Gespot: gelimiteerde edities!

Auteur: , 59 Reacties

Van de talloze gelimiteerde oplagen die fabrikanten maken spot je uiteindelijk maar een beperkt aantal modellen. Niet alleen omdat sommige zo gelimiteerd zijn dat je ze nergens zal vinden, vaak omdat veel "gelimiteerdheid" vaak helemaal aan je voorbij kan gaan. Een Rover 200 BRM zal vele reaguurders bijvoorbeeld niet bekend in de oren klinken, net als een Limited Edition Coupe. Een Aston-Martin wel te verstaan.

Aston-Martin (Virage) Limited Edition Coupe (9 stuks)

De serie die uit de Virage ontstond was een erg omvangrijke, in basis op te delen in de Virage zelf, de Vantage (met twee mechanische compressors) en de Volante, zonder dak. In detail is er veel meer over te vertellen, onder andere dat er een allerlei gelimiteerde en anderszins speciale uitvoeringen werden gebouwd. De Limited Edition Coupe is er eentje van. Van buiten is deze te herkennen aan het Halford-aandoende grilletje (niet mijn woorden trouwens!) en de sleuven achter de voorwielen. Die waren er nog niet bij de Virage, maar bijna alle Volantes zijn er wel mee uitgerust. Het detail duidde op het feit dat het een late versie van de Virage was, namelijk van ’95. Daarna werd de Virage vervangen door de V8, die een goed geslaagde makeover had doorgemaakt. De Virage is in detail namelijk nogal teleurstellend. Koplampen maken over het algemeen een groot deel uit van het vooraanzicht, in dit geval zijn dat simpele, goedkoop ogende blokjes. Ook de velgen en de achterlichten werden anders op de V8. Het rijtje verschillen bij elkaar maakte een wereld van verschil, helaas zijn V8’s (de “Virage facelift” dus) hier moeilijk te vinden. Ik heb er in ieder geval nooit een gezien, maar wel enkele Virages en V8 Vantages.

Aston-Martin (Virage) Limited Edition Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Aston-Martin (Virage) Limited Edition Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Aston-Martin (Virage) Limited Edition Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Aston-Martin (Virage) Limited Edition Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Aston-Martin (Virage) Limited Edition Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Aston-Martin (Virage) Limited Edition Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Aston-Martin (Virage) Limited Edition Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Aston-Martin (Virage) Limited Edition Coupe - Foto: Jim Appelmelk

BMW Alpina B5S (#438/550)

Vroeger droeg een wolf in schaapskleren ook daadwerkelijk schaapskleren. Onder het aaibare wollen vachtje lag dan wel een gigantische spierenbundel. Door de jaren heen ging de wollen vacht er minder aaibaar uitzien. De M5 E60 werd bijvoorbeeld voorzien van iets te grote, ordinaire uitlaten en een uit de kluiten gewassen voorbumper die zelfs inspireerde tot een apart sportpakket voor minder krachtige Funfers. De schapen in wolfskleren dus eigenlijk. Dat is niet de bedoeling! Alpina heeft voor de echte diehards genoeg oplossingen. De buitenkant verandert slechts subtiel, het is voornamelijk het motorblok dat is versleuteld. De 4,4 liter V8 van de 545 – en tevens de allereerste Arnages! – werd voorzien van een “turbessor”, een type compressor dat zowel turbo, als supercharger is. De krukas drijft dit apparaat aan, dat soms de 100.000 toeren per minuut aantikt. Voor de Alpina B5 gaf dit een boost van 333 pk naar 500 pk, de B5S heeft zelfs 530 pk. Verdere aanpassingen zijn te vinden in de vorm van wielen, want Alpina monteerde een eigen setje 20 inch velgen. Hier omheen liggen Michelins voor de nodige grip, afremmen van 200 km/u naar 0 kost slechts 5,5 seconde, waarin de auto ongeveer 150 meter aflegt. Omgerekend is dat een remweg van 38 meter vanaf de 100 km/u, en dat is heel erg netjes, zeker voor een auto van rond de 1.900 kilo, inclusief bestuurder.

BMW Alpina B5S - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B5S - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 40th Anniversary (40)

Dit Duitse automerk komt wel eens ongemerkt met een gelimiteerde oplage. Een matgrijze SLK bijvoorbeeld, of een 40th Anniversary Edition van het beest met V12 biturbo motor. Op zichzelf is een auto met 1.000 Nm al erg bijzonder te noemen, maar wie zich daar nog steeds te goed voor voelt kiest voor een versie die van zo veel koolstofvezel is voorzien dat ze eigenlijk de carrosserie ook wel hadden mogen behandelen. Als je dan toch al bezig bent. Van buiten is de auto te herkennen aan koolstofvezel lipjes aan de voorspoiler, het koolstofvezel in de zijspiegels is niet standaard. Alle 40th Anniversary’s worden gespoten in AMG Alubeam, een speciaal soort lak dat alleen nog maar te zien was op een aantal showmodellen. Het zou de indruk moeten wekken van vloeibaar metaal, maar ik zie het zo gauw niet met een beetje fantasie. Het staat op de optielijst van de SLS AMG voor 10.000 euro. Vier nullen! Belangrijker is het interieur, daar zit je als eigenaar immers met enige regelmaat. De middenconsole is volledig belegd met koolstofvezel, daarin zit een embleempje dat meedeelt dat het om een 40th Anniversary gaat. Op de handsteun van het Comand systeem staat nog eens “One out of 40”, om erin te wrijven hoe bijzonder het wel niet is. Stoelen zijn bekleed met two-tone nappaleer met diamant patroon. Inmiddels is er al een exemplaar op Nederlands kenteken bekend. Maar vast niet zo’n mooi kenteken als voorop dit exemplaar! Een echte kenner had er CL5980 op laten zetten. Of… Die was gewoon al in gebruik.

Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 40th Anniversary - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 40th Anniversary - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 40th Anniversary - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 40th Anniversary - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 40th Anniversary - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 40th Anniversary - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz CLK DTM AMG Coupe (100)

Een gelimiteerde oplage die er echt toe doet is deze, want zo zijn er maar weinig. Meestal gaat het om wat koolstofvezel frutseltjes en roostertjes zoals twee van de bovenstaande auto’s, de CLK DTM AMG is echter een heel andere auto dan de CLK 55 AMG. Deze coupe – en bovendien de cabrio – is gebaseerd op de DTM auto waarmee Mercedes-Benz destijds, een jaar of vijf geleden, mee deed aan DTM races. Mercedes-AMG is dan ook niet de enige die zich er tegenaan bemoeit, H.W.A. GmbH doet ook mee. Dit is het bedrijf dat onder andere voor het DTM team van Mercedes-Benz verantwoordelijk is. AMG was echter wel nog het bedrijf dat aan de 5,4 liter V8 sleutelde. In de CLK 55 AMG is het een atmosferische motor, die 367 pk levert. In enkele andere AMG’s is het blok voorzien van een compressor, waardoor het vermogen uitkomt op 476-500 pk, de AMG DTM heeft er 582. Een afslankdeet had de auto wel kunnen krijgen, want hij brengt 1.650 kilo op schaal. Dat gooit op de Nurburgring wat roet in het eten, want met een tijd van 7:54 zijn er erg veel auto’s die hem achter zich laten. Beter betaalbare en minder bijzondere modellen wel te verstaan.

Mercedes-Benz CLK DTM AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CLK DTM AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CLK DTM AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CLK DTM AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CLK DTM AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Rover 200 BRM (1.400)

Ergens in Nederland zouden er 70 (!) moeten rijden, ik houd het zelf voorlopig op twee. Deze auto zal niet heel erg tot de verbeelding spreken, zoals voor wel meer reasonably priced cars geldt. 160 pk op maar 1.070 kilo is echter iets dat nog steeds indruk kan maken, GTI’tjes zijn tegenwoordig vaak nog stukken zwaarder. De BRM staat 4cm lager dan de Rover 200 waarop hij is gebaseerd, en de ophanging is aangepast voor het betere gooi-en-smijtwerk. Een MG logo kreeg de auto niet, ondanks dat Rover dat zelf wel wilde. BMW had liever niet dat MG geassocieerd werd met hatchbacks en sedans, de naam MG was alleen bestemd voor kleine, open sportauto’s, of eventueel een coupe. Uiteindelijk kreeg de snelle 200 de toevoeging “BRM” mee, wat voor British Racing Motors staat. In 1963 had er een Rover-BRM meegedaan aan Le Mans, net als in 1965. Vanuit dat oogpunt is al makkelijker te verklaren waarom er een oranje luchthapper is gemonteerd. Dit is een referentie naar de BRM Formule 1 raceauto’s uit de jaren ’60, die het als handelsmerk hadden. Verder is de auto uitgevoerd in Brooklands Green met Sparkle Silver op de sierstrips en zijspiegels. Het interieur is bedekt met een laag rood leer, tapijten, gordels, en stuurwiel waren eveneens in het rood uitgevoerd. Verder werden onderdelen in het interieur, zoals de pookknop en de handrem, afgewerkt met aluminium.

Rover 200 BRM - Foto: Jim Appelmelk
Rover 200 BRM - Foto: Jim Appelmelk

Volkswagen Golf V GTI Edition 30 (onbekend)

In het rijtje gelimiteerde oplagen hoort de Golf V GTI Edition 30 eigenlijk niet thuis. Aanvankelijk was de auto bedoeld als gelimiteerde oplage (als indicatie: 1.500 voor Groot Brittannië, aanvankelijk), maar hij was zo succesvol dat Volkswagen besloot om er meer te bouwen. Aardig van ze. Het is namelijk een extra leuke Golf GTI, niet met 200 pk, maar met 230 pk. Dat is wat de 2,0 liter zestienklepper viercilinder met turbo in petto heeft. andere leuke dingetjes zitten in het interieur, zoals de vloermatten met rode biezen. Op de dorpels zitten aluminium lijsten waar wordt aangegeven dat je met een Edition 30 te maken hebt, net als op de aluminium sierstrips in het interieur. Referenties naar de eerste generatie Golf GTI is de aanwezigheid van het golfballetje als pookknop en het ruitjesmotief op de kont- en rugvlakken van de stoelen. Van buiten is de Edition 30 te onderscheiden aan de hand van de meegespoten dorpels en onderbumpers. Alles bij elkaar opgeteld gaat het slechts om een principekwestie: je rijdt in iets dat zeldzamer en net iets sneller is dan een standaard Golf GTI, maar van de verschillen merk je alleen iets als je het uiterste uit beide auto’s probeert te halen.

Volkswagen Golf V GTI Edition 30 - Foto: Jim Appelmelk
Volkswagen Golf V GTI Edition 30 - Foto: Jim Appelmelk
Volkswagen Golf V GTI Edition 30 - Foto: Jim Appelmelk
Volkswagen Golf V GTI Edition 30 - Foto: Jim Appelmelk

Morgen is er erg indrukwekkende gelimiteerde oplage te zien, hoewel er nog steeds over wordt gediscussieerd hoeveel er nou precies zijn gebouwd. Verder is er een wallpaper van een gelimiteerde oplage te downloaden voor liefhebbers van een dik achterwerk. Mail me voor vragen.



59 reacties

“brm dat voor British racing team staat”?
edit: dank u, is inmiddels aangepast
nice, vooral de Alpina en AM!
Vroeger was er nog wel eens een Woensdag wallpaper, toch?
British Racing Motors eigenlijk ;-)
Oef…
wat is die Aston Martin mooi.

Vooral van achteren en met van die knoepers van banden om normale velgen.
Beetje de looks van een Ferrari 400.
@Appletje How about ‘British Racing Motors’?

Hoe kan je nu zeggen dat deze minder mooi is dan de V8? Dit is toch een prachtwagen? Kont iets te hoog en een prachtige ‘combi’ ;-) van Porsche, VW en Audi verlichtingselementen.
Leuk om die Rover 200 BRM te zien. Ik wist dit niet. In Lemmer (Friesland) rijdt er ook eentje rond. Ik dacht altijd dat de grille een eigen verzinsel was of een nog niet in de goeie kleur gespoten sloop onderdeel. Je weet het tegenwoordig nooit meer met alle Sjonnies. Blijkt het een special edition te zijn. Toch grappig.
Thnx Appeltje! Dat dikke achterwerk staat op de desktop
In Putten (Gelderland)rijdt ook een Rover 200 BRM. Volgens mij is dat degene die hier gefotografeerd is. Zijn de foto’s van de Rover in Laren genomen?
de gewone GTI heeft ook een opa ruitjesmotief en de rode biesjes.c ollega van mij heeft er één.
@Thijs, moet eerlijk zeggen dat ik dat ook dacht toen ik die een keer in het echt tegen kwam… Mja, ik blijf het pislelijk vinden die gril..
Doe mij die DTM maar
CLK-DTM AMG. Persoonlijk in mijn top 3 lijstje van leukste auto’s ooit.
hele leuke serie! Ben het niet met je eens over de Virage/V8, laat het niet als een schok komen maar ik hou wel van vierkant ;) De merc heeft de achtergrond van de LFA vervangen, wat een mooie plaat!
Die BMW rijd hier ook in het dorp volgens mij.. Of ik heb de verkeerde in mijn hoofd. (Geen V8.. Denk het laatste)
Erg vette spots. vooral die CL :O


Een afslankdeet = afslankdieet neem ik aan…
bij de clk
AMG’s zien er toch wel lekker uit!
Diezelfde CLK-DTM AMG heb ik gespot op de Nurburgring. (Zie de foto’s van een collega van me: http://willem-keller.nl/fotografie/?pid=67 )
@ KJL,

Geef maar door dat het erg mooie foto’s zijn.

**Vind het tijd worden dat hij er ook heen gaat**
doe mij die mah de clk dtm (ik had gehoord dat er maar 35 stuks van gebouwd waren) perfectie op wielen
Franssen Auto’s Spaubeek (l) heeft een Edition30 GTi staan…jammie..
Zit zon Virage nou vol met Sirrocco spul?..Achterlichten…toch?
Die B5 is wel erg dik! En die CL heeft een gaaf kenteken~!
die CLK DTM-AMG BLABLA OV3rk1ll mobile vind ik toch één van de meest nutteloze automobiele producties ooit, alleen voorbij gestreefd door de (gigantische scrabble score)
Mercedes-Benz CLK DTM-AMG Cabrio..

dan ga je voor een extreme uitvoering van een normale auto, geeft het een belachelijk sneu overdone uiterlijk, en het gewicht van een forse opel Zafira, wtf..
hij zal er heel indrukwekkend uit zien, als het niets toevoegt aan de prestaties laat het dan weg..

dit is gewoon een soort af-fabriek sjonnificatie voor mensen met meer poen dan de gemiddelde sjonnificatie fan.
bweuk..
en ohja,

Reaguurders hebben we hier NIET, die zitten op geenstijl, dat daar even duidelijk verschil in mag bestaan!!!
De CLK DTM en AM zijn erg mooie auto’s, maar de kwaliteit van de CL Foto’s is erg goed. Hele mooie foto’s.
ik ben blijkbaar niet de enige die zo’n rover in de buurt heeft staan en dacht dat het sjonnie tjoening was :p

Maar zou die CLK DTM in NL legaal zijn met die canards?
@ Jelle Achterlichten wel. Voorknippers 944 en koplampen Audi 200, spiegels Citroen CX en buiten beeld het halve magazijn van Ford.
Mooie spots, gek dat de Golf er tussen staat. Maar het grootste verschil met een gewone GTI zit hem in de motorisering. Ed30 biedt wat dat betreft meer potentie, dus het is niet louter wat badges en stickers.
Gelukkig maakt Aston Martin vandaag de dag WEL mooie autos…
die fotos van die cl65 amg lijken net alsof het een pro shoot is,…heel nice,…
Alpina silent warrior.
Leuk dat je de Rover 200 BRM aanhaald, blijft vreemd die oranje smoel, maar een leuke versie!

De Aston die je laat zien vind ik overigens maar lelijk, gelukkig dat ze dit soort ontwerpen niet meer maken. Hij is net te modern om dat vierkante te laten passen!

Toch blijven die kleine details het leukste als het gaat om gelimiteerde versies. Dan is het ook geoorloofd om zo exlusief te gaan zeg maar, want soms zijn auto’s zo leuk dat er eiegenlijk meer gemaakt moeten worden. Auto’s als de nieuwe LFA bijvoorbeeld, welke op zichzelf al gewoon veel te exlusief is…..
@Gewa; afslankdeet is een insecetenwerende stof waar je bovendien de overtollige pondjes mee kwijtraakt. ’t Is heus.
*kwijl* CL65 AMG V12 *kwijl*
De Rover BRM heeft slechts 145pk. Echter een prachtige auto, met (heel bijzonder) een mechanisch sperdiff tussen de voorwielen.
Mercedes clk dtm rijdt bij ons in de buurt. Zie dit filmpje.
http://www.petrolhead.nl/2007/07/video_mercedes_clk_dtm.php
Mijn grootste complimenten voor de foto’s van de CL65, prachtige belichting van een prachtig reclamebord! ;)
Echt, ze springen eruit, je mag er zeer trots op zijn!
In IJsselstein rijdt ook zo’n Rover 200 BRM. Maar zie ze nog best wel vaak hoor. Wist alleen niet dat ze zo speciaal waren.

Wel weer erg lekkere foto’s Jim!
Zo’n 200 BRM rijdt ook wel eens hier in Arnhem. Fraai karretje met mooi gestikte bekleding. Zeldzaam, dat zeker.
Wist niet eens dat een Rover 200 BRM zo speciaal was, rijdt er een in Leusden, dacht dat die de onder grill voor het WK destijds oranje had geschilderd, maar dat is dus niet zo :D :P
Prachtig topic !!
Die CL charmeert mij!
Ah, het blijft een plaatje, de CL 65 AMG en zeker in deze limited uitgave.. Ook de CLK DTM kan mij bekoren alzo ook de Aston Martin.
Die Rover zal zeker lekker rijden!
Wij hebben een Rover 214 Si, zelfde onderstel enzovoort. En die rijdt echt al super scherp!
AMG OMG!!
Hey Appeltje.. die Rover, ik wist neit dat dat een gelimiteerde oplage was…. Hier in onze omgeving rijden er dat ik weet al 2 rond… die vielen me wel op aan die lelijke oranje grill. Ik dacht eerst dat het 2 dezelfde waren, maar dat is niet zo!
Ik ben nog altijd verliefd op de CLK DTM :D
Ik vind die Mercedes-Benz CLK DTM AMG Coupe ERG vet!!!

(Er rijd in Apeldoorn een Rover 200 BRM rond, ik wist niet dat die zo zeldzaam waren!)
“Het rijtje verschillen bij elkaar maakte een wereld van verschil, helaas zijn V8’s (de “Virage facelift” dus) hier moeilijk te vinden. Ik heb er in ieder geval nooit een gezien, maar wel enkele Virages en V8 Vantages.”

Je hebt er nog nooit één gezien, maar wel al enkele Vantages? Nou, dan heb je de gewone V8 Coupé dus eigenlijk ook al gezien. Uiterlijk zijn ze vrijwel gelijk. De Vantage had de nieuwe koplampunits, grille, achterlichten, luchtroosters en lichtmetalen wielen namelijk al.
BMW Alpina B5S:

“De krukas drijft dit apparaat aan, dat soms de 100.000 toeren per minuut aantikt. Voor de Alpina B5 gaf dit een boost van 333 pk naar 500 pk, de B5S heeft zelfs 530 pk.”

100.000 toeren?
Ik wil niet veel zeggen maar de Alpina B5 en B5S hebben beide een totaal ander blok dan de 545i….
die cl65 is echt een juweel op wielen
daar kunnen ze bij bmw en audi nog wat van leren
C216 is voor mij de mooiste van alle coupés boven de 100.000 van dit moment. Vooral een 65 is super, al zou ik em zonder dat Carbon Exterieurpakket kopen.
Die Mercedessen!!! IK WIL :D
ik heb eergisteren in kortrijk een m6 alpina gespot :p
en wat was ie vuil
diene rover 200 BRM !! mijne maat had 1tje,er waren er maar 3 van deze in belgie.

amai da is echt een gaaf machine,en rap ook,en mooie rode zeteltjes binnenin,veel mee naar checkpoint gereden.. maar dit terzijde ;-)
en die orange neus,in begin vond ik dit maar niets,maar ne een tijdje vond ik het wel iets hebben,maar nu de slechte kantjes mijn maat heeft er wel 5 keer een joint de culas mee had,of het aan de auto lag of aan mijne maat die nie kan rijden… da weet ik dus niet
grt
San Sebastiano
In Bezuidenhout/Den Haag rijdt er ook een rond. Eigenaar heeft onlangs de oranje grille zilvergrijs gespoten….
weet er nog wel 1tje nl:

Mini cooper S john cooper GP editie :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).