is het niet te vergelijken met een Europeaan, al komt de 300M best in de buurt. Maar daar kies je voor. Ik wil eigenlijk ook niet echt graag geassocieerd worden met de over het algemeen verloren jaren 80 en begin jaren 90 van de Amerikaanse autogeschiedenis. En die zooi kwam alleen maar door de crisis die toen aan de hand was. Ik hoop alleen van harte dat ze niet in K-car en andere lelijke massa auto-gewoonten terugvallen.

Ik wist trouwens niet dat je muscle (en pony ook neem ik aan) cars ook kon appriciëren. Leuk om te weten.
Ik kan ook ontzettend genieten van een R129, een mooi onderhouden W126 of de prachtige W220.

Dan snap jij de gedachte achter een echte pony of muscle car dus wel en neem ik mijn woorden graag terug.

Misschien hebben wij US-defenders (:P) een beetje US temperament meegekregen voor onze liefde voor Amerikaanse auto’s en dat we daarom overal zo meteen bovenop springen.
Mooie Mustang, maar zonder techniek win je de pk race dus niet dat is weer eens duidelijk gemaakt!
de hoogte in te prijzen* ;)
@Wessee: Ik neem je dan ook niets kwalijk.. Leuk om te horen dat je vooral de oudere Mercedes-modellen kan waarderen. Ik ben trouwens aardig aan het zoeken op het web voor een mooi onderhouden SL type R129.

“Misschien hebben wij US-defenders (:P) een beetje US temperament meegekregen voor onze liefde voor Amerikaanse auto’s en dat we daarom overal zo meteen bovenop springen.”

Ach, dat is misschien wel zo maar als je telkens negativiteit over je heen krijgt dat linkt met the States ga je daar vanzelf fel op reageren.

(Ik betrap me er zelf soms ook op, terwijl er geen rede toe is..)
@jzaero: De Corvette type C3 blijft in mijn ogen de mooiste Corvette ooit.
Jammer dat het daarna in een dalende lijn is gaan werken.. Ook een C4 of C5 blijft (mits goed onderhouden) een mooie investering.

(Was de C3 trouwens niet de eerste Corvette met 8-cilinder?)
Corvette had altijd V8jes gehad ;) Maar de C2 vind ik met zijn dubbele achterruit toch wel de meest imposante verschijning qua corvettes. De ZR1 C4 en C6 doen het bij mij ook wel goed :)!
Jongens jongens toch. :P
De C1 uit 53 en 54 hadden alleen de Blue Flame I6, in 55 konden mensen voor het eerst kiezen tussen de I6 en de V8.

Mijn favoriete Vette’s zijn de C1, vooral een 53er. Helemaal handbuilt, met stoneguards voor de lampen, zonder zijraampjes, (of je moet de optionele gordijntjes al zijraampjes rekenen) een echte roadster!
63er C2’s met de split windows, vroege pre-70 C3’s met al dat chroom en de C6 en dan met name de Z06 en de ZR1.

Een C5 vind ik persoonlijk niet veel aan en een C4 is wat gewoontjes.
@Wessee: Had ik toch gelijk.. Een beetje dan. :)

@jzaero: En de C2 is men toen “Sting Ray” gaan noemen zeker..? Zo ja, dan begrijp ik het eindelijk.

Zo niet…. Begrijp ik het echt niet.
Haha, de C1 was leverbaar t/m ’62. Daarna Bill Mitchell met de stingray concept in 58 en volgede Larry Shinoda met de mako shark concept in 61.
De C2 werd dus de Sting Ray (los van elkaar) In ’68 kwam de C3, gebaseerd op de mako shark II concept van Shinoda uit 65.
Toch stond de naam Sting Ray niet meer op de auto. Een jaar later kwam er op de C3 Stingray (aan elkaar zoals de concept uit 58) te staan.
Maar….. alleen C3’s tot 77 zijn Stingrays, daarna verdween de naam weer van de auto.

Beetje verwarrend allemaal idd.
@Wessee: Ik begrijp het nu wel een beetje..

Zeer verwarrend idd. En de C4 dan? :)
De C4 had niet zo heel veel speciaals qua design, behalve dat hij voor zijn tijd (84) vrij modern oogde en het de hele populaire hatchback design van de ’82 Collecters Edition voortzette. Onderhuids kwamen er wel allemaal vernuftige dingetjes: De auto werd gebouwd rondom een monocoque. De LCD schermen als dash. De 4+3 transmissie. Dat was een 4 versnellingsbak met een automatische overdrive van 3 trappen. :-D
In 90 kwam dan wel de ZR-1, in samenwerking met Lotus.
Aha, weer wat kennis opgedaan.. Thanks..
Zucht!
@ Wessee: Wat een agressieve en ondoordachte reactie van je. Als eerste, als je mijn posts fatsoenlijk gelezen had, had je al gezien dat ik niet bepaald een fanboy ben, er staat toch namelijk nergens in dat ik Duitsland als het middelpunt van de wereld waan. Ik heb zelfs geen enkel merk (buiten Opel, wat niets met de supercar discussie te maken had) aangehaald!

Dan had je ook gelezen dat ik de ZR1 als uitzondering aanhaalde. En als we dan toch gaan muggenziften. De ZR1 doet een ronde NBring ongeveer even snel als de GT-R. Maar heeft wel minstens 150pk meer en weegt nog eens 200+kg minder.

En het verhaal Opel, wel waar denk je dat de winst die Opel maakte heen ging? Juist, waar het nu spijtig genoeg ook weer heen zal moeten gaan…Toch raar hé, dat GM nu ze weer wat ademruimte hebben plots de verkoop van Opel intrekt.

En kijk, ik heb zeer zeker respect voor de good old muscle cars, en weet zeker wat deze wagens net zo bijzonder maken. Dat heb ik btw ook al aangehaald…
Mijn reactie kwam enkel nadat Rob USA zonodig moest aanhalen dat, wacht ik citeer: “de auto’s die Six-trey en ik noemen kunnen alle concurrentie
aan van welk ander werelddeel ook en zullen ook zegevieren op het gebied van prijs/prestatie/emotie/ low maintenance en duurzaamheid.”
Hij heeft op bepaalde gebieden gelijk, en daar heb ik hem ook gelijk in gegeven en ook verklaard waarom. Maar dat ze op elk vlak beter zijn dan hun buitenlandse concurrenten, neigt zo’n uitspraak niet eerder naar de benaming ‘fanboy’?

Wat ik enkel maar wil verduidelijken, is dat het grootse gros van de amerikaanse automarkt de verfijning en afwerking mist die hun buitenlandse concurrenten te bieden hebben (iets wat de 3 eerder aangehaalde personen straal ontkennen). En dat ook duidelijk zijn gevolgen heeft gehad in de autowereld.
Zegt Wouter btw zoiets eigenlijk al niet in zijn rijtest met de Mustang? Of werd er ook al niet veel verduidelijkt in episode 2 van season 14 van TG, bij de vergelijking tussen de R8 V10 en de ZR1? Ookal won die ZR1 met 1 seconde voorsprong op het TG track (ookal weer pk en gewicht verschil in voordeel van ZR1)…de commentaar die Jeremy gaf verduidelijkte toch al redelijk veel.

Maarjah, nu ben ik toch wel aan het discussiëren geraakt…wat ik eerder al wou vermijden, en ik weet dat ik toch weer ongelijk zal gaan krijgen. Toevallig toch ook weer iets waar de Amerikanen zo goed in zijn, gelijk willen hebben, en het anders eisen…;)
Dus gewone kloppende feiten zijn voor jou agressief en ondoordacht. Ik weet niet of jij uberhaupt wel goed leest, de helft van wat je aanhaalt is niet eens een reactie op jou dus waar heb je het in godesnaam over.
Jij weet klaarblijkelijk ook niet wat verlies draaien betekent? Iig niet dat je winst ineens ergens anders naartoe gaat. Opel draait (draaide) gewoon slecht, klaar. Zoek maar op tussen het financiële nieuws.

En is dat zo raar dat je een verkoop van een dochteronderneming terugtrekt als het goed gaat? Wake up man, zo gaat dat in de echte wereld.

En haal je nou echt Top Gear aan? JC heeft zo’n gruwelijke hekel aan alles wat uit de US komt dat hij als ze ooit de beste auto ooit bouwen dat zolang hij leeft nooit zal toegeven. Kijk bijvoorbeeld naar zijn US-ervaring met de ZR1. Kreeg hij waarschijnlijk reacties op dus moest hij dit seizoen maar even corrigeren dat hij de ZR1 toch maar niks vond. Top Gear is leuk om te kijken, maar om Top Gear nou aan te halen om hun objectiviteit slaat helemaal nergens op.

Die laatste opmerking is ook echt in lijn met de rest van wat je typt. De feiten overdonderen je, daar heb je niks op terug, dus probeer je het maar door bevolkingsgroepen te generaliseren. Goed bezig!

Oh en weer dat gezeur over de afwerking van de Mustang. Het is een auto van 20.000 dollar for pete’s sake. Wat wou je dan? Ford kan er niks aan doen dat wij hier in Europa voor dat geld nog niet eens een behoorlijke auto uit het A-segment kunnen krijgen.
Dat het een reactie op mijn post was, is iedereen al lang duidelijk…

Maar goed, terug naar de essentie van de discussie, de supercars.
Als je feiten wilt, waarom negeer je dan de feiten die ik aanhaal? 150pk meer en 200kg minder voor de ZR1, en nog nauwelijks sneller dan de GT-R. Zegt zoiets al niet genoeg over de technische afstelling en precisie? Daarbij is de GT-R zelfs nog goedkoper ook.

Zelfde verhaal voor de Mustang dan. Om precies te zijn komt deze op $27.200 in de USA. Grofweg geschat rekening houdend met het prijzen verschil van de Amerikaanse markt en Europese markt en verschil tussen $ en € kunnen we dat vergelijken met de prijs van pakweg een Focus RS hier in België.
Allebei 300pk.
4.6l V8 vs een 2.5l 5 cilinder.
Starre achteras vs een multilink achteras
Standaard diff vs een mechanisch sper diff
En dan heb ik het nog niet over de kwaliteit van de gebruikte materialen en de afstelling van het geheel alsook de veiligheidsvoorzieningen en uitrusting.

En om dan uiteindelijk maar weer dat objectieve Top Gear erbij te halen. De Stig(! niet JC) doet een ronde met de RS in 1min29.3 en met een shelby GT500 (dus een Mustang met 540pk en betere afstelling van remmen en onderstel) 1min 30 wat dus met bijna het dubbele vermogen van een gewone GT zelfs nog trager is.

Kijk, ik wil hiermee niet zeggen dat het één en al brol is wat uit de USA komt, dat heb ik ook nooit beweerd. Maar ga alstublief niet zeggen dat de Amerikanen alle concurrentie aankunnen en overtroeven op vlak van prestaties, en dan had ik het vooral op Rob USA.
Ahja, en niet vergeten dat een RS dan ook nog eens een voortrekker is!

Misschien interessant voor wie het niet zag:
http://www.topgear.com/uk/videos/stang-land
Top Gear test van Shelby GT500, en op het einde wordt er ook een Roush Mustang getest waar JC toch redelijk enthousiast over is. Deze maakt gebruik van een betere ophanging en remmen en gebruikt een half sperrend diff. Haalt 1min28 met 415pk, wat gezien het nog steeds enorm vermogen verschil nog niet veel beter is dan de RS.
@Clocker: Je vergelijkt appels met peren … Een hot hatch met een pony car vergelijken klopt niet echt he? Beide gemaakt voor totaal andere doelen. Één doel hebben ze gemeen, dat is hard gaan. Maar de manier waarop ze hard moeten is totaal anders. Ja een Mustang kan niet tegen een Focus RS op op het circuit, maar daar is die ook helemaal niet voor gemaakt. De oorspronkelijke bedoeling van een Mustang was een auto met sporty-looks en een lage instapprijs. De bedoeling van een Focus was gewone burgers vervoeren die niet willen opvallen. See my point? Mensen horen zo’n Mustang niet met de eerste de beste hot-hatch te vergelijken. Zet ze maar eens op een dragstrip, zie dan maar eens wie er wint. Ja, je weet het al. En kom nu niet met het argument dat Amerikaanse auto’s alleen rechtdoor kunnen, want wat is nou de meest voorkomende ‘race-a-like’ situatie in real life? Juist, een stoplichtsprint. En voor een handjevol geld heb jij een geweldige stoplichtsprinter in bezit…
Feit: Mustang: starting at $20,995 MSRP.

Feit: Een ZR1 zit niet vol met computergestuurde ondersteuningen. Waar zie je mij ooit schrijven dat een ZR1 de GT-R verslaat?

Feit: Jíj verdraait gewoon verhalen

Feit: Blijkbaar vind jij dat alles om jou draait want ik had maar een berichtje voor de vorige aan jou gericht. Dat jij je aangesproken voelt zegt meer over jou dan over mij.

Feit: haal je nou ineens een Focus RS erbij? Ik had het over de ZR1. Makkelijk hè, discussies naar je hand draaien om proberen te winnen?

Feit: jij zal nooit de gedachte achter een Corvette snappen, hoe je ook doet alsof. Zelfde geld voor de Mustang.

Trouwens, wat kunnen mij prijzen in België schelen? Dit is een Nederlands blog en ik woon in NL.

Trouwens2: dat van die Roush had ik ook al lang gezegd. Zelfde geldt trouwens voor Saleen.
En daarnaast zul jij de bedoeling achter Amerikaanse auto’s sowieso niet begrijpen. Als jij de wegen in the USA hebt gezien weet jij dat je helemaal niet zo’n geadvanceerd computergestuurd bommetje op wielen nodig hebt, want je hebt daar geen bochten. Jij gaf het zelf al aan. Focus RS = Europeaans, GT500 = Amerikaans. Beide totaal verschillende markten dus ook niet te vergelijken. En nogmaals, jij vergelijkt nu een soortgelijke prijsklasse, dus kom alsjeblieft niet met supercars aanzetten van dik 3 ton.
“En nogmaals, jij vergelijkt nu een soortgelijke prijsklasse, dus kom alsjeblieft niet met supercars aanzetten van dik 3 ton, in een verdere discussie om de GT500 te vergelijken met Europese auto’s”
Man man…Ik vergelijk de Mustang GT (27K), en niet de gewone (V6 – 20K) Mustang. Maargoed, daar kan je de Focus ST dan langs zetten…

De enige reden waarom ik nu ben gaan vergelijken is omdat sommigen hier beweren dat de Amerikanen altijd de beste zijn op gebied van “prijs/prestatie/emotie/ low maintenance en duurzaamheid”. Wel heb ik toch even een even sterke en even dure Europese wagen erbij gehaald.
Goed, de Amerikaanse markt vergelijken met de Europese is idd niet simpel. Maar héy, nogmaals, wie beweerde weer dat de Amerikanen sneller zijn dan de Europeanen of Aziaten…De Mustang GT en Focus RS gaan idd allebei hard, maar de Focus RS zal ook efficiënt en hard door de bocht kunnen gaan, En denk maar niet dat die zich daarom zomaar gewonnen geeft van een Mustang op de dragstrip.

En ja Wessee, je zegt het zelf, de ZR1 steekt niet vol met elektronica en technische hoogstandjes. Maar hij is toevallig ook nog eens duurder. En weeral, ga dan niet vertellen dat hij alle buitenlandse concurrentie aankan. Want zoiets heb je ongeveer wel gezegd: “Die mept iedereen in Europa toch maar even op zijn smoel met het door jullie gezien als inferieure bladveer systeem.”

En goed jzaero, om het dan bij dragracen te houden. Neem nu eens dit filmpje. Hier spreken we al van bijna 250pk verschil in het voordeel van de Mustang en nog lukt het ze niet om die GT-R sneller af te zijn. Net het terrein waar de amerikanen volgens jou toch zo goed in zijn. En ja je kan nu afkomen, het was maar een quartermile. Punt is dat ze verslagen zijn op hun quartermile.

En ja de Mustang is gemaakt voor op te vallen, dat weten we allemaal. Maar daar blijft het dan ook bij. Net gelijk de rest van het Amerikaanse wagenpark.
Btw, een Focus RS is toch in principe dan ook gemaakt om op onze markt op te vallen. Maar die kan tenminste nog meer dan enkel maar opvallen.

@ iedereen die de Amerikaanse automarkt (te) hoog in het vaandel draagt, Stop gewoon met zeiken dat de Amerikanen altijd het beste hebben en het snelste zijn want dat is gewoon niet zo. En ja ik weet zeker wat de bedoeling is van een muscle car, vertel mij niet dat ik dat niet weet. Ik reageer hier maar op enkele hun uitspraken die de 2 markten anders wel graag vergelijken.
@Clocker: Ik heb niet gezegd dat ik Amerikaanse industrie te hoog in de vaandel draag ;) Dat doe ik ook niet, ik gebruik feiten en ik weet dat er in elke auto-industrie voor en nadelen zijn. De Corvette is zeker niet de beste auto, voor mij wel een hele imposante auto. Simpel maar toch snel, maar ja dat is natuurlijk mijn mening. Zijn gearbox kan trouwens bijna alles aan. De GTR gun ik die rondetijden dan ook wel en die mept Porsche weer lekker in de face met zijn indrukwekkende prestaties. In mijn ogen is Porsche dan weer niks, veel te veel rijden er van rond. En geef toe, je zou niet zeggen dat een Porsche 997 Turbo 250k kost. Zo ziet die er niet uit, voor dat geld krijg je gewoon een LP560-4 op de oprit, en wat wil je dan liever?

Over deze dragrace, yep daarom zeg ik ook, elke indrustrie heeft zijn voor en nadelen en soms worden hun voordelen ook nog eens voorbij gestreeft. De GTR heeft gewoon Duitsers van de Ring af gereden, en zo ook hier op deze dragstrip. Toch heb je altijd andere factoren, andere banden, AWD is veel sneller weg en is op een korte dragstrip van 400meter meestal een groot voordeel. Als het een 1mile dragrace was hadden de 240 extra paardjes hun pootjes gestrekt en waarschijnlijk kwamen die pas op hoge snelheden tot hun recht samen met het enorme koppel. Maar in dit geval, yep de GTR is sneller.

Een mustang is inderdaad gemaakt om op te vallen, een Focus RS is voor de normale burger gewoon een burgerbak en zo zal het in hun hoofd ook zo blijven. Als jij met je camera om een Focus RS heen gaat staan en uitgebreid foto’s gaat maken, vragen ze “wie zit daarin?”. Als jij de mustang fotografeert zullen ze het gewoon begrijpen waarom jij een foto van die auto maakt.

Maar nogmaals, beide autos hebben hun eigen charme, de GT500 rijdt de Focus eruit op de dragstrip, de Focus rijdt een Ford GT eruit op een bergweg, de Ford GT straalt meer status uit dan een Focus RS. Tis maar net wat je wilt en verder wil ik er ook niet op in gaan. Ik ben geen Amerikaanse autofan. Mijn hart ligt meer bij Italiaanse wagens.
@Clocker: De Focus RS blijft idd een klasse apart.. Niet bij te houden in de bochten.. In zijn klass dan.

@Wessee: Alles leuk en aardig maar ik denk trouwens wel dat je iets te voorbarig geweest bent met de opmerking:

“Die mept iedereen in Europa toch maar even op zijn smoel met het door jullie gezien als inferieure bladveer systeem.”

Een Ferrari Enzo is bijv. sneller op de Nring als de Corvette en de Nissan GTR (een fantastische sportwagen imo) zit notabene bijna in dezelfde seconde als de ZR1 terwijl deze 170 pk minder tot z’n beschikking heeft en volgens mij nog zwaarder is ook. Begrijp me niet verkeerd. De Corvette op zich steekt goed in elkaar maar het is eigenlijk al (naar huidige maatstaven) een sterk verouderde auto, een ouderwetse transmissie (heeft wel z’n charmes overigens..) en is mijn ogen nauwelijk speciaal.

Echter: Hij is in tegenstelling tot zijn concurrenten beduidend goedkoper dus value for money. Dat komt mede doordat men veel techniek en onderdelen van de standaard C6 heeft gegbruikt en natuurlijk de massaproductie.

Jeremy noemde het “A masterpiece” en volgens mij zit’ie er niet heel ver naast!
@Benz..: Ja, maar dat was bedoeld om te wijzen op de onkunde van degene in kwestie die maar blijft doorzeuren over zogenaamde inferieure en oude techniek. Met die zogenaamde oude techniek (die dus in feite veel nieuwer en innovatiever is dan het coilspring systeem) doet hij niet veel onder voor zijn (veel duurdere) Europese concurrenten.

Een GT-R moet je natuurlijk niet naast een ZR1 zetten ter vergelijking, net zoals je een GT-R niet naast een Mustang moet zetten of zelfs een F430 of Gallardo. De GT-R is een heel ander soort wagen.

Clocker is, ook al ontkent hij, gewoon anti-Amerikaans want hij scheert alles over 1 kam. Hij vindt zelf juist dat alles wat niet uit Europa komt inferieur is volgens mij en als dat dan, misschien op de verkeerde manier, weerlegt wordt door anderen beschuldigd hij die anderen van zijn eigen gedrag. Daarom stop ik nu ook met die discussie, want in tegenstelling tot jou, valt met hem niet normaal te praten.

De Tremec TR6060 uit de ZR1 is trouwens een vorig jaar nieuw ontwikkelde transmissie. ;)

Wat betreft de universele techniek heb je idd gelijk. Maar dat is dan ook deel van de gedachte achter en de charme van een Corvette. Het blijft gewoon een Chevy, een blue collar working man’s sportscar. Je zou met dat ding gewoon een Chevy dealer binnen kunnen stappen en dan kunnen zij alles doen wat eventueel nodig is.
gegbruikt moet zijn: gebruikt
@JzAero: Heb je het nou over de Ford GT of de Shelby. Want een Focus valt natuurlijk in het niet bij een Mustang, maar die twee kunnen natuurlijk allebei helemaal niet tippen aan een Ford GT. :P
Ik volg volledig de gedachtegang van Benz, De Corvette is zeker een fantastische wagen. Maar gebruikt verouderde techniek waardoor hij enorm efficiëntie tekort komt in vergelijking met zijn Europese en Aziatische concurrenten. Dit compenseren ze met meer vermogen en minder gewicht. Je moet toegeven dat het grote gros van de Amerikaanse automarkt het op deze manier doet.

Ik ben zeker geen anti-amerikaan. Ik heb enkel een hekel aan mensen die zich beperken tot 1 markt en deze markt ophemelen tot de ultieme klasse. De klasse die alles verslaat. Dan rij je tegen mijn kar en doe ik moeilijk. Ik zou hetzelfde reageren zouden ze een Porsche of Nissan of… onterecht zo ophemelen. Begrijp me niet verkeerd, Ik zeg niet dat Wessee of JzAero zulke typische Americanheads zijn, had het in kwestie over andere personen, maar jullie reageerden er wel op.

De vergelijking Mustang en RS deed ik enkel en alleen omdat er over uitrusting/prijs verhouding tov Amerikaanse en Europese markt werd begonnen. De RS nam ik als vb omdat deze buiten het imago en aandrijving vrijwel vele overeenkomsten waren met de Mustang GT. Zelfde merk (weliswaar verschil in continent), evenveel vermogen, ongeveer zelfde prijs (In België komt de RS op €32K). Leek me enkel de beste vergelijking aangezien er idd veel verschil is tussen Amerikaanse en Europese markt.
“Leek me enkel de beste vergelijking aangezien er idd veel verschil is tussen Amerikaanse en Europese markt”

Hou op, haha. Ik heb vandaag eens vergeleken wat een GTR hier in NL kost en dezelfde in de States. Daar verkrijgbaar vanaf USD 82.000 = ongeveer 56.000 euro.
Hier verkrijgbaar vanaf EUR. 122.000. Voor het geld wat je hier aan zo’n auto uitgeeft, kun je er daar 2 van kopen en dan heb je nóg over.
Life’s so unfair. :P
Denk eens na, prijzen verschillen op elke markt. Kijk maar naar het verschil alleen al met België en Nederland. Ik heb gekeken wat een wagen rond de $27K in USA hier in België (niet nederland!) kost, en dat hing rond de €32K. Een wagen dus die zowel hier in Europa als in Amerika verkocht wordt. Dus stel ruwweg geschat (want hij is niet officieel in Europa te koop), zal zo’n Mustang GT dan ook ongeveer rond de €32K hier in België moeten kosten. Bij jullie in Nederland zal dat dus nog meer zijn. Wel een RS kost hier in België om precies te zijn €32.900

En ja, ik hanteer de Belgische prijzen omdat deze voor mij makkelijker liggen, dat heb ik btw er altijd bij gezegd.
In NL hangen de Mustang GT prijzen zo rond en boven de 50.000 euro, geloof ik.
De Mustang wordt niet officieel door Ford in Europa ingevoerd. Maar ze kunnen wel geïmporteerd worden vanuit de States, Hier in België komt zo’n geïmporteerde Mustang GT bij een Importeur van Amerikaanse wagens rond de €31.000
Een Mustang GT cabrio komt €34.000 en een Shelby GT500 €47.500

Hier dus: http://www.handiri.be/index.php?p=2
Excl. BTW blijkbaar
@Wessee: Ja, dat begrijp ik wel maar waarom zou je een GTR niet mogen vergelijken met een ZR1?? Geef een paar redenen waarom want ik snap dat namelijk niet. Als GTR-fan zou je dat juist (mogen) beweren. De GTR is zwaarder, heeft 170 pk minder, beduidend minder koppel. Allemaal in het voordeel van de Corvette maar weet dat nauwelijks uit te buiten.. En de GTR is toch (bijna) even goed..

En een GTR is ook echt niet “heel veel duurder” hoor.. :)

Ik ben ook volkomen met je eens dat een Porsche 911 ook niet speciaal overkomt. Ja, het is een dijk van een auto en met de 4-wielaandrijving is het een razendsnelle sportwagen maar je ziet ze (voor een supercar) veel te veel en het geluid vind ik ook tegenvallen en dat zeker in tegenstelling tot bijv. de Gallardo idd welke een prachtig V10-gehuil ten gehore brengt.. Absoluut!

Als je z’n voorgaande reacties (die voor jou dan..) heel goed hebt gelezen zou je kunnen concluderen dat hij geen USA-hater is maar gewoon aangeeft dat bepaalde auto’s in Europa beter zijn. Dat is andersom natuurlijk ook het geval.. ;)
Dat van de Porsche was JzAero, haha. ;)

Nee, ik weet niet wat het is met de GTR. Ik vind het te goed als echte 911 concurrent, maar weer te min voor een echte supercar zoals een Enzo, een CGT of een Murcielago.
Hij valt een beetje overal tussendoor, maar in wat ie doet is hij gewoon een van, zoniet de beste.
…fijn zo’n enter die in een keer op “plaats reactie” reageert. Anyway..
Vroegah was alles makkelijker. Je had sportauto’s. Zeg maar de topauto’s van gewone fabrikanten. Je had supersportauto’s; de auto’s van fabrikanten zoals Ferrari, Lambo en Porsche. En je had supercars. On-offs en halocars zoals de F40/F50, Saleen S7 en Bugatti EB110. Nu loopt alles door elkaar, lijnen vervagen. Sportauto’s leggen het vuur aan de schenen van supersportauto’s en die kunnen weer zeer goed mee met supercars.

Nu ben ik Corvette liefhebber, maar je kan niet ontkennen dat Chevy die drie niches toch aardig bedekt met 1 model. C6 coupe, Z06 en ZR1. Al vind ik de ZR1 ook geen echte supercar. Het is gewoon allemaal veel te vaag tegenwoordig. Een beetje sportsedan heeft tegenwoordig gewoon specs waarvoor een Ferrari zich begin jaren 90 niet voor hoefde te schamen.
Daar heb je idd gelijk in. De verschillende klasses worden tegenwoordig eerder gescheiden door prijzen en niet meer door specificaties en prestaties.
@Wessee: Daarin kan ik wel meekomen. De GTR mist domweg de pk’s om het een 599, Mursielago etc. moeilijk te maken. OP HET RECHTE STUK bedoel ik. Op het circuit is deze Japanner sneller. (Nurburgring)

Ook de klasses van verschillende auto’s vervagen en hangen nu meer naar elkaar toe dan vroegah.. Kijk maar naar Porsche met de Cayman 3.4 S tegenover een soortgelijke 911. De Cayman stond toch altijd bekendt als zijnde een “net niet-911” (met alle respect overigens) En nu?!

De Cayman 3.4 S is zowel duurder, sneller en heeft meer pk en koppel dan de 911 3.4 S.

Hetzelfde geld een beetje voor Audi..

“Nu ben ik Corvette liefhebber, maar je kan niet ontkennen dat Chevy die drie niches toch aardig bedekt met 1 model. C6 coupe, Z06 en ZR1.”

Daar heb je gelijk in.
Echter, als je Porsche bekijkt met de nieuwe 911 997 series van de GT3, Turbo en GT2 (ook één model in feite) kun je daar ook van spreken..

C6 Coupé vs. GT3
Z06 vs. Turbo
ZR1 vs. GT2 (al zal de Corvette op een normaal wegdek op een recht stuk wel winnen)
Porsche met de 911 en Chevy met de Corvette bouwen eigenlijk auto’s volgens het zelfde oude recept wat ze iedere keer weer verbeteren tot het laatste model. De Corvette is bij ons een vrij zeldzame auto, maar in de States komt ie best vaak voor, net als de Porsche 911 hier. Ik vind het design van de 911 niet echt super (hoewel een Turbo me wel kan bekoren), maar ik heb wel respect voor de wagen en er zijn zat mensen die het juist andersom zien.
@Wessee: De laatste “echte” Porsches van de 911-serie waren toch wel de 993-modellen imo.. Ben niet zo heel weg van het design wat ze tegenwoordig aanhangen (hetzelfde geldt voor de Corvette C6-modellen) maar vooral de oudere types van de beide merken kunnen mij bekoren!

Het is maar net waar je interesse ligt qua merk..
@Gnermo, ik heb het hier over de “normale” auto’s, dus niet van die non-compromis race-auto’s, maar auto’s als de 911, GT-R, en wellicht een enkele Zonda.
@^^: Het zou ook zomaar kunnen zijn dat men een Mustang koopt om zijn looks/power/rare/prachtige historie/V8 sound/betrouwbaarheid/net als een Harley makkelijk te customizen/en om een andere auto te hebben als de rest van het land en out of the German box te denken.
Het is echt niet een auto om alleen maar mee op te vallen.
Dan kan je beter een duitser met spoilerpakket kopen.
@Rob USA:

Tja, zou idd kunnen.. Het is nogmaals maar net waar je interesse ligt qua merk.

En waarom “out of the German box” denken? Een Mercedes SEC met V8 koopt men over het algemeen ook om zijn looks, power, toch ook prachtige historie, V8 geluid, Duitse Degelijkheid + het gevoel hebben dat je aan het rijden bent in een heus slagschip..

En waarom zou je iets gelijk moeten customizen? Dan koop je toch een Golfje of Seat Leon? :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).