Ons asfalt lijdt opnieuw zwaar onder het winterweer

Auteur: , 20 Reacties

Begin dit jaar leverde de stevige vorst Rijkswaterstaat al handenvol werk op. Door het hele land waren stukken asfalt kapot gevroren. De steentjes in de open structuur van ZOAB (zeer open asfaltbeton) lieten op veel plaatsen los. Dit bezorgde de reparatiebedrijven van autoruiten zoals Carglass en Autotaalglas de tijd van hun leven.

Het weer van de afgelopen dagen zorgt voor een herhaling van wat we begin dit jaar meemaakten. De aanhoudende sneeuwval en de enorme bergen strooizout die over onze wegen zijn uitgereden, komen de conditie van het asfalt niet ten goede. Wanneer strooizout vermengd met sneeuw en dooiwater in het poreuze wegdek loopt en daar weer opvriest, dan zet dat uit en scheurt de structuur van het asfalt stuk.

Door het hele land worden noodreparaties uitgevoerd en die leiden tot files. Het gaat om trajecten van de A1, A2, A6, A15, A58 en A59. De noodreparaties worden uitgevoerd met zogeheten koud asfalt omdat het de komende nachten nog gaat vriezen. Komend voorjaar zullen de plekken opnieuw en blijvend worden geasfalteerd.

De VerkeersInformatieDienst (VID) roept automobilisten op voorlopig alert te blijven. “Je stuitert zo een gat in”, zegt VID-woordvoerder Patrick Potgraven. Via 0800-8002, de gratis Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat, kunnen weggebruikers meer informatie krijgen over wat te doen bij schade. (via: telegraaf)



20 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Je stuitert zo een gat in?

meestal zijn ze iets formeler..

ach ja..t enige gat wat ik vandaag gezien heb is op het ijs
@jan1666; “wak” is het geluid dat dat geeft toch ? ;-)

De kosten voor je in een gat gestuiterde auto kun je overigens verhalen op het ministerie van Verk.&Waterst..
Het viel mij ook al op dat er veel gaten ontstaan zijn. Volgens mij niet alleen met ZOAB.

Maar wat doe je eraan? Een asfalt laag, die elastisch genoeg is om niet te breken en scheuren, met rubber of zo?
‘Je stuitert zo een gat in’, kom op zeg. Doe eens wat anders dan de gemiddelde NL automobilist en kijk VOOR JE UIT, dan zie je die wakken echt wel aankomen en kun je zonder rare capriolen er omheen. Maar men kijkt 1 meter voor de auto en rijdt het liefst zo’n beetje in de achterbak van de voorligger, dus ja dan klap je er wel in. Als er ook maar iets afwijkends gebeurd in dit land (of het nu regen, sneeuwval, gaten in de weg of wat dan ook) is men helemaal van slag. De betuttelde en verwende Nederlander kan niet tegen bijzondere situaties, bah.
Zo dat is er uit en nu lekker de feestdagen in!
@Larss, neem maar van mij aan dat dit een nogal moeilijke substantie is. Het probleem is bij de Zoab dan dus ook niet zo zeer het probleem dat het niet flexibel genoeg is. Maar doordat het waterdoorlatend is, er water in blijft staan, wat dus opvriest en ervoor zorgt dat het aafalt er gewoon uit knapt. Het waterdoorlatende is namelijk alleen de deklaag, dus op de tussenlagen van het asfalt blijft dit water gewoon staan.
Uiteraard zijn er wel andere opties voor.
Maar er speelt ook een geld aspect mee, vergelijkbaar met het verhaal over de wissels van de spoorwegen, er zijn wel andere opties, maar dan moet het vervangen worden en daar komen behoorlijke kosten bij kijken.
Nee dank je, ik hoef geen kaartjes van de TG trekker trek wedstrijdjes.
ja, dat merkte ik gisteren nog in duitsland.
Reed ik daar met 200 km/h achter een duitse aan, die vrouw (ja, een vrouw die 200+ rijdt, keek ik ook van op) raakte ook een gat in de weg en slingerde behoorlijk. Volgens mij was ze een driftspecialist ofzo, of een prof. racer, want ze hield haar Audi S8 behoorlijk onder controle.

Ik ben direct 140 gaan rijden en hield het tot aan NL voor gezien met die snelheden haha ;)

Fijne feestdagen iedereen, deze 27 jarige Cayenne-bezitter gaat zo op weg naar Oostenrijk ;)
@Jax: Een S8 heeft ten eerste een goede wegligging en ten tweede ESP…. suddenly everyone looks like a hero.

@markieanta: dat soort teksten kan echt niet!
-edit: we wensen jou hetzelfde-
@markieanta: Waar slaat dat nou op?? Zulke dingen zeggen is pas zielig…
Ach ja… daar betalen we wegenbelasting voor toch.

Belasting op belasting en iets terug zien… ho maar?
Ach zeurpieten in Nederland heel Roemenië ligt vol met gaten……
Ik heb de €5000 kostende reparaties door steenslag n.a.v. vorig jaar gelukkig nog even uitgesteld.
Maar op de radio werd gezegd dat (volges mij) de minister van verkeer het wel mee vond vallen!

@Domien: Idd, vorig jaar ben ik daar ook achtergekomen.
Wat een wegen in Roemenie :O
Ook weer een onderwerp waar wij Nederlanders opspringen als er iets verkeerd is gegaan.

Ik ben blij dat ik in Nederland woon mbt het asfalt, zelfs in Duitsland zijn de meeste wegen slechter dan hier (vooral binnenwegen, autobahnen zijn perfect). Dat er hier nu zulke gaten vallen kan ook komen door de hoge grondwaterstanden in NL. Tot nu toe heb ik namelijk alleen nog maar gehoord dat het in het westen (in de natte gebieden) is gebeurd).
Leuk hoor, maar die foto is van amerikaanse komaf en zeker niet de Nederlandse.

En dat ’t ZOAB weer op z’n donder krijgt met vriesweer was allang bekend.
@Larrs
Je moet is weten wat ze allemaal uitproberen, maar tot nu toe is ZOAB (of varianten daarop) het fijnste soort asfalt wat je kan leggen op de autowegen. Nadeel is dan wel dat het nogal gevoelig is tijdens de koudere jaargetijden.

Misschien is dit nog wel interessant voor de geïnteresseerden:

Kaart van de verschillende soorten asfalt die al in NL gelegd zijn.

Ga naar http://www.dataportal.nl/
Klik op ‘Ga naar producten’
Links ‘Infrastructuur en verkeer’
‘Wegkenmerken’
‘Verharding’
‘Kaart van product tonen’
Ik ben het wel eens met ZwerverRoodbaard.
Zoab is echt HEERLIJK om op te rijden. Weinig geluid, lekker glad, geen water dat opspat.. ook niet bij zware regen.

Heerlijk.
zouden de carglass bedrijven soms een deal met de overheid hebben gesloten?
om ons allen van geld te beroven door loskomend asfalt te leggen dat je voorruit vernield?
Jah denk het wel Alltimer, maar ik wist niet dat je je ook bij de Overheid kon verzekeren?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).