Speciale edities zijn eigenlijk altijd wel fijn, maar als ze dan ook nog eens teruggrijpen naar één van de gaafste Formule 1-auto’s die er ooit rondreden, dan kunnen we onze lol helemaal op. En wat zijn die velgen lekker…
Deze Lotus Exige S is uitgevoerd in de kleurstelling van de “John Player Special” Lotus Type 72, de F1-auto die tussen 1970 en 1975 twintig races, drie constructeurstitels en twee kampioenschappen won. Grootheden als Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, Jacky Ickx en Ronnie Peterson namen plaats achter het stuur van de meest succesvolle auto die de Formule 1 ooit gekend heeft. Terecht dus dat Lotus een tribute brengt aan dit stukje autogeschiedenis.
De supercharged Exige S Type 72 doet 4,7 seconden naar de 100 en haalt een top van 233 km/h. Daarbij verstookt hij gemiddeld slechts 8,5 l/100 km en stoot hij 199 g/km CO2 uit. Maar dat is niet interessant; het gaat natuurlijk om de legendarische zwart-met-gouden-randjes kleurstelling, en het feit dat deze Exige S standaard wordt uitgerust met het Sport Pack. Dat houdt in dat er speciale kuipstoeltjes (met gouden stiksels), een rolbeugel, tractiecontrole, dubbele oliekoelers en aan de voorzijde een instelbare anti-rollbar gemonteerd zijn. Wil je nog meer, dan kun je op de optielijst airconditioning, een sperdifferentieel en het Performance Pack aanvinken. Dat laatste bestaat o.a. uit een vermogensupgrade naar 240 pk, grotere remmen van AP Racing en launch control.
Slechts 20 van deze Exige S Type 72’s worden er voor Engeland geproduceerd, en nog eens 20 voor de rest van Europa. Ook in Japan en andere markten zal Lotus de auto aanbieden, zij het in een zeer beperkte oplage. De prijs bedraagt €40.332 exclusief belastingen.
Max-autoblogger zegt
Door beperkte oplage zal dit geheid een klassieker worden!
BmwMPower zegt
Koopje, vind je niet?
Ik vind het een erg gave auto geworden, en lekkere velgjes!
xiran zegt
super gaaaf ik wil er een, nu het geld nog. ik hoop dat niet weer zo een auto word die oneindig in de garage staat bij verzamelaars en die we dus nooit zien
RenesisHP zegt
Svenska Aeroplan AB zegt
Zwarte velgen zijn zooooooo 2008…
;)
Vinny_93 zegt
@Svenska Aeroplan AB: Ik zal m inkoppen:
“SAAB is toch zooo 2009?”
jur zegt
Lotus maakt iedere 2 maanden een special lol! Kijk de geschiedenis er eens op na en je kan niet anders dan lachen. Deze wordt niet veel exclusiever als een andere exige…
PCCB zegt
Heelijke slofjes onder die Lotus. Echt een begerenswaardig object, dit!
Andrew zegt
Wat een prachtding! Geweldig!
Lan_Evo zegt
@RenesisHP
LOL. Trouwens wel een enorm lekker wagentje hoor.
Megakix zegt
Altijd lache met de Lotus; met een goede diesel trek je ‘m er op de snelheid simpelweg uit, geen koppel…maar van circuitracen weet de Lotus als geen ander !
The360box zegt
De Exige gaat toch standaatd al 250KM/P?
Nijntje_ zegt
@Megakix, sprintje trekken aan de stoplichten tegen een exige? Heb je volgens mij toch een héél dikke diesel nodig …
Jordi zegt
Waarom vind iedereen Lotussen zo vet? Ik vind het echt liliputterauto’tjes. Ze zijn misschien wel rap.. maar verder ist tog nix aan ? :S
w0o0dy zegt
@Jordi: als je het niet snapt kan ik maar één ding zeggen… regel een ritje in een Lotus (als je een rijbewijs hebt).
De highlights: Laag gewicht, enorm laag zwaartepunt, geweldige gewichtsverdeling, uitstekende remmen en een afstelling die tegelijkertijd sportief hard is, maar toch in staat is de ergste klappen van gaten en hobbels prima weg te werken (ook hier helpt een laag gewicht enorm) en enorm veel grip heeft (mechanische grip is beter dan grip van veel rubber).
Een Lotus is een ECHTE sportwagen los van de prestaties. Verkijk je dus maar niet op pk-monsters… een Cayenne met 550pk is grappig rechtuit, maar een Lotus maakt gehakt van zo’n beest in de bochten.
Check this out… Hockenheim Short lap
30. KTM X-Bow 1:11.8 241/871
31. Porsche 997 Turbo 1:11.9 480/1585
32. Lotus 2-Eleven 1:11.9 256/776
33. Lamborghini Murcielago 1:12.0 580/1800
34. Ferrari 599 GTB Fiorano 1:12.0 620/1748
35. Lamborghini Gallardo SE 1:12.2 519/1640
36. Mercedes SL65 AMG Black Series 1:12.2 670/1870
37. Ascari KZ1 1:12.3 507/1350
38. Lamborghini Gallardo Spyder 1:12.3 520/1748
39. Mercedes CLK DTM 1:12.5 582/1678
40. Porsche 996 GT2 1:12.6 460/1430
41. Ferrari F430 1:12.7 489/1450
42. Audi R8 1:12.7 129 420/1560
43. Lotus Exige Cup 260 1:12.8 260/890
44. Ferrari 360 CS 1:13.0 425/1280
45. Porsche 997 Turbo Cabriolet 1:13.1 480/1655
46. Porsche 996 GT3 late 1:13.2 380/1380
47. Aston Martin V12 Vantage 1:13.2 517/1680
48. Porsche 997 Carrera S (2008 mkII) 1:13.4 385/1425
49. McLaren Mercedes SLR 1:13.5 626/1768
50. BMW M3 CSL (E46) 1:13.5 360/1385
Alle tijden gereden door het tijdschrift SportAuto dus redelijk vergelijkbaar.
Lan_Evo zegt
@Megakix
Misschien dat je hem er met een (dikke) diesel eruit trekt van 60-80 in z’n vijf of zulke onzin, maar voor de rest toch echt niet. En dan nog acceleratie en wegligging is waar het om draait, snel gaan is boring. ;)
jzaero zegt
@Lan_Evo: Dat zegt ie toch ook..? Op snelheid..
Powermetingen worden in Amerika vaak op snelheid gedaan, 50 tot 200 ofsow. Op de 80-160 trekt een 535d simpelweg een M5 eruit. Het immense koppel zorgt hiervoor. Voor het circuitwerk heb je inderdaad zo’n Lotus nodig ja.
CRX zegt
@ Jordi
Daar vergis je je toch (imo). Hoewel ik niks met kleine autootjes heb (nickname is jeugdsentiment), heb ik de paar keer dat ik in een Elise heb mogen sturen enorm veel pret gehad.
Op de snelweg tussen de SUV’s voel je je inderdaad een dwerg in reuzenland, maar als je de lege achteraf weggetjes met zoveel mogelijk bochten eenmaal hebt gevonden… Heerlijk. Die dingen zijn echt gemaakt om in te sturen.
Megakix zegt
@Nijntje: helemaal juist ! Stoplichtsprintje issie nèt ff te rap voor een diesel….vandaar mijn opmerking over ‘de snelweg’ (overigens een aantal keren in het verleden meegemaakt, gewoon wegrijden die Lotusjes…)
Audi A4 rijder zegt
@Megakix: Snel zijn op een snelweg is toch geen reet aan? De fun van zo’n Lotusje is dat je er heel hard mee kan op bochtige wegen in heuvelachtig landschap :-)
w0o0dy zegt
@Megakix: Een standaard 192pk Elise doet 80-120 in 4 in ongeveer 5 seconden en een 535D doet dat in D in 4,3sec…. Het verschil zal in de praktijk klein zijn bijna ongeachte welke diesel je meeneemt…. tenzij de Lotus in 5 blijft bij een sprint van 80-120km/u.. Een Exige Cup met 260pk heeft dan 6,8 sec nodig en daar haal je met de snelste diesels 3 seconden vanaf… big deal.
Daarbij wordt je helemaal afgedroogd bij iedere bochtencombinatie
asdddffgg zegt
lelijk
jeroentje zegt
/\
is het tegenovergestelde van prachtig, een 10 voor mij jufrouw!
jeroentje zegt
oké, een 9 juffrouw is met 2 k’s:)