Ontwerper Chevy Camaro gaat naar Volkswagen

Auteur: , 61 Reacties

Dus we kunnen een hoop spannende VW's tegemoet zien?

De ene Volkswagen-ontwerper is nog niet vertrokken naar Ferrari of ze halen de volgende alweer binnen uit de stallen van General Motors. Sangyup Lee was tien jaar bij GM in dienst en werkte in die tijd o.a. aan de Corvette C6 en conceptcars als de Corvette Stingray en de Buick Velite uit 2004 (i.s.m. Bertone). Maar ook de huidige Chevrolet Camaro is van de hand van Lee.

Vanaf half januari 2010 wordt hij aangesteld als Chief Designer of Exterior bij de Volkswagen/Audi Advanced Studio in Santa Monica, Californië. Hij zal hier een compleet nieuw ontwerpteam leiden voor de twee Duitse merken. Gedurende zes maanden na zijn opleiding aan het Art Center of Design in Pasadena, waar hij in 1999 cum laude afstudeerde, verrichte Lee al wat werk voor Porsche. Tijdens zijn opleiding liep hij daar tevens stage, alsook bij Pininfarina. (bron: cardesignnews, via autoblog.com)



61 reacties

komen er nu ook reusachtige V8’s in audi modellen te liggen? PLZ??? Enige is wel dat hij vooral muscle cars heeft gemaakt, ik weet niet of dat bij VAG past
@mrB:
ik weet niet onder welke steen jij vandaan komt ??
of dat je weet wat de VAG groep inhoud ..
Camaro…*kwijl*
Ik denk niet dat we bij VW/Audi een groot verschil gaan opmerken met of zonder hem.
Alvast respect voor die kerel!
Die gaat ongelofelijk ongelukkig worden bij die stijve harken van VW, hij zal daar serieus aan banden gelegd worden en geen vrij spel hebben. Geen prettig vooruitzicht.
Maar hoop doet leven en misschien worden de VW’s nu wat speelser (want op de erg mooie Sirocco en de Passat CC na) is het toch maar huilen met de pet op bij VW.
met de grill van de nieuwe vw’s is al zogoed als hetzelfde dan die van de camaro details uitgezondert
de grille die van lamp tot lamp loopt bedoel ik dan
@mrB: Dat is toch een grap zeker! Een designteam lijkt mij geen motoren ontwerpen :P
Die Camaro blijft een dikke wagen trouwens!
@ Lincoln en DD: Bij VAG blijft de V8 op europees formaat, bij die amerikaanse auto die deze man ontwerpt zijn ze reusachtig. Het eerste deel van mijn post was idd een beetje dom. Tuurlijk weet ik wel wat VAG inhoud
@mrB:
o.k. .. dan zijn ze zo,n 15% groter .. en 15% minder zuinig ..
is nog niet echt reusachtig .. toch ??
maar V10 W12 W16 blokken doen ze dan weer niet aan ..

heb sowieso het vermoeden dat Germany de grootste V8 blokken leverancier op dit moment is ..
Tja hij zal zich vast moeten houden aan bepaalde zaken wat niet meer dan logisch is. Mensen die denken dat een ontwerper hetzelfde zal ontwerpen als bij een ander merk zijn wel erg naïef..
Rob USA helemaal trots op het Amerikaanse design.
blijkt het door een koreaan te zijn getekend. :lol:
@GOD: nix daarvan ..
iedereen die in Amerika belasting betaald beschouwt zichzelf als een amerikaan ..
en doet er de moeite voor om amerikaan te zijn ..
@GOD: LOOL xD

Eindelijk weer verschil tussen de generaties Golf…
het zijn natuurlijk auto’s
Kennelijk worden ze een beetje wanhopig…. Marketing mensen bij Fiat wegkopen, korean bij GM weghalen…. geen talent in Duitsland? Wie weet worden de auto’s een keer leuk, tot nu toe is het saai en oninteressant.
@w0o0dy: mwa zo’n Scirocco, Passat CC en R-modellen zijn best geinig toch :P
@Ahura: Scirocco niet gereden maar niet echt spannend, wel leuker dan gemiddeld VW-niveau. De Passat CC is vooral duur en zogenaamd hip…. maar ik zie vooral een “ik wil zo graag”-zakenauto met bijna onbruikbare ruimte op de achterbank. R-modellen, niet gereden, maar een Golf is gewoon niet spannend.. Met sommige kun je best hard gaan… maar uiteindelijk is het onderstuur en onderstuur of grip en ehm niets eigenlijk… weinig feedback, geen lift-off reactie van de achterkant (behalve op echt gladde ondergrond), niet echt comfortabel maar ook niet serieus sportief…. VW? Boring. Audi? Goed, duur en niet echt spannend (op de rs4, en de R8 na)
@w0o0dy: tja ieder z’n mening natuurlijk. Voor sportief rijplezier blijf ik wel bij Mazda ;) Maar Scirocco kan ik niet saai noemen. Passat CC vind ik erg veel klasse uitstralen. Hij is misschien duur maar zo oogt ie ook wel vind ik.. iig toont VW meer lef dan voorheen. Alleen de Polo en Golf zijn weer typisch saai en ik verwacht ook bar weinig van de nieuwe Touareg en Sharan als ik zo de spy shots bekijk..
Ik denk niet dat we hier veel van gaan merken. Zoals Activa al zegt, hij zal beperkt worden in zijn ontwerpen. Een Camaro-ontwerp zou bij VW (voor productie) gelijk afgeschoten worden. Het is puur evolutie en daar zal hij zich wel aan moeten houden.
@ lincoln

niet te serieus he <- met een streepje op de e
@GOD:
ooowww .. dan is de Ford GT “ontworpen” door een Vietnamees ..
<- ontworpen tussen 2 haakjes omdat ie al een soort van ontworpen was ..
@ Citrofiel

Je kunt het ook van de andere kant bekijken.
Waarom zouden ze hem specifiek helemaal uit Amerika halen en hem dan vervolgens minimalistische updates te laten tekenen?
@GOD: Dus je denkt dat ze specifiek hem hebben gekozen omdat ze opeens van plan zijn spannende auto’s op de weg te brengen? VAG? Spannend? Neeeh…
@GOD: Wel even lezen he… Hij gaat in het Amerikaanse ontwerpcentrum van VW/Audi werken.
oh ok dan blijft ie daar maar dan nog :lol:
@ lincoln

goed opgelet kerel. meeste noemen het de GT 40 maar het is gewoon GT.
petje af (mag geld in gegooid worden)…
Is die man heel klein of zijn die velgen heel groot? (ja ik kijk alleen naar de prentjes :D )
@ Citrofiel

Als het design het zelfde blijft kan de huidige designer toch verder gaan waar mee die bezig was?
Een nieuwe designer zorgt voor een frisse wind en dat is ook meestal de reden dat ze iemand nemen.
maar kwam er net ook achter dat ie in Amerika blijft.
vernaderd de zaak een beetje.
hij zal wel specifiek iets voor de amerikaanse markt tekenen.
Alsof ze in de USA wel vooruitstrevend ontwerpen… Nee, goed, hij zal allicht een verandering in design voortbrengen, maar zo’n aandachtsmonster als een Camaro zal een VW niet worden.
Koreaan = overtekenen bestaand ontwerp
Camaro = overgetekende oude Camaro
VW = overgetekende oude VW
Dus wat zoekt VW? Iemand die nix aan het ontwerp verandert, en een auto toch moderner laat lijken.
:lol: Zoiets bedoelde ik ja. ;)
@God:Leuk, maar hij is echt een Amerikaan. :)
@Vla: Koreanen zijn idd niet zo groot en de maat van de velgen zal 20″ of 21″ zijn maar zijn daden waren groots om de Camaro weer zo terug te brengen. Er worden er dit jaar 100.000 verkocht. :)
@Rob USA:
Afgezien van het uiterlijk (te opgezwollen, maar dat vind ik wel van meer auto’s) is het idd een erg geslaagde auto. Alle vlakken waarop Amerikaanse muscle “faalde” (ik heb Amerikaanse muscle intussen beginnen snappen ;) ), zijn ingevuld. Alleen interieur blijft over…?
En heb ik nu verkeerd tussen de regels door gelezen of heb je je ‘Stang weggedaan voor een Camaro?
Voor zij die de Buick Velite Concept niet kennen, dit is hem:

http://www.dpccars.com/photos/06-03-07-01-Buick-Velite-Convertible.jpg

http://www.carbodydesign.com/vehicles/gm/2004-04-buick-velite/buick-velite-6.jpg

Niet echt mijn ding, en voor van 2004 te zijn vind ik hem vrij oubollig.
@Esprit_de_Flandre: je post met het exterieur van de concept car stonden er nog niet toen ik reageerde dus wellicht dat mijn post wat vreemd aandoet ;)
Interieur daarentegen ziet er wel zeer smakelijk uit.

http://www.canadiandriver.com/news/04images/velite_3.jpg
@Esprit_de_Flandre: ??? Dat is de Buick Velite concept car uit 2004. Dit is van de Camaro. Niet zo heel slecht (qua ontwerp tenminste)

http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/www.edmunds.com/pictures/EI/2010/Chevrolet/2010.chevrolet.camaro.20317077-E.jpg

De Dodge Challenger is wel echt een drama

http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/www.edmunds.com/pictures/EI/2009/Dodge/2009.dodge.challenger.20247319-E.jpg
@Vla: Stang bevalt nog steeds goed en de Maro is er nog niet in cabrio. Word wel lastige keuze omdat ik de Stang eigenlijk ook wil houden.
Interieur is niet gemaakt met hele mooie materialen maar juist het ontwerp maakt dat zeker meer dan goed.
Tellerpartij is apart vierkant en de 4 metertjes die laag zitten zijn leuk. De stoelen zijn wel mooi qua kwaliteit en ook de hoofdsteunen zijn apart verzonken in de stoel zelf. Ambi-light is ook leuk in de deuren.
En dat allemaal voor een lousy $37000 (wat vaak een hoop mensen vergeten is dat je voor dat geld geen duurdere materialen kan gebruiken en het ook niet echt belangrijk is voor dit soort wagens)
@Rob USA:
Dus je gaat een Camaro kopen? Zeker foto’s posten dan!
Het interieur is beter dan alle Amerikaanse musclecars, maar de materialen blijven idd niet erg kwalitatief, waar ik eigenlijk weinig om geef. Maar het probleem is dat ze het willen doen lijken als een kwalitatief interieur, wat natuurlijk niet lukt.
Beter voor evenveel geld? Nissan 370Z komt aardig in de buurt denk ik…
@Esprit de Flandre: Nee ik kende hem ook niet maar vindt het zeker een smakelijk ontwerp met mooi interieur.

@Ahura:Jammer van je foto’s. Het interieur van de Challenger is idd echt lelijk van materialen EN van ontwerp. Deze komt rechtstreeks uit de Avenger geloof ik en dat is zeker niet positief.
@Rob USA: Stuur, klokken, roosters.. en het hele ontwerp + de zéér goedkope uitstraling is idd van de Magnum overgenomen.

http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/www.edmunds.com/pictures/VEHICLE/2008/Dodge/2008.dodge.magnum.20126002-E.jpg

Eeuwig zonde. Beide auto’s zien er van buiten geweldig uit maar die interieurs kunnen echt niet
@Ahura: Magnum ziet er heel anders uit dan dat, en dan heb je het nog over het pre-facelift interieur. Het Magnum/Charger interieur zit gewoon solide in elkaar en het Magnum/300C interieur is gewoon goed.
@Wessee: uhm nee hoor. Magnum pre-facelift: http://www.netcarshow.com/dodge/2005-magnum_rt/02.htm Magnum facelift: http://www.netcarshow.com/dodge/2008-magnum_rt/
@Ahura: Ik moet dus beter kijken naar de plaatjes ipv snel voorbij scrollen. ;)
@Wessee: lol, of eerst van te voren zelf opzoeken ipv zomaar wat roepen :P
@Ahura: Nee, ik weet dondersgoed hoe die interieurs eruit zien. Moet gewoon beter kijken. :P
@ Rob USA;
Interieur heeft kenmerken van Charger, Magnum interieur.
Aangezien de Challenger op 300C platform gebouwd is moest alles natuurlijk op maat blijven, dan ga je geen Avenger interieur erin lepelen aangezien de Avenger op een kleiner platform staat.
Gaat ie nou ook voor Audi ontwerpen!? Luizenbaantje! :lol:
Krijgen we dan eindelijk mooie VW’s???(op de Passat en de Scirocco na)
@Avenger: Thanks, ik dacht dat ergens gelezen te hebben op AB.com maar jouw verhaal klinkt logisch. :)
Maar heeft een Avenger interieur geen kenmerken van het Charger/Magnum dan ?? :)
(ik vind het die interieuren niet verkeerd moet ik zeggen +300C/Sebring maar past niet in een Challenger)
@Ahura: Same here. :)

@Alle VAG fanboys: Ik wil jullie niet alle moed ontnemen maar een mooi ontworpen auto door Lee (of wie dan ook) kan alleen als zij de opdracht krijgen van hogerhand.
In het geval van VAG zal dat dus wel een Golf 7,8,9 die gewoon lekker op al die anderen MOET lijken. :)
Vind je het gek dat VAG deze man wil hebben. Je hebt bij VAG immers geen fantasie nodig. En de nieuwe Camaro is daar een mooi voorbeeld van. Voor een retromodel heb je immers niet veel fantasie nodig. Je pakt het origineel, je accentueert hier een lijntje en daar een lijntje et voila…
@Rick Dos: Dus als hij bij VAG weg moet kan hij altijd nog bij BMW aan de slag.
@Rob USA:

Natuurlijk. Kunnen ze een échte autodesigner van ‘m maken.
@Vla: Alleen als de NL regering mijn nieuwe USAcar niet nog meer gaat discrimineren als dat ze nu al doen met CO tax en toeslagen op de kilometerheffing.
Maar heeft de 370Z een V8 met 425pk en 20″ wielen en Brembo’s rondom ?
Vergeleken met andere US interieurs is die van de Maro echt niet verkeerd maar met EU/Jap lopen ze nog veel achter.
@Rob USA:
Hmm, ik kan de specs van de 6.2 SS nergens vinden?
Maar de 370Z mag je absoluut niet onderschatten! Brembo’s, check, ideale gewichtsverdeling, check, sperdiff, check.
Het zijn weliswaar twee verschillende auto’s, maar voor het geld van de Camaro kan je dus wel degelijk nog lekkere auto’s krijgen! ;)
@vla:

370Z: 331pk, 366Nm, 1500kg.
Camaro: 422pk, 569Nm, 1750kg.
@Rick Dos: Oftewel het laatste beetje creativiteit er op de Duitse manier uit slaan en hem dan de nieuwe “spannende” dreier laten ontwerpen zeker. :)
@Rob USA:

Nee, dat is dan al bij VAG gebeurd. ;)
@vla: op de US Chevy site kun je bij de Camaro een “Competative Comparison” doen, ook met de 370Z. Best handig. :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).