BREKEND: Saab wordt niet verkocht, gaat ten onder

Auteur: , 121 Reacties

Meldden we vanochtend nog dat er eind december duidelijkheid zou zijn over de verkoop van Saab aan Spyker, nu bereikt ons het nieuws dat de deal definitief niet doorgaat. Volgens GM waren er "bepaalde zaken waarvoor beide partijen geen oplossing zagen". Als gevolg hiervan, aangezien Spyker de enige geïnteresseerde was, gaat GM het merk Saab nu gestaag afbouwen.

Nick Reilly, president van GM Europe, geeft de volgende verklaring:

“Despite the best efforts of all involved, it has become very clear that the due diligence required to complete this complex transaction could not be executed in a reasonable time. In order to maintain operations, Saab needed a quick resolution. (…) We regret that we were not able to complete this transaction with Spyker Cars.”

Hij benadrukt verder dat het hier geen faillissement of geforceerde liquidatie betreft. Het merk Saab gaat simpelweg verdwijnen, waarbij de schuldeisers gewoon betaald zullen worden en de klanten tevreden gehouden. Dat betekent dat garantieclaims nog altijd zullen worden ingewilligd en onderdelen verstrekt zullen blijven worden.

Fans van de 9-3 en 9-5 kunnen hun heil in China zoeken; BAIC (Beijing Automotive) heeft immers een aardige hoeveelheid van de techniek van deze auto’s overgenomen.



121 reacties

Beter zo! Een paar jaar Spyker-miserie uitgespaard… ;)
Dit is echt jammer. Saab had niet mogen verdwijnen…
Tja wat zal ik hierover melden, het is altijd vervelend wanneer een bedrijf ten einde komt. Maar het is denk ik beter dat het stopt, dan dat het overgenomen wordt en alsnog failliet gaat d.m.v. van geldgraaiende dikkoppen die aan het roer staan.
Dan heb je enkele winnaars en ontzettend veel gedupeerden.

Maar voor het merk opzich zelf wel jammer.
dus de nieuwe 9-5 zal er nooit gaan komen ? Best jammer
nu had ik papa net omgepraat de nieuwe 9-5 te kopen… hij wou een Passat, ben benieuwd wat het nu zal worden…
Aanblijven modderen is ook geen optie, het is jammer, maar het is misschien beter zo.
Liever gezien dat GM Spyker had gekocht en dan daar de lucht uit liet lopen…

btw groetjes aan die sleepbootjesmeneer en ook nog een heel gelukkig nieuwjaar, hij zal het nodig hebben (9 mil verlies op 4 mil omzet in de laatste cijfertjes zullen de russen niet lang blijven bijpassen)
Een unieke autoconstructeur minder. Jammer. Hier word ik even stil van.
RIP SAAB.

*zijn turbo zal nooit meer fluiten*
Zonde. :(
@ PCCB: Idem… Echt wel zonde van dit stukje Zweedse geschiedenis…
Niet alleen de werknemers maar veel mensen die bij de verdelers werken zie hun baan verloren gaan. Na dit bericht gaat niemand nog een Saab kopen. Nu de Chinezen de rechten hebben wil nog niet zeggen dat eventuele kopers hiervoor warm lopen. Jammer voor al die gezinnen die een inkomen kwijt zijn, door een paar kiekes in de US!
@Mineraal

Als de zweden dat ook vinden, moeten ze het zelf maar opkopen. Zij zijn hiertoe niet bereid.

Inderdaad wel jammer, maar aan de andere kant, de gloriedagen van Saab zijn alweer lang geleden. Misschien wel beter zo.
Niet door een paar kiekes in de US, gewoon omda ze te weinig auto’s verkochten. En aan wie ligt dat? De ontwerpers? Marketing? CEO’s? Wie zal het zeggen.. RIP Saab, je bent een onderdeel van de geschiedenis geworden.
maar wat betekent dat de-facto. Zal de neiuwe 9-5 dan ook helemaal niet meer geproduceerd worden? Of gaan ze gewoon geen nieuwe modellen meer ontwikelen en de huidige modellen nog een paar jaar verkopen.

Het zou jammer zijn als Saab echt helemaal verdwijnt.

Kan de Zweedse overheid niet een hand toesteken door Volvo en Saab samen te laten werken onder één paraplu. Als vovo ook al verdwijnt (of in Chinese handen komt) vind ik dat wel heel triest, omdat de Zweedse auto’s staan voor iets dat we niet terugvinden in andere auto’s.
Zijn we eindelijk verlost van die arrogante flikkers die in deze auto’s rijden. Nu Volvo nog..
@alle Saab fanboys: Told you so ;)
Ha-ha!
Eeuwig zonde! er zal toch wel een kleine kans zijn dat er nog een koper komt of er een doorstart wordt gemaakt.
@ floryn

Is ooit al eens over gesproken tussen beide partijen! (jaren 80?? of 90???)Echter liep het toen stuk omdat concepten niet uitgewisseld kon worden, de reden?>> Saab wilde niet van zijn voorwielaandrijving af, en Volvo wilde zijn autos achterwielaangedreven houden….Saab uiteindelijk toch gelijk gekregen..want de laatste achterwielaangedrveen Volvo was een?? V90?

Ik zou een samenwerking nu echter toejuichen,….Volvo luxe positioneren, en Saab sportiever…maar toch beide premium..
@Jacco:
dan was de oplossing toch 4 wielaandrijving..
Mja, met het verdwijnen van Saab zijn weer weer een stukje verder op weg naar de heerschappij van de VolksWagen & Toyota eenheidsworst op Neerlandsch wegen….zonde!
Svenska Aeroplan AB
RIP

Aan mij heeft het niet gelegen…

@ Robbie: da’s wel heeeeeeeeel makkelijk achteraf gezegd he!
Zo hoort ‘t. Als iets niet goed loopt, moet je het niet in leven willen houden.
Toch netjes dat de garantie gewoon door blijft lopen…
@Svenska Aeroplan AB: Binnenkort zal je dus een andere naam moeten kiezen. :P
@Svenska Aeroplan AB: achteraf? In de Koenigsegg deal heb ik nooit vertrouwen gehad (check mijn artikelen maar) en op het moment dat die deal definitief niet doorging heb ik dit scenario geschetst!
Volgens mij heb ik dit heel goed vantevoren voorspelt, maar wellicht zie jij dat niet door je fanboy oogkleppen ;)
En zo helpen we de chinezen aan moderne autotechnologie. :-<
Ik heb er maar 1 woord voor: Jammer.
@Jacco,

De generatie 940/960 waren de laatste achterwiel aangedreven wagens van volvo.
jammer. Die zweden hebben een hoop innovatie gebracht voor GM, en dan is dit hun dank.
Ik heb nog wel ergens 5 miljard liggen kom maar halen :P

Nee jammer. Maar design sprak niet veel mensen aan. Dat is zeker een van de redenen van slechte verkopen.
nu is het tijd om GM ten onder te laten gaan… Die hebben een prachtig merk als Saab leeggetrokken en gooien het karkas nu bij het vuil. Stel dat ik een GM product zou rijden, zou ik rood zijn van plaatsvervangende schaamte… GM is de Lakerman van Saab…
@ Simpson

Heb je een voorbeeld?
Ach, GM heeft een potje gemaakt van Saab. De 9-3 is nooti echt wat geweest en de 9-5 stamt van een platform dat er voor GM al was. De marketing hebben ze ook nooit goed aangepakt, de SUV van een paar jaar geleden was zo kansloos, dat zegt genoeg. Mijn buurman heeft een prachtig blauwe 9-5 aero met veel te veel pk op de voorwielen en dat ziet er fantastisch uit. Als je daar geen succes van kunt maken, ben je niets waard. De nieuwe 9-5 zal ook door chinezen worden gebouwd, die investeringen zijn gedaan en worden niet weggegooid.
Heel veel sterkte voor de werknemers die bij de fabriek van Saab werken/werkten. Jammer dat deze mededeling vlak voor kerst komt. Zonde dat Saab ten onder gaat, ze maakten altijd bijzondere modellen waarvan je hield of je haatte ze maar neutraal waren ze nooit. En ik denk dat iedereen dit wel aan zag komen. Nogmaals jammer van Saab.
wel jammer dat saab kopje onder gaat

ik had bijna een oude saab 900 turbo 84′ kunnen hebben als eerste auto maar bleek helaas te duur te zijn in gebruik
Ik denk dat ik het al eens gezegd heb. Heel erg is het dat zo’n uniek merk moet verdwijnen. Saab heeft veel boeiende én kwalitatieve bolides gebouwd. Anderzijds schoot er niet veel meer over van de eigenzinnigheid, de schoonheid (als je ervoor bent uiteraard) en van die kwaliteit. Dus wellicht beter om in schoonheid te sterven dan als vermomde Tahoe, Impreza, Vectra en som maar op.

I love Saab and I will always love Saab!

@ Jack: De S/V90… Waren de laatste versies van de 900-reeks.
@Tombnolz,

Oh oke, nooit geweten eerlijk gezegd. Toch nog wat geleerd hier.
Jammer maar helaas.
Maar dit krijg je ervan als je een bedrijf aan een buitenlands bedrijf verkoopt.
De yanks van GM zien liever 10 Amerikanen werken dan 1000 Zweden, zo kijken die jongens.
En ik kan ze geen ongelijk geven, wees eerlijk ik zie bijna nooit een Saab rijden, dat zegt toch al genoeg?
Chevy verkoopt nog wel redelijk, en dat Opel in het gedonder zit snap ik al helemaal niet want daat zie er iedere dag 1000(nieuwe) van rijden alleen Saab blijft achter.
Maar als GM het nooi had gekocht zouden ze jare terug al op de fles zijn gegaan.
Het blijft zuur.
Saab maakt tot aan begin jaren 90 mooie auto’s en het merk en idee erachter spraken me aan. Het is alleen volstrekt uitgewoond in de jaren 90, waardoor eea is doodgebloed, en dit is door wanbeleid van GM. Wat hebben ze nu voor prenium merk in Europa? Amerikaans, spreekt toch al jaren nauwelijks meer aan (Cadillac, Chrysler, etc). En dan proberen opels in een Zweeds jasje te verkopen gaat niet natuurlijk, want dat is niet echt.
Getuige de prachtige concepten die men wist neer te zetten alsook de nieuwe 9-5 had het nog behoorlijk wat in zijn mars. Treurig.

Als ik het goed begrepen heb is alleen de HUIDIGE 9-5 productie lijn verkocht aan BAIC. De nieuwe niet, hopelijk vind die ook een plaatsje en dan wel in Europa.

Ik hoop stilletjes dat het merk terugkomt, op vergelijkbare wijze als dat Mini, Spyker en Bugatti gelukt is.
Met andere woorden, GM gaat Saab een paar jaar laten staan. Als GM dan weer goed draait maken ze weer Saabsoep
Spyker kwam hiermee wel lekker in het nieuws en uiteindelijk is er bij hun niks verandert. Over Saab, tja vind het wel jammer voor de werknemers, maar voor het merk niet echt. Er waren nooit echt modellen die mij boeiden.
ik kan maar ik ding bedenken….

http://www.ikwilvanmijnSaabaf.nl

Saab fan
Operatie publiciteitsstunt voor Spyker geslaagd, patient Saab overleden. Zonde, was een mooi merk. Dat op zich vast wel weer eens opduikt, als iemand het ‘lijk’ opwarmt. Want ooit zal het merk wel te koop komen, zoals vaker. Hé, alweer Spyker, zie column: http://www.autogekken.nl/?p=1007
Tja, eerlijk gezegd had ik ze al jaren geleden niet gemist. Er is zeker wel leuk spul gebouwd, maar daarvoor moet je erg ver terug in de tijd….
@Kevski-Style:
Da’s denk ik ook het grote probleem voor Saab geweest, de eigenzinnigheid is verdwenen met de komst van de accountants, sorry, General Motors!
Zie parallellen met o.a. Alfa, Lancia, typisch merken waar of individualisten zich in verplaatsenof mensen met een uitgesproken mening.
De terreur van de lease maatschappijen laat dit niet meer toe, ’t is nu de wet van de grote getallen.
Jammer, maar ik ben niet verbaasd. Saab was al jaren niet meer onderscheidend. Gewoon een Vectra met andere neus en kont. RIP. Gelukkig zijn de auto’s betrouwbaar zodat we nog jaren mogen genieten van al die mooie klassiekers die ze hebben gebouwd.
wie gaat de nieuwe 9-5 uitbrenge? ik hoop echt opel ofzo! want het is toch een grote insignia, de nieuwe omega ofzo :D
brekend? moet dat niety bekend zijn ?
ot zonde maar onder spykers eigendom zou het toch ook doodgebloed zijn
@bpc: Nee, brekend = breaking news, denk ik.
Erg sneu dit bericht.
Toch vraag ik me af waarom het merk toch niet kan doorstarten. Ze verkopen natuurlijk niet de aantallen die Fiat en Volkswagen verkopen maar als niche kan dit toch een succes zijn!!??
Aan al degenen die het toch zo erg vinden dat Saab verdwijnt:

KOOP DAN EEN SAAB !!!!
@Bobby_Orlando: Nee, dank u, ik heb al een Rover… (geintje).
Tja, ben nog nooit erg warm geworden van een Saab maar dat dit merk verdwijnt in autoland is wel zonde!
Maar let op… er komt straks een investeringsmaatschappij die Saab voor een prikkie opkoopt :)
Zo’n beetje de lelijkste auto’s die rondrijden met andermans techniek. Heel goed plan dat ondergang!
Nu hopen dat VW ALfa overneemt om toch nog een redelijk rijdende auto van te maken!
@CSL: Haha. dan kan ook Alfa van die lelijke auto’s met andermans techniek gaan bouwen.
PSA zou gegadigde kunnen zijn, SAAB zou noch Peugeot noch Citroen bijten en wie weet, die sluwe Fransen; wachten tot puntje bij paaltje komt en een nouveau 9-5 voor een fractie van de echte ontwikkelingskosten op de markt brengen, later de motoren van PSA in het vooronder en rustig geld verdienen……
@de sjonnies: Da’s helemaal geen gekke gedachte! Al vrees ik dat GM niet definitief de stekker eruit rukt. De Fransozen zijn dus ‘trop tard’. Maar een 9-5 met die superfijne 2.2 HDI zou een feest kunnen zijn.

Niet getreurd: de mooiste Saabs zijn toch de ouwetjes, waar er nog zat van zijn en die taaie rakkers zullen nog lang op de weg te houden zijn.
@Mavada:
Daar zeg je zo wat, die lekkere 2.2 HDI past perfect bij ’n SAAB :D
Heel erg jammer. Zal mijn 9-3 Cabriolet nu nog meer koesteren.

Al dat gelul over andermans techniek…Lotus gebruikt ook andermans techniek..om maar eens wat te noemen.

Saab is in de tijd van de 99 en 900 wel degelijk baanbrekend geweest. Ik noem nu even deze modellen omdat ik me deze het beste kan herinneren.
Jammer, maar een merk dat al zo lang stilstond (moest staan) had ook geen schijn van kans. Van alle zwakke broeders (Lancia, Alfa, Saab, Smart, Seat etc) was Saab ook wel de zwakste.
De nazi’s zijn weer actief?
er waren “onoverbrugbare boekhoudkundige problemen” Blijkbaar doet Spyker op geen enkel vlak haar werk naar behoren..
Ooops, foutje, post mag weg, sorry
@ Bobby Orlando…je onvolwassen opmerkingen waren me al vaker opgevallen. Maar dit spant de kroon.
Goh… verassend… :P
toch snap ik niet dat de Zweedse overheid hier niet echt een actieve rol heeft gespeeld. Bij volvo zijn ze altijd zeer betrokken. Saab verdient het om te blijven leven!
Totaal onverwacht dit….. NOT
@CSL
VW zal Alfa nooit over kunnen nemen. Binnen FIAT heeft Alfa teveel status, of VW moet FIAT over kunnen nemen maar dat is natuurlijk ook onrealistisch!
@Mashell
Alfa is helemaal geen merk op andermans techniek. Ik denk zelfs dat Alfa heel veel techniek heeft mee gebracht naar FGA. Dat jij nu alle ontwikkelingen/innovaties op rekening van FIAT zet en daarom Alfa op FIAT techniek vind berusten is jou interpretatie. Het is een groep zo werkt dat.. De Fiat groep is op gebied van Innovatie markt top misschien wel leider zelfs!

Je zwakke broeders verhaal slaat ook nergens op of wel? (waar haal je de gegevens vandaan?)
@Maksimum: het is toch zo klaar als een klontje dat die merken die ik noemde aan drie kritische factoren voldoen: 1] een zwakke marktpositie, 2] een zwakke financiële positie, 3] een zwakke product portfolio.

Ik denk dat het met de status van Alfa binnen Fiat wel meevalt. Ze zijn steeds meer standaard Fiat techniek en platforms gaan gebruiken (waar zijn de boxers, waar is twinspark?). Voor Fiat is Alfa een probleemkind aan het worden. De MiTo slaat onvoldoende aan, de 159 kan niet op tegen de concurrentie en de Milano ehh sorry Guilietta komt veel te laat (en is niet erg onderscheidend t.o.v. de Bravo). Hun laatste knaller, de 8C was vanwege groepsconcurentie politiek sterk in aantallen beperkt en eigenlijk vooral door Maserati en Ferrari ontwikkeld.

Je hebt gelijk dat er binnen een groep technische leiders zijn (binnen VAG is dat Audi, binnen FoE is dat Volvo) maar Fiat heeft haar succes te danken aan de slimme Fiat modellen en de goede Magnetti techniek. De problemen hebben ze vooral te danken aan Alfa en vooral Lancia.

Ik snap dat je het niet leuk vind dat je merk in een lijstje met probleem kinderen te zien (ik maak me ook zorgen om mijn “kinderen” Ford en Volvo waarvoor de toekomst er ook niet rooskleurig uit ziet) maar soms is het beter gewoon de feiten onder ogen te zien.
Robbie hoe oud ben je nou? ‘Ik heb voorspelt’ lol
Shit, ik heb me voor het eerst letterlijk verslikt van het verschot! :(
Maarja, het merkt heeft geen toekomst hé… Vond de auto’s wel erg leuk.
Een net nieuw ontwikkelde auto helemaal niet op de markt brengen. Die kans is klein. Hier gaan we vast nog meer van horen!
@Citrofiel: inderdaad, de nieuwe 9-5 zou heel geschikt zijn om onder de naam van 1 van de GM US merken uit te brengen.
@Robby joh, ik zeg het niet vaak, maar wat ben jij een eikel
Ontzettend triest dit. Als autogek van 25 heb ik nog nooit een auto mogen bezitten, maar ik spaar al twee jaar voor een zwarte Saab 900 turbo. Wat een toffe bak is dat.. RIP Saab
@robby En nog iets.Achteraf gelijk hebben in dit geval is gezien het ontbreken van informatie die daadwerkelijk inzicht geeft, een 50% kans…duh, kop of munt dus. Waar jij last van hebt (buiten het talent om lullige opmerkingen te maken)is hindsight bias (heb ik al eens uitgelegd)Iets voorspellen en de kans dat het zou gebeuren hoger inschatten nadat het is gebeurd…..als je begrijpt wat ik bedoel
@ Citrofiel

Ander merkje erop…zoiets als Peugeot destijds met de opvolger van de Talbot Horizon heeft gedaan.
Waarschijnlijk is het voor GM makkelijker en goedkoper om Saab in delen te kopen.

De merknaam, de nieuwe 9-5 en de fabriek hebben nog steeds waarde.

Maar jammer blijft deze geschiedenis wel.
Wat gebeurt er nu met die prachtige nieuwe 9-5? Die gaat dus niet door?
@Jochempie

Klopt, die zullen we nooit gaan zien.
Ergste Nachtmerrie dit!
TRIEST TRIEST TRIEST.
Wat een prachtig merk was/is dit toch!!
SAAB mag GM wel heeeeeel dankbaar zijn dat ze er ooit geld in gepompt hebben ..

en alle medewerkers mogen GM op hun blote knieeen danken ..
SAAB was al dood .. en nu begraven ..
Al de rouwadvertentie plaatsen voordat de patiënt overleden is? Schaamteloos Autoblog, heel erg schaamteloos!
Laat Opel nu ook asap failliet gaan, Chevrolet weren en we hebben niets meer te maken met GM!
Ow… das ff anders dan verwacht. Maar niet getreurd! Ze zijn al 10x van keus veranderd, dus misschien verandert het nog wel een keer;)
Degenen die het merk gaan missen, zijn overigens zulk grijs volk, dat niemand er verder ooit nog iets over zal vernemen….en ik denk dat GM goed heeft gehandeld; die Spykerpunks teren al te lang op de zak van ‘een’ Sinterklaas (wiens baard overigens wèl weer lekker Sabish is ;-))
@Megakix:
Ik ben 22 en ik had echt wel een 9-5 gekocht als ik niet net een nieuw bak heb.
@henk-jan:
verklaar je nader.
Wat gezegd wordt over dat het niet waarschijnlijk is om een net ontwikkeld model niet uit te brengen; helemaal mee eens. Veel kosten zijn al gemaakt, dus wellicht is het verstandig de laatste mijl ook af te leggen om er toch nog weer aan te kunnen gaan verdienen.
Subaru logo er op? Ik weet niet hoe de constructie tussen GM en Subaru is dat de oude WRX verkocht wordt/werd als 9-2?
@Guan

Het aandeel van GM in Subaru is een aantal jaar geleden overgenomen door Toyota.
Nou ik verwachte echt dat het doorging… NOT
zoiets gaat bijna nooit door en al helemaal niet met Spyker
Smoke & mirrors, jongens, smoke & mirrors…
@ Megakix
Overigens ook een beetje stereotyperend dat grijze, ik ken veel mensen die SAAB een prachtig merk vinden en onder de 30 zijn…

OT:
GM heeft het merk gewoon laten vallen, dat terwijl er zo 4 geïnteresseerde partijen zijn die willen en misschien zelfs wel kunnen. En zeker met een prachtige en concurrerende auto op komst… Het heeft veel meer met zaken als intellectual property te maken (en dus zeer bewust niet willen verkopen door GM) dan met niet kunnen…
waar moet nederland nu in gaan trouwen?
Gelukkig zijn ze over een aantal jaar weg uit het straatbeeld, ik ken geen enkele mooie Saab die onder GM ontwikkeld is.
verbazing allom! saab heeft echt bestaansrecht!
Of jullie hebben het verkeerd, of de telegraaf, maar de telegraaf zegt het volgende:

Nu er geen andere kopers lijken te zijn, rest GM niets anders dan de activiteiten van het bedrijf langzaam af te bouwen. GM benadrukte dat er geen sprake is van faillissement of gedwongen liquidatie van Saab. En de Amerikanen houden de deur nog op een kier voor een eventuele doorstart van Saab. ,,Als er gedurende het proces (het afbouwen van de onderneming) een koper komt, zijn we bereid naar een voorstel te kijken”, aldus een woordvoerder van GM.

Volgens GM maakt het niet uit waar het voorstel vandaan komt, dus in theorie zou dat alsnog Spyker kunnen zijn. Ook het Chinese BAIC, dat de technologie van de oude Saab-modellen 9-3 en 9-5 kocht, is een optie.
@willem, zonder opel is GM niets, de kleinere wagens van GM zijn rebadged opel , gm kan opel niet kwijt
Idd, volgens mij is Opel zelfs de enige echt succesvolle autofabrikant binnen heel GM.
hup weg met die saaie hokken!!
Ik zal er geen traan om laten, hoewel een 900 wel erg mooi is natuurlijk.

@die sukkel hierboven over FIAT. Ja moeilijk te verkroppen he dat die italianen de leider zijn in techniek. De JTD hebben ze ook al ontwikkeld, en die duitsers kregen de naam dat ze ohhh zo revolutionair waren….met de techniek van FIAT. Maar goed, de echte liefhebber weet beter.
@ Laue:

Ik ben 24 en heb geboden op een 9-5 estate, ware het niet dat ik m’n bod heb ingetrokken nadat ik teweten kwam wat voor problemen de eigenaar er niet mee heeft gehad. Daardoor de diesel gaan wantrouwen en de lpg’s tegelijkertijd ook na het vernemen van de blacksludgeproblematiek. Als ik later wat meer centen heb, komt er zeer zeker een zwarte Aero estate. Fijn om te weten dat er nog jongeren zijn die houden van 9-5’s. Nuja, ik ken er wel nog een aantal hoor, maar de meerderheid ziet toch liever de Golf 5 & de Astra…
Kapitalisme aan het werk hier. De sterkste overleven.
Dat “…, gaat ten onder.” is geen nieuws meer. Dat is een vaststaand feit. Of het nou wel of niet aan Spyker werd/wordt verkocht.
Buick 9-5 dan maar? En dan daarmee scoren op de Chinese markt. Of de 9-5 naar Europa sturen met een Caddy-logo op de neus, of misschien als opvolger van de Epica?
BAIC zal happy zijn, die neemt de rest van Saab zowiezo ook OVER
Wordt dit de laatste plek om de huidige 9-5 of 9-3 te bestellen?
http://www.saab.com.cn

Ik heb nog een sprankje hoop dat er iemand zich gaat melden.
@Megakix, ik ben 25 en zal als volgende auto ook zeker een Saab overwegen. Dus je stelling dat er alleen oudere mensen in willen rijden is nu al 3 keer weerlegd.
Dat niemand iets van de Saab rijders zal vernemen is in het verleden al onzin gebleken, de internationale ‘gemeenschap’ van Saab liefhebbers cq eigenaren cq dealers heeft zelf de mogelijkheid bekeken om in een samenwerking een buy-out te financieren.

GM is in het hele gebeuren rond Opel ook al zo’n onbetrouwbare draaikont gebleken dat ik absoluut niet geloof dat het laatste woord nu gesproken is..
@ Golf FSI:
速手自一体式变速箱!

Mooi he :-)
Als de nood aan de man komt zal Saab toch door een zweedse investeringsgroep of overheid worden overgenomen, denk niet dat het zal verdwijnen, en de rol van Spyker…had ik toch al niet serieus genomen!!!
Dit is verschrikkelijk nieuws.. Uiteraard onzin dat er alleen oude mensen in rijden. Wel voornamelijk mensen met stijl en smaak. Dat zijn er helaas maar weinig. De massa vind iets als een Alfa 8C ultiem stijlvol.. Zeer triest..

Ergens hoop ik dat het nog goedkomt en dat de Zweedse overheid ingrijpt. Of zelfs nog chinezen als het niet anders kan.
Ik heb eigenlijk niks met Saab. Ik vond de vorige 9-3 (hatchback en coupe) de laatste echte Saab en zelfs die waren niet zo mijn ding. Maar toch vond ik het vreselijk nieuws. Tot mijn verbazing moest ik er zelfs een traan om laten!
Voerg of laat halen ze het merk weer van onder het stof.
BAIC in 2011 al voor de Chinese markt.

en er zijn zelfs nog andere plannen

Rust (even) in vrede SAAB
Saab vind ik typisch zo’n merk voor van die sigarenrokers.
Het is toch zonde als zo’n karaktermerk zal verdwijnen. Of je er nu van houd of niet als Saab verdwijnt wordt het nog meer eenheidsworst op de weg en daarmee wordt het er niet leuker op.
Bovendien die nieuwe 9.5 wat een geweldige bak!
Zo’n auto moet toch in productie…
Svenska Aeroplan AB
Ergens gelezen:

‘Arrogant Iconic American Screws Swedish Beauty’

Tiger Woods en zn vrouw Elin Nordegren?
Nee, GM en Saab!
Svenska Aeroplan AB
Over het leeftijdsverhaal: Saab begint met de 9-3 a 30.000,-. De 9-3 rijder is gemiddeld niks ouder dan de A4, 3-serie, C-klasse rijder. Maar de klanten voor deze klasse zijn wel ouder dan die voor de 207, Polo, etc.

Sukkels
Echt jammer dit, de oude 95 Aero was echt een geweldige bak die menig sportauto in de tussensprints het snot voor de ogen reed. En wat een goede reisauto, reed beter dan menig Mercedes/BMW/Audi.
Dit gebeurd er dus als er niet op de lange termijn gepland wordt; GM had de nieuwe 95 al een paar jaar geleden moeten ontwerpen zodat de momentum van de 93 (die het helemaal niet slecht deed) doorgezet kon worden met een tweede model.
Als liefhebber en SAAB-rijder doet dit natuurlijk pijn om te horen. Net nu de nieuwe 9-5 klaar was voor productie (met 5 stars EuroNCAP op zak)

Maar het is het einde van de wereld niet, ik blijf gewoon lekker SAAB rijden en misschien over 10 jaar krijgen we een nieuwe 900 voorgeschoteld, who knows, maar dit zal zeker en vast niet onder GM gebeuren want die hebben daar simpelweg geen ambitie voor.
De deal kon niet doorgaan omdat het boekenonderzoek bij Spyker niet bijtijds afgerond kon worden, dus nu vraag ik mij af; wanneer gaat bij Spyker het licht uit? Dat moddert toch ook al aan sinds de oprichting?
Stelletje luie Amerikanen. Met het geld van BAIC konden ze SAAB nog ~3 maanden overeind houden. Binnen die drie maanden zou Spyker de zaakjes wel op orde hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).