Toyota’s allereerste hybride

Auteur: , 39 Reacties

In de Engelse taal heeft men een fraai gezegde: "You don't know where you're going unless you know where you've been". Aangezien we niet lijken te ontkomen aan een hybride en elektrische toekomst voor onze auto's, is het misschien aardig om even terug te blikken.

De hybride technologie is inmiddels door menig autofabrikant geadopteerd, maar er was een tijd dat je bij de term hybride auto direct en uitsluitend aan Toyota dacht. Niet de Prius is Toyota’s eerste hybride auto. Voor de allereerste hybride Toyota moeten we alweer 32 jaar terug in de tijd. Het gaat hier om de Toyota Sports 800 GT Hybrid. De letters GT staan in dit geval niet voor Gran Turismo, maar voor Gas Turbine.

Het concept was een one-off model en werd gepresenteerd op de 1977 Tokyo Motor Show. De compacte sportwagen had een 22 kW sterke gas turbine (30 pk), gekoppeld aan een generator die een elektromotor van stroom voorzag. Deze elektromotor was gekoppeld aan een 2-speed versnellingsbak. Samen met een 45 pk sterke luchtgekoelde twee-cilinder 790 cc brandstofmotor, haalde het concept een verbruik van 1 op 31. (via: autobloggreen)

Bewegende beelden van de auto (helaas niet in actie)

Toyota Sports 800 GT Hybrid



39 reacties

die ziet er in ieder geval beter uit als de prius!
die moeten ze weer in productie nemen…
Geweldig! Mooi model ook! Zouden ze iets mee moeten doen!
brengt mij op de vraag, zijn er eigenlijk auto’s met een turbine motor?
@Laue:
er was er wel een:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Turbine_Car


maar stromingsmotoren zijn inherent onzuiniger dan interne verbrandingsmotoren dus dat zet nogal een rem op de ontwikkeling.
ziet er beter uit DAN de prius, wat een pracht auto
Ik vraag me nu wel af wat dan het verbruik van de niet-hybride versie was. Een 790 cc motor is al niet groot en dorstig…
@ citrofiel :
ik vermoedt rond de 1 op 18.
de vw kever uit die tijd redde met een 1200 met 34 pktjes, amper de 1 op 14…
Waar is het dan misgegaan vraag ik mij af? Dit ziet er gewoon goed uit.. Ik durf niets meer over de prius te zeggen uit angst voor Autogek..
@John: Erg Grappig. ;) Maar moet je eerst even de hele blogs lezen voor je iets schrijft. Ik ga alleen maar in de verdediging. Nooit als eerst in de aanval. En dan bedoel ik niet op het onderwerp, maar de vele persoonlijke aanvallen.
@John: Zoals die kortzichtige opmerking hierboven van die feitenverdraaiende alleen naar zichzelf luisterende Laurens. Op zulke dingen reageer in normaal ;)
Alfa Romeo had dik 20 jaar geleden ook al een hybride gemaakt van de 33. De hybride techniek is lang niet zo nieuw als we allemaal danken.
@ Laue:
Er zijn wel meerdere conceptcars zoals deze toyota geweest (ze hebben zelfs voor filmopnames van een Batmanfilm de Bat mobiel nagebauwd met enorme, werkende gasturbine) maar waarom dit idee niet meer wordt toegepast weet ik niet.

Ik weet ook niet zo goed de nadelen van dit soort motor
@seeq: Turbine is moeilijk te koppelen aan aandrijfwerk en genereert relatief veel hitte.

Volgens mij is het verbruik ook “anders”. Op toplast verbruikt het niet zo heel veel meer, maar bij deellast niet veel minder, als je snapt wat ik bedoel.
@bozewolf: 13.29 zeer inhoudelijke en nuttige bijdrage! Je rijdt vast niet hybride ;-)

@autogek: neem een voorbeeld aan @bozewolf. Want nu kom je weer niet veel verder dan je gebruikelijke verkondigen wat iedereen hier al weet :lol:
@seeq:

Geen directe aandrijving is er 1 van: Vlammen zijn nr 2. Je kan namelijk een backblow krijgen. Vlam die de verkeerde kant op gaat, met een explosie tot gevolg….
Ik mis de accu in dit concept. Zo is het meer een normale auto met twee typen verbrandingsmotoren. Omdat een turbine lastig rechtstreeks op een versnellingsbak kan, zet Toyota er een generator/electromotor set tussen. Het lage verbruik (?) is meer stroomlijn/frontaal oppervlak/laag gewicht, alla Lotus Elise oid.

Maar @autogek weet het ongetwijfeld beter…
@ Vincent_995: Heb je ook specs van deze wonderschone automobiel?
Bij het spel Forza Motorsport 3 staat af en toe in het laadscherm dat er in de beginjaren van de auto VOORAL elektrische auto’s rondreden, dat zette mij aan het denken want waren dat niet allemaal hybrides? want veel ‘oplaadpunten’ zullen er toen niet geweest zijn.

OT: Wonderbaarlijk dat een autofabrikant het voor elkaar krijgt dat het design in de loop der jaren verslechterd! hadden ze deze auto niet kunnen gebruiken als inspiratie voor de Prius? godmiljaar wat een bak zeg
Sciurida: van die elektrische auto’s had een aantal zeker een generator + elektromotor (= goede combinatie als je het mij vraagt!) … beetje “wat James May bouwde in Top Gear 3 weken geleden”.

Ik ben erg benieuwd naar elektrische en nieuwe hybride auto’s. Loop er nog niet super warm voor maar wat niet is kan nog komen, mits de benzinemotor maar niet wordt verboden, want dat is nog even een klasse apart, zeker voor lekker GT’en en racen. Maar voor woon-werkverkeer: laat maar komen die elektrische C30…
Vroeger had men het niet zo op verbandingsmotoren. Ze werden zelfs “Explosiemotoren” genoemd, haha.


@ Sorcerer:

De auto als gebruiksvoorwerp kan mij niet snel genoeg verdwijnen…
Deze ziet er ninderdaad véél beter uit als zo’n Prius, zelfs beter als de Prius III !! En dat met een gebruik van 1op31 !! Hieruit kunnen we dus concluderen dat Toyota heel wat stappen achteruit is gehobbelt de laatste jaren. Hun huidige Hybride doet 1op25 (toch?)… ;)
Daarnaast hoe COOL is dat, in een mooie coupé voor het stoplicht met de hoge fluit-toon van een Turbine motor van onder de motorkap… Instant Knightrider :P
http://www.nissan-heritage-collection.com/CMS/IMAGES/car/640/009.jpg

Nissan Tama EV.
100% Elektrisch aangedreven. Maarliefst 3.3kW om 4.5Pk. Een bloedstollende topsnelheid van 35km/h waarmee hij een ongekende afstand van 65km kan afleggen! En dan voor een auto van 1947! :)

Eat that mister Toyota!
@DTB: gaaf karretje!
Beetje Verward
Mocht je toch een niet te onderdrukken “Wat een lelijk hok!” reactie willen plaatsen onder een serieus artikel, probeer dat dan te onderbouwen met valide en heldere argumenten. Dat mag allemaal best subjectief zijn zolang het maar enigzins hout snijdt en aan de huisregels voldoet
Die auto is nog steeds te bezichtigen.. je moet alleen even naar Tokyo.

Wel kewle stylingselementen van de 2000GT van toen :)
Sommige schrijven dan wel dat het verbruik van de hybrides niet beter geworden is. Maar de testen voor verbruik zijn verandert en ook moet een auto nu veel zwaarder zijn voor alle wettelijke veiligheidsvoorzieningen. Daarnaast is het model een hele kleine tweezitter ipv een C-segment auto. ;)
Tuurlijk heb je gelijk autogek, er word ook alleen gesproken over verbruik en niet over de emissies.
Maar ik vind het wel degelijk een teken aan de wand.
Met de hedendaagse techniek zou er toch wel meer uit te halen zijn dunkt me. Anders zijn we in 32 jaar weinig opgeschoten.
@TSI-tje: Volgens mij is de CO2 uitstoot altijd hetzelfde en kan je daar niets mee winnen. Dus bij eenzelfde gebruik een zelfde uitstoot. Alleen de uitstoot tussen de brandstoffen verschilt. De diesel stoot bv naast CO2 nog veel meer uit (o.a. fijnstof/roet, NOx). Daar zijn ze nu inderdaad ( langzaam) mee bezig om dat te verschonen. Maar pas met Euro6 is de diesel dan bijna net zo schoon als benzine.
Een turbine is veel zuiniger dan een verbrandingsmotor, maar reageert erg slecht op plotselinge toerentalveranderingen en belasting. Daarom werd ook geopteerd voor de huidige verbrandingsmotor in een auto. Om een generator aan te drijven is deze echter uitermate geschikt. Ze hebben zo’n ding al in de gatlelijke prius gelepeld ( http://www.reuters.com/article/idUSLJ563374 ) en als je effe googled kom je nog veel projecten tegen die van een turbine gebruik maken. Verwar een turbine echter niet met een Jet-turbine (batman stijl met vlammen en lawaai aan de achterkant). Een moderne turbine om stroom te generen is tot 65% efficiënt en gebruikt de uitvloei warmte om extra elektriciteit te genereren. Het drijft ook niet lelterlijk een generator aan, want die zit mee ingebouwd in de roterende delen van de turbine (wat magneetjes en draad en hop we zijn er). Goeie vraag waarom dit al niet lang op punt staat…
@Jokke: die 65% alleen icm een stoomturbine in een electriciteitscentrale? Als dat rendement in een auto ook gehaald wordt is de EV direct weer achterhaald! Wat denk jij, @autogek?
@Jokke:
een turbine is niet efficienter dan een verbrandingsmotor. Stromingsprocessen zijn inherent thermodynamisch inefficienter omdat de druk en temperatuurverschillen niet te groot kunnen worden. Dat een grote gasturbine in een energiecentrale hoge cijfers scoort qua efficiency komt alleen omdat er zoveel restwarmte wordt teruggewonnen, de turbine zelf is niet erg efficient. Je kunt ook direct zien dat een gastubine inefficient is aan het feit dat er zoveel afvalwarmte uit komt.
1 op 31?? dat is veel meer dan een prius wat hebben ze in al die tussentijd gedaan dan??
Hmm… Retro = Hip, Hybride = Hip…. beetje marketeer moet hier toch glinsteringen van in zijn ogen krijgen ;)
Gaaf bakkie met 2000GT styling! 8)
ik denk dat dit een klein beetje beter zal verkopen. klen beetje maar hoor
Het is inderdaad die uitgangswarmte die opniew benut moet worden om een hoger rendement te krijgen, maar die technologie bestaat al. Als je dat niet doet, kan je evengoed een bbq achter je auto hangen, of even lekker gas geven om de auto achter je te verfstrippen :)
Lijkt wel op ET met die lullige spiegeltjes.
Vind ik de Prius en zeker de 3 een stuk mooier.
Let op, Laurens mist de accu in dit concept!
Eigenlijk is Laurens dus gewoon een aanhanger van moderne hybrides.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).