Gelimiteerd: Ferrari Enzo

Auteur: , 50 Reacties

Hoe gelimiteerd is de Ferrari Enzo eigenlijk? Enzo Ferrari zelf nam zelf ooit het standpunt in een gelimiteerde oplage nooit in ronde aantallen te bouwen. Van de F50 kwamen er 349, van de 550 Barchetta werden er 448 gebouwd, van de 575 Superamerica rolden er 559 van de band, en er zullen uiteindelijk 499 Scuderia 16M's gebouwden worden. Van de Enzo kwamen er volgens officiële aantallen 400.

Ferrari Enzo

Ook die 400 is een getal waaraan serienummer-puristen nog wel eens twijfelen, er wordt gesproken van zo’n 440 Enzo’s wereldwijd. Wie weet. Enfin, het is een leuk detail om over te discussiëren, enkele andere dingen zijn echter wel vrij zeker over deze auto. Zo is wetenschappelijk aangetoond dat zich ergens tussen de cabine en de achteras een 6,0 liter V12 bevindt met een maximum vermogen van maar liefst 662 pk. Het gaat allemaal naar de achterwielen, erg gewaagd. 0-100 kost de auto zodoende maar 3,7 seconde. Of 3,5? 3,6 anders? Boeie anders?

Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk

Acceleratiecijfers zijn leuk om auto’s te rangschikken, praktische resultaten zijn interessanter voor wie het echt om de snelheid gaat. Op de Nurburgring is het één van de allersnelste auto’s, ruim een jaar geleden is de Enzo geklokt op 7:25.3, de achtste plek voor Nurburgring rondetijden. Van alle auto’s die in noemenswaardige aantallen worden geproduceerd (meer dan honderd, om iets te noemen), is het zelf de snelste, want van de tijden erboven is geen enkel model in relatief grote aantallen gebouwd. Het gaat om respectievelijk de Zonda F Clubsport, de MC12, Viper ACR, LFA, Gumpert Apollo Speed, en twee Radicals.

Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk

Als dat je verder ook niet heel veel interesseert, is het uiterlijk van de auto er ook nog. Uit ervaring kan ik zeggen dat het van alle supercars, die ik tot nu toe heb gespot, veruit de meest indrukwekkende is! De neus oogt erg gemeen en geeft een sterke suggestie van snelheid, de rest van de lijnen geeft eveneens aan dat het om een erg potente machine gaat. Je mag het dan wellicht niet moeders mooiste vinden, wanneer je er in real-life mee oog-in-oog staat, sta je er wel even van te kijken. Meer dan van een Veyron, zo is mijn ervaring. Die ziet er nog redelijk lief uit.

Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk

Als je nog vragen en/of opmerkingen hebt, kun je me mailen.



50 reacties

Hehe hij ziet er vet uit.
Heb ‘m nog in het zwart gezien, ongelooflijk stoer en opvallend. Zoals appeltje zegt.
Die fantastische neus zal nog lang meegaan denk ik
ik heb toch liever die zwarte mc12 corsa waarvan mijn neefje foto’s van heeft gemaakt :O :

http://www.autojunk.nl/2009/12/mc12-corsa-mc12-in-de-buurt-van-munchen
kunnen we een wallpaper formaat krijgen van de foto waar enkel de snuit op staat?
hier durft sjonnie niet in te rijden. dope auto!
@Huybride:

ikke wel :D
-ik zeg doen! –
Mooi istie niet.. Indrukwekkend al, en de prestaties zijn über! Ik neem aan dat hetzelfde geld voor de rij-ervaring, en dan snap ik beter dat mensen hierin stappen dan in een Veyron..;)
Hebben jullie mensen niks beters te doen dan een beetje foto’s te maken van auto’s?? Begrijp heus dat er mooie tussen zitten, maar om nou een dealer binnen te lopen….
Reactie was bedoeld voor bosnia love btw….
@Ric:

Je moet je vooral afvragen hoe iemand die een dealer binnenstapt, en dus van te voren weet dattie mooie auto’s gaat tegenkomen, zulke belabberde foto’s gaan schieten;) Weet niet hoe oud dat neefje is maar…..
Dat is correct en tevens juist….bank ;)
@ Ric en EJS:

Ik snap niet dat als je binnen bij een dealer bent, dus de auto’s zowat kan aanraken. Foto’s gaat maken als je buiten achter de ruiten staat…
@Anders:

dat is een onderdeel van het belabberd fotograferen;) Maar het kan best zijn dat je in die ruimte niet mocht komen om de één of andere reden;)

Desalniettemin mooie wagens, die mc12’s hoor, leuker nog dan de enzo;)
en weer een puntje erbij ;)
Benieuwd wat de 458 op de Ring gaat doen.
Volgens Ferrari is hun laatste alweer sneller dan de Enzo?!
Desalniettemin, fantastische wagen zo’n Enzo! En dan te bedenken dat ie alweer bijna 8 jaar oud is…
Meer foto’s van diezelfde Enzo op dezelfde locatie:

http://www.autojunk.nl/2009/07/ferrari-enzo-inlonden

Afgelopen zomer ;-)
Wat een prachtige foto’s, van een prachtige auto!
Echt een droom om deze nog eens te spotten!
De looks van de Enzo spreken niet tot de verbeelding, zeker niet voor een Ferrari. Maar ik hou er wel van. Heel uniek. De auto straalt een positieve agressie uit, maar ook een zekere fragiliteit. Zeker in het rood. Er stond er eentje bij Monza, maar deze zou nu verkocht zijn, meen ik.
Die combo heb ik die dag ook gezien. Mei vakantie dit jaar als het goed is.
Heb er paar mooie foto’s van maar dit is wel zeer mooie kwaliteit
Was dat Porsche ding niet sneller dan de Enzo?
Prachtige machine is het toch :)

@ Merry:

Carrera GT? Dacht dat die 7:29 reed of zo.
@ Ralf
Dit is van 22 augustus. Die Rolls is van het hotel en de Enzo staat er wel vaker, dus ik denk dat die combo er wel vaker staat.

@Interhost
Je kunt me mailen voor wallies!
Het lelijke eendje
Dat is dezelfde Enzo dan degene die ik in het voorjaar heb gezien! :lol:
dit is nu een echte supercar waar ik van droom ;-)
Waarom zouden de LFA, MC12 en de Zonda in “niet noemenswaardige getallen” worden geproduceerd in vergelijking met de Enzo?

Wat een kolder.
@Mensen: De LF-A gaat inderdaad vaker gebouwd worden dan de Enzo, maar van de MC12 en de Zonda zijn echt veel minder exemplaren gebouwd dan van de Enzo. (MC12 zijn er 55 van gemaakt, Zonda F maximaal 25, als ik het goed heb)
Jesse van Dalsen
400 exemplaren? 440 exemplaren?
Ik zal jullie even uit de verwarring halen.
In eerste instantie zijn er 349 Enzo’s gebouwt maar om dat de vraag ernaar zo gigantisch groot was zijn er 50 stuks extra gebouwt en zo kwamen we uit op 399 stuks!
@Jesse van Dalsen: En daarna was er toch nog eentje gemaakt en op een veiling ter verkoop aangeboden? Het geld daarvan zou naar de slachtoffers van de tsunami gaan, geloof ik.
blijft een brute verschijning die enzo. is een LFA nou sneller? ik heb zo mijn twijfels. nu wordt het toch langzaam aan tijd voor de opvolger van de enzo.!!!!
Bij de F40 is het niet helemaal gegaan zoals gepland dacht ik. Net als bij de XJ220 zouden er niet zo veel van gemaakt worden. Alleen door de grote vraag hebben ze van de F40 toch iets van over de 1000 exemplaren gemaakt. Ja zo worden sommige van je klanten wel boos.

Ben trouwens geen fan van de enzo, doe mij maar de F40 en F50 veel mooier en naar mijn mening qua bouw ook wat specialer.
Ik wil ’n wallpaper :(
Lelijk hok!
De afgebeelde draak is van Jay Kay (Jamiroquai), toch?
@mhijnen: jammer maar die van JK is zwart, niet rood.
De Enzo heeft z’n uiterlijk niet mee, da’s is wel bekend, maar op een bepaalde manier vind men deze auto een geweldig wagen!
Wat ik totaal niet snap, afschuwelijke auto! Ik heb liever een Fiat 500 C dan deze ding op wielen.
@ Pascal

Stoer!

OT: Als je dit ding ziet rijden kun je niets anders dan met open mond kijken, een supercar moet niet mooi zijn hij moet ontiegelijk snel zijn en de wauw factor hebben, wat dat betreft kan geen enkele auto de Enzo overtreffen.
@ JPM

Moeilijk he! Andermans meningen accepteren!
0-100 ik dacht 3,55
Mooie wagen blijft dit toch!
Ja een wallpaper van de neus zou leuk zijn
Ze hadden er zo’n mooie Le Mans wagen van kunnen maken!
Ik blijf de Carrera GT nog steeds een grotere prestatie vinden. 2 cilinders minder, 50pk minder, handbak en toch slechts zo weinig minder snel dan een Enzo. Op Fiorano zelfs sneller rond dan de Enzo. (En dat is het thuis circuit van Ferrari, moet best pijn doen bij de heren uit Maranello)
Wel super natuurlijk dat je deze auto wist te spotten.
@Original_Arnoud: ja natuurlijk. een carrera gt sneller dan de enzo!? en dat ook nog eens op het heilige der heiligen der circuits. vergeet het maar. ferrari zal nooit een porsche of welk ander merk dan ook op hun baan toelaten. dus waar jij deze onzin info vandaan hebt?! dit is echt de grootste onzin die je hier maar kunt schrijven. je mag best een porsche fan zijn, ik vind de carrera gt ook een geweldige auto (een echte racemotor en dan dat geluid en design) maar ik ben een echte ferrari man, en geloof mij, je zult geen concurrentiemodel op de testbaan van ferrari aantreffen.
en nog iets anders: de carrera gt is echt langzamer!
0-100= 3,9sec
0-200= 11,4sec
v/max= 331km/h
rondje nordschleife= 7,32min
gewicht= 1380kg
motor= V10, 612pk/590Nm, 5,7liter.
de enzo doet het wel degelijk beter:
0-100= 3,65sec
0-200= 9,9sec
v/max= 363km/h
rondje nordschleife= 7,25min.
gewicht= 1365kg
motor= V12, 662pk/659Nm, 6,0liter.
er zijn maar weinig banen waar de porsche echt duidelijk sneller is.
Op Fiorano sneller? Hoe weet je dat? Lijkt me sterk dat Ferrari hun achtertuin door Porsche laat gebruiken.
integralechubasco
porsche heeft nooit rondgereden op fiorano, alleen de 959 is rondgeweest ivm met een uitwisselingsproject tussen ferrari en porsche, eind jaren ’80.

de tijd zal beslissen of dit wel of niet een begerenswaardig en mooie auto wordt bevonden, ik denk van wel. 20 jaar geleden riep de ene autojournalist na de andere dat de ferrari f40 een lelijke auto was met een lelijke, grote spoiler, de xj 220 in rechte lijn sneller was en 959 veel bruikbaarder.

nu roept iedereen unaniem hier dat het wel een mooie auto is, en bij sommigen velen de eerste plek in persoonlijke lijstje staan.

ofwel, hoe jonger je bent hoe langer je ontkenningsfase.
Ben het met de schrijver eens: als je plotseling een Enzo op straat tegenkomt schrik je bijna van z’n verschijning. Echt de meest indrukwekkende auto die je in ‘het wild’ kan tegenkomen. Dat is ook mijn ervaring. Of ik hem mooi vind doet voor mij niet echt terzake.
@sjaak1234:
Autovisie van rond die tijd. Ik heb daar teveel van om het nu na te gaan zoeken maar naar mijn herinnering scheelde het 2 tienden van een seconde.
haha porsche vergelijken met Ferrari.
Kom op nou jongens, dat kan helemaal niet. En op Fiorano? Volgens heb je liggen dromen, die mogen daar echt niet komen en het is ook niet nodig. Ferrari staat een paar treedjes hoger.
Het lelijke eendje
De Enzo is toch een mooie wagen, zeer mooie wagen zelfs!
Je, mag niet vergeten dat hij al 7 jaar oud is. En nog altijd mooi, een tijdloze schoonheid!
één van de mooiste auto’s uit de geschiedenis van Ferrari denk ik wel.
Er is gewoon niets wat hier op lijkt!
onder ferrari liefhebbers (met geld) wordt hij ook zeer gewaardeerd. Het is namelijk de laatste Ferrari die in waarde is gestegen en als ik het goed heb de laatste auto van de afgelopen 10 jaar die in waarde is gestegen!
of weet iemand er nog 1??
Ik zal wel niet sporen maar op de 348 en de F50 en ik denk nu de california na vind ik ze eigenlijk allemaal wel erg mooi. Zeker de F40 en de Enzo moet je naast staan; waanzinnig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).