Gespot: Toen alles nog niet wit was…

Auteur: , 99 Reacties

Het einde van het jaar nadert, er ligt een dik pak sneeuw, wie een rijtje exclusieve auto's bezit neemt het liefste de SUV. Wat echt bijzonder is, blijft wel binnen, en de spotter ook. Het "Appeltje voor de dorst" is een mapje spots van de zomer en herfst, om nog even terug te kijken naar maanden waarin men zonder moeite met een Topolino of andere klassieke auto de deur uit ging. Net als de vorige week is een thema weer ver te zoeken.

Bentley Arnage T

Aan het begin van dit decennium was de Arnage voor veel zakenlui een erg populaire auto. Na een V8 geleend te hebben bij BMW was hij inmiddels voorzien van de klassieke V8 van Rolls-Royce en Bentley zelf, waarmee alle latere versies zouden worden uitgerust. Zeker de Red Label werd een redelijk groot succes, want ondanks de nogal hoge aanschafprijs rijden er in Nederland ongeveer vijftig rond. Latere versies, zoals de R en de gefacelifte T (afgebeeld) deden het minder goed. Zo gaat dat met auto’s die al sinds 1998 op de markt zijn. Een handjevol exemplaren werd hier verkocht, waarvan het afgebeelde exemplaar een jaar na de bouw in Nederland is ingevoerd. Hessing zelf verkoopt al jaren geen nieuwe exemplaren meer, terwijl pas het afgelopen jaar de 150 laatste exemplaren van de band zijn gerold (“Final Series”). Die is gebaseerd op de afgebeelde Arnage T, maar in plaats van 450 pk ligt er 500 pk van de nòg latere T’s voorin (er was een driedelige serie nodig om alles over de Arnage uit te leggen…).

Bentley Arnage T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Arnage T - Foto Jim Appelmelk


Bentley Continental GT & Speed

Ook niet meer zo populair als vroeger is de originele Continental GT, want het zijn inmiddels voornamelijk Speeds die aan de man worden gebracht. Het vernieuwende model werd direct toen de eerste exemplaren werden geleverd een groot succes, inmiddels heef de Speed het overgenomen. Van de GT, GTC, en Speed samen zijn er er meer dan veertigduizend gebouwd, hoeveel het er precies zijn zou ik zo gauw niet weten. Wil je dus nog iets “anders” hebben, dan geef je ‘m een gek kleurtje of andere velgen. Wat er standaard onder een Continental GT speed ligt is wel een aanzienlijke verbetering ten opzichte van wat er oorspronkelijk onder lag, maar de “Giovanna Dalar” velgen mogen er ook wezen. Onder een Arnage is zoiets een absolute Don’t.

Bentley Continental GT - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT - Foto Jim Appelmelk


Fiat 500 “Topolino”

In de eerste jaren van de productie wordt een auto alleen nog maar minder bijzonder, na enkele decennia wordt een auto juist bijzonderder. Van de Fiat Topolino, een 330 cm lang autootje met hoge aaibaarheidsfactor (Topolino = muis, crashtest = dierproef?), werden tussen 1936 en 1949 bijna honderdvijfitgduizend gebrouwd voordat de 500C verscheen, een iets minder opvallend model. Van die eerste versie, zoals afgebeeld, zijn er nu nog maar erg weinig over. Een Rolls-Royce uit die periode is bij wijze van spreken nog makkelijker te vinden, een goedkoop wagentje als de Topolino belandt veel gauwer op de sloop. Veel exemplaren werden standaard van een open dak voorzien, zo had je met je simpele auto toch nog een cabriolet! De motor voorin was een 4 cilinder van 569 cc met een maximum vermogen van 13-16,5 pk (zo weinig dat cijfers achter de komma een verschil maken!). Daarmee haalde de auto 85-90 km/u, een verbruik van 1:16 behoorde tot de mogelijkheden.

Fiat Topolino - Foto Jim Appelmelk
Fiat Topolino - Foto Jim Appelmelk
Fiat Topolino - Foto Jim Appelmelk


Ford Focus RS

In de rallywereld is de Focus al grote tijd een succes, net als zijn voorloper, de Escort. Ook de huidige Focus draagt zijn steentje bij, voor particulieren is racen in een Focus net zo goed mogelijk. De RS in zijn huidige vorm zag een jaar geleden het levenslicht. De vijfcilinder turbomotor heeft een inhoud van 2,5 liter en een maximum vermogen van 305 pk. Op de voorwielen! Voor rally-gerelateerde auto’s is dat overigens niet heel uitzonderlijk, aangezien die worden gebaseerd op betaalbare hatchbacks. Die hebben nou eenmaal vaak voorwielaandrijving uit kostenoverweging. Is een halve ton nou echt goedkoop voor zo’n auto? Voor een Focus is het enorm veel geld, voor een gloednieuwe auto die 263 km/u haalt, vrij zuinig rijdt, en óók nog praktisch is, is het een goede deal.

Ford Focus RS - Foto Jim Appelmelk
Ford Focus RS - Foto Jim Appelmelk


Honda Integra Type R

Eveneens een betaalbare snelheidsduivel met voorwielaandrijving is de Integra Type R, het boegbeeld van de Integra familie. Er zijn namelijk al sinds 1985 Integra’s die verder weinig te maken hebben met VTEC en hoge prestaties. De atmosferische 1,8 liter viercilinder voorin deze hatchback is uitgerust met dat systeem, waarmee de auto meer dan honderd pk uit een liter haalt. 190 pk in totaal maakt een topsnelheid van 233 km/u en een 0-100 van maar 6,5 seconde. Momenteel is deze generatie Type R’s al te koop voor zevenduizend euro.

Honda Integra Type-R - Foto Jim Appelmelk
Honda Integra Type-R - Foto Jim Appelmelk
Honda Integra Type-R - Foto Jim Appelmelk


Lancia Flavia Coupé (“MkII”)

Lancia lanceerde in 1960 de Flavia, een model dat zich tussen de Appia en de Flaminia in positioneerde. Het werd een uitgebreide reeks waarbinnen twee keer werd gefacelift. De sedan was het meest standaard, maar zelfs daarvan werden er maar 64.739 gebouwd. Coupé’s werden aangeboden met Pininfarina koets en Zagato koets, en in 1969 kwam er een vernieuwde coupé met Pininfarina koets, zoals afgebeeld. Er werden ook nog 1.601 cabrio’s door Vignale gebouwd. De viercilinder boxermotor van 1,5 dan wel 1,8 liter dreef de voorwielen aan, vanaf 1969 was het een 2,0 liter motor met 126-140 pk, afhankelijk van de brandstofvoorziening; via carburatie dan wel injectie. 140 pk gaf de Flavia Coupé een topsnelheid van 195 km/u, iets waar de Ferrari 250 GTE van een aantal jaren eerder niet aan kon tippen. Net als andere versies van de Flavia bleef de tweede serie coupés zeldzaam, er werden maar 6.791 exemplaren geleverd. Een Flavia Coupé is ongeveer achtduizend euro waard.

Lancia Flavia Coupé Mk II - Foto Jim Appelmelk
Lancia Flavia Coupé Mk II - Foto Jim Appelmelk
Lancia Flavia Coupé Mk II - Foto Jim Appelmelk


Maserati Ghibli GT

De Biturbo-reeks van Maserati is haast eindeloos. Ook modellen binnen de reeks kennen erg veel variatie, zoals de Ghibli. In 1992 ging dat model in productie, met nog steeds dezelfde 2.0 liter V6 Biturbo motor uit eerdere versies. Het was een opvallendere auto dan zijn voorgangers, maar nog steeds schreeuwden de lijnen niet om aandacht. Marcello Gandini had deze getekend. Het zijn scherpe lijnen die net iets anders waren dan die van de gemiddelde hoekige auto. De spitse neus viel op, net als het hoge achterwerk, dat het resultaat was van een direct doorgetrokken rechte lijn vanaf de neus. Het geeft de auto iets tijdloos, want destijds kregen nieuwe auto’s typerende ronde lijnen mee. Het was pas 1998 toen Maserati met ronde vormen kwam, namelijk met de 3200 GT. Het duurde echter nog wel tot de 4200 GT voor men weer een atmosferische motor ging gebruiken.

Maserati Ghibli GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati Ghibli GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati Ghibli GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati Ghibli GT - Foto Jim Appelmelk


Porsche 968

Dit was van ’92-’95 Porsches instapmodel. De prijs van f. 166.499 was daarom erg indrukwekkend te noemen. Je kreeg een atmosferische viercilinder. Deze had echter wel een inhoud van drie liter en een VarioCam systeem, dat tussen 1.500 en 5.500 toeren per minuut de timing van de inlaatnokkenassen varieert voor extra vermogen en koppel. De 240 pk die de auto uit het volume haalde maakte dat óók dit instapmodel sterke prestaties leverde. Het vermogen werd via een zesbak, – Ferrari kwam er pas een paar jaar later mee! – op de achterwielen gebracht. 0-100 kostte de auto maar 6,1 seconde, en hij had er alleen zijn eerste en tweede versnelling voor nodig. Bij 250 km/u hield de acceleratie op. Er werd ook nog een kale versie gelanceerd, de 968 Clubsport, met minder luxe, een lager gewicht, en een lagere prijs. 15 968’s werden geleverd als Turbo S, die door montage van een KKK turbo 305 pk uit het blok haalde. Daarmee haalde de auto 282 km/u, 0-100 duurde nog maar 4,9 seconde. Hij kwam hij akelig dicht in de buurt van de 964 Turbo. De 968 Turbo RS haalde zelfs 350 pk uit het blok.

Porsche 968 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 968 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 968 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 968 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 968 - Foto Jim Appelmelk


Railton Eight

Één van de vele vergane Britse merken uit het verre verleden is Railton. Weinigen zullen het kennen, en dat is niet zo gek. Het bouwde auto’s in de korte periode van 1933 tot en met 1940. De Rialton Eight was uitgerust met een 4,0 liter achtcilinder die 95 pk leverde. Niet alleen was de Eight een luxe tourer, zoals afgebeeld, óók waren er versies voor op het circuit, geïnspireerd op E.R.A.’s, eveneens Britse raceauto’s waar Reid A. Railton mee te maken heeft gehad. In 1935 claimde men zelf nog even de titel “snelste serieproductieauto ter wereld” met een 0-100 van 8,8 seconde. Dat zal de afgebeelde Saloon wel niet halen, maar wat de auto wel kan, is ook niet geheel duidelijk. Zijn er mensen die meer weten over deze specifieke auto, dan hoor ik dat graag.

Railton Eight - Foto Jim Appelmelk
Railton Eight - Foto Jim Appelmelk
Railton Eight - Foto Jim Appelmelk
Railton Eight - Foto Jim Appelmelk
Railton Eight - Foto Jim Appelmelk

Voor vragen ben ik te bereiken per mail.



99 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Voor degene die een beetje duits kunnen: Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik de nummerplaat van de Bentley zag :)
@Gnermo: leg uit ?
@Gnermo & RenesisHP: hmmm HDF kan ook wat anders zijn… zeker als je net geschiedenis hebt gehad over WW2, hint: iets met Führer
De Bentley Arnage is een USA Import, ondanks dat toch een zeer gave auto!!
Stoere auto’s hoor;)
@ Gnermo; welke bentley bedoel je, en wat bedoel je ?
@Sander & @stanley:

HDF = Halt Deine Fresse = hou je muil/mond ;)
@Gnermo:

Dan is de mijne leuker. ;)
Die Arnage is eigenlijk een van de mooiste auto’s dit decennium.
De integra Type R echt een geweldig monster.

Verder viel me iets op bij de Porsche 968:
Hij (zo?) kwam hij akelig dicht in de buurt van de 964 Turbo.
Heiße Deutsche Frauen.
@appeltje: Morgen een wallpaper van de Arnage T? (PLZ)
Ik heb een hekel aan die Porsche.

Maw. Ik hou het kreng niet bij.
@RenesisHP: haha tja je mist al 2 pk daarvoor en het gewicht is ook in je nadeel
Ik ben al blij als ik een Smart For Two bij hou
Er zijne ergere dingen in de wereld he ;) (zoals wouten je sleutels op je dak gooien)
@Bart_V:

Die pk´s zijn in ons geval vrij gelijk, misschien zelfs iets hoger.
Gewicht is inderdaad wat hoger.

In de realiteit valt het echter reuze mee. Cijfers op papier zeggen dan vrij weinig.

Noemenswaardig(hoewel, meer tractie). Een 911 met 250pk is nog een stuk sneller naar de 100. Daarna scheelt het allemaal zeer weinig.

De Porsche 4 cilinder klinkt overigens best goed.
@RenesisHP: staat een beetje lullig in de kroeg:
Ik heb een Porsche met een 4 cilinder (teleurstelling)
of
Ik heb een Mazda met een rotatie motor :P (wolf in schaapskleren (naam))

Maar ik denk als je 20 pk verschil hebt, het meer aan de bakverhouding licht en uiteraard koppel. En aangezien een 1.3 dat iets minder heeft dan een 3L…
@Bart_V:

Ik heb iets meer pk’s dan standaard. Echter niet veel..

Die Porsche was in zijn tijd bloedsnel. Blijft een leuk verhaal.

Wolf in schaapskleren.. Zolang je hem niet voor de kroeg parkeert wel. ;)
@Bart_V:

Over lulligheid in de kroeg gesproken.

Een 1.8 4 cilinder met 190pk.. Die beide gewoon bij kan houden. :?

Nog lulliger. De Maserati op bovenstaande foto’s gaat ook niet veel harder.
@RenesisHP: of een Clio (Kliko) Williams is ook zo’n vierkante monstertje dat je niet zou verwachten (helaas verraad de motorkap het)
Maat van me heeft de Clio 1.8 16v met k&n open luchtfilter , Devil uitlaat + RVS spruitstuk (dus nu ook 150PK) en dat ding is echt bizar gewoon
@Bart_V:

Clio RS 172 van een maatje. Licht getuned, bleek achteraf zo’n 190pk te leveren(filmpje staat 180).

Loopt behoorlijk hard door.

http://www.autojunk.nl/2008/08/zo-neem-je-een-tunnel
@RenesisHP: ja die kon ik al :P een geniaal filmke
Clio’s blijven leuke wagentjes
Helaas kan ik dat ding niet op mijn naam zetten i.v.m. verzekering gezeik over pk en schade vrije jaren (heb pas een jaar mijn rijbewijs)
Dus word het maar een Corolla G6 (110PK) volgend jaar
@Bart_V:

Neem gewoon een MX-5. Zeer goede bochtenauto en erg geschikt als opstap naar sterkere achterwielaandrijvers.

Daar krijg je niet snel spijt van. Helaas wel ruimtetekort.
@RenesisHP: ja maar dan zien mijn vrienden me mee aan als een ene Wouter K. (homo blabla je-weet-wel) ( AUB geen IP ban AB.nl ;) )

En idd de ruimte want ik heb nog een RockfordFosgate 12″ P2 subwoofer in mijn Fiesta liggen. (niet voor hard beuken maar opvulling van lage tonen die je anders niet haalt met 5,25″ speakers)
De sub zou ik graag mee willen verhuizen naar mijn volgende auto
Geweldige spot die Fiat 500 topolino! :D
Ik moest wel even kijken voor ik zeker was dat het wel een focus RS was. Het valt echt niet op zo’n auto! Wel mooi gedaan ookal ben ik niet voor een schreeuwerig uiterlijk :p

Continental GT Speed is wel een mooie.. spijtig van de vele cijfertjes in zijn aankoop bedrag :p
Toen alles nog niet wit was….Focus RS en Integra??? Of noem je dat roomwit?
@SjoerdV:

Sneeuw dude. :|
Prachtige auto die Maserati Ghibli.
Ben meteen op marktplaats aan het speuren geslagen.

Onderhoud zal niet te betalen zijn..
Bij de Posche: een KKK turbo
Wat moet ik me daar bij voorstellen? En hebben ze dan met zulkeen naam nooit problemen gehad?
Is een Integra Type-R ook al spotwaardig? Begrijp me niet verkeerd, geweldige wagens hoor. Maar nou ook weer niet zó special. Wel jammer dat het een JDM model is.
@DTB: ja die auto is spotwaardig. Meer spotwaardiger dan de zoveelste AMG ofzo. Ik wil meer zeldzaam Japans spul zien. RX-8 zie je ook zelden en valt toch echt wel wat meer op dat de meeste Duitse bakken…
@Ahura:

RX-8 is niet spotwaardig volgens Autogespot. ;)

Bovenstaande Honda is best zeldzaam in Nederland. Dus imo zeker spotwaardig.
-edit: thanks, is gefikst-
-edit: thanks, is gefikst-

maar we vergeven het je hoor, tis bijna kerst.

jan1666 throws a snowball to RenesisHP
@jan1666:

Kon je dat eergisteren niet doen? De sneeuw is nu zo smerig. :P
freude am fahren
0-100 in 1ste versnelling?
freude am fahren
sorry fout gelezen…
@ Ahura

Ik zie ook 10 keer liever een Integra Type-R dan de zoveelste “honderd-in-een-dozijn” AMG of M3. Ik vroeg me het alleen gewoon af.

@ RenesisHP

Autogespot heeft wel meer kromme spot-regels. Zo is elke R34 wel spotwaardig, maar een R32 GT-R dan weer niet. Terwijl een R34 gewoon een 2.0l Diesel in kan hebben liggen (uitgaande van het de zwakste uitvoering). En een GT-R wat dat betreft toch echt een Porsche-killer is.
@ Bart V

Mensen die een MX-5 een vrouwen/kappers/homo auto noemen zouden:

a) Zicht geen autoliefhebber mogen noemen. Deze auto’s hebben zo ongelooflijk veel potentie en een fenomenale wegligging. Bovendien nog degelijk ook én zeer betaalbaar. En als kers op de taart krijg je nog een RWD Roadster ook.

b) Moeten dit soort mensen lekker BMW gaan rijden. Zei betalen zich toch liever scheel voor het verlengen van hun “status” (lees: geslachtsdeel). En nemen mindere prestaties (voor dezelfde prijs) daarmee op de koop toe. Kan aan mij liggen, maar dat noem ik pas “homo”. (Niks ten nadele van onze anders geaarde medemens uiteraard)
@DTB: Ik vind het ook wel een leuke auto. Ik zou hem zelf graag willen. De ruimte is het probleem van dat ding. (alle roadsters eigenlijk)
Ik zelf zou dan een Corolla AE86 willen maar dat zijn toch wel weer heel oude beesjes.
Ben bang dat ik moet wachten op een baan als ik afgestudeerd ben en een Toyota FX86 aanschaffen (als die nog komt)
@Bart_V:

Die sub gaat wel passen. Er kan alleen niets bij. ;)
@RenesisHP: Kist van 55x60x37cm ook ? (2/3 van mijn kofferbak)

maar jij hebt er eentje gehad. hoe lang ben jij en ging het makkelijk met dak dicht?
(ik ben 1.85)
@Bart_V: de hoogte van de kofferbak is waarschijnlijk je grootste probleem, maar je kunt natuurlijk ook je subwoofer ruilen voor een iets kleiner… en in een MX5 luister je als het goed is toch minder radio, drukker met luisteren naar de motor en je banden (en de wind als het goed is).

1,85 is zeker geen probleem (weet ik uit persoonlijke ervaring), al moet ik een beetje onderuit zitten om niet teveel tegen de bovenkant van de voorruit te kijken (maar ik zit normaal dan ook erg rechtop)
@Bart_V:

Ik ben maar een dwerg van 1.73m.
Voor mij ging het prima, voor mijn maatje met 1.95m niet.

Die kist gaat toch niet geheel passen denk ik zo. :?:

@Ahura:

S2000 zou prima passen.
@DTB: jij snapt het. En voor mensen die meer power willen die kunnen gaan voor de S2000. Feitelijk de sneller en grotere versie van de MX-5 ;)
@Ahura:

Daarom heb ik daar nog aan getwijfeld. Een grotere en sterkere MX-5. ;)
@RenesisHP: snap ik.. net zo’n mooie en pure auto. Ik hou alleen niet zo van digitale tellers. Maarre met mijn 1m93 pas ik er toch niet fatsoenlijk in. De MX-5 NB zou ik niet willen. De huidige is al een stuk beter te pruimen. Ik ga eind januari in de facelift rijden; Roadster 1.8 én Roadster-Coupe 2.0. Ben erg benieuwd!
Massive congratulations on the Arnage! :D Zeer goeie foto’s! :)
@ Bart_V

Nu weet ik natuurlijk niet hoe lang je bent of dat je wel eens in een MX hebt gereden. Maar mijn ervaring is dat het toch reuze meevalt qua ruimte. Iedereen onder de 2m moet er toch gemakkelijk mee weg kunnen rijden. Mocht je met ruimte de kofferbak bedoelen vind ik die bij de MX ook nog acceptable. Het is en zal natuurlijk nooit geen hatchback worden, dat is waar. Een Ae86 is ook heel leuk. Echter zijn die wel zeer zeldzaam en zelfs als je er eentje wilt importeren moet je er al een het 5-voudige van een MX voor neertellen. (Nog gekker word het als een een Ae86 Panda wilt). En voor zover ik weet komt de FT-86 (088A zoals hij hier in Europa gaat heten) er gewoon aan en zijn Toyota/Subaru in een ver gevorderd stadium. Ik verwacht dat we binnenkort de officieele teasers krijgen van het uiteindelijke model. (De folder van de Subaru is al uitgelekt)
@DTB: nou weet je dus bij deze dat ik 1.85 ben. maar Ahura zegt al dat 1.93 al moeilijk gaat :S wat is het nou ?
@Mezelf; “Maarre met mijn 1m93 pas ik er toch niet fatsoenlijk in” Ik doelde niet op de S2000 maar op de MX-5 ;)
Een S2000 is ook geen verkeerde keus. Net een stapje hoger dan de MX inderdaad. Ook een iets pittiger prijskaartje, maar helemaal geen verkeerde auto. :)

Wat die subwoofer betreft. Je hebt voor de MX speciale subwoofers die in het reserve-wiel passen. Deze nemen zo weinig plek in beslag. Let wel dat de kofferbak van de MX (het NA model dantoch) een afgesloten metalen ruimte is. Geen directe verbinding tussen de “cockpit” en de “kofferruimte”. Maar niks wat handige harry niet op kan lossen. :)
@DTB: haha ik ben wel een beetje een beunhaas
had van mijn Fiesta de koppeling zelf vervangen en de schade van een ongeluk (tijdje terug, wat niet mijn fout was) zelf opgelapt (bumper, koplamp, knipperlicht, ruitensproeier reservoir en zijpaneel terug geklopt
@ Bart_V

Verschilt ook welke model je hebt. Ik ben zelf net onder de 1m80 en heb absoluut geen problemen met de NA. Nu heb ik zelf geen ervaring met de NB/NC wat rijden betreft. Maar ik heb “van horen zeggen” dat sommige mensen de NA toch ruimer vinden overkomen dan de NB. Uiteraard is het altijd lastig afgaan op ervaringen van anderen. Ik zou zeggen, zoek eens een MX in je omgeving en ga er eens kijken. (ookal is hij niet precies wat je zoek, dan heb je wel een idee wat de MX inhoud qua ruimte en dergelijk).
@DTB: en welke versie is die met de grote koplampen (niet klap) dus eigenlijk de laatste facelift van de eerste generatie

in wegenbelasting en benzine zou het denk ik niet veel uitmaken Corolla G6 1055 vs MX-5 ong. 1000 kg en alle bij een 1.6
Honda Integra Type R is een zeer goede auto.
Ik heb er goede ervaringen mee.
Wat ik erg jamemr vind, wat niet erbij wordt vermeld, is dat de integra 370kg lichter is dan de Focus en je kan hem hellemaal doortrekken tot 9000 toeren p/m. Daarnast heeft die ook stnadaard een LSD eronder zitten!
Een leuke supercharger en up to date remmen eronder en die Focus RS kan het vergeten!
Die 2.0 v6 uit de ghibli is trouwens alleen in Italie geleverd. In rest van Europa is alleen de 2.8 v6 geleverd. De 2.0 had trouwens wel meer vermogen door de grotere turbo’s.
@ Bart_V

Het eerst model was de NA. Die herken je aan de klap-koplampen. zijn er vanaf 1989. (De 1.6l weegt maar 950kg dus is lekker licht en goedkoop in wegenbelasting) Wanneer je je rechtervoet in bedwang kan houden nog redelijk zuinig ook. Voor ’94 hadden deze nog 116pk (wat meer dan genoeg is met zo’n gewicht en 50/50 gewichtsverdeling). Na ’94 zijn ze terug geschroefd naar 94Pk omdat er toen een 1.8l kwam met meer Pk. Deze weegde dan ook wel weer wat zwaarder.
Daarna kreeg je de NB. Dat is het eerste model zonder koplampen. Gevolgd door de NB-FL wat eigenlijk gewoon een facelift was van de NB. Het verschil tussen de NB en NB-FL is door een ‘leek’ bijna niet te zien.
Het huidige model is de NC.
@DTB: en de leukste is de 1,8 NA :-P Net wat meer koppel en vermogen en standaard verstevingen van de body door braces tussen de veerpoten.
@w0o0dy:

Rechtop zitten in een MX-5? Dat is knap.

Heb jij geen benen? :P
@RenesisHP: nee ik heb geen benen maar heel en toe toch….. :-P
@DTB: en de 1.8 heeft (uit blote hoofd)160 pk
maar tnx voor de info
@Bart_V: 131 NA of 140pk NB als we het over een compleet standaard 1,8 hebben
@w0o0dy: ow die nieuwe 2.0 heeft er 160.
ik wist wel dat het zo iets was
NB was het eerste model zonder “Klap-koplampen”. Niet zonder koplampen in zijn geheel. Dat zou wat zijn haha
F5 na telefoontje zou helpen. :oops:
@RenesisHP: haha ik dacht dat jij bij de diehard-F5-group hoorde met 25 meeste reacties op AB

@de rest van de thee zetters
Nu maken jullie me wel erg aan het twijfelen over de MX5 en de Corolla G6
die Bentley Continental GT is van Orlando Engelaar. Ik zag het gelijk aan de duitse kenteken, die velgen en de motorkap. hij woont namelijk bij mij in de straat.
Stoel staat net niet klem tegen de achterwand, maar dus iets meer rechtop dan de meeste mensen prettig zullen vinden.
@w0o0dy:

Ik deed de stoel altijd iets schuiner. Puur omdat het net wat natuurlijker lijkt te zitten. Pure comfortkwestie dus.
zag gister toevallig nog zn porsche 968!
had alleen geen fototoestel bij me ;x

zeer prachtige en zeldzame Porsche!;)
een 968 CS mag je altijd op de oprit parkeren…
1.8l NA is wat krachtiger en sneller. Aan de andere kant ook weer wat duurder om te blijven rijden en dergelijke. Maar de 1.6l kan ook aardig meekomen en ze zijn nog aardig te “kietelen”. Mocht ik voor de keuze staan tussen een MX en een Corolla zou die voor mij snel gemaakt zijn. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Kijk wel uit met het proefrijden in een MX. Voor je het weet heb je het virus te pakken er daar is tot op de dag van vandaag nog geen remedie voor.
@DTB: idd ook hier “mx5-positive” sinds een paar proefritten (al was de concurrentie die ik bekeken/gereden heb vaak ook niet verkeerd)
@w0o0dy: de MX-5 heeft geen concurrenten :P
@Ahura:

Jawel man. Een originele mini. Passen tenminste nog 4 mensen in en geeft op z´n eigen manier een hele nieuwe(ehh) betekenis aan het begrip autorijden. Dan is fwd opeens grappig. :D
@Ahura: natuurlijk zijn er best concurrenten voor de Mx5, het ligt er maar net aan wat je de belangrijkste criteria vindt en hoe ruim je de selectie wil maken…. Mijn criteria waren op de eerste plaats fun, vlot (een beetje prestaties is wel lekker) en RWD, dan betaalbaar, redelijk betrouwbaar want ik wil rijden ipv eindeloos en herhaaldelijk sleutelen en later kwam daar “cabrio” bij.

Een paar van de kandidaten waren kitcars en paar klassiekers… ( Lees hier
mijn stukje over de zoektocht maar eens
)
@w0o0dy: true. Maar dat zijn alternatieven dan :P Concurrenten vind ik als ze dus ook een roadster zijn met RWD tot een bepaalde prijs ;)
@Ahura: mr2 , s2000, z3/4 lotus7 kloon, fisher fury, fiat 124 allemaal opties alleen de mx5 heeft me verleid en dat was het dan…
@w0o0dy: Alleen is de MX5 stiekem een beetje gay wooody…

-edit: *gaap* –
@Gnermo: ik ken een hoop homo’s maar geen van hen rijdt MX-5.. wel in een Mini, Golf, Passat, C5, Megane, Almera, A4, S70.. enz.. net echte mensen ;)
@Gnermo: Dat vinden alleen sufferdjes die nog nooit serieus met een mx5 hebben gereden en homofoben….
Ik vind de NA niet supermooi en wat klein en lief qua uitstraling, maar het deert me geen reet wat mensen er van vinden… ik lach ze allemaal uit als ik ermee rij. Case closed.
@w0o0dy: ik vind de NA wel supermooi. Maar dan wel met aftermarket koplampen die maar een klein stukje omhoog gaan :P NB vind ik echt te braaf ogen. De facelift maakte alweer wat goed
@w0o0dy: ik snap ‘m ;) als ik een bescheiden loterij zou winnen zou ik een Mazda6 GT-M en MX-5 wel graag voor de deur zien staan :P
@ Bart_V

Als ik het goed begrijp wil jij dan evt. voor de NB gaan? En niet de NA of de NC?
@DTB: NA vind ik te oud en ook te oud ogen
De NC is voor mij toch te prijzig in aanschaf(Studentje he)
De NB heeft de looks en een redelijk goede prijs met 120-150 K op de teller

maar ik moet nog eerst een chopper fiets verkopen wil ik een ander auto aanschaffen
@ olle

ik deed precies hetzelfde, echter ben ik net zoals jij bang dat de aanschaf van de ghibli gelijk staat aan financiele suicide!
Thx mooi stukje
@Appeltje:
Leuke spot van de Lancia, is een bekende binnen de kringen. De 2e serie heet geen Flavia meer; het is de Lancia 2000 Coupe.
Als je dat wilt veranderen graag.
Mooie 968. Maar heeft hij nou zoveel stoeprandschade of vertekend dat gewoon. Zou wel zonde van die mooie cuppies zijn.

Toevallig vandaag zijn kleine broertje 944S2 gekocht. zelfde blok, maar in die van mij pers hij er maar 211 pk uit. Ook leuk genoeg ;)
@911GT2: gefeliciteerd .. hoop dat je er veel plezier aan gaat hebben ..
integralechubasco
@911gt2
gefeliciteerd met je aankoop, heb de latere serie van de 944 ook altijd op mijn verlanglijstje gehad… een s2, turbo of een cabrio zijn nu toch wel betaalbaar… of valt het nog tegen… voor een nette 968 moet je nog steeds 20 ruggen neerleggen… uitermate geschikte en betaalbare sportwagen om regelmatig de nordschleife te doen…
@RickB, wat is er erg aan een USA-import?
Waarschijnlijk vind hij die DRL’s niet mooi ofzo. Mij zou het iig niks boeien.
Zocht ook iets leuks om mee te beginnen. Het liefst Japans, RWD en een leuke uitstraling. Verder moest het degelijk en niet te duur zijn in aanschaf en onderhoud. Ik kwam uit bij de oude FC (RX-7) maar die vind ik wat te “vierkant”. Nog wel lang zitten twijfelen over een S13 (200SX). Echter zijn die CA-blokken niet erg betrouwbaar en een SR werd dan weer te duur. Een R32 GTS-T ging dan ook weer niet te betalen zijn qua verzekering. Dus allemaal lastig, lastig. Een E30 of E36 is dan ook weer zo’n eenheidsworst. Tot ik opeens bij de MX-5 uitkwam. Gek genoeg eigenlijk nog nooit bij stil gestaan. Maar het was verder alles wat ik zocht. Onderscheidende uitstraling, niet duur in aanschaf en onderhoud, ongeëvenaarde wegligging, achterwiel aandrijving. En bovendien (hoewel ik er niet bewust op heb gelet) nog een open roadster ook. Iedereen zou dan ook eigenlijk een MX als eerst auto moeten hebben.

Mijn twee centen.
Die 968 is echt geweldig prachtige spot ooit zal ik zoiets hebben :D ookal is het mr een 4-cylinder en ligt de motor vanvoor,ik vind hem fantastisch .
integralechubasco
alfa spider (alle pre ’94) zou bij mij in dit geval op nummer 1 komen…
@integralechubasco: De alfa spider heb ik ook bekeken maar de mooiste (’73 1600cc rood met zwart) was te snel verkocht en de rest was of te duur of niet zo goed….

Verder ook nog met een Giulia 2.0 gtv gereden, meteen vriendjes maar ik wilde toch een open auto.
integralechubasco
@w0o0dy
aha, een ’73 spider is dus wel de eerste van de coda tronca’s en geen duetto coda lunga. Die vind ik ook heel mooi en vooral vanwege het houten dashboard. een vroege 1750 of 2000 vindt ik ook mooi maar meer vanuit een technisch oogpunt, iets meer pk’s. Maar wat detail en afwerking betreft zou ik ook voor een vroegere spider gaan… ach de roestpook….
de railton is gebouwd op een chassis van het amerikaanse hudson. motor en aandrijflijn zijn allen hudson. enkel de body werd in de UK coachbuild gebouwd. het is een essenhouten basis met daarop plaatwerk bevestigd.
de auto is door mij van een nieuw interieur voorzien en door radboud restorations kwa plaatwerk gerestaureerd.
een erg mooi concept en daily drivable http://www.radboudrestoration.nl/. paul

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).