Di Montezemolo: “Schumacher mogelijk naar Mercedes”

Auteur: , 50 Reacties

Luca di Montezemolo, president van Ferrari en notoir offroader, heeft een boekje opengedaan over Michael Schumachers mogelijke terugkeer in de Formule 1. Volgens hem is het zeer waarschijnlijk dat Schumi komend seizoen in een Mercedes-zitje terecht zal komen.

Di Montezemolo sprak Schumacher afgelopen woensdag. De zevenvoudig wereldkampioen gaf toen aan dat “de kans zeer groot is, maar er nog geen 100% zekerheid is”. De Ferrari-topman denkt dat Schumi’s terugkeer “erg goed voor de F1” zou zijn, maar vindt het tegelijkertijd jammer dat hij zijn carrière niet bij de Italiaanse renstal voortzet. Om dit te illustreren heeft hij een raar verhaaltje opgehangen over dubbelgangers en zo:

“A guy called Michael Schumacher told us at Monza (in September) he would renew his (Ferrari consultancy) contract. And it looked like his career would finish with Ferrari.
“But then there’s another one who looks like him, 40, 41 yrs old, German, same name and decided to do a new career.
“Everybody in life can do what they prefer, and I understand that there is somebody at 41 years who wants to try again.
“So I think it’s possible this twin, another Michael Schumacher, same age, same capability, some determination and spirit, will drive for Mercedes next year.”

Verder zegt hij dat fans die het niet eens zouden zijn met Michaels overstap zichzelf niet op hoeven te winden, want “I think we have to accept there is another Michael who is wanting to race. The real Michael is still with Ferrari.” Riiight…

Schumacher won vijf opeenvolgende wereldtitels bij Ferrari van 2000 tot 2004. In 2006 nam hij afscheid van de Formule 1. Toen zijn tijdelijke terugkeer na het ongeluk van Massa eerder dit jaar om medische redenen niet door kon gaan baalde hij enorm. Wij zien Schumi in ieder geval graag een comeback maken; laat die broekies maar eens zien hoe het moet. (bron: bbc)



50 reacties

Luca is gewoon pissed dat Ferrari er niet aan gedacht heeft om hem voor 1 jaar te strikken. Nu zitten ze met een team met 2 heethoofden wat geheid gaat knallen. Wordt leuk volgend seizoen. :D
als hij slim is doet hij het niet. Ik vrees dat hij dan niet potten kan gaan breken
please come back michael.
terug naar waar hij vandaan komt, mercedes dus! zie m nog samen met frentzen en wendlinger in de mercedes C12 rondknallen. ferrari doet nu wel alsof schumacher door hun is ondekt maar zo is het natuurlijk niet. ben benieuwd hoe hij het er van afbrengt volgend seizoen, ik vindt het een aanwinst!
integralechubasco
…als alonso komend seizoen hoger eindigt in een ferrari dan is dat een serieuze deuk in het eerst zo massieve imago van schumacher…

…schumacher is natuurlijk ook pissed omdat senna als f1 coureur van de eeuw gekozen is…
Formule 1 gaat smullen worden dit jaar!!
geen brandstofgeklooi meer, DE rijder aller tijden terug, 2 latijnse tempramenten bij een italiaans team, redbull die zich met de top moeit, een hele hoop nieuwe teams/rijders en niet te vergeten het volledig britse team McLaren dat er ongetwijfeld volledig zal staan!
Ik kijk er naar uit…. 8)
integralechubasco
@mezelf
ik bedoel natuurlijk: ‘senna, greatest driver ever’ in plaats van ‘greatest driver of the century’….
het is echt wel een saga aan het worden… tot het definitief is denk ik dat 50 to 80 % van wat we lezen vooral propaganda is. Goede marketing…
Ik kan niet wachten tot het nieuwe seizoen begint! Alonso vs. Schumacher vs. Vettel vs. Hamilton. Battle Royal :D
Ben benieuwd hoeveel schade zijn imago hierdoor gaat oplopen. Als de verwachtingen zo hoog zijn dan kan hij niet anders dan teleurstellen helaas.
Als Ross Brawn met beperkte middelen Jenson Button kampioen kan maken, dan kan hij een 41 jarige Schumacher met de middelen van Mercedes ook kampioen maken.

Wel leuk trouwens;

Een Brits team met Britse rijders
Een Duits team met Duitse rijders
Een Itaiaans team met…..o, lamaar….
@Rick dos:

Ja leuk maar je verwacht dus dat schumi F1 kampioen 2010 wordt?

Dat denkt iedereen, maar wat als hij dat nou niet wordt en hamilton of vettel of alonso wordt kampioen?

Dan heeft hij denk ik wel spijt van zijn keuze; aangezien de keuze van het publiek al er al is.
@Benjamin1:

Ik denk dat er een levensgrote mogelijkheid is dat Schumacher wereldkampioen wordt. Om de één of andere reden heb ik het gevoel dat zijn leeftijd niet zo grote factor is.

Daarnaast denk ik ook, dat als hij alleen al meestrijdt voor het kampioenschap, dat hij voor een hoop al gewonnen heeft. Dan zal namelijk zijn leeftijd weer ten voordele worden uitgelegd in de beredenering. “toch wel goed, want hij is immers 41.”

Als hij middenmoot of achteraan rijdt, dan zal hij zeker wel spijt hebben. Dan is hij niet op z’n hoogtepunt geeindigd.
Ik hoop het zo….wat een mooi en spannend seizoen moet het dan gaan worden :-)
mashell: “Sinterklaas komt mogelijk volgend jaar al in Augustus”
Ik geloof er vooralsnog helemaal niets van!
Idd, ik snap trouwens uberhaupt niet waarom mensen er van uit gaan dat hij geen potten kan breken. Er zijn wel meer ex-wereldkampioenen teruggekomen na een eerder afscheid en ze hebben zelfs daarna nog WK’s gewonnen. Waarom zou Schumacher dat niet kunnen?
@Wessee:

Omdat techniek een steeds groptere rol is gaan spelen t.o.v. de coureur. Het is meer poppetje 1 en 2 geworden en steeds meer de auto. natuurlijk ook waar het de merken om te doen is, maar ik denk niet dat de beste coureur hier per definitie wint.
Kortom: Schumacher is net zo goed of slecht als zijn materiaal. Net als vele anderen….
@Kevski-Style:

Jij bent zzker ook zo´n type dat denkt dat Schummi niet zonder TC kan rijden. AUB.
Laat dergellijk uitspraken maar over aan mensen die er echt verstand van hebben.
Hij is niet als vele andere. Hij staat op eenzame hoogte, met handje vol andere.

Kijk maar eens wat mensen met verstand van zaken over hem te zeggen hebben. AUB.

http://www.youtube.com/watch?v=EReiD_d7E1c
@Mao:

Hij is niet beter of slechter als een Hamilton of een Hakkinen of Senna. Tuurlijk is het wel een goede rijder. Maar kijk voor de grap eens naar afgelopen jaar.

En nee, dat zeg ik niet dat hij zonder traction control kan rijden. Wel zeg ik dat hij altijd voor een team heeft gereden wat ontzettend veel geld heeft geinvesteerd in de auto. Neemt niet weg dat het een goede coureur is, al kan ik hem niet uitstaan als persoon. Daarentegen is het nog steeds een mens, en geen god. Sorry to bust your bubble. Beetje jammer van het Fanboy gehalte….
@Kevski-Style: Het belang van een coureur is dankzij Luca Badoer een bewezen wet.
@slappehap:

Lijkt me wel dat je er 1 nodig hebt. Teemetrie is namelijk niet toegestaan. Echter kan het hele veld onder de noemer coureru vallen. Luca is dan misschien 1 van de allerslechtste geweest, maar zo veel zitten er daar niet van tussen. Ik snap je punt dus niet helemaal….?
@Kevski-Style:
Dan moet het juist nu helemaal goedkomen, omdat alles gelijk is getrokken, er veel minder grip is als voorheen en er helemaal geen elektronische hulpmiddelen zijn. Er zijn meerdere oud-coureurs die denken dat deze auto’s veel meer zijn als vroeger en minder als de technologische hoogstandjes van de seizoenen in 2000-nogwat. Ligt precies in zijn straatje dus.
@Kevski-Style: Als coureur ben je altijd afhankelijk van je materiaal.

Schumacher, Alonso, Hamilton, Vettel, Raikkonen… allemaal van die coureurs die net dat beetje extra hebben. Coureurs die nooit in de schaduw van hun teamgenoot staan, en gewoon de echte toppers zijn.

Dan is er ook een andere groep coureurs, waarin ik een J. Villeneuve en bijv. ook een Button zou plaatsen. Coureurs die goed kunnen rijden maar niet dat beetje extra hebben en regelmatig door hun teamgenoten worden verslagen.

Beide groepen coureurs worden alleen kampioen wanneer ze het beste materiaal hebben, maar het is de manier waarop ze dat kampioenschap pakken dat sommige coureurs specialer en bijzonderder maakt dan de rest.
@J.: Ik zie mezelf best als fan van Kimi, maar hij mist echt het technische inzicht dat een Schumacher of een Alonso wel heeft hoor.

Over die groepen, de eerste groep heeft ook nog de prachtige gave om met inferieur materiaal kampioen te worden. Dat hebben de andere kampioenen niet.
@Wessee: Misschien mist Kimi inderdaad een stukje technisch inzicht maar op de baan doet hij naar mijn mening niets onder voor de andere topcoureurs en daar doelde ik ook op. Als toeschouwer kun je een coureur naar mijn mening nergens anders op afrekenen dan zijn prestaties op de baan.

Ik geloof er ook 100% in dat de miljoen van Santander de enigste reden is dat Kimi z’n contract bij Ferrari is ontbonden. Met de komst van Santander als sponsor was het gewoon zeker dat Alonso naar Ferrari zou komen.

@JPM: De auto waar Brawn het WK mee heeft gewonnen is de duurste Formule 1 auto ooit. Toen Brawn bij Honda kwam heeft hij direct gezegd dat ze 2008 moesten opgeven en meteen moesten gaan beginnen aan het 2009 project. Die auto is vervolgens ontwikkeld in 3 windtunnels die soms tegelijkertijd stonden te draaien om verschillende modellen goed te kunnen vergelijken.

Brawn is echter wel direct betrokken geweest bij de ontwikkeling van de auto, en Brawn heeft ook in een gigantische haastklus die auto moeten verbouwen om er een Mercedes blok in te hangen. Het chassis was immers ontworpen voor het blok van Honda.
Wat heerlijk als hij terug zou komen, ik heb nu al zin in volgend seizoen. De mentale en fysieke gesteldheid van die man zal mensen doen vergeten dat hij dan al 41 is, hij zal ze om de oren rijden :D
Het beste nieuws in tijden. Voor het eerst sinds jaren zal ik weer ’s nachts uit de veren gaan om de races in het Verre oosten te volgen. Senna sucks en Schumacher is echt de grootste aller tijden.
@Noname:

je moest je diep schamen voor u uitspraak!
Volgens mij gaat Schumacher rijden voor het nieuw op te richten Spyker F1 team.
Laatst heeft hij nog een kartwedstrijd gereden en met overmacht gewonnen dacht ik..
@Noname,

Je lult wat te veel. Senna was echt wel een van de betere, maar hij is dood. Lullen over de doden doen we niet uit respect. Mag je in je kinderboek bijschrijven.
En toch blijft Schumi een Ferrari-man. Maar wie neemt het hem kwalijk, de man wil gewoon weer racen. Ik wens hem veel succes.
@Rick dos

Ik word een beetje moe van mensen die denken dat Brawn GP met weinig geld en alleen de expertise van Ross Brawn kampioen is geworden. Honda en alle mensen die daar werkten moeten geroemd worden voor de titel niet alleen Brawn. Het geniale aan die auto is het aerodynamische ontwerp en daar had Brawn zelf weinig mee te maken. En geld hadden ze ook meer dan genoeg, Honda heeft een jaar lang de auto niet ontwikkeld om aan de 2009 auto te werken dus daar zitten bakken met geld achter. Daarnaast bleef Honda in 2009 de rekeningen voor materiaal en ontwikkeling betalen. Dus nee het is niet Brawn die met een klein budget even een team kampioen maakt.
@JPM:

Er zijn twee feiten die niet te ontkennen vallen.

Door de beperkte middelen die Brawn had, konden ze niet of niet goed meekomen met de ontwikkelingsrace tijdens het kampioenschap.

Ross Brawn heeft van Jaguar Sports Car Racing, Benneton, Ferrari tot Honda/BrawnGP allemaal kampioenen en kampioenschappen afgeleverd.

Natuurlijk doet hij dit niet allemaal alleen. Maar zijn hand in deze niet herkennen dan wel te erkennen is hem veel onrecht aandoen.
@Wessee

Hoe kan jij zoiets weten? Heb je bij een F1 team gewerkt met zowel Raikkonen als Alonso. Nog zoiets waar ik moe van word, mensen die denken dat ze kunnen zeggen dat iemand technisch beter is dan iemand anders. Te kansloos voor woorden. Als je Raikkonen uit de kart en de Renault periode kent dan krijg je geluiden te horen dat hij technisch briljant is. Hij is echter gesloten en rustig maar dat is heel wat anders dan technisch minder begaafd. Ik weet het ook niet en zolang we niet bij een F1 team werken waar beide rijders zitten kun je het ook nooit zeggen.
Heb ik je lievelingetje beledigd? Guttegut, dat is pas kansloos.

Zijn gewoon verhalen die je op TV hoort, in bladen leest en op internet tegenkomt. Allemaal vanuit bronnen van de teams waar Kimi gereden heeft.
En waarom lig jij niet in bed eigenlijk. Uit je antwoorden te zien ben overal behoorlijk moe van.
Ik heb heel veel vertrouwen in Schumacher bij een eventuele terugkeer in de Formule 1.
Nu maar hopen dat Ross Brawn en Mercedes kunnen wat Schumacher kan, en dat is de ingredieënten leveren voor de overwinning. Ik denk van wel!
Ferrari fan of niet, Schumacher is mijn idool, waar hij ook rijdt!
Slimme zet van hem, als het doorgaat.
Het zal zijn imago helemaal niet deuken, ook al doet hij het minder.
4j geleden is hij ermee gestopt, was toen verstandig omdat te lang de beste zijn je onpopulair maakt in sport. (Mensen houden niet van alleenheersen, het maakt de sport minder spannend)
Als hij nu minder presteert zal het de fout van het team/ de auto zijn. Als hij slaagt zal het een held zijn, want dan is hij echt de beste, in eender welke auto..
@ Rick dos

Hoho ik ontken zeker niet dat de man een briljant strateeg en teambouwer is. Maar de kracht van de Brawn GP auto lag op het gebied van aerodynamica en dat komt vooral door de vele uren die het in de windtunnel heeft doorgebracht en de uitstekende ontwerpers daar. Vaak wordt hem het volledige succes van Brawn GP toegeschreven maar het gigantische aandeel dat Honda daarin heeft gehad wordt vergeten.

@ J.

Volledig mee eens, dat is ook wat ik zeg. Maar het is niet Brawn die de auto moest verbouwen. Brawn is geen Newey of Byrne, hij ontwerpt geen auto. Loïc Bigois is daarvoor verantwoordelijk en als je maar aan 1 persoon het succes van de Brawn GP auto zou moeten toekennen zou ik het eerder aan Bigois toekennen dan Brawn.

@ Wessee

Goede inhoudelijke reactie, echt constructief.
@JPM: Nee die van jouw was zinvol wilde je zeggen? Jij beschuldigt andere mensen van gedrag die jezelf ook vertoond. Ik begin niet met “kansloos” en “moe” te gooien hoor.

@J. Klopt, hij doet er ook niet voor onder ofzo. Maar dat is wat ik denk en meekrijg vanuit verschillende journalistieke bronnen.
@JPM:

Het grappige is dat ook op het gebied van aerodynamica Ross Brawn een sleutelrol heeft gespeeld. Hij was degeen die de andere teams vorig jaar waarschuwde voor het feit dat de regels over de diffuser/achterkant van een 2009 F1 auto ruimte bood voor interpretatie.

Daar waar de andere teams niet wilde luisteren heeft hij/BrawnGP er volledig profijt van genomen door de “double diffuser” te introduceren.

Ross Brawn is samen met wat andere mensen (Schumacher en Newey) uitzonderlijke figuren in F1. Zij kunnen namelijk het verschil maken tussen meedoen in F1 en strijden voor het kampioenschap. Natuurlijk is F1 een teamsport en iedereen verdient lof bij een overwinning alleen de één net wat meer dan de ander.
Vraag blijft waarom ferrari hem niet vraagt om te racen voor hun?

Volgens mij maken ze een grote fout door hem naar een concurrent te laten gaan.
Zeer onverstandig, moet ie niet doen!
hij is te oud!

Schumi is zo goed als het materiaal als ze hem geven.

Ik ben geen groot fan van Schumi, maar als F1 fan moet je respect hebben voor zn staat van dienst, ook al had hij zn ratte streken.

Maar @ alle schumi fans;
zet die roze bril eens af,
Maak nou geen god van hem, want hij wordt pardoes om de oren gereden als het materiaal ruk is,
ohja en onderschat die Rosberg niet ook al heeft hij altijd mindere teamgenoten gehad!

En in sprookjes geloof ik niet, ik wil/kan niet geloven dat hij na een pauze van 3 jaar zo even wereldkapioen kan worden in 2010 bij Mercedes.
Dat hij dé man is om een team omheen te bouwen, dat is een feit, maat niet binnen 1 jaar; hij is te oud nu, als dit 3 jaar eerder was gebeurd had ik hoop, nu ben ik bang voor een afgang van der schumi. Dit is een jarenplan!

Misschien een beetje off topic maar goed,
ik ben nu toch bezig:

@ al die zogenaamde Adrian Newey’s hier:
Kap eens met het verkondigen dat Kimi geen technische know how heeft (hoe weet je dat??) en dat Alonso dé man is als die dat wel heeft en wel een team na zn hand kan zetten bla bla, het bewijs moet nog geleverd worden, ik heb Alonso dit bij renault ook niet echt zien doen.

Voorlopig is Kimi nog altijd de laatste Ferrari kampioen en als het aan mij ligt blijft dat voorlopig nog wel ff zo!! Ferrari krijgt nog spijt van die 2 heethoofdjes!!

Wie hebben Kimi aangetrokken??
juist, enkele kopstukken die Ferrari groot hebben gemaakt en die zijn zo goed als weg: Jean Todt en Schumi!
Todt wist wel raad met Raikkonen.

Kimi is gepiepelt en mijn inziens onrespectvol aan de kant gezet door ferrari!! hem de zak geven ondanks een contract, de auto niet meer dooronwikkelen halverwege het jaar, maar wel van kimi verwachten dat hij ff de 3e plek in constucteurs behaald! Waanzin!

Ik voorspel dat Ferrari weer 1 groot ‘emotie-circus team’ gaat worden zoals begin jaren 90. (dat konden we al zien hoe de 2e rijder(s) werden aangesteld na het onfortuinlijke ongeluk van Massa, te triest voor woorden wie hier de zeggenschap over had). Back to the Alesi Berger times!? Dominicale weleens een interview zien geven? haha ik lach mij kapot, wat een figuur!!! zo iemand kan je toch ook niet serieus nemen!?

zo, nu ik ben uitgespuwd,
ik ga van mijn weekend genieten.

;-)
Hey Wessee:

Patricia Paay en Adam Curry komen weer samen,
stond in de bladen en was bij RTL Boulevard.

Check ya facts mate if ya know what i mean!
Ik heb gemengde gevoelens , wat zou het leuk zijn als de meester weer terug is en iedereen op zijn plaats zet. Aan de andere kant , hij is DE meester en als hij terug komt en rijd niet zoals vroeger dan zul je zien dat er allerlei negatieve berichten zullen opkomen.
@ Rick dos

Als je Newey noemt moet je ook Rory Byrne noemen, hij is de meest succesvolle ontwerper van de afgelopen decennia.
Wat je zegt over de diffusor is ook niet helemaal juist. Renault had nog eerder een double-deck diffuser ontworpen maar hun interpretatie keurde de FIA af, daarnaast hadden Toyota en Williams hem ook rond dezelfde tijd. Maar goed nogmaals het valt niet te ontkennen dat de man tot 1 van de helden van F1 hoort maar om nou zo makkelijk te zeggen dat hij een team wel even kampioen maakt terwijl hij pas net bij het team zit gaat mij te ver.

@ CRG racer

Lol!
@clijde

De enige die bepaalt of hij lult en of dat dan wel of niet teveel is ben ik nog altijd zelf. Duidelijk?

De enige reden waarom Senna soms als groter dan Sschumacher gezien wordt, is vanwege zijn vermeend communicatiever/sympatieker karakter en ik kan me daar best iets van voorstellen.

Maar als je de F1 continiue gevolgd hebt, dan weet je wel beter. Het filmpje van Mao zegt eigenlijk alles.

En dat gelul dat je over de doden slechts goeds mag bazelen, daar heb ik lak aan.
Maar wederom winnen? Ik moet het nog zien…
Echte rijders waren; Tazio Nuvolari en Juan Manuel Fangio…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).