Krijgt de Saab 9-5 een nieuw leven?

Auteur: , 71 Reacties

Nadat duidelijk werd dat het merk Saab niet langer zal voortbestaan (nou ja, duidelijk) was een van de meest gestelde vragen: wat gaat er met die prachtige nieuwe 9-5 gebeuren? Dat model was een belangrijke drijfveer voor de verschillende partijen die het merk wilden kopen. GM wilde de technologie dan ook niet aan de Chinezen geven, die in plaats daarvan afgescheept werden met de 9-3 en de vorige, stokoude 9-5. Dan zal deze mooie sedan, waarvan wij op de IAA Frankfurt behoorlijk onder de indruk waren, nu toch niet zomaar verdwijnen?

Het probleem is dat de 9-5 eigenlijk niet zo heel bijzonder is. Hij is gebouwd op het Epsilon II-platform waarop bijvoorbeeld ook de Opel Insignia is gestoeld. Ook de nieuwe grote Cadillac, de XTS, wordt gebaseerd op Epsilon II. En Buick heeft in de VS binnenkort maar liefst twee auto’s op dit platform: de nieuwe LaCrosse en de Regal (Insignia-rebadge).

GM heeft binnen haar eigen merken dus niet zoveel ruimte om de 9-5 onder te brengen. Hardnekkige geruchten doen de ronde dat Buick het model als nieuw vlaggenschip zou gaan inlijven, maar dat zou vreemd zijn gezien het huidige modellengamma. Bovendien komt Buick met zo’n auto in het vaarwater van Cadillac; een oud probleem van de Generaal waar ze juist een beetje vanaf waren door flink in de merken en modellen te snijden.

Nog een genoemde mogelijkheid is dat de 9-5 bij Opel wordt ingelijfd als nieuwe Senator. Wellicht een iets logischer keuze, al moet je je afvragen of Opel hier wel op zit te wachten. Ze hebben wel vaker geprobeerd om in de hogere regionen mee te spelen en dat werd nooit echt een succes. Laten ze zich nu vooral focussen op de Insignia, die bijzonder lekker verkoopt.

Hoe dan ook, de 9-5 is zeker nog niet dood. Hij wordt nog regelmatig getest in de buurt van Stockholm en Göteborg, waar hij zo af en toe gespot wordt. Het schijnt zelfs dat er nog aan een Sport Estate gewerkt wordt…

Het woord is aan de stuurlui op Autoblog. Wat moet GM met deze 9-5 doen nu ze Saab langzaam gaan opdoeken?



71 reacties

Prachtige auto is het toch wel…
Ben ik raar als ik zeg dat dit niet meer is dan een klein faceliftje? Bovendien is ie lelijk van achteren.
Leuk, maar de pre-GM Saabs waren leuk. Dit soort meuk niet meer, dus hoppa prullenbak in en verder met het leven.
@mrtn: Achter de eerste ‘leuk’ moet nog ‘en aardig’.
Conclusie: enkeltje vuilnisbak.
Staat hier dan eindelijk de Alfa 169? ;)
@Lappy: Jep, het gonst over het internet. En terecht, de nieuwe 9-5 is een mooie auto en ik ben benieuwd wat ermee gebeurt.
Plak er een VW logo voorop en laat de achterkant een beetje aanpassen.
@Flapkees: Als ze er iets mee doen blijft het binnen GM denk ik anders hadden ze het wel aan de chinezen verkocht…
Er het vlaggenschip van Opel van maken lijkt mij wel een leuke optie, maar wat de best verkopende optie is geen idee? Als hij er als Saab was gekomen was het ook geen bestseller geworden vrees is.
Opel senator? KRAAK
Opel omega type 3? KRAAK
Buick gevalletje? KRAAK

Saab 9-5? SMAAK (engeltjes aaaaa’en en halleloeja’en bij de aanblik van deze baas op wielen.)


want zeg zelf, als t een buick word, en hij word geimporteerd, krijgt i al gauw zoiets als de (2001) chevrolet aero, alleen is de ‘saab’, als we het zo nog mogen noemen, mooier..
@jan1666: bedoel je misschien de Chevrolet Alero?

on-topic:
General Motors moet Saab gewoon laten voortbestaan, net nu ze weer lijken terug te komen uit hun “winterslaap”.
De geschiedenis wijst wel uit dat Amerikaanse merken het wat betreft premium-wagens nooit goed hebben gedaan in Europa en GM met Saab een degelijk en eigenzinnig alternatief voorhanden heeft om in Europa de gevestigde orde opnieuw te bestormen.

Helaas heb ik het vermogen er niet voor(misschien een investeringsfonds, feel free to respond:P) dan zou dit mijn concern worden:
SAAB(voor de klant die ook in de markt is voor Volvo, Mercedes-benz en Audi)
Pontiac(voor de sportieve rijder)
De Tomaso(concurrent voor de snellere 911’s, R8 etc.)
Of we hopen gewoon dat Saab toch nog verkocht wordt (want de onderhandelingen lopen nog gewoon) zodat deze 9-5 er ook daadwerkelijk als 9-5 komt…
Zingend: ‘Laat maar liggen hij is dood, hij is dood….’

nee ik zie hem liever niet verschijnen maar aan de andere kant misschien is die in het echt wel iets minder lelijk dan op de foto’s. Op dit moment staat hij bovenaan in het lijstje van lelijke auto’s boven de multipla en X6
Verkoop de 9-5 gewoon als saab bij de opel dealer, als een soort subbrand.
@ Olivier:

Als een soort van luxemerk, net als Infiniti bij Nissan lijkt mij wel wat
doe maar weg. lelijk ding. omhooggevallen opel.
Euh… ik vind dit dus echt niet mooi. Het design ziet er voor productie al gedateerd uit.
Ze hebben de vorige 9-5 en 9-3 dan wel aan de Chinezen verkocht, maar als deze de produktie opstarten in China en de auto’s goedkoop leveren in Europa denk ik dat er veel afnemers te vinden zijn. Zie maar naar de goedkope Dacia. Zo’n goedkope chinese “Saab” zou wel eens een succes kunnen zijn in onze contreien. Seat heeft hetzelde gedaan met de vorige A4 van Audi!!!!!
@Eric: Maar die Exeo is beduidend geen succes…
@VolvoXCseries: Ik zie hem anders aardig vaak rijden op de weg en is het uitgeroepen tot ‘leasetopper van het jaar’ door Autoweek. Niet dat dat nou heel veel zegt over het succes van een auto maar toch. Ik denk er zelf over om hem te kopen, maar wil graag Quattro dus denk dat het toch een 2e hands A4 wordt.
kan er gewoon geen nieuw automerk uit de grond gestampt worden?
als een opel senator zie ik hem wel, maar en de prijs?
Svenska Aeroplan AB
Ik heb een goed idee: laat Saab gewoon doorgaan en deze bolide uitbrengen!!

Juist deze auto zitten zoooveel typische Saab-elementen in: cockpit voorruit, schuin aflopende achterkant, typische wigvorm, horizontale achterlichtbalk, bolle achterruit, hockey-stick C-stijl, cockpit dashboard, etc., etc.

Daarnaast is de hoop nog springlevend: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aBXC98Kb1WDc

Waarschijnlijk zal de initiële deadline van 31 dec. dus nog verschoven worden…

Gelukkig denken er velen met mij net zo over: op aw.nl vind 66% het ‘eeuwig zonde’ als Saab zou stoppen.

Daarnaast zijn er nog leuke acties: op 17/1 een konvooi van meer dan 200 Saabs op ’s lands wegen: http://www.saab9k.nl

En natuurlijk: http://iwontbuyfromgm.wordpress.com/

Fantastisch om te zien dat Saab een merk is wat zoveel mensen een warm hart toedragen! Er zijn denk ik weinig andere automerken die dit voor elkaar zouden krijgen!
@Svenska Aeroplan AB: Dan ben jij echt niet realistisch bezig. Kijk eens naar grotere merken als Citroën, BMW, Mercedes, Volkswagen, Opel of Fiat. Als die (heel absurd dit) over de kop zouden gaan, dan zou er veel meer gebeuren dan met dit treurige merk.
Svenska Aeroplan AB
Oh, en natuurlijk het belangrijkste: er zijn nog 4 kopers in beeld.

Dat is ook nooit het probleem geweest, vanaf dag 1 zijn er zoooveel gegadigden voor Saab geweest. Niet gek: Saab heeft veel relevante kennis in huis natuurlijk: Turbo, Bio-Ethanol, Beste 4wd systeem van het moment, veiligheid, Aerodynamica-expert, etc. En die hébben ze ook echt. Bijv. Opel heeft veel patenten aan GM over moeten doen, Saab heeft ze nog. Oh ja, en (inmiddels) 1 van de meest efficiënte autofabrieken van Europa.

Het probleem is: wil GM wel verkopen???
Ze willen in de toekomst tóch weer Cadillac in Europa introduceren, en halen dan met Saab een belangrijke concurrent weg. Daarnaast willen ze als bekend de kennis niet kwijt.

Vandaag ook slim: de ‘afbouw’ ipv als gewoonlijk een faillissement. Bij een failissement bepaalt de curator de spelregels, en is GM de controle kwijt. Geloof me: dan is Saab binnen een half uur verkocht!

Daarnaast komt natuurlijk nog het hele politieke spektakel. GM is een overheidsbedrijf. Van het congres moeten ze verkopen, aangezien de wind down teveel kosten met zich zou meebrengen. Maarja, luisteren ze daarnaar?

Time will tell, de spanning stijgt…
Svenska Aeroplan AB
@ mrtn: vanuiot de berijders? ik denk het niet!
Dit zijn allemaal spontane acties van liefhebbers. En die heeft Saab genoeg!

Natuurlijk zullen de consequenties groter zijn, maar het verdriet? no way…
@Svenska Aeroplan AB:

Die merken hebben in Europa een langere geschiedenis dan Saab. Saab begon toch pas tegen de jaren ’50, toch? Andere merken waren er al eerder. Maar Saab heeft geen echte iconen als de Kever, Golf, Gullwing, 500, Topolino en de DS om maar wat te noemen. Het is een afstandelijker merk. Ik gun het Saab niet, maar de huidige Saabs zijn gewoon omgebouwde Opels. Het is niet zo gek dat het merk daarom al ik weet niet hoe lang financieel er beroerd voor staat. Stel als Volkswagen over de nek zou gaan, die hebben een veel grotere “achterban” dan Saab.
@mrtn: Saab iconen zijn er wel: 99 en 900.
@mashell: Tuurlijk en dat zijn ook iconen. Maar als er nu een enquete wordt gehouden over welke iconen en bijbehorende historie, zal er echt geen Saab als hoofdgenoemde uitrollen.
Met een nieuw front en een verbeterd dashboard kan inderdaad de 9-5 nog best succesvol worden. Ik zet vooral in op de Amerikaanse markt.
Gewoon als vauxhall verkoopen boven de insignia (succes)
ding verlengen en gigantisch premium maken. nieuwe senator.
Svenska Aeroplan AB
@ mrtn: nogmaals:: groter? ja natuurlijk! Meer betrokken? echt niet.
@Svenska Aeroplan AB: Jouw fanatisme voor Saab zorgt er mijn inziens voor dat je redelijke oogkleppen op hebt (logisch, Saab was een leuk merk), maar je vergist je hier in enorm.
ach ik vond het in het begin ook wel jammer maar… er zijn nog genoeg vissen in de auto-zee. Uiteindelijk is het een Opel Insignia met een ietwat ander jasje. Technologie en motoren zoúden toch volledig dezelfde zijn als Insignia.
Bovendien vind ik de Insignia zelfs mooier, vooral de achterkant die van de Saab 9-5 wat tegenvalt. Waarom is al die keuze nodig after all
De 9-3 was ook zijn tijd gepasseerd, als is de 9-3 Aero Turbo-X wel best cool
*al
Als Saab echt ophoudt te bestaan worden die paar 9-5’s wel direct collectiestukken. Hopelijk gaat Saab gewoon door.
@Svenska Aeroplan AB: je geeft zelf al aan wat het probleem is: GM wil niet voor een schijntje een hoop technologie en intellectueel eigendom verkopen. Veel geld betalen voor SAAB is voor niemand echt aantrekkelijk. Je hebt een merk met één model – niet echt een gezonde basis. Er zal nog enorm geïnvesteerd moeten worden in nieuwe modellen. Gedurende die tijd zal het dealer netwerk afkalven – want aan SAAB van voor dealers niet veel te verdienen.

Als ik tijd, geld en kennis van zaken had zou ik het volgende doen:
SAAB met de fabriek in Trollhättan en de 9-5 productielijn en IE rechten kopen en de Opel fabriek in Antwerpen met de Astra C productielijn en IE rechten kopen.

Hiermee kan de volgende line-up neergezet worden:
SAAB 9-2 (gefacelifte Astra met nieuw interieur) 2011
SAAB 9-3 (gedacelifte Astra Sedan/Estate met nieuw interieur) 2011
SAAB 9-4X (Uit Korea of Japan – zelfde soort deal als Peugeot/Mitsubishi hebben)
SAAB 9-5 (2010)

Dan heb je een mooi aanbod. Gerecyclede Astra’s klinkt niet zo aantrekkelijk misschien. Maar het is wel een moderner platform dan de huidige 9-3. Met een goede facelift valt er een betere SAAB van te maken dan de gedrochten 9-2x en 9-7x.

Maar GM zit helemaal niet te wachten op een potentiële concurrent die ze zelf in het zadel moeten helpen.
@mrtn: Jij hebt geen fantasie. Geeft ook niks. 10 jaar geleden vonden de realisten dat Apple ook maar failliet moest gaan. Bij GM zitten er alleen maar realisten in het management. Beancounters die puur naar aantallen en cijfertjes kijken. Niet naar merkbeleving en autenticiteit. Laten we wel wezen: als de realisten het voor het zeggen zouden krijgen, dan zou het een droevige bende worden op deze aardkloot. Lekker met zijn allen in de file in je grijze VAG-product.

Los daarvan: GM heeft zo’n rebadge al es geprobeerd in Europa. De Chevy BLS was onderhuids een Saab 9-3 en werd op dezelfde lijn gebouwd in Trollhättan.
Na 3 jaar trekken aan een dood paard moest GM besluiten om de BLS van de markt te halen. In Nederland zijn er 254 van verkocht. In 3 jaar.
@JW: Ja, ik vind het ook zonde. Als Spyker er nog iets leuks van had kunnen maken, wat ik overigens betwijfel aangezien Spyker enkel woordvoerder was namens Converse. Maar deze 9-5 is gewoon een verbouwde Insignia. Jammer dan. MG was ooit ook een leuk merk, maar is er ook aan onderdoor gegaan.
De Saab 9-5 krijgt inderdaad een nieuw leven. En het thema is: Build in Trollhattan. Meteen de tagline voor de nieuwe Saab 9-5 advertenties in de Zweedse pers:

Correctie: dat is dus “Made in Trollhätan”, niet “Build in Trollhattan” (en anders moest het toch “Built” ipv “Build” zijn)
@mrtn doe je huiswerk even.
Ik begrijp dat het moeilijk is, maar ook VAG-producten delen bodemplaten en onderstellen. Een Leon is een Golf, een Fabia een Polo. De 9-5 deelt het onderstel (onderstel ja) met de Buick Lacrosse. Dit is namelijk het verlengde Insignia-platform. Dus verbouwde Opel? Neuh.

Wat GM waarschijnlijk wil, is met de Buick in het premium-segment concurreren in Europa. De Saab wordt daar een directe concurrent en dat willen ze niet hebben. Let wel: oorspronkelijk was het plan om Saab het Europese premiummerk te laten worden, de ontwikkeling van de nieuwe 9-5 loopt al een jaar of 3-4. Met het afstoten van Saab hadden ze geen rekening gehouden. Rebagden is onzin. Dan zou je twee Buicks hebben met ongeveer dezelfde specs. Dat gaat nergens over, dat weet GM zelf ook wel. GM zit hier echt mee in zijn maag en dit gerucht is de wereld in gebracht door een vakbondsleider in Zweden die hoopt dat er ondanks de sluiting van het merk wellicht werkgelegenheid blijft.
@JW: Nee, ik snap je punt wel van bodemplaten en zulks. Maar wat ik bedoel, een Insignia wordt tegen een veel lagere prijs verkocht dan een Saab die iets premiums moet voorstellen, maar dat dus absoluut niet (meer) is.
@mrtn: ja en? De Saab staat op een verlengd onderstel en oogt gewoon als een Saab. Het heeft slechts enkele GM/Opel-onderdelen in het interieur maar is dat zo’n ramp? Aston Martins hadden ook Volvo roosters en Ford knoppen
@JW: Nee. Dus? Ik mag opeens mijn mening niet meer geven omdat ik de auto nog niet gezien heb? Ik dacht dat ik nog redelijk onderbouwd discusseerde, of niet?

@Ahura: Kom op. De techniek deelt zoveel met Opel dat het geen eigen identiteit meer heeft. Dat is overigens dezelfde bullshit die Porsche rondbazuint met betrekking tot de Cayenne.

@ Svenska Aeroplan AB: Apple heeft redelijk wat custom hardware (denk aan de MacBook Air-processoren), maargoed, dat doet verder niets af aan het feit dat het hier om Saab gaat. Over een Apple-achtige positie binnen de automobielmarkt is denk ik niet alleen Saab mee bezig. Blijkbaar zit de markt niet te wachten op redelijk conservatief ontworpen modellen (geef toe, dat is Saab nu eenmaal door de designkenmerken als wig-vorm, hockeystick C-stijl, et cetera).
@mrtn: zelfde geldt voor VW/Audi/Seat/Skoda, Ford/Volvo/Mazda/Mercury/Lincoln, Fiat/Alfa/Lancia, Nissan/Infiniti/Renault/Dacia enz.. who cares? Uiterlijk is het, zoals je zelf zegt, duidelijk herkenbaar als Saab..
ik zou gewoon het merk laten doorgaan en er echt een designmerk van maken. De lexus van de opels zeg maar. Nog veel meer feeling geven dan de huidige modellen, beetje de apple van de auto’s; weinig verschillende modellen maar wel heel goede. Belangrijke troef moet dan innovatie zijn. Een alfa romeo qua design maar dan gene brol, écht kwaliteit met veel nieuwe snufjes die nu worden toegepast in vb. dikke bmw’s.
Eigenlijk dus doen wat bmw met mini doet, maar dan met grotere modellen in de hatchback C klasse en sedans op formaat van de 3 en 5 serie bmw’s.
@mrtn heb je de nieuwe 9-5 al van dichtbij bekeken? Ouwe keyboardwarrior van me?
Ik zeg dat dit de basis word voor de nieuwe Chevrolet Epica!
Ziek eigenlijk hoe GM de Duitsers met het Opel merk uitknijpt, maar ondertussen wel al hun Amerikaanse troep met de Duitse techniek voorziet.
Maak er een Spyker voor de leek van! :D Vervang SAAB-logo door Spyker en aan de achterkant zet je “nulla tenaci invia est via” lekker over de hele breedte! :D
BTW het einde is nog niet in zicht blijkbaar:
http://www.nu.nl/economie/2152641/saab-deadline-nieuwjaar-getild.html
Svenska Aeroplan AB
@ JW: ik ga de ‘platform-discussie’ niet meer aan hoor… De mentaal minder capabelen die dáár nog over beginnen!!

@ Jos: je beschrijft precies de nieuwe 9-5! Alhoewel daar wel veel meer techniek inzit die BMW nog niet heeft…

@ BaRa: ja, mooi he? Gek genoeg is het ‘made in’ logo niet meer zo aantrekkelijk blijkbaar. Gaat niet meer om de inhoud, maar om de uitstraling. Kijk naar Apple: en maar schelden die Apple-fanboys op andere merken, terwijl de techniek in elke Aldi-computer te vinden is… Alleen veel beter toegepast! De parralel is al eens gelegd: Saab moet de Apple van de auto-industrie worden. Elk merk is een samenhang van Bosch, Magneti Marelli, McPherson en noem alle toeleveranciers maar op. Het is hoe je het laat samenwerken! Saab heeft de potentie daar top in te zijn. Maar dan moet het wel eigen beslissingen kunnen nemen, en niet aan de (bean-counters (mooi woord!)ketting van GM liggen.

Daarom zeg ik nóg een keer: ik hoop dat Saab die kans krijgt. Dan zal het merk velen verbazen!
leuk stukje en zeker de moeite waard om te lezen: http://www.topgearmagazine.nl/autonieuws/artikel/saab-voortbestaan/
Wacht nou maar totdat de 9-5 te rijden is. Ik heb dat genoegen in Jan gesmaakt en gelachen om een premium “line up” van andere merken ernaast.
Ik laat me niet verleiden tot een welles/nietes omtrent platformen, maakt me ook geen bal uit. De 9-5 heeft de “turbo gene” en HOE.

Maar goed, ook de 9-1 heeft inmiddels het daglicht gezien in proto vorm op de weg, de 9-3 wordt aan gewerkt, de 9-5 estate is klaar, de 9-4x komt er. De 9-2 is er niet…

Kortom, SAAB is een going concern, niet een dood merk. Dat hebben de beancounters in de US niet voor elkaar gekregen. Niet voor niets dat de SAAB rijders in het geweer zijn gekomen en massaal ook. Bij Opel waren het slechts de werknemers….. Laat ons maar lekker eigenzinnig zijn en Saabs blijven rijden. Wat anderen mooi vinden, tja, hun zaak, wij doen gewoon lekker wat we zelf willen.

En, een door een vakbondsman de lucht in geworpen balletje zo overnemen als ware het inderdaad waar…… Opel’s track record met grotere auto’s is om te huilen. Maar goed, dat is wellicht al ontstaan voordat sommige auto bloggers geboren waren.
Svenska Aeroplan AB
Om even aan te geven hoe dat nou werkt:

http://www.chinadaily.com.cn/bizchina/2009-12/28/content_9235489.htm

BAIC bouwt dus een nieuwe fabriek waar ze 150.000 auto’s per jaar gaan bouwen met de techniek van de oude Saabs 9-3 en 9-5 en met oude Saab Turbomotoren. Met de techniek van andere partners als Daimler en Hyundai hebben ze dit eerder gedaan. Uiteraard worden de auto’s gewoon als BAIC’s verkocht, vooralsnog alleen in China.

In 2009 verkopen ze 1,24 miljoen auto’s in totaal, alleen in China. Ter vergelijk: VW verkoopt wereldwijd (mét Audi, Seat, Skoda, etc.) 6 miljoen auto’s per jaar…

Zo werkt dat dus. Is ook zooooooooveel crap over geschreven: ‘de Chinezen komen’, etc. Klopt, maar vooralsnog hebben ze een thuismarkt die met 60% per jaar groeit,en al verreweg de grootste van de wereld is…
@Svenska Aeroplan AB: Ik zou het bijna gaan geloven wat je allemaal zegt maar door je naam krijg ik toch het idee dat het allemaal beetje roze gekleurd. Zal vast een deel van waarheid in zitten maar eerst zien en dan geloven, Eerlijk gezegd denk ik dat als ze de kans krijgen dat de verbazing wel mee zal vallen. But that’s just my opinion.
Svenska Aeroplan AB
@ brit: hulde! goed stukje
Svenska Aeroplan AB
@ mrtn: ik denk dat we het eens kunnen zijn… dat we het niet eens zijn!

PS: lees dat topgear stukje van Johan eens!

Gegroet
@Svenska Aeroplan AB: Jawel, dat Saab nog een kans verdient als zelfstandig of danwel een zoveel mogelijk zelfstandig merk. Dan kunnen er leuke dingen komen (kijk naar de concepts). Daar zijn we het over eens, toch?

@Ahura: Dat klopt met platformdelen, echter, zoals ik al heb aangegeven. Een product als het huidige Saab heeft geen enkele meerwaarde. Gewoon zelfstandig, dan zijn ze op hun best.
@mrtn: Saab zou wel willen maar kan simpelweg niet. Hoe kan je nou compleet nieuwe platforms en motoren bouwen als je geen geld hebt..?
Saab heeft veel publiciteit gehad… als Saab zou blijven bestaan, komt deze auto vast in het nieuws, en dat is ook goede reclame :D
SAAB kan nooit meer echt zelfstandig zijn. De laatste auto die ze geheel zelfstandig hebben ontwikkeld (behalve de motor dan) is de SAAB 99 uit 1968. De SAAB 900 was een doorontwikkeling op de 99. De SAAB 9000 is samen met Alfa, Lancia en Fiat ontwikkeld. Daarna zijn alle SAABs op GM platformen gebaseerd.

SAAB zal nooit meer vanuit niets een nieuwe auto kunnen ontwikkelen. Zelfs grote bedrijven als Ford (Ka en Fiat 500) en Nissan (Pixo en Suzuki Alto) hebben partners nodig en delen platformen.

SAAB is maar een klein automerk met een kleine productie. Ze zullen altijd platformen en componenten moeten delen met andere merken. Zoals ze altijd ook gedaan hebben. De SAAB 99 had tenslotte een Triumph motor. SAAB had niet de kennis of het geld om zelf een motor te ontwikkelen.
Het liefste gewoon als Saab maar als GM echt zo idioot en stom zou zijn om saab te sluiten, dan maar als Opel Omega maar dan moeten ze er wel achterwiel aandrijving inleggen!!
@ Pordon: gezien jouw naam verbaast me dat dan weer niet…
;)
@ Ahura: daar gaat nu de hele soap om: geld!

Als dat er is, kan het, zelfs in jouw redenatie…
Oke, Saab is over, daar zal ik me maar in moeten berusten. Maar gelukkig had ik toch gelijk dat de 9-5 een nieuw leven zou krijgen.
@Citrofiel: It’s not over till the fat lady sings.. Maar stel dat Saab wordt overgenomen? Ze hebben dan een ontwikkelde pracht auto. Want ik vind de 9-5 een zeer mooie auto. Ik ben dan benieuwd, hoe men het merk weer doen laten herleven. Je zit dan nog met een loden last.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).