Iedere automobilist is natuurlijk de beste bestuurder die er ooit is geweest. Als moeders een auto schampt bij de supermarkt, dan komt dat doordat die zo asociaal geparkeerd staat. Zoonlief geeft geen voorrang aan de dame van rechts omdat ze toch al gestopt was. En opa vindt een snelheid van 50 km/h eigenlijk overal wel prima. Wij rijden allemaal uitstekend, en als er toch een probleem ontstaat dan ligt de schuld in ieder geval niet bij ons.
Meegemaakt in Duitsland: met 270 op een vrijwel lege, rechte Autobahn geblokt door een stoffige heer in een Toyota Corolla Verso die plotseling en zonder enige reden met een gangetje van 110 de linkerbaan in beslag nam. Met Nederlandse platen natuurlijk, dus ik was al ver van tevoren gas aan het minderen, maar alsnog was het kantje boord. Toen ik hem met nagloeiende remmen en het hart in de keel voorbij reed kreeg ik een volslagen verbaasde blik toegeworpen die leek te zeggen: de weg is leeg, dan maakt het toch niet uit waar ik rij?
Andersom kan het ook. Tuf je lekker met een gangetje van 130 over een niet bijzonder drukke A1, komen er twee levensmoeien in een gloednieuwe 535d en A6 3.0 TDI met een noodtempo door het verkeer heen zigzaggen. Met minstens 160 scheren ze vlak langs andere auto’s, waarbij elke opening en ook de vluchtstrook wordt benut. Een bijna Russisch tafereeltje, waarbij aan de reacties van sommige bestuurders voor mij is te merken dat niet iedereen ze in hun spiegels had zien aankomen.
En deze kennen we allemaal: de bejaarde vrouw die 65 km/h rijdt op een volstrekt overzichtelijke 80-weg. Achter haar hopen de auto’s zich op, maar de situatie is uitzichtloos; een maand geleden had je haar nog mogen inhalen, maar nu heeft onze overheid de tijd rijp geacht om overal dubbele doorgetrokken strepen neer te leggen om het volk in toom te houden. Wat te doen: het oude besje toch even verantwoord voorbijsteken en een boete van €150 riskeren, of in de polonaise van heetgeblakerde accountmanagers blijven hangen in de wetenschap dat je een fietstempo te langzaam reist?
Drie jochies in een Golf Plus rijden op de snelweg zo dicht achter hun voorganger dat ik de bumpers met mijn schoenveter aan elkaar zou kunnen knopen. Getuige hun behoorlijk beschadigde auto is het al eens fout gegaan. Een enorme vrachtwagen dweilt zodanig over de tweebaans snelweg dat je hem beter gewoon niet in kunt halen tot er verderop een een extra rijstrook bij komt. De chauffeur zit te bellen en probeert ook kaart te lezen. Een vrouw in een Mégane Scénic glijdt door de sneeuw voorbij mijn huis met verwoed spinnende voorwielen en de motor in de begrenzer. Rijden in de winter is misschien niet altijd makkelijk, maar het mag duidelijk zijn dat dit niet echt de goede manier is. Vooral niet wanneer je op het punt staat om een ijsvrij weggedeelte op te rijden waarop je plots weer grip hebt.
Al deze mensen hebben een rijbewijs, dus ze zouden in principe moeten kunnen autorijden. En toch zijn het waardeloze verkeersdeelnemers. Wordt het niet eens tijd dat we een rijgedragsbewijs gaan invoeren? Ik denk daarbij aan een regelmatige controle van je geschiktheid om je in het dagelijkse verkeer te begeven. Of je wel capabel genoeg bent om je auto te besturen tussen al die andere mensen. En dat je dan afvalt op het moment dat je de doorstroming belemmert of anderen in gevaar brengt.
Loopt de junior sales consultant in zijn Mondeo te bumperkleven? Hup, een jaar rijontzegging. En twee jaar voor de linksplakker voor hem. Verlaat je een rotonde zonder richting aan te geven? Vijftien stokslagen. Rij je door wanneer er mensen voor een zebrapad staan te wachten, dan moet je verplicht deelnemen aan een crashtest; als voetganger. En ben je niet in staat om met ongeveer de toegestane maximumsnelheid auto te rijden, dan wacht je een isolatiecel met dwangverpleging. Geen half werk.
Neem je echter op een verantwoorde, vlotte manier deel aan het verkeer zoals het hoort, dan krijg je een tijdelijk rijgedragsbewijs en ben je voorlopig niet meer aan de beurt. Ideaal toch? Overigens gaat het hier dan niet om een gepland examen met een instructeur of zo. Dan zouden er teveel schijnheiligen zijn die de dans ontspringen. Nee, over je rijgedrag wordt een oordeel geveld wanneer je uitgebreid geobserveerd bent zonder dat je het zelf weet. Door mij.
Als de overheid 120.000 euro over heeft voor regenboogstickers dan kunnen ze mij ook wel inhuren om de Nederlandse wegen te ontdoen van verkeersverpesters. En ik ben zeker de aangewezen persoon, want ik ben natuurlijk de beste bestuurder die er ooit is geweest.
49 reacties
de hoeveelheid reclame die ik her en der zie voor dit event zegt me dat het niet zo goed gaat met de kaartverkoop.
En die sukkel die me vanmorgen met zijn 4-wheel drive Renault (Koleos kolere-ding-os) inhaalde, kwam er op pijnlijke wijze achter waarom ik toch zo rustig reed met mijn voorwielaandrijver.
Ik rijd zeker beter dan hem, want ik had geen schade ;)
Jij hebt dus duidelijk niet goed tussen de regels gelezen. Vooral het laatste zinnetje zegt genoeg ;)
On-topic:
Leuk geschreven stuk. Met net genoeg zin voor overdrijving maak je je punt goed duidelijk. De aangehaalde voorbeelden kloppen jammer genoeg wel, maar de laatste 3 alinea’s tonen aan dat het allemaal makkelijker gezegd dan gedaan is…
En aan al degenen die zeggen dat hij volledig gelijk heeft: lees eerst nog eens goed dit zinnetje: “Nee, over je rijgedrag wordt een oordeel geveld wanneer je uitgebreid geobserveerd bent zonder dat je het zelf weet.” En denk dan maar na wat Big Brother hier mee te maken heeft. ;)
vrees dat je gelijk hebt…
Kun je nagaan dat ze het vroeger zonder deze prachttechnieken moesten stellen?
Waar heb je het nou allemaal over, klopt helemaal niets van wat je zegt, echt onzin, de grootste bullshit,
ik snap niet waar je dit vandaan haalt, hoe kom je hierop, IK BEN DE BESTE BESTUURDER ALLER TIJDEN!!!! :lol: ;) :mrgreen:
Die 1:10 van Shumi met die FXX haal ik zo 10 sec vanaf… ;)
Pro-driver here!
En gezien de artikelen van afgelopen jaar kunnen ook zij niet rijden.
Wat je ook zou kunnen vragen Ruben, is of de wereld een beetje vaart wil zetten achter geautomatiseerde electronische snelwegen. Iedereen rijdt in hetzelfde lelijke ei, met exact de zelfde snelheid, met precies de juiste tussenafstand. Lets face it: wil je de fouten weg, dan moet de menselijke factor eruit.
”The largest problem in cardriving is located between the wheel and the seat.”
Een bejaarde op de linkerbaan, eventjes wachten. Een bumperklever, ga aan de kant. Een bellende chauffeur, laat maar bellen en haal m rechts in. Maak je niet druk, frustratie genoeg op de weg.
Dat vind ik ook. Maar als ik even advocaat van de duivel speel, vind ik wel 2 puntjes van kritiek:
1) Altruïsme heeft ook zijn grenzen. Je kan iemand wel zijn fouten vergeven, maar na verloop van tijd wordt het toch ook tijd dat die persoon dan uit zijn fouten leert en er positief op reageert als je (vriendelijk) aangeeft dat hij iets verkeerd doet. Fouten maken is menselijk, maar als je ze blijft begaan ben je gewoon onwetend/ignorant…
2) Het is ook wel leuk dat die anderen ook mijn/jouw “asociale” rijstijl kunnen dulden als ik/jij eens wat fout doen op de weg. Maar in vele gevallen zijn zo’n mensen verbeten zondagsrijders en worden ze zelf meteen woedend als iemand iets doet wat ze niet verwacht hadden.
@Super
Dank u :P
Ik zeg: Ruben for president!
Opzich geen slecht idee, enkel is het voor de overheid weer een goede manier om de burger van hun geld te ontfrutselen.
Ik vind dat bejaarden geen her-examen hoeven te doen, enkel een simpele oogtest zou wel prettig zijn.
Het bovengenoemde is dagelijkse kost voor mij (sorry, ik ben zo’n “account-manager).
Geen bumperklever maar ik rij wel pittig door (VW GTI).
Met deze oogtest hoop ik het gevoel van bejaarden uit hun lijden te verlossen te kunnen veranderen in het zogenaamde “over 2 jaar ben je toch wel dood” geduld.
Ideetje misschien?
Enige manier om dit te veranderen zou automatisering van het verkeer zijn, of iedere bestuurder voorzien van een zwarte doos waar je hun rijgedrag jaarlijks mee kunt evalueren.
Het geen wat mij echter stoort is dat de overheid niets doet om dergelijke mensen te beboeten of van de weg te halen, gewoonweg omdat dat niet opbrengt, zinloze boetes uitschrijven is tegenwoordig de norm. Oudjes dat 65km/u rijden op een 80 weg, vormt voor mij geen probleem zolang ik ze op een verantwoorde manier voobij kan steken, maar dat wordt verhinderd omdat OVERAL dubbele witte lijnen staan.
“Linksrijders rechts voorbij steken is uiterst illegaal en levensgevaarlijk”, maar het is een logisch gevolg en de meest vredelievende oplossing, want erachter hangen en ze van de baan flikkeren mag ook weer niet…
Enfin, waar ik op doel is het feit dat je blok wordt gezet vandaag de dag op de baan en het logisch handelen of zelf initiatief nemen bestraft wordt, mensen worden meer en meer kuddedieren en stellen zich nergens meer vragen bij..
Je eerste situatie: met 270 op een vrijwel lege, rechte Autobahn geblokt door een stoffige heer in een Toyota Corolla Verso die plotseling en zonder enige reden met een gangetje van 110 de linkerbaan in beslag nam.
Je tweede situatie: Andersom kan het ook enz.
Dus doe je het gene wat je de rest verwijt. Daarnaast vind ik dit wel een heel kromme redenatie:
bumperkleven? Hup, een jaar rijontzegging. En twee jaar voor de linksplakker voor hem. Linkrijden is vervelend maar niets geeft iemand het recht om te bumperkleven, je brengt er anderen bewust mee in gevaar. Gewoon het zelfde berechten als (poging tot) doodslag zou een hoop oplossen. Bij onnodig linksrijden lijkt me een boete al genoeg, hoe irritant het ook is, het blijft een stuk minder gevaarlijk dan bumperkleven.
Tip: ga van een Escort 1.1 Bravo naar een M3 en je bent van het gezeik af, echt waar !
http://www.youtube.com/watch?v=FRgRIgWKEV8
Ik weet elke auto ik volgend jaar wil hebben. :twisted:
Wees blij dat het geen tank was.
http://www.youtube.com/watch?v=dDYU-uKo1N8
Hier kan ‘ie echt een keer:
Domme kut Yanks…
Denk na wat je doet in het verkeer. Kijk maar een op…
http://www.youtube.com/watch?v=0AHGLGQgAn8&feature=youtube_gdata
prettige jaarwisseling!